Jump to content

Kuplan 1200 vakiokoneen kunnostus


Recommended Posts

Tästä se vuonna 2018 lähti.

 

Kone kävi tuossa ketjussa raportoiduista huomioista ongelmitta kesän 2018, mutta syksyllä talvisäilytykseen ajellessa alkoi kytkin luistaa. Samalla syntyi sitten päätös, että ennen seuraavaa ajokautta (joka on kesä 2020, koska kesä 2019 meni muilla ajopeleillä nauttien) kone otetaan alas ja kunnostetaan, kytkin laitetaan kuntoon ja samalla jos aikaa vain riittää, otetaan vaihteistokin irti ja auki, koska se vuotaa hiemn öljyä ja vonkuu kovemmissa vauhdeissa.

 

Moottorin osalta on nyt aloitettu purkamalla se ja eilen sain kampikammionpuolikkaat pestyä ja tutkittua. Kansia olen hieman tutkaillut, mutta ne on vielä putsaamatta.

 

Ykköspytyn olemattoman paineen syyksi paljastui lautasen reunasta lohjennut pakoventtiili. Kolmospytyn alentunut paine saattaisi johtua katkenneesta männänrenkaasta, muuta ongelmaa en sieltä löytänyt. Takapytyistä en ole tähän mennessä löytänyt mitään vaurioita tai ongelmia.

 

Sitten itse asiaan. Kone pidetään vakiona ja ajatuksena on nyt kunnostaa se niin että ei tarvitsisi enää mun elinaikana avata. Että jos se kestäisi seuraavat 50 tkm, niin nykyajomäärillä tarkottaisi sitä että seuraavaksi asiasta joutuu huolehtimaan perikunta. Mikään budjettikone tämä ei ole, enemmänkin hommaa ohjaa pussihousut, eli vaikka auto ei museoitu olekaan, niin museointioption haluan säilyttää ja muutenkin kiinnostaa pitää kone mahdollisimman alkuperäisenä. Tämä sisältää myös ajatuksen käyttää niin paljon tämän alkuperäisen moottorin osia kuin on järkevää, kyseessä kun on autoon tehtaalla alun perin ruuvattu kone, jota arveluni mukaan ei koskaan ennen ole avattu. Autolla mittarissa n. 45 tkm, varmuutta ei ole siitä onko mittari kiertänyt kertaalleen ympäri mutta auton historia ja kunto kielivät ennemmin siitä että ei ole kuin että olisi.

 

En ole erityisen kokenut koneenkunnostaja, mutta Honda CB750:n kone on tullut vastaavasti kunnostettua ja yksi jenkki-V8. Ekaa kertaa nyt Kuplan kone palasina pöydällä, ja tämähän on tietenkin vähän erilainen laitos kuin nuo edellämainitut.

 

Katsoin youtubesta yhden 10 min videon kampikammion tarkistamisesta ja tein sen mukaan tarkistuksia. Kampikammiosta ei löytynyt mitään halkeamia vakiopaikoista tai muualtakaan. En ole vielä vetänyt puolikkaita takaisin kiinni momenttiin ja tarkistanut keskimmäistä runkolaakeripukkia mahdollisen pullahduksen varalta. Sisämikrometriä en omista, joten laakeripesien mittoja tai pyöreyttä en pääse kotikonstein tarkistamaan, se jää koneistamon hommaksi.

 

Kannet tosiaan vielä putsaamatta, mutta nopealla vilkaisulla ei halkeamia ja vain yksi venttiilivika löydetty.

 

Kymmenen kuumaa kysymystä:

1. Otan mielellään vastaan koneistamosuosituksia Turun seudulta. Siis sellaisia joissa ilmajäähdytteiset volkkarit on tuttuja. Ainakin kampikammio ja kampiakseli menisi siis mitattaviksi ja tuloksien mukaan myös aarporattavaksi ja hiottavaksi. Kannattaako muita osia käyttää koneistamolla tsekattavana?

2. Mitä tarkistuksia visuaalisen halkeamien etsimisen lisäksi kansiin ja venttiileihin voi tehdä kotikonstein, jotta selviäisi onko kannet vielä ok ja venttiilit ohjureineen jne. edelleen käyttökelpoisia? Vai kannattaako suosiolla jättää koneistamon tarkistettavaksi?

3. Jos tarpeen, paljonko vakiokansiin kannattaa teettää koneistamotyötä? Eli missä vaiheessa kannattaa heivata nuo vanhat ja ostaa suosiolla uudet?

4. Oikeanpuoleisesta kannesta (ks. kuva alla) näyttäisi vuotaneen sekä ykkönen että kakkonen ulkoilmaan, jos tulkitsen tuota kannessa olevaa likakerrostumaa oikein (vasemmassa kannessa ei näy vastaavaa likaa). Tulkitsenko oikein, mistä johtuu, aiheuttaako (mitä) toimenpiteitä ja onko merkki siitä että kansi on syytä heivata ilman sen suurempaa tutkimista?

