Guest dj_ville Posted December 11, 2006 Share Posted December 11, 2006 onko teillä pitempään kuplien kanssa värkänneillä jotain parempaa infoa miten saan kuplani lähemmäs maanpintaa... itellä vm-68 kupla oon lueskellu sieltä täältä ja etupään saa helposti tippumaan tiputuspaloilla, onko tuo etuakselin muuttaminen laillista?? mitä katsastus mies sanoo??? entä takapää, tuossa jossakin puhuttiin että 5-6cm putoaa yhdellä napsulla, joka tarkoittaa käytännössä mitä,miten se tehdään??? Quote Link to comment
Fileas Posted December 11, 2006 Share Posted December 11, 2006 http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8.pdf Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 11, 2006 Share Posted December 11, 2006 Kotimainen vaihtoehto samasta aiheesta: http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/1.txt Quote Link to comment
-tipi- Posted December 12, 2006 Share Posted December 12, 2006 Mie teen takapään tälleen http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/2329-projekti-54-vw-1200/ , ei hirveesti eroa D:n ohjeesta, mut mie en ota latan kuppia irti kokonaan ennen kun laukasen jännityksen pois. Kuvissa kori ei ole päällä, eikä jarrutkaan mulla paikallaan, niin niiltä osin on helpompaa. Quote Link to comment
Guest Pinorotta Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 Nostetaan nyt vanha aihe ylös kun ei viitsisi uutta tehdä. Näistä kun on varmasti poristu topicissa jos toisessakin. Itse en vaan löytänyt kokonaisvaltaista selvitystä aiheesta. Noh eli olen suht tuore kuplan omistaja ja auto odottelee lämpimässä tallissa 30km päässä kesää. Tietenkin vähän himottaisi saada kärryä lähemmäs maan pintaa keväällä. Takapään pudotukseen löysinkin jo ohjeet ja sinne ei ilmeisesti mitään palikoita tarvi ostella? Noh mutta tuo keula... Itselle ei ole vielä oikein auennut mitä kaikke sinne tarvis laittaa/uusia kun näytetään myytävän säädettäviä etuakseleita, "droppiolkia" ja vielä madallusjousetkin bongasin jostain nettikaupasta. Eli riittääkö esim. pelkät droppiolat kun niitä näyttäisi saavan reilulla 200e? Renkaat on aika hirvittävän kokoiset eli edessä ja takana 195/60 15". Tarkoitus olisi eteen vaihtaa jotkut tyyliin 155/60 15" joten tippuu keula niilläkin pikkasen. Mitään rata alustaa ei haeta ja hirveitä rahasummia ei oikein viitsisi uhrata kun muutakin laittoa on ja eipä tällä paljon 70-80km/h kovempaa tule koskaan ajeltua. Kiitän jo etukäteen jos joku vaivautuu vastaamaan selventävästi kun tosiaan ei hirveää kokemusta ole "vanhojen" autojen laitosta ja varsinkaan kuplien. Tässä vielä photo kyseisestä yksilöstä. -74 1.3 http://photos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak ... 0361_n.jpg Quote Link to comment
NO H2O Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 Tuosta keulan madaltamisesta... Jos tuo on McPerson keulainen kupla siihen piisaavat pelkät madallusjouset, hyvän jos haluaa niin myös iskarit voi uusia. Mikäli tuo on pallonivelkeulainen vääntösauvajousituksella oleva kupla niin vaihtoehtoina on akselin vaihto säädettävään, näitä on monen laatuisia olemassa hyviä sekä huonoja. Huonosta joudut tekemään sitten paremman. Toinen vaihtoehto on "droppiolat" jotka rengastuksellasi/vanteistuksellasi vaativat akselin kavennuksen, siksi että "droppiolat" levittävät hieman raideväliä, levityksen määrä riippuu valmistajasta. Kuplasi on hyvännäköinen "pystylamppu" itse nysväisin ja putsaisin tuon "viimeisen" päälle ja keskittyisin tekniikan toimivuuden varmistamiseen ja unohtaisin tuon madallushomman, ainakin mikäli oli tarkoitus tälle kesälle saada tuo madallus tehtyä. Miksikö? No tämän ikäiset kulkineet kun tuppaavat olemaan semmoisessa kunnossa että jos jotain paikkaa alkaa "turhaan" laittamaan niin melkein kaikki osat saa uusia, helppoja ja nopeita pikkujuttuja ei ole olemassakaan, pl. auton pesu tai no voi sekin pieleen mennä :-D Quote Link to comment
