jarkki86 Posted February 25, 2019 Posted February 25, 2019 En vielä malttaisi ruveta purkamaan konetta autosta irti jos jollain on joskus vastaavaa tullut eteen. Auto ajettu 20v sitten talliin ja nyt konetta avaimella kampiakselista pyörittämällä se pyörähtää reilut puoli kierrosta. Tekee ihan terävän stopin joten hiiren kantamia jyviäkään tuskin on. Kaikki venttiilit liikkuu vipparaudalla keinusta käyttäen ja osa myös konetta pyöritettäessä, kuskin puolella kahdessa keskimmäisessä ei näy liikettä koska kone kaiketi ei pääse pyörähtämään tarpeeksi. Quote
NO H2O Posted February 25, 2019 Posted February 25, 2019 Mulla oli kerran tuommoisen koneen männän päällä mutteri, mistä sinne joutunut ei mitään hajua, ostin sen semmoisenaan... Toisesta brassikansisesta koneesta oli lähtenyt seeti liikkeelle, se kone tosin kävi ja kukkui, ei hyvin mutta kuitenkin. Quote
Jorrma Posted February 25, 2019 Posted February 25, 2019 Mulla aikanaan mäntä yhdestä sylinteristä meni kappaleiksi ja solmussa oleva kiertokanki luultavasti nappas toisinaan kiinni pytyn helmaan kun kone jumi, piti pakki päällä tönästä ja sit startata et kolmella pytyllä sai ajettua loppukesän, kanki vaan kolisi sylinterissä.... Quote
x-pj Posted February 25, 2019 Posted February 25, 2019 Veikkaisin, että sylinteriputki ruosteessa männän yläpuolelta. 2 Quote
jarkki86 Posted February 25, 2019 Author Posted February 25, 2019 Venttiilit liikkuu ja "napsahtaa" ylös. Pitää tarkistella vielä bensapumpun akseli jne. Sen jälkeen nappasen koneen auki. Quote
jarkki86 Posted February 25, 2019 Author Posted February 25, 2019 Eipä ollut akselikaan jumissa. Huomenna siis kone pöydälle. Asiasta toiseen. Mikä mahtaa olla laturinjalassa oleva lähtö...joku öljyn paluu toteutus vai? Kovasti alkaa tuosta koneesta sellaiset jokkisvibat tulla. Quote
portu Posted February 25, 2019 Posted February 25, 2019 (edited) Jos tarkoitat öljynpaine anturia ja sen "jatkoa" niin siitä lähtee varmaan tieto öljynpaine mittarille. Laturinjalassa vois olla jonkinlainen huohotinlähtö ehkä. Edited February 25, 2019 by portu Meni laturit ja jakajat sekaisin Quote
jarkki86 Posted February 26, 2019 Author Posted February 26, 2019 Nimenomaan tuota laturinjalassa olevaa tarkoitin. Ei vain ole itsellä tullut vastaan tuollaista jossa letku/putki tms tulee hihnan keskeltä. Quote
jarkki86 Posted February 26, 2019 Author Posted February 26, 2019 (edited) Kone alkaa paljastaa salojaan... Ehjässä männässä lukee 87,85 ja sulaneessa std... Edited February 27, 2019 by jarkki86 Quote
multanen Posted February 26, 2019 Posted February 26, 2019 Onkos nämä saman puolen männät kuvissa? Kun nuolet näyttää osoittavan eri suuntiin. Minä olen aina pyrkinyt omissa koneissa siihen että kaikki männät olisivat saman kokoiset. Olenkin onnistunut aika hyvin, nytkin on kolme mäntää millilleen samaa kokoa... Quote
jarkki86 Posted February 27, 2019 Author Posted February 27, 2019 Ovathan ne, enpäs muuten hoksannutkaan tuota. Quote
-tipi- Posted February 27, 2019 Posted February 27, 2019 Senkin uhalla että essonbaarimiehet tulee pullistelemaan, että ajelevat ilman laturinhihnaa ilman ongelmia 10tkm kesässään, vaihtaisin tuon jäähdytystehoa syövän "Powerpulleyn" vakiokokoseen. 1 Quote
