Jump to content

Typ 2 + Judson


Recommended Posts

Posted

Melekonen keksintö:) Älyttömän hieno, ensin olin että miks viititty tollanen kattila sovittaa takahyllylle näin hienoon autoon. Nyt ymmärrän ja tuplapeukut!

Posted

Joo on kuopijon käivärä tehny tästä hienon pelin. Tämänkin auton historia on hieno ja tässä kohtaa möin tämän auton oikealle omistajalle. Jyrki vois kertoa historiaa ja tuuria mitä tähän autoon liittyvää on löytyny. Tämä lähti minun pihasta käytetyn joulukuusen voimallla lumikuopasta ja taisi olla rätit alla. Huikea kehitystarina on tällä tulipalomiesten matka pakulla. Ainaski 30 vuotta sitten.

  • Like 1
Posted

Voishan sitä jotain historiapläjäystä tästä autosta koota yhteen paikkaan, koska yhtä ja toista on tullut höpöteltyä siellä täällä. Mukavassa kunnossa tuo on muttei mitenkään ykköskunnossa, on siinä omat kipupisteensä ja huonot paikkansa. Mutta en mä kauheeta paisetta ole tuosta ottanut, kunhan hauskaa olen yrittänyt pitää. Jarin yllytyksestä linkkaan tähän herutteluvideon, jonka monet ovat varmaan jo nähneetkin. Jari mainitsi hyvän tuurin. Videollakin näkyy rintamerkit, jotka on saatu vapaapalokuntien maailmanmestaruuskilpailuista Saksasta 60-luvun alkupuolelta. Matkat noihin kisoihin Kuopion VPK teki tällä autolla. Törmäsin näihin merkkeihin sattumalta täkäläisessä vanhaintavarainkaupassa. Oli ns. pakko-ostos.

 

 

  • Like 14
Posted

It's alive!

(Käynnistettäessä oli oilerin säätö melko lailla auki, ja oli ihme, etteivät naapurit soittaneet palokuntaa paikalle, kun tienoo peittyi valkeaan savuun. :-) Ruuvailin sitten oileria pienemmälle. Vielä savuttaa jonkin verran, saattaa olla että asennusöljyt siellä käryävät. Pitää huomenna katella noita säätöjä lisää.)

 

 

  • Like 6
Posted

Vähän tässä ollut muuta häslinkiä, joten en pahemmin ole ehtinyt tuota testaamaan. Sen verran kuitenkin että alun savuttaminen taisi loppua,  kun ajoin koneen lämpimäksi. Hyvää on se, että lähtee nätisti käyntiin ja pyörii tyhjäkäyntiä. Huonoa on se, että kun vaihtaa kakkoselle, meinaa kone sammua laakista. Alavääntö puuttuu. Pitää antaa kierroksia, jotta pääsee liikkeelle. Kiihdytyspumppuko siellä kiusaa vai mikä? Tyhjäkäyntisuutin on säädetty vakiokoneen ohjeen mukaan. Pitäisiköhän sen olla eri tavoin? Tätäpä selvitellään jatkossa.

Posted

Voisiko kakkoselle vaihtamisen stumppaus johtua sytytysennakosta?10 astetta?

Posted

Ilmeisesti alipainesäätö pienillä kierroksilla ja laihoilla seoksilla ei nyt toimi riittävästi ,tai ole käytössä...eli vaatii isomman perusennakon ja varmaan hieman tuunatun ennakkon säätöalueen. Eli enempi ennakkoa kaasun ala -ja keskialueille ja mielellään imusarja lämpimäksi (imuilmaa ei taida saada tuolla ilmanpuhdistimella lämmitettyä)

Posted

Kiitos paljon vinkeistä! Ostin muuten tuohon mottiin hihnapyörän, jossa on vain yksi merkki. Liekö se sitten yläkuolokohta, 7,5 astetta ennen, vai 10 astetta ennen vai mikä. Pitää kysellä firmasta josta sen ostin.

Posted

No ykköstulpan reijästä yritin tunnustella yläkuolokohta ja kuvittelin että ainoa hihnapyörän merkki olisi yläkuolokohdan merkki. Sen verran epämääräistä tuo tunnustelumetodi kyllä oli, että siinä voi 7,5 asteen heitto olla. Ja mitä ihmeen järkeä on merkata yläkuolokohta, mutta ei mitään muuta? Ks. edellisen postini linkki.

Kaasari oli ilmeisesti myös liian rikkaalla. Säätö vain on helvatin vaikeaa kun Judsonin vivusto on sikäli kätevästi seosruuvin edessä, ettei sitä voi ruuvimeisselillä vääntää ja sorminkin vain vaivoin.