-Alex- Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 Helpoin tapa todellakin on madaltaa käyttämällä droppiolkia, kaikki muu(joustovarat, iskarit) säilyy entisellään, paitsi caster kulma. Senkin voi korjata käyttämällä caster paloja etuakselin ja rungon välissä. Joidenkin vanteiden kanssa saattaa olla alapallonivelen kanssa vähän tilaa, esim. vanteet jotka ovat tehty nykyautoille, tästä voi joku asian kokenut kertoa tarkemminkin, jos kiinnostaa. Etuakselin vaihdon jälkeen voi joutua käyttämään lyhyempiä iskareita. Tosin tyypilliset madalletulle keulalle tarkoitetut iskarit vaativat vähintään 6-7cm madalluksen, koska ovat sen verran lyhyet. Vakioiskareita käyttäen ei taas voi madaltaa kuin 3-4cm. Jos edessä on n. 5,5-6" leveät vanteet pienellä et:llä, eli n. 15-20, voi olla että vakiolokasuojien kanssa käy ahtaaksi 195mm leveät renkaat. Nätimmin mahtuisi ehkä 40-45 et:llä oleva vanne, tai sitten 2-3cm kapeampi rengas. Quote Link to comment
Guest Pinorotta Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 Kiitos nopeasta ja selvästä vastauksesta! Tarviikin selvitää kumpi keula tuossa on. Tekniikaltaan auto on hyvässä perus kunnossa (koputtaa puuta) mutta sisustan ja maalipinnan siistimistä lähinnä kaipaa. Eihän tuosta mitään museopeliä saa kun on jo niin sanotusti rävelletty sieltä sun täältä joten pieni madallus menee siinä sivussa. :) Quote Link to comment
Racing Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 Kiitos nopeasta ja selvästä vastauksesta! Tarviikin selvitää kumpi keula tuossa on. Tekniikaltaan auto on hyvässä perus kunnossa (koputtaa puuta) mutta sisustan ja maalipinnan siistimistä lähinnä kaipaa. Eihän tuosta mitään museopeliä saa kun on jo niin sanotusti rävelletty sieltä sun täältä joten pieni madallus menee siinä sivussa. :) Pallonivel etuakseli siinä on,säädettävä etuakseli vaan tilaukseen... Quote Link to comment
x-pj Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 Jos säätöakselin hommat, niin kannattaa heti valita kavennettu. Hinnassa ei ole paljon eroa. Loksuissa ei ole tilaa madallukselle ilman kavennusta ainakaan noilla vanteilla, jotka kuvassa ovat, eikä paljoa kuplan vakiovanteillakaan. Ja sitten jos laittaa droppi-olat niin ne levittä raideväliä vielä lisää. Tosin tuossa akselistotyypissä vain 6mm puolelleen, mutta sekin on paljon jos ennestäänkin on ahdasta. Tuossa pallonivelakselistossa ei pelkällä säätöakselilla voi paljoa madaltaa tai menee viimeisetkin ajo-ominaisuudet. Vaikka haluaisit vain maltillisen madalluksen hommaa kavennettu akselisto. Se antaa joustovaraa jatkoa ajatellen. Jos hommaat uuden akselin, niin ei kannata etsiä sitä halvinta, koska hintaero johtuu laadusta ja monella on ollut ongelmia huonosti tehtyjen akseleiden kanssa. Hyvän akseliston saa 350-400 eurolla. Droppi-olat on halvempi kuin säätöakseli, mutta pudottaa keulaa muistaakseni noin 6 senttiä ja se edellyttäisi ainakin suurella et:llä olevien (=raideväliä kaventavien) vanteiden hankkimista, jotta mahtuisi loksuihin. Tai sitten sitä kavennettua akselia... Toinen mahdollisuus on leveät lasikuitulokasuojat, jolloin raideleveys ei ole ongelma vaan etu. Jotkut tykkää niistä, minä en. Quote Link to comment
Guest Pinorotta Posted March 3, 2010 Share Posted March 3, 2010 Ite en kyllä lähde noita lokasuojia leventämään joten raideväliä mieluummin kapeaksi siis. Millaisella et:llä nuo kuplan vakio vanteet mahtaa olla ja millaista et:tä vanteissa suosittelisitte että saa tuota raideväliä pienemmäksi jos nyt vaikka kattos mitä pelkillä olilla saa aikaan...? Quote Link to comment
