Jump to content

Karmann Ghia 1962


Recommended Posts

Posted

Minulla myös tasapainotettiin yhdessä melkein uudessa autossa eturenkaat samalla menetelmällä auton alla, kun irrallaan tasapainottaminen ei poistanut värinöitä. Sitten tuli hyvä. 

Tasapainotushiekkaa tuli käytettyä isopyöräisissä maastureissa. Muutaman kerran laitoin kuplankin pyöriin ja toimi niissäkin. 

Posted (edited)

Juu pitää tuota kysellä rengasliikkeistä.

 

Mutta lupasin raporttia puslanvaihdon jälkeen. Kuumana ei toimi. Ajelin äsken puoli tuntia tuossa helteessä, sammutin kun pääsin talliin, eikä jaksanut pyörittää starttia juuri ollenkaan. Kaikki johdot on talvella vaihdettu, kontaktipinnat putsattu jne jne ja startti on autosähköliikkeessä tarkistettu ja huollettu. Ruma sana tähän.

 

Edit: vartin päästä pyöri taas ihan hyvin, vaikka moottori oli vielä kuuma ku helvetti. 

 😝

Edited by Jyrki Toivanen
Posted
3 hours ago, Jyrki Toivanen said:

Kuumana ei toimi. Ajelin äsken puoli tuntia tuossa helteessä, sammutin kun pääsin talliin, eikä jaksanut pyörittää starttia juuri ollenkaan. 😝

Vähän ajetulla koneella ei mitenkään tavatonta näin helteellä, tulee sen verran ahdasta pytyissä että startti ei jaksa veivata. Helpottaa kun tulee kilometrejä lisää.

Posted
3 hours ago, Jyrki Toivanen said:

Juu pitää tuota kysellä rengasliikkeistä.

 

Mutta lupasin raporttia puslanvaihdon jälkeen. Kuumana ei toimi. Ajelin äsken puoli tuntia tuossa helteessä, sammutin kun pääsin talliin, eikä jaksanut pyörittää starttia juuri ollenkaan. Kaikki johdot on talvella vaihdettu, kontaktipinnat putsattu jne jne ja startti on autosähköliikkeessä tarkistettu ja huollettu. Ruma sana tähän.

 

Edit: vartin päästä pyöri taas ihan hyvin, vaikka moottori oli vielä kuuma ku helvetti. 

 😝

Vaihda nyt vaan se akku. Aivan samat oireet oli mulla ja loppu samantien, kun laiton tän: 

https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paristot/varta-black-dynamic-6v-77ah-360a-215x170x185---(e30)/p/4016987130735/#description

Posted (edited)

Unohdin sanoa, että akku on vaihdettu toimivaan ja testattuun akkuun, joka on toiminut pakussani moitteetta. Tuo kone taas mulla oli pakussa pari kesää ja startti jaksoi pyörittää sitä ihan normaalisti. 

En tahdo olla hankala ja kiukutella vastaan, olen kaikista vinkeistä toki kiitollinen. 😅

 

Sähköliikkeen setä sanoi, että jos kiukuttelee, aja auto tänne niin mittaillaan. Kelpaa mulle, nuo sähköhommat on mulle aina vähän arpajaisia ja jospa  tuo asiantuntija jotain keksis. Voihan se olla että se sanoo että mulla on paska akku  ja motti on liian hyvä...

Edited by Jyrki Toivanen
Posted

No vaikka se on aiemminkin sanottu, niin onhan se maadoitus rungosta moottoriin kunnossa?

Toinen syyllinen saattaa olla ne solenoidin kosketuspinnat. Toimii hetken puhdistuksen jälkeen, mutta ei hyvin silloinkaan.

Posted
10 hours ago, Kharon said:

Vähän ajetulla koneella ei mitenkään tavatonta näin helteellä, tulee sen verran ahdasta pytyissä että startti ei jaksa veivata. Helpottaa kun tulee kilometrejä lisää.

Tätä voisi jo sanoa asennus virheeksi ja kiinnileikkautumiseksi

Posted
3 hours ago, PZQ said:

Tätä voisi jo sanoa asennus virheeksi ja kiinnileikkautumiseksi

 

Harvoinpa männän/sylinterin välistä toleranssia asennusvaiheessa pääsee säätämään ja nykyvalmistajan(=AA) toleranssit ovat mitä ovat. Ei se myöskään ole leikannut kiinni kun kone käy ihan kiltisti, se on vain startti joka ei jaksa kunnolla.  Isompi startti auttaa ja akku josta  saa enemmän virtaa saattaa auttaa, näin kävi omalla kohdalla.

 

360A antavasta akusta vaihdettiin 600A antavaan ja starttikin alkoi jaksaa. Oikein kuumassa koneessa hiukan huonosti, mutta saa kuitenkin käyntiin.

