Jump to content

'78 pallokeula


KimmoH

Recommended Posts

Motonetille tästä jo reklamoin kuukausi sitten ja kun kerroin että siihen mennessä kolme kytkintä oli jo paukkunut kolmessa vuodessa ja viimeisin laski jarruneesteet läpi. Pahoittelivat vain ja sanoivat että jos hankinnasta on alta vuosi, niin palautus ja saan uuden tilalle. Kaikkien "takuuaika" oli tottakai jo mennyt eikä kyllä kiinnostanut enää ottaa yhtään Automegan valmistetta tilalle. 

 

Nää Facetin valmistamat oli toisessa varaosaliikkeessä 15€ kipale, sielläkin tosin tilaustavaraa eli pari päivää piti odotella. 

Link to comment

Joo toi Motonetin touhuhan on sellaista että tuotteen voi kyllä helposti palauttaa mutta sitä palautettavaa onkin sitten todella paljon... esim. nyt kolmas tuulilasipesurin pumppu menossa, uuden saa aina tilalle ja se kestää taas 15-30 min käyttöä.

Ja mitään hyvää vaihtoehtoa ei ole tilalle, kaikki tavara on täyttä paskaa. Biltemassakin on paljon parempi laatu.

  • Like 1
Link to comment

Motonetistä jää vähän sellainen maku että kun sama yhtiö (Broman) omistaa perinteisen varaosaketjun  (AD) niin Motonetistä pikkuhiljaa tehdään/on tehty halvinta kiinakrääsää myyvää halpisketjua, jonka varsinainen myyntiartikkeli on ihan muuta kuin varaosia.

 

Oikeat varaosat Motonetissä maksavat jo käytännössä saman kuin AD:ssä. Tämä ei liene sattuma.

 

Biltema on luisunut samaan suuntaan jo 1980-luvulla, mutta myyvät sentään (ainakin varaosina) toiseksi halvinta kiinakrääsää, melkein kaikki on käyttökelpoista.

Link to comment

Itse hankin pääsylinteriremppaan uudet Classic Linen jarruvalokytkimet, ja molemmat vuoti jo ilmausvaiheessa nesteet läpi. Mun mielestä todella vaarallinen vika, ihan verrattavissa jarruletkun katkeamiseen. Ei taideta osille tehdä minkäänlaista testiä tehtaalla, luulisi että olisi paineenalaisille jarruosille melkein pakollista.

Link to comment

Saksalaisissa nettikaupoissa on hyvänä puolena että voi valita mitä tuotemerkkiä ostaa. Harmi vaan kun kaikki eivät enää toimita Suomeen, lieneekö joku arvonlisävero tms. ongelma

Tällä kaupalla on suomenkielisetkin sivut.

https://www.autonvaraosat24.fi/vw/transporter-ii-bussi/1762/12348/jarruvalokatkaisija

Mutta hankalaahan se on viikko tai kaksi odotella osia, myymälästä olisi kätevämpää hakea.

Link to comment

Samalla löytyi alapallosta vähän turhan paljon välystä. Monta kesäähän niillä alkuperäisillä päästiinkin 😉 Illalla tukivarsi irti, aamulla töihin mennessä tiputin koneistamolle, iltapäivällä vaihdetun nivelen kanssa kyytiin ja takaisin paikoilleen. 

 

IMG_2499.thumb.jpeg.9a031a01fa7c8700825330f63dce2ac2.jpeg

 

Sit kohti uusia seikkailuja (=katsastukseen)

 

DSC_4700-HDR.thumb.jpg.4de608aed4cb84854d92e44142ff016e.jpg

  • Like 3
Link to comment
  • 2 months later...

Ajokausi kesti yllättävän pitkään ja nyt on bussi päässyt taas telakalle. Kiinan dieseliä olen tässä pari iltaa sovitellut bellypanin väliin. 

 

 

IMG_3326.thumb.jpeg.0508f26d885cee84277340cdd7a552c4.jpeg

 

Kyllä se sinne vain tuntuisi mahtuvan 😉 Tätä kirjoitellessa olisi enää polttoainesäiliötä ja akun plussakarvaa vaille valmis.

 

IMG_3328.thumb.jpeg.f4c299299c8d3ec76fba6cf8bcffd21e.jpeg

 

ja väliajalla juodaan kahvia uudelta pöydältä.

