Jump to content

Junakeulapaku -61


Recommended Posts

Kuinkas tuon soodapuhalluksen jälkeen, auto pitäis kuulemma pestä etikan kanssa ? Jos soodaa jää jonnekkin väliin vähänkin pesemätön alue maali kuulemma irtoaa..

Jep. Puhaltaja sanoi, että soodapölyn voi pestä pois kuumalla vedellä ja sitten ennen maalausta pitää suihkuttaa etikka-vesiseosta (50/50) pinnalle ja pyyhkiä puhtaaksi. Muuten ei maali pysy.

Link to comment
  • 1 month later...

Pikkuhiljaa mennään eteenpäin.

Irrotin etuakselin, koska pelkäsin sen takaa löytyvän hitsattavaa. Vaan ei löytynyt. Putsasin akselin ja maalasin. Ohjaussimpukan purin, vaihdoin stefan ja kokosin. Etuiskareina kokeillaan säädettäviä Spaxeja. Taakse tulee aikanaan säädettävät Konit.

Poikittainen takapalkki vaihdelaatikon etupuolella vaati hitsausta, muuten ei ole reikiä löytynyt. Etulokarin kaaretkin päätin jättää vaihtamatta, kun ei ne tarkemmin tarkasteltuna olleetkaan vielä puhki mistään.

Alustaa on maalattu Lechlerin ruosteenestopohjamaalilla ja saman firman mustalla 2k-työkonemaalilla. Maaleista sen tarkemmin en tiedä, mutta sellaisia mulle automaalikaupassa myivät, kun kerroin käyttökohteesta.

Tällä hetkellä auto on pyörillään ja seuraavana pitäisi vaihtaa vaihdelaatikko. Vaihtoehtoja on kaksi, 3.88 perävälityksellinen on tilauksessa ja 4.125 olisi valmiina hyllyssä. Toinen menee Kuplaan ja toinen Junikseen. Samalla kun laatikko on irti, pitää putsata ja maalata vielä konehuone ja pohja laatikon yläpuolelta.

Keulaan maalasin yhtenä yönä Miranolilla punavalkoista ruutua samaan tyyliin, kuin Kuplaan n. 10 vuotta sitten. Pidetään vielä kiinni siitä, että tästä pajasta lähtee ulos vain ruutukeulaisia Waunuja. Etuvalon lasiksi laitoin keltaiset Boschit.

Vanteiksi kokeilin Kuplassani pari kesää olleita valkoisia 6-tuumaisiksi levitettyjä vakiopeltejä. Sopivat omaan silmään niin hyvin, että taitavat jäädä Junikseen ja Kuplaan pitää ensi kesäksi etsiä jotkut toiset.

post-370-138883697238_thumb.jpg

post-370-13888369724063_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 months later...

Konehuoneen ja vaihdelaatikon yläpuolisen alueen putsaus ja maalaus ahdisti aika pahasti, sinne kun sooda ei ollut kovin hyvin yltänyt. Aikaa kului, mutta pikkuhiljaa siitäkin selvittiin. Lisäksi ruiskuttelin muutaman purkin massaa pyöräkoteloihin ja muutamaan muuhunkin paikkaan alustassa suojaamaan maalipintaa.

Vaihdelaatikoksi päätin lopulta laittaa 70-luvun 1300 Kuplan vakiolootan, johon vaihdettiin 1303S:n 3.88 perävälitys. Tästä iso kiitos Kuusamon suuntaan.

Tällä viikolla vaihdoin uudet vaijerit lämmönvaihtimille ja bensahanalle. Lisäksi putsailin ohjaamoa ja asensin uudet moottorin ja konehuoneen väliset tiivisteet. 15 tuumainen ratti tuli MoonEyesiltä ja vaihdekeppi on Vintage Speedin tekele jatkovarrella ja Moonin nupilla. Totesin, että MoonEyesin bensamittari ei toimi myöhäisen Juniksen/varhaisen Pallokeulan anturilla, joten sopivaksi olettamani yleismallinen Autometerin anturi laitettiin tilaukseen. Nyt sitten odotellaan sitä, että pääsen asentamaan tankin ja moottorin. Sitten pääseekin matkustamon ja rokkikoneiden kimppuun.

