Jump to content

Stroker + Rotrex


Recommended Posts

Posted

Ennen kuin alat vaihtamaan harvempaa laatikkoa niin kokeile täyskorkeilla takarenkailla. Muistelisin että 1500 laatikko 65 sarjalaisella renkaalla on suunnilleen sama välitys kuin 1300 tiheä laatikko täyskorkealla renkaalla.

Posted

Lämpö-ongelmat taisivat nyt ratketa!

 

Termostaatti muutettu kokonaan sulkeutuvaksi kartion avulla. Käänsin sen samalla niin päin, että öljynpaine suurempi vahapatruunan puolella, eli auttaa sulkemaan sitä osaltaan. tiedä sitten avautuuko enää jousen avulla, mutta aivan sama. Ei kai se liian kylmänä tule ikinä kuitenkaan käymään.

tästä operaatiosta on muutama kuva, laitan jossainkohtaa mallksi jos joku haluaa tehdä saman tempauksen.

 

Jäähyllä on nyt kunnon letkut kumisten tilalla.(näillä ajoin ilman muita muutoksia, ei vaikutusta)

 

Pakoputki pyöritelty lämpönauhaan, väittäisin kyllä että takahelma on nyt kuumempi kuin ennen.

 

Unohduspellit vaihdettu tavallisiin, niiden sylinterin ympäri kiertyvien sijaan.

 

öljynä on nyt teboilin 10-60 diamond extreme.

 

Lämmöt nousivat moottoritiellä 110kmh vauhdissa 92 asteeseen ja taajama ajossa laskivat 82 asteeseen, painetta moottoritiellä n.4bar ja taajamassa 2 bar.

 

En alkanut muutoksia yksi kerralaan tekemään, vaikka mieli olisi tehnyt, olisi samalla varmistunut mikä murheet aiheutti. Kaipa se tuo uusi öljy ja tiivis termostaatti yhdessä tekivät taikansa.

 

joku ulina alkanut kuulumaan n.2000rpm kohdilla, alkoi kyllä jo ennen näitä muutoksia. kytkin pohjassa samoilla kierroksilla ulina kuuluu myös, joku rullan laakeri, laturi tai muu lienee antautumassa... kai se laatikostakin voi kuitenkin kuulua. Kun vastus kasvaa vaikka ylämäessä lakkaa ulina, kaikilla vaihteilla sama loru.

 

jos tämä ei ensi viikon aikana mitään kummallista tee, pitänee lähteä sitten Biffiin kestotestiajelulle:)

Posted (edited)

Sellainen tullut vuosien varrella huomioitua jotta remmit tulee konehuoneessa ( kiilahihnat / moniurahihnat yms ) kannattaa olla suhteellisen löysällä koneen ollessa kylmänä meinaan kone laajenee kovasti kuumetessaan ja esim. laturinremmi helposti onkin kireellä kuin viulunkieli ja sekös ottaa rullien ja laturin yms... laakeroinnin päälle joka sa aaikaan erinäisiä ääniä. Vääntävä moottori on hieno ajaa piiiiitkä välitteisellä vaihteistolla ja ei se huonoksi oo jos olis vahvaa poskee, superdiffii ja vahvempaa vetarii meinaan se on yllätys kuinka voi tekee tepposia laatikon suunnalla. Muutamia hyviä laatikkomestareitakin on tiedossa ja osa jopa hommaa itte hyvät osat sekä tekee sadasosien kanssa mittaukset kelloilla ja mittavälineillä laatikkoa rakentaessa. Laatikon tuenta ja turvavarustelu myös kuntoon kun sen voiman innoittamana tahtoo testit mennä välillä hurjanki hauskoiksi ja siksipä jarrut, penkit, monipistevyöt, turvakaaret yms... No joo kyllähä kaikki turvallisuus asiat jo tietääki vaan harvahan toteuttaa =)

 

Joopa joo ja taas jonninjoutavaa lässytystä mutta upea kokonaisuus ja erilaista hienoo kivaa tuossa meneillään ja eihän ne oo koskaan valmiita eihän?

Edited by Jarmo Lummi
Posted (edited)

Ei nämä tosiaan ikinä ole valmiita. Pitää varmaan loppukesä yrittää nyt keskittyä ajamiseen ja ihmetellä talvella sitten niitä laatikkojuttuja ym.

 

Laatikon tuenta on mielestäni kunnossa, siellä on etupäässä oliko se nyt gene-berg mallinen tuki ja uretaanipuslat takana. Ei kone tai loota heilu juuri ollenkaan.

Pidemmät välit olisi kyllä mukavat, samoin se viides vaihde. Taitaa vaan olla sellainen aivan liian kallis, tuohon laitteeseen on mennyt siitä kun sen ilmaiseksi n. 10 vuotta takaperin sain penni poikineen jo nykyisellään.

 

Remmi on nyt niin löysällä kuin voi olla, ilman että kuuluu luistamisääntä kunnon kiihdytyksessä, saattaa se silti siellä lipsua, kun kumi välillä vähän haisee... voi ne olla tosin renkaatkin :)

 

Kaaret pyörineet mielessä, mutta vaikka ne joskus tuonne laittaisinkin, nelipistevöitä ei käyttöautoon tule, on ne vaan liian hankalat.

 

Lämmöt pysyivät tänäänkin moottoritiellä 95 asteessa eli nyt systeemit sellaiset kuin pitääkin. Menevä ja tuleva putki jäähdyttimelle kuumia, toinen viileämpi kuin toinen.