 

IMG_3356.thumb.jpeg.2ed0b2b891bd0822f4d34a869a9cb1ee.jpeg

 

 

  • Like 2
Link to comment

Tankille tein telineen hupiakun kylkeen. 

 

IMG_3363.thumb.jpeg.e594a3126b187d1cec6cf607cf9df3a8.jpeg

 

Täyttöputken protoversio 😄

 

IMG_3382.thumb.jpeg.3e39e6a05ee0c3ee2b7fdb6e6a840a61.jpeg

 

ja sieltä se puhaltaa nätisti matkustamon lattianrajasta...

 

IMG_3385.thumb.jpeg.346c5e88082bba365a69eaeef52a9ad5.jpeg

 

Eka koekäyttökin tehty. Hyvin pelaa! Puhaltimen ääni ihan siedettävä, PA-pumppu nakuttaa tosi selvästi, vaatii humalatilan että pystyy nukkumaan mutta se on helposti toteutettavissa. Nyt pumppu on rungossa kiinni mukana tulleella kumikiinnikkeellä. Täytyy modata kiinnitys kumilenkeillä riippuvaksi jossain vaiheessa. Sitten kun laittaa lämppärin täysille, niin puhaltimen ääni kyllä peittää nakutuksen. 

 

 

TODO listalla vielä muutama juttu. Odotellaan Herra Pingpingiltä sopivaa putken pätkää, niin sitten saa pakokaasut pihalle takarenkaan lähistöltä kuten alkuperäiselläkin VW:n bensalämppärillä. Käyttöpaneeli täytyy vaihtaa sellaiseen missä on vain ON/OFF nappula ja ruuvattava lämpötilansäätö. Ei tällaisia kello/digidiginäyttöjä kehtaa katsella bussissa ja aivan liian paljon toimintoja tuossa lämppärin mukana tulleessa paneelissa. 

 

Myös polttoainelinjan ilmausta varten täytyy varmaan viritellä joku nippa tuonne pohjapellin/pumpun tuntumaan, jos sattuu joskus horaisemaan tankin/linjan ihan tyhjäksi. 

  • Like 1
Link to comment

Bellypanin väliin jäävän pakoputken osan käärin pakosarjakääreisiin.

 

IMG_3391.thumb.jpeg.2e2ed7d5fe80e9cca3d40ac9f3c53870.jpeg

 

PA-pumpun siirsin orggis paikalta roikkumaan. Useampi eri versio tuli testattua ja lopulta päädyin roikottamaan ketjujen varassam. Tällä sai sisälle kuuluvan nakutuksen katoamaan ja jos nuo ketjut kestäisi kauemmin kuin pelkät nippusiteet tai kumilenkit.

 

IMG_3392.thumb.jpeg.338156514025e85429c500606e4f4ef0.jpeg

  • Like 1
Link to comment
  • 4 weeks later...

Pikkuisen ehti taas bussiakin rassaamaan. Postilaatikosta löytyi mieluisempi käyttöpaneeli lämppärille ja tuo alkuperäinen "videopeli" lensi mäkeen. 

 

IMG_3772.thumb.jpeg.1b4818875c130950869ee4fdf43d2e15.jpeg

 

Tämä mahtuu piiloon käyttämättömän mukitelineen pohjalle ja matkaradio sai pitää edelleen vakiopaikkansa.

 

IMG_3773.thumb.jpeg.b47a99d260c46c22c10c2d37d95114e4.jpeg

 

IMG_3774.thumb.jpeg.e043b9944cd3b9ffaca43dc4b23c7af1.jpeg

  • Like 4
Link to comment
  • 2 weeks later...

En jaksanut odotella pakoputken loppua Kiinasta, kun toimituspäivä vain venyi ja venyi. Kävin hakemassa Motonetistä putken ja vedin sen nyt kokeeksi tuohon tunkinkorvakkeen kupeeseen. 

 

IMG_3878.thumb.jpeg.5acb8df7174e22b9d40c008fa4234eff.jpeg

 

Sitten kurvasin pihalle testailemaan. Tällä 2kW mallilla pärjää kyllä Suomen kesässä. Taitaa tämäkin olla vähän overkilliä, kun minimi teholla pöhistellen nousee lämmöt lähemmäs kahtakymmentä vaikka ulkona on muutama pakkasaste.

