Jump to content

Semi-interaktiivinen moottoriprokkis


Recommended Posts

No nyt täytyy sanoa, että kokemuksen puuttuessa en itse tiedä... Jos 180 riittää niin hyvä! Uutenakin edullisempia ja yksi tosin ruosteinen on arkistossa. Kennedyn asetelma oli tarkoitus laittaa, levy vielä avoin.

Link to comment

Tässä osia keräillessä ja puuhastellessa alkaa vauhtipyöräasia ahdistamaan ja pahasti.

 

O-rengasmallin kampakseli, tähänhän sopii tai sitten ei myös vanhemmat ei-o-rengas vauhtikset. Riippuu keneltä kysyy. 

 

Vaihtoehdot alkaa olla:

 

180mm 6V vauhtis

200mm 6V vauhtis

Näissä ei o-rengasuraa ja sopivuus on kysymysmerkki. Molempia tarjolla.

 

B-Vaihtoehto mallia tee itse:

Esim: http://www.aircooled.fi/tuote/21/vauhtipyora-kevennetty-valuteras-8tapitus-200mm-t123

Valmis vauhtis, kevennetty ja kaikkea + kasitapit. Tämä sorvin läpi ja istutetaan hammaskehä 6V vauhtiksesta.

 

Samaan aikaan koen tuskaa DH puhaltimen sopivuudesta kapeaan 6V laturiin. Metake-Google kyllä kertoi tämän onnistuvan...?

 

Tämän voisi kai tehdä helpomminkin, mutta jostain se haaste on näköjään revittävä.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Päivityksiä ei kuulu, mutta kyllä silti tallissa suhisee.

 

Kaasarit pientä kokoonpanoa vaille läpikäyty. Päätti vain yksi messinkinen uimurin saranaruuvi murtaa kantansa irti. Ei hätää, näitä saanee ihan Suomestakin :)

 

Lohkoa pesty, puhallettu ja tulppia irroiteltu. Öljyproppusysteemin laippaosa on kovin rokonarpinen, en tiedä mikä lohkoa on syönyt ja missä. Täytyy kysyä koneistamosta saako laippapinnan suoristettua. Lohkostakaan ei aivan puhdas tullut kotikonstein, hieman kirjava. En kuitenkaan jaksaisi maalata, eikä se ehkä ole hyvän tavan  mukaista. Hapettukoot.

 

Seuraavaksi sälää tilaten, jotta saa nippeleitä koneistukseen.

 

Apropoo, uskaltaakohan noiden empi -kansien venajousia käyttää? Vai pitäisiköhän vaihtaa joihinkin tunnettuihin? (Kannethan oli uudet vaikkakin wanhaa warastoa).

Link to comment

Kampikammion öljypohjan syöpymät on yleensä veden aiheuttamia. Eli kone seisonut esim ulkona ja sisään kondensoitunut kosteutta joka ajanmyötä valunut koneen alimpaan kohtaan ja ruvennut tekemään vahinkojaan.

 

Btw tuli tälläinen mieleen että jos näin pääsee käymään kosteuden kanssa niin muodostaako esim kuparinen tiivisteprikka propussa kemiallisen parin kampikammion magnesium/alumiinin kanssa.

Link to comment

Speksaamatta jäi ja pahasti. Syöpymät ovat ulkopuolella. Lohkon reunat lähellä peltien kiinnytkohtiakin ovat hieman röpöllä. Muuten ok. Seissyt ehkä jossain. Sisältä yhtä kaunis kuin nuo valujäljeltään ylipäätään on.

 

Kemian opinnot alkavat olemaan unholassa, mutta hanurituntumalta sanoisin, ettei magnesium ja kupari ole kovin reaktiivinen pari. 

Link to comment

Kyllä sen suoristettua saa, eri asia on haluutko maksaa siitä sen mitä koneistamo haluaa. N.85% perstuntumalla vastaantulleista lohkoista on tuolta syöpynyt enempi tai vähempi, pahimmillaan pinnapultitkin jo tipahtaneet syöpymisen takia. Ei vaikuta toimintaan pätkääkään nuo rokonarvet.

