Jump to content

Baja


Recommended Posts

Posted

En Nippelimiehen valikoimista onnistunut tällaisia holkkeja löytämään. Iskarit kun ovat "Jeepin" niin mukana tuli vain tuuma mittaiset lyhyet holkit mitkä vaihdoin millisiin mutta alapäähän pitänee askarrella jostain pidempi. 

Posted (edited)
4 hours ago, KimmoH said:

En Nippelimiehen valikoimista onnistunut tällaisia holkkeja löytämään. Iskarit kun ovat "Jeepin" niin mukana tuli vain tuuma mittaiset lyhyet holkit mitkä vaihdoin millisiin mutta alapäähän pitänee askarrella jostain pidempi. 

Taisit ajatella tätä liian vaikeasti. Ei sen holkin tarvitse mennä iskarin silmästä läpi, eli voi olla molemmin puolin iskarin olemassaolevaa holkkia. Tietty eihän ylimääräiset nippelit välissä ole mikään ideaalivaihtoehto kun tippuvat pois samalla kuin iskarinpultin ottaa auki mutta tuskin niitä kuitenkaan kokoajan ollaan pois purkamassa.

Esim, Tästä leikkaa sopivat sovikkeet.

https://www.nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=34804&p_id=14223&editmode=showprod

Alunperin iskareiden oma holkki on niin leveä että istuu kivasti tuohon iskarin koloon jolloin ulkoisia holkkeija ei tarvita.

Tässä vielä esimerkkikuva tuosta vakioiskarista.

https://www.coolairvw.co.uk/product/113513031n/

 

Edited by Tanhis
Posted

Juu, en näin tosiaan ajatellut vaan yhdellä koko pitkällä holkilla meinasin. Lisäksi nuo nippelimiehen holkit on 10mm pultille, kun tuossa IRS tukivarressa on 12mm pultti. 

 

Pitää kaivella, kyllä nuita oikeanmallisia holkkeja on jostain pakko löytyä irtona, vaikka purkaa jostain romuiskareista, jos ei muuten. 

Posted
8 hours ago, KimmoH said:

yhdellä koko pitkällä holkilla meinasin.

Ehkäpä olen ymmärtänyt jotain väärin, mutta eikös siinä alkuperäisessä IRS takaiskarissa ole se holkki vulkanoitu kiinni siihen kumiin? Silloin se ainakin estäisi iskarin vaeltamisen kiinni kupin reunaan.

Eli miten tämä yksi pitkä holkki toimii käytännössä?

 

Myönnän, että siitä on aikaa kun oman 1302:n iskareita ihmettelin.

Posted
3 hours ago, Kurre said:

Ehkäpä olen ymmärtänyt jotain väärin, mutta eikös siinä alkuperäisessä IRS takaiskarissa ole se holkki vulkanoitu kiinni siihen kumiin? Silloin se ainakin estäisi iskarin vaeltamisen kiinni kupin reunaan.

Eli miten tämä yksi pitkä holkki toimii käytännössä?

 

Myönnän, että siitä on aikaa kun oman 1302:n iskareita ihmettelin.

Olet tässä ihan oikeassa ja jos iskarin oma lyhyyt holkki on ei vulkanoitua mallia pitäisi uusilla soviteholkeilla estää iskarin sivuttaisliike. Eli holkin koko pitäisi olla niin iso ettei pääse luiskahtamaan kumin sisälle. Tämä on taas vähän sellaista ajatuksenjuoksua että varmasti helppo ymmärtää väärin.

  • Like 1
Posted

Okei eli se orggiksen on vulkanoitu. Tämä selvensi. Eli väsään molemmin puolin sellaiset holkit että se pysyy siinä keskellä eikä kumi pääse pullahtamaan pois. 

  • Like 2
Posted (edited)

Keulan iskari ongelma ratkesi tänään. VW:n virallisella varaosakoodilla haku tuotti kaupassa eteen KYB:n 443046 iskarin mikä istui nätisti ilman ihmettelyä ja kiroilua keulaan. Mitäs kaikkea tuonne alapäähän keulassa kuplan tukivarsissa kuuluu, mutteri ja iso iskarin prikka vai  iskariprikka molemmin puolin alapään puslaa ?

