Guest Protege Posted August 6, 2012 Share Posted August 6, 2012 Tässä on nyt se metsälöytö, joka jo mainittiin tuossa toisella osastolla. Tämä on toinen laajempi vw projekti, ensimmäinen oli serkuilta tullut -74 kleinbus, joka on nyt kesäisin liikenteessä. Siitä volkkareihin hurahtaneena tässä on täydellinen tuleva "ikuisuusprojekti" Nyt saatu suunnilleen yhtenä kappaleena metsiköstä lähemmäs tallia. On niin hapan että meinasi katketa, vielä kun kaksi pyörää oli jumissa hinatessa. Alla kuvia, on se rapeassa kunnossa. Palkitkin ovat lähes kadonneet, Vääntövarsiputki poikki molemmankin pitkittäispalkin kohdalta. Etulattiaan on varmaan parasta hommata kokonainen uusi lattiapelti. Tästä näkee myös että etuhelman sisäpeltikin on poissa. Ja sitten vielä muutama kuva, jotka inspiroivat aloittamaan projektin. Intoa löytyy ainakin näin ajattelutasolla, tai olishan se kiva päästä jo noita ruosteita laikkailemaan pois. Uusien peltiosien hankintalista on näissä projekteissa todetusti hyvin pitkä. -Sami- Quote Link to comment
NordBling Posted August 6, 2012 Share Posted August 6, 2012 Jesss!! Mä löysin jonku joka tekee ja autoa ehjän kuraläpän ympärille! Quote Link to comment
SePi Posted August 6, 2012 Share Posted August 6, 2012 Mihinkä kohtaan tällaisissa projekteissa hitsataan se ensimmäinen pelti, johon sitten muut pellit saadaan hitsattua paikoilleen? Quote Link to comment
Guest DaFox Posted August 6, 2012 Share Posted August 6, 2012 Hah, ja mun projektia kaverit haukku huonoksi. :) *ettei tulisi väärinkäsityksiä, samassa jamassa - alan kanssa kiinnittelemään ehjää peltiä kuraläppien ympärille. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted August 7, 2012 Share Posted August 7, 2012 Huonommistakin aloitettu... Onnea projektiin. Quote Link to comment
boxer Posted August 7, 2012 Share Posted August 7, 2012 Ei ihan autoglymmillä selvii! Laitahan kuvia kun oot laikannut ruosteet pois ;) Quote Link to comment
Guest speedy Posted August 8, 2012 Share Posted August 8, 2012 Onkos Taneli löytynyt jostain sivistysvaltiosta kun ei mitään ole rikottu? Quote Link to comment
Guest Protege Posted August 8, 2012 Share Posted August 8, 2012 Hankasalmen metsiköstä putkahti. Tutun käymättömällä tontilla seissyt parikymmentä vuotta. Kartalta katsottiin paikka suunnilleen. Paikalle mennessä loppu 200 metriä vanhaa "pihatietä" oli tulla jo epätoivo, että löytyykö koko pihaa ollenkaan. Oli tie niin pahasti päässyt lepikoitumaan. Ei ihmekään, ettei tontille ollut vuosiin kukaan eksynyt. Quote Link to comment
Guest Protege Posted August 11, 2012 Share Posted August 11, 2012 Polte tutkimiseen oli niin kova, joten hinautin komistuksen talliin. Ja peltiä on poistettu Hirmuisesti villaa, eristettä ja märkää verhoilua poistettu hengitystä pidätellen Muoto on varmaan väärä tässä konehuoneen päällyspellissä. Kovasti on kori kuskinpuolelta roikkuvainen Nyt kun ei ole lattiaa, niin koriahan voi nostaa tunkilla T-mallisella lankkuviritelmällä katosta tukien. Seuraavaksi tallin lattia tyhjennettävä puretusta sisustasta ja huonokuntoisesta lattiamateriaalinpaloista, jotta tutkintaa pystyy jatkamaan. -Sami- Quote Link to comment
ARTO Posted August 11, 2012 Share Posted August 11, 2012 Ei muuta kuin ehyestä junasta kattokourujen mittavarmistus ja sen mukaan jigi kasaan. Sen jälkeen voitkin katon hitsit leikata auki ja tipauttaa lopun korin roskiin ja alkaa rakentaan katon alapuolelle loppuautoa:) Quote Link to comment
mikan Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 Tölkin alusta 911:n tekniikalla ja tuosta koppa päälle. :-) Huh, löytyi junis jossa on enemmän ruostetta kuin omassa! t. Mika Quote Link to comment
