KimmoH Posted December 18, 2015 Author Share Posted December 18, 2015 Vähän liimaturseita vain, ainakin toistaiseksi pitää öljyt sisällään. Quote Link to comment
KimmoH Posted December 19, 2015 Author Share Posted December 19, 2015 Koeajo suoritettu. Arpaloota toimii ainakin ykkösen ja kakkosen osalta ;) Sulais nyt nuo lumet ja jäät, että pääsisi ihan oikealle tielle ajamaan. Edelleen olisi muuten hakusessa kromattu konehuoneen lukko, saa tarjota! 1 Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted December 19, 2015 Share Posted December 19, 2015 Voisitko hieman valaista että minkä vuoksi bussisi nimi on Yellow Submarine? Quote Link to comment
KimmoH Posted December 19, 2015 Author Share Posted December 19, 2015 (edited) Voisitko hieman valaista että minkä vuoksi bussisi nimi on Yellow Submarine? Tenavat valitsi värin, siitä tuli keltainen ja me kaikki asutaan siinä laulun sanojen mukaan :D Lyhyesti näin ;) EDIT: ja ei, en ole Beatles ihminen sen enempää Edited December 19, 2015 by KimmoH Quote Link to comment
KimmoH Posted December 20, 2015 Author Share Posted December 20, 2015 Toive toteutui, lumet suli ja pääsin suorittamaan koeajon. 4 kilsaa tuli kylätiellä kurvailtua, toimi ihan hienosti testipenkissä tehdyillä säädöillä. 6 ripainen aski oli aivan loisto päivitys, nyt on välitykset enemmän kuin kohdallaan! Vanhassa kolmiripaisessa 002 askissa oli todella tiuhat välitykset, ykkönen oli siinä lähes turha vaihde ja viimeistään kuudessa kympissä piti vaihtaa jo nelosta sisään. "Uusi" 091 aski toimii hienosti, testilenkillä nopeudet jäivät reiluun kuutenkymppiin tunnissa kun tie loppui kesken. Nelosta en päässyt edes tarjoamaan sisään ;) Sen verran pääsin kokeilemaan, että kaikki vaihteet toimivat OK. Kolmosella olisi voinut vedettää varmaan helposti yli kahdeksan kympin ja koneestakin menohaluja tuntui löytyvän. Nyt voi rauhoittua joulun viettoon ja välipäivinä alkaa sitten tarkempi säätöjen haku. Pitäisi varmaan lambda ja mittari hommata, että saisi täyden selvyyden suuttien sopivuudesta ajossa.... 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted December 30, 2015 Author Share Posted December 30, 2015 Onneksi nämä ei ole ikinä valmiita, pikku päivityksiä tuli tehtyä ja "vanhan" moottorin otin työnalle. Quote Link to comment
KimmoH Posted January 1, 2016 Author Share Posted January 1, 2016 Vuosi alkoi "vanhan" koneen purkamisella ja tutkimisella. Muuten kaikki vaikuttaisi olevan OK ~5500km jäljiltä mutta puolet uustuotantonostajista oli roskiskamaa :( Onko vain paska tsägä vai etsinkö syyllistä peilistä ? Näyttäisi olevan aika yleinen ongelma, kun vähän googlailin aiheesta... Quote Link to comment
GT78 Posted January 1, 2016 Share Posted January 1, 2016 En tiedä nostajista mutta kiva tätä on lueskella. Onnittelut koeajosta! 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 7, 2016 Author Share Posted January 7, 2016 Vialliset nostajat vaihdettu uusiin ja "varamoottori" kasautuu hyvää vauhtia. Taas on paljon opittu. Onkos kenelläkään kokemuksia näistä Aircooledin myymistä kärjettömistä sarjoista ? Pertronix-mies olen aina ollut mutta nyt alkoi kiinnostaa "halpakopion" kokeilu varamoottorissa. Näitä kun saa melkein kaksi Pertronixin hinnalla. Quote Link to comment
Meto Posted January 7, 2016 Share Posted January 7, 2016 Mulla oli kuplassa pari kesää,ei mitään ongelmaa! Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted January 7, 2016 Share Posted January 7, 2016 Noita moduleita ja noilla varustettuja uusia 043 -jakajia on meillä ollut muutamia käytössä ongelmitta. Quote Link to comment
metake Posted January 7, 2016 Share Posted January 7, 2016 Molempia noita käyttäneenä toivat ihan yhtähyvin molemmat. Uskon vahvasti että tulevat ulos jopa samasta tehtaasta... 1 Quote Link to comment
