Jump to content

Pallonivelkeulaiseen kuplaan hammastanko-ohjaus...


-Alex-

Recommended Posts

Posted

Mitä otettava huomioon jos asentaa Polon hammastangon olkatappi akseliin, ilmeisesti siirrettävä oikealle verrattuna pallonivel akseliin ettei osu iskaritolppaan?

Posted (edited)

Joo, siirrettävä oikealle hiukan, ettei käy iskariin. Tällöin tarvii tuplanivelakselin, esim Polo 6N:stä (1994->), tai  yleismallin nivel.

 

Tässä kuva sepin viisysistä:

 

 

P1120279.JPG

Edited by -Alex-
  • 2 weeks later...
Posted

Joo, välillä tuntuu että toimituskulut arvotaan Classic Parts:lla jollain lottokoneella...

Sama Classic Part-osa VWheritagen kautta ostettuna kuluineen 51,22€.

Posted

No, tilasin paruzzilta kun otin sieltä muutakin. Heppasin kasaan tuollaisen hammastangon kiinnikkeen noista leikkeistä, oli kyllä tosi helppo kasata kun on noi kohdistusnastat ym, 15 minuutissa hepattu ja niittimutterit asennettu.

 

W6cpOf.jpg

Posted

Itse en kyllä mitää ohjauksen osaa niittimuttereilla kiinnittäisi paikalleen mutta omapahan on valintasi.

Posted

Itse en kyllä mitää ohjauksen osaa niittimuttereilla kiinnittäisi paikalleen mutta omapahan on valintasi.

Nyt hyvät perusteet kyllä tarvitaan, itse niitä käytän viikoittain töissä raskaiden työkoneiden kanssa erinäisten osien kiinnitykseen.
  • Like 1
Posted

Niin no itse olen niitä yhden jos toisen kerran repinyt irti ja jos on vaikka vähän huonot pihdit/pyssy millä puristettu / huono asentaja niin siittähän ne ongelmat tulee.

 

Eli tosiaan en käyttäisi niittimuttereita tuollaisessa paikassa.

 

Niin ja unohdin kokonaan sen mikä tuskin tämän auton kanssa tuskin on oleellista että se on myös hienoa jos pultti jämähtää tuollaiseen kiinni ja sitten lähtee pyörimään pesäsään kun koettaa sitä aukaista.

Posted

Niin no itse olen niitä yhden jos toisen kerran repinyt irti ja jos on vaikka vähän huonot pihdit/pyssy millä puristettu / huono asentaja niin siittähän ne ongelmat tulee.

 

Eli tosiaan en käyttäisi niittimuttereita tuollaisessa paikassa.

 

Niin ja unohdin kokonaan sen mikä tuskin tämän auton kanssa tuskin on oleellista että se on myös hienoa jos pultti jämähtää tuollaiseen kiinni ja sitten lähtee pyörimään pesäsään kun koettaa sitä aukaista.

No juu jos huonosti asennettu niin eri juttu ihan kokonaan, itse käyttänyt niitä mille senkataan reikä ja siinä on lisäksi hampaat jotka puree senkkiin.

Posted (edited)

Niittimutteri on ihan hyvä valinta, kun levypaksuudet ovat max 3-4mm, ei se mihinkään sieltä karkaa. Reijän täytyy olla vain tiukka ja käytän vain teräksisiä ja rihlattuja niittimuttereita

 

Reiän ollessa väljä ainakin tuolla käyttämälläni työkalulla mutteri asentuu hiukan vinoon. Jos epäilyttää että lähtee pyöriin jossainvaiheessa, voihan sinne taakse ennen kasaamista / heppauksia laittaa kunnon heppaukset kahteen nurkkaan.

 

Alumiinisia muttereita kokeilin yhdessä, kun oli sellaiset hyllyssä silloin, mutta niiden kanssa tuli ongelmia heti, lieväkin ylikiristys työkalulla sai jengat hirttämään työkalun kierreosaan ja eikä noissa ollut rihloja edes.

Edited by -Alex-
  • 1 month later...
Posted

Kukaan asentanut noita Alexin kiinnikkeitä kavennettuun olkatappi akseliin, ehkä noin 50mm kavennusta tiedossa?

Kaventamattomaan käy yllä olevan Sepin asennuksen mukaan siirtämällä vähän oikealle, mutta kiinnostaa miten kavennetun kanssa käy.

Posted

Niittimutteri on ihan hyvä valinta, kun levypaksuudet ovat max 3-4mm, ei se mihinkään sieltä karkaa.

Aivan naurettavan pienellä voimalla tulee niittimutteri ylös reiästään. Kunnollinen ratkaisu olisi takapuolelle kiinnitetty hitsattava mutteri ;)

Posted

Kukaan asentanut noita Alexin kiinnikkeitä kavennettuun olkatappi akseliin, ehkä noin 50mm kavennusta tiedossa?

Kaventamattomaan käy yllä olevan Sepin asennuksen mukaan siirtämällä vähän oikealle, mutta kiinnostaa miten kavennetun kanssa käy.

Ymmärtäisin niin, että se vasen iskari tulee tuuman verran vielä lähemmäksi. Hammastanko ei ainakaan mulla tule ääripituuteensa koska olka-akseli toppaa aikasemmin. Kumitötsää pystyy lyhentämään. Tämä siis mutua, että vois sopia. Jos Juki käväset Mikkelissä, tule tutkimaan

Posted

Ymmärtäisin niin, että se vasen iskari tulee tuuman verran vielä lähemmäksi. Hammastanko ei ainakaan mulla tule ääripituuteensa koska olka-akseli toppaa aikasemmin. Kumitötsää pystyy lyhentämään. Tämä siis mutua, että vois sopia. Jos Juki käväset Mikkelissä, tule tutkimaan

 

Kiitos näistä vinkeistä, eiköhän tuo onnistune noilla osilla.

