Jump to content

Voltswagen T2 kombi -76


Cera

Recommended Posts

7 minutes ago, Anssi said:

Eikös noi mahtuisi lattian allekin? Koritöiden yhteydessähän voi tarvittaessa vähän muuttaa niitä pienempiä poikittaispalkkeja?

 

Mahtuisi ja harkitsin sitäkin hetken mutta päädyin siihen että kuumottaisi liikaa laittaa korin "ulkopuolelle" turvallisuussyistä. Pohjan alle asentaessa pitäisi rakentaa sen tasoiset kiinnikkeet ja koteloinnit ettei oikeesti haittaisi vaikka joku kivi raapaisisi pohjaa tai rankkasade yllättäisi. Itsellä ei ainakaan vielä ole tähän oikeen osaamista eikä mielenkiintoa, paljon mielummin otan tuon 8cm korotuksen sisälattiaan. :)

 

Pykälät asettavat tähän omat sääntönsä myös:

 

Quote
  1. 2)  akut tulee sijoittaa ja kiinnittää niin, etteivät ne ole alttiita vaurioille tai irtoamiselle törmäystilanteessa;

 

Vielä yksi syy miksi menen helpomman kautta tuossa akkujen sijoittelussa on, että tää on tosiaan rekisteröity pakettiautoksi alunperin Suomessa, enkä tiedä millainen veroshow syntyy siitä jos haluaa matkailuautoksi muutoskatsastaa, joten toistaiseksi ajatuksena on lähinnä että takatilaan tulee riippumatto kattokiinnikkeistä roikkumaan ja "that's it" niin ei tartte verottajankaan kanssa ottaa yhteen :D Tilaa on siis sisätiloissa hyvin käytettävissä, joten miksipä sitä ei käyttäisi. :)

 

Tavoite ja inspiraatio:

 

405ba874731c9c181625ef6ba4386715.thumb.jpg.552de16d2681648b20fa5e528297ae0c.jpg

Link to comment

Henkilöautoksi muutoskatsastettaessa veroa tulee muutamasta kympistä reiluun satasen, vuosimallista riippuen.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
Link to comment
Posted (edited)

Itseasiassa voisin tähän tarinoida noista akuista vähän ja mitä vaihtoehtoja itse harkitsin projektiini käyttäväni.

 

Leaffin moottorin (ja monen muun) toimintajännite on sielä 350-400V tienoilla (oliko 360V nominaali tms Leaffin omalle akustolle) joten tuo pitäisi saavuttaa tavalla tai toisella. Toinen perusluku mitä heitellään usein on akuston tarjoama kWh joka määrittää pitkälti auton rangea. Esimerkkinä Nissan Leaffin pienin akku antaa 24kWh ja sillä se pieni kaupunkikirppu liikahtaa muistaakseni vähän päälle 100km, tästä voi sitten soveltaa painojen ja aerodynamiikan kautta omiin projekteihin summittaista kWh tarvetta/toivetta. :)

 

Itsellä oli muutamia vaihtoehtoja kun tätä lähti suunnittelemaan. Purkuautosta, se on selvä, sillä etenkin Norjassa ja Keski-Euroopassa alkaa olla kolaroituja sähköautoja jo kohtalaisen paljon. Hintoja katsellessa finndel.no listaa norjan purkaamot (näihin saattaa sitten tulla tilattaessa Suomen tullin toimesta verot, Norja kun ei ole EU maa.) ja openinverter.org myyntipalstalta löytyy aika hyvin tietoa saksan, hollannin ym. suunnilta. Pari vaihtoehtoa ja miksi päädyin näihin Tesla Model 3 moduuleihin:

 

1. Nissan Leaf. Vaihtoehtona tehtaalta 24kWh, 48kWh tai 62kWh.

 

Kaikista helpoin vaihtoehto jos Leaffin moottoriakin suunnittelee. Usein myös halvin ratkaisu ihan sama mikä projektiauto on kyseessä. Leaffin akku rakentuu 7.6V yksittäisistä palikoista. Ja noita sitten tarpeen vaatima määrä sarjaan ja rinnan jotta saavutetaan tavoiteltu toimintajännite moottorille sekä tavoiteltu range autolle. Esim tuo Leaffin pienin akusto koostuu 48kpl tuollaisista moduuleista.

