KimmoH Posted June 10, 2021 Share Posted June 10, 2021 (edited) Yksivuotiaana mulla oli Matchbox/Hotwheels Baja ja se tipahti mummolan kaivoon. 80-luvulla säästin pitkään rahaa, kun ärrän mainoslehtisessä oli letkuohjattava Baja. No, rahat kun sain kasaan ja ärrälle menin niin eihän siellä ollut enää kuin poliisi Mersuja hyllyssä. Siitä saakka asia on hieman kaihertanut ja tänään tontille tuli lääkettä tautiin 😄 Lähdetään siitä pikku hiljaa nykertämään mieleistä. Takapää pitäisi varmaan irssittää ja tekniikaksi tulee 2L nelkku + 091 aski. Edited June 10, 2021 by KimmoH 21 Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted June 10, 2021 Share Posted June 10, 2021 Mahtavaa kun käyt tekemään unelmaasi elämäsi varrelta. Menestystä matkaan! 1 Quote Link to comment
DOODAH Posted June 11, 2021 Share Posted June 11, 2021 onko 2" vai 3" lifti? Kolmella ratti jää jo aika syliin Quote Link to comment
KimmoH Posted June 11, 2021 Author Share Posted June 11, 2021 45 minutes ago, DOODAH said: onko 2" vai 3" lifti? Kolmella ratti jää jo aika syliin 50mm taitaa olla koppaa jo valmiiksi hilattu ylöspäin. Quote Link to comment
KimmoH Posted June 15, 2021 Author Share Posted June 15, 2021 (edited) Koppa alkaisi olla kohtapuolin valmis hiekkapuhallukseen, ratin jos vielä nyppäisi irti ennen suhistelua. Pitikin mennä myymään grilli pois kun pallukan aikoinaan sain valmiiksi. Nyt olen tuumaillut, että kippaanko "ghetto" tyyliin kyljelleen vai hankinko taas grillin.... Yllättävän kovapeltinen yksilö. Bitumimattojen alta löytyi ihan priimaakin maalipintaa. Suurin työ mahtaa olla edellisen sepän korotuksen siistiminen. Oikein kunnollisia ruostevaurioita en ole vielä löytänyt. IRS kamat taisi löytyä ihan lähitienoilta ja siirtynevät syksymmällä omaan talliin. 091:nen odottelee jo malttamattomana paikoilleen pääsyä 😄 Edited June 15, 2021 by KimmoH 4 Quote Link to comment
KimmoH Posted July 29, 2021 Author Share Posted July 29, 2021 Eka sadepäivä koko kesälle joten nyt ehti kaksien päiväunien välissä tätäkin edistämään. Iskarit pois edestä ja takaa huudon/rälläkän/kaasun avulla. Ohjausakselin rälläköin pois. Täytynee askarrella parempi tilalle joskus aikanaan. Quote Link to comment
DOODAH Posted July 29, 2021 Share Posted July 29, 2021 Keltaset raidetangot ei mee pieleen 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted July 31, 2021 Author Share Posted July 31, 2021 Eilen askartelin tuolla toisessa threadissa suositellun VW 676 työkalun ja tässä samalla taisi kirkastua jatkosuunnitelmatkin. Jos sitä ensin irssittäisi perän ja vasta sitten kiikuttaisi koko läjän puhallukseen. Nätisti liikkuu koppa tallissa ja perä on niin kevyt että sen jaksaa yksinkin nostaa käsivoimin ilmaan. 5 Quote Link to comment
KimmoH Posted August 12, 2021 Author Share Posted August 12, 2021 Nyt alkaisi olla IRS jigiä ja muita IRS rojuja vaille Quote Link to comment
KimmoH Posted August 15, 2021 Author Share Posted August 15, 2021 Sunnuntain ohjelmassa oli IRS tukivarsien irroittelua ja nyt olisi nämäkin omassa tallissa. Hiekkaa pintaan seuraavaksi. Osaako kukaan sanoa lonkalta mitkä vetarit tai minkä pituiset vetarit 091 lootan ja näiden napojen väliin mahtavat passata ? Keulan osalta alusta ei ole edennyt kuin Thingin camber säätömutikoiden puhalluksella 😄 Quote Link to comment
Urbantoy Posted August 15, 2021 Share Posted August 15, 2021 (edited) Ens sunnuntaina ois kotimatka Kimmolla menossa tällähetkellä KKPstä.. Tullooko sinne koko keskisuomen revohka? Edited August 15, 2021 by Urbantoy Quote Link to comment
metake Posted August 15, 2021 Share Posted August 15, 2021 Osaako kukaan sanoa lonkalta mitkä vetarit tai minkä pituiset vetarit 091 lootan ja näiden napojen väliin mahtavat passata ?Mikä se on tuossa lootassa se etu, tai mistä se ajatus lähti, ettet käytä kuplan irs-lootaa kun se sopis suoraan paikalle ilman kikkailuja..?Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