Edellisten jälkeen toimii huomattavasti paremmin, jopa ihan ajokykyisesti. Ehkä ei kaasuun vastaa vielä alakierroksilla kovin hyvin.

Eivät mokomat tuolta Machine7:sta vielä vaivautuneet vastaamaan, kun kysyin tuosta hihniksen merkinnästä.

Oliko Petteri V. koonnut jonkun selvityksen noista erilaisista hihnapyöristä jonnekin? Ihan kuin olisin nähnyt.

Posted (edited)

Onko tästä mitään apua?

Siis jos löydät missä asennossa kiila on (klo9) niin siitä vertaa olemassa olevaa lovea..

TimingMarks.jpg

Edited by PZQ
Posted

Juu kiila ei taida näkyä. Pitäisi ottaa pultti pois. Luultavaa on että se yksi lovi on 7,5 astetta. Mutta ykk:n voisi mitata tulpanreijästä luotettavastikin kun tekee työkalun, jota vasten nostaa männän molemmista suunnista ja merkkaa hihnapyörään molemmat männän kosketuskohdat tulpanreijässä olevaan työkaluun. Näiden merkkien puolessa välissä on sitten ykk.  Onko kellään simppeliä työkalun mallia? (Thesambassa isot pojat olivat sitä mieltä, että aftermarket-hihniksissä on usein nuo merkit ns. persiillään jo valmiiksi. Eli kantsis etsiä se ykk kuulemma.)

Posted
10 hours ago, Jyrki Toivanen said:

 

Kaasari oli ilmeisesti myös liian rikkaalla. Säätö vain on helvatin vaikeaa kun Judsonin vivusto on sikäli kätevästi seosruuvin edessä, ettei sitä voi ruuvimeisselillä vääntää ja sorminkin vain vaivoin.

Jos ruuvi pyörii sormin, laita siihen tiukka letkunpätkä, josta sitten pyörittelet ruuvia.

Posted

Ei sinne se letkukaan sovi ikävä kyllä.

Hassua, mittasin yläkuolokohdan edellä kuvaamallani tavalla. Hihnapyörän hahlo on täsmälleen yläkuolokohdan kohdalla eikä 7,5 asteessa, tai muualla. Miks ihmeessä?

Tulostelin jo hihnapyörän asteikon, mutta on vähän hankala saada tarkkaan merkittyä sen tulosteen mukaan, kun on tuo Judsonin hihnapyörä siinä haittaamassa. Tietysti jos joku mittaisi 177 millisestä hihnapyörästä montako milliä on matkaa ykk:sta 7,5 asteen päähän. No samallapa tuli mieleen, että voihan sen laskea perskeles.

Posted

Jos se ykk merkki nyt pitäis oikeesti paikkansa niin sittenhän ei oo mitään hätää enää. Mittaa sen hihnapyörän halkasija ja kerro 3.14 niin tiedät mittanauhan (vaimoväen ompeluissa käyttämä taipuisa nauhamitta on kiva)pituuden. Jaa se mittanauhan pituus 360 :lla niin tiedät montako milliä vastaa vaikka  vaikka 10 astetta. Olen itse merkinnyt (Pieni viilan työntö ja maali täppi) ykk:n lisäksi 10 eykk 30 eykk ja 35 eykk. niillä olen pärjännyt. Ja sytkän tarkastelu strobolla. Esim. näin, mutta voi tehdä paremminkin....

Posted

Katselin viideoo..sullahan on tuossa ihan tuollainen kerska jakaja! eikös tuollaiseen saanut jo erilaisia ennakkokäyriä tuunattua? tuossa saisi varmaan olla matalilla kierroksilla aika hyvät ennakot että jaksaa puskee ihan alhaalta asti.

Posted

Kappas. Machine7:sta tuli vahvistus, että hihnapyörän ainoa merkki on todellakin yläkuolokohdan merkki, kuten ihan itse selvittelinkin. Olivat kysyneet valmistajalta. Kaikenlaisia sitä on sitten. 