 

image.thumb.jpeg.b66adad2c33d34a498629e4fc8950107.jpeg

 

EMPI:n jarrupalat ovat todistettavasti Ford Tauruksen palat. Postipoika tipautti hetki sitten paketin kuistille. Kuvassa vasemmalla Fordin pala ja oikealla EMPI:n made in China pala. 

 

image.thumb.jpeg.f03b1b95ddfe197566b56751ed079358.jpeg

 

image.thumb.jpeg.58f2708a1734da179998532df735f9b6.jpeg

Edited by KimmoH
Posted
Quote

Mitäs kaikkea tuonne alapäähän keulassa kuplan tukivarsissa kuuluu, mutteri ja iso iskarin prikka vai  iskariprikka molemmin puolin alapään puslaa ?

Pelkkä mutteri ja yks prikka mutterin alle.

  • Like 1
Posted

Takapäähän natsasi heittämällä 6mm paksut prikat. Nyt on iskari keskellä eikä pääse puslat muljahtamaan pois. Lapin Pultista löytyi suoraan hyllystä sopivat "shimmit". 

 

image.thumb.jpeg.c4719bf312e469e7fed7c5506d5d791a.jpeg

 

image.thumb.jpeg.5301c00615c05a8a4bc546399987de6b.jpeg

 

Edessä Kybit oli Thingin tukivarteen vähän turhan kapeat joten siellä "shimmattiin" sitten 4mm paksuilla prikoilla. 

 

image.thumb.jpeg.242f79f896286d6b2395e9323ae0f1fe.jpeg

 

image.thumb.jpeg.e1477a621b35f0649687a42119a60c4d.jpeg

  • Like 7
  • 2 weeks later...
Posted

Vetareiden koesovitus. Palapelin kaikki osat vaikuttaisivat loksahtaneen kohdalleen. Valmis akselit olivat passelin mittaiset eikä tarvinnut alkaa "shimmailemaan" tölkin vetareiden spacereilla. 

 

25 asteen hi-angle 100mm nivelet, hi-angle suojakumit ja 16-1/4" pitkät akselit.

 

image.thumb.jpeg.f3063b6ecc51a617a1c8cc3f3ebedccc.jpeg

 

image.thumb.jpeg.79b990e1f72479c61ded887bc05a26da.jpeg

 

image.thumb.jpeg.17eee28001cdcd196fdf64b1398fb81c.jpeg

 

image.thumb.jpeg.90985177de6c64e6deea5695855daf33.jpeg

 

Seuraavaksi hakemaan tuubi rasvaa ja pultataan vetarit paikoilleen. 

 

  • Like 5
Posted

Oikea puoli aiheutti hieman päänraapimista. Jostain syystä oikea puoli laskeutuu hieman alemmas täydellä ulosjoustolla kuin vasen puoli, jotain viitisen milliä pikaisella mittauksella. Tästä syntyy sellainen pieni ero että täydessä ulosjousto asennossa vasemman puolen vetarin kulma on 23-24 astetta ja oikea puoli 25 asetetta mikä on maksimi näille nivelille.

 

Piti laittaa väliin tölkin 6mm vetarin spaceri että sai nivelen liikkumaan ilman ongelmia. Eihän nuo vetarit tähän asentoon joudu todellisuudessa kuin sellaisissa tilanteissa missä auto lentää mutta pitää jatkaa mittailua, jostain sieltä latan ja tukivarren suunnalta tuo pieni ero varmaan löytyy. 

 

 image.thumb.jpeg.3546de3f81442dd0c51ecae76020f623.jpeg

 

Kumpikin puoli pyörii nätisti täydellä ulosjoustolla eikä ahdista mistään. 

