x-pj Posted August 19, 2022 Posted August 19, 2022 Minulla myös tasapainotettiin yhdessä melkein uudessa autossa eturenkaat samalla menetelmällä auton alla, kun irrallaan tasapainottaminen ei poistanut värinöitä. Sitten tuli hyvä. Tasapainotushiekkaa tuli käytettyä isopyöräisissä maastureissa. Muutaman kerran laitoin kuplankin pyöriin ja toimi niissäkin. Quote
Jyrki Toivanen Posted August 19, 2022 Author Posted August 19, 2022 (edited) Juu pitää tuota kysellä rengasliikkeistä. Mutta lupasin raporttia puslanvaihdon jälkeen. Kuumana ei toimi. Ajelin äsken puoli tuntia tuossa helteessä, sammutin kun pääsin talliin, eikä jaksanut pyörittää starttia juuri ollenkaan. Kaikki johdot on talvella vaihdettu, kontaktipinnat putsattu jne jne ja startti on autosähköliikkeessä tarkistettu ja huollettu. Ruma sana tähän. Edit: vartin päästä pyöri taas ihan hyvin, vaikka moottori oli vielä kuuma ku helvetti. 😝 Edited August 19, 2022 by Jyrki Toivanen Quote
Kharon Posted August 19, 2022 Posted August 19, 2022 3 hours ago, Jyrki Toivanen said: Kuumana ei toimi. Ajelin äsken puoli tuntia tuossa helteessä, sammutin kun pääsin talliin, eikä jaksanut pyörittää starttia juuri ollenkaan. 😝 Vähän ajetulla koneella ei mitenkään tavatonta näin helteellä, tulee sen verran ahdasta pytyissä että startti ei jaksa veivata. Helpottaa kun tulee kilometrejä lisää. Quote
tolvana Posted August 19, 2022 Posted August 19, 2022 Esmes vannetukulla myynnissä tasapainotusrakeita, pelaa tubelessissa hienosti ja on helppo käyttää. 1 Quote
-ST- Posted August 19, 2022 Posted August 19, 2022 3 hours ago, Jyrki Toivanen said: Juu pitää tuota kysellä rengasliikkeistä. Mutta lupasin raporttia puslanvaihdon jälkeen. Kuumana ei toimi. Ajelin äsken puoli tuntia tuossa helteessä, sammutin kun pääsin talliin, eikä jaksanut pyörittää starttia juuri ollenkaan. Kaikki johdot on talvella vaihdettu, kontaktipinnat putsattu jne jne ja startti on autosähköliikkeessä tarkistettu ja huollettu. Ruma sana tähän. Edit: vartin päästä pyöri taas ihan hyvin, vaikka moottori oli vielä kuuma ku helvetti. 😝 Vaihda nyt vaan se akku. Aivan samat oireet oli mulla ja loppu samantien, kun laiton tän: https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paristot/varta-black-dynamic-6v-77ah-360a-215x170x185---(e30)/p/4016987130735/#description Quote
Jyrki Toivanen Posted August 19, 2022 Author Posted August 19, 2022 (edited) Unohdin sanoa, että akku on vaihdettu toimivaan ja testattuun akkuun, joka on toiminut pakussani moitteetta. Tuo kone taas mulla oli pakussa pari kesää ja startti jaksoi pyörittää sitä ihan normaalisti. En tahdo olla hankala ja kiukutella vastaan, olen kaikista vinkeistä toki kiitollinen. 😅 Sähköliikkeen setä sanoi, että jos kiukuttelee, aja auto tänne niin mittaillaan. Kelpaa mulle, nuo sähköhommat on mulle aina vähän arpajaisia ja jospa tuo asiantuntija jotain keksis. Voihan se olla että se sanoo että mulla on paska akku ja motti on liian hyvä... Edited August 19, 2022 by Jyrki Toivanen Quote
Kurre Posted August 20, 2022 Posted August 20, 2022 No vaikka se on aiemminkin sanottu, niin onhan se maadoitus rungosta moottoriin kunnossa? Toinen syyllinen saattaa olla ne solenoidin kosketuspinnat. Toimii hetken puhdistuksen jälkeen, mutta ei hyvin silloinkaan. Quote
PZQ Posted August 20, 2022 Posted August 20, 2022 10 hours ago, Kharon said: Vähän ajetulla koneella ei mitenkään tavatonta näin helteellä, tulee sen verran ahdasta pytyissä että startti ei jaksa veivata. Helpottaa kun tulee kilometrejä lisää. Tätä voisi jo sanoa asennus virheeksi ja kiinnileikkautumiseksi Quote
