mikko k Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Moottoriko toimii edelleen? Eikä kilkata tai kalkata mitään? Noi Scatin yksinkertaiset jouset eivät ole mitkään todella jäykät. Mä korvaisin niillä lähinnä vain vakiojousia. Onhan siellä voinut venat seota kun massaa on tullut lisää tönärien muodossa ja nokastakin tulee jousille lisärasitusta noston ja aukioloajan muodossa. Ja tietenkin jouset ovat lujemmalla kun kierroksia on 6000rpm. Ootko mitannu venttiilien seetipaineet? Ja paljonko on kiloja venttiilien täydellä nostolla? Quote Link to comment
aapsi Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Juu hienosti tuo toimii, ei kiltata tai kalkata eikä muutakaan ylimääräistä kuulu. Vetoja myös samalla tavalla kuin aikaisemmin. Täytyy vielä tommonen paineilmatulkki väsätä että saa kunnolla työntää ilmaa sylinteriin ja kuunnella josko pihisee jostain. Tyhmyyttäni en paineita mitannut vaan ainoastaan suuntaa antavasti tutkin noita scatin itsensä ilmoittamia lukuja. Kuollaksenikaan en muista lopputulosta ja näin jälkeenpäin ajateltuna noi laskelmat on menny varmaan komeesti poskelleen... Kumma kun ei oo "aikaa" tehä kerralla kunnolla mutta aina on aikaa kaks kertaa yrittää jotakin asiaa. Jos nyt mietitään asiaa pidemmälle ja ensi kesäksi olisi tulossa esim. 1.25 tai 1.30 keinut samalle nokalle ja varmaankin geometrian takia uusille tönäreille (teräs vs. Alu?) Niin mikä vois olla suuntaa-antava aukipaine? Mahdotonta tietenki sanoa mutta puhutaanko esim yli vai alle 150kg? Tyhmiä kysymyksiä mutta kokemusta näistä ei ole hirveästi vielä karttunut. Ja kiitokset fiksuista vastauksista näin volsuharrastuksen alkutaipaleella /,,/ Quote Link to comment
Guest py_ry Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Kellään tietoa Miten saa helpoiten kannesta irti imusarjan keskitystapin ? Kone siis paikoillaa, ainakin vielä. Quote Link to comment
aapsi Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 (edited) Kellään tietoa Miten saa helpoiten kannesta irti imusarjan keskitystapin ? Kone siis paikoillaa, ainakin vielä. Omistani ei lukkopihdeillä lähtenyt niin laskin vingun kanssa matalaksi. Jälkeenpäin ajateltuna olisi ollut helpompaa tehdä oikeankokoinen reikä imusarjaan jolloin kohdistaminen kasausvaiheessa olisi ollut huomattavasti helpompaa. Nurkkakaasareiden kanssa ei ainakaan kone mahdu helposti alakautta paikalleen joten joutuu imarit ruuvaan kiinni jälkeenpäin. Eipä tämäkään oikeastaan kysymykseesi kyllä vastannut mutta pari huomion arvoista asiaa heitin ilmoille. Korjataan tähän vielä että omissa imusarjoissa reiät siis sen verran holot että pääsevät sen takia liikkumaan muutaman millin puolelta toiselle, mikä hankaloitti keskitystä. Edited May 26, 2015 by aapsi Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 150kg jousipaine ei taida sinkkujousilla onnistua, melko jäykät tuplajousetkin saa olla etenkin jos nosto = w110 ja 1,1:1 kiikut eikä jousia erikseen kireemmälle shimmattuna. Ei välttämättä ole sataakaan kiloa jäykillä sinkkujousilla noilla nostoilla. Kuitenkin tuon n. 6000rpm pitäisi pysyä ihan vielä kurissa koska ei oo kyse niin rajusta nokasta ja vielä vakio-kiikuista. Onko keinuvipuakselit pulttipäiset? Miulla meni just sopivasti ennen reissua (kerrankin, eikä sen aikana) vakio-keinuvivuista jousiprikka poikki, siitä nyt ei kovin kummoista kilkatusta tosin lähtenyt. Mutta jatkoa ajatellen voi olla hyvinkin paikallaan. Osaa niistäkin kuulemma kova ääni lähteä vaikken mie sellaista huomannut. Jos saat jostain lainaksi ihan pienipäistä endoskooppia niin sellaisella näkee tulpan reiästä hyvin sisään. Jos männässä näkyy jäljet niin tuplajouset on varmasti paikallaan. Tuolle kombolle tuplajousillakin riittää ohutseinäiset terästönärit tai hienot alumiiniversiot. Puavo Quote Link to comment