rate Posted January 8, 2016 Share Posted January 8, 2016 Tuolta http://www.simonbbc.com/ tilasin kärjettömän kuplan jakajaan, pari kesää on toiminut moitteetta Quote Link to comment
Lasse Posted January 8, 2016 Share Posted January 8, 2016 (edited) Milläs öljyllä ajoit? Sanovat, että järjettömällä modulilla ajavan kannattaa pitää kärjet ja konkka mukana hanskalokerossa. Edited January 8, 2016 by Lasse Quote Link to comment
KimmoH Posted January 8, 2016 Author Share Posted January 8, 2016 Milläs öljyllä ajoit? Sanovat, että järjettömällä modulilla ajavan kannattaa pitää kärjet ja konkka mukana hanskalokerossa. 20W50:stä oon käyttänyt kokoajan. Kuis ? On mulla yhdet kärjet aina jossain jemmassa, kun reissussa olen ;) Quote Link to comment
Soukka Posted January 8, 2016 Share Posted January 8, 2016 20W50:stä oon käyttänyt kokoajan. Kuis ? On mulla yhdet kärjet aina jossain jemmassa, kun reissussa olen ;) Haettiin varmaan sitä kuinka paljon sinkkiä öljyssä on mitä käytät kun volkkarissa on laahaavat nostimet. Quote Link to comment
KimmoH Posted January 8, 2016 Author Share Posted January 8, 2016 Tämä 20W50:nen on sitä Motonetin peltikanisteri öljyä mutta en kyllä jaksa uskoa että tuosta johtuisi. Laahavat nostimet kaikissa vanhoissa vehkeissä mulla on aina ollut eikä tällaista ole aiemmin tullut vastaan vaikka mitä öljyjä on moottoreihin työntänyt. Lisäksi maailmalta löytyi juttuja myös "sinkkiöljyillä" pilaantuneista nostajista joten jäljelle mahtaa jäädä vain huonolaatuiset nostajat :( Quote Link to comment
AVe Posted January 9, 2016 Share Posted January 9, 2016 Tuolta http://www.simonbbc.com/ tilasin kärjettömän kuplan jakajaan, pari kesää on toiminut moitteetta Tuolta on kanssa oman jakajan sisuskalut tullu. Hyvin toimi viime kesän vähät ajot. Quote Link to comment
Lasse Posted January 9, 2016 Share Posted January 9, 2016 Joo vähän kalluppia siitä, että onko vika öljyssä vai nostajien matskussa. Mulla oli sama homma omassa koneessa ja siellä oli ollut syntteettiset öljyt. Nyt tein koneen uusiksi ja palasin takas mineraaliöljyihin. Katotaan mitä koneestä löytyy kun sen seuraavan kerran avaa. Mikä toivottavasti ei tapahtu ihan lähiaikoina. Quote Link to comment
KimmoH Posted January 10, 2016 Author Share Posted January 10, 2016 "Varamoottori" alkaa olla nipussa, muutama pikku puute vielä ja sitten bensaa koneeseen. Nostajista ja öljyistä vielä kaivelin juttuja. Maailmalla jotkut väittivät, että ongelma voisi johtua sinkin/ZDDP-lisäaineen puutteesta. Osa taas oli sitä mieltä, että lisäaine ei auta mitään ja samoja ongelmia esiintyy silläkin. Tarkastimpa vielä mitä siinä Motonetin peltikanisterin kyljessä lukee. Tuotekuvaus: Mineraalipohjainen 20W50-moottoriöljy vanhempiin vapaasti hengittäviin harrasteajoneuvoihin kuten autot ja moottoripyörät ilman märkäkytkintä. Täyttää vaatimukset aikakausille 1960 – 1980. Koostumus vähentää öljyn kulutusta sekä vuotoa. Sisältää kuormituksen kestoa parantavaa ZDDP-lisäainetta (sinkkidialkylditiofosfaatti). Astiakoko 5 litraa, aidossa peltikannussa. Viskositeettiluokka SAE 20W50. API SE/CC. Eli tässäkin on lisäaineet mukana ja kaikki öljylle asetetut vaatimukset täyttyvät ja silti osa nostajista oli roskiskamaa. Sormi osoittaa siis edelleen nostajien valmistajaa ;) Ensi syksynä pääsee näkemään miltä Scatin Lube-A-Lobet näyttävät yhden kesän ajon jäljiltä, bussissa kun on nyt sellaiset paikoillaan olevassa koneessa. Quote Link to comment
Roope Posted January 10, 2016 Share Posted January 10, 2016 Tuossahan on 0.08% sinkkiä. ja valvolinen vr1 20w-50 on 0.13% ja joissain vieläkin enemmän. Omaveikkaus on että huonot nostajat olleet. Itse olen käyttänyt haukuttua castrollin gtx 15w50 öljyä mos2 lisäaineistuksella. kun valvolinen kanssa oli vaahtoamisen kanssa ongelmia. Quote Link to comment
KimmoH Posted January 11, 2016 Author Share Posted January 11, 2016 Jokapäivä syntyy jotain ;) Tänään risteytin virranjakajia. Nyt on käsissä priimakuntoinen 034 jakaja 205P:n ennakoilla. Olisi heti alunperin viime keväänä pitänyt tehdä näin. Quote Link to comment
