Motör Circus Posted January 10, 2017 Posted January 10, 2017 Tarvitsin auton projektia varten ja se oikea löytyi!Hankkeen nimi on Motör Circus ja siitä voit lukea lisää ja seurata Facebookissa:https://www.facebook.com/moteurcircus Auto on vuoden 1979 T2. Ulkokuori on omaperäinen. Tekniikka ilmeisesti pelaa ja kuulemma ei tarvitse paljoa laittaa ennen katsastusta. Kunhan talvi tuosta hellittää, laitetaan pallis liikenteeseen ja tiedossa onkin ajoa ja paljon. Kesällä lähdemme sirkuskiertueelle ja auto tulee esittämään suurta roolia esityksessä, sillä esitys tapahtuu auton ympärillä. Kesä 2017 kuljetaan nykyisellä varustuksella, mutta sen jälkeen uudistetaan tekniikkaa. - Tässä vaiheessa, joku saattaa närkästyä - mielensäpahoittajat voivat keskeyttää tähän. - Auto muunnetaan sähkökäyttöiseksi, Motör Circuksen ideana on siis edistää sähköautoilua. Tässä vaiheessa joku saattaa innostua ylimääräiseksi jäävästä moottorista - palataan asiaan. Quote
-tipi- Posted January 11, 2017 Posted January 11, 2017 Motörisirkuksesta moottori pois heti kättelyssä :D ÄkküCirCüs? 2 Quote
Tanhis Posted January 11, 2017 Posted January 11, 2017 Mielenkiintoiset ikkunat takaosastossa. Onkohan tämä joku brassituonti tai onko noi lisätty jälkikäteen. Quote
DWL_Puavo Posted January 11, 2017 Posted January 11, 2017 Sähkökonversio kiinnostaa kyllä! Ja onhan se sähkömoottorikin moottori, on täällä ennekin noista sähköpirsseistä keskusteltu mutta enimmäkseen on vaan kauhisteltu akkujen hintaa. 1 Quote
KimmoH Posted January 11, 2017 Posted January 11, 2017 Mielenkiintoiset ikkunat takaosastossa. Onkohan tämä joku brassituonti tai onko noi lisätty jälkikäteen. Oisko suomessa puhkottu paku ? Quote
Anssi Posted January 11, 2017 Posted January 11, 2017 (edited) Tuolla on heitetty pari euroopan reissua... On Suomessa puhkottu, ikkunat olivat kaarevat ja tavallista ikkunalasia. Rikkoutuneen pitkän ikkunan tilalle löytyi ilmaiseksi juniksen kyljet. Ei todellakaan nykyään kannattaisi tehdä noin mutta -97 tilanne oli hieman erilainen :) Etuakselikin on madallettu "katkaise ja käännä" metodilla kun säätöpaloja ei ollut saatavilla. Näyttää kyllä korkeammalta kuvissa kuin muistin. "The car and performers will start touring in Finland early 2018 and continue through Europe. The performance will incorporate acrobatics, physical comedy, object manipulation and live music" Sanoisin että sama linja jatkuu kuin viimeisellä matkalla 2000 Roskildeen :D Tosin silloin akrobatia ja fyysinen komedia oli pääosin tahatonta. Edited January 11, 2017 by Anssi 5 Quote
Tanhis Posted January 11, 2017 Posted January 11, 2017 Oisko suomessa puhkottu paku ? Ei vaan ollut perus puhkotun lasit ja myös takatilan tuuletusreijät puuttuu. Quote
-tipi- Posted January 11, 2017 Posted January 11, 2017 Ei tainnut noita tuuletusreikiä olla kaikissa pallis kasteneissa. M-koodi? Quote