Hyvät puolet Leaffin akuissa omasta mielestäni on ehdottomasti saatavuus ja hinta. Lisäksi moduulit on silleen kohtuupieniä että niitä voi asetella pienempiin ryhmiin ja jakaa massaa ympäri autoa jos tarvetta on. Näitä on näkynyt maailmalla silleen että osa akuista on Kuplan takatilassa ja osa edessä, on nähty sähkömopoissa ja ties missä jo tähänmennessä.

 

Huonoja puolia on käyttöikä, jonka rajallisuus johtuu lähinnä siitä että yhdessä tuollaisessa metalliboksissa on sisällä kolme pehmeetä li-ion pussityyppistä solua, eikä minkäänlaista jäähdytystä. Latauksen ja käytön aiheuttama lämpöstressi siis ennemmin tai myöhemmin syö akuston kapasiteettia. Leaffin akkuja myytäessä on ollut tapana ilmoittaa SOH (State-of-Health) prosentteina ja yli 80% kapasiteetista jäljellä on vielä oikein hyvää lukemaa, mutta itseäni ajatus alati laskevasta kapasiteetista vaan ei napannut tähän projektiin vaikka rationaalisesti ajatellen noista 2012 Leaffeista jotka on nyt 10v vanhoja kaivetaan vielä näitä SOH70-80% akustoja irti, joten tuo lasku ei ole kylläkään kovin nopeaa ja 10v päästä olisi varmasti tarjolla taas jo halvempaa ja helpommin saatavilla olevaa akustoa jos tämä sivilisaatio pysyy sinne asti pystyssä. :D

Yhden palikan mitat 222mm x 300mm x 34mm. Paino 3.7kg ja jännite tosiaan sen 7.6V. Tällähetkellä (kevät 2022) Leaffin akustoa voi löytää hyvällä SOH% alta 100e/Wh.

 


leaf.JPG.b01508c640e514e856b105dc28a2daad.JPG

IMG_9306.thumb.jpg.fc56b2675b53b36ace856335628ab26a.jpg

 

2. Tesla Model S

 

Näitä suunnittelin ensin ja tuntuu olevan toisiksi helpoiten saatavilla. Hinta on kuitenkin tähtitaivaallinen (n. 1000-1500e per moduuli) ja osasyynä vissiin että näiden kysyntä on saatavilla olevista purkuakuista nyt vissiin suurin tuolla aurinkoenergiapuolella kun mökkiläiset vaihtaa lyijyakuista pikkuhiljaa myös li-ioniin ym. Yhden kennon nominaali on hyvin läheltä 24V joten näitä näkee tosiaan käytettävän hupiakkuina ja muuten 24V systeemeissä. Lisäksi ja osittain tästä syystä moduulien rakenne on aika huonosti 350V systeemiin sopiva sillä kennoja tarvittaisiin sarjaan älytön määrä (16kpl) jolloin hinta nousee tuollaisessa toteutuksessa vastaavasti aivan kannattamattomille tasoille. Model S pohjassa näitä on muistaakseni juurikin 16kpl.