x-pj Posted March 3, 2010 Share Posted March 3, 2010 Noita niin sanottuja 4-pulttisia vakiovanteita on erilaisella et:llä. Aika yleisiä lienee 34 ja 41. Itse onnistuin löytämään parin 4" leveitä ET46. Se jo tarkoittaa sitä, että vanteen keskiosan kohoumat tulee ulommas kuin vannekehän ulkoreuna. Tomosia jos löydät niin luulis mahtuvan droppi-olat ihan vakioakselin kanssa, ja jos vielä laittas jotkut 145 leveät renkaat. Quote Link to comment
Guest Pinorotta Posted March 3, 2010 Share Posted March 3, 2010 Selvä homma. Tarvii siis koittaa löytää mahdollisimman lähelle 50 et:llä olevat ja kapeat fillarit. Tossa yhdellä tutulla on kuplan osia ym... tallissa niin tarvii kysästä. Quote Link to comment
Lasse Posted March 4, 2010 Share Posted March 4, 2010 Porssen "uudemmissa" vanteissa on 52,5 et. Joutuu tosin muuttamaan jaon ja taakse vois laittaa levityspalaa. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted March 4, 2010 Share Posted March 4, 2010 ei o iso vaiva sorvata kehää irti keskiöstä, siirtää ja hitsata takasin... Quote Link to comment
Guest pincers Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 onkos jollain kokemusta pallonivelakseli+droppiolat+vakio vanteet(et41 tai 34) yhdistelmästä kuinka tarkoilla ollaan lokarin reunan kanssa? rengastuksella 155tms. Quote Link to comment
Guest jamboy Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 Mites sit toimitaan kun olen katkonut jo jousia sen verran mcpershon keulasta että kun nostaa ylös niin jouset just pysyy siellä välissä ettei heilu irtona. ja vieläkin se keula on liian korkealla. kysymys kuuluu: mikä iskari sinne sopii tai mistä sinne putkeen lyhemmät tolpat. hot carsilla näytti maksavan hunajaa se madallus paketti. Renkaat edessä 195/60R14 1303s vm 74. kuten kuvista näätte niin keula vielä ylhäällä. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/8898-1303s-74/ Quote Link to comment
ARTO Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 Ei se keula parane jousia katkomalla, toki sitä saa laskettua noinkin, mutta samalla kun tietylle kierremäärälle tehdystä jousesta otetaan muutama pois on jousijäykkyys aivan jotain muuta. Samoin kun tarpeeksi katkoo, alkaa vakioiskarit pohjaamaan. Jos päätavoite saada vain keula alas, voita ottaa vaikka ne lyhyemmät jouset Ladasta. Hotcarsin setti maksaa eikä ole edes paras, madallettua toki sillä saa hyvin. Möhkön keulaan löytyy monenlaista madallusjousta, mutta yksikään ei taida tarpeeksi sun makuun madaltaa. Sitten löytyy osakaupoista ns kynäjousellisia ja korkeussäädettäviä etutolppia, mutta niilläkään ei päästä yli 10 sentin madalluksiin ja silti maksavat ison tukun euroja. Vaihtoehtoja jää silti jäljelle, voit yhdistellä eri jousia eri tolppaan/muokattun tolpaan jossa jousilautasta siirretty alaspäin. tai jopa tehdä/teetättää irto-osista täyssäädettävän kynäjousitolppasarjan Tarpeeksi kun madallat, kasvaa muut ongelmat toiseen potensiin... raidetangot ottavat koriin kiinni, pyöräkulmien säätövarat loppuu kesken koska raju madallus muuttaa kulmia. ajettavuus nopeassa ajossa tulee levottomaksi kun etuvakaajan asento muuttuu ja samalla etutolpan takakallistuma. Yrityksen/erhedyksen/neuvojen/vinkkien kautta madallettu möhkö säilyttää tarvittaessa sekä ajomukavuuden että myöskin oikeat ajo-ominaisuudet eikä outoudet. Joskus oon möhköistä unta nähny, muuten en noista pahemmin tiedä mittään.... Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 Mä painuin iskarin kanssa motonettiin, pyysin vastaavalla halkaisijalla lyhimmän mitä löytyy. Tais olla 1 koppasen golfin tai polon iskari. Sitten sorvissa alapäästä suiru veks, ja hitsaten korva uudelleen kiinni. Nyt on sitten liki 15cm lyhyempi setti alla... Seuraavaks ongelmaks tuli tosiaan tuo että tukivarret on ihan vammaisessa kulmassa, se ratkaistiin nostamalla kiinnityspisteitä 60mm ylemmäs... Quote Link to comment