janskuk Posted February 27, 2019 Posted February 27, 2019 On 2/25/2019 at 1:52 PM, jarkki86 said: Auto ajettu 20v sitten talliin ? Samanlainen STD-merkintä löytyy myös vasemman puoleisen männan alaosasta kunhan sen pyöräyttää oikeinpäin. 🙂 Oletan että 3-4 puoli kuvassa? Quote
jarkki86 Posted February 27, 2019 Author Posted February 27, 2019 1-2 on kuvassa, jos mitä kaikkea epäkuranttia vaan huomaa kuvista niin saa mainita. Ei ole ennen tullut rakenneltua näitä koneita. Peltien purku oli helppoa kun mikään ei ollut kiinni😖 Quote
Tanhis Posted February 27, 2019 Posted February 27, 2019 Tää saattaa nyt nostaa vähän myrskyä vannoutuneiden keskituplakaasari miesten keskuudessa, mutta menköön. Eli en nyt yhtään ihmettele että on mäntä sulanut kun noi keskituplat on vähän mitä on säädettävyydeltään ja toimivuudeltaan. Kyllä myönnän että on mahdollista saada toimiva kone aikaiseksi tuollaisella kaasarilla mutta tarvitsee kokeneen säätäjän että siittä sellaisen saa. Mutta tuo keskikaasari ja ilmeisesti 009 jakaja ja kevennetty vauhtis kielii siittä että tuo ei ole ollut mikään rento cruising kone ja tuolla kombolla siittä tuskin sellaista saa rakennettuakaan. Quote
Tutkija Posted February 27, 2019 Posted February 27, 2019 Moottori ja vauhtipyörä näyttää siltä ettei ole minkäänlaisessa toimintatasapainossa millään osaalueella. Reijitys ulkokehällä vauhtipyörässä täysin epäsäännöllinen sijainniltaan(mahtava tasapainotus varmaankin) eli olisikohan jokkiskone siirretty katuautoon...? Moottorissa voi olla jopa kaksi 88mm mäntää ja kaksi 85,5mm mäntää,tälläisiäkin jokkiseen on tehty kun on ollut tallissa tuon kokoisia ja on haluttu kuutiotilavuus alle 1650 ja myös mahdollisimman lähelle max kokoa... Quote
jarkki86 Posted February 27, 2019 Author Posted February 27, 2019 "ajamalla se on talliin otettu" 😀 Onneksi kannet sentään on koneistamokäynnin jälkeen ehjät(kopkop) Ei sattunut arpaonni kohdalle nyt... Quote
Matti-Pekka Posted February 27, 2019 Posted February 27, 2019 Tarkoitus ei ole kiertää puukkoa haavassa vaan todeta, että harvoin näkee niin autenttisen "arpamoottori" kategoriaan sopivan koneen😊, mulle osuu pääosin tuollaisia arpoja.... 1 Quote
Tanhis Posted February 28, 2019 Posted February 28, 2019 Saattoi vähäm meinata tulla kahvit nenästä kun kuvia katselin. Onhan tuo tietty voinut käydä kun se on talliin ajettu 🙂 Quote
jarkki86 Posted February 28, 2019 Author Posted February 28, 2019 Mielenkiintoista että ristiin on pytyt palanu ja kahdessa muussa vaikuttaisi kuitenkin olleen seokset edes sinnepäin. Nooh, on mahtanut saada kampikin jo sen verran kipeää että näinköhän tuosta enää konetta rupean tekemään. Quote
hpa Posted February 28, 2019 Posted February 28, 2019 Niin on toisella puolella väärä mäntä sulanut. Quote
Tutkija Posted February 28, 2019 Posted February 28, 2019 Liiallisen sytytsennakon/liian kovan puristussuhteen vaurioita. Quote
jarkki86 Posted March 5, 2019 Author Posted March 5, 2019 Aukaisinpa loputkin, ei tullut arvasta edes lohdutuspalkintoa😁 Quote
