Juki Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Mitä otettava huomioon jos asentaa Polon hammastangon olkatappi akseliin, ilmeisesti siirrettävä oikealle verrattuna pallonivel akseliin ettei osu iskaritolppaan? Quote Link to comment
-Alex- Posted August 21, 2016 Author Share Posted August 21, 2016 (edited) Joo, siirrettävä oikealle hiukan, ettei käy iskariin. Tällöin tarvii tuplanivelakselin, esim Polo 6N:stä (1994->), tai yleismallin nivel. Tässä kuva sepin viisysistä: Edited August 21, 2016 by -Alex- Quote Link to comment
Juki Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 Kiitos. Tämä on ilmeisesti sopiva hammastanko? Onko tuolle Polo 6N tuplanivelelle antaa varaosanumeroa? Quote Link to comment
-Alex- Posted August 22, 2016 Author Share Posted August 22, 2016 Tuo on oikea hammastanko. Nivelakselin varaosanumeroa en tiedä. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 6, 2016 Author Share Posted September 6, 2016 Meinasin tilata tuon osan, mutta postikuluineen ryöstöhinnoiteltu, 69,50€ :D http://www.volkswagen-classic-parts.de/mitnehmer-13450f.html Quote Link to comment
Jiibee Posted September 6, 2016 Share Posted September 6, 2016 Joo, välillä tuntuu että toimituskulut arvotaan Classic Parts:lla jollain lottokoneella... Sama Classic Part-osa VWheritagen kautta ostettuna kuluineen 51,22€. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 6, 2016 Author Share Posted September 6, 2016 En löytänyt sitä vw heritagelta, olisko linkkiä? Quote Link to comment
Jiibee Posted September 8, 2016 Share Posted September 8, 2016 Tuohon osanumero ja niin pois päin... Quote Link to comment
-Alex- Posted September 8, 2016 Author Share Posted September 8, 2016 No, tilasin paruzzilta kun otin sieltä muutakin. Heppasin kasaan tuollaisen hammastangon kiinnikkeen noista leikkeistä, oli kyllä tosi helppo kasata kun on noi kohdistusnastat ym, 15 minuutissa hepattu ja niittimutterit asennettu. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 8, 2016 Share Posted September 8, 2016 Itse en kyllä mitää ohjauksen osaa niittimuttereilla kiinnittäisi paikalleen mutta omapahan on valintasi. Quote Link to comment
Soukka Posted September 8, 2016 Share Posted September 8, 2016 Itse en kyllä mitää ohjauksen osaa niittimuttereilla kiinnittäisi paikalleen mutta omapahan on valintasi.Nyt hyvät perusteet kyllä tarvitaan, itse niitä käytän viikoittain töissä raskaiden työkoneiden kanssa erinäisten osien kiinnitykseen. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted September 8, 2016 Share Posted September 8, 2016 Niin no itse olen niitä yhden jos toisen kerran repinyt irti ja jos on vaikka vähän huonot pihdit/pyssy millä puristettu / huono asentaja niin siittähän ne ongelmat tulee. Eli tosiaan en käyttäisi niittimuttereita tuollaisessa paikassa. Niin ja unohdin kokonaan sen mikä tuskin tämän auton kanssa tuskin on oleellista että se on myös hienoa jos pultti jämähtää tuollaiseen kiinni ja sitten lähtee pyörimään pesäsään kun koettaa sitä aukaista. Quote Link to comment
Soukka Posted September 8, 2016 Share Posted September 8, 2016 Niin no itse olen niitä yhden jos toisen kerran repinyt irti ja jos on vaikka vähän huonot pihdit/pyssy millä puristettu / huono asentaja niin siittähän ne ongelmat tulee. Eli tosiaan en käyttäisi niittimuttereita tuollaisessa paikassa. Niin ja unohdin kokonaan sen mikä tuskin tämän auton kanssa tuskin on oleellista että se on myös hienoa jos pultti jämähtää tuollaiseen kiinni ja sitten lähtee pyörimään pesäsään kun koettaa sitä aukaista. No juu jos huonosti asennettu niin eri juttu ihan kokonaan, itse käyttänyt niitä mille senkataan reikä ja siinä on lisäksi hampaat jotka puree senkkiin. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 8, 2016 Author Share Posted September 8, 2016 (edited) Niittimutteri on ihan hyvä valinta, kun levypaksuudet ovat max 3-4mm, ei se mihinkään sieltä karkaa. Reijän täytyy olla vain tiukka ja käytän vain teräksisiä ja rihlattuja niittimuttereita Reiän ollessa väljä ainakin tuolla käyttämälläni työkalulla mutteri asentuu hiukan vinoon. Jos epäilyttää että lähtee pyöriin jossainvaiheessa, voihan sinne taakse ennen kasaamista / heppauksia laittaa kunnon heppaukset kahteen nurkkaan. Alumiinisia muttereita kokeilin yhdessä, kun oli sellaiset hyllyssä silloin, mutta niiden kanssa tuli ongelmia heti, lieväkin ylikiristys työkalulla sai jengat hirttämään työkalun kierreosaan ja eikä noissa ollut rihloja edes. Edited September 8, 2016 by -Alex- Quote Link to comment
