Etelän Hetelmä Posted December 21, 2017 Share Posted December 21, 2017 200 metrin volkkarikiihdyttelyjä jonkin verran nähneenä, olen kyllä sitä mieltä että 400 metriä on volkkareillekin näyttävämpi matka. Yksi rata, jota lentokenttä tai vesien suojelu ei poista kiihdytyskäytöstä, on kyllä Tierp Arena. 1 Quote Link to comment
ARTO Posted December 22, 2017 Share Posted December 22, 2017 Virtasalmi Kaukanahan toi kehänolmoselta kattelevien kantilta ja ei oo suora Alastaron veroinen. Varmaan viherpiipertäjät löytää tuolta jonkun lammikon jossa maailman harvinaisin eläinrotu, esim uikkusammakko asustaa ja alue pitää 10km säteeltä rauhoittaa. Quote Link to comment
SePi Posted December 22, 2017 Share Posted December 22, 2017 Kaukanahan toi kehänolmoselta kattelevien kantilta ja ei oo suora Alastaron veroinen. Varmaan viherpiipertäjät löytää tuolta jonkun lammikon jossa maailman harvinaisin eläinrotu, esim uikkusammakko asustaa ja alue pitää 10km säteeltä rauhoittaa. Arto, siellä on jo sellaisia asukkeja, ei niinkään lammissa, vaan lampien rannoilla. Joskus heitä näkee jopa saunaa lämmittämässä tai kaljaa kittaamassa, mutta meteli on heille kauhistus. Ei tosin ollut silloin kun tuo seutu oli kaivosaluetta, vaan nyt kun autioivalle maaseudulle olisi saatu moottoriurheilusta jonkinlaista toimeentuloa... 1 Quote Link to comment
PZQ Posted December 22, 2017 Share Posted December 22, 2017 Jos tämän ajan suurimmat katsoja määrät on livestream katsojat, niin ei luulis ratojen sijainti paljon painavan. Lisenssi puolella suurimmat murheet olleet ilmeisesti kovat kisamaksut, ja moni lopettanut siihen ? Joten olisiko ne lentokentät edelleen suosituimmat pelipaikat, ja siellähän voi ajaa vaikka olis runko puuta :) 1 Quote Link to comment
HSuomi Posted December 23, 2017 Share Posted December 23, 2017 Harmi jos loppuu. 11 vuotta itekkin tullu tuolla EM:ssä käytyä. Tosin parina viimevuonna vain enää päiväreissuilla kun leirintäalue siirrettiin sinne helvetinperseeseen pois crossiradalta. Quote Link to comment
Timo Varis Posted December 25, 2017 Share Posted December 25, 2017 Eihän Alastarolla ajeta muita kuin em kisat? Quote Link to comment
mikko k Posted December 25, 2017 Author Share Posted December 25, 2017 Ensi vuoden alustavassa kalenterissa on sekä Alastaroa että Motoparkia. https://www.fhra.fi/alustava-tapahtumakalenteri-2018/ Quote Link to comment
ARTO Posted December 25, 2017 Share Posted December 25, 2017 Kalenteri alustava ja päivätty marraskuussa eli ennen näitä tuoreimpia ympristöuutisia. Kesäälä tiedetään pitikö tämä lista paikkansa. Quote Link to comment
mikko k Posted December 25, 2017 Author Share Posted December 25, 2017 (edited) Ens kesän ajot on sovittu. 2019 on ??? Edit: siihen saattaa silti tulla lisäyksiä. Edited December 25, 2017 by mikko k Quote Link to comment
mikko k Posted December 30, 2017 Author Share Posted December 30, 2017 Tuskin sinä tai kukaan muukaan lähtisi lentokenttäradalle ajamaan putkirunkoautoilla. On ne kentät sen verran möykkyisiä. Puhumattakaan mistään kovemmista luokista. On tuolla Porissa ainakin tänä vuonna ajettu chevy pickupilla 8,7 / 250+kmh. Tiedä sitte miten kovaa vois putkirunkovolsulla ajaa kun ei oo kokemusta kuin 11,1s/191kmh vedosta. Quote Link to comment
HSuomi Posted December 30, 2017 Share Posted December 30, 2017 Mikä siinä putkirongossa on ettei voi ajaa lentokentällä? Ei kestä kuoppia? Quote Link to comment
