Jump to content

Vauhtiksen ja kampiakselin tasapainotusta?


Recommended Posts

Ok. Missä hinnoissa on liikkunu?

 

80€ ainakin kun vie kolme kampea kerralla.

 

Toinen paikka missä oon teettänyt lähinnä aarporauksia on

Rintakari Lapualla 06 4376835. Siellä tasapainotus kuulemma olla 40€.

 

Viimeaikoina kammet on painotettu tampereella...

Link to comment
Heh. Missäspäin toi Tammerdiissel on? Ollaan ehkä tulossa Tampesteriinpäin Hotrodshowta kattelemaan ainakin... :)

 

Pirkkahallilta ei ole pitkä matka, mutta eipä se ole viikonloppuna tietenkään auki. www.tammerdiesel.fi

Onko sulla kuinka kiire tuon homman kanssa? Voisin ottaa kampuran tuolloin haltuun ja kiikuttaa sen sitten viikolla painotukseen. Sit jää mietittäväksi koska saisin sen pohjanmaalle...

 

t. Mika

Link to comment

sinne kyllä tuli uudet painotuslaitteet vähän aikaa sitte mut koko könttä pitää painottaa kerralla,ku ei saa erikseen.Rintakari on hinnoissaan ainakin ykkönen pohjanmaalla,pari kuukautta sitte yhelle golfin kammelle tuli hintaa 30€ vaikka sitä oli käytetty sorvis ja erkki oli joutunu laikkaamaan paaljon tavaraa pois,voi toki olla ethinta oli tollanen koska samassa teetätettiin 3 nokkaa.Kokkolan hommiin ite ainakin tympäännyin täysin IT-powerin aikoihin,ku hinnat oli mitä oli.hallin vuokra tosin oli varmaan kova ja 3 miestä hommis niin varmaan oli pakko pitää.esim kiertsikan(1kpl) soikeuden mittaus kustansi siellä 28€

Link to comment
  • 1 year later...

Ihan miten haluat.

Jos haluat esimerkiksi vaihtaa pelkän vauhtiksen, asetelman, niin kaikki erikseen ja paras olisi vielä nollapainoon.

Mutta jos et vaihtele osia, niin kampi, vauhtis yhteen ja painotukseen.

Tämän jälkeen asetelma ja hihnapyörä painoon.

 

Asetelma, hihnapyörä mukaan, kankia ei tartte.

Link to comment

Crankshaft-Balancer-5000HD-flames.gif

 

 

 

Edit: käytin ite uuden bugpackin akselin tasapainotuksessa tammerdieselissä, maksoi 64 euroa koko köntti yhdessä tasapainoitettuna. Huono puoli oli se että kun akseli oli pyörinyt mikon kuvailemilla laakerirullilla, niin niihin oli sen jälkeen tullut haaleat rannut rk-kauloihin sen johdosta. Ei siinä mitään, tuskin nitraus meni pilalle siinä vielä, mutta olisivat nyt ees samaan hintaan kiilloittaineet kaulat.

 

Melko varmasti lähetän seuraavalla kerralla R-koneistukseen tasapainoitettavaksi. Mutta kuulemma suomessa uusimmat tasapainoituslaitteet ovat racersplacessa, tarkat digitaaliset(?), mene ja tiedä.

Link to comment

Kevyt kiillotus rk-kauloihin ja se on siinä. Ei mitää vahinkoa. Hyvin tyypillistä tasapainoituksessa.

 

Paras tapa tasapainottaa rojut on että kaikki erikseen. Ensin painoitetaan kampi yksin, sitten lisätään vauhtis ja seuraavaksi paineasetelma. Hieman makuasia on että missä vaiheessa hihnapyörä laitetaan mukaan, yleensä kait heti alkuunsa, mutta erikseen olis paras. Hihnapyörä kannattaa olla mukana, jos siinä on esim. sytkäantureita ja varsinkin jos niitä on epälukuisa määrä. Erikseen painotus on hieman enemmän työtä vaativaa ja samalla hieman arvokkaampaa. Mutta osia voikin sitten vaihtaa jälkikäteen, esim. parempaa asetelmaa. Muuten voi mennä koko paketti purkuun ja uudelleenpainotukseen.