Juki Posted October 17, 2016 Share Posted October 17, 2016 Kukaan asentanut noita Alexin kiinnikkeitä kavennettuun olkatappi akseliin, ehkä noin 50mm kavennusta tiedossa? Kaventamattomaan käy yllä olevan Sepin asennuksen mukaan siirtämällä vähän oikealle, mutta kiinnostaa miten kavennetun kanssa käy. Quote Link to comment
metake Posted October 17, 2016 Share Posted October 17, 2016 Niittimutteri on ihan hyvä valinta, kun levypaksuudet ovat max 3-4mm, ei se mihinkään sieltä karkaa. Aivan naurettavan pienellä voimalla tulee niittimutteri ylös reiästään. Kunnollinen ratkaisu olisi takapuolelle kiinnitetty hitsattava mutteri ;) Quote Link to comment
SePi Posted October 18, 2016 Share Posted October 18, 2016 Kukaan asentanut noita Alexin kiinnikkeitä kavennettuun olkatappi akseliin, ehkä noin 50mm kavennusta tiedossa? Kaventamattomaan käy yllä olevan Sepin asennuksen mukaan siirtämällä vähän oikealle, mutta kiinnostaa miten kavennetun kanssa käy. Ymmärtäisin niin, että se vasen iskari tulee tuuman verran vielä lähemmäksi. Hammastanko ei ainakaan mulla tule ääripituuteensa koska olka-akseli toppaa aikasemmin. Kumitötsää pystyy lyhentämään. Tämä siis mutua, että vois sopia. Jos Juki käväset Mikkelissä, tule tutkimaan Quote Link to comment
Juki Posted October 18, 2016 Share Posted October 18, 2016 Ymmärtäisin niin, että se vasen iskari tulee tuuman verran vielä lähemmäksi. Hammastanko ei ainakaan mulla tule ääripituuteensa koska olka-akseli toppaa aikasemmin. Kumitötsää pystyy lyhentämään. Tämä siis mutua, että vois sopia. Jos Juki käväset Mikkelissä, tule tutkimaan Kiitos näistä vinkeistä, eiköhän tuo onnistune noilla osilla. Lähellähän tuo Mikkeli olisi jos tulisi jossain vaiheessa tutkimaan, katsotaan. Quote Link to comment
-Alex- Posted October 18, 2016 Author Share Posted October 18, 2016 En tiedä millaisia kokemuksia teillä on niittimuttereista, mutta noita teräksisiä muttereita oon 3-4mm levyosissa testannut tiukalla reijällä, ei pyöri eikä tule läpi vaikka vääntää normi käsityökaluin lujaa. Toki lekalla takoen ja jatkovarsin ne ei välttämättä pysy enään :D Quote Link to comment
Lasse Posted October 19, 2016 Share Posted October 19, 2016 Tota noin kuinka suuria voimia ja minkä suuntaisia tossa tulee noille niittimuttereille kun tanko on paikoillaan? Ja se joka ei niittimuttereille luota vetää hitsimutterin. Turha siitä on sen enempää kinata. Quote Link to comment
multanen Posted October 19, 2016 Share Posted October 19, 2016 Ja se joka ei niittimuttereille luota vetää hitsimutterin. Turha siitä on sen enempää kinata. Ihan mielenkiintoinen tämä keskustelu niittimuttereista. Itsekin ajattelin että niitä ei voi käyttää mihinkään vaativampaan kiinnitykseen mutta nyt en ole enää yhtään varma. Ehkä niitä voikin... Quote Link to comment
SePi Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Täällä ei oo kait mainittu, että valmis satsi valmiiseen hintaan olis myös saatavilla 1 Quote Link to comment
-Alex- Posted October 21, 2016 Author Share Posted October 21, 2016 Huh huh....999€ :) Ennen oli jossain toisessa kaupassa 650€ hintaan vastaava. Täällä ei oo kait mainittu, että valmis satsi valmiiseen hintaan olis myös saatavilla Quote Link to comment
Lasse Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Nätti pyöree summa... 1 Quote Link to comment