 

post-128-0-14691800-1389294691_thumb.jpg

post-128-0-49464400-1389294718_thumb.jpg

post-128-0-96484200-1389294894_thumb.jpg

Link to comment
  • 3 weeks later...

Moonin bensamittarille sopivan anturin sain askarreltua Autometerin yleistarvikeanturista. Mittarin kaveriksi korjailin vielä orkkis bensahanasysteeminkin toimimaan.

Kun tankki oli vihdoin paikallaan, oli helppo nostaa moottori paikoilleen. Kunnostelin myös moottoriluukun aukipitosysteemin. Hetken aikaa meni miettiessä, miten sen oikein kuuluisi toimia ja mikä osa raudasta oli vuosien saatossa kulunut pois.

Tänään askartelin pakarin. Alunperin olin suunnitellut hankkivani tähän jonkun hienon valmiin Junakeulaan tarkoitetun tehopakoputkiston, mutta valmiiden osien ostohalut ovat kuihtuneet samaa vauhtia budjetin kanssa, joten päätin tonkia omia romukasoja ja tehdä sellaisen, kun sattuu tulemaan.

Tämän ikäisellä ihmisellä pitää kesäkäyttiksessä olla lämmönvaihtimet. Löysin romuista asiallisen näköiset, jotka putsasin ja kunnostin vivustot. Niiden perään ihan tavis käärmeenpesä isolla laipalla ja siihen paksu käyrä ja iso vaimennin, jokä jäi käteen joskus Olarista.

Seuraavaksi hieman sähköhommia, öljynsuodattimen telineen askartelu ja matkustamon "sisustaminen".

post-128-0-17075000-1391009108_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Viime aikoina olen tehnyt moottoritilan sähköjä, etuvanteille väännettiin 165/65-15 ja taakse 175/70-15. Paljolti siksi, että nuo renkaat löytyivät hyväkuntoisina omista jemmoista ja ne sattuvat sopimaan aika passelisti. Etuvanteet ottivat jostain syystä kiinni jarrusatuloihin ja väliin tuli Alexilta 3mm spacerit.

Öljynsuodattimelle en löytänyt auton alta sopivaa paikkaa ja kun en viitsinyt tehdä uusia letkuja, niin laitoin suodattimen konehuoneeseen vasemmalle puolelle. Huono paikka sikäli, että suodattimen vaihdon jälkeen konehuoneen saa aina siivota öljystä ja lämpösillä keleillä ajettaessa se toimii samalla varmaan öljynlämmittimenä, mutta kokeillaan silti näin. Lopuksi vielä takahelma uudella tiivisteellä paikoilleen ja puskuri kiinni. Takapään piti olla täten taputeltu.

Eilen siirryin etupäähän ja päätin hienosäätää vaihdekepin kohdilleen. Sieltä ei sitten löytynytkään kolmosta ja nelosta, joten tämä päivä meni mukavasti vaihdelaatikkojumpassa. Viaksi paljastui virheellinen WW:n vaihdetangon pusla, joka asetti vaihdetangon hieman väärään kulmaan.

post-128-0-31265000-1392133157_thumb.jpg

post-128-0-92245200-1392133239_thumb.jpg

Link to comment

Takapäässä alkaisi kaikki olemaan valmista. Korkeus pitää vielä hienosäätää kohdilleen keväämmällä, kun pääsee ajelemaan. 

On kyllä aivan sairaan hyvä juttu tuo Tölkin huoltoluukku (jotain hyvää niissäkin). Se helpottaa suunnilleen kaikkea mahdollista puuhaa, mitä moottoritilassa pitää tehdä. Samoin vaihteiston irrotus ja asennus oli puhdasta nautiskelua, kun mahtui seisomaan konehuoneessa.

Ensi viikolla vedetään johtonippu ohjaamoon lisämittareille (kierrosluku, öljynlämpö ja -paine, jännite ja bensa) ja liimaillaan yksi paketillinen Motonetin STP Black gold bulksolution vaimennusmattoa tavaratilan seinille.

post-128-0-71098100-1392555221_thumb.jpg

post-128-0-90434700-1392555238_thumb.jpg

post-128-0-37414000-1392555250_thumb.jpg

Link to comment
  • 3 weeks later...