5. Olen ajatellut että pytyt ja männät menee joka tapauksessa romuun ja hankin uudet. Mutta pussihousut huomioiden onko kuitenkin jotain mahdollisuuksia, että osat olisi vielä järkevää kasata esim hoonattuna ja uudelleenrangastettuina? Ja jos on, mitä tarkistuksia näihin kannattaisi tehdä muuta kuin perus visuaalisen tarkastuksen lisäksi kynnellä kokeilee onko pytyissä kynnystä ja mittaa mäntien pyöreyden?

6. Vaatiiko nokka-akselin kunnon tsekkaus muuta kuin visuaalisen tarkistuksen? Onko yleensä käyttökelpoinen vai onko nokka-akseli sellainen osa joka kannattaa uusia aina kun kone on auki? Entäs nostajat?

7. Kampikammiosta en irrottanut vielä kannen(pinna)pultteja, onko olemassa joku syy että ne kannattaisi irrottaa ennen osien toimittamista koneistamoon? Tai onko ne syytä vaihtaa nyt kun kone on osina?

8. Millä tuo bensapumpun muovinen alusta irtoaa kampikammiosta?

9. Mulla on Haynesin (ENG) ja Alfamerin (FIN) korjausoppaat, niiden ohjeiden mukaan ajattelin koneet kasata (+nettisurffailulla löydettävä tieto). Onko tiedossa jotain virheitä tai puutteita näissä oppaissa koskien vakiokoneen kasaamista, tai onko suositella jotain muita oppaita hommaan?

10. Muutenkin kaikki Kuplan koneelle spesifit vinkit tervetulleita, kun ei tästä konetyypistä käytännön kokemusta juurikaan ole. Esimerkiksi jos on joitain pienempiä osia tai kokonaisuuksia jotka ehdottomasti kannattaa uusia nyt, vaikka nykyisetkin osat olisi teknisesti ok.

 

Muutamia kuvia:

 

Lisää kuvia täällä: https://photos.app.goo.gl/SeHLUacB5fW7YdrUA

 

wGleBmhA7kgnsqWapmUJX2kkq5MqmYdYcBTyDLjz

 

Ykkösen palotila, huomaa pakoventtiilistä lohjennut palanen, huomaa myös likakerrostumat:

 

ASUlsBuUTcAml9YqESMt__Q6cX0j_zjV645GIUL4

 

Vasen kansi, kolmonen oikealla, nelonen vasemmalla:

 

cuzADLa5hpby_sZaPA7e9qjZ-Nk0GKUR_E-w9978

 

7C1oSBzSp81-8ACVCnQlLG5CogVgCq2ZkYPEUnzS

 

 

MgEVtrfaCSnGBEMXvtxWYTcQ3Z5Cpl2J3WyU05W-

Edited by EVK
Link to comment

1. Turun superkoneistus Raisiossa, Moottorikoneistus Ojala Kaarinassa, Virtasen koneistamo Salossa. Kampiakseli, kiertokanget, kannet, kampikammio, ja halutessa nokka mukaan. Kampiakselin kaveriksi kannattaa laittaa vauhtipyörä, paineasetelma ja hihnapyörä ja tasapainottaa samalla. Virtasella onnistuu ainakin.

 

2, 3, 4. Koneistamolle

 

5. Uudet

 

6. Nokka koneistamolle tarkistukseen tai uusi. Hinnassa tuskin suurta eroa. Uudet esim. febi nostajat.

 

7. Pinnapultit irti niin on kivampi käsitellä ja puhdistaa. Samat voi hyvin käyttää jos kierteet ehjät.

 

8. Meisselillä vääntää lohkon ja pakeliitin liitoksesta. Tiiviste pitää lujasti kiinni.

 

9. Haynesin kirjasta ei tietoa, alfamerin kokolailla turha tässä hommassa. "Miten kokoat vw kuplan moottorin"-kirjassa hyvin seikkaperäiset ohjeet. Suosittelen hankkimaan jos jostain löytyy. Jos ei niin multa saa lainaan.

 

10. Keinuvivut ainakin kannatta purkaa ja tarkistaa että kaikki lukkojouset on ehjät. Ja öljypumppua voi vähän silmäillä. Ja termostaattia. Ja...

Link to comment

Kiitoksia vinkeistä. Superkoneistuksessa käytin V8:n palikat viimeksi kun koneremonttia puuhasin, siellä voisin tälläkin kertaa asioida. Onhan noita Kuplan koneita tehty aikanaan hirveä määrä, joten luulisi olevan tuttu peli suurimmalle osalle vanhemman polven koneistajia. Nuoremmille voi olla vieraampi laitos.

