Jump to content

Ilmalämmittimet


Recommended Posts

Posted

Haulla löytyi muutamia ketjuja, mutta tuoreimmatkin jo vuosien takaa. Siksi uusi ketju. Eli brassijunikseen kaipaisi lämmintä sisälle. Siinä ei ole lämmityslaitetta eikä ilmakanavia. Ainoa vaihtoehto on ilmalämmitin ja niitä läytyy sitten Webaston ja Wallaksen 1500-2000 euron lämmittimistä kiinalaisiin alle satasen lämmittimiin. 

 

Heitän vähän kuvia tuonne liitteisiin. 
 

Halvimmat (paitsi pohjanmaalaisilta trokareilta tori.fi ostettuna) ovat asennukseltaan helpoimpia ja kaikki yhdessä paketissa polttoainesäiliöineen. Ne sopivat lattia-asennukseen lähinnä matkustamon jalkatilaan tai sitten ihan tavaratilaan. Ongelma on, että lämpö on ihan väärässä paikassa, kun ohjaamossa sitä tarvitaan.

Sitten löytyy tuollaisia Webaston näköisiä, venäläinen Planar 2 kW 480e varusteineen, Kiinasta 2 tai 5 kW alk. n. 150 USD ja Suomesta ostettuna n. 230e suoraan järkevästi hinnoittelevilta kauppiailta.

En tiedä onko tuo Planar ihan samaa kiinankamaa vai oikeasti Venäjällä tehty. Pieni eroja siinä kyllä on ja varustesetti on ihan erilainen.

 

Siinä markkinakatsausta, mutta nyt kysymyksiin:

- onko noista kokemuksia kellään?

- mihin olette asentaneet busseissa?

- kuumenevatko ne miten pahasti käytössä, eli kuinka paljon pitää olla tyhjää tilaa ympärillä?

- miten pitkilä putkillä tuo lämmitys vielä toimii ja kärsiikö putkia haaroittaa vaikka ohjaamoon ja matkustamoon 1 kumpaankin?

- facebookissa oli yksi hyvän oloinen vinkki heivata varapyörä pois ja asentaa sinne lämmitin. Paikka olisi kyllä keskeinen, mutta kuumeneeko tuollainen pötkylä liikaa siellä kotelossa ja polttaa koko auton?

 

Talvilämmitystä ei nyt haeta, mutta +10 on jo ihan liian kylmä ajaa ilman lämmitystä.

Löpöähän nuo eivät paljon vie, joten tankkia ei tarvitse jatkuvasti täytellä.

 

Ny kokemuksia kehiin ja niiden puutteessa hyvä näkökannatkin ovat erityisen sallittuja 🙂

 

 

 

 

 

image.png

image.png

image.png

Posted (edited)

Englannista (eBay) tilasin oman 5kW lämppärin junikseen. Tais olla 120€ posteineen. Hienosti pelaa. Kaverilla ollu sama parivuotta sprintterissä ilman ongelmia. Tuo keskimmäinen siis.

 

Ja niin siitä asennuksesta. Varapyörän paikalla pohjalla, ei pahemmin kuumene. Laitoin ilmaputkeen haaran, toinen auton alle tuulilasin kanavaan ja toinen suoraan sisätilaan. Voi niitä sitten tilanteen mukaan säätää kummasta vaiko molemmista tulee hönkää tupaan

Edited by Juuse
Posted

Tuommoinen vastaava kuin keskimmäinen ollut kanssa omassa pallokeulassa nyt pari vuotta ja hyvin toimii. Tuli kanssa jostain eBay kautta. Vaikka ei sinänsä junikseen liity niin palliksessa sille löytyi paikka konehuoneen vasemmasta laidasta missä alunperinkin lisälämmitin ollut. Sieltä haaralla putket eteen ja taakse ja hyvin on lämmittänyt ja toiminut. 