Guest Protege Posted August 23, 2012 Share Posted August 23, 2012 Nyt tässä vaiheessa, alkaa kyllä TODELLA mietityttämään, onnistumisprosentti hieman kärsii.. Mutta sanotaan näin, että on sitä huonompiakin harrastuksia. Ottaa lattian ja palkit pois. Kuusakoskelta metallihakureissua suunnitellen.. Penkin alla tälläistä. Miten tähänkään mitään pitkittäispalkkia liimailee, helpottais vähän jos olis rasvamonttu.. Tätä varmaan tarvitsee ensin valmistella ainakin uusilla kylkipaloilla. Taka-akselista on vielä jotain jäljellä, tähänkin pari minuuttia kun käyttää korjauksen suunnitteluun. Ja sitten vielä sipaistaan kyljestä siivu, ja sitten vain työpöydän ääreen. Ruoste pöllys sen verran rälläköidessä, että kurkku käheytyi, jatketaan kun paranee. -Sami- Quote Link to comment
-tipi- Posted August 23, 2012 Share Posted August 23, 2012 Seisooko tuo oikeesti omilla pyörillä ilman tukikehikkoa? Quote Link to comment
jaraku Posted August 23, 2012 Share Posted August 23, 2012 mun mielestä ainakin seisoo omillaan/ jos ei seiso! sit pitänee mennä silmäasemalle ja äkkiä! on näköjään mädempiä aihioita kun mun juna, mitä kyllä minä pidän tosi mätänä.jokatapauksessa onne projektille. Quote Link to comment
Guest Protege Posted August 23, 2012 Share Posted August 23, 2012 Siinähän se huojuu ja keinuu kuin kehto konsanaan Quote Link to comment
jori Posted August 23, 2012 Share Posted August 23, 2012 Kokeile ihan kurillas mitä tapahtuu kun sahaat puukkosahalla tuolta "helmasta" ylös keskimmäisen ikkunan alapokaan asti:DD Voip olla helpompi rakentaa uus alusta ihan erillään ja nostaa loput korista valmiin alustan päälle? Quote Link to comment
Kape77 Posted August 23, 2012 Share Posted August 23, 2012 jos ei seiso! sit pitänee mennä silmäasemalle ja äkkiä! Näinhän se on. :D Quote Link to comment
non-hippy Posted August 24, 2012 Share Posted August 24, 2012 Meinaatko pistää astetta paremmaksi kuin Puolan pojat?,,, http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=524043 Quote Link to comment
Dennis Posted August 24, 2012 Share Posted August 24, 2012 Hatunnosto kun tämä on kilvissä Ei lienee ongelmia mihin laittaa vapaa aika lähitulevaisuudessa :-) Dennis Quote Link to comment
Kujis Posted August 24, 2012 Share Posted August 24, 2012 http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=524043 Tää oli kyllä parasta mitä olen pitään aikaan nähnyt! Tottahan se on että autojen rekentelussa peltihommat on juuri se hienoin homma koko projeikteissa. Quote Link to comment
pihlis Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 Junalautautoja Saatavana Perkiön Asemalta! Noita kuvia katsellessa tulee mieleen ne kymmenet junixet jotka olen jättänyt ostamatta näinä 30v harrastaja vuosinani, koska ne oli olevinaan MULLE niin toivottomia tapauksia. Mitä taas opimme tästä; emme yhtikäs mitään, koska mun taidot ja kärsivällisyys ei kestä tuommoista tuhannen tuusannuuskasta tusaamista. Rispektiä ja peukut pystyyn jokaiselle ruumenista rakentajille. Quote Link to comment
Guest Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 Pääsisikö jo helpommalla jos rakentaisi ehjähköstä palliksesta feikki juniksen tämän osilla??? Quote Link to comment
PZQ Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Jos haluaa päästä helpommalla, teettää työn jossain muualla / jättää nämä sinne metsän siimekseen... Ei tuonlaisen projektin tekemisessä, tarvita muuta kun sisua... Paras motivaattori on ulkopuolisten armoton vittuilu, siitä että onko tuossa mitään järkeä. Jos ei omia mahdollisuuksia tehdä runko kamoja, niin kannattaa kääntyä peltiguru Virtasen puoleen.Suosittelen Omaan projektiin sain kipinän ja kinkkisimmät runkokamat peltigurulta. Ja hupsista hetken siinä vierähti, mutta kyllä kannatti ;-) Ps. Hommaa ekaksi kunnon hengitys suojaimet... -Pete- Quote Link to comment
jaraku Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 hyvistä henitys suojista on pitkässä juokssussa hyötyä! ei tarvii nenusta, korvista vetää ½-1 m räkä jojoja! Quote Link to comment