Lähellähän tuo Mikkeli olisi jos tulisi jossain vaiheessa tutkimaan, katsotaan.

Posted

En tiedä millaisia kokemuksia teillä on niittimuttereista, mutta noita teräksisiä muttereita oon 3-4mm levyosissa testannut tiukalla reijällä, ei pyöri eikä tule läpi vaikka vääntää normi käsityökaluin lujaa. Toki lekalla takoen ja jatkovarsin ne ei välttämättä pysy enään :D

Posted

Tota noin kuinka suuria voimia ja minkä suuntaisia tossa tulee noille niittimuttereille kun tanko on paikoillaan?

 

Ja se joka ei niittimuttereille luota vetää hitsimutterin. Turha siitä on sen enempää kinata.

Posted

Ja se joka ei niittimuttereille luota vetää hitsimutterin. Turha siitä on sen enempää kinata.

Ihan mielenkiintoinen tämä keskustelu niittimuttereista. Itsekin ajattelin että niitä ei voi käyttää mihinkään vaativampaan kiinnitykseen mutta nyt en ole enää yhtään varma. Ehkä niitä voikin...

Posted

Huh huh....999€ :)  Ennen oli jossain toisessa kaupassa 650€ hintaan vastaava.

Täällä ei oo kait mainittu, että valmis satsi valmiiseen hintaan olis myös saatavilla

  • 3 years later...
Posted

Löytyisikö tietoja sopivista riistinivelistä hammastanko ohjausta varten?

Tuossa Derbyn hammastangossa rattiakseli on 16mm ja pooreja ~64.

Löytämässäni Polo 6N ristinivelessä (saman näköinen kuin sepin kuvassa) halkaisija oli 17 ja pooreja 32.

 

Mitkä ovat mitat ja poorien määrät tölkin tai kuplan ristinivelessä?  Derbyn niveltä ei tunnu löytyvän mistään.

 

Posted (edited)

Mulla oli tuossa Juniksen hammastangotusta varten läjä Tölkin, Polon, Opelin, Passatin ja Kuplan osia. Ainoa eri boori oli Passatin tehostetun hammastangon ekassa nivelessä.

 

image.png.d3831582a618c5567acbd5698a0cd214.png

 

image.png.ac5c64a95468d28ce61b5266ad0382bf.png 

 

Edited by -tipi-
  • 3 weeks later...
Posted

Mistäs olette löytäneet raidetankojen sisäpään silmukka niveliä? Polon/Derbyn silmukoissa on kierre pienempi kuin kuplan nivelissä (M14x1.5), ainakin niissä jota minä sain tilatessa kokonaiset raidetangot

Uniball on ehkä vähän liioittelua tässä kohteessa, kun pitkästä raidetangosta johtuen liike on aika olematonta.

Posted
25 minutes ago, kari kittilä said:

Mä laitoin hammastangollisen Kupla 1303:sen täydelliset raidetangot joita lyhensin sopiviksi 2" kavennetulle akselille.

Kiitti vinkistä! Jotenkin oli nuo 1303 raidetangot jääneet kokonaan huomioimatta. Muistatko paljonko tangon pituus lyhentämättömänä kiinnityspisteiden välillä oli?

  • 6 months later...
Posted

Tätä ristikkonivel asiaa on tässä ketjussa puitu useamminkin mutta mulle ei kyllä ole selvinnyt minkä mallin nivel hammastankoon nyt käy. Tilasin 6N Polon 1999 ristikon mutta ei se ainakaan tuohon minun hammastanko on käy. Vai onko noissakin eroja? Löytyiskö joltain faktaa? 

IMG_20201113_113245.jpg

IMG_20201113_113427.jpg

Posted (edited)

Asia itsekin olen tutkinut. Seuraavat vaihtoehdot olemassa ainakin:

 

-Polo 86c nivelakseli, joka on harvinainen tosin, numero 867419507

 

-Polo 86c suora booreilla oleva rattiakseli aihioksi

 

-Teettää blankkoon niveleen boorit tai ostaa custom nivelen. https://steering-racks.co.uk/ujs/

 

-Hammastangon akselin jyrsii koko matkalta D-mallikseksi ja sille nivel, 16mm akseli on tuumissa 5/8" ja löytyyy sen kokoisia niveliä

 

Ja tuossa Polo 6N nivelessä on toisessa päässä eri boori DSC_29651478845723.JPG

 

744cf5d0-1d0b-49f5-8c0a-35f34452a605.jpg

Edited by -Alex-
  • Like 1
Posted

Minäkin tuskailin tuon nivelen ja sen hammastangon päähän tulevan raidetankojen kiinnikkeen kanssa. Kumpaakaan ei tuntunut löytyvän mistään. Jäi vielä selvittämättä sopiiko T2 tai T25 nivel, kun se näytti niin samanlaiselta? Ongelma kuitenkin ratkesi nivelen osalta siten, että laitoin corsan sähköisen tehostimen ja sen mukana tullut nivel kävi pienen avarruksen jälkeen suoraan hammastankoon. Nivelen läpipulttikin tuli tiukasti hahlon kohdalle. Eli ei pyöri tyhjää vaikka olisi löysällä.

Raidetankojen kiinnikkeeksi tein sorvaamalla ja jyrsimällä pulttikiinnitteisen palan hammastangon päähän, jossa L malliset lätkät, joiden väliiin raidetankojen päät pultataan läpipulteilla, kuten alkuperäisessäkin peltilätkässä.

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...