Kharon Posted August 20, 2022 Posted August 20, 2022 3 hours ago, PZQ said: Tätä voisi jo sanoa asennus virheeksi ja kiinnileikkautumiseksi Harvoinpa männän/sylinterin välistä toleranssia asennusvaiheessa pääsee säätämään ja nykyvalmistajan(=AA) toleranssit ovat mitä ovat. Ei se myöskään ole leikannut kiinni kun kone käy ihan kiltisti, se on vain startti joka ei jaksa kunnolla. Isompi startti auttaa ja akku josta saa enemmän virtaa saattaa auttaa, näin kävi omalla kohdalla. 360A antavasta akusta vaihdettiin 600A antavaan ja starttikin alkoi jaksaa. Oikein kuumassa koneessa hiukan huonosti, mutta saa kuitenkin käyntiin. Quote
metake Posted August 20, 2022 Posted August 20, 2022 1 minute ago, Kharon said: Harvoinpa männän/sylinterin välistä toleranssia asennusvaiheessa pääsee säätämään ja nykyvalmistajan(=AA) toleranssit ovat mitä ovat. Ei se myöskään ole leikannut kiinni kun kone käy ihan kiltisti, se on vain startti joka ei jaksa kunnolla. Isompi startti auttaa ja akku josta saa enemmän virtaa saattaa auttaa, näin kävi omalla kohdalla. 360A antavasta akusta vaihdettiin 600A antavaan ja starttikin alkoi jaksaa. Oikein kuumassa koneessa hiukan huonosti, mutta saa kuitenkin käyntiin. AA:n mäntä-pyttysatsissa on välystä uutena 0,03 mm, mahlessa 0,05 mm. Kannet kun vetää momenttiin niin sylinteri menee kieroksi 0,02 mm, eli AA:n välykseksi jää 0,01 mm ja Mahleen 0,03 mm. Onko joku ihmetellyt miksi uusi kone AA:n kamoilla on hiukan nahkea kuumana, ja/tai on hiukan lämpöongelmia? Sellaset 5000 km kun jaksaa ajella varovasti niin alkaa helpottaa, tai jos ei jaksa niin osaava koneistamo stressihoonaa oikean välyksen.. Ja jos ei AA ole muuttanut männänrenkaiden materiaalia, niin ne kannattaa suosiolla vaihtaa esim. Grantin renkaisiin heti uutena, ei tarvii sitten sen 5000 km:n jälkeen avata sitä konetta männärenkaiden vaihtoa varten :D 2 Quote
Jyrki Toivanen Posted August 20, 2022 Author Posted August 20, 2022 On tää jännä. Tuossa ajon jälkeen kokeilin taas. Ensin pyörittää hirmu huonosti, just ja just vouvvas, pidin kuitenkin avainta pohjassa ja jatkoin starttaamista: yhtäkkiä rallatirallati pyörii iloisesti. Jännä on kyllä. Quote
Tanhis Posted August 21, 2022 Posted August 21, 2022 On 8/20/2022 at 4:32 PM, Jyrki Toivanen said: On tää jännä. Tuossa ajon jälkeen kokeilin taas. Ensin pyörittää hirmu huonosti, just ja just vouvvas, pidin kuitenkin avainta pohjassa ja jatkoin starttaamista: yhtäkkiä rallatirallati pyörii iloisesti. Jännä on kyllä. En jaksanut lukea kaikkea taaksepäin mitä olet testaillut mutta olihan sulla siellä jo releytetty startin heräte. Quote
Tanhis Posted August 21, 2022 Posted August 21, 2022 Just now, Jyrki Toivanen said: Juu oli se. Sit tietty tuollainen jaksaa ei jaksa voi olla myös viallinen johto tai löysä akunkenkä. Quote
Jyrki Toivanen Posted August 21, 2022 Author Posted August 21, 2022 Jossainhan se vika on, ehkäpä jompikumpi noista tai joku tässä ketjussa aiemmin mainittu. Kaikki edellämainitut olen yrittänyt pois sulkea ja tarkistaa, mutta johonkinhan se ruttu on kuitenkin jäänyt siitä huolimatta. Mutta ensi viikolla mittaillaan, jolloin luulisi homman selviävän. 1 Quote
