MU Posted December 12, 2020 Posted December 12, 2020 Eräänlaisena ikuisuusprojektina mulla on -56 ovaali joka edistyy milloin enemmän, milloin vähemmän. Viimeiset pari vuotta on ollut semmoinen vaihe että uskoisin auton vielä jonain päivänä valmistuvan. Sen johdosta on alettava miettimään vähän tekniikkapuoltakin. Mulle päätyi joku vuosi sitten erään auton ja osakasan mukana CT koodilla oleva kampikammio (jatkossa lohko 😄) jonka pohjalta olisi tarkoitus ovaalin kone niputtaa. CT konetta käytettiin tölkissä ilmeisesti vuosina 1980-82 eli kyseessä on eräänlainen evoluution huipentuma 😆. Suurimpana erona kuplan koneisiin on varmaan jäähdytyspuhallus joka oli typ3 ja 4 tyyliin koneen takana, ei päällä. Lisäksi koneessa oli hydraulinostajat ja lohkon valussa öljynsuodatinjalka. Minun lohkoon oli jo onneksi tehty muutamat koneistukset valmiiksi. Runkolinja oli ajettu ekaan ylikokoon ja sylintereiden aukot oli koneistettu 90,5/92 kokoon. Lisäksi nostajien pesät oli holkitettu koville typ1 nostajille sopiviksi. Hydraulinostimet ovat siis halkaisialtaan isommat. Tiettävästi tämäkin lohko on Heinolanhurjan käsien kautta kulkenut, muistaako Petteri? Yksi iso ero kuplan lohkoon verrattuna on että öljynjäähdyttimen paikka on noin 6-7cm taaempana, ja nythän on tarkoitus käyttää kuplan puhallinkoppaa. Tämä pitäisi ratketa sillä että käyttää jäähdyttimen ja jalan välissä alumiinikappaletta jolla jäähdytin kiinnittyy alunperin lohkoon, tölkki käytössä siis, siinähän jäähdytin on vaakatasossa. Puhallinkopan kanssa tulee tietysti leikkaa ja liimaa askaretta. Lohkon takaosasta saa sitten siivota pois noita jäähdytyspuhaltimen kiinnityskorvakkeita. Paitsi että nyt näyttää koneesta tulevan ruiskukone niin ajattelin että jos jotakin noista korvakkeista pystyisi käyttämään trikkeripyörän anturin kiinnikkeenä. Se selviää kun saan osia lisää tontille. Pistäkäähän kommenttia jos on kokemuksia/vinkkejä kyseisestä lohkosta, tai vaikka ei olisikaan. Ja loppuun vähän kuvia. 1 Quote
P_Valtonen Posted December 12, 2020 Posted December 12, 2020 (edited) Lohnon katossa tekstit mun (0.50/21) merkkaama. Tulpista (fe) päätellen joku 10-15v sitten mulla ollu. Kannattaa aukasta tuo pikkulaakerin "korkki" myös. Samaten nokka linjan kalvaminen lohkosta olis suositus listalla. Sylinterin alla oleva texti ei oo mun. En oo noita holkittanu, eli seuraavien omistajien tuotosta. Edited December 13, 2020 by P_Valtonen 1 Quote
marski Posted December 12, 2020 Posted December 12, 2020 Hain tuon lohkon Petteriltä 2008, tai 2009. Koneistukset teetin Forssan tehokannessa. Teksti varmaan sieltä. Projekti etenee yhtä nopeesti kuin mulla :) Virtaa kintaisiin... 1 Quote
MU Posted December 12, 2020 Author Posted December 12, 2020 Joo, nää vaatii aina oman aikansa. Olen jo vähän aikaa vastannut kyselyihin "milloin auto valmistuu", että menee ainakin pari vuotta. Ja samalla vastauksella jatketaan toistaiseksi 😄 Quote