Link to comment

Öljyproppusysteemin laippaosa on kovin rokonarpinen, en tiedä mikä lohkoa on syönyt ja missä.

Jos laittaisi lisäöljypohjan, niin tuohon väliin saisi laittaa hiukan vahvemman ja pysyvämmän tiivistemassan kun rakoa ei tarvitse avata sihdin puhdistamista varten.

Link to comment

Jos laittaisi lisäöljypohjan, niin tuohon väliin saisi laittaa hiukan vahvemman ja pysyvämmän tiivistemassan kun rakoa ei tarvitse avata sihdin puhdistamista varten.

 

Juuri möin lisäöljypohjan varastosta pois. Ei mitään jakelua ainakaan 1.5 litran "Empi" mallisen pohjan kanssa, ei mahdu. Tuohon väliin sopinee Locktiten "ruskea" ei-kovettuva massa (en muista koodia). Lähtenee jollain tiukalla liuottimella aina pois. Tai sitten pylväskoneeseen patentoi hiomapalikan, ja sillä yrittää tuhota lohkon. Ehkä vain tiivistän :)

Link to comment

Mr. Valtonen antoikin aika tärkeän vinkin liittyen kansiin. Empi 3.01 kansissa on nokitila, ja tämähän täytyy ottaa mukaan laskiessa dekkiä. Sviduiksi olisi mennyt ilman vinkkiä. Lisäksi varoiteltiin kansista, laskeminen voi olla mahdotonta, matsku loppuu kesken. Näissä kansissa näyttää olevan materiaalia yhtä paljon ripojen välissä kannen alaosasta yläosaan. Tarkoitettu jyrsittäviksi.

 

Joku seppä on jyystänyt venttiiliohjureista päistä pois. Tarvitseeko nämä vaihtaa uusiin? (Laitan kuvaa jahka irroitan venttiilit). Kansia myös porttailtu, näitä ajattelin siistiä ja tasoitella itse rohkeasti.

 

Kiertokankivalinta on menossa, mitäs suositellaan? (Vakiopituiset, eikö?).

 

Arkistossa on Mahlen laakereita (kuvat alussa). Uskallanko näitä käyttää vai pitäisikö Kolbenit?

 

Puristukset arvonnassa, joku suosittelee 8.5, joku yli 9. Pitäisi saada 6v startilla käyntiin mylly ja ajaa 98 bensalla... Ajatuksia?

 

Osia tulossa, osatilausta menossa sisään, koneistamo löytynyt (kokeillaan Hämeenlinnaa).

Link to comment

Jos kyseessä on Hämeen diesel, niin suosittelen harkitsemaan toisenkin kerran...

Käytin kuplan lohkon koneistuksessa. ainoa asia mitä tehtiin oli lohkon päittäisen koneistus ensimmäiseen alikokoon eli 21mm.

hakiessani lohkoa sanottiin hinnaks 99e! no sain tingattua hinnaks76,50e. ja ahdistus alkoi....

no sit rupesin mittaileen sitä lohkon laippaväliä niin se olikin mitassa 20.90mm ja laakerihan oli sinne väljä.

tämä kyseinen koneistamo oli HÄMEEN DIESEL hämeenlinnassa!!!!!

Kiertäkää hyvät ihmiset temä pulju kaukaa!

Link to comment

Mie voin suositella myös Mäntsälää kansihommiin: miun kansista aikoinaan katkesi pakovena, ja palotila oli aika hurjan näköinen sen jälkeen. Kun kannet muuten olivat kunnossa, palotila hitsattiin täällä Joensuussa ja sitten kansipari Mäntsälään. Takaisin tuli silmämitalla katsottuna erittäin hyvinä ja identtisinä, ja hienovaraista hommaa on varmasti riittänyt. Samalla muutenkin täysi kansiremppa - ohjurit, seetit, venat, jouset.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Prokkis otti pientä noin 70euron takapakkia, kun ystävällisesti sain ostaa käyttökelvottoman vauhtipyörän. Jatkossa asioin vain tuntemieni henkilöiden kanssa, tai ostan kaupasta uutta (halvempaakin äkkiä).

