Jump to content

Kaasuttimien korvaaminen ruiskulla.


Recommended Posts

Posted

Juu vr anturilla harvemmin toimii tuo suodatus ja siksi edes pitäisi olla päällä. Jos ongelmia triggeröinnissä, niin pitää hoitaa muulla tavoin kuntoon rautapuolelta.

Posted

No eipä tullut mieleen että suodatus toimii vaan hall antureille tms. Piuhat on liycyä, ei niistä mee ihan helpolla häiriöt läpi. Puola on eri puolella konehuonetta kun anturit. Nyt vaan pitäis jatkaa sitä tyhjäkäynnin säätöä, usko loppuu ton venttiilin kanssa. Johtosarjaan pitäis vaihtoehtoisesti lisätä askelmoottorin piuhat eikä se ole ihan vartin juttu. Ja tietty ostaa moottori ja askarrella kiinnikkeet ym.

Posted

Ei se suodatus toimi hallin kaa myöskään. Pari kertaa kokeillut ja todennut ettei toimi ohjelmallisesti.

 

  • 1 month later...
Posted (edited)

Kauan sitten ekassa megasquirt projektissa oli MSD sytkät ja MS1 boksi, antureina vain hitaasti reagoiva öljynlämpö ja TPS vain.  Kyllähän se hyvin lähti käyntiin jne, mutta suurempia ajoja ja säätöjä ei tullut kokeiltua. Tulevan moottorin megasquirt rakennusta tuumailin, että jokin järkevä anturi setup pitäisi saada. 

 

Sitä varten hankittu jo:

 

-Autotune ecu

-CB 2 x 48 läppikset

-CB TPS anturi

-1GT101 trikkeri

 

Mietein että cnc kansiin voisi tehdä kierteen CHT anturia varten ja IAT anturille paikka jonnekin läppärunkoon tai putsariin? 

IAT anturille järkevää paikkaa en ole vielä keksinyt kun on toistaiseksi suppilot ja pipercross suodattimet.

 

Vinkkejä noihin antureihin liittyen?

Edited by -Alex-
Posted

Jep, oon jo hereilläkin.. 😊

 

Sylinterikannessa on varmaan monenlaista lämpötilaa riippuen asennuspaikasta, joten siitä saanee vain itselle vertailutietoa..

Mulla kisailukoneessa ei liioin ole hyvää paikkaa imuilmanlämpöanturille, joten se sitte on vaan konehuoneessa vapaana, eli mittailee vallitsevaa lämpötilaa.

Posted
23 minutes ago, mikko k said:

Jep, oon jo hereilläkin.. 😊

 

Sylinterikannessa on varmaan monenlaista lämpötilaa riippuen asennuspaikasta, joten siitä saanee vain itselle vertailutietoa..

Mulla kisailukoneessa ei liioin ole hyvää paikkaa imuilmanlämpöanturille, joten se sitte on vaan konehuoneessa vapaana, eli mittailee vallitsevaa lämpötilaa.

 

Johonkin tulpan lähelle ajattelin laittaa CHT anturin, Pieperin kansissa oli tässä M10x1 kierre sitä varten.

 

Alkuun mietein itsekin imuilmanlämpöanturille paikkaa jonnekin konehuoneeseen vain mutta adapterillakin sen sais imusuppilon ja läppärungon väliin.

 

 

 

Posted

Vaparissa niin väliä missä imuilman mittaa, kuhan nyt suunnilleen putsarin lähellä. Ahdetussa taas elintärkeää olla välkkärin jälkeen imusarjassa oikeasti.

Posted
On 2/15/2019 at 7:56 AM, mikko k said:

Jep, oon jo hereilläkin.. 😊

 

Sylinterikannessa on varmaan monenlaista lämpötilaa riippuen asennuspaikasta, joten siitä saanee vain itselle vertailutietoa..

Mulla kisailukoneessa ei liioin ole hyvää paikkaa imuilmanlämpöanturille, joten se sitte on vaan konehuoneessa vapaana, eli mittailee vallitsevaa lämpötilaa.

 

Meillä oli alunperin kannen lämmön mittaus 1 sylinterin puolella venttiilikopan kiskossa kierteytettynä, 2 kpl Hestecin pienellä pistokkeesta olevaa anturia oksensi sisuksensa ulos. Siirsimme anturin mittaamaan jäähdytysilman lämpöä kannen alle ja muokkasimme hieman lämpimäksikäyntirikastuksia. Sen jälkeen ei särkynyt enää antureita. Ehkä suoraan kannesta mitatessa joku k-termopari tyyppinen anturi kestäisi paremmin. Imulämpö on meillä suppiloiden välissä haistelemassa ympäriltä virtaavaa ilmaa.