Matti-Pekka Posted December 12, 2020 Posted December 12, 2020 Täälläkin pitäis tuo ct kone saada vihdoin mopoon kiinni..mutta kun nää koneet ei vaan tahdo millään hajota ,että saisi vaihdettua uutta tilalle. Micalilta ostin joskun hänellä mopossa olleen 1300 kuplan koneen, jonka itse kaiketi arpakoneena osti..ajeli sillä käsittääkseni avaamatta , en tiedä kuinka paljon, ja minä ostin sen koneen vaan rungon sovite koneeksi...no vaihdoin siihen sitten halvan 1600 pyttysarjan ja ajoin sillä avaamatta 34 000km , ja myin sen yhdelle harrastajalle jolle tein vw sotamopon...tämä heppu on nyt ajanut sillä koneella jo kaksi vuotta tekemättä siihen muuta kun öljynvaihdot...Tämä harrastaja halusi jo vuosi takaperin että teen hänelle uuden moottorin jonka voi sitten vaihtaa kun tuo ikiliikkuja väsyy...no se uusi kone on vaan varastoituna kun ei tuo vanha kone meinaa loppua ollenkaan..Sama itsellä tuon CT:n kanssa se piti laittaa jo ajat sitten kiinni, mutta kun ei tää nykyinen anna mitään aihetta isompaan huoltoon, eli pitää vaan nyt vaihtaa tuo ihan huvikseen tilalle....aika hyviä kone aihioita tehty jo Hitlerin aikaan.. 2 Quote
MU Posted December 12, 2020 Author Posted December 12, 2020 Yksi koneistus mikä ainakin vielä pitää suorittaa on lohkoon ja välikappaleeseen syvennys tiivisterengasta varten. Matti-Pekka, minkä valmistajan tönärien suojaputket sulla on? CT koneessahan on isommat reiät lohkossa suojaputkille. 1 Quote
Matti-Pekka Posted December 12, 2020 Posted December 12, 2020 Terve. No mä en oikeen tiedä, kun olen vähän sellainen "romujooseppi" että tulee osteltua romppeilta ja mistälie näitä tarvikkeita...luulen että ostin nuo Tampereelta jossain parkkihallissa olleesta vw rompetapahtumasta..tai sitten palstalta,nuohan ei suoraan tähän wbx tyyppiseen käy, joten sorvasin tuohon lohkonpuoleen alumiinista isomman jatkokauluksen suojaputkeen ja käytin sitten wbx koneen tiivisterengasta lohkon puolella...en muista , teikö näihin , mutta joihinkin vastaaviin sorvasin vielä 1...1.5 mm O-renkaille urat tiivisteiksi putkien limisaumaan . Kaikki on vähän tämmöstä kotikutoista ryssimistä... 1 Quote
Gerbiili Posted December 17, 2020 Posted December 17, 2020 Suojaputket löytyy keiteleen koneesta sopivat. Kuvassa höylätty välikalikka -5mm uusilla tiivistekoloilla. Sopii kuplan pellit suoraa paikalleen. Puhallinkoppaan joutuu tekeen tuolle hieman tilaa. 1 Quote
jonih Posted December 17, 2020 Posted December 17, 2020 Täältä löytyy myös yksi CT moottori. Minulla ko. yksilö on hydenostajilla. Tönärin suojaputket on tosiaan näissä vähän haasteelliset löytää etenkin välitetyillä keinuilla. Itsellä jo kolmannet suojaputket oli sellaiset, jotka toimivat :) 2 Quote
Urbantoy Posted December 17, 2020 Posted December 17, 2020 (edited) Mistä Joni tuo Ö-täyttö alemmassa? Taiwanin poikien? Edited December 17, 2020 by Urbantoy Quote
jonih Posted December 17, 2020 Posted December 17, 2020 3 minutes ago, Urbantoy said: Mistä Joni tuo Ö-täyttö alemmassa? Taiwanin poikien? Joo EBI:ssä tarttui mukaan vintage speediin teltalta. 1 Quote
MU Posted December 19, 2020 Author Posted December 19, 2020 Tarvikemallin puhallinkoppa saapui ja sitä hieman muokkasin. Öljynjäähdyttimen jalalle tein suojapellitystä, ihan vaan ulkonäöllisistä syistä. Jäähdytykseen tolla ei ole merkitystä. Kitin kanssa sitten viimeistelyt tuohon. Otin tuon kopan ilman letkulähtöjä lämmönvaihtimille, kun en näistä tarvikekoppien lähdöistä oikein tykkää. Vanhasta pakoputkesta sitten mieluiset putket. Ulkonäkö edellä 😁 Sit olis vielä doghausin levennys nelkun jäähdyttimelle. Onkohan alkuperäisissä kopissa sisäpuolella jonkinlainen "huuli" ohjaamassa ilmaa lämmönvaihtimille vai ihan vaan reikä kopan seinässä? 3 Quote
