Kemin Karavaanari Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 http://www.iltalehti.fi/autot/2015092120392279_au.shtml Kusettajia koko konserni :) Quote
ARTO Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 (edited) No onpas mennyt peli härskiksi. EDIT, löytyikin mustaa valkoisella. Edited September 21, 2015 by ARTO Quote
ARTO Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 http://yosemite.epa.gov/opa/admpress.nsf/21b8983ffa5d0e4685257dd4006b85e2/dfc8e33b5ab162b985257ec40057813b!OpenDocument Quote
Kemin Karavaanari Posted September 21, 2015 Author Posted September 21, 2015 "Euroopassa on jo aiemmin todettu, että liki kaikkien tehtaiden ilmoittamat päästö- ja kulutuslukemat ovat selvästi alhaisempia kuin todelliset lukemat." Tätä se kilpailu teettää kun tapellaan markkinoista. Tai vaihtoehtoisesti ainahan sitä voi mustamaalata kilpailevia merkkejä niin kuin jenkkilässä on säännöllisen epäsäännöllisesti tapana tehdä. Mitähän se minun Hiace oikeasti puskee putkesta kuin papereissakin taitaa olla 250 g :) Quote
ARTO Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 Päästöverotuksessa käytettävät grammat tulee suoraan kulutetusta litramäärästä, bensalla ja dieselillä erisuuruiset grammat/kulutettu litra. Grammat lasketaan päästönormin mukaisesta keskikulutustestiajosta. Noi otsikon myrkyt ja katsastuksessa mitattavat ovatkin sitten kulutuksesta riippumattomia ns oikeita myrkkyjä ja nämä grammat ja "myrkyt" eivät kulje käsikädessä. Vanhan ilmajäähdytteisen myrkyt keskimäärin useita satoja kertaa suuremmat kuin nykyisten uusien bensa-autojen. 1 Quote
Guest kili Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 (edited) Joo, pääjohtaja pyytää anteeksi-mitähän muuta sen pitäis pyyttää anteeksi? Eli mitä muuta huijausta vielä ilmenekään. Jenkit tienaa parikymmentä miljardia ja vw joutuu korjaamaan 500 000 autoa , jonkun tiedon mukaan yli 30 000 ege per auto, ynteensä siis 15 noin miljardia. Loppululasku siis noin 30 miljardia, taitaa volkkarien hinnat nousta! Edited September 21, 2015 by kili Quote
Tanhis Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 Itse olen ymmärtänyt näin että ennenvanhaan kulutus testattiin ihan oikeasti ulkona jollain testirata tms jolloin saatiin ns oikeanmaailman kulutukset julkaistua. Nykyään kulutus taas mitataan laboratorio olosuhteissa ennalta määriteltyä kiihdytys jarrutus yms kaavaa käyttäen ja tähän sitten lasketaan ilmanvastusta yms mukaan kompensoimaan oikeaa kulutusta. No tottakai tehtaat tekee autot sytytys/ruiskutus kartoiltaan sellaisiksi että testeistä saadaan mahd hyvät lukemat mitkä taasen ovat kompromissejä oikean ja labra-ajelun väliltä. Niin siis mun teksti ei siis perustu mihinkään oikeaan tietoon vain omaan ymmärrykseen asiasta. Quote
VW-63 Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 Päästöt ja kulutus ovat eri asioita, eivätkä ne kulje käsikädessä. Ja nythän oltiin narahdettu nimen omaan päästöjen vääristämisestä vaikka lehtijutussa olikin mainintaa myös kulutuksesta. En kyllä ymmärrä miten korjaus/auto voi maksaa 37ke? Eikös tuo ole korkeampi hinta kuin ko. autojen hankintahinta! Quote
Lasse Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 Mun volkkarin päästöt on täyttä tavaraa. Siksi niitä ei mitatakaan. Menis laitteet patskaks... heh. 1 Quote