KimmoH Posted August 16, 2021 Author Share Posted August 16, 2021 15 hours ago, metake said: Mikä se on tuossa lootassa se etu, tai mistä se ajatus lähti, ettet käytä kuplan irs-lootaa kun se sopis suoraan paikalle ilman kikkailuja..? Noko mä haluun 😄 17 hours ago, Urbantoy said: Ens sunnuntaina ois kotimatka Kimmolla menossa tällähetkellä KKPstä.. Tullooko sinne koko keskisuomen revohka? Omalta osalta on tullut painettua cancelia loppuvuoden tapahtumien suhteen. Näyttää koronaluvut sellaisilta että kun nyt tänne saakka on selvitty terveenä, niin pysyn loppuvuoden visusti omalla tontilla vaikka pari piikkiä on jo käsivarteen saatuna. Quote Link to comment
portu Posted August 16, 2021 Share Posted August 16, 2021 On 8/15/2021 at 1:39 PM, KimmoH said: Sunnuntain ohjelmassa oli IRS tukivarsien irroittelua ja nyt olisi nämäkin omassa tallissa. Hiekkaa pintaan seuraavaksi. Osaako kukaan sanoa lonkalta mitkä vetarit tai minkä pituiset vetarit 091 lootan ja näiden napojen väliin mahtavat passata ? Keulan osalta alusta ei ole edennyt kuin Thingin camber säätömutikoiden puhalluksella 😄 Eikös tuu nivelien kaa ongelmia? Kuplassa taitaa olla pienemmät nivelet ku palliksessa, toki voin olla väärässä. Quote Link to comment
KimmoH Posted August 17, 2021 Author Share Posted August 17, 2021 14 hours ago, portu said: Eikös tuu nivelien kaa ongelmia? Kuplassa taitaa olla pienemmät nivelet ku palliksessa, toki voin olla väärässä. Palliksen nivelet on tosiaan pykälää isommat kuin kuplan mutta tähän "ongelmaan" on useampiakin eri ratkaisuja olemassa. Katsotaan mikä valikoituu omaan käyttöön tässä talven aikana. Lisäksi on vielä nivelien liikerata mitä täytyy hieman tarkastella, palliksenkin nivel taitaa olla siinä ja tässä että riittääkö liikevara mutta eiköhän tähänkin joku ratkaisu löydy. Quote Link to comment
Urbantoy Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 (edited) https://www.csp-shop.com/en/rear-axle/cv-joint-501-331-211hd-27087b.html noissa riittä liike.. mutta saatavuus on mitä on.. EDIT: ainiin mutta käykö ne 091seen.. ei taida käydä.. sori sähläys Edited August 17, 2021 by Urbantoy Quote Link to comment
KimmoH Posted August 17, 2021 Author Share Posted August 17, 2021 8 minutes ago, Urbantoy said: https://www.csp-shop.com/en/rear-axle/cv-joint-501-331-211hd-27087b.html noissa riittä liike.. mutta saatavuus on mitä on.. EDIT: ainiin mutta käykö ne 091seen.. ei taida käydä.. sori sähläys Näistäkin saanee askarreltua, vaihtoehtoja toteutukselle on useampia. Ei äkkiseltään osunut silmään miten monta astetta tuo nivel sallii mutta 930 possun nivelillä/vetareilla pitäisi ainakin onnistua ja liikevarojen riittää tässä mun tapauksessa. Quote Link to comment
Husqy Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 http://blindchickenracing.com/How_to/CVJoints_Axles/cv_joints_101.htm Tässä vähän tietoa niveleistä Quote Link to comment
mikan Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 Ensin Hebsterin Geländewagen ja nyt tämä sun Baja. Tontitus on varmaan pois muodista. :-) Aloin miettimään, että kuinka isot renkaat saa laittaa tämän hetkisillä lakipykälillä? Quote Link to comment
KimmoH Posted August 17, 2021 Author Share Posted August 17, 2021 19 minutes ago, mikan said: Ensin Hebsterin Geländewagen ja nyt tämä sun Baja. Tontitus on varmaan pois muodista. :-) Aloin miettimään, että kuinka isot renkaat saa laittaa tämän hetkisillä lakipykälillä? Vastavirtaan uiminen on kivempaa ;) Ei tähän kauhean isoja saa mutta tarpeeksi isot kuitenkin. 1 Quote Link to comment
Hanttapuli Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 (edited) 30 minutes ago, mikan said: Ensin Hebsterin Geländewagen ja nyt tämä sun Baja. Tontitus on varmaan pois muodista. :-) Aloin miettimään, että kuinka isot renkaat saa laittaa tämän hetkisillä lakipykälillä? Vaihdoin omassa tölkissä 14" -> 16". Se ainakin vaati muutoskatsastuksen. Leveyttäkään ei kovin montaa senttiä saa olla enempää. Eli ainakin kaksi tuumaa lisää halkaisijaa on jo yli sallitun. Edit. tämä oli siis 2017. Edited August 17, 2021 by Hanttapuli Quote Link to comment