Posted
1 minute ago, Kharon said:

 

Harvoinpa männän/sylinterin välistä toleranssia asennusvaiheessa pääsee säätämään ja nykyvalmistajan(=AA) toleranssit ovat mitä ovat. Ei se myöskään ole leikannut kiinni kun kone käy ihan kiltisti, se on vain startti joka ei jaksa kunnolla.  Isompi startti auttaa ja akku josta  saa enemmän virtaa saattaa auttaa, näin kävi omalla kohdalla.

 

360A antavasta akusta vaihdettiin 600A antavaan ja starttikin alkoi jaksaa. Oikein kuumassa koneessa hiukan huonosti, mutta saa kuitenkin käyntiin.

 AA:n mäntä-pyttysatsissa on välystä uutena 0,03 mm, mahlessa 0,05 mm. Kannet kun vetää momenttiin niin sylinteri menee kieroksi 0,02 mm, eli AA:n välykseksi jää 0,01 mm ja Mahleen 0,03 mm. Onko joku ihmetellyt miksi uusi kone AA:n kamoilla on hiukan nahkea kuumana, ja/tai on hiukan lämpöongelmia? Sellaset 5000 km kun jaksaa ajella varovasti niin alkaa helpottaa, tai jos ei jaksa niin osaava koneistamo stressihoonaa oikean välyksen.. Ja jos ei AA ole muuttanut männänrenkaiden materiaalia, niin ne kannattaa suosiolla vaihtaa esim. Grantin renkaisiin heti uutena, ei tarvii sitten sen 5000 km:n jälkeen avata sitä konetta männärenkaiden vaihtoa varten :D 

  • Like 2
Posted

On tää jännä. Tuossa ajon jälkeen kokeilin taas. Ensin pyörittää hirmu huonosti, just ja just vouvvas, pidin kuitenkin avainta pohjassa ja jatkoin starttaamista: yhtäkkiä rallatirallati pyörii iloisesti. Jännä on kyllä. 

Posted
On 8/20/2022 at 4:32 PM, Jyrki Toivanen said:

On tää jännä. Tuossa ajon jälkeen kokeilin taas. Ensin pyörittää hirmu huonosti, just ja just vouvvas, pidin kuitenkin avainta pohjassa ja jatkoin starttaamista: yhtäkkiä rallatirallati pyörii iloisesti. Jännä on kyllä. 

En jaksanut lukea kaikkea taaksepäin mitä olet testaillut mutta olihan sulla siellä jo releytetty startin heräte. 

Posted
Just now, Jyrki Toivanen said:

Juu oli se.

Sit tietty tuollainen jaksaa ei jaksa voi olla myös viallinen johto tai löysä akunkenkä. 

Posted

Jossainhan se vika on, ehkäpä jompikumpi noista tai joku tässä ketjussa aiemmin mainittu. Kaikki edellämainitut olen yrittänyt pois sulkea ja tarkistaa, mutta johonkinhan se ruttu on kuitenkin jäänyt siitä huolimatta.

Mutta ensi viikolla mittaillaan, jolloin luulisi homman selviävän.

  • Like 1
Posted
14 hours ago, Jyrki Toivanen said:

Jossainhan se vika on, ehkäpä jompikumpi noista tai joku tässä ketjussa aiemmin mainittu. Kaikki edellämainitut olen yrittänyt pois sulkea ja tarkistaa, mutta johonkinhan se ruttu on kuitenkin jäänyt siitä huolimatta.

Mutta ensi viikolla mittaillaan, jolloin luulisi homman selviävän.

 

Toisessa harrasterassissa oli vähän samaa vikaa. Se sitten löytyi ihan sattumalta kun nyin akun johtoa akkukengän vierestä ja se jäi käteen.  Eipä montaa säiettä enää ollut akkukengässä kiinni, ei ihme josko starttaa hiukka huonosti.

 

Vanhat kengät kuuseen ja uudet ruuviliitoksella olevat  tilalle, kummasti auttoi asiaa.  Juotettava olisi ollut parempi, mutta ei ole niin isoja kaluja että saisi akkukaapelin juotettua kenkään kiinni.

Posted

Sehän tässä on kans humoristista, että mulla on kaikki johdot uusia. Siis kaikki. No pensamittarin johto ei ole...eikä muuten johdot, jotka tulevat vilkkuviiksestä. Mutta muut on. Torstaina menen ammattiauttajalle, joka lupas mittailla. Onpa jännä kuulla mitä se sanoo.

  • Like 1
Posted

Onko tämmöisten kanssa ollut ongelmia? Äsken tossa yritin käyntiin mutta ei oikein lähtenyt kun pyöritti huonosti. Tuo vekotin tuntui lämpenevän. Otin tuon pois, niin pyöritti taas hienosti. Oliko tuuria vai onko tuo susi? 