Lisämittariston rakentelin tuonne ylös. Ei ehkä kaikkein paras paikka, mutta en toisaalta keksinyt parempaakaan. Saavatpahan takanaistujat ainakin tuiki tarpeellista informaatiota tekniikan tilanteista.

Teitko jonkun kotelon mittareille tuonne taakse ettei mittarit kastu.

Link to comment

Teitko jonkun kotelon mittareille tuonne taakse ettei mittarit kastu.

En tehnyt. Johtoliitokset yritin suojata isommalta kosteudelta ja alunperin mittareillekin piti rakentamani jonkinlainen suojahuppu, mutta lopulta päätin, ettei sellaista tarvita...

Link to comment

En tehnyt. Johtoliitokset yritin suojata isommalta kosteudelta ja alunperin mittareillekin piti rakentamani jonkinlainen suojahuppu, mutta lopulta päätin, ettei sellaista tarvita...

Ukkossateessa kun ajaa +80 km/h niin minulla alkaa ainakin tiputella/liruttaa vettä kabiinin lattialle ton luukun reunoista.

Ei auta vaikka löisi tuloilmaläpän kiinni.

Link to comment

Tänään taputtelin pari paalia Motonetin STP black gold solution vaimennusmattoa matkustamoon. Lähinnä konehuoneen päälle, seiniin, kattoon ja sivuoviin. Kerrassaan mukavata materiaalia käsitellä. Helppoa leikata ja kiinnittää ja tuntuu pysyvän tiukasti. Ja tuntuu toimivankin - ainakin koputustestin ja sivuovien sulkeutumisäänen perusteella. Ei siis uskoisi olevan Motonetista.

 

post-128-0-11497400-1394205428_thumb.jpg

 

Vetelin myös sähköjohtoja valmiiksi tulevia soitinasennuksia varten. Kaijutinjohtoja, virtapiuhoja vahvareille jne.  

Sitten sahasin ja ruuvasin kiinni ensimmäisen seinälevyn. 3mm kovalevyllä ajattelin vuorata matkustamon ja sen päälle verhoiluksi ehkä joku villi retrohenkinen vahakangas, tai jotain mitä sattuu löytymään.

 

post-128-0-87453600-1394205411_thumb.jpg

Edited by Essi
Link to comment
  • 4 weeks later...

Juna pääsi viikolla ensimmäistä kertaa ulos räyhäämään.

Kiinalaisen laturin säädin hajosi vain parin tunnin käytön jälkeen. Vaihdoin tilalle oikean Boschilaisen vaihtovirtalaturin. Kuskinpuolen pässinsarven ja kannen välissä on imuvuotoa, joka pitää korjata. Muuten kone tuntuisi pelaavan hyvin.

Matkustamon seinät on levytetty ja pitäisi alkaa suunnittelemaan verhoilujuttuja. Katon ajattelin levyttää myös tolla 3mm kovalevyllä, kun taipui seiniinkin niin mukavasti. Takapenkin mallasin paikoilleen, siihen voisi nyt laittaa fyllit ja verhoilun päälle. Huomenna pitää käydä kirkolla hankkimassa kaiuttimia, pari vahvaria ja soitin ja alkaa niiden asentelua. Muutama juttu pitäisi vielä jaksaa ennen, kuin voisi hakea tarrakilvet ja pääsisi oikeasti ajelemaan.  

post-128-0-39198900-1396167760_thumb.jpg

post-128-0-29811800-1396167771_thumb.jpg

post-128-0-54894000-1396167782_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Matkustamon verhoileminen taitaa siirtyä myöhemmäksi kesään tai ensi talveen. Nyt alkaa aika loppumaan ja mieli halajaa ajamaan. Ihan hyvä se on noinkin.

Väliseinän takapuolelle askartelin laudasta ja lastulevystä kotelon, jonka sisään jemmasin pari vahvistinta, sulakkeita ja paljon johtoja. Levyyn upotin 6x9 kaiuttimet, 4" erillissarjan, pari pullo/tölkkitelinettä ja tupakinsytyttimen. Takaluukkuun tuli 12" suppari.