Posted

Itsellä ollut reilun vuoden päivät vastaava kiinan eberi vanhassa tallissa. Pattereilla peruslämpö ja tämä siinä rinnalla auttamassa kun lämpöä pitää saada nopeammin lisää. Ei moitittavaa paitsi äänekäs PApumppu mikä ei tallissa ole ongelma.

Posted

Tilasin tuon keskimmäisen. Toimitus tulee Tsekeistä, joten ei tulleja enää, kun on jo EU:ssa. Hinta rahteinee reilun satasen. Kiitos kaikille kommenteista, raportoin kun homma täällä kunnossa..

Posted
On 8/22/2020 at 12:20 PM, Juuse said:

Varapyörän paikalla pohjalla, ei pahemmin kuumene. Laitoin ilmaputkeen haaran, toinen auton alle tuulilasin kanavaan ja toinen suoraan sisätilaan. Voi niitä sitten tilanteen mukaan säätää kummasta vaiko molemmista tulee hönkää tupaan

Miten haaroitit? Oliko siinä T-haara mukana vai löytyikö täältä jostain rautakaupasta?

Posted

Töistä löyty sopiva peltinen t-haara. Farmilaitteesta suljettava suutinpää. Kaippa siinä toimii vaikka viemäriputki

Posted
6 hours ago, Joe Cool said:

Miten haaroitit? Oliko siinä T-haara mukana vai löytyikö täältä jostain rautakaupasta?

 

Ebayssa on noihin noita haaroja ja putkivermeitä jos jonkinlaisia.

  • Like 1
Posted
8 hours ago, Mikko S said:

 

Ebayssa on noihin noita haaroja ja putkivermeitä jos jonkinlaisia.

Pitää katsoa mitä paketissa on, jonkinlainen T-haara näkyi kuvassa, mutta ei näistä varmaksi tiedä, ennen kuin vermes on kourassa.

Posted (edited)
On 8/22/2020 at 12:20 PM, Juuse said:

Ja niin siitä asennuksesta. Varapyörän paikalla pohjalla, ei pahemmin kuumene. Laitoin ilmaputkeen haaran, toinen auton alle tuulilasin kanavaan ja toinen suoraan sisätilaan. Voi niitä sitten tilanteen mukaan säätää kummasta vaiko molemmista tulee hönkää tupaan

Kyselen tässä nyt odotellessa lisää hyviä vinkkejä. Mihin panit dieselsäiliön? Moottoritilaan vasempaan koteloon? Vai mahtuiko varapyörän paikalle? Entä miten toteutit sen putkien säädön, kumpaan puhaltaa?

Edited by Joe Cool
Posted

Nyt pääsin bussin luo katsomaan. Otin varapyörän pois ja hämmästyin miten paljon sitä tilaa siellä on, kun en ollut aiemmin ottanut pyörää pois, kun ei ole ollut syytä. Vastedes Autoliiton Plusjäsenyys saa olla vararengas 😉 Lämmitin menee tosiaan heittämällä rengaskotelon pohjalle, sen saa pultattua siihen pohjaan kiinni ja pakoputken sekä paloilman oton pohjan alle. Lämmön saa puhallettua lyhyillä vedoilla sekä ohjaamon että matkustamon jalkatilaan.

Dieselesäiliölle näyttäisi hyvin olevan tilaa varapyörän paikalla, kun sen alle tekee tuen ja vähän vaikka vielä lämpöeristylevyä sen ja lämppärin väliin. Ilmeisesti lämmitin ei tosiaankaan kuumenna niin paljon, että dieselsäiliö pousauttaisi koko keksinnön ilmaan 🙂 

Jos tässä suunnitelmassa on jotain typerää tai toimimatonta, niin nyt oikein mielelläni kuulen kommentteja.

Posted

Minkäsmoiset polttoainepumput näissä keskimmäisen kuvan 2-5kw lämmittimissä on ? Alkoi myös kiinnostamaan. Jos vaikka paketoisi tuollaisen pallukan bellypanin ja lattian väliin ja diesel säiliö vaikka konehuoneeseen.