Kharon Posted August 22, 2022 Posted August 22, 2022 14 hours ago, Jyrki Toivanen said: Jossainhan se vika on, ehkäpä jompikumpi noista tai joku tässä ketjussa aiemmin mainittu. Kaikki edellämainitut olen yrittänyt pois sulkea ja tarkistaa, mutta johonkinhan se ruttu on kuitenkin jäänyt siitä huolimatta. Mutta ensi viikolla mittaillaan, jolloin luulisi homman selviävän. Toisessa harrasterassissa oli vähän samaa vikaa. Se sitten löytyi ihan sattumalta kun nyin akun johtoa akkukengän vierestä ja se jäi käteen. Eipä montaa säiettä enää ollut akkukengässä kiinni, ei ihme josko starttaa hiukka huonosti. Vanhat kengät kuuseen ja uudet ruuviliitoksella olevat tilalle, kummasti auttoi asiaa. Juotettava olisi ollut parempi, mutta ei ole niin isoja kaluja että saisi akkukaapelin juotettua kenkään kiinni. Quote
Jyrki Toivanen Posted August 22, 2022 Author Posted August 22, 2022 Sehän tässä on kans humoristista, että mulla on kaikki johdot uusia. Siis kaikki. No pensamittarin johto ei ole...eikä muuten johdot, jotka tulevat vilkkuviiksestä. Mutta muut on. Torstaina menen ammattiauttajalle, joka lupas mittailla. Onpa jännä kuulla mitä se sanoo. 1 Quote
Jyrki Toivanen Posted August 22, 2022 Author Posted August 22, 2022 Onko tämmöisten kanssa ollut ongelmia? Äsken tossa yritin käyntiin mutta ei oikein lähtenyt kun pyöritti huonosti. Tuo vekotin tuntui lämpenevän. Otin tuon pois, niin pyöritti taas hienosti. Oliko tuuria vai onko tuo susi? Quote
KimmoH Posted August 22, 2022 Posted August 22, 2022 Mulla yks tollanen lakkas takavuosina johtamasta sähköä kesken kiihdytyksen motarille. Vähän säikäytti kun bussi hyytyi siihen paikkaan. Nappasin pois välistä ja taas mentiin. Toiseen harrastepeliin laitoin viime vuonna, kun meinas palaa koko paska. Siinä tuo "pääkatkaisija" on pelannut moitteetta vaikka sitä sännöllisen epäsäännöllisesti roplataan. 1 Quote
mapping Posted August 23, 2022 Posted August 23, 2022 Otappa laturinhihna pois kun ei jaksa pyörittää ja testaa jaksaako startata ilman laturia? Itsellä oli samanlaista vikaa 6v kuplassa, vähän löysäs hihnaa niin hyvin jaksanu startata sen jälkeen.Lähetetty minun SM-A715F laitteesta Tapatalkilla 2 Quote
Jyrki Toivanen Posted August 23, 2022 Author Posted August 23, 2022 Sepä menee testiin tuokin vinkki. Quote
Jyrki Toivanen Posted August 25, 2022 Author Posted August 25, 2022 No tämä on näitä juttuja. Olis heti keväällä, tai talvella, testannut tuon laturin, niin olis säästynyt monelta jumpalta. Mutta onpahan nyt ne kunnossa sitten toisaalta. Laturi ei siis lataa juuri ollenkaan. Kumma kun kylmänä lähtee niin hyvin käyntiin. Vois ostaa varastoon toimivamman kuuden voltin laturin, vaikka saahan tuonkin varmaan kunnostettua. Quote
Matti-Pekka Posted August 25, 2022 Posted August 25, 2022 On 8/22/2022 at 8:02 PM, Jyrki Toivanen said: Onko tämmöisten kanssa ollut ongelmia? Äsken tossa yritin käyntiin mutta ei oikein lähtenyt kun pyöritti huonosti. Tuo vekotin tuntui lämpenevän. Otin tuon pois, niin pyöritti taas hienosti. Oliko tuuria vai onko tuo susi? Mulla ei tuon tapainen virtakytkin kestänyt vw mopossa kun muutaman kuukauden. Kontakti oli epävarma ja lopulta tuntu että sulaa koko ..ska. Laitoin pienen Lucas tyylisen päävirtakytkimen ja se rokkaa ja on soman kokoinen. 1 Quote
Matti-Pekka Posted August 25, 2022 Posted August 25, 2022 Tuollaine on Lucas tyylinen päävirtakytkin se on hyvin pieni ja kompakti ,sopii kytkiosaltaan melkein koetauluun, ei näytä työkoneosalta. On toiminut luotettavasti useammassa mopokäytössä vuosia. Hämeen AutoSähkössä muistaakseni 23..25 eur. Oheisessa linkissä kuva toisella myyjällä. https://www.jussinmaki.net/autosahko/paavirtakatkaisin-lucas-malli/p/1000-0070/ 1 Quote