 

Hyviä puolia miksi aluksi näitä kalliista hinnasta huolimatta katselin, oli sisäänrakennettu jäähdytys jonka ansiosta käyttöikä on huomattavasti Leaffin palikoita pidempi ja tuo litteä design joka sopii mielestäni erinomaisesti pakujen valepohjien alle. :)

 

665mm x 300mm x 80mm, paino 25kg ja 22.8V per moduuli, (5.3kWh)

 

productshr_4.thumb.jpg.3301778b75a18f2c4e6348621d092207.jpg

 

3. VW "MEB" (Modularer E-Antriebs-Baukasten tai "Modular electric toolkit") löytyy ainakin monista ID3/ID4/eGolf/Audi eTronit/Skodat ym. En tähän kerennyt hirveän paljon tutustumaan mutta on tällähetkellä aika kovassa nosteessa tuolla sähkökonversiopiireissä. Saatavuus on ollut hyvää, specsit on sopivat 400V systeemeihin helpohkosti ja hinnat on hyvästä saatavuudesta johtuen "maltillisia". Hinnassa tosin vaikuttaa vielä se, että MEB on aika uusi systeemi, tuliko tuo 2020 ensimmäisiin autoihin vasta..

 

Koostuu laatikkomaisista moduuleista jotka ilmeisesti sisältävät myös jonkinlaiset jäähdytysratkaisut. Kovasti on kehuttu energiatiheyttä (paino/koko vs. kapasiteetti) ja laatikkoja pystyy sijoittelemaan vapaahkosti eteen ja taakse jos henkilöautoa suunnittelee.

 

4. Tesla Model 3/X

 

No sitten se mihin tässä päädyttiin. Alkujaan oli selvä että haluan enemmän kapasiteettia (rangea) kun mitä tuo Leaffin 24kWh paketti tarjoaisi ja asetin tähtäimet tähän 50kWh tietämille. Toiveissa oli myös jäähdytys jotta käyttöikä saataisiin pidettyä mahdollisimman pitkänä. Vielä kivempaa olisi jos moduulit olisivat litteitä eivätkä kuutiomaisia, sillä lattiapinta-alaa on käytössä enemmänkin.

 

Joku sitten vinkkasi että hei, "Short range" Model 3:sesta akut. Valmis 400V systeemi, neljä pitkää moduulia, nestejäähyt ja verrattain edulliset:

 

IMG_20201009_161756.thumb.jpg.377a93cd75e534401f3a4e2e17ed4668.jpg

 

Jes! Ei paljoa paremmalta voisi näyttää tähän koriin. :)

 

Yksi moduuli siis 88.8V nominal, painoa 59kg ja 1370mm x 340mm x 80mm liittimineen. Energiatiheydeltään (etenkin paino) kärkipäästä ja hintaa tuli tosiaan tuon 6000e rahteineen hollannista, joten ei nyt montaa euroa jääty Leaffin halvemmista akustoista pahemmaksi. :) 107e/Wh suunnilleen.

 

M3/X on saatavilla myös Long Range konfiguraatiossa jollon akustoa on peräti 75kWh edestä (olis aika kiva range) mutta näiden moduulien pituus on liikaa enkä itse surullista kyllä saanut mallailtua niitä sopimaan mihinkään järkevästi, joten 56kWh on "tyydyttävä" :)

 

Long range paketti näyttää siis tältä. Sivuilla olevat moduulit on n. 1700mm ja pidemmät keskellä n. 1900mm:

 

calimotivebatterypackmodulesebay.thumb.jpg.c8849466bb54d6b14ed067f587676a67.jpg

 

Ja vielä hämäävästi Tesla ilmeisesti on jossain vaihteessa vaihtanut M3 mallisarjassa akkuvalmistajaa tai ainakin valmistustapaa, eli alkupäästä löytyy noita lyhkäsiä 1370mm moduuleita Short Range koreista, mutta loppupäässä ja tällähetkellä moduulien pituus on kaikissa sama ja Short Range korissa moduuleista on vaan napattu kennoja sisältä pois jättäen tyhjiä aukkoja rakenteeseen. Tällöin on oikeestaan vaan hinta- ja painokysymys mitkä haluaa, sillä fyysinen koko on sama. Saa olla tarkkana jos avaamatonta akkupakettia ostaa, itse vaadin nähdä kuvat jotta pystyin varmistumaan sopivuudesta... :)

 

Uusina akkuina jotkut käyttää LiFePo4 tyylisiä kemioita niiden halvemman hinnan johdosta, mutta itse en niistä tiedä hirveästi. Näitä ei tietääkseni ole käytössä oikeen missään tehdasvalmisteisissa autoissa joten menee ehkä enemmän siihen sarjaan "jos ei halua käytettyä ostaa niin"... Projektipuolella kuitenkin suosittuja ja hinnaltaan ja kapasiteetiltaan vissiin aika vertailukelpoisia noihin Leaffin moduuleihin, mutta tarkemmin en tosiaan tiedä.