 

Termostaatista vielä kuvat jatkona, sisuskalujen kuvissa prikka on alkuperäinen ja se pronssinen nykyinen.

Termostaatin sisään sorvasin tuollaisen kartion, 35 astetta on kulma mututuntumalla tehty, että tiivistäisi mutta niin jyrkkä ettei sitten purisi kiinni. Tuskin se loivanakaan ölyn ollessa välissä mihinkään jämähtäisi.

post-288-0-87366800-1405687557_thumb.jpg

post-288-0-65686500-1405687566_thumb.jpg

post-288-0-20872900-1405687577_thumb.jpg

Edited by peruskallio
Posted

4 vaihteisella laatikolla pärjää hyvinki vääntävällä ahdetulla tai isolla stroukkerilla ku pikkuviritteisellä 1303askillaki menee. Pitkät välitteet kunnon kestävillä rattailla 4 vaihteisella pärjää 3,88 perällä 3,78ykkönen, 2,15kakkonen 1,5kolmonen ja joku 0,72 tai 082 nelonen jolla kyllä maantiellä mukavasti maisema vaihtuu. Kun ajelee paljon kannattaa myös koittaa muistaa monta kertaa kiristää muttereita, ruuveja pultteja yms... meinaan ne vaan tuppaa löystyy ittekseen. No nyt si nautiskellen kesää cruisaillen. 80c olis oikeen hyvä öljynlämpö niin ominaisuudet ois parhaimmillaan.

  • 2 weeks later...
Posted

Nyt katosivat öljynpaineet sitten lopullisesti. Visulahden reissu meni hyvin, mutta nyt säädellessä kotonurkissa konetta tuli stoppi. Hinurikyydillä matka jatkui.

 

Kiitoksia vaan parille harrastajalle jotka pysähtyivät tarjoamaan apua! Ideaparkin kohdalla moottiritiellä tämä siis tapahtui...

 

Huomenna irrottelemaan osia, öljypumppu on oma veikkaus, toinen tietysti jämähtänyt öljynpaineventtiili. Öljyä on koneessa eikä ulos vuoda, joten kai tässä ovat vaihtoehdot?

 

Käy kyllä ilman soraääniä ja sammutin koneen heti kun valo syttyi. Pitää vaan toivoa ettei ehtinyt muuta vahinkoa aiheuttamaan, kierroksia oli ihan hyvin kun tämä tapahtui, mutta ei missään täyskaasuvedossa kuitenkaan. Pistän raporttia kun saan osia irti, vinkit ihan tervetulleita jos on muita ideoita mitä voisi olla viturallaan.

Posted

Tänään irrotin sitten öljypumpun, tai oikeastaan vaan sen kannen ja otin rattaat kätösiini. Pumppu oli "kuiva" (ei tullut öjyä lattialle kun avasi), mutta ehjä. Akseli ja ratas tiiviisti kiinni toisissan ja akseli otti helposti nokan päähän kiinni, eli ei ollut uinut ulospäin.

 

STP:tä rattaisiin pumppu kasaan ja paineet löytyivät taas. ilmeisesti ilmaa siis hörinyt pumpun täyteen, eikä sitten saanut imuja? Koitin vielä ennen purkuoperaatiota höräyttää koneen tulille, mutta ei silloinkaan paineita tullut. Tästä reissusta ei viisastunut kuin senverran että mekaanista vikaa ei ilmeisimmin ole.

 

Öljynpinta oli lähempänä tikun ala- kuin ylämerkkiä, lisäöljypohjassahan sitä kyllä pitäisi silti olla riittämiin.

 

Sellainen asia tuli mieleen, että kasatessani konetta en tarkastanut sen imuputken tiiviyttä, kuinka yleinen ongelma on että vuotaa? Työläs homma tehdä jälkikäteen, mutta jos tämä enemmän sääntö kuin poikkeus niin ei auta kuin talvella purkaa pata ja vaihtaa samalla laakerit, kun niitä on nyt tässä vähän kiusattukin. Päittäisvälystä oli ainakin jo ilmaantunut lisää kasausvaiheen 0.15 päälle. samalla tietysti näkisi onko mitään muuta tapahtunut, mutta käy hyvin ja paineet pysyneet entisellään, epäilen että kaikki siltäosin ok.

 

Onko tuo pumppu (30mm) nyt vaan liian suuri, vai tarvitseeko tämä välttämättä sen sumpun?

Posted

10w40 öljyt lisäaineineen kera käyttöön tai redlainit lisäaineineen sisältävänä ( gulffit??? ), ylärajalle tikussa kylmänä öljyt koska sitä menee kiertoon ja pinta laskee roimasti, ehdottomasti limalla / tiivistysmassalla jatkopala lisäöljypohjaan imuksi, setermostaattilaitos varikolle ja testaa ilman ettei vaan tekis ilmalukkoa tms. Öljynpaineet jos katos täydellä lennolla niin laakerivaurion / täystuhon välttämiseksi tsekkaus tais si hyvällä onnella päästellä meneen. 30mm Mellingin pumpulla avaamatta konetta jo 1996 vuodesta saakka ja iha hyvi jaksaa, joskus öljypumpun kannen kuulaventtiili GB juminu muttta senki saani 6 kolo avaimella avaten taas liikenteeseen. Redlinen öljyllä jää hyvä kalvo pitempääki seisoessa laitteet ja lähtee imeen hyvällä sykkeellä öljyy. Tai si teette iha niinku ihte haluutte =)

Posted

Onhan imuputken jatkopala kunnolla kiinni (juotettu tai hitsattu) ja liitos tiivis? Lemmarikiinnitteisiä irronnut tai vuotanut.