Tutkija Posted December 19, 2020 Posted December 19, 2020 Oma solansa kokonaan puhaltimelta lähtien lämmönvaihtimien ulostuloon... Quote
MU Posted December 19, 2020 Author Posted December 19, 2020 Aha, se on niin toteutettu. No mä teen pienen "kaapparin" tohon reikään, eiköhän sillä kesäkäytössä pärjää. Ja ei varmaan sotke vielä kansien jäähdytystä. Quote
MU Posted December 20, 2020 Author Posted December 20, 2020 Pienen kaapparin tein kopan sisäpintaan. Jää nähtäväksi tuleeko kabiiniin ilmaa mutta kaikki ilma mikä tulee on enemmän kuin Variantissa missä ei ole lämppäriä olenkaan 😄 Quote
MU Posted December 20, 2020 Author Posted December 20, 2020 Doghausinkin parsin kasaan, ne pari jatko peltiä tuosta on vielä levitettävä. 4 Quote
MU Posted December 27, 2020 Author Posted December 27, 2020 Motivaatiokuva 😁 Ei tule kylläkään nämä imusarjat. Tulevat imarit siirtävät toivottavasti läppärunkoja kaposemmalle ja alemmas niin on jotain toiveita saada paketti ovaalin persuksiin. 9 Quote
MU Posted January 1, 2021 Author Posted January 1, 2021 Puhallinpyörän ja kopan istuvuus ei ollut ihan kohdillaan. Pellistä tuommoinen kaulus peittämään rakoa. Vähän samaa ideaa kuin siinä alkuperäisessä velocity ringissä, vai mikä lie... Quote
Kurre Posted January 1, 2021 Posted January 1, 2021 3 hours ago, MU said: Vähän samaa ideaa kuin siinä alkuperäisessä velocity ringissä, vai mikä lie... Venturi Quote
Kharon Posted January 8, 2021 Posted January 8, 2021 On 1/1/2021 at 5:03 PM, Kurre said: Venturi Sama vimpain, eri nimi. Tai ehken käännetty vaan. Quote
Tanhis Posted January 11, 2021 Posted January 11, 2021 Oli nimi mikä oli niin kummallakaan ei ole mitään tekemistä tuon kopan muokkauksen kanssa. Quote
MU Posted January 30, 2021 Author Posted January 30, 2021 Saapui viimein paketti ameriikan mantereelta. Kansiksi CB:n Panchitot, 40x35,5 venttiilein, 90,5 porauksella. Nätisti istuu läppärungot uusilla imusarjoilla. 5 Quote
MU Posted January 31, 2021 Author Posted January 31, 2021 Lohkon päädystä leikkelin ylimääräistä materiaalia pois. Kun saa kaikki moottoripellit kasaan näkee riittääkö tuo. Hihnapyörä mahtuu nyt ainakin paikoilleen. Quote
MU Posted February 20, 2021 Author Posted February 20, 2021 Lisää palikoita tontille. Nokaksi valikoitui FK43, kollektori tuli CSP:ltä. Tarkoitus olisi tehdä Marteliuksen j-käyristä sidewinder putkisto, 38mm. Quote
DOODAH Posted February 21, 2021 Posted February 21, 2021 Miksi fk43. Itellä 2 kautta takana tolla. Jotenkin kierrokset loppuu kesken. Olikos varren pannussa sama? Muistelin et olis ollu 44. Quote
MU Posted February 21, 2021 Author Posted February 21, 2021 Joo, varressa oli aiemmin 44, nyt pari kesää 45. Oikee tyytyväinen olen niihin ollut, vetää hyvin jo alhaalta lähtien. Mutta tän ovaalin koneen kohdalla ajattelin hakea vielä enemmän alhaalta vääntävää konetta. Huomannut että se arkiajo kuitenkin enimmäkseen alle 4tonnin kurvailua. Eikä tilavuuttakaan tule ihan varren koneen luokkaa, 78x90,5 on tästä tulossa. Josko se sinne 6 tonnin pintaan vetäisi, se riittää. 1 Quote
MU Posted February 27, 2021 Author Posted February 27, 2021 Haasteita pitää aina olla, onneksi on hyvät ohjeet 😁 1 Quote