 

Edited by Cera
  • Like 8
Link to comment
  • 1 month later...
Posted (edited)

Hyvää juhannusta ja mitenpä sitä paremmin viettäisi kuin koputellen Voltswagenin pohjaa. :)

 

Positiiviset yllätykset projektissa jatkuvat. Sain viimein painepesurin käsiini ja alustamassat paljastivat kuin paljastivatkin altaan melko siistiä ja hyväkuntoista maalipintaa! Toki muutama haperompi kohta löytyi kun koputtelin koko korin läpi. Ruuvimeisselin ja teräsharjan kanssa edettiin ja merkkailin kaikki mistä vaan ruuvarin sain läpi menemään - pienet ja isot - jotta on sitten tarkempi käsitys kokoajan mitä työstää.

 

Isompia, johon varmaan kannattanee korjauspaloja tilailla;

 

signal-2022-06-25-183527_001.thumb.jpeg.a09337176b6e90aafc612f730cd91481.jpeg

 

Tuulilasin alalaitaa molemmin puolin ja vähän keskeltäkin.

 

signal-2022-06-25-183527_002.thumb.jpeg.10a9dfa57d4938f36bc8b60d928af876.jpeg

 

Kuskin astinlautaa.

 

signal-2022-06-25-183527_010.thumb.jpeg.69be0475b685510e39444411fc1ddb0a.jpeg

 

Vasen pyöränkaari, tuo sivuhelma vaikuttais olevan pahin paikka, mätä etukaarelta taakse asti.

 

signal-2022-06-25-184008_007.thumb.jpeg.2fb5e89232b3472112cd1c43e9ee0004.jpeg

 

signal-2022-06-25-184008_010.thumb.jpeg.6b814f7640d8e3a48caa9724283fa1ea.jpeg

 

Vasenta sivuhelman sisäpeltiä.

 

signal-2022-06-25-184118_016.thumb.jpeg.15ba9bfe514a863c3f43c89d9fdffd09.jpeg

 

Jaaa vasen takalokasuojan etureuna.

 

Muita pahempia oli nuo poikittaispalkkien keskikohdat mm.

 

signal-2022-06-25-184008_005.thumb.jpeg.81e4d476b3fa079f4e726b476c06d5c6.jpeg

 

Tunkinkorvakkeet sen sijaan oli yhtä lukuunottamatta vielä tallella ja kovat.

 

Oikeelta rapisi kanssa helmasta sekä sisä- että ulkopelti.

 

signal-2022-06-25-184008_003.thumb.jpeg.da82ed9115fd59e87816930c5af28a73.jpegsignal-2022-06-25-184008_002.thumb.jpeg.f7fa0593b9eedd46cd09da1d9b9327c9.jpeg

 

Yhteensä 26 paikkakohtaa löysin, suurinosa sellaisia neliösentin reikiä jossain saumakohdissa. Parilta paikalliselta hitsarilta jo ennen juhannusta kyselin, mutta toistaiseksi vähän heikosti saanut vastauksia, on toki kesälomakausi ja säät sellaiset että kukapa nyt työpaikalla viihtyisikään. :D

 

 

 

Edited by Cera
  • Like 1
Link to comment
4 hours ago, Cera said:

 

Vitsit ku ois lähempänä, mutta pidän mielessä ja oon yhteydessä jos omasta maakunnasta ei löydy.