 

Selasin eilen nopeasti tuon Alfamerin oppaan moottoriosiota, ja se tosiaan on ihan yhtä hyödyllinen kuin opuksen muutkin osiot. Moottorin purkaminen opastettiin jopa puolen sivun tekstillä tyyliin "irrota moottori, irrota kaasutin, irrota virranjakaja, irrota laturi...". Siis ilman mitään ohjetta miten vaikkapa laturi saadaan koneesta irti. Haynesin opas on kohtuuasiallinen ja sisältää ainakin purkuosiossa kohtalaisesti vinkkejä miten asia kannattaa tehdä niin että minimoi potentiaaliset ongelmat. Kokoamisohjeet on vielä lukematta, mutta ne lienee ihan asialliset myöskin.

 

Seuraavaksi varmaan putsaan kansista suurimmat röhnät, tarkistan silmämääräisesti vielä ettei löydy halkeamia ja sitten koneistamon suuntaan.

Link to comment
15 hours ago, EVK said:

Pussihousut alkaa nopeasti kiristämään tuollaisista ideoista 😃

 

Höllää vain henkseliä niin lakkaa ahistamasta…

 

Ihan mukava pikku tehonlisähän noilla saadaan, eikä vaikuta haitallisesti kokonaisuuteen. Samanlainen vaikutus kuin 1300->1600...

Link to comment

Kyllä vanhoja pyttyjä ja mäntiä voi käyttää jos haluaa. Jos putket ei ole soikeat eikä ylälaidassa ole isoa pykälää, niin niistä saa ihan toimivan paketin. Uudet on niin edullisa että moni sen perusteella päätyy uusiin.

Itse ole tykännyt tästä kirjasta https://aircooled.fi/tuote/161/how-to-rebuild-your-vw-air-cooled-engine-kirja

Haynes ei ole tuttu. Voi olla yhtä hyvä.

Link to comment

Kiitos vinkeistä. Laitoin tuon opuksen tilaukseen Mopo Sportista, kun on niin edullinen. Pitää koittaa ne kannet tsekata viikonloppuna ja muutama muu pikkujuttu viikonlopun aikana, jos saisi ensi viikolla romut koneistamolle. Koneistamon palautteen jälkeen tietää mitä ostoslistalle laittaa.

 

Otan vastaan myös suosituksia koneenosien ostopaikoista. Paruzzi ja Hotcars on ainakin tuttuja. Ja Vieläkös Keiteleen Kone palvelee? Mennyt yli 10 vuotta viimeisestä ostoksesta sieltä. Hinnat oli ainakin ennen kohdillaan.

 

Ja mitä valmistajia koneenosissa kannattaa välttää jos ei halua huonointa sutta ostaa?

Link to comment

Olipa nopeaa. Tilasin opuksen torstai-iltana ja tänään lauantaina aamupäivällä tuli postista viesti että paketti olisi noudettavissa.

 

En ehtinyt vielä yhtään enempää selata teosta, mutta hauskasti tämä onkin oikein vanhan liiton opas. Kirjoitettu varmaan kirjoituskoneella, monistettu Xeroxilla ja niitattu yhteen. Kellään tietoa koska tästä on tehty ensipainos?

Link to comment

Ainakin tämä versio lienee noin vuodelta 1991. Aviisin lopussa lista mm. ulkomaisista volkkarilehdistä ja jostain oli mainittu että kerrottu hinta on vuoden 1991 hinta.

 

Lisäksi mainitaan, että heinäkuussa 1991 Juha Hytönen tulee aloittamaan Keiteleellä moottoripajan ja varaosamyymälän, mutta tietoja ei vielä ollut osoitetta enempää. Kyseessähän on aiemmin mainitsemani Keiteleen Kone.

 

Listattu myös osakauppoja Suomesta ja ulkomailta sekä useamman koneistamon hinnastot Kuplan koneen korjauksille. Kaikki puhelinnumerot tietenkin lankanumeroita ja suuntanumerot mallia 90/921/971 jne. Valuutat tietenkin markkoja, Suomen tai Saksan.

 

Mainittu myös monille tuntematon kauppa, jossa "valikoima on todennäköisesti Suomen laajin" ja jolla on Suomessa kaksi toimipistettä, Kaarinassa ja Tampereella: Biltema.

 

Hauskaa nostalgiaa ajalta jolloin isoja tarvikemarketketjuja ei vielä ollut (paitsi siis Biltema). Ja osia ja tekijöitä piti oikeasti metsästää puhelimella ja keltaisilta sivuilta kun ei nettiä ollut vielä.

Edited by EVK
  • Like 1
Link to comment

Kannet kylvetin kevyesti viikonloppuna ja etsin halkeamia yms. ongelmia. Mitään ongelmia sen yhden rikkoutuneen venttiilin lisäksi ei löytynyt. Aloitin myös kannenpulttien irrottamista kampikammionpuolikkaista, kunnes kuudes irrotuksenkohde ei suostunut kääntymään millään. Totesin sitten että kysynpä koneistamosta onko mitään pakottavaa syytä niitä irrotella, eikä kuulemma ole, joten loput sai jäädä paikalleen. 