 

IMG_3886.thumb.jpeg.13a8afd478781bd63717126774342330.jpeg

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
  • 2 months later...
On 1/9/2021 at 9:45 AM, KimmoH said:

Pikkuisen ehti taas bussiakin rassaamaan. Postilaatikosta löytyi mieluisempi käyttöpaneeli lämppärille ja tuo alkuperäinen "videopeli" lensi mäkeen. 

 

IMG_3772.thumb.jpeg.1b4818875c130950869ee4fdf43d2e15.jpeg

 

Tämä mahtuu piiloon käyttämättömän mukitelineen pohjalle ja matkaradio sai pitää edelleen vakiopaikkansa.

 

IMG_3773.thumb.jpeg.b47a99d260c46c22c10c2d37d95114e4.jpeg

 

IMG_3774.thumb.jpeg.e043b9944cd3b9ffaca43dc4b23c7af1.jpeg

 

 

Kehtaisitko nakata linkin mistä ostit ton käyttönappulahässäkän? Tartteis kans hommata tommonen ja varmaan modata sekin vähän aikakauteen sopivaksi.

Link to comment
  • 2 months later...

Lisälämppärille ei ole ollut vielä tarvetta 🤣

 

Thermomattojen kanssa meni lopullisesti hermot. Hiki valuu kun niitä ikkunoihin virittelee ja samalla pitäisi yrittää nuoleskella imukuppeja pitäviksi. Lisäksi tuo mattojen säkki vie aivan liikaa tilaa. Paskarreltiin sitten kokeeksi rouvan kanssa tuulilasin magneettikiinnikeisistä suojista uudet. Heittämällä ikkunoihin ulkopuolelle, ajaa saman asian mitä nuo alkuperäisetkin matot mutta mahtuvat kulkemaan vaikka povitaskussa. 

 

IMG_6803.thumb.jpeg.1b54e3ed22099cca91cae19cde97332c.jpeg

 

Vieressä "orggis" termomatot ja kädessä uudet protot. Näillä on nyt vedetty parit yö reissut ja toimivat hienosti. Auto on unikunnossa noin 10 minuutissa ja purku yhtä nopeasti eikä tule hiki eikä tarvitse kiroilla. Auto pysyy viileänä auringossa eikä ikkunat huurru tai muutenkaan kostu yön aikana.

 

IMG_6805.thumb.jpeg.eb10d268fa019ac1ed183d86b6b79482.jpeg

 

Kilometrejä taitaa olla kohta tullut jo viitisen tuhatta tälle kesää ja ajamisen lisäksi ei ole tarvinnut harrastaa muuten kuin tankata ja lisätä öljyä pari desiä koko kevään aikana.

 

IMG_7063.thumb.jpeg.08a27d84dc683f733b7589765e095fbb.jpeg

 

  • Like 4
Link to comment
Just now, KimmoH said:

Lisälämppärille ei ole ollut vielä tarvetta 🤣

 

Thermomattojen kanssa meni lopullisesti hermot. Hiki valuu kun niitä ikkunoihin virittelee ja samalla pitäisi yrittää nuoleskella imukuppeja pitäviksi. Lisäksi tuo mattojen säkki vie aivan liikaa tilaa. Paskarreltiin sitten kokeeksi rouvan kanssa tuulilasin magneettikiinnikeisistä suojista uudet. Heittämällä ikkunoihin ulkopuolelle, ajaa saman asian mitä nuo alkuperäisetkin matot mutta mahtuvat kulkemaan vaikka povitaskussa. 

 

IMG_6803.thumb.jpeg.1b54e3ed22099cca91cae19cde97332c.jpeg

 

Vieressä "orggis" termomatot ja kädessä uudet protot. Näillä on nyt vedetty parit yö reissut ja toimivat hienosti. Auto on unikunnossa noin 10 minuutissa ja purku yhtä nopeasti eikä tule hiki eikä tarvitse kiroilla. Auto pysyy viileänä auringossa eikä ikkunat huurru tai muutenkaan kostu yön aikana.