aapsi Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Juu näin arvelinkin ja nostoahan ei tuolla tuolla kombolla tule venttiilille kuin vajaa 11mm.. Shimmailu voisi siis olla paikallaan kunhan tulee sitä kuuluisaa luppoaikaa ja ehtii kannet irrottelemaan koneesta. Toisaalta voisi kyllä ne tuplajouset ihan suoriltakin sinne samalla vaivalla laittaa kun kannet ottaa pöydälle. Ei varmaankaan hallaa tee kun nyt kuitenkin noin 400km hieronut nokkia ja nostajia yhteen noilla sinkuilla. Laitan sitten raadin arvioitavaksi millaisia paineita sain tulokseksi mittauksista. Tämä onnistunee järeällä henkilö vaa'alla paremman puutteessa? Keinut ei ole pulttikiinnitteiset kun jossain oli pakko säästää ja ajattelin ettei tuo 1,25 keinujen tuoma n. 1,5mm lisänosto noilla minun kansillani suurta vaikutusta tee. Tarkistelin kyllä että ei liikoja välyksiä sivusuunnassa tuon ääntelynkin jälkeen. Onko tälle muuten jotain virallista arvoa milloin ei kannata noita vakio vippasia enää käyttää? Endoskooppi olis komia vehje mutta kunnolliset hinnoissaan eikä lähipiiristä oikein löydy. Quote Link to comment
metake Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Mulla on Scat C35 nokka, elikkäs melko tarkkaan sama kuin Englen W110. Terästönärit ohuemmalla seinällä, olikos se nyt justiinsa sen 0.9, Scatin 1,25 keinut joissa säätö tönärin päässä ja 35.5/40 venat Scatin sinkkujousilla. Rajoitin 6500 rpm eikä ongelmaa etteikö venttiilikoneisto pysyisi tuohon saakka mukana. Quote Link to comment
aapsi Posted May 27, 2015 Share Posted May 27, 2015 Kuulostaa sitten kyllä tismalleen samalta kun itsellä keinuja lukuunottamatta. No turha tässä enempää arpoa, täytyy kansi ottaa kouraan niin varmistuu ainakin tuliko ääni venttiilien sekoamisesta. Ei viitsi kovin montaa kertaa onnea kokeilla jos tosiaan ääni sieltä lähti. Quote Link to comment
mikko k Posted May 27, 2015 Share Posted May 27, 2015 Olennaisin ero voi olla juurikin jousipaineissa ja nimenomaan seetipaineessa. Sitä pitää olla että venat menee oikeasti kiinni. Täyden noston jousipaineet ei merkitse niinkään paljoa kun seetipaineet. Venttiilien sekoaminen pitää kyllä rumaa ääntä kun metallit hakkaa toisiaan vasten. Quote Link to comment
VW-63 Posted May 27, 2015 Share Posted May 27, 2015 Olennaisin ero voi olla juurikin jousipaineissa ja nimenomaan seetipaineessa. Sitä pitää olla että venat menee oikeasti kiinni. Täyden noston jousipaineet ei merkitse niinkään paljoa kun seetipaineet. Venttiilien sekoaminen pitää kyllä rumaa ääntä kun metallit hakkaa toisiaan vasten. Löytyisiköhän jostain taulukkoa, jossa olisi suuntaa antavia jousipaine ja jousi suosituksia eri moottori variaatioilla. Kierrosnopeus, nokka-akseleli, vipusuhde, ja liikkuvien osien paino tietysti huomioituina:) Kasi koneisiin suosituksia löytyy, mutta en ole löytänyt näille ilmajäähyille. Quote Link to comment
rausku Posted May 27, 2015 Share Posted May 27, 2015 Voiko vm 1972 kuplaan asentaa 2 piste turvavyöt 3 piste vöiden tilalle. Katoin vaan että aircooled.fi sivuilla olisi uuteen sisustukseen sopivia remmejä, varsinkin kun alkuperäiset ovat parhaat päivänsä nähneet Quote Link to comment