Link to comment
Guest fgronlun
Mitäs sitten kun painoitetaan kampi ensin lisätään vauhtipyörä painotetaan taas ja sen jälkeen laitetaan se viimeisenpäälle race race kennedy tai muu vastaava asetelma ja koko köntti heittää enemmän kuin alkutilanteessa?

 

Itte olen miettiny samaa tuon paine asetelman kanssa.

Koska yleenäs tuo paine asetelma ruuvataan ilman kytkin levyä painotus tilanteessa. Asettuuko silloin paineasetelma ihan kohdilleen?

 

Tuo on sinäänsä vähä vaivannu päätä että nuo kennedyt paperin mukaan tarkkuus painotettu ja meinaavat että niitä ei tarvitsisi painottaa akselin mukana...

Mutta aina painotuksessa noissa on X määrä reikiä porattu..

 

 

Itte ku on tämmönen insinöörin alku ja alkanu tästä todellisuudesta irtoutuun niin voisko olla niin että tuo paineasetelma vaatis pari "kytkin polkasua" että paine asetelma asettuis ihan kohdilleen. Tämä ny on aika mahdottomuss tasapainotus vehkeessä..

 

Meinaan olen kuullu juttuja että pari kertaa lyöt asetelman sivuttain pöytään niin ei pidä painotus enää paikkaansa tasapainotus tilanteessa..

 

Mistä tasapainotus paikosta saa muuten pöytäkirjat mistä lähetty ja mihin päädytty. Kokkolasta vastas lyhyesti että ne painottaa justiinsa..

Link to comment

Ei ole tullut koskaan kokeiltua mutta pitää aivan varmasti paikkansa ainakin vanhan asetelman kohdalla että kun lyö sivuttain pöydänkulmaan niin ei varmasti ole enää painossaan. Toinen seikka on se että koittakaapas kuinka hyvin asetelmat keskittyy vauhtipyörän olakkeeseen, jotkut huonoimmat asetelmat voivat heilua millejä ja kaikissa ei ole edes keskitystä ollenkaan. Jos oletetaan että asetelma painaa noin kaksi kiloa ei sen tarvitse olla kuin 0,1mm sivussa niin heittoa on jo ihan kohtuullisesti.

Link to comment
Mitäs sitten kun painoitetaan kampi ensin lisätään vauhtipyörä painotetaan taas ja sen jälkeen laitetaan se viimeisenpäälle race race kennedy tai muu vastaava asetelma ja koko köntti heittää enemmän kuin alkutilanteessa?

 

Mitenkäs tämä onnistuu, kun osat painoitetaan erikseen??

Link to comment

Niin, että miten tuo paketti voi olla epätasapainossa kun osat on painoitettu erikseen? Vai tarkoitatko että asennetaan asetelma jota ei ole painoitettu edellisten kanssa? Siis vaihdetaan toinen asetelma jälkikäteen? Siinä tapauksessa otetaan painoitettu vauhtis ja se painoitetaan toisen kammen kanssa vauhtikseen sattumatta. Kun uusi yhdistelmä on painossa, niin lisätään pakettiin uusi asetelma. Siten saat painoitetun asetelman vanhaan settiin purkamatta koko konetta. Olikohan tämä riittävän epäselvästi selostettu...

Link to comment

Tämän verran on tasapainoitusporausta, kun tehtiin umpialumiinista hihnapyörä nelkkuun ja siihen laitettiin hesteciä varten trikkerit. Kuvasta näkee, että erityisesti yksittäisen trikkerin asentaminen vie tasapainon. Se mitä kuvassa ei näy, on että, kiinnityspalassa (3 pulttia) takana on vielä yksi uloke, jossa ohjaintappi. Ja se sattuu vielä samalle hollille tuon yksittäisen anturin kanssa. Sanoisin että painoitus kannattaa ja vieläpä kaikki erikseen. Muualla pyörässä ei ole porauksia.

post-305-13888361708462_thumb.jpg

Link to comment
Jaa että haluut tietää? Varmanako?

