Jump to content

Moottori tikittää


Recommended Posts

Posted

Nyt rupee loppumaan ideat, AE tehdaskunnostettu 2 öpv pitää samanlaista tikittävää ääntä kuin linkissä oleva vakiopata. Kone on ollu on/off käytössä 20 vuotta ajokilometrejä kaikenkaikkiaan ehkä 5000km. Kone on purettu ainakin 3 kertaa, tarkistettu ja kasattu uusilla laakereilla ammattimiehen toimesta, mutta tikitys on ja pysyy.

Kyssä, voisiko ääni tulla virranjakajan käyttöakselista kun lohko on jossain vaiheessa vw tehtaalla kunnostettu (sarjanumero jyrsitty, ylikoko öljyventtiili yms) oisko mahdollista että käyttöakseli pitäisi olla ylikokoa, onko näitä olemassa. Vai voiko tikitys tulla öljyventtiilistä? Joo ja venttiilit ja vippaset on säädetty.

Oon kyllä kuullu muissakin vw koneissa tätä tikitystä, vai pitäskö vaan lopettaa kuuntelu.

 

Posted
Kyllönen: "Aijai, JJ:n (Jyrki Järvilehto) auton takaosasta sijaitsevista suuttimista tulee savua!"

 

Keke Rosberg: "Niin, näitä suuttimiahan kutsutaan ammattikielessä pakoputkiksi..."
Posted

Jotku tutkii äänen alkuperää stetoskoopilla -

Mut mulla oli eräässä työntötankokoneessa vastaavaa ääntä jota ei vaan saatu pois. Oli vippa kulunut soikeaksi reiästään eikä se paljastunu välysten mittaamisessa

Posted

Ettei olis vaan nostajan reijätkin ylikokoiset kampikammiossa tai nokan laakerireijät +0.5mm mitoissa.

Muita mahdollisia äänenlähteitä väljät keinuvivustot ja väljä bensapumpun bakeliitti...

Guest Mika Raussi
Posted

Miusta kuulostaa toi ainakin kierrosten perusteella tulevan venttiilikoneistosta. Väljät keinuvipujen kupit ainakin sopis "oireisiin"

 

Noin muutenhan toi ei oo ku ääntä.

Guest Pesone
Posted

Ei oo Antilla väljiä kuppeja mut tonärit voi olla tietty vaihto tarpeessa, alumiinitönärin päät kuluneet liikaa/soikeat, ehkä voisi olla... Nostajan pesää täs nyt ite rupesin funtsii ku tarpeeks mietin...

 

No huomenna kuitenkin Euromarketin pihalta kun lähdentään, niin ampu samanvärisellä VW:llä

Posted

Jep toivottavasti ei heh. Nostajan pesään mäkin olisin kallistumassa, koneessa kun ei ole enään kuin kammio, kampiakseli ja kiertokanget alkuperäistä. Mut olishan noitten ammattimiesten luullu huomaavan löysät pesät/pesän. Kammiosta se ääni kuitenkin tulee, ehkä enemmän vasemmalta puolelta. Ääni kuitenkin sen verran hento ettei sormenpää löydä kohdetta.

Ajetaan vika ulos.

Guest MikkoL
Posted

samma här.

 

Tikitys esiintyy vain tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla. Jos hiemankin vetoa niin loppuu. Ei myöskään tikitä ensimmäisen minuutin aikana kun starttaa kylmänä.

Vasurin puolelta tulee jostain.

Venttiilit säädetty pariin otteeseen 0,15mm

Posted

Mulla pitää ihan samanlaista ääntä,kun tossa videossa ja olen mielestäni myös paikallistanut sen niinku vasemmalle.Moottori on 1,3 vaihtomoottori,kilometreistä ei tietoa mutta on se kumminkin ihan hyvin toiminut.

Posted

Mitenkäs ton jakajan käyttöakselin pyörimissuuntainen välys pitäiskö olla välyksetön vai? Nyt tuntus olevan jotain kun meisselillä pyörittelee edestakaisin saa aikaiseksi aika kivan nakseen kammioon.