Posted

Luotan onneeni loppukesän, ellei mitään ongelmiin viittaavaa ilmaannu.

 

Imu on lisäölypohjan alaosasta ja tiivis, mietin sitä alkuperäisen imuputken ja lohkon liitoksen tiiveyttä

 

Kaipa se on päässyt vain öljynpinta liian alas, hieman kone sitä huohottaa. ja ilmaa on voinut lähteä putkistosta liikkeelle, menee sitä sitten sinnekin. Yritän tämän suven nyt selvitä näin, en usko että tästä murheesta öjynviskositeetilla eroon pääsee.

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
Posted (edited)

jatketaanpas taas tänne tarinaa.. Auto kävi penkissä, tavoitteet täyttyivät, mutta ei paljoa varaa jäänyt :) jääköön tehot nyt omaan tietoon, mutta väänöä on mukavasti niinkuin oli tarkoituskin max. 275nm ja 2000rpm jo 150nm. käyrä kauniin tasainen.

http://www.youtube.com/watch?v=lJiKWACPPgo

 

Kytkinlevyjumpan jouduin vielä tekemään kiireellä ennen penkkiaikaa, vaihdelaatikko päästi rasvat levylle.

 

samalla laitoin mekaanisen öljynpainemittarin ja kyllä sitä painetta siellä on. Sähköinen mittari vaan kenkkuilee syystä tai toisesta. Vaihdoin samalla uuden anturin sähköiseen mittariin, mutta taisivat johdot mennä ristiin kun pomppaa mittari kymmeneen baariin kun laittaa virrat päälle... Niitä ei pääse ilman purkuoparaatiota kääntämään joten olkoot, talven aikana korjaantuu sitten sekin.

 

Loota alkanee nyt kesän jälkeen olemaan entinen, mielenkiintoisia ääniä alkanut kuulumaan vaihdejarruissa välillä... Ihmeen hyvin tuntuu vakiolaatikko kestävän, olin varma että porsii heti kärkeen.

 

 

 

Itse asiana lähdin kyselemään, että mitähän tämän vaihdelaatikon kanssa alkaisi etenemään? En ymmärrä aiheesta sitten juuri yhtään mitään, varsinkaan tästä termistöstä esim. Superdiffi tai hitsatut synkrot...

Kauheasti halua ei olisi edes opiskella, voisi välillä keskittyä ropaamaan jotain muutakin. Budjetilla tekisi mieli kuitenkin aiheesta selvitä, mutta olisiko täällä kokemusta mikä olisi hinta-laatu suhteeltaan järkevä ratkaisu?

 

Vakio kestänyt lähelle 3000km, enkä ole mitenkään silkkihansikkain kohdellut. Uuteen pitäisi ehdottomasti saada pidemmät välit (ainakin perä, en ole edes selvittänyt mikä nykyinen on) ja jonkinsortin lukko olisi kiva, ei pakollinen kuitenkaan. Pitää kyllä suoraan mentäessä hyvin, mutta vähänkin kaarretta niin alkaa sisempi pyörä sutimaan. voi kyllä olla ihan hyväkin niin ei tule hulluteltua. Takatukea ei ole koneelle, niin pompottaa kyllä riittävästi jos koittaa pistää pyörät pyörimään kunolla. Kerran kokeilu riitti.

Eli korostetaan nyt vielä että katuautoa ollaan edelleen rakentamassa,

Edited by peruskallio
Posted

Kaks sataa rikki viidesä ja puolessa tonnissa ja väännöt just niin kun pitää. Hienoa!

Vaihteistoista en tiedä muuta kuin, että Ranchon pro streetissä nuo mainitsemasi vahvistukset ja nelihammasrattainen tasauspyörästö olis valmiina ja perävälityksetkin saatavissa haluttuna. Mutta mä petyin laatuun. Monessa tehtaan jäljiltä olevassa saumassa kosteeta ja ns. juniksen nokkakappaleen yksi ihan tasanen suora sivu tihkui maalin läpi, eli siinä on joku särö. Jos ostat, osta Suomesta ja laita öljyt heti nähdäksesi mitä tapahtuu. Minä ostin Englannista kun luulin saavani halvemmalla...

Posted

Kuplapajassa tekevät laatikon ihan toiveiden mukaan. Sieltä saa myös asiantuntevia neuvoja. Laatu on sellasta, että kelpaa ainakin euroopan nopeimpiin autoihin. Luulen että tulee vieläpä halvemmaksi, kun jää kalliit rahdit pois.

 

Laakikon ja taka-aisojen tuenta pitää laittaa kuntoon. Niin vahvaa laatikkoa ei ole, että se kestäis pompotusta. Taka-aisat taipuu (pysyvästi) kovissa kiihdytyksissä tehokkaalla moottorilla vaikka ottais lähdöt rauhallisesti.

  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Pureudun laatikkotouhuiluun lähempänä joulua, tämän syksyn ajelut alkavat olemaan pulkassa. Auto käy vielä maalarilla ensi viikolla, pienen pojan polkupyörä teki lommon repsikan takalokariin ja laitetaan se kuntoon.

Onko tuo taka-asiojen tuenta käytännössä kaefer-cup raudat? Niiden tekeminen voisi olla mukavaa iltapuhdetta.

siis tälläinen systeemi, lainasin kuvan jostain toisesta topicista... P1110628.JPG

 

Tämän jälkeen kone irti ja auki ja Katsastetaan onko aiheutunut vaurioita.

