Jump to content

Baja


Recommended Posts

Nonni, nyt olis toimiva vaihteensiirto. EMPI:n uretaani sarjan "kiinnityspultti" porsi jo paikoilleen laittaessa joten pitää siihen hommata parempaa seppälää. Saa nähdä laitanko vielä uretaanien tilalle ihan perinteiset bussin kumitkin.

 

image.thumb.jpeg.afbf7654f85d3aae83ac387df9babc65.jpeg

 

image.thumb.jpeg.94864d66196c597791380352faf9e4c4.jpeg

 

Vaihteensiirtotanko sopivasta kohtaa poikki.

 

image.thumb.jpeg.b4e5636544e30a311436cc7b7c9fe55e.jpeg

 

Kierreholkki hitsaten paikoilleen

 

image.thumb.jpeg.b8237c9fae77a709e14aba4e0ef7940a.jpeg

 

image.thumb.jpeg.713d7101ec7c79a1137eb174daa6d92e.jpeg

 

ja sit päästiin kokeilemaan että kaikki vaihteet löytyy nätisti kepistä hämmentäen. Jahka saan kaiken säädettyä just eikä melkein, niin täytyy varmaan vielä poistaa tuo lukitusmutteri ja hitsata pää kiinteästi kiinni. Eipähän sitten pääse löystynyt lukitusmutteri yllättämään reissunpäällä. 

 

image.thumb.jpeg.6135def3a2c5456324bd6c757b79ea1c.jpeg

Edited by KimmoH
Link to comment
10 hours ago, KimmoH said:

Nonni, nyt olis toimiva vaihteensiirto. EMPI:n uretaani sarjan "kiinnityspultti" porsi jo paikoilleen laittaessa joten pitää siihen hommata parempaa seppälää. Saa nähdä laitanko vielä uretaanien tilalle ihan perinteiset bussin kumitkin.

 

image.thumb.jpeg.afbf7654f85d3aae83ac387df9babc65.jpeg

 

 

Itse aikoinaan ostin pikku välyksellisen vaihteensiirtopuslan tilalle uuden. Palikka oli paketista pahemmin välyksellinen kuin luultavasti 40+ vuotta autossa ollut kikkare. Sipasu sikamassaa alkuperäisten kumien väliin ja siellä se on nyt mennyt yli 10 vuotta. Eli rohkeesti vaan heittämään vesilintua noilla paskoilla palikoilla ja palaute myyjälle.

Link to comment

Niko mulle vinkkas tämän liittimen kun Maston whiteä tein. Äärettömän laadukas osa. Ei niin yhtään välystä mihinkään suuntaan. Jos ei alkuperäistä saa entrattua niin tämä nykyään mulle ainut vaihtoehto. Tehty yhdestä palasta tuo runko niin ei voi irrota heppauksista niinku nuo halvat jolloin vaihteensiirtotanko liikkuu mutta liike ei välity laatikkoon.

 

https://www.csp-shop.com/en/transmission/shift-rod-coupler-high-performance-798-211-311hp-29732a.html

  • Like 1
Link to comment
1 hour ago, KimmoH said:

Tätä just aamupäivällä jostain nettikaupasta katselinkin. CSP:ltä en oo koskaan mitään ostanut niiden omasta nettikaupasta ihan periaattesta. Postikulut on aina olleet jotain järjettömän ja naurettavan välimaastossa 😄

Minulla on muistaakseni hyvä alkuperäinen vailla käyttöä. Käyn kattoo löydänkö tallista.

Enpä löytänyt nopealla vilkaisulla..

Edited by portu
Lisäys
  • Like 1
Link to comment

Askartelin romuista ekan protoversion ohjausakselista. Vaatii tukilaakerin ja olisi muuten ihan toimiva systeemi mutta ei tuo super beetlen nivel-akseli vain natsaa tuohon mun simpukkaan. Nivelen booriosa on liian väljä simpukan akseliin nähden. Sai tällä nyt kuitenkin sen verran testattua että renkaat kääntyy ratista kumpaankin suuntaan ja mikä parasta, kabiinin puolella ei tarvinnut kikkailla ratin korkeuden tai kulman kanssa mitenkään. 