 

Takapenkkiin hommasin Wolfsbürg Westin harmaan päällisen. Sitä pitää vielä kiristellä. Keskipenkkiin en raaskinnut kunnon päällistä hankkia, koska tarkoitus ei ole pitää keskipenkkiä paikallaan kovinkaan aktiivisesti. Se sai päällensä nyt arkistoista löytyneet Hesburgerin ja Koffin liput.

post-128-0-47738600-1397394889_thumb.jpg

post-128-0-59179200-1397394901_thumb.jpg

post-128-0-20825800-1397394909_thumb.jpg

post-128-0-26801400-1397394917_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment
  • 3 weeks later...

Viimeaikoina on ajettu salaa pieniä koeajoja ja opeteltu toistemme tavoille. Suurin yllätys aikoihin oli sähköt, jotka kaikki alkoivat toimimaan laakista, kun vain lopulta uskalsin laittaa kaikki sulakkeet paikoilleen. 

Vielä kaipaa pientä hienosäätöä ainakin vaihteensiirtoon, sytytykseen, kaasariin ja takapään korkeuteen. Aika lähellä ollaan kuitenkin jo. Ehkä jopa lähempänä leimaa, kuin koskaan aiemmin.

post-128-0-70608200-1398933588_thumb.jpg

post-128-0-96484100-1398933608_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Taas on reilu kuukausi mennyt, eikä vieläkään ole päästy yrittämään leimalle. Vapaa-aika on mennyt pääasiassa kipeenä ja leimatuilla harrasteajoneuvoilla nauttiessa.

 

Ensimmäiset koeajelut päättyivät siihen, että eturenkaat ottivat lokareihin kiinni tiukoissa käännöksissä. Päätin tilata etuvanteiksi 4,5 tuumaset 356 Possun kopiot. Niissä on et25, joten renkaan ulkoreuna siirtyy reilut 40 milliä sisäänpäin ja tilaa pitäs tulla enemmän. Ulkonäköero 66-67 Kuplan vanteista levitettyihin takavanteisiinkaan ei liian pahasti lyö silmille, ainakaan vielä. Vanteet saapuivat eilen ja maalasin heti kaikki mustiksi.

Muuten Junakeulaharrastus on viime aikoina ollut lähinnä säätämistä. Moottori tuntuisi nyt olevan säädöissään. Samoin aurauskulmat. Vaihdekeppiä en vielä ole täysin onnistunut säätämään mieleisekseni. Muuten suht ok, mutta kolmoselta kakkoselle vaihto meinaa vielä tökkiä. Harjoituksen puutetta tai sitten sitä pitää vielä yrittää hienosäätää.

 

Siirtokilvet piti hakemani ensi viikonlopuksi, mutta siihen onkin jo varattu muuta ohjelmaa. Ehkä ensi viikolla.

post-128-0-66406700-1401905145_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Vihdoin sain aikaiseksi hankkia siirtokilvet viikonlopuksi. Pari sataa kilsaa tuli ajettua ja pidettyä hauskaa. Pääasiassa kyläpyöritystä ja pikkuteillä kaahailua.

 

Hyvin toimi, ainoa tekninen ongelma on turhan kova joutokäynti kuumana. Jousi ei jaksa vetää kaasua pois. Öljynlämmöt kävivät korkeimmillaan noin 100 asteessa suodattimen jalasta mitattuna. Moottori toimii iloisesti jo matalillakin kierroksilla ja 3.88 perä pitää kierrokset mukavasti alhaalla. Jarrut tuntuvat myös tosi mainioilta. Alusta, keula etenkin, on mun nykymakuun ehkä hieman liian matala, mutta ei mikään onneksi ottanyt kiinni mihinkään hidasteissa, töyssyissä, montuissa jne. Samoin etupyörän mahtuivat hyvin pyörimään kaikissa ajotilanteissa.