Miettinyt tässä samalla, että pitäisikö sieltä vähän lisää tehoa hakea, dynokäppyrä näkyy tuon penkkivideon lopussa, jos jäänyt huomaamatta ja kiinnostaa.

 

Kysymys kuuluu, kumpi kustannustehokkaampaa, toinen nokka vai kannet sepälle?

TCS-10 nyt nokkana, 1.3 keinut ja 5500 kierroksen jälkeen alkaa hyytymään. Alaväännöstä en tahtoisi luopua yhtään, mutta ylhäällä voisi olla pätkä lisää, ei välttämättä kierroksia mutta voimaa. Kannet isoventtiiliset cb performansen perus 044, Pytyn puolta kalvettu, mutta kanavat vain purseet sipisteltynä pois, eli ihan perus pyöreäreikäiset.

Edited by peruskallio
Posted

Tcs-20 ois mun valinta, ainakin aircooledin infon mukaan (vaikken mää näistä mitään ymmärrä). Miksei myös koko hoito ja kannet penkkiin, ei ainakaan jälkikäteen harmittamaan.

Posted

Koko hoito ei tule kysymykseen, ihan hintansakaan puolesta. Eiköhän siinä olisi taas yksi touhutonni silenänä ja Budjetti on puolet siitä.

Nokan mukana lähtisivät vaihtoon nostajat ja luultavasti työntötangotkin. Kansien sipistelyyn olen ollut kallistumassa, mutta tässä on toki talvi aikaa muuttaa mielensä...

Posted

Koko hoito ei tule kysymykseen, ihan hintansakaan puolesta. Eiköhän siinä olisi taas yksi touhutonni silenänä ja Budjetti on puolet siitä.

Nokan mukana lähtisivät vaihtoon nostajat ja luultavasti työntötangotkin. Kansien sipistelyyn olen ollut kallistumassa, mutta tässä on toki talvi aikaa muuttaa mielensä...

 

Ei kansien sipistelyyn tonnia mene. 500 ekuakin riittää. Ja mielestäni ihan hyvinkin vielä.

Posted

juuh, siihen piisannee tuo viitisensataa, toivottavasti jää vähän taskuunkin, koko hoidolla meinasin myös nokan ja siihen liittyvien osien vaihtoa.

Flex-fuel anturin lisään myös talven aikana, luulin että anturit olisivat kalliimpia, mutta joko hinnat laskeneet tai omat mielikuvat vääriä.

Posted

Miekin lähtisin kansilinjalle ja jos etanolilla niin sytkälläkinhän tekee ihmeitä. Jos nokkaa vaihtaa äreämmäksi niin sit pitäs taas vastaavasti joko nostaa ahtoa tai lisätä puristuksia ja sit saattaa joutua plaanaamaan kanttakin.Tietty sama homma edessä jos porttaa palotilaa kun se harvemmin pienenee muokatessa. Vääntö näyttää sen verran muhkealta että en lähtisi nokkaakaan vaihtamaan koska varmasti miellyttävä kone. Olkoonkin että autot kiihtyvät teholla, pitää mainitsemani, ei siitä varmaan sen enempää tässä ketjussa :)

  • 2 months later...
Posted

Jos TCS10 on ajoitettu nollaan ni koitappa 2-4 astetta myöhäistää nokkaa ja tulet yllättymään. TCS20 olis seuraava järkevä vaan alkuperäiseen cruisailumottiin ajatellen kannattaa estex TCS10 ajoitusta myöhäistää ja ehdottomasti kansien kanavat ammattinsa osaavalla käyttää läpi imusarjojen kera yms. Potenttiaalia löytyy isovenaisista heti ja paljon lisää joilla kierrosaluettakin korkeammalle saa tuon nokan ajoituksen lisäksi. Sytty on myös yksi hienosäädön ja kehityksen kohde vaan täyskaasu ja täyskierros ajattelussa se ahdoilla taitaa olla järkevää pysyy normibensalla 25 asteen lukemissa ennakossa vaan jos RE85 touhuun liittyy niin asteita saa pistää lisää sekä tehoa sytytyspuolaan / puoliin. Mercuryn suorasyttypuolat tms.

Posted

Hyvä että tuli tämä nokan säätö puheeksi, se on ollut mielessä, mutta kun kokemusta aiheesta ei ole niin miettinyt saako sillä mitään tuntuvaa muutosta aikaiseksi.

Kannet on tarkoitus käyttää jossain kairattavana,

Auto tälläerää kotona, mutta tarkoitus on ollut siirtää se vertaalle ja alkaa purkamaan. Vaiihdelaatikosta soittelin lootavelholle jota täältä vinkattiin yv:nä ja asiaan palataan tässä lähipäivinä.

3.88 perä ja piitkä nelonen tulee pakettiin.

Posted

Kansipuoli näyttäisi moottoriasi ahdistavan, imukanava saisi olla 34.5-35.5 mm halkaisijaltaan, jälkimmäinen toimii paremmin E85:llä.

Nokan noston ja venttiilin halkaisijan perusteella laskennallinen huipputehon kierrosluku olisi noin 5750 rpm. Huipputeho voi 

ilmetä korkeammilla kierroksilla kombinaatiosta riippuen mutta täytös alkaa huonontua nopeammin optimaaliseen tilanteeseen verrattuna.