 

image.thumb.jpeg.c56167b280dfe11ab7c7765c3c0e3b4f.jpeg

  • Like 1
Posted

ei meinaa malttaa odottaa minkä värinen tästä tulee. Vahno R-kiskan mainoksia kuuklettanu, mutta malli biiliä ei tahdo löytyä. Mut jos aletaan vetoo lyömään, niin laitan roposet keltasen suuntaan

  • Haha 1
Posted (edited)

ihan vinkkinä, se Ärrän baja oli ruman värinen 😅

 

EDIT: tulipa tässä yhtä äkkiä flash back ja muistin että serkkupojalla oli junnuna keltainen radio-ohjattava baja bug. 

Edited by KimmoH
Posted

Simpukan kanssa totesin tulleeni tienpäähän. Sitä vaihtoehtoa on nyt tutkittu, testailtu, selvitelty ja googlailtu aivan tarpeeksi. Ei siihen saa järkevästi eikä katsetta kestävästi mitään niveltä mistä voisi sitten rakennella eteenpäin ohjausakselin ratille saakka. 

 

Simpukka siis lähtee kävelemään ja kokeillaan seuraavaksi hammastankoa. Tähän nyt ainakin löytyy niveliä useampaakin eri vaihtoehtoa. 

 

image.thumb.jpeg.ca0cbacd1759f5262460ac2a047db86c.jpeg

Posted

Aikani kun mittailin, niin hoksasin että oikean puolen tukivartta piti pikkuisen säätää jousilatan suhteen, muutama milli etupäästä alemmas niin napa ja nivel asettui samaan linjaan vasemman puolen kanssa. Nämä pystyy näköjään helposti asentamaan pikkuisen eri kulmiin molemmin puolin. 

 

Spacerin sai nypätä pois välistä ja nyt on molemmin puolin akselit täydellä ulosjoustolla 24 asteen huitteissa joten nivelet pelaavat vielä hienosti. 

Posted
5 hours ago, KimmoH said:

Simpukan kanssa totesin tulleeni tienpäähän. Sitä vaihtoehtoa on nyt tutkittu, testailtu, selvitelty ja googlailtu aivan tarpeeksi. Ei siihen saa järkevästi eikä katsetta kestävästi mitään niveltä mistä voisi sitten rakennella eteenpäin ohjausakselin ratille saakka. 

 

Simpukka siis lähtee kävelemään ja kokeillaan seuraavaksi hammastankoa. Tähän nyt ainakin löytyy niveliä useampaakin eri vaihtoehtoa. 

 

image.thumb.jpeg.ca0cbacd1759f5262460ac2a047db86c.jpeg

itse tilasin myös Polon raidetangon. Nämä uusituotanto simpukat kun ei kovin hyvää mainetta nauti. 

  • Like 1
Posted

Tarkista myös ettei vetoakseli mene jumiin  vaan liikuu pituussunnassa kun on suorallaan,hajottaa vaan nivelet aika nopeesti jos on liian pitkä lyhyimmässä asennossa. 

Posted
11 hours ago, Tutkija said:

Tarkista myös ettei vetoakseli mene jumiin  vaan liikuu pituussunnassa kun on suorallaan,hajottaa vaan nivelet aika nopeesti jos on liian pitkä lyhyimmässä asennossa. 

 

Nää oon lyhimmässä asennossa alunperin mitoittanut eli sitä ei tarvitse jännittää. 

Posted (edited)

Laitatko vinkkiä missä sait teetettyä tuon ohjainsakselin, joka tulee kasaan taittuvan ohjausputken tilalle?

 

Sehän täytyy hitsata ohjausputkeen Ite tilasin jo ohjausnivelen. Eräästä sorvaamosta kyselin paljonko maksaisi kyseisen ohjainakselin tekeminen mittojen mukaan. 250€ pyynti.

 

Ainoa mitta mikä uupui oli tuon ohjausputken sisähalkaisija, se kun täytyy olla just eikö melkein.

Edited by YellowBeetle
Posted

Itse se on tarkoitus tehdä jahka selviää mitat ja mitä osia lopulta tulen käyttämään. Tuossahan on nyt eka testiversio minkä tein simpukalle mutta se menee vaihtoon kun tilalle tulee Polon hammastanko ja ohjausnivel. 

