Jump to content

Kone pyörähtää puoli kierrosta


Recommended Posts

Posted

En vielä malttaisi ruveta purkamaan konetta autosta irti jos jollain on joskus vastaavaa tullut eteen. 

 

Auto ajettu 20v sitten talliin ja nyt konetta avaimella kampiakselista pyörittämällä se pyörähtää reilut puoli kierrosta. Tekee ihan terävän stopin joten hiiren kantamia jyviäkään tuskin on. 

 

Kaikki venttiilit liikkuu vipparaudalla keinusta käyttäen ja osa myös konetta pyöritettäessä, kuskin puolella kahdessa keskimmäisessä ei näy liikettä koska kone kaiketi ei pääse pyörähtämään tarpeeksi. 

Posted

Mulla oli kerran tuommoisen koneen männän päällä mutteri, mistä sinne joutunut ei mitään hajua, ostin sen semmoisenaan...

 

Toisesta brassikansisesta koneesta oli lähtenyt seeti liikkeelle, se kone tosin kävi ja kukkui, ei hyvin mutta kuitenkin.

Posted

Mulla aikanaan mäntä yhdestä sylinteristä meni kappaleiksi ja solmussa oleva kiertokanki luultavasti nappas toisinaan kiinni pytyn helmaan kun kone jumi, piti pakki päällä tönästä ja sit startata et kolmella pytyllä sai ajettua loppukesän, kanki vaan kolisi sylinterissä....

Posted

Eipä ollut akselikaan jumissa. Huomenna siis kone pöydälle. 

 

Asiasta toiseen. Mikä mahtaa olla laturinjalassa oleva lähtö...joku öljyn paluu toteutus vai? 

 

Kovasti alkaa tuosta koneesta sellaiset jokkisvibat tulla. 

DSC_0017-2201x1238.JPG

Posted (edited)

Jos tarkoitat öljynpaine anturia ja sen "jatkoa" niin siitä lähtee varmaan tieto öljynpaine mittarille.

Laturinjalassa vois olla jonkinlainen huohotinlähtö ehkä.

Edited by portu
Meni laturit ja jakajat sekaisin
Posted

Onkos nämä saman puolen männät kuvissa? Kun nuolet näyttää osoittavan eri suuntiin.

Minä olen aina pyrkinyt omissa koneissa siihen että kaikki männät olisivat saman kokoiset. Olenkin onnistunut aika hyvin, nytkin on kolme mäntää millilleen samaa kokoa...

Posted

Senkin uhalla että essonbaarimiehet tulee pullistelemaan, että ajelevat ilman laturinhihnaa ilman ongelmia 10tkm kesässään, vaihtaisin tuon jäähdytystehoa syövän "Powerpulleyn" vakiokokoseen.

  • Like 1
Posted
On 2/25/2019 at 1:52 PM, jarkki86 said:

Auto ajettu 20v sitten talliin

?

 

Samanlainen STD-merkintä löytyy myös vasemman puoleisen männan alaosasta kunhan sen pyöräyttää oikeinpäin. 🙂

Oletan että 3-4 puoli kuvassa?

Posted

1-2 on kuvassa, jos mitä kaikkea epäkuranttia vaan huomaa kuvista niin saa mainita. Ei ole ennen tullut rakenneltua näitä koneita. 

 

Peltien purku oli helppoa kun mikään ei ollut kiinni😖

Posted

Tää saattaa nyt nostaa vähän myrskyä vannoutuneiden keskituplakaasari miesten keskuudessa, mutta menköön. Eli en nyt yhtään ihmettele että on mäntä sulanut kun noi keskituplat on vähän mitä on säädettävyydeltään ja toimivuudeltaan. Kyllä myönnän että on mahdollista saada toimiva kone aikaiseksi tuollaisella kaasarilla mutta tarvitsee kokeneen säätäjän että siittä sellaisen saa.

 

Mutta tuo keskikaasari ja ilmeisesti 009 jakaja ja kevennetty vauhtis kielii siittä että tuo ei ole ollut mikään rento cruising kone ja tuolla kombolla siittä tuskin sellaista saa rakennettuakaan.

Posted

Moottori ja vauhtipyörä näyttää siltä ettei ole minkäänlaisessa  toimintatasapainossa millään osaalueella. Reijitys ulkokehällä vauhtipyörässä täysin epäsäännöllinen sijainniltaan(mahtava tasapainotus varmaankin) eli olisikohan jokkiskone siirretty katuautoon...? Moottorissa voi olla jopa kaksi 88mm mäntää ja kaksi 85,5mm mäntää,tälläisiäkin jokkiseen on tehty kun on ollut tallissa tuon kokoisia ja on haluttu kuutiotilavuus alle 1650 ja myös mahdollisimman lähelle max kokoa...