 

Hienoa kehitystyötä.. pitänee kopioida.. mistä hommasit tuota "hopeamatskua"

Link to comment
11 hours ago, Urbantoy said:

Hienoa kehitystyötä.. pitänee kopioida.. mistä hommasit tuota "hopeamatskua"

 

Motonetistä esim. löytyy magneetti kiinnitteistä tuulilasinsuojaa, 5,99€ kappale. Leikkaa keskeltä kahtia ja ompelee saumat, niin yhdestä riittää kahteen ikkunaan. Nurkkiin on valmiiksi ommeltu magneetit ja protoversiot napsin sitten muista nurkista ja keskeltä pienillä neodymimagneeteilla kiinni. Ei ommeltu kankaan sisään enempää magneetteja, niin on helpompi paketoida pussukkaan. Pienet neodyymimagneetit taasen kulkee nätisti pötkönä mukana ja siitä voi tarpeen mukaan napsia sitten lisäkiinnitystä.

  • Like 1
Link to comment

Pääsihän sitä vähän harrastamaan rassaamistakin. Totesin että mittasissa on jo reilu 5100 kilsaa ja nyt oli hyvä hetki vaihtaa öljyt ennen seuraavia reissuja, vielä pitäisi puoli suomea käydä läpi seuraavien parin viikon aikana. Tuumasin että aamusta on sen verran vilpoista, että homma hoituu pikaisesti tallin pihassa. Varjossa +29 ja tuossa tallin edessä +39, vähän meinas hikeä pukata reinoissa 🤣

 

IMG_7131.thumb.jpeg.94e16d35ef07cf1dceeeb2a821313c44.jpeg

  • Like 2
Link to comment
  • 1 month later...

Helteet loppuivat ja yksi ilta hokasin että toinen lämppärin vaijereistahan on poikki eli ei tullut lämmintä sitäkään vertaa mitä joskus ennen.

 

IMG_8017.thumb.jpeg.d2da2a39324c99710e43bc9531a52b6e.jpeg

 

Tilasin uudet ja sitten olikin vuorossa yllätys. Silloin joskus 7 vuotta sitten tilasin bussiin vuosimallin mukaiset vaijerit ja silloin muistan kiroilleeni niiden kanssa eikä lämppäri koskaan pelannut niin hyvin kuin voisi kuvitella. Kyllä sillä pärjäsi mutta ei se hyvä ollut. Vanhoista vaijereista toinen oli melkein puoli metriä pidempi ja toinenkin oli reilusti pidempi kuin uusi vaijeri.

 

 IMG_8018.thumb.jpeg.d6163e36a466f366217288d2658e0f5e.jpeg

 

IMG_8020.thumb.jpeg.0c29eb9d84e37b86bb0037431dbe0068.jpeg

 

Vaijerit olivat podien päästä mutkallakin joten eivät enää ohjanneet läppiä nimeksikään. Virittelin uudet vaijerit paikoilleen ja samalla muutin podien päästäkin kiinnitykset kun totesin että nekin olivat aivan vääränlaiset. Tämän kun olisi tiennyt jo silloin 7 vuotta sitten bussia kasatessa! 

 

Johan alkoi läpät aukeilemaan niin kuin pitääkin ja koeajolla kabiiniin pukkasi ihan oikeasti lämmintä ja puhalsi jopa niin lujaa että tuli mieleen vanha nappisilmä Lada. Tällähän ajelee nyt vaikka olisi pakkastakin.

 

Diesel lämppäri teki muuten sellaisen tempun että yksi aamu kun pihalle kävelin, niin lämppärin puhallin pyöri itsekseen vaikka lämmitin ei ollut edes päällä. Ei auttanut kuin napata sulake irti että sai sammumaan. En ole ehtinyt tarkemmin vielä tutkimaan mutta oliskohan ottanut itseensä kosteista keleistä.... 

Link to comment
  • 3 weeks later...

Diesel lämppäri toimi taas kun sulakkeen tökkäsi paikoilleen mutta mutta. Nyt tulee iso varoituksen sana kaikille tällaisen asentaneille. 