Posted

Se pumppu näkyy tuossa kuvassa (Oil Pump). Toiminnasta ei ole tietoa vielä, mutta itse yritän viritellä säiliän tosiaankin tuohon varapyörän koteloon. Pääsee helpommin täyttämään ja mahtuu paremmin, kuin juniksen konehuoneeseen.

Posted
2 hours ago, Mikko S said:

Noita saa ainakin 5l ja 10l säiliöillä, se pienempi on vähän kätevämmän kokoinen sijoitella.

5 l riittäisi hyvin ja olisi kätevämpi.  Tuo minun tilaamani oli speksattu 10l säiliöllä ja sille ei kovin monta paikkaa löydy.

Posted

Saisikohan tuollaista säädettyä toimimaan bensalla? Olisi aika näppärä laittaa tuollainen Kuplan tavaratilaan imemään kemiallisen energiansa vakiobensatankista ja töhöttämään lämpöenergiansa vakio suulakkeista kabiiniin. 

 

Mahtuuhan sinne keulaan tietenkin pieni dieselsäiliö mutta kun bensatankki olisi siellä jo valmiina.

Posted
On 8/28/2020 at 7:31 PM, Simon Templar said:

 

Mä tein 2.5 litran peltikanisterista.

Tänään kun sijoitusta pohdittiin, niin nousi esille eri säiliön käyttö, jos se 10l ei mahdu kunnolla siihen varapyöräkoteloon. Lämmitinsetti on jo maassa ja lajiteltu postissa pe, joten toivottavasti on maanantaina jo käsissä.

Posted (edited)
1 hour ago, Joe Cool said:

Tänään kun sijoitusta pohdittiin, niin nousi esille eri säiliön käyttö, jos se 10l ei mahdu kunnolla siihen varapyöräkoteloon. Lämmitinsetti on jo maassa ja lajiteltu postissa pe, joten toivottavasti on maanantaina jo käsissä.

 

Mulla käynyt mielessä että mitenkähän se nafta sieltä säiliöstä tuoksuu ku läiskyy siinä ajaessa.. Niissä on kummiskin jokun sortin ilmareikäkorkissa..

Mullakin ollut mielessä tommosen hommaminen ku ens kesänä MaitoValas ui ilman lämmönvaihtimia T1-> T4 mooottoriin siirtymisen myötä, huurunpoisto onnistuu ku asentelen ambun puhaltimet paikalleen.. Mutta se lämpö täällä periferiassa ois ihan jees, vaikka voihan sitä ajaa turkishaalarissa jo elokuussa jos haluaa

 

Minä laittasin sormet ristiin että saisit sen maanantaina ku postista kyse.. Kylllä se sieltä tulee varmaan

Edited by Urbantoy
Posted
22 hours ago, Urbantoy said:

 

Mulla käynyt mielessä että mitenkähän se nafta sieltä säiliöstä tuoksuu ku läiskyy siinä ajaessa.. Niissä on kummiskin jokun sortin ilmareikä korkissa..

Mutta se lämpö täällä periferiassa ois ihan jees, vaikka voihan sitä ajaa turkishaalarissa jo elokuussa jos haluaa

Minä laittasin sormet ristiin että saisit sen maanantaina ku postista kyse.. Kylllä se sieltä tulee varmaan

Tuota mietin itsekin, pitää tutkia se säiliö huolella. Viikonloppuna on sen verran päivittynyt seuranta, että nyt arvioidaan toimitus ma klo 16 mennessä. Lupaavalta vaikuttaa 🙂

 

Se lämpö on ihan ehdoton juttu. Katseltiin eilen myös oven karmien ja lattian läpivientien tiivistystä. Ensin ilman virtausta pois ja samalla lämpöä sisälle. +10 on jo tosi kylmä ajaa.

Posted
On 8/30/2020 at 2:29 AM, Urbantoy said:

 

Mulla käynyt mielessä että mitenkähän se nafta sieltä säiliöstä tuoksuu ku läiskyy siinä ajaessa..