20220822_193542.jpg

Posted

Mulla yks tollanen lakkas takavuosina johtamasta sähköä kesken kiihdytyksen motarille. Vähän säikäytti kun bussi hyytyi siihen paikkaan. Nappasin pois välistä ja taas mentiin. 

 

Toiseen harrastepeliin laitoin viime vuonna, kun meinas palaa koko paska. Siinä tuo "pääkatkaisija" on pelannut moitteetta vaikka sitä sännöllisen epäsäännöllisesti roplataan. 

  • Like 1
Posted

Otappa laturinhihna pois kun ei jaksa pyörittää ja testaa jaksaako startata ilman laturia? Itsellä oli samanlaista vikaa 6v kuplassa, vähän löysäs hihnaa niin hyvin jaksanu startata sen jälkeen.

Lähetetty minun SM-A715F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 2
Posted

No tämä on näitä juttuja. Olis heti keväällä, tai talvella, testannut tuon laturin, niin olis säästynyt monelta jumpalta. Mutta onpahan nyt ne kunnossa sitten toisaalta. Laturi ei siis lataa juuri ollenkaan. Kumma kun kylmänä lähtee niin hyvin käyntiin. Vois ostaa varastoon toimivamman kuuden voltin laturin, vaikka saahan tuonkin varmaan kunnostettua.

Posted
On 8/22/2022 at 8:02 PM, Jyrki Toivanen said:

Onko tämmöisten kanssa ollut ongelmia? Äsken tossa yritin käyntiin mutta ei oikein lähtenyt kun pyöritti huonosti. Tuo vekotin tuntui lämpenevän. Otin tuon pois, niin pyöritti taas hienosti. Oliko tuuria vai onko tuo susi? 

20220822_193542.jpg

Mulla ei tuon tapainen virtakytkin kestänyt vw mopossa kun muutaman kuukauden. Kontakti oli epävarma ja lopulta tuntu että sulaa koko ..ska. Laitoin pienen Lucas tyylisen päävirtakytkimen ja se rokkaa ja on soman kokoinen.

  • Like 1
  • 5 weeks later...
Posted (edited)

Talvikausi alkoi aikaisin, kun en jaksanut tuota laturia ruveta vaihtamaan kone paikallaan, kun kumminkin pitää tuota laatikkoa ihmetellä ja sen takia kone taas pudottaa pois. 

 

Millaisella ulosvetäjällä tuon takapyörän laakerin muuten saa irti vai miten se sieltä tulee? (Kumma kun ei koskaan aiemmin ole tarvinnut tuota tehdä.)

 

EDIT: Eiku siis joo tota, vetoakseliputki pitää saada vedettyä irti juu... ulosvetäjä pitää kehitellä.

 

 

 

20220924_135148.jpg

Edited by Jyrki Toivanen
Posted
On 9/24/2022 at 3:03 PM, Jyrki Toivanen said:

Millaisella ulosvetäjällä tuon takapyörän laakerin muuten saa irti vai miten se sieltä tulee? (Kumma kun ei koskaan aiemmin ole tarvinnut tuota tehdä.)

 

EDIT: Eiku siis joo tota, vetoakseliputki pitää saada vedettyä irti juu... ulosvetäjä pitää kehitellä.

 

Riippuu vahvasti siittä mitä kaikkea teet samalla. Jos tarkoituksena vaihtaa vain laakeri niin metaken linkittämä sarja helpottaa elämää aika vahvasti. Jos taasen otat koko lootan ulos ja vaihdat samalla laatikon pään suojaputken tiivisteet niin silloin laakeri tulee helposti suojaputkea apuna käyttäen ulos. Tai jos tiukassa niin ihan normaalilla ulkoa kiinni ottavalla ulosvetäjällä pärjää putken ulosotto tapauksessa.

  • Like 1
Posted

Ääni Metaken linkittämälle sarjalle jos vain laakeri pitää saada pois ja vetareita ei ole aikomus irroittaa. Ehjänähän sitä laakeria tuolla sarjalla ei saa pois, mutta harvemminhan sitä ehjää tarvii irroittaa.

Lähetetty minun SM-A715F laitteesta Tapatalkilla

Posted
2 hours ago, mapping said:

Ääni Metaken linkittämälle sarjalle jos vain laakeri pitää saada pois ja vetareita ei ole aikomus irroittaa. Ehjänähän sitä laakeria tuolla sarjalla ei saa pois, mutta harvemminhan sitä ehjää tarvii irroittaa.

Lähetetty minun SM-A715F laitteesta Tapatalkilla
 

Saa ehjänä tuolla sarjalla, juuri tein pariin otteeseen tuon homman.