Tanhis Posted May 27, 2015 Share Posted May 27, 2015 Voiko vm 1972 kuplaan asentaa 2 piste turvavyöt 3 piste vöiden tilalle. Katoin vaan että aircooled.fi sivuilla olisi uuteen sisustukseen sopivia remmejä, varsinkin kun alkuperäiset ovat parhaat päivänsä nähneet Niitä värillisiä lentokonelukituksella olevia vöitä on myös kolmipiste versioina. Quote Link to comment
tolvana Posted May 27, 2015 Share Posted May 27, 2015 Jos ei oo lisäjäähdytintä niin tommosen germaaniinssilauma on sinne aatellu sopivan, mulla ainakin hyviä kokemuksia tästä. http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=501888&group=1&subgroup=15& Quote Link to comment
mikko k Posted May 27, 2015 Share Posted May 27, 2015 Voiko vm 1972 kuplaan asentaa 2 piste turvavyöt 3 piste vöiden tilalle. Katoin vaan että aircooled.fi sivuilla olisi uuteen sisustukseen sopivia remmejä, varsinkin kun alkuperäiset ovat parhaat päivänsä nähneet Empä haluaisi omaan autoon 2-pistevöitä asentaa... Olin joskus 30v takaperin kuplalla kolarissa, jossa kolmion takaa tuli luistellen auto eteen ja törmäsin n. 60 vauhdista kyseisen auton kylkeen... T. nimimerkki "Naama ja rintakehä ehjät, vaikka vöistä jäikin mustelmaraita olkapään yli..." Quote Link to comment
sleepercooler Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 Kuuluuko -67 ,6v kuppelissa pyyhkijät toimia väärinpäin? siis niinkun vasemmalta oikealle :o Quote Link to comment
mikko k Posted June 9, 2015 Share Posted June 9, 2015 Moottorin päästä vivun kääntö puoli kierrosta? Menikös se noin kohdilleen? Quote Link to comment
Soukka Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 Ei välttämättä ihan aloittelija tason kysymys mutta kysytään kuitenkin. Voiko käyttää uudestaan? Ei tunnu sormella jälkiä mutta ilmeisesti nitraus lähteny kävelemään. Kuva myös siitä millaiseksi laakeri meni. Quote Link to comment
Roope Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 Äkkiseltä näyttää siltä että kaulalla on enimmäkseen laakerimetallia. kiillotakaula niin näkee todellisen tilanteen. Quote Link to comment
Soukka Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 Äkkiseltä näyttää siltä että kaulalla on enimmäkseen laakerimetallia. kiillotakaula niin näkee todellisen tilanteen.Oujeeeee ja kiitoksia paljon! Oli laakeri materiaalia ja hyvä tuli kuin hio 1200 ja wd40. Quote Link to comment
sleepercooler Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Tarvitseeko olla huolissaan imusarjan " halkeamasta" ?????? Quote Link to comment
J.Ussi Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Paljonko pitää olla tilaa moottorin alla, että mahtuu koneen pudottamaan alas ja vetämään pois puhallinkoppa paikallaan? Kyseessä ghia, eli varmaan tasan sama mitta kuin kuplassa. Ts. Kuinka ylös ghiani tunkkaan ? Quote Link to comment
xam1 Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 (edited) En tiiä mut bensaletku ainakin näyttää falskilta ilman klemmareita. Tutki vaikka vuotaako imari pakokaasua esilämmityksistä ulos ja onko imuvuotoja. Tää siis osoitettu tuohon kysymukseen imusarjasta. Edited June 30, 2015 by xam1 Quote Link to comment
Tanhis Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Kehtaisin väittää että jos imusarja ei tuollaisen halkeaman jälkeen vuoda johonkin suuntaan niin se on sitten ruosteen ansiota että on vielä tiivis. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Paljonko pitää olla tilaa moottorin alla, että mahtuu koneen pudottamaan alas ja vetämään pois puhallinkoppa paikallaan? Kyseessä ghia, eli varmaan tasan sama mitta kuin kuplassa. Ts. Kuinka ylös ghiani tunkkaan ?Koneen alla tarvitsee olla sen verta tilaa että tunkki mahtuu alle eli joku 30-40cm riittää mainiosti. Sitten kun kone tunkin varassa niin itse laittanut erinäköisiä laudan pätkiä koneen alle että saan tunkin sen alta pois. Kun tunkki on alta pois sitten vasta tunkkaan auton niin ylös että koneen saa takahelman ohi. Quote Link to comment
