Jump to content

Alastarolla kiihdyttelyt loppumassa


mikko k

Recommended Posts

Virtasalmi

Kaukanahan toi kehänolmoselta kattelevien kantilta ja ei oo suora Alastaron veroinen.

 

Varmaan viherpiipertäjät löytää tuolta jonkun lammikon jossa maailman harvinaisin eläinrotu, esim uikkusammakko asustaa ja alue pitää 10km säteeltä rauhoittaa.

Link to comment

Kaukanahan toi kehänolmoselta kattelevien kantilta ja ei oo suora Alastaron veroinen.

 

Varmaan viherpiipertäjät löytää tuolta jonkun lammikon jossa maailman harvinaisin eläinrotu, esim uikkusammakko asustaa ja alue pitää 10km säteeltä rauhoittaa.

Arto, siellä on jo sellaisia asukkeja, ei niinkään lammissa, vaan lampien rannoilla. Joskus heitä näkee jopa saunaa lämmittämässä tai kaljaa kittaamassa, mutta meteli on heille kauhistus. Ei tosin ollut silloin kun tuo seutu oli kaivosaluetta, vaan nyt kun autioivalle maaseudulle olisi saatu moottoriurheilusta jonkinlaista toimeentuloa...

  • Like 1
Link to comment

Jos tämän ajan suurimmat katsoja määrät on livestream katsojat, niin ei luulis ratojen sijainti paljon painavan.

Lisenssi puolella suurimmat murheet olleet ilmeisesti kovat kisamaksut, ja moni lopettanut siihen ?

Joten olisiko ne lentokentät edelleen suosituimmat pelipaikat, ja siellähän voi ajaa vaikka olis runko puuta :)

  • Like 1
Link to comment

Tuskin sinä tai kukaan muukaan lähtisi lentokenttäradalle ajamaan putkirunkoautoilla. On ne kentät sen verran möykkyisiä. Puhumattakaan mistään kovemmista luokista.

On tuolla Porissa ainakin tänä vuonna ajettu chevy pickupilla 8,7 / 250+kmh. Tiedä sitte miten kovaa vois putkirunkovolsulla ajaa kun ei oo kokemusta kuin 11,1s/191kmh vedosta.

Link to comment

Mä en ainakaan pysty tuohon vastaamaan. Ehkä Mr. Mäki voi valaista meitä? Top Fuel dragsterit on cromoputkirunkoisia ja ne ainakin joutuvat melkoisiin rasituksiin. Ja muistaakseni Fhran säännöissä kaikki kovimmat luokat vaatii cromorungon, tavalliset mild steel rungot ei käy.

Link to comment

Asiaa voi tarkastella laajemmallakin perspektiivillä kuin sillä, että millä autolla voi ajaa milläkin radalla. Kovempien luokkien vuosibudjetit ovat kuusinumeroisia ja ne rahat on raavittava kasaan jostakin. Jos on pari kisaa jossakin peräkylän lentokentällä, niin kukaan sponsori ei lähde mukaan sellaiseen leikkiin. EM-kisat ovat käytännössä ainoa tulonlähde alan kattojärjestölle ja isot luokat ovat niitä, joita ihmiset tulevat katsomaan. Perusluokat, kuten Stock, ovat verrattavissa television mainoskatkoihin: silloin mennään hakemaan kaljaa ja makkaraa.

On se kuitenkin kiva ajella kunnon moottoriradalla, missä on kunnolliset katsomot, turvajärjestelyt ja suojavallit lipeämisen varalta. Vai haluaisitteko itse olla lentokentällä lippusiiman takana, kun Pro Stock - auto lähtee pompusta pyörimään?

Jos Alastarolla ei enää kiihdytellä, niin sillä on todella suuri negatiivinen merkitys lajille.