  • 2 weeks later...
Posted

Jep kerkes sit töiltä vähä harrastaa ja otin kopat auki ja vippaset irti. Nelosessa oli reilut välykset (edellisestä säädöstä n. 20 km). Säätöruuvit ilmeisen pehmeetä kamaa, 4. öljyreiät tukossa, 1. lähes tukossa, 3 ja 2 nähjäytyny. 4. imu tönäri litistyny muut kunnossa. Tönärien päät kunnossa ei edes kiillottunut. Et sillai, uutta kamaa tilalle (onneks ei oo kerenny ajella).

 

_img900.jpg

 

edit: ja niin geometria ja vippasten välykset oli kunnossa.

Posted

Mulla oli kolkissa saman näköset kiikut (bugpack) ja samalla tavalla uppos säätöruuveihin. Mistä löysit uudet ruuvit?

Posted

Scattiin toi koko hoito vaihtuu.

edit: Scatin ruuvit käy tohon, kokeilin just. Vaihan koko hoidon kun toi tönäri on ton näkönen, öljynpuute tainnu tehdä kiusaa keinuun.

Posted
tarkista vielä samalla ettei venajouset pääse pohjaamaan, joskus tommostakin tapahtunut.

 

Joo tuli tarkastettua, reilusti jäi varaa.

Posted

Omassa koneessa oli hiukan vastaavanlaista kipua ja "tikitystä". Yhden sylinterin venttiilinsäätöruuvi hakkaantui kahteen kertaan rumaksi ja sitä kun aloin selvittämään niin löytyi totaallisen väljä venttiilinohjuri. Ne tarkistaisin tästäkin ettei rikkoonnu uudet hienot osat!

Posted

Tänään ajeltu "jokkis" korjausten jälkeen naputus on poissa mutta hento tikitys on edelleen. Saattaa johtua kuluneesta keinuvivusta ja noista nyrkkipaja korjauksista, kunhan saan uudet tikut tontille laitan scatit paikalleen tsekkaan venttiiliohjurit vielä (kannet tosin alle 2000 km ajetut mut kaikki mahdollista).

  • 5 years later...
Posted

Lainataan vanhaa aihetta kun tässäkin ääniä arvuuteltu. Mistähän videon "kahnaava ääni" kuuluu? Olin varma että puhallinkopasta, mutta tässä testissä hihna on pois paikaltaan. Tyhjäkäynnillä katoaa. 

 

Sitten taustaa. Ostin laitteen syksyllä, 50 km testailua eikä silloin kuulunut mitään tai pakoputken meteli peitti sen. Edelliseltä loppunut into ja osa puutteita on. Kone kuulemma ostettu rempattuna 3000 km sitten. Syksyn jälkeen vaihdettu putki, kaasarin sisuskalut, kärjetön sytytys, öljyt, säädetty venttiilit. Yhdestä keinuvivun vierestä oli kadonnut sivuttaisliikkeen estävä jousi. Ei löytynyt sihdistä, eikä kopasta. Uusi jousi ei poistanut ääntä. Kaikissa YouTube videoissa laakeriviat on ollut naputtavaa ääntä. Onkohan arpaonni suosinut. 

Posted

Onko moottorin sisuskaluista mitään tietoa?

Ehkä kaukaa haettu mutta ne joilla on kokemusta, voivat varmaan kertoa että voiko tuo olla vaan suorahampaisen "jakopään" ominais-ääni?

Posted
2 hours ago, janskuk said:

Onko moottorin sisuskaluista mitään tietoa?

Ehkä kaukaa haettu mutta ne joilla on kokemusta, voivat varmaan kertoa että voiko tuo olla vaan suorahampaisen "jakopään" ominais-ääni?

Suorahampainen nokkaratas kolisee tyhjäkäynnillä ja se ääni katoaa kierroksilla. Nyt on oireet toisinpäin. En kuitenkaan osaa sanoa mistä nämä äänet johtuu.

Posted
1 hour ago, son`der buzz said:

Kokeile brankleenin tai käynistys sprayn avulla onko imuvuotoa.

Imuvuoto voi aiheuttaa myös  ` laahavan / kahnaavan ` äänen.

Mietin jo aiemmin että ihan niin kuin tuo ääni ei menisi ihan tahtiin kierrosten kanssa. Kuulostaa niin kuin kaasun pihinältä joka alkaa ja loppuu hieman viiveellä..?

Posted
22 minutes ago, multanen said:

Mietin jo aiemmin että ihan niin kuin tuo ääni ei menisi ihan tahtiin kierrosten kanssa. Kuulostaa niin kuin kaasun pihinältä joka alkaa ja loppuu hieman viiveellä..?