KimmoH Posted January 15, 2016 Author Share Posted January 15, 2016 (edited) ja sit piti korjata kierteitä varamoottorin lohkosta. Kohta pääsis ajamaan sisään uusitut nostajat... Edited January 15, 2016 by KimmoH Quote Link to comment
KimmoH Posted January 23, 2016 Author Share Posted January 23, 2016 Pakkaset loppuivat ja pääsin koeajamaan huolletun varamoottorin. Vehje toimi hyvin, ei vuotoja tai muitakaan ongelmia. Entisöity orggisjakaja, kärjillä varustettuna, toimi ilman ongelmia ja säädin sytkän suht kohdalleen. Pikaisella testauksella kaasaritkin toimivat yllättävän hyvin vakio suuttimilla (132,5). En alkanut suuremmin hiplailemaan mutta oikealla hehtaarilla säädöt tuntuivat olevan. Mahtoi vuosi sitten kaikki alku "ongelmat" johtua väärästä jakajasta ja ennakoista, mitä pystyi sitten kompensoimaan isommilla suuttimilla. Tai sitten en vain silloin osannut... Nyt kone jäähtymään ja sitten nostetaan hyllyyn jemmaan. 2 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted January 23, 2016 Share Posted January 23, 2016 Pari päivää sitten yks bussikaveri just taas sanoi että suomen kesä on niin lyhyt että pitäis hyllyssä olla varamoottori pahan päivän varalle. Näin on itsellänikin vakio 1600 tallin nurkassa nököttämässä. 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 23, 2016 Author Share Posted January 23, 2016 Viime kesänä tämä varamoottori ajatus lähti siitä itämään, kun pohjosen turnee bussilla peruuntui hajonneen venttiiliohjurin vuoksi. Kansi oli sitten pajalla korjattavana ja istua nökötettiin perheen kanssa toista viikkoa Datsunissa. Toiste ei näin pääse enää käymään ;) 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 24, 2016 Author Share Posted January 24, 2016 Tälle talvelle suunnitellut toimet alkavat olla tehty eli kesä saa nyt tulla. Bussissa on uusi moottori ja vaihteisto paikoillaan, koeajettuna. Hyllyssä tänään paketoitu täydellinen vakio varamoottori, -vaihteisto, -startti ja kytkinpaketti. Aivan varmasti jotain kesällä poikii mutta nyt on pahimpiin vastoinkäymisiin varauduttu ;) Lopputalveksi pitää keksiä siis jotain tekemistä... Quote Link to comment
tolvana Posted January 24, 2016 Share Posted January 24, 2016 Lisää ilmaa vanteiden ympärille..... Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted January 24, 2016 Share Posted January 24, 2016 Aina varamoottorikaan ei pelasta... Vuonna 2004 kaksi hesalaista harrastajaa lähti 50-luvun kuplalla Le Bug Show'hun Belgiaan. Takapenkillä oli varamoottori, joka jouduttiin ottamaan käyttöön saksalaisella levähdyspaikalla. Tapahtumaan päästiin sillä koneella, joka vaihdettiin kolmanteen, paikan päällä ostettuun. Kolmannella päästiin takaisin Suomeen. Jonkin ajan kuluttua saapumisesta koneesta hajosi venttiilinnostaja. Tämä tarina on tosi. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted April 2, 2016 Author Share Posted April 2, 2016 Ajokausi 2016 korkattu. Ei ihan mennyt kuin Strömssössä mutta pienellä jumpalla vastoinkäymiset on toistaiseksi selätetty. Jos sitä huomenna selviäisi kuukausitapaamiseen... Mahtaakohan mistään löytyä 1:1 uustuotanto kaasareita mitkä voisi heittää näiden orggis Solexien tilalle ? Orggis vivuston ja ilmanputsarin pitäisi siis sopia paikoilleen. Nyt on hyllyssä kaasaripari millä toimii tyhjäkäynti hienosti ja ajossa ei mitään ongelmia mutta kuumana käynnistyvyys on olematon. Toisella kaasariparilla taasen käynnistyy aina mutta tyhjäkäynnissä ja ajossa on hieman toivomisen varaa. Välillä tuntuu, että kaasaripalapeliin käytyn ajan voisi käyttää järkevämminkin... Quote Link to comment