Motör Circus Posted January 12, 2017 Author Posted January 12, 2017 Tuolla on heitetty pari euroopan reissua... On Suomessa puhkottu, ikkunat olivat kaarevat ja tavallista ikkunalasia. Rikkoutuneen pitkän ikkunan tilalle löytyi ilmaiseksi juniksen kyljet. Ei todellakaan nykyään kannattaisi tehdä noin mutta -97 tilanne oli hieman erilainen :) Etuakselikin on madallettu "katkaise ja käännä" metodilla kun säätöpaloja ei ollut saatavilla. Näyttää kyllä korkeammalta kuvissa kuin muistin. "The car and performers will start touring in Finland early 2018 and continue through Europe. The performance will incorporate acrobatics, physical comedy, object manipulation and live music" Sanoisin että sama linja jatkuu kuin viimeisellä matkalla 2000 Roskildeen :D Tosin silloin akrobatia ja fyysinen komedia oli pääosin tahatonta. Kiitos Anssi, otetaan Roskilde myös matkakohteeksi! Tosiaan, ensi kesänä jo rällätään jossain päin Suomea ja 2018 sitten sähköisesti. Onneksi akkujen hinta on tulossa alaspäin, mutta rahaahan hankkeeseen palaa, jos ei bensiiniä. Jos tunnet yrityksen, joka haluaisi tehdä yhteistyötä tällaisen projektin kanssa, kerro toki! Ja sitten lisää kuvia: Pitäisikö noille paljaaksi hiotuille kohdille tehdä jotain? https://www.facebook.com/moteurcircus/photos/a.978244392309271.1073741829.918460278287683/978244418975935/ Quote
GT78 Posted January 13, 2017 Posted January 13, 2017 Vetäkää lakka yli saatte hienon patinaluukin Quote
Tanhis Posted January 13, 2017 Posted January 13, 2017 Kaiken maailman ankkurivahoja ulkomailla käyttävät rottaluukin säilöämiseen. Quote
multanen Posted January 13, 2017 Posted January 13, 2017 Tosiaan, ensi kesänä jo rällätään jossain päin Suomea ja 2018 sitten sähköisesti. Jotenkin tuntuisi että kaupungista-kaupunkiin kiertue ei taida onnistua sähköpalliksella. Alkuperäisen tyylisellä moottorilla saattaa tyydyttävästi päästä kaupungista toiseen mutta silloinkin pitää olla tekniikka kunnossa. Tietysti jos on osaava asentaja mukana niin pääseehän näillä vaikka mihin asti. Ongelmatilanteessa palstalle kannattaa kirjoittaa tien varrestakin, on näitä avuliaita harrastajia tasaisin välein ympäri Suomea (ja ulkomaillakin). Quote
Motör Circus Posted January 13, 2017 Author Posted January 13, 2017 Jotenkin tuntuisi että kaupungista-kaupunkiin kiertue ei taida onnistua sähköpalliksella. Alkuperäisen tyylisellä moottorilla saattaa tyydyttävästi päästä kaupungista toiseen mutta silloinkin pitää olla tekniikka kunnossa. Tietysti jos on osaava asentaja mukana niin pääseehän näillä vaikka mihin asti. Ongelmatilanteessa palstalle kannattaa kirjoittaa tien varrestakin, on näitä avuliaita harrastajia tasaisin välein ympäri Suomea (ja ulkomaillakin). Laitetaan onnistumaan! Tässä yksi inspiraation lähteistä - Jehu Garcia, joka on muuntanut Volkkarinsa sähköiseksi. Tällä videolla Jehu matkustaa viikonloppureissulla n. 250km kahdessa osassa, ensimmäinen noin 180km. Hienoa, että avuliaita ihmisiä löytyy! Jehu tarjoaa myös kyydin volkkarikuskille, jolta loppui bensa. https://youtu.be/HftljaBG5cQ Quote
multanen Posted January 13, 2017 Posted January 13, 2017 Laitetaan onnistumaan! Tässä yksi inspiraation lähteistä - Jehu Garcia, joka on muuntanut Volkkarinsa sähköiseksi. Tällä videolla Jehu matkustaa viikonloppureissulla n. 250km kahdessa osassa, ensimmäinen noin 180km. Hienoa, että avuliaita ihmisiä löytyy! Jehu tarjoaa myös kyydin volkkarikuskille, jolta loppui bensa. https://youtu.be/HftljaBG5cQ Mitenkähän se akkujen lataaminen onnistuu joka kaupungissa? Tietysti jos pitempään on yhdessä paikassa niin tavallinen sähköpistoke riittäisi. Itse olen bensakoneen kanssa ollut tyytyväinen jos olen päässyt 180 km ilman ongelmia ;) Quote