Posted

No mulla mopossa se ennakko säädellään kaasarin mukaan, ja kun mulla on hyvin harva välitys ja pyrin ajaa enempi väännöllä kun kierroksilla, niin esim. SU kaasuttimella mulla nousee ennakot  heti kun kaasua avaa lähelle n. 20 eykk ja alipaineen ennakot laskee suhteessa keskipakois ennakoihin niin että ajonopeuksilla 90..100km/h  (n. 2500...3000 r) on alipaineen vaikutus enää pieni mutta keskipakoisennakon kanssa on silloin max. ennakot 32..35 eykk.  Kiinteäkurkuisella ennakon nousu oli sen laatuinen että max. ennakot piti jättää 30..32 eykk , muuten raskaalla kuormalla tuli nakutusta vedättäessä mäkiin reilummin. Tämä johtui kyllä alipaine ennakon käytöksestä tuolla kaasuttimella, mutta tuolla matalammalla max. ennakolla homma pelasi hyvin, eikä kone kuumennut kumminkaan liikaa. Liian pienillä ennakoilla ,matalilla kierroksilla ja nopeahkolla kaasun avauksella tuli aina nyykähdys ennen kun kunnon veto alkoi, mutta reilummalla ennakolla homma pelas hienosti.  Nää ihan vaan omia kokemuksia mopolla 1600 T1 koneella...

Posted (edited)

Vähänhän tuo on nyt voittajafiilis, kun tuo pellepelotonsysteemi kesti Kuopiosta Pieksämäelle Big Wheelsiin ja takaisin. Kuumanahan se varmaan kävi, mutta hyvin pelasi.

 

20190720_161518.thumb.jpg.a5848a38606a568c1b0438b096990019.jpg

Edited by Jyrki Toivanen
  • Like 9
Posted

Hahaa, kyllä pelottas! Pitää tuota jäähdytysjärjestelmää vähän kehittää ensi kesäksi. Jos vetäisi kerralla sekä doghousen että ulkoisen jäähdyttimen, niin luulis piisaavan. Onko muuten ulkoisesta jäähdytinsysteemeistä antaa hyviä vinkkejä. Se on mulle vähän uusi ja outo asia. Helpointa kai (?) on asentaa öljypumppu jossa on ulos- ja sisäänmenot? Välille termostaatti, että lämpiää kuitenkin riittävästi?

Posted
28 minutes ago, Jyrki Toivanen said:

Hahaa, kyllä pelottas! Pitää tuota jäähdytysjärjestelmää vähän kehittää ensi kesäksi. Jos vetäisi kerralla sekä doghousen että ulkoisen jäähdyttimen, niin luulis piisaavan. Onko muuten ulkoisesta jäähdytinsysteemeistä antaa hyviä vinkkejä. Se on mulle vähän uusi ja outo asia. Helpointa kai (?) on asentaa öljypumppu jossa on ulos- ja sisäänmenot? Välille termostaatti, että lämpiää kuitenkin riittävästi?

Samalla vois laittaa erillisen öljynsuodattimen. Sekin jo viilentää öljyä, jos suodatin on sijoitettu ilmavirtaan. Öljynsuodattimen jalkaan on saatavilla välilaippoja, joista saa kätevästi lähdöt öljyjäähylle. On myös sellaisia välilaippoja, joissa on termostatti. Termostaatti sulkee kierron öljyjäähylle silloin, kun öljy on kylmää.

Posted (edited)

Öljynsuodatin jalka ja välilaippa kuulostaa kätevältä. Mutta mahtuuko sellainen tuohon äänenvaimentimen takia? Toisekseen tuo mun moottori on joku maatalouskonelohkoon tehty. Voisi kuvitella että siinä on 6 mm pultit. Koneenrakentaja on kyllä laittanut siihen isomman pumpun. Välilaippa, minkä hän on tehnyt, näkyy kuvassa. Ja sitten nokka-akselin tyypistä ei ole käsitystä, mutta nuo selviävät kun ottaa pumpun pois. Kaipa tuollaiseen vanhempaankin lohkoon noita suodatinpumppuja tai pumppuja öljyn ulos- ja sisäänmenolla löytyy? Osaako joku sanoa ihan lonkalta tähän jotain järkevää?

20190721_181951.jpg

Edited by Jyrki Toivanen
  • 8 months later...
Posted (edited)

 

 

Tämä jatkuu sen verran, että laittelen aiemmin uhkailemani doghouse-öljynjäähdyttimen. Kasasta löytyi tuuletin. Onks tämä doghouse-tuuletin, kun leveys (vai paksuusko se on?) huonolla tönärillä mitaten on noin 37 millimeedriä?

 

EDIT: Joosiis näinhän se on. 37-millinen on doghouse-tuuletin.

 

? 20200331_180442.thumb.jpg.48d78c1fa9bb018c184cca9317ace477.jpg

Edited by Jyrki Toivanen
  • 3 weeks later...
Posted (edited)
On ‎7‎/‎16‎/‎2019 at 5:59 PM, Jyrki Toivanen said:

Juu tämä tuli just laskettua: 11,6 millimeetriä suurinpiirtein osapuilleen.