Posted

Saattoi vähäm meinata tulla kahvit nenästä kun kuvia katselin. Onhan tuo tietty voinut käydä kun se on talliin ajettu 🙂

Posted

Mielenkiintoista että ristiin on pytyt palanu ja kahdessa muussa vaikuttaisi kuitenkin olleen seokset edes sinnepäin. Nooh, on mahtanut saada kampikin jo sen verran kipeää että näinköhän tuosta enää konetta rupean tekemään. 

Posted

Äkkiäkatsoen kampikammion laakeripinnat näyttää hyviltä. Ei ole välttämättä pitkään ajettu aarporauksen jälkeen. Vai valehteleeko kuva tai silmä.

Posted

Ja minä kun luulin jäljistä että laakerit olisivat pyörähtäneet pesässään, noh, onneksi on viisaampiakin silmiä, tämä on ensimmäinen kuplan kone jonka aukaisin. Minä veikkasin kampikammiota jollain tavalla kieroksi kun keskimmäiset laakerit nokasta ja kammesta loppu. Nokalta tosin syöpynyt. Tässäpä vielä loput kuvat koneesta, mikä öljypumppu tuo on(ratas 32mm) ja onko vakio 1300 nokka? 

 

 

DSC_0035-2201x1238.JPG

DSC_0036-1238x2201.JPG

DSC_0039-2201x1238.JPG

DSC_0033-2201x1238.JPG

DSC_0034-2201x1238.JPG

DSC_0041-2201x1238.JPG

DSC_0044-2201x1238.JPG

Posted

Tuo alimmainen kuva paljastaa totuuden. Ei tuosta kampikammiosta enää kelvollista saa tekemälläkään. Jännä miten muut laakeripinnat voi kuvassa näyttää noin hyviltä ja sitten tämä on ihan pilalla.

  • 1 month later...
Posted

Palataanpa taas vanhaan aiheeseen. Kampura ei tosiaan ollut pohjassa tuossa kuvassa ja kynnellä ei juurikaan portaita tunnu...sitten huomasinkin että keskimmäinen laakeripukki on halki. Eli romuksi siis. 

 

Kävin hakemassa pari arpakonetta lisää joista toinen olikin jo valmiiksi purettu, tämä leikkasi kiinni kaasarin tulvimisen takia. Tästä arvelin koneen kasailla mutta kynnellä kokeillessa laakeripukeissa tuntuu ihan aavistus porrastusta, kuinka paljon tätä saa olla että uskaltaa vielä koneen tehdä? 

 

Kokonaisesta arvasta löytyi uudehkot laakerit sisästä mutta messinkiratas kampiakselin päässä on ottanut jostain syystä kipeää...myöskään tiivisteliimassa ei ole säästelty. Laakereiden öljyurat jne olivat täyttyneet liimasta kun lohkot oli kiristetty yhteen. 

DSC_0092-2201x1238.JPG

DSC_0094-2201x1238.JPG

Posted

Ihan kiitettävää sinnikkyyttä.. joskus käynyt mielessä että mitä vittua näiden kanssa tapella ku muuten pääsee paljon helpommalla ku ei tarvi tapella.. mutta oisko se elämä sitten sen häävimpää..

Posted

Eiköhän nyt tässä tapauksessa olisi fiksuinta etsiä se omasta mielestä paras kampikammio ja kampura yhdistelmä ja viedä jollekkin ketä osaa oikeasti katsoa mikä on ok ja tarvittaessa voisi myös tehdä koneistukset.

Posted

Itelle kävi just noin kun luulin säästäväni ostamalla käytettyä osaa. Romukoppaan suoraan ja kaupasta uutta tilalle. Myyjien kusetus on niin härskiä että en osta enää käytettyä tavaraa.

Posted

Nämä nyt eivät onneksi tulleet maksamaan mitään mutta oisihhan se ollut mukava jos arpaonni olisikin suosinut. 

 

Veisin vaikka heti mitattavaksi osat mutta kun näillä nurkilla ei kuplan koneita tuntevia koneistamoja ole. 

 

Lähin taitaa olla joensuun moottorikoneistamo 130km päässä ja siellä on kiirettä. Nooh, ei tässä niin kiire ole näiden kanssa. Jatketaan nykivää kulkua 1200 koneella kunnes saan budjetin kasaan tehdä kone kunnolla. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...