 

Tänään aamulla vein sitten laatikoittain moottorinosia Raisioon Turun Superkoneistukseen. Siinä koneistajan kanssa ihmeteltiin pintapuolisesti osia ja kerroin auton taustoista ja syistä koneen avaamiselle. Runkolinjasta osasi sanoa heti näppituntumalla että vaatii aarporauksen. Nokka-akseli näyttää kuulemma erikoisen hyvältä ja paria nostajaa katseli ja sanoi että vaikuttavat ihan hyviltä. Mukana oli myös pytyt ja männät ja pyysin lausuntoa niiden jatkokäytöstä. Näppituntumalta kuulemma voisi hoonaus riittää. Sanoi että on nähnyt kaikenlaisia kuplan pyttyjä ja alkuperäiset saksalaiset on materiaaliltaan ihan eri luokkaa kuin eteläamerikkalaoset tai tarvikeosat, että noita alkuperäisiä saksalaisia voisi kannattaa käyttää vielä kunhan hoonaa putket. Vähän samaa totesi nokka-akselista yleisesti, että hyvä käytetty saksalainen orggis voi olla parempi kuin nykyajan tarvikenokka.

 

Näiden lisäksi koneistamoon jäi tietenkin kampiakseli kaulojen tarkistukseen ja tasapainotukseen, mukana myös vauhtipyörä ja kytkinasetelma. Sekä kannet, joista näytin rikkoutuneen venttiilin ja sovittiin että pesun jälkeen koneistaja tekee tarkistukset että mitä venttiilitöitä on syytä tehdä.

 

Lisäksi koneistamoon jäi pesua varten moottorin irtopellit ja huomenna vien sinne vielä öljynjäähdyttimen pesua ja koeponnistusta varten.

 

Venekoneita on kuulemma nyt halli täynnä, mutta sanoi että helmikuun loppuun mennessä voisi saada kaiken tehtyä. Riippuu tietenkin siitä miten paljon itse koneistustöitä osista löytyy. Aarporausta eivät Superkoneistuksessa kuulemma itse teekään, vaan teettävät muualla.

 

Tällä aikaa voisinkin sitten ottaa vaihteiston irti. En ole kuplan vaihteistoa ennen irrottanut, joten kaikki käytännön vinkit irrottamiseen ja kunnostamiseen on tervetulleita. Ainoat viat laatikossa on pieni öljyvuoto ja kovemmilla vauhdeilla kuuluva mieto vollottava ääni, joka kovenee mielestäni moottorijarrutuksessa. Ääni ei ole menneinä 10 vuotena ja 10 tkm matkalla kyllä pahentunut, joten en tiedä onko ääni lopulta ihan normaali aikakauden kuplalle. En kuitenkaan vastaavaa ääntä muista ’73 1303S:stä, tosin sillä olen ajanut viimeksi 15 vuotta sitten.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Eilen koneistamolta soitettiin, että osat on pesty ja suurimmalta osin tarkistettu. Kävin sitten tänään aamulla katsomassa ja sopimassa mitä tehdään. Samalla otin mukaan koneen pellit ja muutamia muita osia, jotka oli pesussa ja jotka on tarkistettu ja todettu joko käyttökelpoisiksi sellaisinaan tai romuksi.

 

Tuomioita:

- männänrenkaiden urat kuluneet väljiksi, joten männät uusittava, samalla menee sitten pytytkin

- nokka-akseli käyttökelpoinen sellaisenaan, nostajat tarkistan vielä itse mutta näytti hyviltä kun kävin viemässä kamat koneistamolle

- kannet käyttökelpoiset kunhan tasohiotaan, kaikki venttiilit ja ohjurit menee uusiksi

- kampiakseli selviää kiillotuksella

- vauhtipyörän kytkinlevyä vastaan tuleva pinta koneistetaan, oli palanut

- kytkinasetelma uusittava

- kampikammio aarporataan

- kiertokankiin vaihdetaan helat

 

Lisäksi jäi vielä tarkistettavaksi öljynjäähdytin, joka siis koeponnistetaan.

 

Aika odotusten mukaisesti itse asiassa nuo uusimiset, ehkä yllättävintä on nokka-akselin hyvä kunto. 760 euroa antoi kokonaiskustannukseksi pesuista, tarkistuksista, koneistuksista ja muista töistä. Osat siihen päälle. En tiedä onko hinta kohdillaan, mutta tällä mennään.

 

Keinuvivuista ja keinuvipuakseleista ei koneistaja osannut sanoa oikein mitään. Onko niissä yleensä vaihtotarvetta ja jos niin mistä syystä? Ei sinänsä kovin kriittinen asia tässä vaiheessa, koska ne on helppo vaihtaa koneen ollessa autossa kiinnikin.