Imuventtiilillä seetin sisähalkaisija 85% venttiilistä, riittää hyvin TCS-10 ja 1.3 Pautereiden yhdistelmällä.

Imupuolella resonanssipituus istukan tiivistepinnasta imutorven suulle noin 305mm (4. kertaluku) tai 390mm (3. kertaluku)

 

Pakopuolta arvioin aiemmin mainitun teholapun perusteella siten että istukan sisähalkaisija olisi 90% pakoventtiilistä ja

kanava saa laajentua noin 10mm lattian mutkan jälkeen 36mm laipalle. 38mm pakoventtiilillä saisi hieman

paremman istukan muodon mutta se ei ole pakoventtiilin avautuessa vallitsevan korkean paineen takia ihan niin kriittinen.

Pakosarjan ja putkiston optimointi vaatisi pakolämmön mittauksen dynossa etenkin jos käytetään E85:sta, lähtökohta

muuttuu olennaisesti. 100C pakolämmössä tekee lähes 2mm pakosarjan halkaisijassa Pipemaxin laskurilla, vaikuttaa

myös kansien pakopuoleen....bensalla voi tulla eteen tilanne että pakoventtiiliä on suurennettava nykyisestä kun teho

nousee imupuolen parannusten myötä.

 

 

 

Posted

Tänään otin motin irti autosta, pari kysymystä heräsi irrottaessa.

Kansien suhteen pitää ottaa puhelua ja antaa homma osaaviin käsiin. aiheesta sainkin yksityisviestillä vinkkiä, kiitos vaan!

 

Öljynkierto askarruttaa tälläerää eniten, paria pientä muutosta ajattelin, kun koneen käytän auki jokatapauksessa.

Alkuperäistä öljynjäähdyttäjää ei ole, ainoastaan paineanturi sen paikalla, ajattelin laittaa kuristimen jäähdyttäjän ohituspalikkaan ja ottaa hihnapyörän puoleisen öp-venttiilin kokonaan pois, ei varmaan ongelmia? kuristin vaan jotta ilma tulisi pois linjasta ja anturi sitten toimisi. Vai onko väliä jos linjan jättää sellaiseksi kun on ja poistaa vaan venttiilin?

 

Toinen öljyyn liittyvä asia ja oikastaan syy avata kone on pumpun imupää lisäöljypohjassa, epäilyttää että nykyinen voisi vuotaa. Teen varmasti tiiviin ja ajattelin laittaa sellaisen sihtimallin kun autoissa yleensäkin sinne pohjaan, Onko hajua mistä koneesta voisi löytyä sihti missä lähtö ylöspäin ja paljon se pitäisi jättää pohjasta irti? nykysellään imee melko läheltä pohjaa n.1cm alimmasta paikasta ja tullut mieleen ettei saa jotain "lukkoa" aikaiseksi.

 

Vielä öljypumpusta kyssäri, nyt 30mm kiinalainen pumppu ja kierto siis autossa käy keulalla asti. Piisaisiko 26mm ja mikä pumppu on varmasti hyvä? nyt siis rattaassa ei ole edes kiilaa ja jotenkin epäilyttää kauanko se siellä pelkällä rympällä jaksaa pyöriä... Öljynpaineen kanssahan on nyt esiintynyt ongelmia suuremmilla kierroksilla.

Posted

Öljynkierto askarruttaa tälläerää eniten, paria pientä muutosta ajattelin, kun koneen käytän auki jokatapauksessa.

Alkuperäistä öljynjäähdyttäjää ei ole, ainoastaan paineanturi sen paikalla, ajattelin laittaa kuristimen jäähdyttäjän ohituspalikkaan ja ottaa hihnapyörän puoleisen öp-venttiilin kokonaan pois, ei varmaan ongelmia? kuristin vaan jotta ilma tulisi pois linjasta ja anturi sitten toimisi. Vai onko väliä jos linjan jättää sellaiseksi kun on ja poistaa vaan venttiilin?

 

Vielä öljypumpusta kyssäri, nyt 30mm kiinalainen pumppu ja kierto siis autossa käy keulalla asti. Piisaisiko 26mm ja mikä pumppu on varmasti hyvä? nyt siis rattaassa ei ole edes kiilaa ja jotenkin epäilyttää kauanko se siellä pelkällä rympällä jaksaa pyöriä... Öljynpaineen kanssahan on nyt esiintynyt ongelmia suuremmilla kierroksilla.

 

Ei voi poistaa kokonaan öp-venttiiliä. Nokkarattaan kohdassa lohkossa sisällä on ylipainereikä öljykanavaan eli öljynpaineet karkaa suoraan takas lohkoon kun poistaa venttiilin/männän.

 

En oo koskaan kuullu tai huomannu omissa koneissa että pumpun ratas löisi tyhjää akselilla. Tuskin on ongelma. Sen sijaan joskus on tullut vastaan että vapaasti pyörivän rattaan akseli on ollut irti / löysä. Sen kuvittelin aiheuttavan jotain paineongelmia ja heitin pumpun roskiin.

 

Millaisia noi suurempien kierrosten öp ongelmat on?

Posted

Lyhyesti ongelma kuumilla öljyllä ja suurilla kierroksilla alkaa paineet tippumaan. Ongelmia alkaa esiintymään kun termostaatti avaa kierron keulalle eli 80 asteen jälkeen. Laitoin menaanisen mittarin rinnalle, siinä vaan ohut putki kabiiniin ja reagoi melko hitaasti, mutta laskee siinäkin paine, ei tosin "romahda" niinkuin sähköisessä. Voi siis liittyä pitkikn linjoihinkin, mutta tietoa ei ole. Vähän epäilen että voisi alkaa öljy vaahtoamaan.