 

Mä oon tankannu sinne laadukasta valopetroolia enkä iljettävää haisevaa työkonepolttoainetta, pysyy läppäri puhtaampanakin. Puuilosta 10l kannu alta 20e.

Posted
6 hours ago, Mikko S said:

 

Mä oon tankannu sinne laadukasta valopetroolia, pysyy läppäri puhtaampanakin. Puuilosta 10l kannu alta 20e.

Kuulostaa hyvälle tuokin, itse muinoin kun oli vene, käytin sitä Walalksen venelämmittimessä. En tiedä olisiko se toiminut sitten myös dieselillä? Edellinen omistaja vaan puhui petroolilämmittimestä ja sitä siellä käytin.

 

Voiko tästä vetää johtopäätöksen, että petrooli ja diesel ovat keskenään täysin vaihtokelpoisia polttoaineita näissä lämppäreissä? 

Posted

Kiitos videosta, ktasoin samantien myös toisen, missä hän asenteli sen pakuun.

Lämppäri saapui ja kävin sitä sovittelemassa. Näytti hämmästyttävän hyvälle hintaisekseen äkkiä katsottuna. Asennuskaan ei vaikuta kovin pahalle. Näillä käyttötunneilla petroolin olematon voiteluvaikutus ei liene ongelma. Jos laite on käytössä jatkuvasti päivittäin, niin silloin voi ehkä ongelmia tullakin. 

Posted
On 8/31/2020 at 7:58 AM, Mikko S said:

 

Mä oon tankannu sinne laadukasta valopetroolia enkä iljettävää haisevaa työkonepolttoainetta, pysyy läppäri puhtaampanakin. Puuilosta 10l kannu alta 20e.

Tämän kannun kävin itsekin hakemassa ja eilen pöräytettiin koelämmitykset tallissa. Tulos oli erittäin myönteinen yllätys. Ääni oli lopulta ihan mitätön siihen verrattuna, mitä auto itse pitää meteliä ajossa. Kabiini lämpeni nopeasti ja putkesta tuli ihan hyvällä virtauksella kuumaa nin ettei kättä viitsinyt ilmavirrassa pitkään pitää.

Nyt viimeistely jatkuu ja poraillaan 76 mm / 3" putkille ja suuttimille reiät. Sarjassa oli mukana yksi pyöritettävä suunnattava suutin ja Veneilijän verkkokaupasta löytyisi tällainen:

 

image.thumb.png.d5e3279264037a6defbcf1288b0ada4e.png

 

Pitää käydä katsomassa myymälässä, miltä tuo näyttää ja saisiko sen asennettua ohueen peltiin tai olisiko siinä joku fiksu asennuskaulus saatavilla. Tuo olisi suljettavuuden kannalta hyvä, koska usein takana ei ole matkustajia ja kaikki lämpö tulisi eteen. Jos tähän on fiksumpia suuttimia tiedossa, saa vinkata. Pitää ostaa samalla 75 mm lisäputkea pätkä.

 

Kunhan homma valmistuu, nappaan kuvia toteutuksesta. 

Polttoainesäiliöiksi saa heittää hyviä vinkkejä. Se mukana tullut litteä 10l menee just just kuskin selkänojan taakse, mutta penkkiä pitää siirtää hieman eteenpäin taka-asennosta. Sen korkki vaikutti hyvälle ilmaventtiileineen. Luultavasti ei roiski petroolia kabiiniin.

  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Jatkan raporttia ihan listaamalla havaintoja. Reilut 200 km nyt ajettu testiajoa, on aivan ehdottoman suositeltava laite.