Link to comment

Onkohan tuolla jotain testipäiviä ensivuonna jos vaikka saisi auton valmiiksi että pääsee kokeilemaan ensimmäisen ja viimeisen kerran rataa?  Jatkossa kait sitten ajetaan liimaradalla tierpissä ja mikkelissä.

Edited by Roope
Link to comment

Asiaa voi tarkastella laajemmallakin perspektiivillä kuin sillä, että millä autolla voi ajaa milläkin radalla. Kovempien luokkien vuosibudjetit ovat kuusinumeroisia ja ne rahat on raavittava kasaan jostakin. Jos on pari kisaa jossakin peräkylän lentokentällä, niin kukaan sponsori ei lähde mukaan sellaiseen leikkiin. EM-kisat ovat käytännössä ainoa tulonlähde alan kattojärjestölle ja isot luokat ovat niitä, joita ihmiset tulevat katsomaan. Perusluokat, kuten Stock, ovat verrattavissa television mainoskatkoihin: silloin mennään hakemaan kaljaa ja makkaraa.

On se kuitenkin kiva ajella kunnon moottoriradalla, missä on kunnolliset katsomot, turvajärjestelyt ja suojavallit lipeämisen varalta. Vai haluaisitteko itse olla lentokentällä lippusiiman takana, kun Pro Stock - auto lähtee pompusta pyörimään?

Jos Alastarolla ei enää kiihdytellä, niin sillä on todella suuri negatiivinen merkitys lajille.

Tämä kaikki totta. Asiaa voi tosiaan tarkastella useammallakin tavalla. Alastaron kiihdyttelyjen loppuminen olisi todellinen harmi. Oma näkökulma on kuitenkin että lentokentälle voinen edelleen suunnistaa nykykalustolla, siis tuolla 11s/190kmh vaparilla. Mutta haaveissa oleva 8s(?) turbocromoputkirunkoauton sopivuus lentokentälle on ??? Onko se liian nopea, jos Porissa on chevy pickupilla ajettu 8,7/250? Millään 6-7sec autolla en lentokentälle lähtiskään. Eikä oo lottovoittookaan millä moinen rahoittaa..

Link to comment

Oon kyllä useasti näin porin pitäjästä olevana,ihmetellyt miksei volkkareita ole useammin käynyt ajelemassa porin kentällä? Rata on aina hyvässä kunnossa ja hyvin prepattu. Kyllä sillä putkirunkovekottimella voi yhtä hyvin vetää isoa kovaa porissa niin kuin alastarollakin,ja sitähän tässä vissiin kyseltiin...? Meno ei oo yhtä pomppuista kuin kiikalassa/räyskälässa tai malmilla. Muistaakseni Vatjakin ajoi kovaa täällä. Olisko esim. Kottenilla tai vwaasan pojilla olla jotain parempaa dataa porin radasta? Kai täällä nyt vois ajaa vaikka jollain hopeaisella vehkeellä missä olis ARPM'n iso kone? Mene ja tiedä...?

Link to comment

luulempa että suurin kysymys on MATKA!! itelläni on kokemusta  matkustamisesta eri V-8 tiimienen kanssa!! silloin kun tuli asuttua pääkaupunki aluella  niin motoparkkiin oli 300 km!, ei muita paikkoja silloin!! sit kun asusteli vaasan suunnalla niin tuli käytyä kaikki länsirannikon kisat niiin ei edes tullut kertaakaan mielleen että lähtis motoparkkiiin katsooon!.sit taas kun muuttin joensuuhun niin tuli katsottua nurkilla olevat ksat!! joensuusta alastaroon kin on matkaa ja paljon. sehän on selvääettä suomalaiset on niin kauvvan moottori urheilu kansaa kun vaan naapuriin ei tulla  päristeleen. alastaron kohdalla on ollut siitä asti vaikeeta kun se tehtiin ja alotetti ajaminen sielä. pohja vesi oli tiedossa rataa tehtäessä!!! silloinkun kun sielä ruvettiin ajaan  oli käytössä mineraali pohjaiset öljy tuotteet jota  voi paremmmin hallita ! (eli sen poistaminen on paljon yksinkertasempaa) !!! 2000 luvun loppupuoliskolla siirryttii synttetisiin öljyin niin ongelmat alkoi sen poistaminen ei ookkaan niin yksin kertaista!! tarvitaa vahvempia litkuja sen poistoon..   sit mitä tulee lentokentillä kisaamiseen yleensä esim nopeilla AUTOILLA  NIIN RADAN PITUUS  EI riitä ! jarrutus matka on liian lyhyt!/ tosin olen miettinyt miksi  ei ajeta 200 m enemmän suomessa!  EN nyt puhu volkkareista se on varmaa että suomessa ajetaa kilpaa jatkossakin. suurin syy varmaan on tän vuoden kisojen järjestämiseen muualla oli, kun alastaron toimari TUPALA nosti radan/varikko vuokria ! oli MEINAAN tuntuva korotus tälle vuodelle.