 

Pellit kävi siis pesukoneessa. Ne on kaikki ehjiä, eli ruoste ei ole purrut läpi ja kaikki kiinnikereijät on ehjiä jne. Alapelleissä tietenkin ruostetta aika paljon. Onko näitä joku hiekkapuhalluttanut ja esim pulverimaalauttanut? Noita kun ryhtyy maalaamaan, niin mikä on alkuperäisen mustan maalin kiiltoaste?

 

Pientä ihmetystä aiheuttaa moottorin osista löytynyt puinainen väri, sitä löytyi myös vaihteistosta kun sitä irrotin ja vähän muualtakin kone- ja vaihteistotilasta. Joku on ilmeisesti ruikkinut punaista maalia moottoriin, vaihteistoon ja taka-akselistoon itselleni tuntemattomasta syystä. Tällaisia roiskeita esim löytyy pelleistä:

 

yrAFpbLfF2UA-hhHbxSa1z-F_K8db9lDmfmo_jcw

 

Samaa maalia ilmaantui vaihteistosta kuran alta pesun jälkeen:

 

RZ6jQVHasZTEd435MV22JAsGdQ63qlP1ZUMGcV24

 

Tuo ei taida kuitenkaan tehtaan jäljiltä olla? Onko muuten vaihteisto ollut tehtaalta ihan maalaamaton vai onko siinä ollut joku maali? Tuossa näyttäisi olevan tuota punaista ja myös mustaa maalia vaihteiston kuoressa. Olen itse olettanut, että vaihteisto on ollut tehtaalta maalaamaton.

Link to comment

Keinuvivustossa prikat on heikko kohta. Niitä menee joskus rikki. Säätöruuvit ja lukitusmutterit kannattaa myös tarkistaa, joskus voi olla vedetty liialla kiristämisellä kierteet pilalle.

Vaihteisto on ollut maalaamaton alunperin.

Listassa ei ollut mainintaa tasapainoituksesta, mutta mielestäni kannattais vauhtis, kampiakseli ja kytkimen paineasetelma tasapainoittaa yhteen, kun osat on koneistamolla.

Link to comment

Tasapainotuksesta oli puhetta kun osat vein, tänään kysyin asiasta ja koneistaja sanoi, että ei ole tasapainotusta tarkistettu. Hänellä ei kuulemma ole siihen laitteita, joten joutuisi viemään osat muualle tasapainotukseen. Kun vein osat koneistamoon, hän sanoi että hyvähän ne olisi tasapainottaa, ja siksi jätin asetelmankin sinne. Tänään sanoi sitten että kun kampiakseli selviää kiillotuksella ja kyseessä on vakiokone, niin ei se välttämättä ole tarpeellista.

 

Kyseessähän on VW:n alkuperäinen hiomaton akseli. Eli mitä raati sanoo, miten tarpeellista tasapainotus olisi? Joka tapauksessa se tulisi tehtyä vasta kiillotuksen, vauhtipyörän koneistuksen ja asetelman ostamisen jälkeen, kunhan tulee tehtyä ennen koneen kasaamista, jos on tarpeen. Voinhan mä itsekin toimittaa sen sitten kilkkeineen sellaiseen paikkaan, jossa tasapainotus onnistuu.

Link to comment

Tasapainotusta ei tarvi vakiomoottori mut pakoventtiilit kannattaa vaihtaa aina uusiin vw:n ilmajäähdytteisestä moottorista kun kannet on purettu ja kunnostetaan. Harmittaa meinaan jonkin verran kun muutaman sadan kilsan ajon jälkeen rempasta pakoventtiili on poikki ja mäntä/kansi romuna.

  • Like 1
Link to comment

Joo, venttiilit on menossa kaikki uusiksi. Kannattaa varmaan uusia kytkimen uusimisen yhteydessä myös painelaakeri ja kai kannattaa laittaa tässä yhteydessä myös uusi öljypumppu. Täytyy vielä ottaa ne keinuvipuakselit tarkempaan syyniin, vaikka purkaa ja kasata.

Link to comment
2 hours ago, Tutkija said:

Tasapainotusta ei tarvi vakiomoottori mut pakoventtiilit kannattaa vaihtaa aina uusiin vw:n ilmajäähdytteisestä moottorista kun kannet on purettu ja kunnostetaan. Harmittaa meinaan jonkin verran kun muutaman sadan kilsan ajon jälkeen rempasta pakoventtiili on poikki ja mäntä/kansi romuna.

 

Äläpä muuta sano.. 😄

 

Tämä ei mennyt kyllä rempan jälkeen mutta jos nuo kannet olisivat olleet rempatussa koneessa niin sitten..

 

20191117_120134.thumb.jpg.7578a508d1bca4dee8d4920ed6b964d2.jpg

Link to comment
  • 3 months later...