Guest Protege Posted September 4, 2012 Share Posted September 4, 2012 Ja lähtee väliaikaisella korituella Vanteen kromauksella, tämä vain sen takia, koska täyttäessä vanha räjähti, ja piti ehjätä toinen, jotta saa korin vaateriin. Tuli tehtyä myös jotain hyödyllistä: Quote Link to comment
Timppa Posted September 4, 2012 Share Posted September 4, 2012 kyl se siitä ehjäytyy, pala kerrallaan. onnea projektiin!! Quote Link to comment
Guest Protege Posted September 7, 2012 Share Posted September 7, 2012 Taka-akseli valmiina palkittavaksi, palkkia liitettäväksi. Kahden neliön palasta särmättiin uutta ja kiiltävää lattiamatskua. Tietysti keulapuolta täytyy paikkailla ensin ennenkö näillä mitään tekee, edessä kun ei niinikään ole mitään mihin palkkia yhdistää. Oikeanpuolimmaisesta pitäisi tulla suunnitelmien mukaan kuskin puolen helman sisäpuoli. Quote Link to comment
Guest AnttiH Posted September 7, 2012 Share Posted September 7, 2012 Se on kulttuuriteko jos jollakin on taitoa ja oikeasti motivaatiota tehdä moisesta vielä auto. Quote Link to comment
Geronimo Posted September 7, 2012 Share Posted September 7, 2012 Tää on hienoo seurata tämmöstä rojektia. Tietty edesauttaa et löytyy pelit ja vehkeet toteuttamiseen mutta että löytyy vielä sitä sisua ja tahtoa tehdä siihen "roiskeläpän ympärille" auto. Onneksi joillakin on tietotaitoa, aikaa ja tilaa. ISO respecti projektille! JK: Lukekaa rivienvälistä kauhee kateellisuus Teitä kaikkia rakentajia kohtaan, kyl mieki vielä... :-) Quote Link to comment
Guest Protege Posted September 9, 2012 Share Posted September 9, 2012 Mikä mahtaa olla auton oikea leveys mitattuna helmojen pokkauksien kohdalta? Itsellä ei ole lattiaa jäänyt sen vertaa, josta sitä mittaisi. Ettei tulisi omavalmisteesta aivan sekundaa. Quote Link to comment
vilkku Posted September 9, 2012 Share Posted September 9, 2012 Mikä mahtaa olla auton oikea leveys mitattuna helmojen pokkauksien kohdalta? Tuotahan niitä mittoja löytyis http://www.vintagebus.com/techinfo/index.html Quote Link to comment
Guest kili Posted September 9, 2012 Share Posted September 9, 2012 Mikä mahtaa olla auton oikea leveys mitattuna helmojen pokkauksien kohdalta?Itsellä ei ole lattiaa jäänyt sen vertaa, josta sitä mittaisi. Ettei tulisi omavalmisteesta aivan sekundaa. [attachment=0]helmaleveys.png[/attachment] kannattaa hakea googlella niin löytää, esim samba bus measurements, niin tulee kaikenlaista Quote Link to comment
Tanhis Posted September 10, 2012 Share Posted September 10, 2012 http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/split_bus_dimensions/split_bus_dimensions.pdf Quote Link to comment
Guest Protege Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 Joo ei tätä montaa vuotta aleta rakentaa ollenkaan. Voi kohta varailla jo katsastusaikaa ennen Juhannusta, pääsee sitten keskikesän yössä ajelee. Palkkia ja kotelointia paikalleen Ja sitten vielä toisesta perspektiivistä Sitten vaan noutamaan arkin verran yksimillistä, joista vääntelee nuita loppuja poikkipalkkeja. Ovat varmaan olleet noi tunkinkohdissa olleet "kolmiomalliset" poikkipalkin tyngät 2 millisestä tehty?? Quote Link to comment
Sekajuna Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Kolmiot oli muistaakseni 1,5mm paksua kamaa. Etummaiset kolmiot oli 365mm pitkiä, leveys leveämmästä päästä 100mm ja kapeammasta päästä27mm. Takimmaiset 330mm pitkiä, leveys leveämmästä päästä 100mm ja kapeammasta päästä 30mm. Koteloiden paksuus 37mm Mutta jokainen tekee itselleen sopivat.. Quote Link to comment