Edited by jaraku
Link to comment

Lentokentällä radan pituus ei riitä???

 

Kuitenkin voidaan ajaa mailin pätkä kaasupohjassa ja jarrutus alkaa yli 300 km/h vauhdista monella katuautolla. Varttimaililla olisi jarrutusmatkaa vieläpä 1200 metriä enemmän. Ainakin kuorovedellä hallin kentällä ehti pysähtymään.

 

t. Mika

Edited by mikan
Link to comment

 

luulempa että suurin kysymys on MATKA!! itelläni on kokemusta  matkustamisesta eri V-8 tiimienen kanssa!! silloin kun tuli asuttua pääkaupunki aluella  niin motoparkkiin oli 300 km!, ei muita paikkoja silloin!! sit kun asusteli vaasan suunnalla niin tuli käytyä kaikki länsirannikon kisat niiin ei edes tullut kertaakaan mielleen että lähtis motoparkkiiin katsooon!.sit taas kun muuttin joensuuhun niin tuli katsottua nurkilla olevat ksat!! joensuusta alastaroon kin on matkaa ja paljon. sehän on selvääettä suomalaiset on niin kauvvan moottori urheilu kansaa kun vaan naapuriin ei tulla  päristeleen

 

Loppujen lopuksi Suomi on matkustamisen kannalta kärpäsen paskan kokoinen maa. Rapakon takana, Cal-lookin ja Vw- kiihdyttelyn kotimaassa ajomatkat alkaa olla tyyliin 300 mailia per suunta. Erittäin monta rataa on suljettu myös siellä ja volkkaritapahtumat ovat osittain sulautuneet muihin vintage/classic- autotapahtumiin, hyvä esimerkki March Meet Bakersfieldissä/Kaliforniassa, jos joskus mahdollisuus tulee niin aion ko. tapahtumassa käydä.

 

Lähimmälle lentokenttäradalle itsellä 140km, "kotikisoihin" 440, 500 tai 550km riippuen lasketaanko Piteå Ruotsissa "kotikisaksi". Kun vielä kiersimme aiemman tiimin kanssa kiihdytyksen SM- sarjaa niin kesän kilometrit taisi olla Piteån kisan kanssa noin 10 000 km / kesä. Matkustuskulut nousevat valitettavasti koko ajan, joudun ainakin itse miettimään jossain vaiheessa mitkä tapahtumat on vara käydä läpi ilman sponsoria matkustuskuluihin. Aika näyttää, pisin kisareissu yhteen suuntaan toistaiseksi yli 1200km...

Link to comment

Kuplalla viime vuosina ykstoistasia ajaneena muutama kommentti.

 

Räyskälän ja Kiikalan voi pois sulkea kisaamisesta, mutta voihan niissäkin testailemassa käydä.