mikko k Posted December 30, 2017 Author Share Posted December 30, 2017 Mä en ainakaan pysty tuohon vastaamaan. Ehkä Mr. Mäki voi valaista meitä? Top Fuel dragsterit on cromoputkirunkoisia ja ne ainakin joutuvat melkoisiin rasituksiin. Ja muistaakseni Fhran säännöissä kaikki kovimmat luokat vaatii cromorungon, tavalliset mild steel rungot ei käy. Quote Link to comment
PZQ Posted December 30, 2017 Share Posted December 30, 2017 Lancia Delta S4 oli ja on crmo-putkirunko auto. Quote Link to comment
Mäki Posted December 30, 2017 Share Posted December 30, 2017 Asiaa voi tarkastella laajemmallakin perspektiivillä kuin sillä, että millä autolla voi ajaa milläkin radalla. Kovempien luokkien vuosibudjetit ovat kuusinumeroisia ja ne rahat on raavittava kasaan jostakin. Jos on pari kisaa jossakin peräkylän lentokentällä, niin kukaan sponsori ei lähde mukaan sellaiseen leikkiin. EM-kisat ovat käytännössä ainoa tulonlähde alan kattojärjestölle ja isot luokat ovat niitä, joita ihmiset tulevat katsomaan. Perusluokat, kuten Stock, ovat verrattavissa television mainoskatkoihin: silloin mennään hakemaan kaljaa ja makkaraa. On se kuitenkin kiva ajella kunnon moottoriradalla, missä on kunnolliset katsomot, turvajärjestelyt ja suojavallit lipeämisen varalta. Vai haluaisitteko itse olla lentokentällä lippusiiman takana, kun Pro Stock - auto lähtee pompusta pyörimään? Jos Alastarolla ei enää kiihdytellä, niin sillä on todella suuri negatiivinen merkitys lajille. Quote Link to comment
PZQ Posted December 30, 2017 Share Posted December 30, 2017 Jos Alastaron rata haluaa lopettaa kiihdytykset, niin EM-kisan järjestäminen Suomessa loppuu ? 2017 SM kilpailut ajettiin suurimmaksi osaksi muualla, joten en usko että laji mihinkään häviää. Quote Link to comment
Roope Posted December 30, 2017 Share Posted December 30, 2017 (edited) Onkohan tuolla jotain testipäiviä ensivuonna jos vaikka saisi auton valmiiksi että pääsee kokeilemaan ensimmäisen ja viimeisen kerran rataa? Jatkossa kait sitten ajetaan liimaradalla tierpissä ja mikkelissä. Edited December 30, 2017 by Roope Quote Link to comment
PZQ Posted December 30, 2017 Share Posted December 30, 2017 (edited) 15.6.2018 Test & Tune, Alastaro, Virttaa 2.9.2018, Test & Tune, Alastaro, Virttaa Edited December 30, 2017 by PZQ 2 Quote Link to comment
mikko k Posted December 30, 2017 Author Share Posted December 30, 2017 Asiaa voi tarkastella laajemmallakin perspektiivillä kuin sillä, että millä autolla voi ajaa milläkin radalla. Kovempien luokkien vuosibudjetit ovat kuusinumeroisia ja ne rahat on raavittava kasaan jostakin. Jos on pari kisaa jossakin peräkylän lentokentällä, niin kukaan sponsori ei lähde mukaan sellaiseen leikkiin. EM-kisat ovat käytännössä ainoa tulonlähde alan kattojärjestölle ja isot luokat ovat niitä, joita ihmiset tulevat katsomaan. Perusluokat, kuten Stock, ovat verrattavissa television mainoskatkoihin: silloin mennään hakemaan kaljaa ja makkaraa. On se kuitenkin kiva ajella kunnon moottoriradalla, missä on kunnolliset katsomot, turvajärjestelyt ja suojavallit lipeämisen varalta. Vai haluaisitteko itse olla lentokentällä lippusiiman takana, kun Pro Stock - auto lähtee pompusta pyörimään? Jos Alastarolla ei enää kiihdytellä, niin sillä on todella suuri negatiivinen merkitys lajille. Tämä kaikki totta. Asiaa voi tosiaan tarkastella useammallakin tavalla. Alastaron kiihdyttelyjen loppuminen olisi todellinen harmi. Oma näkökulma on kuitenkin että lentokentälle voinen edelleen suunnistaa nykykalustolla, siis tuolla 11s/190kmh vaparilla. Mutta haaveissa oleva 8s(?) turbocromoputkirunkoauton sopivuus lentokentälle on ??? Onko se liian nopea, jos Porissa on chevy pickupilla ajettu 8,7/250? Millään 6-7sec autolla en lentokentälle lähtiskään. Eikä oo lottovoittookaan millä moinen rahoittaa.. Quote Link to comment