Guest Protege Posted October 3, 2012 Share Posted October 3, 2012 Nyt alkaa korin huojunta vähenemään. Takakulmiin omavalmistetta. Tossa alkuperäisesti koneluukun laidoissa nuo pystypalkin alakulmat on niin monimutkaiset, että ei ihan riittänyt suunnittelukyky. Koitetaan tehdä hieman yksinkertaisemmalla tavalla. Tietysti moottoriluukun tiivisteuran rakentamiseen on saatava tarkkuutta. Koitetaan pitää kumminkin ulkonäkö suunnilleen junakeulan näköisenä. :D Sisälokasuojaa sekä vasemman kyljen pystypalkit Rumaa mutta toimivaa jälkeä. Jokainen pelti ja palkki, jonka voi jotenkin valmistaa itse, se valmistetaan itse :D Noiden edellisviestin kirjoittajan mittoja suunnilleen seuraten suunniteltuna loput poikkipalkit + siivu kuskinpuolen helmaksi. Särmättynä Näitä seuraavaksi sitten paikalleen. Akkutelineen ja toisen puolen pellin, eli takakulmien vaakapeltien vahvistamiseen paras olisi lainata joltain sikkikonetta? Ehkä tulevaisuudessa myös etulattian vahvistamiseen... Toinen keino, jollei tuollaista laitetta löydy, tehdä pienet sovitteet prässiin, ja painattaa vähän kerrallaan. Kellään ei ole taka-alanurkkia varastossa ylimääräisenä nopealla aikataululla pistää tänne suuntaan pakettina? Moottoria ei ole, esimerkiksi jos tuohon 1400cc typ 3 moottorin tönäisee, missä hinnoissa ovat? Sellanen joka kuljettaa autoa eteenpäin, ei tarvitse olla täysin huollettua, eikä pieni oljyvuoto haittaisi. Sen osto ei ole vielä ajankohtainen, mutta kysytään nyt kun päästiin kirjoittamisessa vauhtiin.. Ja mitkä ovat edullisia tuollaisen perusmoottorin piristysvaihtoehtoja? Eli jos ensin katsastaa vakiona, ja sitten huomaamattomasti sitä virittelee. Tälläistä tänään. -Sami- Quote Link to comment
Sekajuna Posted October 4, 2012 Share Posted October 4, 2012 Kannaattaa porailla noihin poikittais palkkeihin vaihteensiirtotangon suojaputken reijät, ennenku laittaa kaikki poikittaiset paikalleen. Aavistuksen helpompi porailla.. Quote Link to comment
Guest Posted October 12, 2012 Share Posted October 12, 2012 Huhhuh, ja mä kun luulin että oma projekti on huono... Aika järeestä kamasta tulee pohjan palkit - paljonkos on noi alahelmat alun perin vahvuudeltaan? Itse ajattelin puoltoistamillisestä tehdä ja sekin varmaan aika paljon paksumpaa kuin 50-luvulla Saksassa. Quote Link to comment
Tanhis Posted October 12, 2012 Share Posted October 12, 2012 Moottoria ei ole, esimerkiksi jos tuohon 1400cc typ 3 moottorin tönäisee, missä hinnoissa ovat? Sellanen joka kuljettaa autoa eteenpäin, ei tarvitse olla täysin huollettua, eikä pieni oljyvuoto haittaisi. Sen osto ei ole vielä ajankohtainen, mutta kysytään nyt kun päästiin kirjoittamisessa vauhtiin.. Ja mitkä ovat edullisia tuollaisen perusmoottorin piristysvaihtoehtoja? Eli jos ensin katsastaa vakiona, ja sitten huomaamattomasti sitä virittelee. -Sami- Ei sun missään nimessä kannata typ3 konetta tuohon ruveta tunkemaan jos ei sellaista jo valmiina ole nurkissa pyörimässä. Hyvän typ1 koneen löydät varmasti helmpommin ja halvemmalla kun hyvän typ3 kolmosen. Ja sisuskalut ovat jokatapauksessa samat ja typekolmos koneen kanssa juniksessa pitäisi värkätä joku ilmakanavakin koneelle ettei kone ime pakosarjan päältä lämmintä jäähdytysilmaa. Niin je 1400cc konetta ei taida olla edes olemassa kun se on ~1500cc tai ~1600cc Mutta jos sulla meni typ3 ja nelkku kone sekasin niin nelkku kone onkin sitten parempi vaihtoehto vaikkakin varmasti kalliimpi. Quote Link to comment
Guest Protege Posted October 13, 2012 Share Posted October 13, 2012 Tyypit sekaisin. Siis sellanen kone, joka siihen olis alunperin voinut kuulua ja kävis tuon svingilaatikon kanssa, pääsis senkin testaamaan. Ja joskus sitten suurentaa sylinterikokoa. Toinen hauska tilanne ollut tämä materiaalihankinta. Ensin ostin nuo 2 neliötä yksimillistä ja 2 neliötä kaksimillistä. Kaksimillinen meni hetkessä palkkeihin. Sitten ajattelin, ettei parin loppupalkin valmistamiseen mene enää toista kahden neliön arkkia, joten ostin reilun yhden neliön vajaan palan. No sehän loppui. Hajin sitten taas lisää neliön verran. Esimerkiksi etulattian palkeissa on vielä korjattavaa. Siihen tämä menee. Paruzzilta tuli pariovien alle b-laadun musta helmapelti, ostin halvalla, ja luulin saavani pelkän ulkokuoren, mutta olihan sekin jo koteloitu. Samassa tuli myös b-pilarin alaosa, seuraavaksi näitä kiinni. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.