 

Eilen illalla lämmitin pöhisteli jotain 5-6h pikkutehoilla, kun auton ulkopuolella istuskeltiin ja röpöteltiin kunnes häkävaroitin alkoi yhtä äkkiä huutamaan. Bussissa tuoksahti aavistuksen diesel ja hieman muutakin katkua oli ilmassa mutta häkäähän ei mies haista. Lämppäri sammuksiin ja sulake irti, saa lähteä maatakiertävälle radalle tuo laite. 

 

Airamin häkävaroitin oli tällä kertaa halpa henkivakuutus, ois saattanut jäädä aamulla heräämättä jos tuonne olisi kömpinyt pikkupäissään nukkumaan. 

 

IMG_8290.thumb.jpeg.c4015f76116b2b8d3a743e66a2beaa00.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Diesel lämppäri toimi taas kun sulakkeen tökkäsi paikoilleen mutta mutta. Nyt tulee iso varoituksen sana kaikille tällaisen asentaneille. 
 
Eilen illalla lämmitin pöhisteli jotain 5-6h pikkutehoilla, kun auton ulkopuolella istuskeltiin ja röpöteltiin kunnes häkävaroitin alkoi yhtä äkkiä huutamaan. Bussissa tuoksahti aavistuksen diesel ja hieman muutakin katkua oli ilmassa mutta häkäähän ei mies haista. Lämppäri sammuksiin ja sulake irti, saa lähteä maatakiertävälle radalle tuo laite. 
 
Airamin häkävaroitin oli tällä kertaa halpa henkivakuutus, ois saattanut jäädä aamulla heräämättä jos tuonne olisi kömpinyt pikkupäissään nukkumaan. 
 
IMG_8290.thumb.jpeg.c4015f76116b2b8d3a743e66a2beaa00.jpeg
Onhan sulla pakoputki ja puhallusilman otto eri tilassa, ja riittävän kaukana toisistaan?

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
21 minutes ago, metake said:

Onhan sulla pakoputki ja puhallusilman otto eri tilassa, ja riittävän kaukana toisistaan?

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

 

Teoriassa kyllä ja tuolla rannassa tuulikin vielä sellaisesta suunnasta että pakokaasut lähtivät autosta pois päin. Aiemmin tällaista ei ole tapahtunut vaikka olen tyynellä kelillä useamman kerran aiemmin käyttänyt. 

Link to comment

Täytyy käyttää auki, jahka ehdin purkamaan bussista pois. Tuota ei ole kauheasti käytetty, parin reissun aikana kesällä lähinnä kosteuden poistoon ennen nukkumaan menoa. Just eilen yksi kaveri kertoi tuollaisesta tapauksesta missä palotilan kennostoon oli tullut reikä ja pukkasi sitä kautta häkää lämmitysilmaan ja henki pois kuskilta.

 

Olisi laite mennyt purkuun muutenkin kun alkoi tässä syksyllä tosiaan pyöritellä omia aikojaan puhallinta eikä sitä saanut sammumaan millään muulla kuin nappaamalla sulakkeen irti. Tovin odottelun jälkeen sulake takaisin ja lämppäri pelasi taas normaalisti. Saattoi mennä päivä tai pari tai muutama tunti ja taas se liipaisi puhaltimen itsekseen päälle.

 

Link to comment

Tällä samalla tyylillä on maailmalla useampiakin asennuksia tehty mutta mitään raportteja ongelmista ei ole silmiin osunut tai sitten muilta kuskeilta on jo henki pois....

 

Mutta laittoi autoon minkä tahansa lisälämppärin, niin häkävaroitin ja palovaroitinkin on ihan suositeltavaa asentaa. Aina ne voi "laadukkaammatkin" lämmittimet hajota.

Link to comment
  • 5 weeks later...

Sunnuntaina pesin autoa vielä auringossa ja kuvittelin että ajokausi jatkuu ja jatkuu vain. 

 

IMG_8515.thumb.jpeg.9feffd9a18939dbcdeb29c65af703964.jpeg

 

Tiistaina tiet olivat jäässä ja tänään maa valkoisena joten laitoin bussin seisontaan. 2021 ajokaudella mittariin pyörähti 9221 huoletonta kilometriä. Talven aikana ei ole tarkoitus tehdä autolle mitään muuta kuin vaihtaa öljyt + suodatin ja purkaa pois tuo kiinan dieseli. 