Posted (edited)

Käviskö noi antureiksi?

 

Ilman lämpöanturi:

 

https://www.autotune.fi/tuote/122/ilmanlampoanturi-avoin-m12x15

 

https://www.autotune.fi/tuote/1331/imuilman-lampoanturi-avoin-m14x15-pitka

 

Sylinterikannen lämpöanturi:

 

https://www.autotune.fi/tuote/729/vedenlampotilaanturi-m12x15-bosch

 

https://www.cbperformance.com/product-p/7132.htm

 

Suuttimia en ole ostanut vielä mutta joku lyhyt tai keskipitkä noin 400cc korkeaohminen olisi passeli.  250hv tavoiteholla laskettuna riittäisi 370cc, mutta kuinka paljon uskaltaa mennä varman päälle? Laskurilla 400cc jos tehoa 270hv jne. Saatavilla jonkunverran 370-440cc väliltä suuttimia.

 

Suuttimet tulee melkovarmasti imusarjaan koska läppärunkoon asennettuna ei ole tilaa suutinkiskolle oikein.

 

 

https://www.autotune.fi/tuote/854/suutin-ev14-420cc-12-ohm-c-50mm

 

https://www.autotune.fi/tuote/559/suutin-bosch-ev6-443-cc-12-ohm-e-20-75mm

 

 

 

Edited by -Alex-
Posted (edited)

Mietin polttoaineensuodattimen paikkaa, kuvassa kolme vaihtoehtoa. Koko noin 95x50.  Aika kivuton paikka olisi tuossa tuliseinässä ja sen viereen paineensäädin. Edessä vastaava mutta 55 micronin metallisuodatinpanoksella, eilen tilasin noi.

 

Tulipelti ja komponentit.JPG

inj_filt_a7.jpg

Edited by -Alex-
Posted

Vaihdelaatikon päällä tulipellin vaakaosassa painepuolen suodatin on viimeisimmissä kuplissa tehtaan jäljiltä. Missään tapuksessa en laittaisi konehuoneeseen suodatinta tai yhtään ylimääräistä letkuliitosta. Omassa siviilikuppelissa tuplapumpuille tarkoitettu alumiinikiiinnike, jossa toisessa kolossa pumppu ja toisessa suodatin. Niin ja sijaitsevat nykyään varapyöräkotelon pohjalla.

Posted

Jokin sellainen paikka ja letkutus mistä saat sen mukavasti käsille huoltoa varten, esim. laskettua aisojen alapuolelle. Niin siis jos se nyt pitää takapäässä sijaita. Mulla on kilpurissa sekä pumppu että suodatin auton etupäässä, niinkuin Ketsan kuplassa.

Posted

Olisin laittanut tuonne keulaan mutta siellä on toi karkeasuodatin jo ja mendeola keulan takia ei muuta mahdu.  Vaihteiston vieressä on kyllä tilaa mutta kieltämättä ahdasta vaihtotyön kannalta, mutta ei mahdottoman vaikea.

Posted (edited)

Tuosta havainnekuvastasi puutu mm. takapään vino- ja poikkitukiraudat (ilmeisesti on kuitenkin tulossa), ja tietysti IRS tukivarret,  joten voi olla vaikea hahmotta sopivaa paikkaa tuon kuvan perusteella. Varsinkin kun pitäisi vielä huomioidan letkujen taivutussäteen vaikutus asennettuna ja irroitetuna, pakosarjojen sijainti ym. Omassani painepuolen suodatin on aisojen vinotukiraudassa apparin puolella ja samoilla kohdilla öljynsuodatin+termarilaippa toisella puolella. Molemmat saa tiputettua letkujen varaan letkujen irroitusta varten ja kummallakaan puolella ei kyllä ole yhtään ylimääräistä tilaa. Tai sitten pitäisi olla avattava lattia hattuhyllyn alla:)

Edited by VW-63
Posted

En usko että nuo tuet haittaa letkujen vientiä kauheesti, mutta IRS tuo omat haasteensa. Oikean puolen irs korvakon yläpuolelta menee letkut kuivasumppusäiliölle.  Kerran kokeilin jo noita goodridgen AN10 teflonletkuja vetää paikoilleen, menee toki mutta teräspunos pistää vähän vastaan

.

 

 

lDaRaz.jpgV0n589.jpg

 

 

Posted

Toimiiko muuten noi tolpat noinpäin? Mä toki mitää tierä mutta kuhan nyt tuli mieleen ku oon nähny noi aina vain toistappäin, eikä oo eres tullu mieleen et laittaisin ns. "väärinpäin"..