 

image.thumb.jpeg.d7ef7b78f83b29954a8bd64b0039fbba.jpeg

 

image.thumb.jpeg.d397ffacd56d061cfa8178384911f5e3.jpeg

 

image.thumb.jpeg.ca79be9c72fcb38ec12259e63bc72043.jpeg

 

Mittasuhteet on nyt kuitenkin selvillä joten pitää alkaa tilailemaan sopivia niveliä passeleilla booreilla varustetuna. 

Edited by KimmoH
  • Like 1
Link to comment

Olipas älyttömän hyvä tämä CSP:n palikka! EMPI lensi samantien kaapin perälle.

 

image.thumb.jpeg.7a8d4d7bb3254191ed769ee8df707aee.jpeg

 

Mahtaisikohan tuon CSP:n mukana kuulua tulla tuota lukituspulttia ? Tämän mukana ei tullut eikä näytä missään netissä kauppojen kuvissakaan pulttia olevan kuvissa mukana. EMPI:n pultilla laitoin nyt väliaikaisesti kiinni vaihteistoon mutta pitää tuohon tilalle etsiä vielä joku parempi. Eikös näissä neliön muotoisissa päissä ruukannut joskus olla reikä rautalangalla lukitusta varten vai muistelenko nyt aivan jotain muuta....

 

image.thumb.jpeg.e1d4bd52b8c04f78c8f34c9a0ec35bd1.jpeg

  • Like 1
Link to comment

Alunperin kahdenlaista pulttia. Neliökannalla jossa reikä varmistuslangalle ja uudempi normi M10 kannalla mallia kertakäyttö. Näistä uustuotanto-osista ei tietty ole varmuutta, kumpaa ovat. Tuossa uudemmassa on tekstin mukaan alunperin kierrelukite.

coupler_bolt.PNG

Edited by Zigzag
  • Like 1
Link to comment
3 hours ago, KimmoH said:

Olipas älyttömän hyvä tämä CSP:n palikka! EMPI lensi samantien kaapin perälle.

 

image.thumb.jpeg.7a8d4d7bb3254191ed769ee8df707aee.jpeg

 

Mahtaisikohan tuon CSP:n mukana kuulua tulla tuota lukituspulttia ? Tämän mukana ei tullut eikä näytä missään netissä kauppojen kuvissakaan pulttia olevan kuvissa mukana. EMPI:n pultilla laitoin nyt väliaikaisesti kiinni vaihteistoon mutta pitää tuohon tilalle etsiä vielä joku parempi. Eikös näissä neliön muotoisissa päissä ruukannut joskus olla reikä rautalangalla lukitusta varten vai muistelenko nyt aivan jotain muuta....

 

image.thumb.jpeg.e1d4bd52b8c04f78c8f34c9a0ec35bd1.jpeg

 

Ei tullu mukana lukituspulttia mutta mulla oli pakun alkuperäinen laittaa siihen varmistuslangan kanssa. Kyllä tuo empiki siinä varmasti kestää vaikka kierrelukitteen kanssa jos reikää ei ole.

Link to comment
7 hours ago, Zigzag said:

Alunperin kahdenlaista pulttia. Neliökannalla jossa reikä varmistuslangalle ja uudempi normi M10 kannalla mallia kertakäyttö. Näistä uustuotanto-osista ei tietty ole varmuutta, kumpaa ovat. Tuossa uudemmassa on tekstin mukaan alunperin kierrelukite.

 

 

jep, EMPI:n mukana tullut on siis välimalli. Se on neliö mutta ilman reikää 😀 En siis muistellut väärin. Pitääpä kaivella arkistoja, jossain mulla näitä reiällisiä pitäisi olla...