Guest Leiska Posted March 10, 2010 Share Posted March 10, 2010 Jatketaampa tähän samaan ketjuun kun madaltamisesta on kyse. Eli mulla on työn alla pallonivel akseli vm72 ja siihen pitäisi hitsata paruzzilta tilatut säätöpalat. Palat siis mallia akseli poikki ja palaväliin ja hitsaus kiinni. Tutkin niitä paloja ja niissä holkeissa jotka tulevat akselin sisään jousipakan ympärille on sellainen pieni kuuskolo lukitus tappi ja sitten on vielä pitkä kierre tappi joka tulee akseliputkestakin läpi. Niin onko tarkoitus että pienempi tappi tulee koloon joka on jousipakoissa ja pitempi vain kiristetään jousipakkaa vasten koska pakassahan ei ole kuin yksi kolo? Vaikea selittää, mutta toivottavasti joku ymmärsi mistä kyse. Jos tämä ei näin selviä niin pitää ottaa kuva kun käy tallilla palikasta. Quote Link to comment
-tipi- Posted March 10, 2010 Share Posted March 10, 2010 Leiska, todennäkösesti tupla ruuvit tarvitaan, koska muuten säätöpalat tulisivat hankalaan asentoon. (Entisellä?) sherifillä Citizen Kanella oli tästä hyvät kuvat joskus täällä jossain. Quote Link to comment
Hebster52 Posted March 10, 2010 Share Posted March 10, 2010 HC:lla on ohjeetkin tuohon... Quote Link to comment
Guest Leiska Posted March 10, 2010 Share Posted March 10, 2010 No niin vain. Kiitos tästä. Quote Link to comment
metake Posted March 10, 2010 Share Posted March 10, 2010 Se pitkä ruuvi kiristetään sen vuoksi siihen jousilattojen kylkeen jotta se levittää hieman palaa josta latat tulee läpi ja kiilaa sen kiinni putkeen. Tämä sen vuoksi että saadaan pala välyksettömäksi eikä kitkuta ruuvia poikkia juuresta. Quote Link to comment
Guest Pinorotta Posted March 17, 2010 Share Posted March 17, 2010 Noniin eli oman kuplan keulan tiputus ratkesi. Hommasin toisen "keulan" josta tehään sitten leikkaa liimaa menetelmällä matalampi ja tuo nykyinen jätetään leimalle... Tiedän että täällä joku varmaan repii hiuksiaan tästä ideasta... Noh nyt kysynkin vielä että tarvisko kenties hommata lyhemmät iskarit? Jotain muuta? Pyöräkulmat taitaa mennä ihan ulos säätoalueelta? Quote Link to comment
Paavuli Posted March 17, 2010 Share Posted March 17, 2010 Lainaan hieman ketjua omaan kysymykseen... Haen maltillista madallusta 65seen, joka toteutuisi kätevästi droppiolilla. Mutta mahtuvatko vakiovanteet / renkaat pyörimään edessä olkien aiheuttaman levityksen takia? Entä esim. normi 135 leveä kärrynpyörä, auttaisiko sellainen? Casterpalathan droppiolat vaatii, mutta menevätkö pyöränkulmat samalla uusiksi (veikkaan kyllä) ? Quote Link to comment
xam1 Posted March 17, 2010 Share Posted March 17, 2010 Pitäis mahtua kapealla renkaalla pyörimään, jos jouset on ryhdissään ja jos ajatuksena on pudottaa yks pykälä myös perää alas niin et tarvii caster-palojakaan. Ohjausgeometria säilyy periaatteessa muuttumattomana droppien kanssa. Pitää toki tarkistaa kulmat/auraus asennuksen jälkeen. 1 Quote Link to comment
Guest etona Posted March 22, 2010 Share Posted March 22, 2010 Tiedustelenpa asiaani viisaammilta tässä samassa ketjussa. Tiedättekö onnistuuko säätökeulalla myös auton nostaminen, siis noilla mitä kaupoista saa? En ajatellut alkaa hitsaamaan säätöpaloja, niillähän sen varmaankin saisi jos hitsaa sopivaan asentoon. Kyseessä siis pallokeulainen auto. Nostaminen siksi että droppiolkien kanssa maavaraksi jää keulasta nyt kuormitettuna n.5cm, tuntuu että pitäisi pari senttiä saada ylemmäksi, ja katsastukseen saisi sitten helposti nostettua vähän. Nyt etuvalojen alareuna tippuu alle sallitun 50cm ja siitä voinee tulla sanomista. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 onnistuu nosto ihan samalla tavalla ku laskukin, hitsaa vaan sen säädön niin että on vakiopaikasta väärään suuntaan ku miten madaltaessa. Quote Link to comment