Posted (edited)

Back to ruiskutusasia. Onko kukaan sovittanut ilmabokseriin modernimman auton vakioruiskua?

Olisi joutava 1.8T audin tekniikka ajalta vaijerikaasu. Jos tuosta purkaisi kaikki moottorinohjuksen rojut johtosarjoineen, veisi boxin puukotettavaksi (ajonesto ja kaikki muut joutavat pois), niin voisiko lopputulos olla luotettava moottorinohjaus ilmatölkin turbomottiin...

 

Asentoanturit varman suuri haaste, mutta olisiko muuta työlästä?

Edited by Ketsa
Posted
2 hours ago, mikko k said:

Toimiiko muuten noi tolpat noinpäin? Mä toki mitää tierä mutta kuhan nyt tuli mieleen ku oon nähny noi aina vain toistappäin, eikä oo eres tullu mieleen et laittaisin ns. "väärinpäin"..

Kuplissa ja 911/924/944 autoissa noin päin kans, tiedä sitten. Jenkkivehkeissä googlattuani ne näytti olevan toisinpäin.  Kuulemma ei toimi vaakatasossa (esim työntötangoin kuten tomin kiihdytysprojektissa, johon tuli lisäsäiliölliset coiloverit).

 

Posted
1 hour ago, Ketsa said:

Back to ruiskutusasia. Onko kukaan sovittanut ilmabokseriin modernimman auton vakioruiskua?

Olisi joutava 1.8T audin tekniikka ajalta vaijerikaasu. Jos tuosta purkaisi kaikki moottorinohjuksen rojut johtosarjoineen, veisi boxin puukotettavaksi (ajonesto ja kaikki muut joutavat pois), niin voisiko lopputulos olla luotettava moottorinohjaus ilmatölkin turbomottiin...

 

Asentoanturit varman suuri haaste, mutta olisiko muuta työlästä?

Sambassa ollut tällä viikolla puhetta kans että käviskö jonkun auton vakioruisku boksi, esim honda/gm ecotec jne

 

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=714483

Posted

Sama kai se on millä ECU:lla sitä moottoria ohjaa, jos vain ominaisuudet on sopivat, mutta jos sen toimintoihin ja säätöihin on tarvetta omatoimisesti vaikuttaa niin voi joku jälkiasennus ECU olla aika paljon kätevämpi käyttää. Paitsi jos joku puukottaa sitä softaa ilmaiseksi aina tarvittaessa, niin ehkä sitten. Aika ässä saa nimittäin olla, että yhdellä puukotuksella tulee kaikista asetuksista priimaa.

Posted

Tietty jos ei tosiaan vapaa-ajalle lasketa mitään hintaa ja haluaa piuhaviidakkoa perkaa, niin miksei toimis. Ja tosiaan puukottaja pitää olla liki ilmainen tai omat softalaitteet.

Noita kun ei tosiaan lennosta säädetä oikein.

Itse laittaisin jonkun muun ajossa säädettävän ecun johtoineen. Helpommalla pääsee ja vapaa-aikaa säästyy siihen säätämiseen vaikka.

Ite ruiskuhommat aloitin silloin kun Wiimaan Asconan L-jetin tuuppasin.

Posted
8 hours ago, -Alex- said:

 Kuulemma ei toimi vaakatasossa (esim työntötangoin kuten tomin kiihdytysprojektissa, johon tuli lisäsäiliölliset coiloverit).

 

Hyvä tietää, tänks! 😉

 

Ohessa kuva mun takatolpista. Sorry, menee nyt vähä ohi aiheen. Mutta näkyy tuossa nyt ainakin läppärunkoo... 😊

 

 

F2AE9E3D-752E-4D59-A71E-B589FF6D3E81.jpeg

Posted (edited)

Onkohan noissa ilmatilaa? En asiasta myöskään mitään tiedä, mutta prätkän etupamppujen pohjaanlyöntiä voi jäykistää pienentämällä ilmatilaa. (Lisäämällä öljyä)

 

jos ne pyöräyttäisi ylösalaisin menee varmaan syysteemit sekaisin, kun ilma väärässä päässä iskaria.

 

Takaiskariin imetäänkin sitten tyhjiö ja öljyt siitä sisään. Silloin ei varmaan ole merkitystä miten päin sen laittaa, jos ilmatila on erillisen männän takana, eikä öljyn kanssa samassa tilassa.

