Kurre Posted November 3, 2023 Share Posted November 3, 2023 18 hours ago, KimmoH said: Nyt katse on suunnattu orggispeltivanteiden tyyppisiin, mielellään sais olla vähintään 6 tuumaa leveät. Vaikka et tän perään kysellyt vinkkaampa silti. https://www.cbperformance.com/product-p/steelwheel4.htm ja tohon sit kunnon kumit esim. 235/75 -15 front BFG A/T 30" x 9.5" back BFG A/T 3 Quote Link to comment
mite^ Posted November 4, 2023 Share Posted November 4, 2023 Vapaa-asennossa keppi muistaakseni 1 asteen eteen vinossa. Lyhennin on ihan ok, kunhan laittelee kaikki linjan kumiosat uudet, tai korvaa ne jäykemmillä. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted November 6, 2023 Author Share Posted November 6, 2023 (edited) Nonni, nyt olis toimiva vaihteensiirto. EMPI:n uretaani sarjan "kiinnityspultti" porsi jo paikoilleen laittaessa joten pitää siihen hommata parempaa seppälää. Saa nähdä laitanko vielä uretaanien tilalle ihan perinteiset bussin kumitkin. Vaihteensiirtotanko sopivasta kohtaa poikki. Kierreholkki hitsaten paikoilleen ja sit päästiin kokeilemaan että kaikki vaihteet löytyy nätisti kepistä hämmentäen. Jahka saan kaiken säädettyä just eikä melkein, niin täytyy varmaan vielä poistaa tuo lukitusmutteri ja hitsata pää kiinteästi kiinni. Eipähän sitten pääse löystynyt lukitusmutteri yllättämään reissunpäällä. Edited November 6, 2023 by KimmoH Quote Link to comment
Tanhis Posted November 7, 2023 Share Posted November 7, 2023 10 hours ago, KimmoH said: Nonni, nyt olis toimiva vaihteensiirto. EMPI:n uretaani sarjan "kiinnityspultti" porsi jo paikoilleen laittaessa joten pitää siihen hommata parempaa seppälää. Saa nähdä laitanko vielä uretaanien tilalle ihan perinteiset bussin kumitkin. Itse aikoinaan ostin pikku välyksellisen vaihteensiirtopuslan tilalle uuden. Palikka oli paketista pahemmin välyksellinen kuin luultavasti 40+ vuotta autossa ollut kikkare. Sipasu sikamassaa alkuperäisten kumien väliin ja siellä se on nyt mennyt yli 10 vuotta. Eli rohkeesti vaan heittämään vesilintua noilla paskoilla palikoilla ja palaute myyjälle. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted November 7, 2023 Share Posted November 7, 2023 Niko mulle vinkkas tämän liittimen kun Maston whiteä tein. Äärettömän laadukas osa. Ei niin yhtään välystä mihinkään suuntaan. Jos ei alkuperäistä saa entrattua niin tämä nykyään mulle ainut vaihtoehto. Tehty yhdestä palasta tuo runko niin ei voi irrota heppauksista niinku nuo halvat jolloin vaihteensiirtotanko liikkuu mutta liike ei välity laatikkoon. https://www.csp-shop.com/en/transmission/shift-rod-coupler-high-performance-798-211-311hp-29732a.html 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted November 7, 2023 Author Share Posted November 7, 2023 Tätä just aamupäivällä jostain nettikaupasta katselinkin. CSP:ltä en oo koskaan mitään ostanut niiden omasta nettikaupasta ihan periaattesta. Postikulut on aina olleet jotain järjettömän ja naurettavan välimaastossa 😄 Quote Link to comment
portu Posted November 7, 2023 Share Posted November 7, 2023 (edited) 1 hour ago, KimmoH said: Tätä just aamupäivällä jostain nettikaupasta katselinkin. CSP:ltä en oo koskaan mitään ostanut niiden omasta nettikaupasta ihan periaattesta. Postikulut on aina olleet jotain järjettömän ja naurettavan välimaastossa 😄 Minulla on muistaakseni hyvä alkuperäinen vailla käyttöä. Käyn kattoo löydänkö tallista. Enpä löytänyt nopealla vilkaisulla.. Edited November 7, 2023 by portu Lisäys 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted November 8, 2023 Author Share Posted November 8, 2023 CSP:n palikka on nyt postissa tulossa muiden romujen seassa. Sattui