Posted

Joulun ihme! Nehän natsaa toisiinsa ihan kivasti. Polo 86c:n hammastanko, 1994 6N polon ohjausnivel ja se sattui tuurilla sopimaan tuohon mun ohjausakseliin minkä ehdin jo kertaalleen tehdä super beetlen ohjausnivelille sopivaksi. Vielä kun hammastangon kiinnikkeet saapuvat, niin pääsee hipistelemään tukilaakerin ohjausakselille. 

 

Nyt voi rauhassa keskittyä kinkunpaistoon pari päivää. 

 

image.thumb.jpeg.f1448320df7366b7ab5bab9cc6a3db18.jpeg

 

image.thumb.jpeg.b75703d982447b7e9abcda3948f066a2.jpeg

  • Like 4
Posted

Noissa pooloissa on ilmeisesti vielä jotain saksalaista suunnittelua, kun osat sopivat toisiinsa eri mallisarjojen välillä. Minulle myytiin aikoinaan tuollainen poolon yksinivelinen kokoonpainuva ohjausakseli ja sekin sopi Alex- hammastankoon. Näissä poolo-osissa on vaan se paha, että noista mallisarjoista ei saa mitään käsitystä, kun kaikki näyttävät rumilta hiukan kolffia pienemmiltä laatikoilta :)

ohjausakseli.JPG

Posted

Volkswagen autovalmistajana on nuuka kuten merkkiä harrastavatkin. Sen vuoksi osia kierrätetään niin pitkään kuin mahdollista vaikka kehitys kehittyykin. 

Polosten (ja Derbyjen) hammastanko on suurinpiirtein samaa tavaraa 75-94.

Rattiakseli puolestaan kaksiosainen kanki ilman niveliä vuoteen '90 asti (86c), sen jälkeen siihen lisättii nivel (2F).

6N:ssä niveliä on jo kaksi helpottamaan harrastajien askarteluita. 

Posted

Vähän turhankin nuuka valmistaja kun tiettyjä osia ei saa enää mistään uutena. Tuo 6N:n nivelkin löytyi lopulta käytettynä Liettuasta ja tämäkin yksilö oli sellainen niveliensä laakeroinnin puolesta ettei taida mulla kelvata käyttöön. Reklamaation jo tein mutta mitään vastausta ei ole kuulunut kauppiaalta.

 

Samaten sitä raidetankojen kiinnityshilpettä hammastankoon ei tunnu löytyvän mistään. Muutamia romisten ilmoituksia olen nähnyt missä on kaupattu koko roskaa käytetyn hammastangon kera mutta vielä en ole raaskinut sellaista ruosteläjää ostaa.  

  • 2 weeks later...
Posted

Joulun pyhät meni syödessä ja maatessa. Sitten tuli vielä reippaat pakkaset mitkä aiheuttivat lisää makoilua sohvalla takkatulen lämmössä. 

 

Jotain edistystä kuitenkin tapahtui. Raidetankojen kiinnike löytyi ihan Suomesta ja vieläpä aivan uusi/käyttämätön sellainen. 

 

image.thumb.jpeg.0719fc67cf118c4f8c78122c0cb408b5.jpeg

  • Like 1
Posted

Tauriolan Tommyllä oli näitä hyllyssä tai ainakin tämä yksi kappale. Kannattaa kysellä sieltä suunnalta, jos on tarvetta.  

Posted

Eka hinkutuskierros alkaisi olla ohi. Vähän suojausta ja sitten vedetään vielä kierros epoksia ja hiontavärit niskaan.

 

image.thumb.jpeg.4b0af6a82c911c3ecac12b566dc3b39e.jpeg

 

image.thumb.jpeg.80e736ece749561cf7d54002ed1d38c2.jpeg

 

image.thumb.jpeg.cb0f4e036743c1ae1c37781c39adb3a5.jpeg

 

 

  • Like 10
Posted

Lahtuihan se keli lopulta ja aamulla kehtasi nykäistä talliin maalauslämmöt. Kierros epoksia pintaan. Saa loppuviikosta vähän vielä hinkutella ja jos viikon päästä saisi laskettua hiontavärin.  