Edited by peruskallio
Posted
13 hours ago, VW-63 said:

Sama kai se on millä ECU:lla sitä moottoria ohjaa, jos vain ominaisuudet on sopivat, mutta jos sen toimintoihin ja säätöihin on tarvetta omatoimisesti vaikuttaa niin voi joku jälkiasennus ECU olla aika paljon kätevämpi käyttää. Paitsi jos joku puukottaa sitä softaa ilmaiseksi aina tarvittaessa, niin ehkä sitten. Aika ässä saa nimittäin olla, että yhdellä puukotuksella tulee kaikista asetuksista priimaa.

 

5 hours ago, JaniM said:

Tietty jos ei tosiaan vapaa-ajalle lasketa mitään hintaa ja haluaa piuhaviidakkoa perkaa, niin miksei toimis. Ja tosiaan puukottaja pitää olla liki ilmainen tai omat softalaitteet.

Noita kun ei tosiaan lennosta säädetä oikein.

Itse laittaisin jonkun muun ajossa säädettävän ecun johtoineen. Helpommalla pääsee

ja vapaa-aikaa säästyy siihen säätämiseen vaikka.

Ite ruiskuhommat aloitin silloin kun Wiimaan Asconan L-jetin tuuppasin.

 

Ajatuksen taustalla on se, että rakentuva moottori ja moottorinohjauksen kaikkine siihen liittyvine toimilaitteineen luovuttavassa moottorissa on kohtuu  paljon yhteistä. Tai mikä on paljon,  mutta aika tarkalleen sama kuutiotilavuus, sama rpm- ja teholuokka.

 

Yhden tuollaisen (tai vähän uudemman sähkökaasullisen) peranneena ja omat dokumenttini siitä omaavana, en näe suurtakaan eroa työmäärässä uuden tarvikeruiskun johtosarjan teossa verrattuna tuohon perkaamiseen. Oikeastaan väittäisin, että omassa tapauksessa perkaaminen tapahtuisi nopeammin kuin uuden johtosarjan teko yleisaihiosta.

 

Säätämisen osalta mennään sitten sille alueelle, että minäkin ymmärrän vapaa-ajalle jonkinlaisen arvon ja säätötyön tekisi kummassakin tapauksessa ammattilainen ja mieluusti kerralla valmiiksi. Ainakaan omaan kuplaan ei ole ollut Harisen jäljiltä mitään tarvetta itse puuttua.

 

Kustannuksia jos ajattelee, niin ajonestopuukotus maksaa sen satkun. Kaikki bensa ja sytkäpuolen kamat maksavat teoriassa sen nolla euroa. Käytännössä varmaan tarvitsee olla säädettävä bensanpaineen säädin ja jotein sellaista. Ohjelmoitava ruisku (luotettava) ja siihen anturit + sytkäkamat on varmaan sen 1,5 k€. Eli jonkin verran säätötyölle saa tulla enemmän hintaa. Toisaalta mitä pitää säätää? Bensapuoli oppinee omia aikojaan lamdatiedon kautta, mutta sytkäkartat varmaan ovat mitä ovat... Pystyykö kampiakselin asentoantureiden mekaanisella säädöllä säätämään kokonaisennakkoa vai sekoaako bensapuoli. Niin ja luonnollisesti tarkoituksena olisi tehdä kerralla valmis kone, eli missään tapauksessa en tälläistä ratkaisua pähkisi moottoriin, johon tulee joka talvi evoluutiota...

 

Tiedä sitten, parasta hommassa varmaan olisi se perinteinen erilaisen puuhastelu 🙂

 

 

 

 

Posted

Jos hyvät dokumentit löytyy ja ei ole hirveesti "ylimääräisiä" viheltimiä mitä pitäää poistaa ja silpoa johtosarjasta. Tuo taitaa olla kuitenkin jo aika "vanha" kapistus, niin ei hirveesti taida olla ylimääräistä. Toisaalta olisi tietty pöydällä mukava kirurgisia operointia johtosarjalle tehdä.  Ja ilmeisesti pystyy surutta teurastaa sähköt pois autosta, niin silloin järkevämpää. Tyyliin laikalla reikää ja johdot ulos siististi. Niin silloin ymmärrän pointin kyllä.

 

Sytkäkartat saa varmaan säädettyä, kuten bensa. Kammenasentoanturi vaan samaan kohtaan kuin alunperin, niin silloin ei ongelmaa sen kanssa tuu.

 

Posted (edited)

Kommenttini oli täysin ECU:un liittyvä , eli tottahan toki hyötyä saa osienluovuttajan antureista, johtosarjasta, sytkävehkeistä ym.