löytymään kotimaisesta verkkokaupasta jopa pikkuisen halvemmalla kuin CSP:ltä 😀 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted November 8, 2023 Author Share Posted November 8, 2023 (edited) Askartelin romuista ekan protoversion ohjausakselista. Vaatii tukilaakerin ja olisi muuten ihan toimiva systeemi mutta ei tuo super beetlen nivel-akseli vain natsaa tuohon mun simpukkaan. Nivelen booriosa on liian väljä simpukan akseliin nähden. Sai tällä nyt kuitenkin sen verran testattua että renkaat kääntyy ratista kumpaankin suuntaan ja mikä parasta, kabiinin puolella ei tarvinnut kikkailla ratin korkeuden tai kulman kanssa mitenkään. Mittasuhteet on nyt kuitenkin selvillä joten pitää alkaa tilailemaan sopivia niveliä passeleilla booreilla varustetuna. Edited November 8, 2023 by KimmoH 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted November 16, 2023 Author Share Posted November 16, 2023 Olipas älyttömän hyvä tämä CSP:n palikka! EMPI lensi samantien kaapin perälle. Mahtaisikohan tuon CSP:n mukana kuulua tulla tuota lukituspulttia ? Tämän mukana ei tullut eikä näytä missään netissä kauppojen kuvissakaan pulttia olevan kuvissa mukana. EMPI:n pultilla laitoin nyt väliaikaisesti kiinni vaihteistoon mutta pitää tuohon tilalle etsiä vielä joku parempi. Eikös näissä neliön muotoisissa päissä ruukannut joskus olla reikä rautalangalla lukitusta varten vai muistelenko nyt aivan jotain muuta.... 1 Quote Link to comment
Zigzag Posted November 16, 2023 Share Posted November 16, 2023 (edited) Alunperin kahdenlaista pulttia. Neliökannalla jossa reikä varmistuslangalle ja uudempi normi M10 kannalla mallia kertakäyttö. Näistä uustuotanto-osista ei tietty ole varmuutta, kumpaa ovat. Tuossa uudemmassa on tekstin mukaan alunperin kierrelukite. Edited November 16, 2023 by Zigzag 1 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted November 16, 2023 Share Posted November 16, 2023 3 hours ago, KimmoH said: Olipas älyttömän hyvä tämä CSP:n palikka! EMPI lensi samantien kaapin perälle. Mahtaisikohan tuon CSP:n mukana kuulua tulla tuota lukituspulttia ? Tämän mukana ei tullut eikä näytä missään netissä kauppojen kuvissakaan pulttia olevan kuvissa mukana. EMPI:n pultilla laitoin nyt väliaikaisesti kiinni vaihteistoon mutta pitää tuohon tilalle etsiä vielä joku parempi. Eikös näissä neliön muotoisissa päissä ruukannut joskus olla reikä rautalangalla lukitusta varten vai muistelenko nyt aivan jotain muuta.... Ei tullu mukana lukituspulttia mutta mulla oli pakun alkuperäinen laittaa siihen varmistuslangan kanssa. Kyllä tuo empiki siinä varmasti kestää vaikka kierrelukitteen kanssa jos reikää ei ole. Quote Link to comment
Tutkija Posted November 16, 2023 Share Posted November 16, 2023 Ja parhaan saa kun normi m8 pultin pään hioo kartioksi ja vetää kunnolla kiinni. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 16, 2023 Share Posted November 16, 2023 55 minutes ago, Tutkija said: Ja parhaan saa kun normi m8 pultin pään hioo kartioksi ja vetää kunnolla kiinni. Ai siis niin tiukalle että naksahtaa ;) Quote Link to comment
KimmoH Posted November 16, 2023 Author Share Posted November 16, 2023 7 hours ago, Zigzag said: Alunperin kahdenlaista pulttia. Neliökannalla jossa reikä varmistuslangalle ja uudempi normi M10 kannalla mallia kertakäyttö. Näistä uustuotanto-osista ei tietty ole varmuutta, kumpaa ovat. Tuossa uudemmassa on tekstin mukaan alunperin kierrelukite. jep, EMPI:n mukana tullut on siis välimalli. Se on neliö mutta ilman reikää 😀 En siis muistellut väärin. Pitääpä kaivella arkistoja, jossain mulla näitä reiällisiä pitäisi olla... Quote Link to comment