metake Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 Ensin Hebsterin Geländewagen ja nyt tämä sun Baja. Tontitus on varmaan pois muodista. :-) Aloin miettimään, että kuinka isot renkaat saa laittaa tämän hetkisillä lakipykälillä?15% saa kasvattaa halkaisijaa ja leveyttä 105 mm tai 50% (suurempi on määräävä).Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
mikan Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 (edited) Joo just noin, eli 2021 pykälissä lukee: Vanteiden vaihdon seurauksena ajoneuvon kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 millimetriä alkuperäiseen verrattuna, ellei ajoneuvon valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on oltava pyörännapoihin ja akselimassoille sopivat. Ajoneuvoon ei saa asentaa vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät. Ajoneuvon pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain ajoneuvon tai vanteen valmistajan tarkoittamia sovituskappaleita. Renkaan ulkohalkaisijalla tarkoitetaan STRO:n tai ETRTO -normien rengasnormin mukaista kyseiselle rengaskoolle ilmoitettua normaalihalkaisijaa. Renkaan ulkohalkaisijaa saa muuttaa ajoneuvon valmistajan ilmoittamaan suurimpaan renkaaseen verrattuna enintään 15 prosenttia. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa, on mahdolliset nopeudenrajoitin ja ajopiirturi kalibroitava sekä nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä renkaan leveyden muuttaminen ajoneuvon valmistelijan ilmoittamaan leveimpään renkaaseen nähden enintään 50 prosenttia tai 105 millimetriä suuremman arvoista ollessa määräävä. 165R15 halkaisija on STRO-taulukon mukaan 646 mm. Joten maksimi olisi sitten 743 mm. Tuohon rajaan osuisi vaikka 255/65-16 ja 255/70-15. :-) Edited August 17, 2021 by mikan Quote Link to comment
aki Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 Kuplassa on ollut 16” vanteita ja korkeita rättirenkaita ihan tehtaalta. Jos ohuttolpassa on mahdollista käyttää noita verrokkeina saa korkeutta vielä vähän lisää Quote Link to comment
KimmoH Posted August 18, 2021 Author Share Posted August 18, 2021 (edited) Perän osien nuoleskelu puhtaaksi alkoi eilen. Sieltä paskan ja ruosteen keskeltä löytyy ihan käyttökelpoista tavaraa ;) Talliin ilmestyi hieman rautaa, katsotaan syntyykö näistä visioiden mukainen kaatolaite puhallusta ja pohjan nysväystä varten.... ja näillä hilataan keulaa ylemmäs joustojen kärsimättä, Thingin olat ja tukivarret. Jos sais perjantaina pullautettua vanhat nivelet irti niin pääsisi näitäkin puhdistelemaan. Edited August 18, 2021 by KimmoH 4 Quote Link to comment
Sakke Posted August 18, 2021 Share Posted August 18, 2021 Paljonko nämä thingin osat nostaa verrattuna vakioihin? Quote Link to comment
KimmoH Posted August 19, 2021 Author Share Posted August 19, 2021 14 hours ago, Sakke said: Paljonko nämä thingin osat nostaa verrattuna vakioihin? Kutakuinkin saman verran mitä droppiolat laskisivat. Tarkat mitat selvinnevät kun nuo joskus saan paikoilleen pultattua mutta samalla korkeudella tulee uimaan kuin vakio Thing. Quote Link to comment
KimmoH Posted August 25, 2021 Author Share Posted August 25, 2021 Thingin hilut putsattu, seuraavaksi maalia ja uusia palloniveliä paikoilleen. Samalla putsailin yhdet nelkun pakosarjanlaipatkin, kai se on itse alettava putkistoa vääntämään että saa mieluisen. Kuplan kippaus/liikuttelu teline on edennyt sen verran että koppaa makaa varastopyörien päällä ja sitä pystyy liikuttelemaan tallissa helposti. Laitetaan kuvia sitten kun koko roska kääntyy nätisti molemmille kyljilleen 😉 Quote Link to comment