Posted
4 hours ago, Tanhis said:

 

Riippuu vahvasti siittä mitä kaikkea teet samalla. Jos tarkoituksena vaihtaa vain laakeri niin metaken linkittämä sarja helpottaa elämää aika vahvasti. Jos taasen otat koko lootan ulos ja vaihdat samalla laatikon pään suojaputken tiivisteet niin silloin laakeri tulee helposti suojaputkea apuna käyttäen ulos. Tai jos tiukassa niin ihan normaalilla ulkoa kiinni ottavalla ulosvetäjällä pärjää putken ulosotto tapauksessa.

Joo tämähän siinä oli ohjelmassa ja kipaisinkin kaupasta vähän isomman normaalin ulosvetäjän, kun mulla oli vain ihan pikkuruinen. Sillähän se laakeri ja suojaputki irtosivat ihan helposti. Tarkoituksena on siis vaihtaa laatikko toiseen ja käyttää näitä vetareita ja suojaputkia.

  • Like 3
Posted
Saa ehjänä tuolla sarjalla, juuri tein pariin otteeseen tuon homman.
Nyt kiinnostaa että miten saat tuolla laakerin ehjänä kun nuo pujotetaan kuulien väliin. Yleensä kuulien pidin on vähän tiellä...

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Posted
8 minutes ago, metake said:

Nyt kiinnostaa että miten saat tuolla laakerin ehjänä kun nuo pujotetaan kuulien väliin. Yleensä kuulien pidin on vähän tiellä...

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Joo niin on edessä, mut sorvailin työkalun kuulan päästä tasaiseksi. Mahtui paikalle tällätavoin, muutoin ois pitänyt jotenkin työstää laakeria/sitä pidintä. Laiskana en siihen lähtenyt, oli mukavampi smirgelillä tasoittaa hieman pattia.

Posted
Just now, portu said:

Joo niin on edessä, mut sorvailin työkalun kuulan päästä tasaiseksi. Mahtui paikalle tällätavoin, muutoin ois pitänyt jotenkin työstää laakeria/sitä pidintä. Laiskana en siihen lähtenyt, oli mukavampi smirgelillä tasoittaa hieman pattia.

Lisäksi huomasin et oli aiemmin yks prikka väärällä puolella ja piti vielä uusikin irroittaa kertaalleen. Tyhmänä luotin et ois oikein ollut kasattuna, ei ollut.

Posted
Joo niin on edessä, mut sorvailin työkalun kuulan päästä tasaiseksi. Mahtui paikalle tällätavoin, muutoin ois pitänyt jotenkin työstää laakeria/sitä pidintä. Laiskana en siihen lähtenyt, oli mukavampi smirgelillä tasoittaa hieman pattia.
En vieläkään ymmärtänyt että miten sä olet saanut nuo käpälät tuonne kuulien väliin kuulanpidintä rikkomatta?6eabd4552469a5007f3a10282fabcb68.jpg

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Posted
15 minutes ago, metake said:

En vieläkään ymmärtänyt että miten sä olet saanut nuo käpälät tuonne kuulien väliin kuulanpidintä rikkomatta?6eabd4552469a5007f3a10282fabcb68.jpg

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Sen työkalun pallopäästä smirklaa päätä tasaiseksi, mut ei liikaa. Menee uraan mut pidin ei vastusta tällöin.

  • Like 1
Posted (edited)

Nonnii, mulla on tuossa sitten sisuskaluiltaan ehjempi laatikko (ylin kuva). Laatikko on ilmeisesti uudempi kuin -70, koska tässä on se holkki siinä paineasetelman keskellä. Nokkakappaleen pitäisi kuitenkin olla vanhempaa mallia, jonka pitäisi käydä mun vm -62-kärryyn. Vai onko? Ainakin tuo ylimmäisen kuvan nokkakappale on pitempi kuin auton orkkislaatikon kappale. Mutta haittaakse?


Ja mahtaako nuo vanhat vetarit käydä tuonne uuden lootan sisuskaluihin? Ymmärtääkseni kyllä?

 

 

20221001_175235.jpg

 

20221001_175148.jpg

 

20221001_175200.jpg

 

 

20221001_175248.jpg

Edited by Jyrki Toivanen
Posted (edited)

Uudempi on pidempi päätykopan kuoresta kun siinä on akselitiiviste("stefa")kuoren päässä mitä vanhemmassa ei ole ollenkaan ja tuo kuoren pituusero ei haittaa mitenkään. Varsinainen vaihteesiirto akseli on kyllä samassa kohtaa ja käy autoosi. Vetoakselit käy kyllä suojaputkineen vanhemmasta tuohon uudempaan vaihteistoon.

Edited by Tutkija
  • Like 2
Posted

Jos otat vanhasta laatikosta ne maljat/rattaat joihin vetari tulee niin varmista yhteensopivuus, niitä on kahta mallia 15 ja 17 hampaisia.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...