Kemin Karavaanari Posted September 21, 2015 Author Posted September 21, 2015 Itse olen ymmärtänyt näin että ennenvanhaan kulutus testattiin ihan oikeasti ulkona jollain testirata tms jolloin saatiin ns oikeanmaailman kulutukset julkaistua. Nykyään kulutus taas mitataan laboratorio olosuhteissa ennalta määriteltyä kiihdytys jarrutus yms kaavaa käyttäen ja tähän sitten lasketaan ilmanvastusta yms mukaan kompensoimaan oikeaa kulutusta. No tottakai tehtaat tekee autot sytytys/ruiskutus kartoiltaan sellaisiksi että testeistä saadaan mahd hyvät lukemat mitkä taasen ovat kompromissejä oikean ja labra-ajelun väliltä. Niin siis mun teksti ei siis perustu mihinkään oikeaan tietoon vain omaan ymmärrykseen asiasta. Tässähän oli autoihin asennettu päästöjä huijaava softa eli ihan eri asia kuin mitä kulutus näyttää labrassa ja kadulla. Alkaa olemaan aika järjestelmällistä huijausta jos 2009-2014 ollut käytössä ja aika nolo kun tulee esille että kusetettu ihan tietoisesti. Tulee jotenkin Itänaapurimme presidentti mieleen :) Quote
Tanhis Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 "Euroopassa on jo aiemmin todettu, että liki kaikkien tehtaiden ilmoittamat päästö- ja kulutuslukemat ovat selvästi alhaisempia kuin todelliset lukemat." Vastasin oikeastaan tähän kommenttiin. Quote
Västi Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 Eiköhän jenkkien oman maan tuotteet ole suurempi ympäristörikos... 2 Quote
Tanhis Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 Eiköhän jenkkien oman maan tuotteet ole suurempi ympäristörikos... No nehän koettaa tukea oman maan tuotantoa kaikin mahdollisin keinoin. Siksi esim amerikkalaiset eivät ihan hirveästi tuo autoja euroopasta. 1 Quote
PZQ Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 No nehän koettaa tukea oman maan tuotantoa kaikin mahdollisin keinoin. Siksi esim amerikkalaiset eivät ihan hirveästi tuo autoja euroopasta. Kyllä näin koska Top 5 listalla, Saksalaisten tuontiautojen edellä Japani & Kanada.. -Pete- Quote
PZQ Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 Passenger cars, new & used - 3000 $153,455,547,386 Noilla numeroilla USA osti 2014 tuontiautoja, eli ei aivan nappikauppaa -Pete- Quote
Tanhis Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 Niin ja mikäköhän luku on paikallisiesti tuotetuille autoille. Ja itse ajattelin vanhoja vehkeitä ja niiden maahantuontia. Quote
PZQ Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 (edited) Niin ja mikäköhän luku on paikallisiesti tuotetuille autoille. Ja itse ajattelin vanhoja vehkeitä ja niiden maahantuontia. 307,680 incoming privately owned vehicles 2014 luku -Pete- Edited September 21, 2015 by PZQ Quote
toroidi Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 Eiköhän jenkkien oman maan tuotteet ole suurempi ympäristörikos... Niin, tässähän on kyse typen oksidideista, jotka ovat oikeasti ihmiselle haitallisia päästöjä. Jenkit ovat kuitenkin käyttäneet katalysaattoreita, egr-virityksiä ja ilmapumppuja yms virityksiä jo 70-luvulta lähtien. Suomessahan tuota paskaa saa perus nokilekapaskatti tuutata ilmaan rajattomasti :) Quote
ARTO Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 Joo, mutta uusissa ruiskutetaan ns kusta putkeen ja typet laskee. Quote
Västi Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 Niin, tässähän on kyse typen oksidideista, jotka ovat oikeasti ihmiselle haitallisia päästöjä. Jenkit ovat kuitenkin käyttäneet katalysaattoreita, egr-virityksiä ja ilmapumppuja yms virityksiä jo 70-luvulta lähtien. Suomessahan tuota paskaa saa perus nokilekapaskatti tuutata ilmaan rajattomasti :) Niin, henkilöautopuolellahan se menee nuin, mutta taitavalla verosuunnittelulla amerikkalinen ostaa yli 5 litran koneella olevan bensa/diesel krematorion joka sitten merkataan maatalouskoneeksi, kun nurmikkoakin on omalla pihalla yli 5 neliötä. Näitä pickupeja ja jätti SUVeja kun ei nuo päästömääräykset koske, vaan niissä on paljon lievemmät vaatimukset... Quote