Roope Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 (edited) Onko siellä semmonen paksu imusarjan tiiviste? ja onko bakeliitit imusarjan ja kaasarin välissä? Oliskohan ruisku päivitys hyvä kun nykyään ei taida saada mitään muita toimivia kaasuttimia kaupasta kuin idoja. Edited April 2, 2016 by Roope Quote Link to comment
Soukka Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 (edited) Mulla juuri kuplan mottiin tulossa autotunelta setti. Laskin muine tarpeineen kun ostaa kaiken uutta ja työn kokonaan itse hinnaksi tulee 1100-1400€. Jos haluaa miettiä ruiskuun siirtymistä. Edited April 2, 2016 by Soukka Quote Link to comment
KimmoH Posted April 2, 2016 Author Share Posted April 2, 2016 Onko siellä semmonen paksu imusarjan tiiviste? ja onko bakeliitit imusarjan ja kaasarin välissä? Oliskohan ruisku päivitys hyvä kun nykyään ei taida saada mitään muita toimivia kaasuttimia kaupasta kuin idoja. Imusarjan tiiviste on ohut "peltinen" ja kaasarin/imusarjan välissä on bakeliitti + paperitiiviste. Sotkin tuossa iltapäivällä pakkaa vielä niin, että vaihdoin näiden kahden kaasarisetin oikeanpuoleiset kaasarit keskenään ja käytös parani huomattavasti. Tyhjäkäynti lakkasi lainehtimasta ja sen sai säädettyä taas kohtuu alas. Eli tuossa viimekesäisessä setissäkin ollut toinen kaasari oli aika finaalissa. Ruisku vois kyllä olla kova sana... jos näillä nyt räpiköisi tämän ajokauden ja ottaisi ensi talveksi polttoaineensyötön projektiksi. Quote Link to comment
Paadre Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 Kyllä hyvät tuplat ovat paljon kovempi sana kuin joku ruisku, vois saada vieläpä hatuiksi muutaman hevosenkin lisää. Ja juu, kyllä ne tuplat oikeasti toimii. Quote Link to comment
KimmoH Posted April 2, 2016 Author Share Posted April 2, 2016 (edited) Mielellään kaasarit kyllä pitäisin. Kun vain saisi jostain vanhojen väljien romujen tilalle uudet. Mahtaakohan nuilla Brosoleilla tehdä mitään ? http://www.justkampers.com/vw-t2-bay-window-parts/t2-bay-engine-parts/carburetor-manifolds-rebuild-kits/44-mm-dual-brosol-carbs-vw-t2-bay-1700-1800-2000cc-1971-1979-vw-t25-2000cc-aircooled-1979-1983.html Edited April 2, 2016 by KimmoH Quote Link to comment
Paadre Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 Brosoleista en tiiä mittään mut Webereistä kerron kyllä kokemuksia tässä kesän aikana. 1 Quote Link to comment
boxer Posted April 3, 2016 Share Posted April 3, 2016 Onhan noita brosoleita autoissa ympäri maapalloa. Ja ihan hyvin on voimiakin noiden kaasareitten kanssa kera saatu.. Liekö sen paskempia kun muutkaan? 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted April 3, 2016 Author Share Posted April 3, 2016 Pitääpä laitella JK:lle viestiä ja tiedustella tuota heidän pakettinsa oikeaa sisältöä. Näitä taitaa olla useampaakin variaatiota, toisista puuttuu alipainelähdöt jakajalle ja toisissa ne on, jos nyt oikein ymmärsin kun aikani Googlailin. Joku jenkkifirma taisi ihan koneen mukaan näitä tuunailla asiakkaille kun vain speksit ilmoittaa tilatessa. Tuota mun kastelevaa yksilöä, kuskinpuolen "the sprinkleriä", tutkin aamulla tarkemmin. Mitään vikaa siitä en silmämääräisesti löytänyt. Kiihdytyspumpun kartion mallinen kalvon jousi taisi olla "väärinpäin" mutta siitä tuo kuseskelu tuskin johtuu. Ei tarvitse kuin pikkuisen hipaista kiihdytyspumpun kalvoa liikuttelevaa vartta vaikka sivusuunnassa, niin heti tiputtelee kurkkuun bensaa. Lorottelua tapahtuu tuolta kautta heti auton sammutuksen jälkeenkin, kun vähänkään vehje vain heilahtelee johonkin suuntaan :( Noh, vika on nyt paikallistettu tuohon kuskinpuolen kaasariin ja matka jatkuu... Quote Link to comment
KimmoH Posted April 3, 2016 Author Share Posted April 3, 2016 Hmm, Serial Combilta sais näköjään ihan uusia Solexejakin, istuis suoraan orggisten tilalle... http://www.serial-kombi.com/en-GB/bay-window-8/1967-7/1979-engine-/-carb-and-fuel-system-carb-solex-32-34-pdsi-left-1700cc-1800cc-2000cc-8/1971-7/1979-n312793 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.