KimmoH Posted August 26, 2021 Author Share Posted August 26, 2021 Kippausteline valmistuikin ihan varkain ja se jopa toimii vaikka mitat ravistelin hihasta sitä mukaa kun askartelin! Takapäässä bolt-on malli suoraan VW 676 "työkaluun" niin säästin renkaissa ja edessä etuakselistoa matkiva malli. Pysyy pystyssäkin ilman tukiakin mutta pitää jotkut pultattavat tuet vielä tehdä ettei vahingossa kippaa päälle kun uppoutuu hitsuu hommiin. Renkaiden varassa saa näppärästi pukattua sitten tallin nurkkaan kun tekee mieli tehdä jotain muuta. sitten voisikin alkaa sopimaan puhaltajaa tontille aurinkoisen kelin kera... 5 Quote Link to comment
-tipi- Posted August 27, 2021 Share Posted August 27, 2021 Kannattaa nuo vanhojen iskareiden alalenkin holkit irrotella ja ruosteet poistaa sieltä välistä ennen maalausta. 3 Quote Link to comment
KimmoH Posted August 27, 2021 Author Share Posted August 27, 2021 joo, ne on jo poissa ja osat peräkontissa matkalla maalaamoon 1 Quote Link to comment
Hanttapuli Posted August 28, 2021 Share Posted August 28, 2021 Onhan Kimmo jo FB:n Strictly Baja Bug -ryhmän jäsen? Vaikuttavat olevan tosissaan asian kanssa. Quote Link to comment
KimmoH Posted August 28, 2021 Author Share Posted August 28, 2021 1 hour ago, Hanttapuli said: Onhan Kimmo jo FB:n Strictly Baja Bug -ryhmän jäsen? Vaikuttavat olevan tosissaan asian kanssa. Jaa, en oo tollasesta kuullutkaan 😁 Pitipä mennä heti liittymään. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted September 5, 2021 Author Share Posted September 5, 2021 Hiekkapuhallusta helpottaakseni kaavin pohjasta ja pyöränkoteloista massat pois manuaalisesti. 5 Quote Link to comment
KimmoH Posted September 9, 2021 Author Share Posted September 9, 2021 Thingin olat ja tukivarret olis nyt maalissa ja siirtyivät hyllyyn odottelemaan nivelien asennusta. Koppaa päästään toivon mukaan parin viikon päästä puhaltamaan puhtaaksi joten sillä välin ehtii touhuta muuta. Bussiin alunperin suunniteltu kone palasiksi ja bussin jäähypelleille "bajatus". Vielä puhallinkopalle käsittelyä ja sitten maalia pintaan. 1 Quote Link to comment
jrasi Posted September 9, 2021 Share Posted September 9, 2021 Mietin jo, että eihän toi nelkkujäähyllä mahdu, mutta sitten muistin että tää koppahan loppuu jo runkoaisojen kohdalla 😁 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted September 10, 2021 Author Share Posted September 10, 2021 Ens viikko paskotaan taas hiekkaa kun pöhistelin yhden ruman puhallinkopan puhtaaksi alkuillasta. Päivällä kävin pulverimaalamossa näkemässä värejä ja ens viikolla kelkon osat sinne värjättäväksi. Jupsulle kiitos tästä puuttuvasta palasesta. Saa korjattua tuon rattiakselin reiän keulasta orggis kuosiin. Tipautin yöksi fosforihappoon niin saa huomen illalla suhauttaa puhtaaksi puhalluskaapissa. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted September 17, 2021 Author Share Posted September 17, 2021 Bajan sydän on punainen! Jäähypellit saivat pintaansa RAL3020 punaista Sahara pulveria eli sellainen matta hiekkamainen pintakuvio. Ei näy niin helposti naarmut pinnassa ja pitäisi kuitenkin olla helppo pitää puhtaana. 9 Quote Link to comment
Kharon Posted September 18, 2021 Share Posted September 18, 2021 Pulverimaalista hyviä kokemuksia, vaikka näyttää hiukan röpöiseltä niin lika ei tartu ja lähtee kokolailla helposti pesemällä irti. Toki minulla ei kuumia osia ollutkaan maalattuna vaan vanteet. Myös kova ja paksu maali, pysyy ikuisesti kun ei kolhi millään kovalla. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 19, 2021 Author Share Posted September 19, 2021 Aina tyylikkäät Mangelsit tarttui eilen matkaan. Ainut ongelma näissä taitaa vain olla että ovat 14 tuumaiset eli ainakin kumien ja levyjarrujen kanssa saattaa joutua pähkäilemään vai onko tiedossa levyjarrusettejä mitkä mahtuisivat tällaisissa 14 tuumaisissa elämään ? Noh, jos eivät alle jää niin ovat ainakin hyvät verrokit sitten kun pääsee aikanaan suunnittelemaan rengastuksia tarkemmin. 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.