JustinCase Posted December 30, 2017 Share Posted December 30, 2017 Oon kyllä useasti näin porin pitäjästä olevana,ihmetellyt miksei volkkareita ole useammin käynyt ajelemassa porin kentällä? Rata on aina hyvässä kunnossa ja hyvin prepattu. Kyllä sillä putkirunkovekottimella voi yhtä hyvin vetää isoa kovaa porissa niin kuin alastarollakin,ja sitähän tässä vissiin kyseltiin...? Meno ei oo yhtä pomppuista kuin kiikalassa/räyskälässa tai malmilla. Muistaakseni Vatjakin ajoi kovaa täällä. Olisko esim. Kottenilla tai vwaasan pojilla olla jotain parempaa dataa porin radasta? Kai täällä nyt vois ajaa vaikka jollain hopeaisella vehkeellä missä olis ARPM'n iso kone? Mene ja tiedä...? Quote Link to comment
mikko k Posted December 31, 2017 Author Share Posted December 31, 2017 Toisella testivedolla Porissa 11,13s/191,9kmh tänä kesänä tällä hopealla, ei kyllä ole ARPM konetta. Jollain muulla ehkä sellainen? 4 Quote Link to comment
jaraku Posted December 31, 2017 Share Posted December 31, 2017 (edited) luulempa että suurin kysymys on MATKA!! itelläni on kokemusta matkustamisesta eri V-8 tiimienen kanssa!! silloin kun tuli asuttua pääkaupunki aluella niin motoparkkiin oli 300 km!, ei muita paikkoja silloin!! sit kun asusteli vaasan suunnalla niin tuli käytyä kaikki länsirannikon kisat niiin ei edes tullut kertaakaan mielleen että lähtis motoparkkiiin katsooon!.sit taas kun muuttin joensuuhun niin tuli katsottua nurkilla olevat ksat!! joensuusta alastaroon kin on matkaa ja paljon. sehän on selvääettä suomalaiset on niin kauvvan moottori urheilu kansaa kun vaan naapuriin ei tulla päristeleen. alastaron kohdalla on ollut siitä asti vaikeeta kun se tehtiin ja alotetti ajaminen sielä. pohja vesi oli tiedossa rataa tehtäessä!!! silloinkun kun sielä ruvettiin ajaan oli käytössä mineraali pohjaiset öljy tuotteet jota voi paremmmin hallita ! (eli sen poistaminen on paljon yksinkertasempaa) !!! 2000 luvun loppupuoliskolla siirryttii synttetisiin öljyin niin ongelmat alkoi sen poistaminen ei ookkaan niin yksin kertaista!! tarvitaa vahvempia litkuja sen poistoon.. sit mitä tulee lentokentillä kisaamiseen yleensä esim nopeilla AUTOILLA NIIN RADAN PITUUS EI riitä ! jarrutus matka on liian lyhyt!/ tosin olen miettinyt miksi ei ajeta 200 m enemmän suomessa! EN nyt puhu volkkareista se on varmaa että suomessa ajetaa kilpaa jatkossakin. suurin syy varmaan on tän vuoden kisojen järjestämiseen muualla oli, kun alastaron toimari TUPALA nosti radan/varikko vuokria ! oli MEINAAN tuntuva korotus tälle vuodelle. Edited December 31, 2017 by jaraku Quote Link to comment
mikan Posted December 31, 2017 Share Posted December 31, 2017 (edited) Lentokentällä radan pituus ei riitä??? Kuitenkin voidaan ajaa mailin pätkä kaasupohjassa ja jarrutus alkaa yli 300 km/h vauhdista monella katuautolla. Varttimaililla olisi jarrutusmatkaa vieläpä 1200 metriä enemmän. Ainakin kuorovedellä hallin kentällä ehti pysähtymään. t. Mika Edited December 31, 2017 by mikan Quote Link to comment