 

Itse ajaminen meinasi aiheuttaa aluksi pienen järkytyksen. Ohjaus tuntui kamalalta. Ajattelin jo, että mitä ihmiset näissä oikein näkevät ja mietin hukkaan heitettyä rahaa ja vaivaa, mutta muutaman kymmenen kilsan jälkeen ranteista alkoi löytymään uusia kulmia ja homma alkoi tuntua mukavalta. Ehkä olkatapit ja simpukat jäykistelivät aluksi tai sitten mä vaan opin ajamaan sillä.

 

Vielä olisi yhden illan hommat, pitää säätää valot, yrittää saada kaasu palauttamaan paremmin ym. pikkutarkastuksia. Sit pitäisi järjestää töistä sen verran vapaata, että ehtisi poikkeamaan leimalla.

post-128-0-92103100-1402855715_thumb.jpg

post-128-0-23139000-1402855733_thumb.jpg

post-128-0-16349800-1402855748_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Tänään oli jännä aamu. Kuuden vuoden enemmän ja vähemmän aktiivisen ruuvaamisen jälkeen uskaltauduin rekisteröintikatsastukseen. Katsastusmiehen ensijärkytys kääntyi jopa varovaiseksi kehumiseksi autoon tarkemmin tutustuttuaan ja läpi meni ilman ongelmia.

Nyt pajalle ruuvaamaan pitkät EU-rekkarit kiinni ja Juhannuksen viettoon hyvillä mielin. Vaihdetaan mustat kilvet sitten myöhemmin.

post-128-0-82695400-1403166733_thumb.jpg

Edited by Essi
  • Like 6
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ekat kolme viikkoa ja n. 850 kilsaa ovat sujuneet mahtavasti. Aurauskulmien "hienosäädöllä" ajettavuuttakin on alkanut löytyä ja nyt toi on jo ihan hyvä ajaa. Menee maantiellä suoraan ja mutkatielläkin pysyy hyvin kyydissä. Hieno laite kaikenkaikkiaan. Suurimpana miinuksena ehkä sisämelu. Syytän siitä typeryyttäni hankkimiani keltaisia uretaanisia vaihdelaatikon "tyynyjä". Niiden kautta kaikuu ikävää jollotusta sisälle. Pakarikin on ehkä turhan äänekäs, mutta jollotus kuulostaa silti kamalammalta. Onneksi tuli asennettua kunnolla stereoita, niin melu ei haittaa niin paljoa. Tarttis olla reipas ja joku ilta aikansa kuluksi vaihtaa kumityynyt tilalle.

Lisäksi huomasin olevan huippu juttu, kun laitoin alkuperäisen lämmityslaitteen toimintaan. Sateella ja kylminä aamuina on ollut mukava ruuvata tuulilasien huurteenpoisto päälle.

 

Tänään sitten tuli ensimmäinen vastaisku - sellainen, johon en olisi uskonut törmääväni. Nimittäin saatanan kallis, hieno, kiiltävä ja titaatinen Vintage Speedin Classic Sport -vaihdekeppi napsahti juuresta poikki. Nyt pitää etsiä romuläjästä vanha kunnon orkkiskeppi ja ruuvata paikoilleen.

Jonkunlaista napakampaa ja lyhkäsemmillä liikeradoilla olevaa keppiä tekisi kuitenkin mieli. Gene Bergin ja aidot Hurstin kepit ovat olleet ainakin Kuplissa mahtavia. Mistä mä tähän hätään sellaisen saan -61 Junikseen? Onko jotain muuta hyvää vaihtoehtoa? CSP:n keppi näyttää mun silmälle tyhmältä, mutta onko ne hyviä?

post-128-0-85834800-1405104922_thumb.jpg

Link to comment

Hurstin kopioita on halvasta hinnasta huolimatta kehuttu.

Tyyppi kolmoseen laitoin sellaisen reilu 10 vuotta sitten ja se oli muistaakseni ok. Tosin ei ollut silloin kokemusta paremmastakaan. Kaverilla oli joskus Junakeulassa sellainen ja se oli huono. Tuntui aika sohlolta ja pakkilukko hajosi nopeasti. Yritetään välttää Kiinalaisia nyt.

Link to comment

Onhan toi korjattavissa, kuusikoloruuvit saa olla ihan näppitiukkuudella että liikkuis herkästi.

