KimmoH Posted November 29, 2023 Author Share Posted November 29, 2023 En Nippelimiehen valikoimista onnistunut tällaisia holkkeja löytämään. Iskarit kun ovat "Jeepin" niin mukana tuli vain tuuma mittaiset lyhyet holkit mitkä vaihdoin millisiin mutta alapäähän pitänee askarrella jostain pidempi. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 29, 2023 Share Posted November 29, 2023 (edited) 4 hours ago, KimmoH said: En Nippelimiehen valikoimista onnistunut tällaisia holkkeja löytämään. Iskarit kun ovat "Jeepin" niin mukana tuli vain tuuma mittaiset lyhyet holkit mitkä vaihdoin millisiin mutta alapäähän pitänee askarrella jostain pidempi. Taisit ajatella tätä liian vaikeasti. Ei sen holkin tarvitse mennä iskarin silmästä läpi, eli voi olla molemmin puolin iskarin olemassaolevaa holkkia. Tietty eihän ylimääräiset nippelit välissä ole mikään ideaalivaihtoehto kun tippuvat pois samalla kuin iskarinpultin ottaa auki mutta tuskin niitä kuitenkaan kokoajan ollaan pois purkamassa. Esim, Tästä leikkaa sopivat sovikkeet. https://www.nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=34804&p_id=14223&editmode=showprod Alunperin iskareiden oma holkki on niin leveä että istuu kivasti tuohon iskarin koloon jolloin ulkoisia holkkeija ei tarvita. Tässä vielä esimerkkikuva tuosta vakioiskarista. https://www.coolairvw.co.uk/product/113513031n/ Edited November 29, 2023 by Tanhis Quote Link to comment
KimmoH Posted November 29, 2023 Author Share Posted November 29, 2023 Juu, en näin tosiaan ajatellut vaan yhdellä koko pitkällä holkilla meinasin. Lisäksi nuo nippelimiehen holkit on 10mm pultille, kun tuossa IRS tukivarressa on 12mm pultti. Pitää kaivella, kyllä nuita oikeanmallisia holkkeja on jostain pakko löytyä irtona, vaikka purkaa jostain romuiskareista, jos ei muuten. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted November 29, 2023 Share Posted November 29, 2023 Siis eikö esim 16x2 teräsputkesta voi katkaista sopivat? https://www.onninen.fi/onninen-terasputki-saumaton-en-10216-5-16x2-0-d4-t3-en-1-4404/p/AAC234 1 Quote Link to comment
Urbantoy Posted November 29, 2023 Share Posted November 29, 2023 1 hour ago, Tuomo Lehmikangas said: Siis eikö esim 16x2 teräsputkesta voi katkaista sopivat? https://www.onninen.fi/onninen-terasputki-saumaton-en-10216-5-16x2-0-d4-t3-en-1-4404/p/AAC234 Tai sorvissa pyöräyttää soppelit holkit, Jyskälässä varmaan löytyy sorvareita ku siellä tehdään mualiman parhaat ralliautotkin.. Quote Link to comment
Kurre Posted November 30, 2023 Share Posted November 30, 2023 8 hours ago, KimmoH said: yhdellä koko pitkällä holkilla meinasin. Ehkäpä olen ymmärtänyt jotain väärin, mutta eikös siinä alkuperäisessä IRS takaiskarissa ole se holkki vulkanoitu kiinni siihen kumiin? Silloin se ainakin estäisi iskarin vaeltamisen kiinni kupin reunaan. Eli miten tämä yksi pitkä holkki toimii käytännössä? Myönnän, että siitä on aikaa kun oman 1302:n iskareita ihmettelin. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 30, 2023 Share Posted November 30, 2023 3 hours ago, Kurre said: Ehkäpä olen ymmärtänyt jotain väärin, mutta eikös siinä alkuperäisessä IRS takaiskarissa ole se holkki vulkanoitu kiinni siihen kumiin? Silloin se ainakin estäisi iskarin vaeltamisen kiinni kupin reunaan. Eli miten tämä yksi pitkä holkki toimii käytännössä? Myönnän, että siitä on aikaa kun oman 1302:n iskareita ihmettelin. Olet tässä ihan oikeassa ja jos iskarin oma lyhyyt holkki on ei vulkanoitua mallia pitäisi uusilla soviteholkeilla estää iskarin sivuttaisliike. Eli holkin koko pitäisi olla niin iso ettei pääse luiskahtamaan kumin sisälle. Tämä on taas vähän sellaista ajatuksenjuoksua että varmasti helppo ymmärtää väärin. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted November 30, 2023 Author Share Posted November 30, 2023 Okei eli se orggiksen on vulkanoitu. Tämä selvensi. Eli väsään molemmin puolin sellaiset holkit että se pysyy siinä keskellä eikä kumi pääse pullahtamaan pois. 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted November 30, 2023 Author Share Posted November 30, 2023 (edited) Keulan iskari ongelma ratkesi tänään. VW:n virallisella varaosakoodilla haku tuotti kaupassa eteen KYB:n 443046 iskarin mikä istui nätisti ilman ihmettelyä ja kiroilua keulaan. Mitäs kaikkea tuonne alapäähän keulassa kuplan tukivarsissa kuuluu, mutteri ja iso iskarin prikka vai iskariprikka molemmin puolin alapään puslaa ? EMPI:n jarrupalat ovat todistettavasti Ford Tauruksen palat. Postipoika tipautti hetki sitten paketin kuistille. Kuvassa vasemmalla Fordin pala ja oikealla EMPI:n made in China pala. Edited November 30, 2023 by KimmoH Quote Link to comment
jrasi Posted November 30, 2023 Share Posted November 30, 2023 Quote Mitäs kaikkea tuonne alapäähän keulassa kuplan tukivarsissa kuuluu, mutteri ja iso iskarin prikka vai iskariprikka molemmin puolin alapään puslaa ? Pelkkä mutteri ja yks prikka mutterin alle. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted December 4, 2023 Author Share Posted December 4, 2023 Takapäähän natsasi heittämällä 6mm paksut prikat. Nyt on iskari keskellä eikä pääse puslat muljahtamaan pois. Lapin Pultista löytyi suoraan hyllystä sopivat "shimmit". Edessä Kybit oli Thingin tukivarteen vähän turhan kapeat joten siellä "shimmattiin" sitten 4mm paksuilla prikoilla. 7 Quote Link to comment
KimmoH Posted December 13, 2023 Author Share Posted December 13, 2023 Vetareiden koesovitus. Palapelin kaikki osat vaikuttaisivat loksahtaneen kohdalleen. Valmis akselit olivat passelin mittaiset eikä tarvinnut alkaa "shimmailemaan" tölkin vetareiden spacereilla. 25 asteen hi-angle 100mm nivelet, hi-angle suojakumit ja 16-1/4" pitkät akselit. Seuraavaksi hakemaan tuubi rasvaa ja pultataan vetarit paikoilleen. 5 Quote Link to comment
KimmoH Posted December 15, 2023 Author Share Posted December 15, 2023 Oikea puoli aiheutti hieman päänraapimista. Jostain syystä oikea puoli laskeutuu hieman alemmas täydellä ulosjoustolla kuin vasen puoli, jotain viitisen milliä pikaisella mittauksella. Tästä syntyy sellainen pieni ero että täydessä ulosjousto asennossa vasemman puolen vetarin kulma on 23-24 astetta ja oikea puoli 25 asetetta mikä on maksimi näille nivelille. Piti laittaa väliin tölkin 6mm vetarin spaceri että sai nivelen liikkumaan ilman ongelmia. Eihän nuo vetarit tähän asentoon joudu todellisuudessa kuin sellaisissa tilanteissa missä auto lentää mutta pitää jatkaa mittailua, jostain sieltä latan ja tukivarren suunnalta tuo pieni ero varmaan löytyy. Kumpikin puoli pyörii nätisti täydellä ulosjoustolla eikä ahdista mistään. 1 Quote Link to comment