Jussi Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 Onkos tämä Toheltajan hitsausvastaus tulkittavissa niin, että jos haluaa tarvittaessa katsastuskorkeuteen nostettavan, mutta muulloin matalan volkkarin hyvillä ajo-ominaisuuksilla, täytyy droppiolkien kanssa naitettavaa uudenkarheata kaupasta ostettua säätöakselia hitsata? Muutoin autoa ei saa riittävän ylös? Nyt kokemukset ja vinkit pöytään sekä matalalla että konttorilla toimivista etuakseli-, olka-akseli-, iskari- ja rengaskombinaatioista! Quote Link to comment
Hebster52 Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 Tietävästi säätöaksilat mitkä ovat myynnissä ovat tehty silleen että kun ovat korkeimmillaan se vastaa vakiokorkeutta vakio olilla. Elikkä droppiolilla ei pääse lähellekään vakiokorkeutta semmoisilla. Joillain (jenkki)osamyyjällä on nosto aksiloitakin (Baja malleille) mutta niitä ei taida olla ostettavissa tällä puolella lätäkköä... Quote Link to comment
Guest etona Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Ok, sitä vähän osasin odottaakkin ettei säätökeulalla voi juuri nostaa. Eli pitänee sitten vaan hitsauttaa säätöpalat keulaan sopivaan asentoon. Quote Link to comment
Guest Pinorotta Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 Jahas elikkä itellä noi madallus hommat edenny sen verran että on hommattu toinen etuakseli ja siitä otetaan pala pois välistä, ja kavennetaan/madalletaan. Sitten tulee vielä nuo madaltavat olka-akselit että pysyy vähän ees ajo-ominaisuudet tallella joustoa ajatellen. Paljonko tuota akselia nyt sitten kannattaisi kaventaa ja paljonko madaltaa noiden droppiolkien kera että jäis semmonen n.8cm maavara eli pääsis hidasteista? Mitään milli mittoja ei tietty tarvi ilmottaa mutta jos joku osais vähän suuntaa antaa että ei menis mettään koko homma. :) Orkkis akseli jää siis leimalle. ;) Myös casteri palat varmaan kannattaa hommata jos mielii että kulmat ees vähän säilyy? Kumeiks on tulossa varmaan jotkut 145 tai 155. Takapäätä otetaan alas pari napsausta ja sinne jää nuo 195/60 suokumit. Quote Link to comment
metake Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 Taitaa 1" / puoli olla maksimi kavennus jos meinaa saada iskaritornit mahtumaan ilman että pitää sisälokarit kolota. Jos kavennat keskeltä niin huomioi että akselin kiinnityskohdat pitää laikata irti ja siirtää. Quote Link to comment
Fileas Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 1,25" per puoli, toimii ;) it is possible to narrow the beam by 1.25" (31mm) a side without bodywork inner wing modifications. http://www.funkenblitz.com/beams.shtml Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 pojat laittaa aika moneen osaan noi akselit näköjään... Quote Link to comment
Guest Apex Posted June 3, 2010 Share Posted June 3, 2010 tervehdys..ajattelin nyt tässä kysäistä kun madaltamisesta puhutaan että jos tuota keulaa madaltaa noin 6-8cm niin pitääkö hommata jotkin erillaiset pallonivelet??kyseessä siis -72 kupla..kun mulla sattuu olemaan aikalailla uudet vakionivelet niin voiko nuo ajaa loppuun vaikka on nuinkin reippaasti madallettu??ja paljonko se perä tippui yhdellä napsauksella?? Quote Link to comment
Guest Apex Posted June 4, 2010 Share Posted June 4, 2010 jees tuli huomattua että ei joustovara riitä..eli nivelien vaihtoon.. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.