 

Onko lohkossa jossa 2 öp venttiiliä myös tuolainen ylipainereikä? Eikö se vauhtipyörän pää pidä huolen paineista ja hihnapyörän pää vain siitä meneekö öljy jäähylle vai ei?

Posted (edited)

http://i10.photobucket.com/albums/a104/fgronlun/veaxlini1915.jpg

 

Juuri ja juuri pilkottaa kuvassa puolet reiästä. Kuva kuuklaamalla netin syövereistä..

 

Juu on siis tuollainen ylipaine/vuotoreikä 2öp lohkossa. Ja kyllä, vauhtiksen pää pitää huolta runkolinjan paineesta.

 

Vähän on outo juttu tuo paineen romahtaminen. Ootko ajanu kokonaan ilman termaria välissä? Pitkiin linjoihin en usko tuon liittyvän. 911 possuissakin on pitkää linjaa eteen ja jäähdytintä, jne. Linjat toki on kookkaan oloiset, ehkä n. 20mm putkea.

 

20W/50 Valvolinet laittaisin koneeseen.

Edited by mikko k
Posted (edited)

no hyvä että tälläinenkin tuli ilmi! Muistan nähneeni myynnissä palikkaa millä tulpataan öljynjäähdyttimen paikka, ei siis mene reikää läpi vaan tukkii reiät, pitääkö sitä käytettäessä tukkia tuo painereikä, luulisi ventiilin muutoin haittaavan tällöin öljynkiertoa? tällä koko touhulla haen siis vain sitä, että venttiili ei jotenkin haittaisi anturia joka nyt on siellä öljynjäähdyttimen tilalla. Turhaa se öljy siellä pyörii kun jäähdytintäkään ei siellä kerran ole. Mekaaninen mittari on nyt haaroitettuna tavan öljynpaineen valon anturin reiässä. Voihan sen sähköisen mittarin laittaa siihen ja heittää mekaanisella vesilintua. Luotan siihen mekaaniseen mittariin vaan enemmän... mekaanisen reagointi vain hitaanlaista, kun on tosiaan pienellä reiällä monta metriä putkea välissä.

 

ja kokeilin ilman termaria, eipä ollut paineisiin vaikutusta, tosin silloin oli ihan pelkän jäähtymisen kanssakin ongelmia. Nyt jäähtyy kyllä, mutta motaria ei auta päästää kovin pitkää pätkää lähelle 4000 kierroksilla kun alkaa viisari tippumaan hätäisesti.

 

http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=1733

Edited by peruskallio
Posted

Tuollaista cb:n palikkaa (tai kenenkään muunkaan tekemää) ei nyt ole käsillä, mutta aiemmin kun olen vastaa pidellyt, niin kyllä siinä on ollut jyrsitty ura öljykanavien välissä. Eli öljynkierto toimii kuten aiemminkin, mutta ilman jäähdytystä. Ja kun katsoo tuota cb:n palikkaa, niin kuvasta voisi päätellä, että palassa on sen verran materiaalia, että jyrsitty ura siitä löytyis.

 

Tällä järjestelyllä ei ole mitään vaikutusta runkolinjan paineeseen kunhan öp-venttiili on vaan paikoillaan. Sun anturi voi ihan hyvin olla siellä lohkon päällä. Paine sinne tulee jokatapauksessa, kunhan kanavat on yhteydessä toisiinsa.

 

Mä itse en tosin ole koskaan mitannut öljynpainetta lohkon päältä vaan aina öp-kellon reiältä ja sinne olen liittänyt myös mittarit.

 

Hieman on edelleen outo juttu tuo öljynpaineen putoaminen. Mutta voihan sinne hihnapyöränpään öp-venttiilin tai jousen alle laittaa vaikka prikan, niin se ehkä estäis ettei paine karkaa sinne aiemmin mainittuun ylipainereikään, ainakaan niin helposti.

 

Niin ja vielä tuli mieleen, että öljypumpun kannen tiiviste pitää olla se erittäin ohut, muistaakseni n. 0,2mm paksu paperi tiivistesarjasta. Paksummalla paperilla on vain öp-ongelmia tiedossa.

Posted

Silloin kun venttiili on auki, molemmista päistä tulee yhtäsuuri paine jäähdyttimelle menevään ja sieltä poistuvaan kanavaan, joten öljy lakkaa virtaamasta sitä kautta. Paine siellä kyllä on.

Sitten kun venttiili on kiinni, öljy kiertää vain jäähdyttimen kautta kiertävää kanavaa pitkin.

 

Pumpun imupuolella voi mahdollisesti olla vuotokohta imuputken ja lohkon liitoksessa sekä pumpun ja lohkon välissä. Eli nuo kannatta myös tarkistaa.

 

Aika mystisiä ongelmia. Toivottavasti koneen avauksessa niille löytyisi looginen selitys.

post-773-0-19834900-1420657873_thumb.jpg

Posted (edited)

Noiden imuvuoto epäilyjen takia koneen oikeastaan avaan. Loiskelevykin olisi olemassa, ei siis paikallaan, kannattaako se tuonne samalla askarrella? Vähän niinkuin unohtui innolla konetta kasatessa, eikä tietoa senkään hyödyistä oikeastaan ole.Leveä ja matata cb-peformansen lisäöljypohja on paikallaan.