Guest Lista Posted January 13, 2017 Posted January 13, 2017 Onko autoon tulevasta (sähkö) tekniikasta jo suunnitelmia? Jehu on näköjää jaksanut askarrella sormiparistojen parissa mutta meillä (veronmaksajilla) pitäisi olla ihan oma litiumakkutehdas Varkaudessa. Ainakin European Batteries verkkosivut ovat vielä pystyssä vaikka firma kippasi jo vuosia sitten. Ihan Chempolis tyyliin sinne aikanaan Tekesrahaa tungettiin ja huhujen mukaan päteviä akkuja siellä tehtiin vaikka kauppa ei käynyt toivottuun malliin. Palliksen moottori- ja tankkitilaan saa varmaan akkuja ihan kivasti sommiteltua mutta miten moottori ja ?taajuusmuuttaja? on tarkoitus sijoittaa? Quote
KimmoH Posted January 14, 2017 Posted January 14, 2017 Eikös jossain korkeakoulussa/tms. just hiljan (muutama vuosi sitten) rakennettu sähköpallis ? Tuleeko tämä vastaavalla tekniikalla ? Nyt ei äkkiseltään löytynyt linkkiä ko. projektiin... Quote
68maatti Posted January 14, 2017 Posted January 14, 2017 Oulun AMK tehnyt sähköautomodiksia, aiheeseen liittyviä hahmoja löytynee tältäkin palstalta - ilmakuplien harrastajina nyt ainakin. Quote
Guest Lista Posted January 14, 2017 Posted January 14, 2017 Näköjään tähänkin on kitti myynnissä http://www.evwest.com/catalog/product_info.php?cPath=40&products_id=226&osCsid=nac7sa0cvncle8r1rfks8bulg3 Seitsemän tonnia ja akut. Quote
boxer Posted January 14, 2017 Posted January 14, 2017 Porissa on tehty pallis ja tais olla kuplakin, ellei oo vielä työs alla.. pallis kuitenkin ollut vw west festissäkin... Quote
Mikko S Posted January 15, 2017 Posted January 15, 2017 Wolfsburgin museossa on 79 mallinen tehtaan tekemä sähköpallis. Siinä on koko liukuoven edustan alue täynnä akkuja ja lattia sitten moottoritilan katon tasalla. 1 Quote
Jorrma Posted January 16, 2017 Posted January 16, 2017 Tuolta voi akkuja kysyä, sivut vielä vanhalla nimellä http://www.celectric.eu/fi/ muuttuu tai on jo nykyään http://www.vision-batt.com/ Quote
GT78 Posted January 16, 2017 Posted January 16, 2017 Porissa SAMK tekee tilauksesta tuonkin bussin sähköiseksi, kustantaa abouttiarallaa 10ke opintotyönä ja ihan viikossa ei varmaan autoansa saa takaisin Quote
Motör Circus Posted January 18, 2017 Author Posted January 18, 2017 Katselinkin aiemmin EVWestin Kupla -rakennussarjaa - Bussisarjassa on näemmä täsmälleen samat komponentit! Sähkömoottori kiinnitetään alkuperäiseen vaihteistoon adapterilla. Vaihteita ei tosin tarvitse kummemmin vaihdella, sillä sähkömoottori jaksaa vääntää - kolmonen voi olla silmässä jatkuvasti, mäkilähdöissä ja motarilla. Itse yritän selviytyä suurimmaksi osaksi projektista, mutta kenties pyydän ammattiapua jossain vaiheessa. Sormiparistoja en ala kolvailemaan Jehun tyyliin. Katsotaan puolen vuoden päästä, mitkä akut laitetaan, akkuteknologia ehtii varmaan kehittyä vielä paljon - ja hinnat. Tällä kartalla on listattu julkisia latauspisteitä, mutta voihan sitä tosiaan kotisähköllä (tai majoituspaikan sähköllä) latailla. Kuusamoon reissaaminen voi ressata, mutta isoimpiin kaupunkeihin pääsee melko vaivatta. Latauspisteverkostohan kehittyy sitä mukaa, kun kysyntä lisääntyy. http://service.plugit.fi/vihreakaistakartta Quote