Kappas, yli 3kk mennyt edellisestä viestistä, ja vielä ei ole koneelle tapahtunut kauheasti😁

 

Tai no on palikat käyneet koneistamolla ja uudet osat saatu omaan talliin. Tänään saapui muutama osa, joiden tarve ilmeni vasta myöhemmin kevään aikana kun tutkin alkuperäisiä tarkemmin.

 

Yksi niistä on uusi äänenvaimennin. Kuplan pakoputkiston osat on aina harmaita kun ne ostaa, mutta onko kuplan alkuperäinen tehdasputkisto ollut harmaa? Jotenkin fiilis sanoo että sen kuuluisi olla musta, ja aikanaan 03 ässään putkiston uusiessani maalasin kaiken mustaksi. Mutta saattaa olla ihan oman mielikuvituksen tuotetta tuo värivalinta. Johtuu ehkä siitä että koneen kaikki muut peltiosat on mustia.

 

Ja mikä mahtaa olla moottoritilan peltien mustan värin alkuperäinen kiiltoaste?

 

Tässä on jo aika monta päivää harkittu koneen kasaamisen aloittamista, mutta aina on jokin muu hanke ajanut edelle. Nyt kun sain tänään vaihteiston takakannakkeet, niin lupaan huomenna laittaa laatikon autoon kiinni ja aloittaa koneen kokoamisen. Johan se ensi viikolla on kesäkuu, jolloin kesäauton pitäisi olla ajossa.

Link to comment
8 hours ago, vwagen said:

Pakoputkiston osat harmaita,puolikiiltäviä.

Moottorin pellit alunperin kiiltävän mustia.

Ei kyllä kiiltävän mustia ole tullut missään vastaan. Aina ovat kiiltoasteeltaan enempi tai vähempi puolikiiltäviä.

Link to comment

Joo harmaata näyttää putket olevan kun hain vähän lisää infoa kansainvälisiltä foorumeilta. Mitään tarkkaa värikoodia en löytänyt. Imusarja ilmeisesti ollut samanvärinen.

 

Omissa kuplissa on moottoritilan pellit olleet mun mielestä melko matat, mutta voi olla ajan patinaa. Noi tän projektin pellit kävi koneistamon pesukoneessa ja sen jäljiltä tallella olevat maalit näyttää kyllä aika kiiltäviltä. Jotenkin oma fiilis sanoisi kuitenkin että vetäisi niihin puolikiiltävän mustan, antaa ehkä vähän paremmin virheitä ja likaa anteeksi, mutta on silti helppo pestävä. Puolikiiltävällä olen jenkin konetilan vetänyt ja siitä tuli ainakin aika tehdaspinnan näköinen. Jotenkin täyskiiltävä Kuplan konehuoneessa pistäisi omaan silmään, mutta voi taas johtua omista luuloista enemmän kuin tiedosta.

Edited by EVK
Link to comment
3 minutes ago, Putki Pee said:

Morjens. 

Tietääkö joku, löytyykö keski-Suomesta kuplan koneen rassaajia? Tai lähistöltä.

Olisi tarkoitus kunnostaa papan -70 mallin kupla iskuun taas. 

Laitoin yv:tä

Link to comment

Koneen kokoaminen on alkanut, pari tuntia ehdin väsäillä palikoita kasaan kun tuli aika asentaa kampiakselin päätyyn nokka-akselin ja virranjakajan käyttörattaat, jotka sujahtikin pienellä lämmityksellä hyvin paikoilleen. Mutta sitten on vuorossa lukkorengas:

 

5FbiPlTgWz1zsmbxkhG2S3i4PgdPPj-DLPysiP5B

 

Otan mielellään vinkkejä vastaan siitä miten tuon renkaan saa helpoiten paikoilleen ilman enempiä haavereita, nimittäin talttameisselillä avittaen kävi näin:

 

FZ7twiDImVK36hI-QcPO9Jq1dMPel9IobtvjGUHz

 

Hanska oli toki kädessä ja se saattoi hieman vähentää vaurioita, mutta aika syvälle pääsi taltta käden sisälle. Sattuu muuten ihan konkunkin verran kun vetää tuolla tavalla kämmeneen meisselillä, ja on vaikea laastaroitava.

 

Lukkorenkaassahan ei ole reikiä, joihin lukkorengaspihdit sopisivat. Korjausoppaan kuvassa lukkorengaspihdit oli vain tungettu tuohon renkaan koloon, mutta ei siitä tunnu kunnon otetta saavan, että pystyisi riittävän kovalla voimalla rengasta avaamaan.