Jyrki Toivanen Posted September 24, 2022 Author Posted September 24, 2022 (edited) Talvikausi alkoi aikaisin, kun en jaksanut tuota laturia ruveta vaihtamaan kone paikallaan, kun kumminkin pitää tuota laatikkoa ihmetellä ja sen takia kone taas pudottaa pois. Millaisella ulosvetäjällä tuon takapyörän laakerin muuten saa irti vai miten se sieltä tulee? (Kumma kun ei koskaan aiemmin ole tarvinnut tuota tehdä.) EDIT: Eiku siis joo tota, vetoakseliputki pitää saada vedettyä irti juu... ulosvetäjä pitää kehitellä. Edited September 24, 2022 by Jyrki Toivanen Quote
metake Posted September 27, 2022 Posted September 27, 2022 Millaisella ulosvetäjällä tuon takapyörän laakerin muuten saa irti vai miten se sieltä tulee?https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/ulosvetimet/pyoranlaakerit-ulosvedin-2000022831Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla 1 Quote
Tanhis Posted September 28, 2022 Posted September 28, 2022 On 9/24/2022 at 3:03 PM, Jyrki Toivanen said: Millaisella ulosvetäjällä tuon takapyörän laakerin muuten saa irti vai miten se sieltä tulee? (Kumma kun ei koskaan aiemmin ole tarvinnut tuota tehdä.) EDIT: Eiku siis joo tota, vetoakseliputki pitää saada vedettyä irti juu... ulosvetäjä pitää kehitellä. Riippuu vahvasti siittä mitä kaikkea teet samalla. Jos tarkoituksena vaihtaa vain laakeri niin metaken linkittämä sarja helpottaa elämää aika vahvasti. Jos taasen otat koko lootan ulos ja vaihdat samalla laatikon pään suojaputken tiivisteet niin silloin laakeri tulee helposti suojaputkea apuna käyttäen ulos. Tai jos tiukassa niin ihan normaalilla ulkoa kiinni ottavalla ulosvetäjällä pärjää putken ulosotto tapauksessa. 1 Quote
mapping Posted September 28, 2022 Posted September 28, 2022 Ääni Metaken linkittämälle sarjalle jos vain laakeri pitää saada pois ja vetareita ei ole aikomus irroittaa. Ehjänähän sitä laakeria tuolla sarjalla ei saa pois, mutta harvemminhan sitä ehjää tarvii irroittaa.Lähetetty minun SM-A715F laitteesta Tapatalkilla Quote
portu Posted September 28, 2022 Posted September 28, 2022 2 hours ago, mapping said: Ääni Metaken linkittämälle sarjalle jos vain laakeri pitää saada pois ja vetareita ei ole aikomus irroittaa. Ehjänähän sitä laakeria tuolla sarjalla ei saa pois, mutta harvemminhan sitä ehjää tarvii irroittaa. Lähetetty minun SM-A715F laitteesta Tapatalkilla Saa ehjänä tuolla sarjalla, juuri tein pariin otteeseen tuon homman. Quote
Jyrki Toivanen Posted September 28, 2022 Author Posted September 28, 2022 4 hours ago, Tanhis said: Riippuu vahvasti siittä mitä kaikkea teet samalla. Jos tarkoituksena vaihtaa vain laakeri niin metaken linkittämä sarja helpottaa elämää aika vahvasti. Jos taasen otat koko lootan ulos ja vaihdat samalla laatikon pään suojaputken tiivisteet niin silloin laakeri tulee helposti suojaputkea apuna käyttäen ulos. Tai jos tiukassa niin ihan normaalilla ulkoa kiinni ottavalla ulosvetäjällä pärjää putken ulosotto tapauksessa. Joo tämähän siinä oli ohjelmassa ja kipaisinkin kaupasta vähän isomman normaalin ulosvetäjän, kun mulla oli vain ihan pikkuruinen. Sillähän se laakeri ja suojaputki irtosivat ihan helposti. Tarkoituksena on siis vaihtaa laatikko toiseen ja käyttää näitä vetareita ja suojaputkia. 3 Quote
metake Posted September 29, 2022 Posted September 29, 2022 Saa ehjänä tuolla sarjalla, juuri tein pariin otteeseen tuon homman.Nyt kiinnostaa että miten saat tuolla laakerin ehjänä kun nuo pujotetaan kuulien väliin. Yleensä kuulien pidin on vähän tiellä...Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote
portu Posted September 29, 2022 Posted September 29, 2022 8 minutes ago, metake said: Nyt kiinnostaa että miten saat tuolla laakerin ehjänä kun nuo pujotetaan kuulien väliin. Yleensä kuulien pidin on vähän tiellä... Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Joo niin on edessä, mut sorvailin työkalun kuulan päästä tasaiseksi. Mahtui paikalle tällätavoin, muutoin ois pitänyt jotenkin työstää laakeria/sitä pidintä. Laiskana en siihen lähtenyt, oli mukavampi smirgelillä tasoittaa hieman pattia. Quote
portu Posted September 29, 2022 Posted September 29, 2022 Just now, portu said: Joo niin on edessä, mut sorvailin työkalun kuulan päästä tasaiseksi. Mahtui paikalle tällätavoin, muutoin ois pitänyt jotenkin työstää laakeria/sitä pidintä. Laiskana en siihen lähtenyt, oli mukavampi smirgelillä tasoittaa hieman pattia. Lisäksi huomasin et oli aiemmin yks prikka väärällä puolella ja piti vielä uusikin irroittaa kertaalleen. Tyhmänä luotin et ois oikein ollut kasattuna, ei ollut. Quote
metake Posted September 30, 2022 Posted September 30, 2022 Joo niin on edessä, mut sorvailin työkalun kuulan päästä tasaiseksi. Mahtui paikalle tällätavoin, muutoin ois pitänyt jotenkin työstää laakeria/sitä pidintä. Laiskana en siihen lähtenyt, oli mukavampi smirgelillä tasoittaa hieman pattia.En vieläkään ymmärtänyt että miten sä olet saanut nuo käpälät tuonne kuulien väliin kuulanpidintä rikkomatta?Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote
portu Posted September 30, 2022 Posted September 30, 2022 15 minutes ago, metake said: En vieläkään ymmärtänyt että miten sä olet saanut nuo käpälät tuonne kuulien väliin kuulanpidintä rikkomatta? Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Sen työkalun pallopäästä smirklaa päätä tasaiseksi, mut ei liikaa. Menee uraan mut pidin ei vastusta tällöin. 1 Quote
Jyrki Toivanen Posted October 1, 2022 Author Posted October 1, 2022 (edited) Nonnii, mulla on tuossa sitten sisuskaluiltaan ehjempi laatikko (ylin kuva). Laatikko on ilmeisesti uudempi kuin -70, koska tässä on se holkki siinä paineasetelman keskellä. Nokkakappaleen pitäisi kuitenkin olla vanhempaa mallia, jonka pitäisi käydä mun vm -62-kärryyn. Vai onko? Ainakin tuo ylimmäisen kuvan nokkakappale on pitempi kuin auton orkkislaatikon kappale. Mutta haittaakse? Ja mahtaako nuo vanhat vetarit käydä tuonne uuden lootan sisuskaluihin? Ymmärtääkseni kyllä? Edited October 1, 2022 by Jyrki Toivanen Quote
Tutkija Posted October 1, 2022 Posted October 1, 2022 (edited) Uudempi on pidempi päätykopan kuoresta kun siinä on akselitiiviste("stefa")kuoren päässä mitä vanhemmassa ei ole ollenkaan ja tuo kuoren pituusero ei haittaa mitenkään. Varsinainen vaihteesiirto akseli on kyllä samassa kohtaa ja käy autoosi. Vetoakselit käy kyllä suojaputkineen vanhemmasta tuohon uudempaan vaihteistoon. Edited October 1, 2022 by Tutkija 2 Quote
Jyrki Toivanen Posted October 2, 2022 Author Posted October 2, 2022 Kiitos paljon varmistuksesta. Tästäpä pääsee asentelemaan. Quote
metake Posted October 3, 2022 Posted October 3, 2022 Jos otat vanhasta laatikosta ne maljat/rattaat joihin vetari tulee niin varmista yhteensopivuus, niitä on kahta mallia 15 ja 17 hampaisia.Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla 1 Quote
Jyrki Toivanen Posted October 3, 2022 Author Posted October 3, 2022 Mulla on molemmat tuossa irtaallaan, eli laitan uudempaan lootaan ne uudemman puolikuut ja ratasmutikan. Pitäs jekkasta. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.