GT78 Posted January 19, 2017 Posted January 19, 2017 Laitat paneelia katolle ja siihe vielä joku propelli pyörimää Quote
JuhaM Posted January 24, 2017 Posted January 24, 2017 Mitä moottoria tuohon olette ajatelleet? Palliksen konehuoneesen mahtuu vähän isompikin moottori, ehkä jopa jokin standardi moottori. Kuplan konehuoneeseen ei taasen mikä tahansa mahdukkaan. Quote
Motör Circus Posted January 24, 2017 Author Posted January 24, 2017 Mitä moottoria tuohon olette ajatelleet? Palliksen konehuoneesen mahtuu vähän isompikin moottori, ehkä jopa jokin standardi moottori. Kuplan konehuoneeseen ei taasen mikä tahansa mahdukkaan. Moottori tulee olemaan jotain tämäntapaista: Curtis 1238-7601 HPEVS AC-50 Brushless AC Motor Kit - 96 VoltEli vaihtovirtamoottori, jotta jarruenergian talteenotto on mahdollista. Nyt on nettisivut auki: http://acrobatman.com/motor-circus/ Facebookissa voi myös seurata hankkeen edistymistä: https://www.facebook.com/moteurcircus/ Quote
Motör Circus Posted January 24, 2017 Author Posted January 24, 2017 hybridi? Mielenkiintoinen tämä hybridi! Missäköhän näitä kulkee/on kulkenut? Quote
Guest Lista Posted January 27, 2017 Posted January 27, 2017 Sähkö-Kleinbus SAMK Ihan pakko kommentoida, että pikku etikettivirhe on SAMKkilaisilla käynyt, kun on sähköbussissa vesijäähdytys. https://youtu.be/uviGkxV-Nmk Quote
Motör Circus Posted February 27, 2017 Author Posted February 27, 2017 Ovi tipahti.Minkälaista tököttiä suosittelisitte rottalookin säilyttämiseen (ja ruostekohtien käsittelyyn)? Quote
Motör Circus Posted February 27, 2017 Author Posted February 27, 2017 Käytiin ajelemassa kokeilumielessä ja kuvattiin Motör Circus projektia varten valokuvia ja videota.Vaikuttais toimivan, joten muutaman viikon päästä katsastukseen! Quote
Motör Circus Posted March 13, 2017 Author Posted March 13, 2017 Eipä mennyt Pallis katsastuksesta läpite. Etujarrut laahaa ja takajarruissa liika suuret erot voimissa. Ei muuta kun jarrut auki ja ihmettelemään. Takana oli toisella puolella jonkinlaista möhnää. Putsattiin ja hiottiin rummut ja palat sekä tehtiin säädöt. Edestä ei meinannut löytyä syytä jarrujen jumiutumiselle. Männät palautuivat painamalla kevyesti, mutta kumit olivat entiset ja männän päät hapertuneet ja kyljet hippusen ruosteessa. Päätin tilata uudet satulat ja asentelen ne loppuviikosta. Quote
mikan Posted March 13, 2017 Posted March 13, 2017 (edited) https://www.youtube.com/watch?v=5mYAZDrk_pY t. Mika Edited March 13, 2017 by mikan Quote
mikan Posted March 13, 2017 Posted March 13, 2017 Jaappanilainen sähkövehjes: http://zuikk.is/datsun/part3 Tuolla on vähän katsastustarinaakin. t. Mika Quote
masajee Posted March 14, 2017 Posted March 14, 2017 Laita eteen myös uudet jarruletkut. Vanhat varmaan turvonneet umpeen... 1 Quote
Hebster52 Posted March 15, 2017 Posted March 15, 2017 Melko varmasti kuten Masajee sanoi että etuletkut turvonneet sisäänpäin niin nesteet ei pääse palautumaan.. Quote
Paadre Posted March 15, 2017 Posted March 15, 2017 Hyvä se on noi letkutkin välillä uusia. Mukava sitten uudella tehostajalla ajella kun tietää, että letkutkin kestää. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.