 

image.thumb.jpeg.2a6937293638845ecf2d86cbc17b1894.jpeg

 

image.thumb.jpeg.d2c720b3d675932ccb207ee73607c522.jpeg

 

image.thumb.jpeg.d485df1f18097f12a164514316134f5a.jpeg

 

 

  • Like 7
Posted

Uutta kumia tipahti tontille. Insa Turbo Saharaa alle, 215/75-15 eteen ja 235/75-15 taakse. Jännityksellä odotetaan miltä tulee näyttämään alla. Vanteet pitäisi saapua viikon parin päästä. 

 

image.thumb.jpeg.cc47f1865fd57ca7cd8f0d52bcf28dd3.jpeg

 

image.thumb.jpeg.6011d276e9d8dbb3d743176e9138c8f4.jpeg

  • Like 8
Posted

Toinen epoksi kierros hiottu ja pari laiskaa paikkaa pakkeloitu. 

 

image.thumb.jpeg.3f7fb3d7c0822e2439c5f851802f7fd8.jpeg

 

image.thumb.jpeg.dcf40d7332f8911f14522e55c5ffa9fc.jpeg

 

Aamulla miksattiin reilu litra hiontaväriä ja se riitti just ja just kahteen kierrokseen "pintapelteihin".

 

image.thumb.jpeg.4838199f4bcf07ea7d99bfdee8964929.jpeg

 

image.thumb.jpeg.c11d5b5f99c847ea93d88a3a24c2a951.jpeg

 

image.thumb.jpeg.89e8166dfe9dd5ae7e1058136da1baec.jpeg

 

Sit annetaan kuivua ja ens viikolla on taas illat aikaa hieroa. 

 

 

  • Like 4
Posted

Helmoihin ruiskuttelin kiveniskumassat ja huomenna sitten kiiltävä musta temadur päälle. Natsaa paremmin mustien pyöränkoteloiden kanssa näin. 

 

image.thumb.jpeg.8c6ea53c9211ff9dd2641599c17ccc39.jpeg

 

image.thumb.jpeg.ef50dc2176fffad2b0f27295a0375753.jpeg

 

image.thumb.jpeg.62113d2c69c1e0457676bf87ffb0e924.jpeg

 

image.thumb.jpeg.e79b5aa457ed1db655361dc4f3511008.jpeg

  • Like 4
Posted

Tekniikkaakin aloin pimppaamaan kun tuli tilaisuus vähän päivittää. Jo kasatun koneen 32-34 Solexien tilalle vaihtuu 36-40:t ja ja samalla poistuu myös bussin peruja oleva keskityhjäkäyntipiiri. Sille ei ole nyt tarvetta bajan koneessa ja saa ulkoasua yksinkertaisemmaksi. 

 

image.thumb.jpeg.95136187411622fef549afddfbf68ae2.jpeg

 

Hiluille puhallus ja pintaan sama 3020 Sahara pulveri (ryppypinta) millä konekkin on maalattu. 

 

image.thumb.jpeg.09706aa6dfe01c0d6f133b98e8804709.jpeg

 

image.thumb.jpeg.8040016777874663b26f6489b4b93b9d.jpeg

  • Like 2
  • 2 weeks later...
Posted (edited)
11 hours ago, Lasse said:

Joskus oli pallokeulassa nelostyypin koneessa tommoset sohleksit. Miljonääri piti olla että pysty sillä ajaan.

No sit ei ollu kyl säädöt kohdillaan kaasareissa,se ei vie yhtään enempää besaa samalla teholla ja kierrosluvulla kuin pienemmilläkään kaasareilla jos on säädöt kohdallaan. Mut tuottaa kylläkin enemmän tehoa kuin pienemmillä kaasuttimilla kun isommat kaasuttimet mahdollistavat paremman kaasun vaihtuvuuden  sylinteriin.  

Edited by Tutkija
  • Like 1
Posted
14 hours ago, Lasse said:

En tiiä, heitin ne kuikkaan ja laitoin dellortot tilalle. Kulutus puolittui ja teho ainakin kaksinkertaistui.

On tämäkin yksi tapa kertoa että kaasirit olisis tarvinneet uudelleenrakennuksen ja säädön.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...