 

Tuohan olikin hyvä kuva, melko helppo olisi tuo ylipainereikä tukkia kun tekisi vähän pidemmän tulpan johon ura kanavaan sopivalle o-renkaalle. Eipä taida omassa tapauksessa merkitystä olla vaikka tukkisi reiän, ainakaan jäähdytin ei räjähdä! suht helppohan se tulppa/venttiili takaisin originaaliin on vaihtaa, jos seuraa jotain suurempia murheita. En minä edes oikeastaan osaa selittää mikä hinku siittä venttiilistä on eroon päästä, mutta kun sen nyt on päähänsä saanut niin...

Edited by peruskallio
Posted

noniin, kone on nyt alkutekijöissään, mitään erityistä ei löytynyt, hihnapyörää lähimpänä olevassa laakerissa joku käynyt pyörähtämässä, mutta muuten kaikki ok.

 

Öljyn imu tuntuu ainakin noin kylmänä pitävän (mitä nyt keuhkoilla pystyi imemään/puhaltamaan, sormella tukkien öljypumpun kohdalta imureiän), mutta teen sen nyt kuitenkin kunnolla uudestaan. Samalla se sateenvarjo saa lähteä tieltä pois. Ajattelin sellaisen sihdin, mitä autoissa yleensä on laittaa sinne lisäöljypohjan puolelle.

 

Miten on loiskelevyn laita, ei kai siitä mitään haittaa ole? Sellainen on siis hyllyssä, mutta maksaako vaivan askarrella paikalleen?

Posted

Ei loiskelevystä varmaan haittaa ole, mutta ei varmaankaan paljoa hyötyäkään. Se lisäöljypohja ajaa saman asian kuin loiskelevy, edellytyksenä, että imu on lisäöljypohjan pohjalta. öljy ei sieltä lisäöljypohjasta mihinkään pakene eikä ehdi ihan pienessä kurvissa loppuakkaan, jos lisäöljypohjan tilavuus vaan on riittävä.

  • 1 month later...
Posted

Noniin, päivitellääs tänne vähän miten projekti edennyt.

Kone kävi palasina, nyt taas kasassa. Uudet laakerit sisään, loisekelevyn lisäys ja öljyn imun muuttaminen erinäköiseksi. Toivottavasti volkkari ei hylji japanilaisia osia, Toyotasta on öljynimun verkko peräisin. Itse suppilon joutui tekemään itse.

 

Askartelin vaihdelaatikolle tuet alumiinista, mitä pajalta sattui löytymään. 35mm putkea 2mm seinämällä, jos ei kestä pitää palata sorvin ääreen. On nyt kuitenkin vas/oik. kierteillä tehty.

Vaihdelaatikkoa vielä odottelen, lähiviikkoina pitäisi saapua, niin saa koneen sitten taas paikalleen.

 

Vetarit otin kiillotukseen ja alkoi ihmetyttämään kun toinen vispasi keskeltä sorvissa pyöritellessä lähemmäs sentin. Onko normaalia ja vaikuttaako kestävyyteen??

Ei se toinenkaan suora ollut, mutta huomattavasti suorempi.

Nämä olivat ylimääräisestä laatikosta, boorit vaikuttivat timmeiltä jne. Autossa on toiset vielä paikallaan, mutta en välittäisi niitä lootasta irroitella jos ei ole tarvetta.

 

Loppuun kuvia todisteeksi, vetarista ei nyt tullut videota tai kuvaakaan otettua.

 

 

post-288-0-84206200-1425492538_thumb.jpg

post-288-0-58833100-1425492592_thumb.jpg

post-288-0-02193300-1425492602_thumb.jpg

  • Like 1
Posted

Tänään irrotin sitten öljypumpun, tai oikeastaan vaan sen kannen ja otin rattaat kätösiini. Pumppu oli "kuiva" (ei tullut öjyä lattialle kun avasi), mutta ehjä. Akseli ja ratas tiiviisti kiinni toisissan ja akseli otti helposti nokan päähän kiinni, eli ei ollut uinut ulospäin.

 

STP:tä rattaisiin pumppu kasaan ja paineet löytyivät taas. ilmeisesti ilmaa siis hörinyt pumpun täyteen, eikä sitten saanut imuja? Koitin vielä ennen purkuoperaatiota höräyttää koneen tulille, mutta ei silloinkaan paineita tullut. Tästä reissusta ei viisastunut kuin senverran että mekaanista vikaa ei ilmeisimmin ole.

 

Öljynpinta oli lähempänä tikun ala- kuin ylämerkkiä, lisäöljypohjassahan sitä kyllä pitäisi silti olla riittämiin.

 

Sellainen asia tuli mieleen, että kasatessani konetta en tarkastanut sen imuputken tiiviyttä, kuinka yleinen ongelma on että vuotaa? Työläs homma tehdä jälkikäteen, mutta jos tämä enemmän sääntö kuin poikkeus niin ei auta kuin talvella purkaa pata ja vaihtaa samalla laakerit, kun niitä on nyt tässä vähän kiusattukin. Päittäisvälystä oli ainakin jo ilmaantunut lisää kasausvaiheen 0.15 päälle. samalla tietysti näkisi onko mitään muuta tapahtunut, mutta käy hyvin ja paineet pysyneet entisellään, epäilen että kaikki siltäosin ok.

 

Onko tuo pumppu (30mm) nyt vaan liian suuri, vai tarvitseeko tämä välttämättä sen sumpun?