Lentokentistä on kokemusta lähinnä Seinäjoelta, Kalajoelta ja Porista. Kaikki hyviä ratoja

Edited by levari
Link to comment

BSD;n siirtäminen Räyskälästä Kiikalaan oli aivan perseestä,

Räyskälässä olisi vaan muuttanut lähtöpaikkaa siten, ettei tarvitse kiskoa kaasupohjassa siihen nyppylälle ?

Nova kiskoi Räyskälässä 2015 & 2016, 9 puolelle ja se pomppu oli siinä menossa varmasti pienin murhe.

 

Kiikalassa ei 9 aikoja näe ja fiilis on hitaammallakin kuin olisi pyörätiellä.

(2016 pito ongelmaisen vetten kyydissä 11.6@187 ja 1 kerta riitti)

 

Anyway,,, eniten volkkareita hajoaa liimaradalla

Link to comment

Itse kun olen sen verran nuori etten moottoriurheilua ole 80- tai 90-luvulla seurannut niin kysytään vanhemmilta:

 

Kuvittelenko vai onko kiihdytyksen yleisömäärät dramaattisesti pienentyneet 30 vuodessa? Jos vaikka katsoo tuota metakenkin linkittämää videota. Jos kyllä, tällä on varmaan suora yhteys siihen miksei ratayhtiöllä ole halua investoida kiihdytysrataan.

Link to comment

En ole koskaan tehokkaalla tai nopealla autolla ajanut kiihdytystä joten kiinostaa tietää että mikä se on mikä sen radan tekee kelvottomaksi? Karkaako se auto niin helposti jos alkaa vetää joutavaa tai jos on monttuja vai mikä on ongelmana? Lyhyen jarrutusmatkan ymmärrän.

 

Ihmetyttää aina kun kilpailut keskeytetään pikku sateen takia. Ajaisi kelin ja radan mukaan. Eihän rallissakaan voi ajaa kaasu pohjassa mutkaan ja syyttää rataa tai keliä jos menee pihalle :D

Link to comment

1/8 mi ratapituutena avaa monia mahdollisuuksia. 80-luvulla TTKK:n (TTY) moottorikerho piti keväisin ajot koulun hallintorakennuksen takana olevalla ja silloin tietysti muulta trafiikilta suljetulla pysäköintialueella. Mukana oli kolmisenkymmentä pyörää ja autoa. Ja runsaasti uteliaita. Perinne ei kai ole jatkunut?

 

K.

Link to comment

En ole koskaan tehokkaalla tai nopealla autolla ajanut kiihdytystä joten kiinostaa tietää että mikä se on mikä sen radan tekee kelvottomaksi? Karkaako se auto niin helposti jos alkaa vetää joutavaa tai jos on monttuja vai mikä on ongelmana? Lyhyen jarrutusmatkan ymmärrän.

 

Ihmetyttää aina kun kilpailut keskeytetään pikku sateen takia. Ajaisi kelin ja radan mukaan. Eihän rallissakaan voi ajaa kaasu pohjassa mutkaan ja syyttää rataa tai keliä jos menee pihalle :D

Yllättävä kirjoitus vai kokonaan kirjoitettu kieliposkella?

 

Muistaakseni kiihdyttelit Keskikireellä kuplalla ja otapa siihen vaikka 100 hv lisää ja sen mukana tulevat lisämomentit takapyörille ja esim +40km/h lisää vauhtia radan loppupään monttuihin, kummasti pito/hallinta irtoilee helpommin ja ym rynkytykset päälle Ei varmaan rata enää niin tasaiselta ja kivalta tunnu.

Link to comment

Olihan räyskälässä pientä monttua ja heittoa, mutta eikös se ole niin että ajetaan siellä missä osoitetaan ja tehdään autot sille mitä annetaan. Itsehän räyskälässä totesin 2015 että täytyy tehä uusi auto, kun loppupompussa osu pää kattoon ja pelkät takajarrut ei pysäyttänyt enään 200km/h kohdalla.

Edited by Roope
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...