VW-63 Posted February 27, 2021 Posted February 27, 2021 Hyvä projekti. Yhden tuollaisen pythonin kopion samanlaisilla "ohjeilla" oxyyn tehneenä voin sanoa että olihan työmaa. Tosin tein myös kollektorin, johon kului varmaan puolet ajasta. Tuon näköisen tekeminen nyt vielä menee, mutta jos yrittää tehdä madollisimman lyhyillä ja saman pituisilla primääreillä niin saa muutaman illan hyvin kulumaan🙂 Quote
MU Posted February 27, 2021 Author Posted February 27, 2021 Kun nyt vaan saisi takahelman taakse kaikki mahtumaan. Pienet pituuserot ei tässä tapauksessa haitanne. Lisähaastetta antaa vielä se että haluan pakoputken ulostulon keskelle takahelmaa. Saattaahan se olla nämä putket löytyy myöhemmin Kuusakosken lavalta. Quote
VW-63 Posted February 27, 2021 Posted February 27, 2021 Miksi tuon mallinen pakosarja jos ulostulo tulee keskelle? Quote
Tutkija Posted February 27, 2021 Posted February 27, 2021 Taitaa olla vain hahmoituskuva miten voi tehdä. Luulen et noist kävelykepeistä tulee sellainen kuin tekijä haluaa 😊 Quote
MU Posted February 27, 2021 Author Posted February 27, 2021 1 hour ago, VW-63 said: Miksi tuon mallinen pakosarja jos ulostulo tulee keskelle? Siis ulostulo tämmönen, pari vuotta sitten jo tehty😄 Tuon ja kollektorin väliin yritän saada pari vaimentajaa ja mahdollisimman näkymättömiin. 5 Quote
MU Posted February 27, 2021 Author Posted February 27, 2021 39 minutes ago, Tutkija said: Taitaa olla vain hahmoituskuva miten voi tehdä. Luulen et noist kävelykepeistä tulee sellainen kuin tekijä haluaa 😊 Mä luulen et siitä tulee just semmonen kun nyt sattuu tulemaan, mun haluilla ei oo merkitystä 😆 1 Quote
MU Posted February 13, 2022 Author Posted February 13, 2022 Tämä moottoriprojekti ollut vähän jäissä kun on tullut tuota koria hierottua maalauskuntoon. Maalarin kanssa on diili tehty ja jos vaikka ens kuun aikana sais värin pintaan. Kansia aloin vähän siistimään sillä vaikka ns. valmiit kannet ovatkin niin onhan näissä aina sanomista. Suurimmat hommat kanavissa seetien juuressa, koneistusten jäljiltä. Muuten lähinnä valujälkien siivoilua. Lohkoa vähän avarrettu, nyt pyörii kankien kanssakin. Puhallinkoppa sai pohjavärin pienten paklailujen jälkeen. Kun trikkeri pyörä valmistuu saa viedä kampurapaketin tasapainotukseen. 9 Quote
MU Posted September 4, 2022 Author Posted September 4, 2022 Hiljaista on edelleen moottori puolella. Sen verran käytin tyhjää moottoria paikoillaan että näin kaiken tarvittavan hilkkeen mahtuvan konehuoneeseen. Kaasuvivusto aiheuttaa vähän päänvaivaa, mulla on csp:n bellcrank vivusto mutta se ei kyllä tänne perän puolelle mahdu. Kokeilen josko se menisi puhallinkopan etupuolelle. Tai sitten hommattava joku Logmechin vaijerikaasu. 8 Quote
MU Posted September 7, 2022 Author Posted September 7, 2022 Vivustohan meni "helposti" kopan etupuolelle. Vaijerin veto lootan päältä vielä katottava. 2 Quote
mikko k Posted September 7, 2022 Posted September 7, 2022 Näyttäis csp:n vivusto olevan aihiona? Quote
MU Posted September 7, 2022 Author Posted September 7, 2022 Kyllä, sarja taisi olla tarkoitettu Porsche puhaltimella olevaan nelkun koneeseen. Siinä ilmeisesti kannatin sijoittuu juuri noille kohdille mutta ei siitä mulle apua ollut. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.