DOODAH Posted December 15, 2023 Share Posted December 15, 2023 ei meinaa malttaa odottaa minkä värinen tästä tulee. Vahno R-kiskan mainoksia kuuklettanu, mutta malli biiliä ei tahdo löytyä. Mut jos aletaan vetoo lyömään, niin laitan roposet keltasen suuntaan 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted December 15, 2023 Author Share Posted December 15, 2023 (edited) ihan vinkkinä, se Ärrän baja oli ruman värinen 😅 EDIT: tulipa tässä yhtä äkkiä flash back ja muistin että serkkupojalla oli junnuna keltainen radio-ohjattava baja bug. Edited December 15, 2023 by KimmoH Quote Link to comment
KimmoH Posted December 15, 2023 Author Share Posted December 15, 2023 Simpukan kanssa totesin tulleeni tienpäähän. Sitä vaihtoehtoa on nyt tutkittu, testailtu, selvitelty ja googlailtu aivan tarpeeksi. Ei siihen saa järkevästi eikä katsetta kestävästi mitään niveltä mistä voisi sitten rakennella eteenpäin ohjausakselin ratille saakka. Simpukka siis lähtee kävelemään ja kokeillaan seuraavaksi hammastankoa. Tähän nyt ainakin löytyy niveliä useampaakin eri vaihtoehtoa. Quote Link to comment
KimmoH Posted December 15, 2023 Author Share Posted December 15, 2023 Aikani kun mittailin, niin hoksasin että oikean puolen tukivartta piti pikkuisen säätää jousilatan suhteen, muutama milli etupäästä alemmas niin napa ja nivel asettui samaan linjaan vasemman puolen kanssa. Nämä pystyy näköjään helposti asentamaan pikkuisen eri kulmiin molemmin puolin. Spacerin sai nypätä pois välistä ja nyt on molemmin puolin akselit täydellä ulosjoustolla 24 asteen huitteissa joten nivelet pelaavat vielä hienosti. Quote Link to comment
YellowBeetle Posted December 15, 2023 Share Posted December 15, 2023 5 hours ago, KimmoH said: Simpukan kanssa totesin tulleeni tienpäähän. Sitä vaihtoehtoa on nyt tutkittu, testailtu, selvitelty ja googlailtu aivan tarpeeksi. Ei siihen saa järkevästi eikä katsetta kestävästi mitään niveltä mistä voisi sitten rakennella eteenpäin ohjausakselin ratille saakka. Simpukka siis lähtee kävelemään ja kokeillaan seuraavaksi hammastankoa. Tähän nyt ainakin löytyy niveliä useampaakin eri vaihtoehtoa. itse tilasin myös Polon raidetangon. Nämä uusituotanto simpukat kun ei kovin hyvää mainetta nauti. 1 Quote Link to comment
Tutkija Posted December 15, 2023 Share Posted December 15, 2023 Tarkista myös ettei vetoakseli mene jumiin vaan liikuu pituussunnassa kun on suorallaan,hajottaa vaan nivelet aika nopeesti jos on liian pitkä lyhyimmässä asennossa. Quote Link to comment
KimmoH Posted December 16, 2023 Author Share Posted December 16, 2023 11 hours ago, Tutkija said: Tarkista myös ettei vetoakseli mene jumiin vaan liikuu pituussunnassa kun on suorallaan,hajottaa vaan nivelet aika nopeesti jos on liian pitkä lyhyimmässä asennossa. Nää oon lyhimmässä asennossa alunperin mitoittanut eli sitä ei tarvitse jännittää. Quote Link to comment
YellowBeetle Posted December 21, 2023 Share Posted December 21, 2023 (edited) Laitatko vinkkiä missä sait teetettyä tuon ohjainsakselin, joka tulee kasaan taittuvan ohjausputken tilalle? Sehän täytyy hitsata ohjausputkeen Ite tilasin jo ohjausnivelen. Eräästä sorvaamosta kyselin paljonko maksaisi kyseisen ohjainakselin tekeminen mittojen mukaan. 250€ pyynti. Ainoa mitta mikä uupui oli tuon ohjausputken sisähalkaisija, se kun täytyy olla just eikö melkein. Edited December 21, 2023 by YellowBeetle Quote Link to comment