wp Posted December 31, 2017 Share Posted December 31, 2017 luulempa että suurin kysymys on MATKA!! itelläni on kokemusta matkustamisesta eri V-8 tiimienen kanssa!! silloin kun tuli asuttua pääkaupunki aluella niin motoparkkiin oli 300 km!, ei muita paikkoja silloin!! sit kun asusteli vaasan suunnalla niin tuli käytyä kaikki länsirannikon kisat niiin ei edes tullut kertaakaan mielleen että lähtis motoparkkiiin katsooon!.sit taas kun muuttin joensuuhun niin tuli katsottua nurkilla olevat ksat!! joensuusta alastaroon kin on matkaa ja paljon. sehän on selvääettä suomalaiset on niin kauvvan moottori urheilu kansaa kun vaan naapuriin ei tulla päristeleen Loppujen lopuksi Suomi on matkustamisen kannalta kärpäsen paskan kokoinen maa. Rapakon takana, Cal-lookin ja Vw- kiihdyttelyn kotimaassa ajomatkat alkaa olla tyyliin 300 mailia per suunta. Erittäin monta rataa on suljettu myös siellä ja volkkaritapahtumat ovat osittain sulautuneet muihin vintage/classic- autotapahtumiin, hyvä esimerkki March Meet Bakersfieldissä/Kaliforniassa, jos joskus mahdollisuus tulee niin aion ko. tapahtumassa käydä. Lähimmälle lentokenttäradalle itsellä 140km, "kotikisoihin" 440, 500 tai 550km riippuen lasketaanko Piteå Ruotsissa "kotikisaksi". Kun vielä kiersimme aiemman tiimin kanssa kiihdytyksen SM- sarjaa niin kesän kilometrit taisi olla Piteån kisan kanssa noin 10 000 km / kesä. Matkustuskulut nousevat valitettavasti koko ajan, joudun ainakin itse miettimään jossain vaiheessa mitkä tapahtumat on vara käydä läpi ilman sponsoria matkustuskuluihin. Aika näyttää, pisin kisareissu yhteen suuntaan toistaiseksi yli 1200km... Quote Link to comment
hpa Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 Ympäristoluvan selvitykset ovat olleet nähtävänä 3.1 asti ja kaikilla halukkailla on ollut kommentointimahdollisuus.KoHo käsittelee asian vuoden 2018 aikana. Quote Link to comment
levari Posted January 6, 2018 Share Posted January 6, 2018 (edited) Kuplalla viime vuosina ykstoistasia ajaneena muutama kommentti. Räyskälän ja Kiikalan voi pois sulkea kisaamisesta, mutta voihan niissäkin testailemassa käydä. Lentokentistä on kokemusta lähinnä Seinäjoelta, Kalajoelta ja Porista. Kaikki hyviä ratoja Edited January 6, 2018 by levari Quote Link to comment
metake Posted January 6, 2018 Share Posted January 6, 2018 2016 BSD:ssä eräskin jenkkimies kehuskeli ajaneensa Räyskälään uuden rataennätyksen. Voin sanoa ettei varmaan ollut turvallista! Kovaa on BSD:ssä menty. -81 räyskälässä on jo ajettu 7 sek puolelle... Quote Link to comment
levari Posted January 6, 2018 Share Posted January 6, 2018 Tiedä sitte, mutta 9,4@238 ajoi ja sanoi sen olevan radan ennätys. Siltikin aika kovaa sille kentälle. En tiedä minkälainen se on ennen ollut, mutta nykyään aina jäätävä. Quote Link to comment
metake Posted January 6, 2018 Share Posted January 6, 2018 En tiedä minkälainen se on ennen ollut, mutta nykyään aina jäätävä. Melko kuoppainenhan tuo on ollut vissiin aina, Kottenilla on asiasta kokemusta jo 80-luvulta? https://youtu.be/Tvz0snNCH9U?t=21m8s 1 Quote Link to comment
PZQ Posted January 6, 2018 Share Posted January 6, 2018 BSD;n siirtäminen Räyskälästä Kiikalaan oli aivan perseestä, Räyskälässä olisi vaan muuttanut lähtöpaikkaa siten, ettei tarvitse kiskoa kaasupohjassa siihen nyppylälle ? Nova kiskoi Räyskälässä 2015 & 2016, 9 puolelle ja se pomppu oli siinä menossa varmasti pienin murhe. Kiikalassa ei 9 aikoja näe ja fiilis on hitaammallakin kuin olisi pyörätiellä. (2016 pito ongelmaisen vetten kyydissä 11.6@187 ja 1 kerta riitti) Anyway,,, eniten volkkareita hajoaa liimaradalla Quote Link to comment
Pepe Posted January 6, 2018 Share Posted January 6, 2018 Itse kun olen sen verran nuori etten moottoriurheilua ole 80- tai 90-luvulla seurannut niin kysytään vanhemmilta: Kuvittelenko vai onko kiihdytyksen yleisömäärät dramaattisesti pienentyneet 30 vuodessa? Jos vaikka katsoo tuota metakenkin linkittämää videota. Jos kyllä, tällä on varmaan suora yhteys siihen miksei ratayhtiöllä ole halua investoida kiihdytysrataan. Quote Link to comment