Tanhis Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 Niin, henkilöautopuolellahan se menee nuin, mutta taitavalla verosuunnittelulla amerikkalinen ostaa yli 5 litran koneella olevan bensa/diesel krematorion joka sitten merkataan maatalouskoneeksi, kun nurmikkoakin on omalla pihalla yli 5 neliötä. Näitä pickupeja ja jätti SUVeja kun ei nuo päästömääräykset koske, vaan niissä on paljon lievemmät vaatimukset... Niin jännä juttu miksi fordin F-sarja on USA:n myydyimpiä autoja. Quote
Guest kili Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 Mitäs tekemistä jenkkien touhuilla on volkkarin huijauksen kanssa? Niiden pääsätöt on mitä on, kuitenkin siellä laillisia. Volkkari sensijaan teki laitonta ja on myönätnyt jutun! Ei sellainen sofistikoitunut huijausohjelma vahingossa synny. Quote
Tanhis Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 Mitäs tekemistä jenkkien touhuilla on volkkarin huijauksen kanssa? Niiden pääsätöt on mitä on, kuitenkin siellä laillisia. Volkkari sensijaan teki laitonta ja on myönätnyt jutun! Ei sellainen sofistikoitunut huijausohjelma vahingossa synny. Itse olen miettinyt sitä että miten kyseinen ohjelma toimisi. Onko kellään mitään ideoita miten auto tunnistaisi mittaustapahtuman. Quote
Paadre Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 (edited) Itse olen miettinyt sitä että miten kyseinen ohjelma toimisi. Onko kellään mitään ideoita miten auto tunnistaisi mittaustapahtuman. Pakopaineen muuttuessa ohjelma alkaa muuttamaan karttaa. Ei tuohon varmaan muuta "helppoa" tietä ole. E: olen niin väärässä... Olihan siihen muitakin tapoja... E2: Olishan toi periaatteessa mahdollista ihan vaan tyhjäkäyntiä muokkaamalla, eli auto paikallaan niin saasteet alenee ja jos pyörät ei pyöri niin paikallaan kierrätettäessä olisi sama juttu eli niin kuin 68maatti sanoi. Tähänköhän perustuu se, että tietyt uudet autot eivät paikallaan kierrä ku joku 3000-4000rpm. Hmm, selvä salaliitto. Edited September 22, 2015 by Paadre Quote
68maatti Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 (edited) 37keur/myyty ajoneuvo tulee auton elinkaaren aikana tuotetuista haitallisista päästöistä * haitta-arvo (saadaan ihan USD/g hinta, Euroopassa 0,0088€/g) * rikolliskerroin. NOx aiheuttaa Californiassa melkoisen akuuttia SMOG ongelmaa ja alailmakehän otsoniongelmaa (O3). Karkeana yleistyksenä matala kulutus --> korkea NOx ja toisinpäin. VAG:n huijarisofta oli SCR laitteiden ja EGR:n kanssa olevissa malleissa. Matala NOx maksaa, joko kulutuksessa (diesel/AdBlue) tai vähintään muissa ominaisuuksissa (lämpöjen hallinta, korkea EGR taso likaa venttiilit tms) Muita tunnettuja päästöhuijauksia löytyy Volvon kuorma-autoista 90-luvulta jenkeistä ja Cumminsin 14litraisesta Euro2 moottorista (esim Sisun SR/SM260 ja isommat mallit). -Mittatapahtumassa ei tyypillisesti kaikki pyörät pyöri --> ABS tiedosta info. -Testisyklit on tunnettuja, jos alkaa tuntumaan reitti tutulta --> testisyklisofta päälle -testisyklissä määritelty muitakin juttuja : valot, ilmastointi, lämpötila jne... Kaikki täsmää --> testisofta päälle. Ja myös ajovastukset on määritetty, mutta auton valmistaja saa antaa taulukkoarvon lisäksi omat arvot. Ja tämä on suurin tekijä miksi ilmoitettu ja todellinen kulutus eroavat. Espanjassa IDIADA:lla on paras mittarata rullausvastusten (ja melun) määrittelyyn: Lämmintä, sileä rata (silti speksissä), korkealla ohuessa ilmanalassa. Edited September 22, 2015 by 68maatti 1 Quote