 

 

Morjes! Ajattelin heittää oman kokemuksen pöytään tästä öljynimuongelmasta.

 

Muutama kesä sitten rakentelin kuplaani turbomoottorin (as41 lohkoon) joka pelasikin ihan siedettävästi, oli full flow, 26mm pumppu ja loiskelevy, ei lisäöljypohjaa..komeesti nousi öljynpaineet heti kun alkoi starttalemaan.

 

Sitten 2000km ajojen jälkeen menin vetämään Ikean liikenneympyröihin hieman driftinkiä ja silloin ilmestyi seuraava ilmiö: Öljyvalo syttyi ja vaikka lopetin kurvailun niin öljynpaineet ei enään nousseet, starttailin ja ihmettelin.

Ainoa konsti millä paineet sai takaisin oli kaataa öljyä purkista suoraan öljypumpulta suodattimelle menevää letkuun. Ajattelin että sinne oli tullut joku ilmakupla putkeen mutta sama ilmiö toistui muutamaan otteeseen

kun antoi pitempää luisua autolle, pumppu ei alkanut enään vetämään öljyä itse vaan vaati huikat letkuun..

 

Irroitin öljyletkun suodattimelta ja laitoin sen suoraan pumpusta lohkon sisämenonippaan koska epäilin että full flow aiheuttaa ongelmia öljynkierrossa, lisäsin myös öljyä aika reilusti moottoriin.. sama vika jatkui..epäilin myös imuputken

tiiviyttä mutta se vaihtoehto tuntui aika mahdottomalta, voi olla että vika oli juuri siinä mutta on se kalikka sen verran hankalassa paikassa että ei viitsi ensimmäisenä alkaa sitä purkamaan.

 

Avasin öljypumpun, kaikki vaikutti normaalilta..kansi kiinni ja miettimään.

 

Tein öljypohjaan kupin ("lisäöljypohjan") ja pidensin alkuperäisen imuputken ylettämään kupin pohjaan, kuvittelin sen pitävän öljyt kaarreajossa paikallaan..ei auttanut.. loppukesän ajelut sujui hyvin kun ei tehnyt mitään

äkkinäisiä sivuttaisliikkeitä autolla.

 

Selailin nettiä ja kyselin vinkkejä VW-ukoilta, melkein alkoi masentamaan ( ilmiö mikä todennäköisesti tulee kaikille ilmajäähyjen kanssa touhuaville jossain vaiheessa ) kun mitään järkevää ratkaisua ei tuntunut löytyvän joten tein kuvissa näkyvän virityksen joka ON toiminut kuin junan vessa, saa vetää sellasta paskarinkiä että alkaa oikein pyörryttämään heikompia..

 

Pumppu tulpattu molempiin suuntiin eli öljy menee nyt vain kannen kautta..

 

Ps. tuohon ahtimen öljynpoistoputken toimivuuteen saa antaa kommentteja, tän kevää uusi lisäys öljyjärjestelmään, toimiiko?.. saas nähdä :)

post-976-0-21966600-1425501793_thumb.jpg

post-976-0-81156100-1425501824_thumb.jpg

post-976-0-95749300-1425501856_thumb.jpg

  • Like 1
Posted

Hiukan kyllä epäilyttää tuo turbon paluuöljyn johtaminen suoraan pumpun imupuolelle. Syynä se että viisaammat ovat kertoneet että turbo vaahdottaa öljyn. Itse en ole tutkinut millaisena öljy tulee ulos turbosta. Voi siis aiheuttaa öljynpaine-/voiteluongelmia jos/kun öljyssä on mukana ilmaa. Eräässä omassa turboprojektissa johdan paluuöljyn suoraan lisäöljypohjan kylkeen, joskaan projekti ei ole vielä valmis, niin käyttökokemuksia ei vielä siitä ole.

Öljyn imeminen pohjasta putkella on varmasti hyvä ratkaisu. Eräässä nelkkukoneessa otin öljyn lisäöljypohjan takareunasta ja se auttoi vastaaviin paineen katoamisiin.

Posted

Hiukan kyllä epäilyttää tuo turbon paluuöljyn johtaminen suoraan pumpun imupuolelle. Syynä se että viisaammat ovat kertoneet että turbo vaahdottaa öljyn. Itse en ole tutkinut millaisena öljy tulee ulos turbosta. Voi siis aiheuttaa öljynpaine-/voiteluongelmia jos/kun öljyssä on mukana ilmaa. Eräässä omassa turboprojektissa johdan paluuöljyn suoraan lisäöljypohjan kylkeen, joskaan projekti ei ole vielä valmis, niin käyttökokemuksia ei vielä siitä ole.

Öljyn imeminen pohjasta putkella on varmasti hyvä ratkaisu. Eräässä nelkkukoneessa otin öljyn lisäöljypohjan takareunasta ja se auttoi vastaaviin paineen katoamisiin.

 

Mietin tätä vaahtoasiaa ennen putken liittämistä öljynimupuolelle, olen kuullut samanlaista , tuntuu kummalta että vaahtoa syntyy kun kumminkin turbon laakerin yläpuolella on baarien paine..eikä sielä tietääkseni ole mitään ilmareikiä matkalla. Ehkä paluuputken isompi halkaisija voi vaikuttaa vaahtoilmiöön...mutta sitä öljyä luulis tulevan aika vauhtia öljypohjasta pumppuun joten pienet vaahdot voi hukkua isompaan virtaan? Noh annan raporttia kuinka kävi kun saan koneen tulille..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...