Kun auto pitää kuitenkin trailerilla siirtää, niin onko sillä väliä, jos ajomatka on hiukan pidempi. Tuolla muutamia esimerkkejä Mikon töistä  Mikanos

  • Like 1
Link to comment
On 5/11/2022 at 11:31 AM, Cera said:

 

Uusina akkuina jotkut käyttää LiFePo4 tyylisiä kemioita niiden halvemman hinnan johdosta, mutta itse en niistä tiedä hirveästi. Näitä ei tietääkseni ole käytössä oikeen missään tehdasvalmisteisissa autoissa joten menee ehkä enemmän siihen sarjaan "jos ei halua käytettyä ostaa niin"... Projektipuolella kuitenkin suosittuja ja hinnaltaan ja kapasiteetiltaan vissiin aika vertailukelpoisia noihin Leaffin moduuleihin, mutta tarkemmin en tosiaan tiedä.

 


Osui vasta omiin silmiin vallan hyvä akkutarinasi. Näitä LFP kennoja löytyy raskaamman kaluston puolelta ja ilmeisesti jotain patentteja on vanhentunut ja sen seurauksena odotetaan Kiinalaisia LFP akullisia autoja saapuvan kohta euroopan markkinoillekkin. 

  • Like 1
Link to comment

Palkkeja ja helmoja ei sitten kannata ruveta palasista rakentamaan vaan suoraan kokonaan uusi pala tilalle.

 

Tietenkin jos hitsauksen teettää ulkona niin lähtökohtaisesti hitsattavien alueiden putsaus vähentää oleellisesti hitsaajan työtä. Jos siittä hyvän haluaa niin melkein koko pohja olisi fiksua hiekkapuhaltaa. Tietty nuo mädät palkit ja helmat olisi hyvä purkaa pois edestä ennen puhallusta.

  • Like 1
Link to comment
6 hours ago, Ketsa said:

Osui vasta omiin silmiin vallan hyvä akkutarinasi. Näitä LFP kennoja löytyy raskaamman kaluston puolelta ja ilmeisesti jotain patentteja on vanhentunut ja sen seurauksena odotetaan Kiinalaisia LFP akullisia autoja saapuvan kohta euroopan markkinoillekkin.

Joo! Ei tosiaan oo ihan hirveästi näistä itsellä tietoa, mutta muutamaan projektikertomukseen olen törmännyt missä on hyödynnetty. Vissiin paino/energiatiheys kuitenkin epäedullisempi vrt. litiumkemiat, mutta tosiaan litiumkemioiden hinta moninkertainen uutena hankittaessa... Mutta hienoa että vaihtoehtoja tulee kokoajan lisää ja "jokaiselle jotakin" :D

 

4 hours ago, Tanhis said:

Palkkeja ja helmoja ei sitten kannata ruveta palasista rakentamaan vaan suoraan kokonaan uusi pala tilalle.

 

Tietenkin jos hitsauksen teettää ulkona niin lähtökohtaisesti hitsattavien alueiden putsaus vähentää oleellisesti hitsaajan työtä. Jos siittä hyvän haluaa niin melkein koko pohja olisi fiksua hiekkapuhaltaa. Tietty nuo mädät palkit ja helmat olisi hyvä purkaa pois edestä ennen puhallusta.

 

Paruzzilta katselin noita korjauspeltejä ja helmat + palkit menee ehdottomasti uusiksi tuossa kunnossa. Mites nuo tuon kuskin astinlaudan ja tuulilasin alareunan tyyliset, lienee niihinkin kannattaa muotoillut pellit tilata? Aattelin että olis selkeesti merkityt kohdat ja tarvittavat korjauspellit valmiina, jollon voisi viedä koripajalle tyylillä "paikat on merkitty, peltiosat on valmiina."