- ilmaletkuissa hankalin reikä oli tehdä kuskin persauksen alle, mutta nyt letkut paikallaan

- puhaltaa eteen ja taakse, takana suljettava läppä (kuva ylempänä)

- puhaltaa niin kuumasti, että pitää jakaa puhallusta koko ajan myös taakse

- laitteen käyttöohjeet surkeista surkeimmat, mutta youtube auttaa

- 4 hengen porukalla ajeltiin perjantaina illalla ja hienosti piisasi lämmintä kaikille. Ihan takana ei kukaan istunut, mutta tuskin sielläkään olisi kylmä

- 10 l säiliö menee poistoon, ostin 5 l mikroauton tankin, joka pitäisi mennä nätisti varapyöräkoteloon matkustajan penkin taakse

- tankkasin erikoisvalopetroolilla ja kulutus on melko mitätön. Muutaman tunnin ajelulla ei pinta paljon säiliössä laskenut

- kuskin penkin selkänojan kallistus teki huonon ajoasennon ja joutui ajamaan niska kenossa, että näki ikkunasta ulos

- kaukosäätimesta puuttui patteri eikä ohje ota kantaa, millainen siellä kuuluisi olla. Luokaton moka toimituksessa ja vastaa kiinanlaatua tuolta osin

- petrooli pöllähtää vähän sammutuksen yhteydessä

- imuilma polttimelle ja pakoputki lattian alla ulkona. Pakoputkeen metrin jatke Motonetista ja nyt puhaltaa takapyörän edestä helpakotelon alta.

 

Yhteenvetona sanoisin, että aivan loistava varuste. Jos satasella saa tuollaista iloa kylmässä ajamiseen, niin siinä on hinta/laatu enemmän kuin kohdallaan. Hinta nousi nyt noin 70 euroa, kun ostin sen polttoainetankin ja lisäpakoputken. Mutta silti on hyvin edullinen.

 

Kuvia voisin yrittää ottaa toteutuksesta tässä joku päivä

 

Edited by Joe Cool
  • Like 6
Posted

Laitappas liikkuvaakuvaa/ääntä. Kiinnostaisi tietää miten kovaa meteliä tuo oikeasti pitää. Onko mitään toiveitakaan nukkua selvinpäin bussissa jos lämppäri on päällä ? Ja mites naapureiri, saavatko nukuttua vai huutaako ulospäin kuin hyeena kuten jotkut webastot 😄

 

Posted
14 hours ago, KimmoH said:

Laitappas liikkuvaakuvaa/ääntä. Kiinnostaisi tietää miten kovaa meteliä tuo oikeasti pitää. Onko mitään toiveitakaan nukkua selvinpäin bussissa jos lämppäri on päällä ? Ja mites naapureiri, saavatko nukuttua vai huutaako ulospäin kuin hyeena kuten jotkut webastot 😄

 

On yllättävän hiljainen, sekä imu- että pakopuolella on jopa äänenvaimennin mukana. Yritän kuvata, kunhan saan sen uuden säiliön asennettua ja systeemin valmiiksi.

Tänään eteni niin, että sain youtube-videoiden avulla kaukosäätimeen patterin ja sen aktivoitua säätöyksikköön. Samoin selvisi, miten tehoa säädetään. Tehon säätöalue on 4.4 - 1.4 asteikolla jotain ja kun se oli 4.x tuli erittäin kuumaa. Asetin sen 1.8 ja tuli pelkästään miellyttävän lämmintä, joka riitti illan ajeluun hyvin. Smoista videoista selvisi, että pikkuteholla kulutus on vain reilun desin tunnissa. 

Kaukosäädin on erittäin hyvä, ON / OFF / + / - siitä ei paljon helpommaksi tule, kun se toimii. +/- voi asettaa säätämään maksimilämpötilaa tai sitä tehoa. Itse asetin tehon säädölle. Ja päälle ja pois tosiaan samasta avainperän kokoisesta käikäleestä.

Posted (edited)

Tuo -tipi- :n linkkaama on sama tuote. Itse tilasin Aliexpressin kautta ja toimitus Tsekeistä. Kotona viikossa veroitta. Samaa tavaraa tuolla huutokaupoissakin taitaa olla. 

Tässä liitteenä nyt asennettuna sillä uudella mikroauton bensatankilla. Putken T-haara jakaa ilman eteen ja taakse ja takasuutin on erikseen ostettua suljettavaa mallia. Kuvan oton jälkeen vielä lisätty huohtotusletku tuohon paljaaseen tumppiin ja keräyspurkki tankin viereen varmuuden vuoksi. 