 

Tallin kupeeseen oli alunperin tarkoitus askarrella kiinteä katos keväällä puretun vanhan telttatallin tilalle mutta kun yhden illan tein laskuharjoituksia, niin totesin että rakennustarvikkeiden hinnat hipovat jotain aivan naurettavia lukuja.  Niks-naks tilasin uuden, vähän isomman telttatallin ja bussi saa nyt majailla tuossa seuraavat pari kuukautta suojassa, niin mahtuu paremmin hitsuuttelemaan bajaprojektia tallin puolella. Näillä näkyminen bussi pääsee lämpöiseen talliin viimeistään jouluna. Palataan katoksen rakentamiseen sitten kun tarvikkeiden hinnat palautuvat järkeviin lukemiin.

 

Mitoitus oli aika tarkka oviaukon korkeuden suhteen 😁

 

IMG_8512.thumb.jpeg.866a19806bfd7ca7ee3e6b7eeaa96e4d.jpeg

 

IMG_8517.thumb.jpeg.c746de2e59685d0f2252d0b32260b0bd.jpeg

 

Prohall merkkinen 3x6m viritys ja tähän astisen telttatalli urani aikana ylivoimaisesti paras toteutus. Ei tämäkään täydellinen ole mutta aika hyvä. Edellinen halpis kaarihalli nökötti tuossa paikalla 10 vuotta ja vaihdoin siihen kertaalleen pressun. Tässä uudessa on pressun materiaali jotain 500g neliölle kamaa (pelkkä pressulaatikko painoi 40 kiloa) ja lähempänä kumia kuin perinteistä pressua. Voisi kuvitella että menee heittämällä yhden 10 vuotta. Tuuletusräppänätkin on sellaiset että ilma vaihtuu.

 

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Talvikausi alkoi täälläkin virallisesti ja bussi siirtyi lämpöisiin sisätiloihin. Aamulla ehdin hieman tutkimaan tuota diesel lämppäriäkin.

 

Kiinanlämppärin mukana tuleva polttoaineletku ei ilmeisesti kestä yhtään lämpöä. Taka-akselin kohdilta letku oli lähes koko matkalta täynnä hiusmurtumaa ja yhden nippusiteen kohdalta se oli jo puhjennut. Oli sitten valutellut kaikessa hiljaisuudessa diesel tankin tyhjäksi. Tuonne taka-akselin yläpuolelle tulee lämmönvaihtimilta kaikki kuuma ilma silloin kun sitä ei kabiiniin ohjata. Konehuoneessa ja bellypanin välissä letku oli aivan terveen näköistä. 

 

 IMG_8786.thumb.jpeg.e7c27f4a68c7917384aeda37a3933da1.jpeg

 

Häkävaroittimen huudollekkin löytyi syy. Kiinanpakoputki oli mennyt rullalle lämppärin mukana tulevien klemmareiden avustamana. Jäi asentaessa nätisti piiloon silmiltä joten kiristäessä tuota ei edes huomannut. Sitten on pikkuhiljaa falskannut pakokaasuja bellypanin väliin ja sieltä kun otetaan ilma sisälle, niin sitä kautta kaasutkin ovat kabiiniin päätyneet. 

 

IMG_8791.thumb.jpeg.88a1c02fe840706a26cdebb350d41182.jpeg

 

IMG_8792.thumb.jpeg.973bfe96a4440b1a8d0fe30dde2a0520.jpeg

 

Ainut vika lämppärissä on se että puhallin lähtee omia aikojaan pyörimään. Pitää tsekata jos tuosta laitteesta saisi jonkun vikakoodin vaikka pihalle toisella ohjauspaneelilla. 

 

Takaisin jos tuon bellypanin alle meinaa vielä laittaa, niin täytyy vaihtaa polttoaineletku joksikin muuksi materiaaliksi ja ilmanotto sisälle täytyy järjestää jostain muualta kuin bellypanin välistä. 