x-pj Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Tanhiksen ohjeeseen pari pientä lisäkikkaa, joita joskus tullut kokeiltua: Ghiasta en tiedä, mutta kuplassa ei tarvitse nostaa koria ihan yhtä korkealle, jos ottaa pyörän pois ja vetää koneen sivulle. Edellyttää tietysti tallia, jossa tilat sallii. Jos on sileä lattia, voi irrotetun koneen laskea tunkilta vanhalle matolle ja vetää sen avulla korin alta pois. Säästyy joku sentti korin nostossa. Quote Link to comment
Guest AnttiRN Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 meneekö -69 kuplan ratti -73:een ? Quote Link to comment
metake Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 (edited) meneekö -69 kuplan ratti -73:een ? Riippuu kuplasta. 1200 malliin menee, muissa osuu pyyhkijän viikseen. Edited July 1, 2015 by metake Quote Link to comment
Guest py_ry Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 Miten kytkinpolkimesta saa löysän pois? Nyt on 5-8cm senttiä tyhjää polkimessa. Quote Link to comment
mikko k Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 Vaijerin päästä, siipimutteria kiristämällä, vaihdelaatikon kyljestä. Quote Link to comment
Guest py_ry Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Ennen kytkin remonttia tyhjää oli noin 2cm. Kupla on Vakio kytkimellä 215mm. Jos vaijeria kiristää niin kytkin ottaa ylhäältä. (löysää 2cm) Vaijeria Löysätessä "tuntuma" melko pohjassa . (löysää n8cm) Saako polkimesta löysän pois ja kytkimen ottamaan pohjasta? Onko jotain sääntöä/ohjetta että pitääkö kytkimen ottaa ylhäältä vai pohjasta? Quote Link to comment
mikko k Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Kai se on makuasia missä kohtaa haluaa kytkimen ottavan kiinni. Mutta jonkinlaisena ohjeena olen mielestäni nähnyt jossain että 2-2,5cm tyhjää. Siten olen omia säätänyt ja se tuntuu luontevalta, kun ei tarvi lattian rajaa tavoitella. Quote Link to comment
Anpu Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Jos kiristät löysät pois painelaakeri pyörii kokoajan plus ennenpitkään kytkin rupee luistamaan, tais olla jo kokemusta ;) Quote Link to comment
Guest py_ry Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Jos kiristät löysät pois painelaakeri pyörii kokoajan plus ennenpitkään kytkin rupee luistamaan, tais olla jo kokemusta ;) Osimoilleen näin kävi :-D Quote Link to comment
Guest Bonzer Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Riittääkö vakio bensapumppu ruokkimaan 1.9l konetta 2x 34mm kaasareilla? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 Hyvin riittää, jos em. 34:t on herkät tulvimaan tai huonot neulat/kohot niin bensan painetta saattaa joutua jopa rajoittamaan. Quote Link to comment
Guest Bonzer Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 Kone on jo autossa kiinni, huomenna kaasarit ja sit näkee toimiiko noin. Quote Link to comment
Guest AnttiRN Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 Mistä apuja. -73 1300:ssa jarruvalot ei pelaa. Polttimot katottu, sulake katottu, polttimoitten kannat ja maadotukset katottu. Taka ajovalot kuitenkin pelaa. Onko seuraavana vaihtoehtona jarruvalojen kytkin? Quote Link to comment
sleepercooler Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 Siitä lähtisin seuraavaksi liikkeelle! ja tietty johdotus/kytkennät 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.