 

Ainakin tältä päivältä siis taisi kokoamishommat jäädä nyt tauolle, on yksikätisenä hieman hankala operoida. Sinänsä lähihistoria toistaa itseään, että tämä hanke viivästyi keväällä jo edellisestä käden leikkuusta, eli pari kuukautta sitten eristelevyä leikatessa leikkasin mattopuukolla palasen irti vasemman käden keskisormesta. Sitä sai jonkun aikaa parannella ennen kuin halusi lähteä tekemään mitään likaista ja öljyistä hommaa kuten autonkorjaamista. Tätä tämän päivän haavaa nyt toivottavasti ei tarvi lähteä tikkauttamaan. Johan se olisi seitsemäs kerta kun mun vasenta kämmentä tikataan. Oikeaa kättä ei ole tikattu kertaakaan, vaan oikea käsi on yleensä ollut syyllinen vasemman käden loukkaantumiseen, kuten nytkin 😁

 

Pientä ihmetystä aiheutti tuossa kokoonpanovaiheessa nokka-akselin laakerit, jotka tuntui ihan liian isoilta kampikammion koloihin, eikä kampikammiossa ollut noille laakerien taitteille kolojakaan:

 

alCnl-PINLyZjkoC8ucnNZ3eLAGo_S7Sx71IRxSM

 

Kauluksellinen päätylaakeri oli lisäksi liian kapea paikoilleen.

 

UbQQQE6rXxU_2XrsziDoBaNbz81SDvwAOj8CcalT

 

Etsin vanhoja laakereita vertailtaviksi, mutta en löytänyt mistään. Kokeilin sitten laakereita nokka-akseliin ja totesin ne siihen sopiviksi, minkä jälkeen kokeilin nokka-akselia paikoilleen ilman laakereita ja sehän sopii kuin hanska.

 

_w8dBgYbnAIxUhKx2gL6ZWD37sOCoYE2F1T82CYY

 

Enpä siis muistanut että koneessa ei nokkalaakereita ollut alun perinkään, joten uudet sellaiset tuli tilattua turhaan.

 

Onneksi siis tuossa moottorin kokoamisoppaassa mainitaan että moottoria kootessa oman järjen käyttö ei ole kiellettyä. Oppaassa kun käsketään vain pistämään nokkalaakerit paikoilleen ilman mainintaa että vanhemmissa koneissa ei laakereita ilmeisesti ole laisinkaan. Jos tekisi sokeasti oppaan ohjeen mukaan niin ei tulisi mitään.

 

Aiemmin tällä viikolla tuli kokeiltua peltien puhdistamista ja maalaamista. Otin alkuun käsittelyyn alapellit, kun niiden pinnan laatutaso ei ole niin tarkka juttu kuin moottoritilan peltien. Tästä lähdettiin:

 

ACtC-3fY3zFDhI_hkwvIp_-2qlmXMZ3Vi0GNa6PF

 

Rälläkkään teräsharjalaikka ja pahimmat pintamateriaalit pois:

 

ACtC-3d28ME2owPWbV8yGYQPhdLIId7skPNtwSfB

 

Nuo vaikeimmat kolot vedin vielä porakoneeseen kiinnitetyllä teräsharjalla, mutt ei sinne joka koloon päässyt. Sinkkisprayta pintaan:

 

ACtC-3d099xH9SiMTsE2YsAvSXD-oWJX5e2axzlI

 

Ja Motipin puolikiiltävää mustaa päälle:

 

ACtC-3fcbONncPA2BCzQ-FzBsbrddb1mAVTxfeif

 

Tuo kiiltoaste ei kyllä vastaa ihan alkuperäistä mun mielestäni, joten harkitsen josko ostaisi kiiltävää mustaa konetilan pelteihin.

 

Ei tuossa ihan tuntipalkoille pääse, noiden kunnostamiseen meni kaikkinensa tunti työaikaa. Ja jäljellä on kuitenkin vielä aika paljon peltejä, tosin parempikuntoisia kuin nuo alapellit:

 

ACtC-3fyZxodXs1E351U12-dDxQR6M8DelvUx44J

 

Paljon helpommalla kai pääsisi viemällä nuo jonnekin puhallettaviksi ja maalattaviksi, mutta tuleeko pelteihin vetelyä vs. lähteeko ruosteet? Näkymättömiin jäävillä pelleillä ei nyt niin ole väliä, mutta konetilan näkyvät pellit olisi kiva olla muodoissaan.

Edited by EVK
Link to comment

Ilmeisesti tarvitsisin lukkorengaspihdit, jotka on suunniteltu reijättömille lukkorenkaille, esim. tällaiset:

 

https://www.virtasenkauppa.fi/lukkorengaspihdit-200-mm-knipex-833

 

Noita vaan näyttää olevan aika huonosti valikoimissa peruskaupoissa (Motonet, Puuilo yms.). Jos tosiaan jollain on tiedossa kikka jolla tuon renkaan saisi paikoilleen ilman tuollaista työkalua niin otan mielellään vinkkejä vastaan.