Link to comment

Osakaupan syysale liipaisi EMPI:n takalevysetin tarpeeksi lähelle kipurajaa joten sellainen tuli sitten hommattua. Satuloiden raudat maalasin kiiltävällä mustalla. 

 

image.thumb.jpeg.833bb76fa834c399407b73b3c0b35a7f.jpeg

 

image.thumb.jpeg.46edf1f7a66ae2e87482e3037bbe33ee.jpeg

 

image.thumb.jpeg.39dfece0fede857e3de8d1c0f8da41ef.jpeg

 

Tähän mennessä kaikki on natsannut nätisti paikoilleen. Lopullinen totuus laadusta paljastunee sitten kun aikanaan päästään jarruja kokeilemaan. Jos satulat osoittautuu aivan sekundaksi, niin vaihdetaan sitten tilalle parempaa laatua.

 

Mutta vastoin kaikkia ennakko odotuksia 14" Mangelssit mahtuivat pyörimään hienosti! Eli joka nurkkaan menee levyjarrujen kanssa 14" kolmio Mangelssit ilman ongelmia. Pitääköhän sitä sittenkin vielä kokeilla miltä 27-28" nappulakumit näyttävät Mangelssien päällä ja bajan alla...

 

image.thumb.jpeg.fa703cf5a1982150862a834f3b838965.jpeg

Edited by KimmoH
Link to comment

Nyt se seisoo omilla jaloillaan pitkästä aikaa. Tuossa kun säätelin hieman pyöränkulmia ja mittailin muutenkin että kaikki on sinnepäin niin tajusin että takapäähän on noin 40mm kapoisempi kuin keula. 

 

Tämähän tarkoittaa nyt sitä että koko vanne ja rengas kuvio meni sitten aivan kokonaan uusiksi. Taaksehan pitää saada jotain tuuman pari vakiota ulospäin leveämmät vanteet jotta näyttää silmään hyvältä. Tai vaihtoehtoisesti taakse spacerit molemmin puolin jos meinaisi käyttää samoja vanteita edessä ja takana. 

 

 image.thumb.jpeg.c21ed4f263951f4885ba2e82c115e93f.jpeg

  • Like 3
Link to comment
On 11/17/2023 at 7:11 PM, KimmoH said:

Osakaupan syysale liipaisi EMPI:n takalevysetin tarpeeksi lähelle kipurajaa joten sellainen tuli sitten hommattua. Satuloiden raudat maalasin kiiltävällä mustalla. 

 

image.thumb.jpeg.833bb76fa834c399407b73b3c0b35a7f.jpeg

 

image.thumb.jpeg.46edf1f7a66ae2e87482e3037bbe33ee.jpeg

 

image.thumb.jpeg.39dfece0fede857e3de8d1c0f8da41ef.jpeg

 

Tähän mennessä kaikki on natsannut nätisti paikoilleen. Lopullinen totuus laadusta paljastunee sitten kun aikanaan päästään jarruja kokeilemaan. Jos satulat osoittautuu aivan sekundaksi, niin vaihdetaan sitten tilalle parempaa laatua.

 

Mutta vastoin kaikkia ennakko odotuksia 14" Mangelssit mahtuivat pyörimään hienosti! Eli joka nurkkaan menee levyjarrujen kanssa 14" kolmio Mangelssit ilman ongelmia. Pitääköhän sitä sittenkin vielä kokeilla miltä 27-28" nappulakumit näyttävät Mangelssien päällä ja bajan alla...

 

image.thumb.jpeg.fa703cf5a1982150862a834f3b838965.jpeg

Neloskoppaisen Golfin takajarrusatulasta saisi varmaan tehtyä sopivan aika helpolla. Satasella kahdella saa yleensä koko auton ja loput voi viedä romumiehelle

Link to comment
Neloskoppaisen Golfin takajarrusatulasta saisi varmaan tehtyä sopivan aika helpolla. Satasella kahdella saa yleensä koko auton ja loput voi viedä romumiehelle
Niissä tuppaa vaan olemaan aina käsijarrumekanismit jumissa enempi tai vähempi, mutta uuden satulan saa kuudellakympillä ja siihen kiinnityspala/liu'ut kaksikymppiä päälle, niin ei ehkä kannata vanhaa raatoa hakea sen vuoksi vaivoikseen..