KimmoH Posted November 17, 2023 Author Share Posted November 17, 2023 (edited) Osakaupan syysale liipaisi EMPI:n takalevysetin tarpeeksi lähelle kipurajaa joten sellainen tuli sitten hommattua. Satuloiden raudat maalasin kiiltävällä mustalla. Tähän mennessä kaikki on natsannut nätisti paikoilleen. Lopullinen totuus laadusta paljastunee sitten kun aikanaan päästään jarruja kokeilemaan. Jos satulat osoittautuu aivan sekundaksi, niin vaihdetaan sitten tilalle parempaa laatua. Mutta vastoin kaikkia ennakko odotuksia 14" Mangelssit mahtuivat pyörimään hienosti! Eli joka nurkkaan menee levyjarrujen kanssa 14" kolmio Mangelssit ilman ongelmia. Pitääköhän sitä sittenkin vielä kokeilla miltä 27-28" nappulakumit näyttävät Mangelssien päällä ja bajan alla... Edited November 18, 2023 by KimmoH Quote Link to comment
KimmoH Posted November 18, 2023 Author Share Posted November 18, 2023 Nyt se seisoo omilla jaloillaan pitkästä aikaa. Tuossa kun säätelin hieman pyöränkulmia ja mittailin muutenkin että kaikki on sinnepäin niin tajusin että takapäähän on noin 40mm kapoisempi kuin keula. Tämähän tarkoittaa nyt sitä että koko vanne ja rengas kuvio meni sitten aivan kokonaan uusiksi. Taaksehan pitää saada jotain tuuman pari vakiota ulospäin leveämmät vanteet jotta näyttää silmään hyvältä. Tai vaihtoehtoisesti taakse spacerit molemmin puolin jos meinaisi käyttää samoja vanteita edessä ja takana. 3 Quote Link to comment
Mäki Posted November 19, 2023 Share Posted November 19, 2023 On 11/17/2023 at 7:11 PM, KimmoH said: Osakaupan syysale liipaisi EMPI:n takalevysetin tarpeeksi lähelle kipurajaa joten sellainen tuli sitten hommattua. Satuloiden raudat maalasin kiiltävällä mustalla. Tähän mennessä kaikki on natsannut nätisti paikoilleen. Lopullinen totuus laadusta paljastunee sitten kun aikanaan päästään jarruja kokeilemaan. Jos satulat osoittautuu aivan sekundaksi, niin vaihdetaan sitten tilalle parempaa laatua. Mutta vastoin kaikkia ennakko odotuksia 14" Mangelssit mahtuivat pyörimään hienosti! Eli joka nurkkaan menee levyjarrujen kanssa 14" kolmio Mangelssit ilman ongelmia. Pitääköhän sitä sittenkin vielä kokeilla miltä 27-28" nappulakumit näyttävät Mangelssien päällä ja bajan alla... Neloskoppaisen Golfin takajarrusatulasta saisi varmaan tehtyä sopivan aika helpolla. Satasella kahdella saa yleensä koko auton ja loput voi viedä romumiehelle Quote Link to comment
metake Posted November 19, 2023 Share Posted November 19, 2023 Neloskoppaisen Golfin takajarrusatulasta saisi varmaan tehtyä sopivan aika helpolla. Satasella kahdella saa yleensä koko auton ja loput voi viedä romumiehelleNiissä tuppaa vaan olemaan aina käsijarrumekanismit jumissa enempi tai vähempi, mutta uuden satulan saa kuudellakympillä ja siihen kiinnityspala/liu'ut kaksikymppiä päälle, niin ei ehkä kannata vanhaa raatoa hakea sen vuoksi vaivoikseen.. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
KimmoH Posted November 19, 2023 Author Share Posted November 19, 2023 Tuohon tosiaan pitäisi käydä neloskoppaisen Golffin satulat ja Passatin kiinnikkeet, näin mulle vinkattiin. Uudet ei paljoa maksa joten sellaiset sitten jos Empit vuotavat nilkoille 😀 Nyt olisi taakse passeli iskarikin tiedossa kun vain keksisi mistä tuota saisi ostettua. Bilstein 5150 (F4-BF5-A194-H1), 12.3” - 18.8”. En tiedä onko valmistus loppunut tai numerot vaihtuneet kun en enää onnistunut mistään löytämään. Spaxillakin on tainnut joskus olla tarjolla 295mm - 460mm mittainen mutta sitäkään ei näyttänyt missään olevan enää tarjolla. Taakse passaisi 315mm - 450mm pituinen, lenkki-lenkki iskari. Nykyään ei taida missään saada etsittyä pituuden mukaan, joka nettikaupassa ja luettelossa tunnutaan tyrkyttävän vain automalleja minkä mukaan sitten listataan iskareita ilman teknisiä speksejä :( Quote Link to comment