KimmoH Posted December 21, 2023 Author Share Posted December 21, 2023 Itse se on tarkoitus tehdä jahka selviää mitat ja mitä osia lopulta tulen käyttämään. Tuossahan on nyt eka testiversio minkä tein simpukalle mutta se menee vaihtoon kun tilalle tulee Polon hammastanko ja ohjausnivel. Quote Link to comment
KimmoH Posted December 22, 2023 Author Share Posted December 22, 2023 Joulun ihme! Nehän natsaa toisiinsa ihan kivasti. Polo 86c:n hammastanko, 1994 6N polon ohjausnivel ja se sattui tuurilla sopimaan tuohon mun ohjausakseliin minkä ehdin jo kertaalleen tehdä super beetlen ohjausnivelille sopivaksi. Vielä kun hammastangon kiinnikkeet saapuvat, niin pääsee hipistelemään tukilaakerin ohjausakselille. Nyt voi rauhassa keskittyä kinkunpaistoon pari päivää. 4 Quote Link to comment
Ketsa Posted December 27, 2023 Share Posted December 27, 2023 Noissa pooloissa on ilmeisesti vielä jotain saksalaista suunnittelua, kun osat sopivat toisiinsa eri mallisarjojen välillä. Minulle myytiin aikoinaan tuollainen poolon yksinivelinen kokoonpainuva ohjausakseli ja sekin sopi Alex- hammastankoon. Näissä poolo-osissa on vaan se paha, että noista mallisarjoista ei saa mitään käsitystä, kun kaikki näyttävät rumilta hiukan kolffia pienemmiltä laatikoilta :) Quote Link to comment
Jiibee Posted December 27, 2023 Share Posted December 27, 2023 Volkswagen autovalmistajana on nuuka kuten merkkiä harrastavatkin. Sen vuoksi osia kierrätetään niin pitkään kuin mahdollista vaikka kehitys kehittyykin. Polosten (ja Derbyjen) hammastanko on suurinpiirtein samaa tavaraa 75-94. Rattiakseli puolestaan kaksiosainen kanki ilman niveliä vuoteen '90 asti (86c), sen jälkeen siihen lisättii nivel (2F). 6N:ssä niveliä on jo kaksi helpottamaan harrastajien askarteluita. Quote Link to comment
KimmoH Posted December 28, 2023 Author Share Posted December 28, 2023 Vähän turhankin nuuka valmistaja kun tiettyjä osia ei saa enää mistään uutena. Tuo 6N:n nivelkin löytyi lopulta käytettynä Liettuasta ja tämäkin yksilö oli sellainen niveliensä laakeroinnin puolesta ettei taida mulla kelvata käyttöön. Reklamaation jo tein mutta mitään vastausta ei ole kuulunut kauppiaalta. Samaten sitä raidetankojen kiinnityshilpettä hammastankoon ei tunnu löytyvän mistään. Muutamia romisten ilmoituksia olen nähnyt missä on kaupattu koko roskaa käytetyn hammastangon kera mutta vielä en ole raaskinut sellaista ruosteläjää ostaa. Quote Link to comment
KimmoH Posted January 8 Author Share Posted January 8 Joulun pyhät meni syödessä ja maatessa. Sitten tuli vielä reippaat pakkaset mitkä aiheuttivat lisää makoilua sohvalla takkatulen lämmössä. Jotain edistystä kuitenkin tapahtui. Raidetankojen kiinnike löytyi ihan Suomesta ja vieläpä aivan uusi/käyttämätön sellainen. 1 Quote Link to comment
Simon Templar Posted January 9 Share Posted January 9 Oliko tuo kiinnityslipare ihan jostain varaosakaupasta vai kuinka? Quote Link to comment
KimmoH Posted January 9 Author Share Posted January 9 Tauriolan Tommyllä oli näitä hyllyssä tai ainakin tämä yksi kappale. Kannattaa kysellä sieltä suunnalta, jos on tarvetta. Quote Link to comment