Brankleenillä suihkittu, ei vaikutusta. Seosmittari näyttää myös järkeviä. Kaasarina drla 40.

 

9 hours ago, janskuk said:

Onko moottorin sisuskaluista mitään tietoa?

Ehkä kaukaa haettu mutta ne joilla on kokemusta, voivat varmaan kertoa että voiko tuo olla vaan suorahampaisen "jakopään" ominais-ääni?

Sisuskaluista ei tietoa. Puheiden mukaan 1.7 sylinterit, muuten vakio.. 

 

10 hours ago, peruskallio said:

Ei työmaan melussa oikein kuule ääntä, mutta katso että hihnapyörän takana oleva pelti on kiinni. Pitää ilkeää jos on löysällä.

Peltejä vielä puuttuu, mutta olemassa olevat ei pidä ääntä. 

Posted
5 hours ago, jupsu said:

Olisiko mahdollista saada kuvaa koko moottorista?

Tuossa muutaman viikon takaa. Kuvasta puuttuu vielä alipaineletku. Suodatin on vika paikassa ja piuhat oikoo. 

DSC_6165.JPG

Posted

Siellä virranjakajan pyörijän alla akselin sisällä pitäisi olla sellainen huopapala. Tiputa siihen huovan päälle pari tippaa öljyä ja odota jonkin aikaa että öljy pääsee jakajan sisuskaluihin. Koita sen jälkeen kuuluuko ääntä enään.

Posted (edited)
6 hours ago, jupsu said:

Siellä virranjakajan pyörijän alla akselin sisällä pitäisi olla sellainen huopapala. Tiputa siihen huovan päälle pari tippaa öljyä ja odota jonkin aikaa että öljy pääsee jakajan sisuskaluihin. Koita sen jälkeen kuuluuko ääntä enään.

Tuossa kärjettömässä jakajassa ei ollut sitä huopaa. Testattu nyt vanhalla jakajalla ja ääni kuului edelleen. 

Edited by Miqo
Korjattu selkeämmäksi
Posted
On 5/6/2019 at 10:11 PM, multanen said:

Mietin jo aiemmin että ihan niin kuin tuo ääni ei menisi ihan tahtiin kierrosten kanssa. Kuulostaa niin kuin kaasun pihinältä joka alkaa ja loppuu hieman viiveellä..?

Alan taas kallistua tähän imuääneen kun muut alkaa olla pois suljettuja. Aikaisemmin se kaasarin alipainelähtö oli tulpattuna letkun pätkällä. Nyt laitettu letku virranjakajalle. Voisiko viheltää sieltä kaasarin takaa noin voimakkaasti jos falskaa se liitos. Sunnuntaina ehtii tutkimaan lisää. 

Posted (edited)

Aluksi pitäisi olla kaikki moottorin pellit ja tiivisteet paikallaan, että voisi vertailla normaaliin ääneen.Kuuntele jollain puu- tai rautatangolla moottorin eri osista, miltä puoleta erilainen ääni kuuluu.

Edited by hpa
  • 3 weeks later...
Posted

Tämän tarkka syy jäi hiukan mysteeriksi, mutta ääni saatiin katoamaan. Irrallaan oli saman aikaan kaasari ja bensapumppu. Takaisin asennuksen jälkeen ääni oli kadonnut. Todennäköisesti tuli kaasarista. 

Posted
25 minutes ago, Miqo said:

Tämän tarkka syy jäi hiukan mysteeriksi, mutta ääni saatiin katoamaan. Irrallaan oli saman aikaan kaasari ja bensapumppu. Takaisin asennuksen jälkeen ääni oli kadonnut. Todennäköisesti tuli kaasarista. 

Näyttää olevan sellainen asia olemassa kuin "Dellorto Whistle"... Lieneekö tässä kyse siitä? Kurkkujen välissä on pillit jotka huutaa, tiiviste vaikuttaa jotenkin asiaan.

  • 1 month later...
Posted

Jos joku löytää keskustelun hakua käyttäen niin laitetaan ongelman syy näkyviin. Ryypyn vipu jos ei ole täysin poispäältä asennossa niin dellorto viheltää. Muutaman millin kun jää auki niin vislaa kaasua laskiessa. Onneksi ei ollut isompi murhe. 

  • Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...