Edited by EVK
Link to comment

No kävin sitten kokeilemassa Tutkijan ohjeita soveltaen: puupalikka lukkorengasta vasten ja vasaralla naputtaen rengas paikoilleen. Olis tänkin keksinyt vähän aiemmin niin ei tarttis käsi kipeänä näpytellä tätäkään viestiä.

 

Tuli listattua vielä mitä osia on koneeseen menossa, isoin osa palikoista tuli koneistamon kautta, joten en tiedä mistä ne on alun perin peräisin, enkä kaikkia merkkejä tunne, joten en tiedä laadusta. Koneistamon kaverin kanssa oli kuitenkin puhetta, että ei oteta sitä halvinta, kun tunnetusti Kuplan osissa halvin voi olla ihan hirveää kuraa, ja tarkoitus ei olisi tätä konetta enää mun elinaikana avata. Eli nämä osat on menossa uusiksi:

 

Pytty- ja mäntäsarja: AA Performance

Kytkinsarja, sis. painelaakerin: Classic Line

Öljypumppu: merkki ei tiedossa

Runkolaakerit: Mahle

Kiertokangen laakerit: Silverline

Tönärien suojaputket: merkki ei tiedossa

Kampiakselin stefa: HPD (?)

Moottorin tiivistesarja: Victor Reinz

Bensapumpun pakeliitti ja tiiviste: Paruzzi

Äänenvaimennin: Jopex

Huilut: Hotcarsin RST-putket (https://hotcars.net/eleshop/viewoneprod.asp?branch=1401&aitem=5805-50)

Pakoputkiston asennussarja: Hotcarsilta (https://hotcars.net/eleshop/viewoneprod.asp?branch=&aitem=5806-2)

 

Vaihteiston puolelle tuli lisäksi tilattua:

Vaihteiston takakannattimet: Hotcarsin "Heavy Duty Germany" (https://hotcars.net/eleshop/viewoneprod.asp?branch=&aitem=4818-76)

Vaihteiston etukannatin oli hyllyssä valmiiksi, on Hotcarsilta muinoin tullut

Vaihdelaatikon tiivistesarja: DPH (Paruzzi "A-laatu")

Kytkinakselin stefa: Volkswagen

Vetoakselien suojakumit: Paruzzi

Suojakumeihin klemmarit: Proparts Sweden (lupaan aina etten enää ikinä osta mitään propartsin paskoja tuotteita, mutta aina niitä Motonetin tiskiltä mukaan tungetaan 😀)

Vaihteiston nokkakappaleen tiiviste: Paruzzi

Takanapojen tiivistesarjat: Volkswagen

Kytkimen palautusjousi: Volkswagen

Vaihteiston alumiinitulpat: Volkswagen

Vaihdekepin akselin messinkiholkit: Volkswagen

 

(jotkut osien merkeistä perustuu ihan vain siihen mikä logo löytyy paketista)

 

Ja tänään hoksasin sitten että multa puuttuu kytkimen keskitystyökalu, joka olis tietty kivasti kulkenut jossain noista tilatuista paketeista. En taida tilata vielä, kun tässä kokoamisen kuluessa voi tulla vastaan ja mieleen muitakin osapuutteita. Rahaa on tähän mennessä projektiin mennyt sellainen vajaa 2300 euroa sisältäen siis edellä mainitut osat, koneistamon laskun ja pientarvikkeet kuten tiivisteliimat, asennusrasvat, spraymaalit jne. Että siitä muille referenssiä sille mitä vakiokoneen peruskunnostus kustantaa itse purkaen ja kooten, toki kuluissa on nyt mukana hieman vaihteistonkin osia, mutta niiden osuus on melko pieni.

 

Alkuperäisiä on menossa paikalleen siis mm. nostajat, nokka-akseli, kampiakseli (kiillotettuna) rattaineen yms., kannet (koneistettuina, uusilla venttiileillä ja seeteillä mutta vanhoilla venttiilijousilla ja keinuvivuilla), vauhtipyörä ja muut edellä mainitsemattomat kampikammion ulkopuolelle jäävät osat ja apulaitteet.

 

Nyt jos jollain pistää silmään että koneeseen on menossa jotain aivan luokatonta laatua olevaa tavaraa, saa varoittaa. Mieluummin ostaa uusiksi jotain laadukasta kuin avaa koneen parin vuoden päästä laaduttomien osien vuoksi.

Link to comment

Tuota kytkimen painelaakeria ei kannata vaihtaa jos vanha on ehjä. Itsellä meni vakioasetelman kanssa viimevuoden aikana kolme uustuotantopainelaakeria palasiksi ja yksi niistä taisi olla juuri Classic Line merkkinen. Senjälkeen ei ole ollut mitään ongelmia kun avasin alkuperäisen painelaakerin, putsasin sen ja laitoin uudet rasvat sisään sekä tietenkin kasasin sen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...