KimmoH Posted January 13 Author Share Posted January 13 Eka hinkutuskierros alkaisi olla ohi. Vähän suojausta ja sitten vedetään vielä kierros epoksia ja hiontavärit niskaan. 10 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 21 Author Share Posted January 21 Lahtuihan se keli lopulta ja aamulla kehtasi nykäistä talliin maalauslämmöt. Kierros epoksia pintaan. Saa loppuviikosta vähän vielä hinkutella ja jos viikon päästä saisi laskettua hiontavärin. 7 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 23 Author Share Posted January 23 Uutta kumia tipahti tontille. Insa Turbo Saharaa alle, 215/75-15 eteen ja 235/75-15 taakse. Jännityksellä odotetaan miltä tulee näyttämään alla. Vanteet pitäisi saapua viikon parin päästä. 8 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 27 Author Share Posted January 27 Toinen epoksi kierros hiottu ja pari laiskaa paikkaa pakkeloitu. Aamulla miksattiin reilu litra hiontaväriä ja se riitti just ja just kahteen kierrokseen "pintapelteihin". Sit annetaan kuivua ja ens viikolla on taas illat aikaa hieroa. 4 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 28 Author Share Posted January 28 Helmoihin ruiskuttelin kiveniskumassat ja huomenna sitten kiiltävä musta temadur päälle. Natsaa paremmin mustien pyöränkoteloiden kanssa näin. 4 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 29 Author Share Posted January 29 Tekniikkaakin aloin pimppaamaan kun tuli tilaisuus vähän päivittää. Jo kasatun koneen 32-34 Solexien tilalle vaihtuu 36-40:t ja ja samalla poistuu myös bussin peruja oleva keskityhjäkäyntipiiri. Sille ei ole nyt tarvetta bajan koneessa ja saa ulkoasua yksinkertaisemmaksi. Hiluille puhallus ja pintaan sama 3020 Sahara pulveri (ryppypinta) millä konekkin on maalattu. 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted February 8 Author Share Posted February 8 Vanteet saapuivat, U.S. Wheelssin 8 spoket 👌 Eteen 7" ja taakse 8" leveät ja pikkuisen eri ET:llä. 4 Quote Link to comment
Lasse Posted February 8 Share Posted February 8 Joskus oli pallokeulassa nelostyypin koneessa tommoset sohleksit. Miljonääri piti olla että pysty sillä ajaan. 2 Quote Link to comment
Tutkija Posted February 9 Share Posted February 9 (edited) 11 hours ago, Lasse said: Joskus oli pallokeulassa nelostyypin koneessa tommoset sohleksit. Miljonääri piti olla että pysty sillä ajaan. No sit ei ollu kyl säädöt kohdillaan kaasareissa,se ei vie yhtään enempää besaa samalla teholla ja kierrosluvulla kuin pienemmilläkään kaasareilla jos on säädöt kohdallaan. Mut tuottaa kylläkin enemmän tehoa kuin pienemmillä kaasuttimilla kun isommat kaasuttimet mahdollistavat paremman kaasun vaihtuvuuden sylinteriin. Edited February 9 by Tutkija 1 Quote Link to comment
Lasse Posted February 9 Share Posted February 9 En tiiä, heitin ne kuikkaan ja laitoin dellortot tilalle. Kulutus puolittui ja teho ainakin kaksinkertaistui. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 10 Share Posted February 10 14 hours ago, Lasse said: En tiiä, heitin ne kuikkaan ja laitoin dellortot tilalle. Kulutus puolittui ja teho ainakin kaksinkertaistui. On tämäkin yksi tapa kertoa että kaasirit olisis tarvinneet uudelleenrakennuksen ja säädön. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.