x-pj Posted March 5, 2019 Posted March 5, 2019 Äkkiäkatsoen kampikammion laakeripinnat näyttää hyviltä. Ei ole välttämättä pitkään ajettu aarporauksen jälkeen. Vai valehteleeko kuva tai silmä. Quote
jarkki86 Posted March 5, 2019 Author Posted March 5, 2019 Ja minä kun luulin jäljistä että laakerit olisivat pyörähtäneet pesässään, noh, onneksi on viisaampiakin silmiä, tämä on ensimmäinen kuplan kone jonka aukaisin. Minä veikkasin kampikammiota jollain tavalla kieroksi kun keskimmäiset laakerit nokasta ja kammesta loppu. Nokalta tosin syöpynyt. Tässäpä vielä loput kuvat koneesta, mikä öljypumppu tuo on(ratas 32mm) ja onko vakio 1300 nokka? Quote
x-pj Posted March 5, 2019 Posted March 5, 2019 Tuo alimmainen kuva paljastaa totuuden. Ei tuosta kampikammiosta enää kelvollista saa tekemälläkään. Jännä miten muut laakeripinnat voi kuvassa näyttää noin hyviltä ja sitten tämä on ihan pilalla. Quote
Tutkija Posted March 5, 2019 Posted March 5, 2019 Ei taida olla laakeri/kampiakseli paikallaan pohjassa laakeripukissa alimmassa kuvassa. Quote
jarkki86 Posted April 21, 2019 Author Posted April 21, 2019 Palataanpa taas vanhaan aiheeseen. Kampura ei tosiaan ollut pohjassa tuossa kuvassa ja kynnellä ei juurikaan portaita tunnu...sitten huomasinkin että keskimmäinen laakeripukki on halki. Eli romuksi siis. Kävin hakemassa pari arpakonetta lisää joista toinen olikin jo valmiiksi purettu, tämä leikkasi kiinni kaasarin tulvimisen takia. Tästä arvelin koneen kasailla mutta kynnellä kokeillessa laakeripukeissa tuntuu ihan aavistus porrastusta, kuinka paljon tätä saa olla että uskaltaa vielä koneen tehdä? Kokonaisesta arvasta löytyi uudehkot laakerit sisästä mutta messinkiratas kampiakselin päässä on ottanut jostain syystä kipeää...myöskään tiivisteliimassa ei ole säästelty. Laakereiden öljyurat jne olivat täyttyneet liimasta kun lohkot oli kiristetty yhteen. Quote
Urbantoy Posted April 21, 2019 Posted April 21, 2019 Ihan kiitettävää sinnikkyyttä.. joskus käynyt mielessä että mitä vittua näiden kanssa tapella ku muuten pääsee paljon helpommalla ku ei tarvi tapella.. mutta oisko se elämä sitten sen häävimpää.. Quote
Tanhis Posted April 21, 2019 Posted April 21, 2019 Eiköhän nyt tässä tapauksessa olisi fiksuinta etsiä se omasta mielestä paras kampikammio ja kampura yhdistelmä ja viedä jollekkin ketä osaa oikeasti katsoa mikä on ok ja tarvittaessa voisi myös tehdä koneistukset. Quote
Simon Templar Posted April 22, 2019 Posted April 22, 2019 Itelle kävi just noin kun luulin säästäväni ostamalla käytettyä osaa. Romukoppaan suoraan ja kaupasta uutta tilalle. Myyjien kusetus on niin härskiä että en osta enää käytettyä tavaraa. Quote
jarkki86 Posted April 22, 2019 Author Posted April 22, 2019 Nämä nyt eivät onneksi tulleet maksamaan mitään mutta oisihhan se ollut mukava jos arpaonni olisikin suosinut. Veisin vaikka heti mitattavaksi osat mutta kun näillä nurkilla ei kuplan koneita tuntevia koneistamoja ole. Lähin taitaa olla joensuun moottorikoneistamo 130km päässä ja siellä on kiirettä. Nooh, ei tässä niin kiire ole näiden kanssa. Jatketaan nykivää kulkua 1200 koneella kunnes saan budjetin kasaan tehdä kone kunnolla. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.