 

Tilalle löytyi onneksi aito uusi VW:n 200mm 6v vauhtis ja vielä stefa-uralla.

 

Muutoinkin osaa on tilauksessa ja työkalua. Seuraavaksi kannet Mäntsälään. Sain myös erittäin hyvää vinkkiä palstan kautta, että nokkavalintaa varten kannattaa hoidattaa kansi kuntoon, ja mitata paljonko kansi virtaa / nosto.

Edited by Paavuli
Link to comment

 

Prokkis otti pientä noin 70euron takapakkia, kun ystävällisesti sain ostaa käyttökelvottoman vauhtipyörän. Jatkossa asioin vain tuntemieni henkilöiden kanssa, tai ostan kaupasta uutta (halvempaakin äkkiä).

Tuo on kyllä valitettavan surullista. Itse huomannut että ei ole minkäänlaista järkeä ostaa käytettyä moottorinosaa, varsinkaan näkemättä. Aina on tullut paskaa vaikka myyjän mukaan on "pulttaa kiinni ja aja". Usein kuulee myös naurettavan väitteen että vanha huono orkkis osa on parempi kuin uusi kiinan paska, no joskus on, mutta useimmiten ei.

  • Like 2
Link to comment

No.. On esim kovin vaikea kasitapittaa vauhtista josta alkuperäiset tappireiät on soikeat. En keksi millä taikaliimalla fiksataan vanhat reiät ja porataan uudet. Entä millainen stefa sopii kuluneeseen ja rokkoiseen ratsupintaaan? Sitten vielä pitäisi korjata yksi soikea paineasetelman ruuvireikä ja sorvauttaa kitkapinta.

 

Verkonpainon raja on aika korkealla, mutta tuo kyllä ylittää...

 

Anyhow uusi vauhtis on nyt ja siitä kevennellään (jahka kampi saapuu ja sen massa tiedossa).

Link to comment
  • 2 weeks later...

Pohdinnan alla pakorööristö.

 

Alunperin ajattelin kokeilla (huom kokeilla) edullista "alle satasen sport-vaimennin" -settiä. Mutta kuulin niiden käryävän kuin rengaspalo ja äänen olevan luokkaa aivan kauhea.

 

Sidewinder systeemiä hieman rajoittaa monissa seteissä pöntön sijoitus alustan alapuolelle, ei mahdu.

 

Ultra stealth-henkinen ratkaisu olisi esim: http://aircooled.fi/tuote/3645/pakosarja-super-competition-lammonvaihtimille-musta-t1-csp, okei venttiilien säätöä varten joutuu tuon pudottamaan pois, mutta onko nuo muutoin millaisia? Tulisi kivasti lähdötkin vakiopaikoille, eikä jää "tyhjiä kaaria".

 

Lämmönvaihtimethan tähän oli tulossa. Tuossa em. linkin putkessa ei ole esilämmityspaikkoja, joten moottorin takapeltiä voisi modata ja poistaa esilämmityksen reiät yms...

  • Like 1
Link to comment

Toi linkittämästi putkisto on hyvä...

 

Rakentelin joskus ylijäämäpaloista sekä normaaleista pyöreistä vaimentimista tuommoisen kopioputkiston. Toimi hyvin ja oli hiljainen, jos olisin käyttänyt laadukkaampia osia olisi tuo varmaan ollut vieläkin hiljaisempi ja kivempi putki.

 

Joka tapauksessa asettui mukavasti auton alle eikä haitannut kohtuuttomasti huoltotöitä, eikä oikein asennettuna kolissut alustaan, tms.