Timo Varis Posted January 6, 2018 Share Posted January 6, 2018 Räyskälän 2017 rata sökönä,200 m ehkä onnistunut,jarrutus matka olisi. Jäänyt lyhyeksi.Selvisi asia vasta kesällä☹️ Quote Link to comment
PZQ Posted January 6, 2018 Share Posted January 6, 2018 (edited) Timpalle BSD vinkkinä Vesivehmaan lentokenttä.. Plussaa; - Vain n.8km (taxi) cruising ajomatka Vääksyn majakka-paviljonkiin :) Edited January 6, 2018 by PZQ Quote Link to comment
HSuomi Posted January 7, 2018 Share Posted January 7, 2018 En ole koskaan tehokkaalla tai nopealla autolla ajanut kiihdytystä joten kiinostaa tietää että mikä se on mikä sen radan tekee kelvottomaksi? Karkaako se auto niin helposti jos alkaa vetää joutavaa tai jos on monttuja vai mikä on ongelmana? Lyhyen jarrutusmatkan ymmärrän. Ihmetyttää aina kun kilpailut keskeytetään pikku sateen takia. Ajaisi kelin ja radan mukaan. Eihän rallissakaan voi ajaa kaasu pohjassa mutkaan ja syyttää rataa tai keliä jos menee pihalle :D Quote Link to comment
kerkko Posted January 7, 2018 Share Posted January 7, 2018 1/8 mi ratapituutena avaa monia mahdollisuuksia. 80-luvulla TTKK:n (TTY) moottorikerho piti keväisin ajot koulun hallintorakennuksen takana olevalla ja silloin tietysti muulta trafiikilta suljetulla pysäköintialueella. Mukana oli kolmisenkymmentä pyörää ja autoa. Ja runsaasti uteliaita. Perinne ei kai ole jatkunut? K. Quote Link to comment
ARTO Posted January 7, 2018 Share Posted January 7, 2018 En ole koskaan tehokkaalla tai nopealla autolla ajanut kiihdytystä joten kiinostaa tietää että mikä se on mikä sen radan tekee kelvottomaksi? Karkaako se auto niin helposti jos alkaa vetää joutavaa tai jos on monttuja vai mikä on ongelmana? Lyhyen jarrutusmatkan ymmärrän. Ihmetyttää aina kun kilpailut keskeytetään pikku sateen takia. Ajaisi kelin ja radan mukaan. Eihän rallissakaan voi ajaa kaasu pohjassa mutkaan ja syyttää rataa tai keliä jos menee pihalle :D Yllättävä kirjoitus vai kokonaan kirjoitettu kieliposkella? Muistaakseni kiihdyttelit Keskikireellä kuplalla ja otapa siihen vaikka 100 hv lisää ja sen mukana tulevat lisämomentit takapyörille ja esim +40km/h lisää vauhtia radan loppupään monttuihin, kummasti pito/hallinta irtoilee helpommin ja ym rynkytykset päälle Ei varmaan rata enää niin tasaiselta ja kivalta tunnu. Quote Link to comment
HSuomi Posted January 7, 2018 Share Posted January 7, 2018 Pualiksi kieliposkella. En ite muista mitään monttuja tai kuoppia autolla tai sen enempää prätkällä. Ainoa jännitystekijä johtui väljästä ohjauksesta ja huanoista jarruista. Quote Link to comment
Roope Posted January 7, 2018 Share Posted January 7, 2018 (edited) Olihan räyskälässä pientä monttua ja heittoa, mutta eikös se ole niin että ajetaan siellä missä osoitetaan ja tehdään autot sille mitä annetaan. Itsehän räyskälässä totesin 2015 että täytyy tehä uusi auto, kun loppupompussa osu pää kattoon ja pelkät takajarrut ei pysäyttänyt enään 200km/h kohdalla. Edited January 7, 2018 by Roope Quote Link to comment
levari Posted January 7, 2018 Share Posted January 7, 2018 Tässä on vähä heikkolaatuinen pätkä Räyskälästä 2016, mutta näkee kyllä radan kunnon. Tasaiselle radalle tehty matala auto tulee hallitsemattomaksi, kun alusta hakkaa kenttään ja pyörät on ilmassa. https://www.youtube.com/watch?v=wv46O8sKDkU -Tero- Quote Link to comment
Timo Varis Posted January 7, 2018 Share Posted January 7, 2018 Keskustelua missä olisi hyvä ajaa niin ruvetaan käymään vaihtoehtoja läpi? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.