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Tuohon tosiaan pitäisi käydä neloskoppaisen Golffin satulat ja Passatin kiinnikkeet, näin mulle vinkattiin. Uudet ei paljoa maksa joten sellaiset sitten jos Empit vuotavat nilkoille 😀

 

Nyt olisi taakse passeli iskarikin tiedossa kun vain keksisi mistä tuota saisi ostettua. Bilstein 5150 (F4-BF5-A194-H1), 12.3” - 18.8”. En tiedä onko valmistus loppunut tai numerot vaihtuneet kun en enää onnistunut mistään löytämään. 

 

Spaxillakin on tainnut joskus olla tarjolla 295mm - 460mm mittainen mutta sitäkään ei näyttänyt missään olevan enää tarjolla. 

 

Taakse passaisi 315mm - 450mm pituinen, lenkki-lenkki iskari. Nykyään ei taida missään saada etsittyä pituuden mukaan, joka nettikaupassa ja luettelossa tunnutaan tyrkyttävän vain automalleja minkä mukaan sitten listataan iskareita ilman teknisiä speksejä :(

Link to comment

Tää on kyllä rasittavaa, luetteloissa ei tunnu olevan kuin murto-osa valikoimista. KYB, Bilstein, Monroe ja Koni kollattu läpi. Sitten oman lisänsä soppaan tuo kun samasta iskarista ilmoitetaan eri pituus riippuen verkkokaupasta eli ihan arpapeliksi menee ostaminen. 

 

Limebugilla olisi tällaista mikä pituutensa puolesta natsaisi mutta on vain poskettoman hintainen ja Limebug on ollut mulla jo muutaman vuoden boikotissa. 

 

JBugsilla olis coiloveria mikä pituutensa puolesta, 17.8" passaisi hienosti mutta väittäisin että aivan samaa coiloveria myy myös Mecatehcnic ja siellä ilmoittavat pituudeksi 425mm, Osakaupassa samasta iskarista ilmoitetaan pituudeksi 415mm. 

Link to comment
9 hours ago, metake said:

Niissä tuppaa vaan olemaan aina käsijarrumekanismit jumissa enempi tai vähempi, mutta uuden satulan saa kuudellakympillä ja siihen kiinnityspala/liu'ut kaksikymppiä päälle, niin ei ehkä kannata vanhaa raatoa hakea sen vuoksi vaivoikseen..

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla
 

Tommonen empin levyjarrusarja ollu 10+ vuotta ja 0 ongelmaa.

  • Like 1
Link to comment

Nyt tais ihan sattumalta löytyä KYB:n iskari mikä passaa

 

Gas-a-Just KG5538
Compressed Length (In) - 12.17
Extended Length (In) - 19.25

 

ja KYB:n avulla pääsi Gabrielin jäljille 

 

Gabriel Classic Shocks 82007
Part Number: GAB-82007
Extended Length (in.):18.23
Collapsed Length (in.): 11.37

vielä kun keksisi saako näitä jostain euroopasta vai pitääkö tilata jenkeistä.

 

EDIT: Gabrielia sai paikallisen Usa varaosaliikkeen marmoritiskille tilattua halvemmalla kuin itse Summitilta tilaten 👍 

Edited by KimmoH
Link to comment

Sen verran vinkkinä, että jos meinaat ajaa muuallakin kuin asfaltilla, niin panosta heti kunnollisiin iskareihin ja jätä ne kyb:t ja gabrielit kaupan hyllylle. Koni, Spax, Bilstein esimerkiksi kohtuu hintaisista iskareista. Sitten jos is vähän enempi raaskii sijoittaa niin Rally Systems Kellokoskella tekee sulle just sen mittaiset Bilsteinit kuin haluat, eikä nekään kultamunia maksa..