68maatti Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 E2: Olishan toi periaatteessa mahdollista ihan vaan tyhjäkäyntiä muokkaamalla, eli auto paikallaan niin saasteet alenee ja jos pyörät ei pyöri niin paikallaan kierrätettäessä olisi sama juttu eli niin kuin 68maatti sanoi. Tähänköhän perustuu se, että tietyt uudet autot eivät paikallaan kierrä ku joku 3000-4000rpm. Hmm, selvä salaliitto. Tai sitten rajoitetaan kierrosten nousunopeutta (esim MB Atego 815, lähtee tyhjänä ykkösellä sen mitä pallokeula 1200 koneella, täydellä kuormalla ja kärryllä), joka suojelee voimalinjaa nykäyksiltä, ei savuta ryntäytyksessä jne... Euroopassa pitää kuitenkin saada kierrokset korkealle paikallaankin katsastusvaatimusten takia. Quote
Guest kili Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 (edited) homma karkaa volkkaritehtaalla käsistä: AAMULEHTI: Yhdysvalloista alkanut Volskwagen-skandaali laajenee. Volkswagen on ilmoittanut tiistaina, että maailmanlaajuisesti on myyty jopa noin 11 miljoonaa autoa, joihin on asennettu päästömittauksissa tietoja vääristävät laitteet. Volkswagen osakkeet romahtivat tiistaina peräti 20 prosenttia. Edited September 22, 2015 by kili Quote
Guest a-p Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 Jos olisi ylimääräistä rahaa ostasin Volkkarin osakkeita heti. Nousee kuitenkin parissa vuodessa takaisin. Quote
Guest kili Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 (edited) Jos olisi ylimääräistä rahaa ostasin Volkkarin osakkeita heti. Nousee kuitenkin parissa vuodessa takaisin. AAMULEHTI: Saksan autoteollisuuden kivijalan kurssi Frankfurtin pörssissä on kahdessa päivässä halventunut yhteensä 40 prosenttia ja yhtiön pörssiarvosta oli kadonnut tiistain alkuillan laskelmien mukaan jo 27 miljardia euroa. nyt ostamaan!!!! tai sitten ei, 11mijoonaa autoa ja amerikoissa epäiltiin, että jokaisen korjaaminen maksaa jotain 30000 euroa. Korjauksen laskuksi tulee hirvättävä summa. Entäs jos nämä autot määrätään käyttökieltoon. Korvausvaatimuset jättmäiset. Onkohan Volkkari saksan Nokia? Edited September 22, 2015 by kili Quote
Jorrma Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 Kylläpäs täällä taas jaksetaan meuhkata vesivehkeistä, eix niille oo omat palstat? 1 Quote
ARTO Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 Kuitenkin salaa puolet palstan kirjoittajista haaveilee TSI DSG testivoittajista,hih Quote
non-hippy Posted September 23, 2015 Posted September 23, 2015 Olihan Taloussanomat onnistunu kuvittamaan juttunsa asiallisesti. Diesel junikset? Toivottavasti nyt viherhipit ei spreijaa juniksen kylkeen "maailma pelastuu" slouganeitaan ;-) Quote
Paadre Posted September 23, 2015 Posted September 23, 2015 Saksalaiset ja kaasu... On näillä vieläkin selvästi joku pakkomielle noihin myrkkyihin. Eniten ihmettelen sitä, että jotkut ostavat saksassa valmistetun kaasuauton, historian tietäen en menisi edes kyytiin. ;) Quote
tolvana Posted September 23, 2015 Posted September 23, 2015 Otan riskin,ostan huomenna TSI+DSG wolkkarin ihan omaan käyttöön... Quote
GT78 Posted September 23, 2015 Posted September 23, 2015 Itsellä vaihtui työpeli Opeliin ja ei se kyllä Volkkaria tai varsinkaan Audia pese millään muulla sektorilla kuin kulutuksessa, pienellä menee omankin seurannan mukaan. Rouvan käyttis A6 myytiin justiinsa pois ja tilalle tod näk BMW e61 520D tai 523i. Passattia ei voi ostaa ko alkaa oravat köhii puissa noilla myrkkypäästöillä... Quote
SePi Posted September 24, 2015 Posted September 24, 2015 Jospa siellä oliskin ollu joku california option ruksattuna moottorin ohjaimiin ;-) Ni että jos kerran sellaisen saasteettomuus ohjelman voi jollain modauksella syöttää, niin miksei sitä ole joka autoon laitettu jo valmiiksi? Mites VW on tehny nää Euro 6 rajat alittavat koneet tänne muualle - jos ovat ilman ureaa selvinneet? nimimerkki: mulla kyllä nää TSI:t ja TDI:t kestää hienosti, mutta tää aircooled osasto on jatkuvasti kuralla Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.