Käyttöpaneeli on tuossa väliseinämässä oven karmin vieressä ja varsinainen käyttö sujuu avainperämallin kaukosäätimellä.

 

 

 

lammitin asennettuna.jpg

Edited by Joe Cool
  • Like 1
Posted

Tuo 5L pönikkä riittää varmaan jo koko kesäks.. 
Ite meinaan tuo Tipin linkin tilata, mutta hommaan varmaan pienemmän tankin.. Kuulemma kulutus aika pientä ja tuskin nyt tota kesä/heinäkuussa tarvii, elokuussakin varmaan niin ja näin

  • Like 1
Posted
2 minutes ago, Urbantoy said:

Tuo 5L pönikkä riittää varmaan jo koko kesäks.. 
Ite meinaan tuo Tipin linkin tilata, mutta hommaan varmaan pienemmän tankin.. Kuulemma kulutus aika pientä

Ei se tosiaan paljonkaan tunnu kuluttavan. Kun tehon laskee sinne alakanttiin, niin reilu desi tunnissa. Se 10l tankki on liian iso juniksen ohjaamoon. Tuo mikroauton tankki maksaa kolmisen kymppiä ja on eritäin jämäkän tuntuinen. Sitä saa vitosen halvemmalla 3l tankkina, mutta se tutnui melkein mehupurkilta, joten päädyi 5l malliin. Kiinnikkeet maksoivat 15 e lisää. Noita saa useammastakin mikroautotarvikekaupasta. Tuohon penkkikiinnitykseen päädyin, kun sen saa nätisti tankkausasentoon penkkiä kääntämällä ja takapenkiltä on helppo lorottaa lisäystä.

 

  • Like 1
Posted (edited)

Ku täällä periferiassa Kenpeleen Keisarikunnassa pidetään alamaisia ruodussa, niin huomannu että lämpöjö tarvii toukokuun alussa ja elokuun jälkeen..
Huurun poisto tulee hoitumaan EarlyBayn ambu tuulettimilla, aikaa siten hommattu mutta ku vitun laiska ollut asentamaan niitä niin aika on mennyt niitä tuijottaessa jo kolmatta vuotta.. ajatuksella "eikö nuo jo mene paikalleen"

 

Nimmerkillä Vittu ku ei tajua noista sähköistä tuon taivaalista, ehkä joutuu Akin tai Tuomon syöttään että ne saadaan paikalleen..
Mutta se tehdään taas mielellään ja grillitopiikkiin taas kuvia.. 

Edited by Urbantoy
Posted
23 minutes ago, Urbantoy said:

Huurun poisto tulee hoitumaan EarlyBayn ambu tuulettimilla, aikaa siten hommattu mutta ku vitun laiska ollut asentamaan niitä niin aika on mennyt niitä tuijottaessa jo kolmatta vuotta.. ajatuksella "eikö nuo jo mene paikalleen"

Itse tilasin Kiinasta peltikuorisen puhaltimen sähkövastuksilla. Sitten vain TODELLA virtasyöpöt vastukset pois ja puhallin jäi jäljelle. Pitää napata siitäkin kuva. Puhaltaa 2 putken tumpista tuulilasille ihan hyvin.

 

Posted
Just now, Joe Cool said:

Itse tilasin Kiinasta peltikuorisen puhaltimen sähkövastuksilla. Sitten vain TODELLA virtasyöpöt vastukset pois ja puhallin jäi jäljelle. Pitää napata siitäkin kuva. Puhaltaa 2 putken tumpista tuulilasille ihan hyvin.

 

 

En sano pahalla, mutta onneks löyty aikanaan aidot Sakemanni ambulanssipuhaltimet niin ei tarvi kiinan kamaan tuohon sen enempää sählätä ku tuo lämmitin.. Kattelin jo UKsta niitä.. mutta hinnat oli ihan naurettavia, olikohan Just Kampers

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...