x-pj Posted November 19, 2023 Share Posted November 19, 2023 Konin mittoja löytyy täältä Koni Täältä ole numerolla tilannut ja aina toiminut hyvin Modificars 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted November 19, 2023 Author Share Posted November 19, 2023 Tää on kyllä rasittavaa, luetteloissa ei tunnu olevan kuin murto-osa valikoimista. KYB, Bilstein, Monroe ja Koni kollattu läpi. Sitten oman lisänsä soppaan tuo kun samasta iskarista ilmoitetaan eri pituus riippuen verkkokaupasta eli ihan arpapeliksi menee ostaminen. Limebugilla olisi tällaista mikä pituutensa puolesta natsaisi mutta on vain poskettoman hintainen ja Limebug on ollut mulla jo muutaman vuoden boikotissa. JBugsilla olis coiloveria mikä pituutensa puolesta, 17.8" passaisi hienosti mutta väittäisin että aivan samaa coiloveria myy myös Mecatehcnic ja siellä ilmoittavat pituudeksi 425mm, Osakaupassa samasta iskarista ilmoitetaan pituudeksi 415mm. Quote Link to comment
Lasse Posted November 19, 2023 Share Posted November 19, 2023 9 hours ago, metake said: Niissä tuppaa vaan olemaan aina käsijarrumekanismit jumissa enempi tai vähempi, mutta uuden satulan saa kuudellakympillä ja siihen kiinnityspala/liu'ut kaksikymppiä päälle, niin ei ehkä kannata vanhaa raatoa hakea sen vuoksi vaivoikseen.. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Tommonen empin levyjarrusarja ollu 10+ vuotta ja 0 ongelmaa. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted November 20, 2023 Author Share Posted November 20, 2023 (edited) Nyt tais ihan sattumalta löytyä KYB:n iskari mikä passaa Gas-a-Just KG5538 Compressed Length (In) - 12.17 Extended Length (In) - 19.25 ja KYB:n avulla pääsi Gabrielin jäljille Gabriel Classic Shocks 82007 Part Number: GAB-82007 Extended Length (in.):18.23 Collapsed Length (in.): 11.37 vielä kun keksisi saako näitä jostain euroopasta vai pitääkö tilata jenkeistä. EDIT: Gabrielia sai paikallisen Usa varaosaliikkeen marmoritiskille tilattua halvemmalla kuin itse Summitilta tilaten 👍 Edited November 20, 2023 by KimmoH Quote Link to comment
metake Posted November 20, 2023 Share Posted November 20, 2023 Sen verran vinkkinä, että jos meinaat ajaa muuallakin kuin asfaltilla, niin panosta heti kunnollisiin iskareihin ja jätä ne kyb:t ja gabrielit kaupan hyllylle. Koni, Spax, Bilstein esimerkiksi kohtuu hintaisista iskareista. Sitten jos is vähän enempi raaskii sijoittaa niin Rally Systems Kellokoskella tekee sulle just sen mittaiset Bilsteinit kuin haluat, eikä nekään kultamunia maksa.. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
JM Posted November 20, 2023 Share Posted November 20, 2023 Nuo empin jarrut on ihan ok kunhan vaihtaa pehmeämmät palat. Quote Link to comment
KimmoH Posted November 24, 2023 Author Share Posted November 24, 2023 Torstai iltamyöhään tuli kiirellä mitattua miten pitkät ne vetarit nyt sitten pitäisi olla että ehti black fridaynä säästämään satasia. Valmiista vetareista 16 1/4" pituinen natsasi aika liki mittauksia joten sellaiset tilattiin ja viikon päästä katsotaan miten paljon tuli mittavirheitä 😅 Tänään alkoi sitten pakkelointisavotta. Isoimmat koloset eka umpeen lasikuitupakkelilla ja siirrytään sitten hienommalla tavaralla sipistelyyn. Bussin pakkelointiin verrattuna tää tuntuu sunnuntai ajelulta 😀 Quote Link to comment
jrasi Posted November 24, 2023 Share Posted November 24, 2023 5 minutes ago, Lasse said: Kerkesit ensin 😁 Quote Link to comment