 

Kyllä auton saa säätöihin hyvinkin esim. rullilla tai muuten testaamalla yhdelläkin kerralla, mutta tämänlaisen yhden säätökerran ulkopuolelle jää usein kuitenkin mm. kylmäkäynnistysrikastukset eri moottori- ja ulkolämpötila-arvoilla, kiihdytysrikastukset eri ajotilanteissa, sytkän säätö osakuormilla ja polttoaineen kulutuksen optimointi. Jos kyseisenlaista ECU - moottori yhdistelmää ei ole aiemmin tehty (kuten nyt tässä tapauksessa), ei ole mistä kopioidakaan toimivasta ed. mainitut ominaisuudet vaan softasta tulee uniikki, joka vaatii normaalia enemmän ohjelmointia.

Jos ECU:n puukotukset ja kaikki edellämainitut saa alle jälkiasennus ECU:n hinnalla, eikä moottoriin tehdä myöhemminkään mitään "päivityksiä" niin ei muuta kuin homma työn alle ja harrastamaan:).

 

Oma lukunsa on sitten myös diagnostiikan ja dataloggauksen toimivuus ja käytettävyys, koska joskushan siihen moottoriin jotain vikaa tulee.

Edited by VW-63
Posted

Ainakin edellisen harjoituksen ecusta tuli silleensä hyvä ajonestopuukotuksessa, että ei tuntunut kaipailevan mitään puuttuvia ”pillejä”. Virta, maa ja diagnostiikkapistokkeelle kolme karvaa olivat ainoat tarpeet moottorin johtosarjan lisäksi. Pitää tutustua tuon luovuttajamoottorin kampi- ja nokka-antureihin. Jos ne siirrettävissä boxseriin kohtuullisesti, niin ehkä tätä ajatusta voisi viedä eteenpäin. Ja saahan tuohon johtosarjan päähän sitten vaikka hestecin. Jos orkkis ecun käytössä nousee seinä pystyyn syystä tai toisesta 🙂

Posted

Tuollaisen vaijerikaasullisen 1.8T Motronic ECUn logitusta/diagnostiikan lukua pystyy tekemään muutaman kymmenen euron Vagcom/VCDS kiinapiraattipiuhalla.

 

Jos olisin itse tekemässä Ketsan kuvailemaa rakennelmaa niin selvittäisin etukäteen sellaisen säätäjän joka osaa (tai vielä mielummin, on tehnyt joskus aiemmin) säätää tuollaisen Motronic+vaihdettu rauta -yhdistelmän, olkoonkin että säätö kuulostaa yksinkertaiselta. Ikävä jälkikäteen etsiä tekijää. Satuin eilen juttuihin Motronic-säätäjän (suomen paras?) kanssa ja kysäisin asiasta, oli sitä mieltä että softan puolesta ei ole mitään ihmeellistä kunhan saa nuo fyysiset triggerit paikalleen.

 

Pienien muutoksien tekeminen Motronic-softaan onnistuu itsekin eikä ymmärtääkseni tarvitse rakettiosaamista tai älyttömän kalliita työkaluja. https://s4wiki.com/wiki/Tuning

  • Like 1
  • 4 weeks later...
Posted

Vielä näistä antureista.

Omasta kikottimesta löytyy kuvan mukaiset anturit ja boxina ms3.

Suuremmin ei ole vielä kokemusta näistä, mutta selvinnee kesän mittaan.

 

-kannenlämpö

-pakolämpö

-hall

-tps

-imulämpö

-lambda

-ö-paine

-ö-lämpö

1EAA86B2-65CC-4826-8002-4A2F394DC918.jpeg

Posted

Eikös kuvassa pilkota myös lamda-anturi?

 

Tuo imuilman lämpötila-anturin sijoitus on aika erikoinen, miksi laitettu sotkemaan virtausta imutorveen, kun käytännössä lömpötila on kuitenkin sama torven ulkopuolella.

Posted
On 3/23/2019 at 12:37 PM, Ketsa said:

 

 

Tuo imuilman lämpötila-anturin sijoitus on aika erikoinen, miksi laitettu sotkemaan virtausta imutorveen, kun käytännössä lömpötila on kuitenkin sama torven ulkopuolella.

 

oon virtauspenkissä tutkinut tommosta asenusta ni prosentti pari muuttu virtaus. sitä en sitte tiiä mitä se todellisuudessa vaikuttaa auton mootorissa ku se käy.

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Lauantain penkityksestä dataa.

Perusasetuksista lähdettiin ja parissa tunnissa osaava tekijä sai mukavasti toimivan lelun.

183hp@6164rpm  

234nm@4794

 

käyrä.jpg

Sytkä.jpg

Fuel.jpg

Edited by levari
  • Like 5

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...