VW-63 Posted April 14, 2020 Share Posted April 14, 2020 Löytyisikö tietoja sopivista riistinivelistä hammastanko ohjausta varten? Tuossa Derbyn hammastangossa rattiakseli on 16mm ja pooreja ~64. Löytämässäni Polo 6N ristinivelessä (saman näköinen kuin sepin kuvassa) halkaisija oli 17 ja pooreja 32. Mitkä ovat mitat ja poorien määrät tölkin tai kuplan ristinivelessä? Derbyn niveltä ei tunnu löytyvän mistään. Quote Link to comment
Lasse Posted April 15, 2020 Share Posted April 15, 2020 Kakkoskorisen golffista löytyy ainakin uudempaan sopivaa niveltä Quote Link to comment
Tutkija Posted April 15, 2020 Share Posted April 15, 2020 Kakkakopassakin on sit ainakin kolmea erilaista niveltä pooritukseltaan. Vanhemmissa ja uudemmissa ja tehostetuissa ainakin erilaiset. Quote Link to comment
-tipi- Posted April 15, 2020 Share Posted April 15, 2020 (edited) Mulla oli tuossa Juniksen hammastangotusta varten läjä Tölkin, Polon, Opelin, Passatin ja Kuplan osia. Ainoa eri boori oli Passatin tehostetun hammastangon ekassa nivelessä. Edited April 15, 2020 by -tipi- Quote Link to comment
VW-63 Posted April 30, 2020 Share Posted April 30, 2020 Mistäs olette löytäneet raidetankojen sisäpään silmukka niveliä? Polon/Derbyn silmukoissa on kierre pienempi kuin kuplan nivelissä (M14x1.5), ainakin niissä jota minä sain tilatessa kokonaiset raidetangot Uniball on ehkä vähän liioittelua tässä kohteessa, kun pitkästä raidetangosta johtuen liike on aika olematonta. Quote Link to comment
kari kittilä Posted April 30, 2020 Share Posted April 30, 2020 (edited) Mä laitoin hammastangollisen Kupla 1303:sen täydelliset raidetangot joita lyhensin sopiviksi 2" kavennetulle akselille. Edited April 30, 2020 by kari kittilä Quote Link to comment
VW-63 Posted April 30, 2020 Share Posted April 30, 2020 25 minutes ago, kari kittilä said: Mä laitoin hammastangollisen Kupla 1303:sen täydelliset raidetangot joita lyhensin sopiviksi 2" kavennetulle akselille. Kiitti vinkistä! Jotenkin oli nuo 1303 raidetangot jääneet kokonaan huomioimatta. Muistatko paljonko tangon pituus lyhentämättömänä kiinnityspisteiden välillä oli? Quote Link to comment
MU Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 Tätä ristikkonivel asiaa on tässä ketjussa puitu useamminkin mutta mulle ei kyllä ole selvinnyt minkä mallin nivel hammastankoon nyt käy. Tilasin 6N Polon 1999 ristikon mutta ei se ainakaan tuohon minun hammastanko on käy. Vai onko noissakin eroja? Löytyiskö joltain faktaa? Quote Link to comment
-Alex- Posted November 13, 2020 Author Share Posted November 13, 2020 (edited) Asia itsekin olen tutkinut. Seuraavat vaihtoehdot olemassa ainakin: -Polo 86c nivelakseli, joka on harvinainen tosin, numero 867419507 -Polo 86c suora booreilla oleva rattiakseli aihioksi -Teettää blankkoon niveleen boorit tai ostaa custom nivelen. https://steering-racks.co.uk/ujs/ -Hammastangon akselin jyrsii koko matkalta D-mallikseksi ja sille nivel, 16mm akseli on tuumissa 5/8" ja löytyyy sen kokoisia niveliä Ja tuossa Polo 6N nivelessä on toisessa päässä eri boori Edited November 13, 2020 by -Alex- 1 Quote Link to comment
Ketsa Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 Tää on vissiin tuo 86C ratkaisu. Quote Link to comment
VW-63 Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 Minäkin tuskailin tuon nivelen ja sen hammastangon päähän tulevan raidetankojen kiinnikkeen kanssa. Kumpaakaan ei tuntunut löytyvän mistään. Jäi vielä selvittämättä sopiiko T2 tai T25 nivel, kun se näytti niin samanlaiselta? Ongelma kuitenkin ratkesi nivelen osalta siten, että laitoin corsan sähköisen tehostimen ja sen mukana tullut nivel kävi pienen avarruksen jälkeen suoraan hammastankoon. Nivelen läpipulttikin tuli tiukasti hahlon kohdalle. Eli ei pyöri tyhjää vaikka olisi löysällä. Raidetankojen kiinnikkeeksi tein sorvaamalla ja jyrsimällä pulttikiinnitteisen palan hammastangon päähän, jossa L malliset lätkät, joiden väliiin raidetankojen päät pultataan läpipulteilla, kuten alkuperäisessäkin peltilätkässä. 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.