  • Like 1
Link to comment

Sidewinder systeemiä hieman rajoittaa monissa seteissä pöntön sijoitus alustan alapuolelle, ei mahdu.

 

Ultra stealth-henkinen ratkaisu olisi esim: http://aircooled.fi/tuote/3645/pakosarja-super-competition-lammonvaihtimille-musta-t1-csp

Hyvä putkisto tuo linkin yksilö, eikä ota maahan kiinni hiukan matalammassakaan laitteessa, kuten tässäkään:

 

521.jpg

Link to comment

No ei näköjään ole korkeuspuolessa hätää. Omani maasturi tuohon verrattuna.

 

Täytyy alkaa tyhjentämään taskunpohjia ja realisoimaan irtotavaraa.... Ei tuossa putkessakaan oikein oikaista voi, eikä se ehkä kannata.

 

Öljyjäähyjä on tullut selattua netti puhki. Aion vakavissani tunkea takalokasuojan koteloon piiloon lisäjäähyn. Pitää vaan kokeilla puhaltimia 6 voltilla... Ja edelleenkään en aio porata lisäreikiä. Puskurikiinnikkeisiin rosterista vääntäen paikkaa jäähylle ja suodattimelle (soratie yms huomioitu, ei ajeta hiekalla käytännössä lainkaan). Vaihtoehto B on rakentaa ripustus esim akselin putkeen..

Link to comment

No tämäkin oli itsellä suunnitteilla niin että se semmoinen normaalin kokoinen öljyjäähy koteloidaan ja asennetaan takapyörän eteen sillä tavalla että se kaappaa ilmaa lävitseen...

 

Ajattelin että en laita mitään termostaatteja, yms. kikkareita tuonne väliin sotkemaan öljyn virtaamista vaan annan öljyn virrata kokoajan...

Link to comment

Jaa saamari miksen itse tuota torsioputkea tajunnut. Puhallin päälle imemään, ja taivuttelee alumiinista esim. pienen skuupin. Tosin auton pohjapinnan alapuolelle en hirveästi ripustelisi mitään, ainakaan ilman "failsafea" mahdollista maakosketusta varten. Tuolla torsioputken vieressä on tilaakin reilusti.

 

Samoin itse ajattelin ilman termostaatteja yms. Ajellaan vain kesäisin, joten kylmä sää ei ole ongelma.

Link to comment

Auton alle muodostuu ajaessa alipaine, eli ilma jäähdyttimelle pitää tuoda jotain kautta, kaapparilla tms. jos sen tuohon paikkaan asentaa. Tästä oli SePin kanssa juttua...

 

Tämän asian ovat monet muutkin huomanneet ihan kokeilemalla, mm. minä itse, tosin väärän merkkisellä autolla... ;-)

Link to comment

Hipistely jatkuu. Puhkukopan tehdasmaalit olivat aika kauheat, lisäksi "paukutustesti" ei mennyt läpi, sisäpellit rämisee. Sikaflexiä ja maalia.. :)

 

Apropoo osa loputon: Tuo super comp putkisto. Onko kukaan havainnut jonkun patentoineen lambdaa tuohon? Periaatteessa laipan puolin toisin voisi olla kohtuu hyvä kohta? Laajakaistalla saisi ehkä astetta helpommin piiloponit laukkaamaan kuin persdynolla.

 

Edit: 

 

Entä bensapumppu, sähköllä vai mekaanisesti? 6V pumppuja on Freetechnicsilläkin.

Edited by Paavuli
Link to comment

Mitä kuvan systeemistä puuttuu? Ilman tulopuolella on suuri reikä ennen jäähyä. Lähtöpuolella pellit eivät peitä jäähyn alaosaa.. Onko repropelti tulopuolelta vain vajaa, ja täytyy nikkaroida joku ohjain tuohon?

 

post-885-0-51884100-1444735134_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...