 

(Editoinpa vielä tämänkin viestin uusiksi:). Taitaa olla parasta säätää sytty näissä vehkeissä 10 astetta eykk, joka on 15,4 millimetriä ennen yläkuolokohdan merkkiä, kun hihnapyörä on halkaisijaltaan 177 millimetriä, vaikka tuossa hölisin muuta. Kuitenkin doghouse on nyt asennettu ja vintage speed -jakaja asennettu. Säädetään sytty ja sitten katsotaan taas miten peuhaa.

Edited by Jyrki Toivanen
Posted (edited)

Säätelin sytytyksen. Eipä meinaa käynnistyä. Olen tarkistanut virranjakajan asennuksen n. kolme kertaa. Nyt viime kerran jälkeen unohdin hienon ajoituslampun palamaan ja laittelin virranjakajan kantta paikalleen. Huomasin, että kun napsautan toisen virranjakajan kannen klipsun paikalleen, ajoituslamppu sammuu. Kun avaa klipsun ajoituslamppu syttyy. Miten ihmeessä se voi asiaan vaikuttaa, en voi käsittää. Bosch 019 -jakaja on ostettu huollettuna, ja kaikki paikat vaikuttavat ehjiltä. Kansi ei tosin ole uusi.

Video selventänee ilmiötä.

Sanokaas miten tämä pitäisi ymmärtää? Vai onko kyse tontuista tai keijukaisista?

Vai onko tämä muka ihan normaalia?

 

EDIT: TÄMÄ SELVISI! Jakajan parin löysän kohdan ja peltiliuskan virheellisen asennon johdosta sähkö meni väärästä paikasta toiseen väärään paikkaan. Korjauksen jälkeen moottori pyöri yhtä iloisesti kuin asentaja.

 

 

Edited by Jyrki Toivanen
  • 1 month later...
Posted

Hah hah tulkaapas muutkin tänne nauramaan. Kaikenlaista hassua on tämän tiimoilta sattunut, mm öljyä täynnä oleva virranjakaja (toiseen jakajaan ei muuten öljy noussut, joten jakajan myyjä lupasi tarkistaa sen.)

 

Niin se viimeisin hassu juttu sattui sitten maanantaina, kun iloisena ajellessani kuului yhtäkkiä sen verran omituista ääntä peräaukon suunnalta, että suunnistin siltä istumalta kotiin. No ei kun Judsonin irti. Kuvassa näkyy syy. Roottorin akseli ja roottori ovatkin nyt sanoneet avioliittonsa irti. Akseli on syönyt alumiiniroottorin boorit, nam.

 

Liekö sitten ollut liian vähän väliä roottorin ja päätyseinien välillä, kuitenkin koottuani laitteen roottori pyöri vapaasti.

 

Mitäpä sanovat asiantuntijat ja muu herrasväki? Saako tuon akselin jollain Brutanol-liimalla tai muulla konstilla vielä tuohon roottoriin kiinni, ettei se ihan vapaasti siellä reijässään pyöri? (Locktitellahan on teollisuustuotteissaan jotain liimoja joihinkin vastaavantyyppisiin tarkoituksiin?)

20200605_171536.jpg

Posted (edited)
Just now, JM said:

641 loctite vois olla tohon sopivaa.

 

Ei kait näitä nyt liimoilla korjata.. Onko tosta boorit mennyt vai miks se on päässyt vapaapyörintään tuo aksilo

EDIT: Just luettu kaikki sanat eikä vain joka toista siinä toivossa että ehkä oikoluku riittää.. sori hölmöily taas

Edited by Urbantoy
Posted

Voisihan tuon akselin "turvottaa" pooriosiltaa uudelleen vaikka pyöllyskehrällä , ja sitten silottaa sopivaan rymppikokoon , ja jäähdyttää akseli + roottoriosa kuumaks ja puristaa akseli paikalleen. Kyllä koneistamolla (ihan perinteinen korjaus sorvaamo) tuon korjaa.

  • Like 3
Posted
11 hours ago, Urbantoy said:

 

Ei kait näitä nyt liimoilla korjata.. Onko tosta boorit mennyt vai miks se on päässyt vapaapyörintään tuo aksilo

EDIT: Just luettu kaikki sanat eikä vain joka toista siinä toivossa että ehkä oikoluku riittää.. sori hölmöily taas

Mikä ettei. >20nm/mm. Eikö riitä?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...