 

Pohjaan hiekkapuhallus + teollisuusepoksit sitten perään kun on hitsattu, jollon ei kerkeis ottaa pintaruostetta puhalluksen ja maalauksen välissäkään... Tietty sitte puhallus paljastaakin vielä ties kuinka monta koloa mitä pitäs paikkailla :D toivottavasti ei.. aika tarkkaan yritin koputella..

Link to comment
On 6/27/2022 at 4:32 PM, Cera said:

Joo! Ei tosiaan oo ihan hirveästi näistä itsellä tietoa, mutta muutamaan projektikertomukseen olen törmännyt missä on hyödynnetty. Vissiin paino/energiatiheys kuitenkin epäedullisempi vrt. litiumkemiat, mutta tosiaan litiumkemioiden hinta moninkertainen uutena hankittaessa...

 

 

LFP on kyllä litiumkemia (lithium ferrophosphate). Mutta siinä ei ole nikkeliä ja kobolttia, joista erityisesti jälkinmäisen puuttuminen tekee siitä paljon vähemmän ihmisoikeuksia rikkovan kemian... Ja toki pienenee siinä tulipalonkin vaara.

  • Like 2
Link to comment
Posted (edited)

signal-2022-07-02-195849_001.thumb.jpeg.2d6cf837dacac4bc9b55084791239757.jpeg

 

Voimansiirron suunnittelua ja tutkiskelua. Samban melko kattavan vaihdelaatikkolistauksen perusteella tunnistin tämän ilmeisesti jenkkiluokittelulla "002 -askiksi" (3-ribs). Ilmeisesti tuo "6-ribs" 091 olisi vahvempaa tekoa, onko ero suuri?

 

Ilmeisesti kytkinkopan pulttien paikat (4 pulttia jotka pitää vaihteiston kiinni moottorissa) ja itse laatikon kiinnitys auton runkoon (noilla kahdella yläpultilla kytkinkopan rajalta) on kuitenkin aikalailla samat kaikissa vaihteistoissa joten voin tän avulla suunnitella adapterilaipat Leaffin moottorille vaikka aski sitten myöhemmin vaihtuisikin vai onko eroja?

 

Lähinnä pohdin tuota että Leaffin moottori laittaa tosiaan sen 100-110kW maksimeillaan (tosin todennäköisesti asetan softalla jotkut tehorajat jo rangenkin vuoksi alemmas).

 

Joten kestävyyttä ajatellen... Tän kunnostaminen vs. uusi vahvempaa tekoa oleva vaihteisto?

Edited by Cera
Link to comment

Juu tuo on 002. Sekä 002 että 091 on kiinnityksiltään identtiset, paitsi varhaisissa 002:ssa ei ollut yläpuolella niitä korvakkeita. Niiden kuorien osat käy ristiin, esim. miulla on doppelissa "002 / 091 / 002". Huipputehon puolesta aski kestää kyllä, vääntö matalalta lienee näissä se ongelmallisempi. Kestävä loota joka tapauksessa. Välitykset on varmaankin vakiona just hyvät monentyyppiseen liikkeellelähtöön 😄

 

Seuraan tätä ketjua kyllä innolla - miun pallisdoppelissa olis lavan alla ihan hulluna tilaa niille Leafin akuille pinota vaikka kuution verran. Edellinen just noin 150 hp bensamoottori porsi viime kesänä, ja vääntöhän siinä ei ollut lähellekään samaa. Silti kulki varsin kevyesti ja iloisesti, joten tuo sähkömoottori varmasti liikuttaa oikein mukavasti.

 

Jotenkin tähän projektiin istuisi myös taipuisat aurinkopaneelit katolle, mie ostin Aliexpressistä 200W paneelit ( https://www.aliexpress.com/item/32880479420.html ) hupiakkua varten, mutta taitavat jäädä ens kesäksi odottamaan.

  • Like 1
Link to comment
Posted (edited)
5 hours ago, DWL_Puavo said:

 

Jotenkin tähän projektiin istuisi myös taipuisat aurinkopaneelit katolle, mie ostin Aliexpressistä 200W paneelit ( https://www.aliexpress.com/item/32880479420.html ) hupiakkua varten, mutta taitavat jäädä ens kesäksi odottamaan.