  • Like 1
Link to comment

Selvisi tuo itsekseen käyntiin lähtevä puhallinkin. Lämppärin lämpötilaanturi on mitä ilmeisimmin hajalla tai viallinen. Ohjainyksikkö kuvittelee että laite on kuuma ja yrittää sitä epätoivoisesti jäähdyttää puhaltimellaan. Kun osasi oikeilla sanoilla hakea, niin vastaavaa vikaa näyttää olevan monilla käyttäjillä maailmalla ja ebay oli pullollaan varaosa sensoreita 😄

Purin kaikki rojut pois autosta ja jos lämppärin vielä joskus takaisin laitan, niin en ainakaan bellypanin väliin. En keksinyt mitään järkevää paikkaa sisään imettävälle ilmalle ja tuolla alla on aina riski että pakokaasut päätyvät jotain reittiä pitkin sinne ja sitä myöten kabiinin puolelle.

  • Like 2
Link to comment
  • 3 months later...

Kausi 2022 startattu. Viitisen kuukautta se siinä pölyttyi omassa rauhassaan. 

 

 

 

Uudet tulpat, öljyt ja ilmanputsari. 

 

IMG_9805.thumb.jpeg.fcef964cd8594cfa5a70d861923b72f4.jpeg

 

ja uudet tulpanjohtojen tiivisteet. Kaksi kesää ajoa ja edelliset oli kovettuneet/hajonneet palasiksi. Olipas surkeaa "kumia". Ei nämä tilalle tulleetkaan mitään priimaa olleet mutta muutakaan ei nyt varaosahyllyssä ollut. 

 

IMG_9808.thumb.jpeg.868cc5d473c420aa253d83617fed08ec.jpeg

 

Sit odotellaan vielä tovi että tiet sulaa tai edes jäätikkö tallin edestä että uskaltaa ajaa auton pihalle 😅

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
12 hours ago, KimmoH said:

ja uudet tulpanjohtojen tiivisteet. Kaksi kesää ajoa ja edelliset oli kovettuneet/hajonneet palasiksi. Olipas surkeaa "kumia". Ei nämä tilalle tulleetkaan mitään priimaa olleet mutta muutakaan ei nyt varaosahyllyssä ollut. 

 

 

Olen jo pitkänaikaa miettinyt että onkohan joku kumin valmistamisessa käytettävä aine kielletty, korvattu tai yltiöpäisen kallista kun tuntuu että edes laadukkaat (lue kalliit) kumiosat tunnu kestävän ja ihan tuurikauppaa mikä on hyvä ja mikä huono.

 

Aika usein myös käy niin että likaisen näköinen 50v+ autossa viettänyt kumiosa on vuoden päästä paremmassa kunnossa kuin joku uusi väriltään kumia muistuttava kikkare.

  • Like 1
Link to comment

Jotain on valmistuksessa täytynyt tapahtua. Oon miljoonalaatikkoihin keräillyt aina romuja purkaessa kaikki ehjät kumiosat talteen ja ne vuosikymmeniä autoissa/moottoripyörissä olleet ovat pääsääntöisesti parempia kuin uudet kaupasta haetut. 

Edited by KimmoH
  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

VWappu cruisingissa meinasi käydä köpelösti. Ylättävässä paikassa pamautettiin rotvallinreunaan vaikka kuinka hitaasti luikerrellen ajoin. 

 

Maapallo osui öljylämmittimen toiseen pulttiin ja pyöräytti sitä auki. Samalla sipaistiin vähän takakannakkeen pultin päästäkin. Takakannake taisi pelastaa isommalta vahingolta ja selvittiin vain pienellä öljyvuodolla minkä sai tilkittyä kirraamalla 8.8 pulttia mikä osuman johdosta muuttui pelkäksi 8 pultiksi 😅

 

image.thumb.jpeg.91c2ad2032f8e53d8aad56489535c227.jpeg

 

image.thumb.jpeg.ad1ef8443a217496e02e50b0b42f7771.jpeg

 

image.thumb.jpeg.522bdb0d03c7a0c4e0dc21cfa4d8f7f0.jpeg

 

Vastaisuuden varalle nappasin koko lämppärin pois ja vaihdoin tilalle orggis taco platen. Se istuu niin syvällä ettei siihen pitäisi osumia saada vastaavissa tilanteissa.

 

image.thumb.jpeg.3b50445ba7a843dc849dabc88f3b8ee2.jpeg

 

Samalla kun auton alla makoilin, niin totesin että pakko ne vetarin kumit on vaihtaa ennen kesää. Kaikki neljä alkaa nyt olla aivan tiensä päässä...

  • Like 2
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...