 

Mulle tasapainotuksen teki Moottorityö Nätkinniemi Teollisuustie Pirkkala. Hinnasta en osaa sanoa, kun en muualta kysyny.

 

mitä Nätkinniemi otti tasapainotuksesta?

 

firmaan löysin yhden puhelinnumeron johon ei saa yhteyttä kun koitin soittaa...

 

Vesa

Link to comment
Niin, että miten tuo paketti voi olla epätasapainossa kun osat on painoitettu erikseen?

 

Tää varmaan viittas siihen edelliseen kirjoitukseen jossa esitettiin tilanne jossa erikseen tasapainotetut osat eivät satu enää yhteen niputettuna keskenään ihan samalle linjalle. Tosiaan vaikka tuon (itsekseen tasapainossa olevan) asetelman kun pystyy melko helposti pulttaamaan vauhtipyörään melkein millin heitolla kun se ei tosiaan ihan tiukalla sovitteella ole. Vauhtis ja hihnapyörä sinänsä asettuvat luontaisesti huomattavasti tarkemmin.

 

Samalla kysyisin; menetetäänkö eri kappaleiden sisäistä tasapainoitusta kun ne niputetaan yhteen ja sen jälkeen vielä tasapainotetaan? Meinaan jos kaikki osat ovat erikseen tasapainotettu niin silloin koko paketin pitäisi olla niputettuna tasapainossa _JOS_ ne saa asennettua täsmälleen oikein. Tällöin erillistä yhdessä tasapainotusta ei oikeastaan edes tarvitsisi.

 

Joten: erikseen tasapainottamisen idea lienee sitten se, että ei tarvitse poistaa enää niin paljoa materiaalia sitten kun osat on lyöty nippuun? Samalla vähennetään varmaan jotain eestaas-värinää eripuolilla kampiakselia jossa ei miun dynamiikan-maalaisjärki enää riitäkään.

 

Puavo

Link to comment

Te ootte nyt hieman pihalla.

 

SIIS: Erikseen tasapainoitus tarkoittaa sitä että ENSIN tasapainoitetaan kampiakseli yksin, SEURAAVAKSI lisätään hihnapyörä ja jos epätasapainoa ilmenee, niin poistetaan/lisätään painoa hihnapyörään. SEURAAVAKSI edelliseen pakettiin lisätään vauhtipyörä ja taas kone käyntiin. Jos nyt ilmenee epätasapainoa, niin poistetaan/lisätään painoa vauhtipyörään. SEURAAVAKSI lisätään edelliseen pakettiin paineasetelma ja taas koneet käyntiin. Jos paineasetelma ei ole keskellä, niin se keskitetään tässä vaiheessa ja luonnollisesti asennetaan esim. putkisokat, jotka ohjaavat asetelman aina tästä eteenpäin samaan paikkaan ja asentoon. JA NYT suoritetaan painoituksen viimeinen vaihe, eli asetelman painoitus. Ja jos epätasapainoa ilmenee, niin poistetaan/lisätään painoa asetelmaan.

 

Nyt on koko paketti painossa ja valmis koneeseen.

 

Jos taas painoitetaan koko paketti kerralla asentamalla kaikki osat kiinni, niin ei voi tarkasti tietää, että pitääkö epätasapainoa korjata lisäämällä/poistamalla painoa kammesta/vauhtiksesta/asetelmasta. Koko paketti saadaan kyllä painoon, mutta osia ei voi vaihtaa jälkikäteen painoittamatta taas uutta pakettia kokonaan.

 

Eihän tämä nyt niin vaikeaa voi olla?? 8-/

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...