 

Siis mää oon miettinyt hupiakulle aurinkopaneeleita kanssa. 😄 Ajoakkujen lataamiseen niistä ei realistisesti valitettavasti vielä ihan oo, enkä turvallisuussyistä halua pitää ajoakkuja kytkettyinä parkissa ollessa (camperi kuiteskin jonkinlaisena ajatuksena 🙂 ) mutta tosiaan jonkun 12V hupiakun niillä pitäisi varmaan hengissä... Saa nähdä!

 

Voisin lisäkysymyksenä vielä tähän samaan heittää, että vinkkejä hyvämaineisista vaihteistokunnostajista ensisijaisesti Pirkanmaa - Pk-seutu väliltä voi myös tarjoilla (harkintaan myös muualta maasta jos ei täältäpäin satu löytymään 🙂)

Edited by Cera
Link to comment
Posted (edited)

signal-2022-07-12-231956_001.thumb.jpeg.c229451d2807b9d6d981f7fcce507e57.jpeg

 

signal-2022-07-12-231956_003.thumb.jpeg.3a899345bfd964badebb18b183507779.jpeg

 

Ei hitsit tekis mieli kyllä hyödyntää tuo Leaffin "vaihdelaatikko" tuon VW mötikän sijasta :D on niin paljon kevyemmän ja kompaktimman oloinen eikä tehonkestostakaan tarvitsis huolehtia.

 

Mutta mutta, tämä pyöris sijoituspaikastaan johtuen tosiaan suurimmaksi osaksi "pakilla" josta tuo moottorihan ei siis välitä lainkaan, mutta rattaat saattaa...

 

Leafsplashoil.thumb.png.763f9b7bc87824d5ab09844e9385030a.png

 

Kattelin jo aikaisemmin että tuo näyttää roiskevoitelukanavalta, mikä ei tietenkään toimisi jos tuo pyörii "väärään suuntaan" jatkuvasti. Nuo helicalithan kai pyörii ihan onnellisesti molempiin suuntiin ja luulisi että thrustikin olis huomioitu molempiin suuntiin rakenteessa kun kuitenkin pakilla ja regen-jarrutuksissa voimaa välittyy väkisin myös tuohon "väärään suuntaan"

 

Uhka vai mahdollisuus? :D

Edited by Cera
  • Like 1
Link to comment
  • 4 weeks later...

Mitä tälle projektille kuuluu?

Jonkuverran kilometrejä tullut tuohon mun kuplaan ja voin sanoa että vääntö koukuttaa, enää ei tee mieli rajoittaa tehoja...toivotaan että kestää😉

Edited by remykv
Link to comment
On 8/4/2022 at 10:09 PM, remykv said:

Mitä tälle projektille kuuluu?

Jonkuverran kilometrejä tullut tuohon mun kuplaan ja voin sanoa että vääntö koukuttaa, enää ei tee mieli rajoittaa tehoja...toivotaan että kestää😉

 

Ei mitään suurta edistystä, muutamia osia (mm. kontrolliyksikön - "VCU":n) tilaillut ja Tesla M3 laturin sielunelämään tutustunut. Työt ottaneet taas oman aikansa niin ei ole päässyt harrastelemaan.

 

Koritöille on alustavasti lähiseudulta tekijä löytynyt, mutta pystyy ottamaan vasta elo/syyskuun vaihteessa (AA-Paja Mänttä-Vilppulasta) joten sinne asti odoteltava nyt niiden kanssa vielä.

 

Moottori-vaihteisto-väliin tarvitaan booriholkki jolle myös löytyi jo tekijä, mutta sielä taas en ole vielä kerennyt osien kanssa vierailemaan.

 

Tällästä pientä taustatyötä siis, ei mitään massiivisia harppauksia. :)

  • Like 2
Link to comment
  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...