KimmoH Posted November 24, 2023 Author Share Posted November 24, 2023 (edited) Build one and go race it 😀 Edited November 24, 2023 by KimmoH 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted November 25, 2023 Author Share Posted November 25, 2023 On 11/20/2023 at 4:15 PM, JM said: Nuo empin jarrut on ihan ok kunhan vaihtaa pehmeämmät palat. Onko muuten hajua minkä vehkeen palat nuihin EMPI:n satuloihin passaa ? Onko joku ameriikan foordi vaiko joku muu ? Quote Link to comment
Lasse Posted November 25, 2023 Share Posted November 25, 2023 12 hours ago, jrasi said: Kerkesit ensin 😁 Oon Hämeen nopein vetäjä Quote Link to comment
JM Posted November 26, 2023 Share Posted November 26, 2023 19 hours ago, KimmoH said: Onko muuten hajua minkä vehkeen palat nuihin EMPI:n satuloihin passaa ? Onko joku ameriikan foordi vaiko joku muu ? Muistaakseni tilasin sarliinilta c3 sitikan palat joita rälläköin huolella. Eli ei mitkään palat käy suoraan, ainakaan en silloin löytänyt sopivaa. Aikaahan tästä on paljon. Toivottavasti tilanne on muuttunut. 1 Quote Link to comment
MU Posted November 26, 2023 Share Posted November 26, 2023 On 11/25/2023 at 10:06 AM, KimmoH said: Onko muuten hajua minkä vehkeen palat nuihin EMPI:n satuloihin passaa ? Onko joku ameriikan foordi vaiko joku muu ? Ainakin kuvan perusteella Tauruksen pala hyvin lähellä, sopivuudesta ei tietoa. https://www.ebay.com/itm/165676614671 1 Quote Link to comment
metake Posted November 26, 2023 Share Posted November 26, 2023 Muistaakseni tilasin sarliinilta c3 sitikan palat joita rälläköin huolella. Eli ei mitkään palat käy suoraan, ainakaan en silloin löytänyt sopivaa. Aikaahan tästä on paljon. Toivottavasti tilanne on muuttunut.Mulla sama muistikuva kun joskus etsin Empin takajarruihin EBC green stuff paloja, niin kaikki hakutulokset vei ainoastaan empin sivuille. Jarrusatulalle löysin tiedon, että mistä se on, mutta kiinnitysrauta ei ollut samasta autosta, joten palatkaan ei käyneet. Tuntui olevan vaikea yhdistelmä löytää paloja. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
KimmoH Posted November 26, 2023 Author Share Posted November 26, 2023 (edited) Aikani googlailtuani tulin siihen lopputulemaan että kyllä se taitaa olla 99,9% varmuudella 1993-2007 Ford Tauruksen (Lincoln, Mercury) jarrupala. Mitatkin satuin löytämään ja natsaavat justiinsa EMPI:n paloihin. D610, MD610 ja F8DZ2200AA koodeilla ainakin löytyy. Autodocilla näyttää olevan 20 euroa setti joten pitää varmaan ottaa johonkin romutilaukseen joskus yksi paketti, niin voi vertailla käytännössä. Edited November 26, 2023 by KimmoH Quote Link to comment
KimmoH Posted November 28, 2023 Author Share Posted November 28, 2023 Gabrielit (82007) saapuivat ja ovat just oikean mittaiset. Nämä kun on ameriikan ihmeet, niin puslien holkit piti vaihtaa millikokoon sopivaksi. ja sinne ne istuivat kivasti Mites IRSissä tuo iskarin alapää pitäisi olla. Kuuluuko siihen joku pidempi holkki/pusla pulttiin vai saako se elää tuossa ihan vapaasti ? 1 Quote Link to comment
metake Posted November 28, 2023 Share Posted November 28, 2023 Kuuluu olla pidempi holkki. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted November 29, 2023 Author Share Posted November 29, 2023 Mahtaakos näitä iskarin alapään holkkeja saada jostain irtotavarana ? En onnistunut mistään sellaisia löytämään. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 29, 2023 Share Posted November 29, 2023 1 hour ago, KimmoH said: Mahtaakos näitä iskarin alapään holkkeja saada jostain irtotavarana ? En onnistunut mistään sellaisia löytämään. Nippelit.fi Jos iskari on oikea niin siinähän pitäisi olla valmiina ja sopiva holkki. Tietty kaikissa tätä ei ole ja joutuu soveltamaan. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.