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Torstai iltamyöhään tuli kiirellä mitattua miten pitkät ne vetarit nyt sitten pitäisi olla että ehti black fridaynä säästämään satasia. Valmiista vetareista 16 1/4" pituinen natsasi aika liki mittauksia joten sellaiset tilattiin ja viikon päästä katsotaan miten paljon tuli mittavirheitä 😅

 

image.thumb.jpeg.1d1e645bf8c56f89f540c33dc9221ad3.jpeg

 

Tänään alkoi sitten pakkelointisavotta. Isoimmat koloset eka umpeen lasikuitupakkelilla ja siirrytään sitten hienommalla tavaralla sipistelyyn. Bussin pakkelointiin verrattuna tää tuntuu sunnuntai ajelulta 😀

 

image.thumb.jpeg.74847fe8665d3ef417e7896824efde96.jpeg

 

image.thumb.jpeg.61d0322193b37289ed6a1d24c35f708b.jpeg

Link to comment
19 hours ago, KimmoH said:

 

Onko muuten hajua minkä vehkeen palat nuihin EMPI:n satuloihin passaa ? Onko joku ameriikan foordi vaiko joku muu ?

Muistaakseni tilasin sarliinilta c3 sitikan palat joita rälläköin huolella.

Eli ei mitkään palat käy suoraan, ainakaan en silloin löytänyt sopivaa. Aikaahan tästä on paljon.

Toivottavasti tilanne on muuttunut.

  • Like 1
Link to comment
Muistaakseni tilasin sarliinilta c3 sitikan palat joita rälläköin huolella.
Eli ei mitkään palat käy suoraan, ainakaan en silloin löytänyt sopivaa. Aikaahan tästä on paljon.
Toivottavasti tilanne on muuttunut.
Mulla sama muistikuva kun joskus etsin Empin takajarruihin EBC green stuff paloja, niin kaikki hakutulokset vei ainoastaan empin sivuille. Jarrusatulalle löysin tiedon, että mistä se on, mutta kiinnitysrauta ei ollut samasta autosta, joten palatkaan ei käyneet. Tuntui olevan vaikea yhdistelmä löytää paloja.

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla


Link to comment

Aikani googlailtuani tulin siihen lopputulemaan että kyllä se taitaa olla 99,9% varmuudella  1993-2007 Ford Tauruksen (Lincoln, Mercury) jarrupala. Mitatkin satuin löytämään ja natsaavat justiinsa EMPI:n paloihin. 

 

D610, MD610 ja F8DZ2200AA koodeilla ainakin löytyy. Autodocilla näyttää olevan 20 euroa setti joten pitää varmaan ottaa johonkin romutilaukseen joskus yksi paketti, niin voi vertailla käytännössä.  

Edited by KimmoH
Link to comment

Gabrielit (82007) saapuivat ja ovat just oikean mittaiset. Nämä kun on ameriikan ihmeet, niin puslien holkit piti vaihtaa millikokoon sopivaksi. 

 

image.thumb.jpeg.c2961d6074c70fbb688e5b7faad88544.jpeg

 

ja sinne ne istuivat kivasti

 

image.thumb.jpeg.9668c615a6f395a0fe03b9308eedf646.jpeg

 

Mites IRSissä tuo iskarin alapää pitäisi olla. Kuuluuko siihen joku pidempi holkki/pusla pulttiin vai saako se elää tuossa ihan vapaasti ? 

 

image.thumb.jpeg.1d7606fa7afaca6cfcfa5661d7c8cd7c.jpeg

  • Like 1
Link to comment
1 hour ago, KimmoH said:

Mahtaakos näitä iskarin alapään holkkeja saada jostain irtotavarana ? En onnistunut mistään sellaisia löytämään.  

Nippelit.fi

 

Jos iskari on oikea niin siinähän pitäisi olla valmiina ja sopiva holkki. Tietty kaikissa tätä ei ole ja joutuu soveltamaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...