Kyllä tuo keppi liikkui ennen katkeamistaan ihan kevyesti. On vaan aika lapsellisen ohut juuri tuosta kohtaa, mistä katkesi. Ehkä oli vielä huono yksilö, tiedä häntä.

Link to comment

Pakuista sitten tiedä mutta kuplassa ollut sekä gene bergin keppiä sekä hurst kopio (se n.60€) ja rehellisesti voimpi sanoa ettei hinta ero oo perusteltu millään... Kaippa isompi merkitys pakussa on kepin ja lootan välisillä kinkeleillä, matkaa kuitenkin jonku verran.

Mutta eipä sais tuon hintanen kepakko poikki napsahdella...

Link to comment

Mulla on bugtechin halko missä ikuinen takuu.

Kestänyt mun runnomista vuoden, eli voi sanoa että kestää mitä vaan :)

 

Made in Germany (oikeesti) miinuksena hieman hintava, mutta eipä noi kinukki-kepit näemmä kovin edullisiakaan ole...

 

post-725-0-21873900-1405181399_thumb.jpg

 

-Pete-

Edited by PZQ
Link to comment

Toi Peten keppi näyttää kyllä vahvasti mun seuraavalta kepiltä.

Eilen ruuvasin vakiokepin paikoilleen. Hyvin säädettynä eroa tuohon Kiinalaiseen tuskin huomaa. Mennään sillä nyt tämä ajokausi loppuun ja katsellaan talvella sitten uudelleen.

Link to comment

Ite hankin CSP:n kepakon tälle kesälle -58:siin. Tarkempi ja jämäkämpi se on ehdottomasti kuin vakio keppi, laadukkaaltakin vaikuttaa noin niinku kestävyydeltään. Ja plussaa on se että on vakiota korkeampi, mukava käyttää ja istuu omaan kouraan kivasti.  Mutta ei ollu kuitenkaan oikotie onneen, sillä keppilinja mulla ei muutenkaan ole linjassa.

Link to comment

Onko CSP kepukassa säädettävä kuula?

Sain ton halon toimimaan huomattavasti paremmin, kun säätää kuulan siten, että justjust puolittain piipun sisällä..

Muutoin pänkää keppilinjaa liikaa alas, ja nahittaa ensimmäiseen puslaan / sulkapalloon.

 

Yllämainitun selostuksen ymmärtää vissiin vain junis-ukko :)

 

-Pete-

Link to comment

Vaihdekeppikauppias tuntuisi hoitavan homman tyylikkäästi ja takuu oli vielä voimassa.

 

Tänään asensin Junikseen aikani kuluksi ulkoisen öljynjäähdyttimen. Pienen Setrabin auton alle keskelle lämpöputken viereen. Ulosoton otin adapterilla suodattimelta ja letkuiksi tein teräskudospäällysteiset teflonletkut AN-liittimillä. Öljyt ovat olleet pitemmän 90...100kmh ajon jälkeen epävirallisen mittauksen perusteella reilut 110C painekanavasta mitattuna. Ei se vielä liikaa ollut, mutta pieni lisäjäähdytys on tuskin haitaksi.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Tämä projekti ehti olemaan taas pari vuotta jäähyllä. Nyt kesälomalla päätin yrittää vielä kerran ja tuli luvattua pojalle, että ensi kesänä mennään Junakeulalla Forssan Pick-Nickiin. Näitä lupauksia ei voi jättää toteuttamatta, joten jos ei tästä tule mitään, niin pitää alkaa lottoamaan ja ostaa valmis..

 

Projekti onnistui - Forssassa tuli käytyä! Samalla tuli testattua laitteen matka-ajo-ominaisuuksia tuolla noin. 400 km pyrähdyksellä. Ihan mukava sillä oli ajella. Ja mikä parasta, mahtuu perhe, matkatavarat, romutorilöydot ym. kyytiin ilman ongelmia.

Mitä enemmän tuolla ajaa, niin sitä enemmän sillä tekee mieli ajella. Onneksi on vielä kesää jäljellä.

post-128-0-77991900-1407331473_thumb.jpg

  • Like 5
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...