Pedalpusher Posted December 8, 2021 Share Posted December 8, 2021 Kun tuo aiempi projekti -61 Topi kupla pääsi maalarivaiheeseen niin oli virkistävä ajatus saada jotain muuta, ei niin viimeiseen asti hiottua, sen tilalle pajalle. Jotain jolla voisi jo ehkä ajaa ensi kesänä. Jotain joka ei olisi ihan mätä tällä kertaa ja joka tehtäisiin ajatuksella "välttämättömimmät alta pois ja leimalle". Löytyi pellon laidasta vihjeen perusteella 90-luvulta asti seissyt Pritseni jonka vieressä oli yhtä kauan seissyt Kombi. Pritseniä lähdettiin hakemaan mutta haettiin molemmat. Pritsenistä juttua myöhemmin, nyt juttua siitä Kombista. Molemmat haettiin syyskuussa 2021 joten aika hyvin melkein livenä tapahtuu tämä projekti. Vedettynä trailerille lähdössä pajaa kohti. Ensimmäinen hitsuupaikka hahmoteltuna. Ja paistettuna. Niin ja mainittakoon, että tätä lähdettiin tekemään aika minimibudjetilla. Ei parhaita peltiosia joka paikkaan mutta jonnekkin minne ne tuntuivat aika-raha mielessä järkeviltä. Ja projektin nimeen ensimmäinen viittaus. Paistettu pala viimeistellään silkkikankaan ohuella kerroksella hyvää, Mastonin valkoista. Puhallellaan keväällä sitten paikat puhtaaksi ja vedellään kovemmat maalit päälle, ei huolta. Ja ennenkö tulee ensimmäisessä hidastetöyssyssä vyönpää jonkun takaraivoon niin vaihdetaan nämä pois. Ahhh Maston White 2 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted December 8, 2021 Author Share Posted December 8, 2021 Kynnysten tutkimista vuorossa. Oho. Ohhho. Ohhohh.. Tehdään pari helpompaa ensin. Lokarin reunan alle oli päässyt roste muhimaan ja pullistelemaan niin vaihdettiin tuoreempaa peltiä. Sitten eka ostettu peltiosa tuli tarpeeseen. Ja loput polven päällä. Kauan olen himoinnut pistehitsiä ja nyt ajattelin koittaa puuilon edullista laitetta ja olihan se mukava ja siistiä jälkeä syntyy. Sitten jatkoin kynnyksen kanssa. Aikalailla sai purkaa pois tavaraa ja sitten Alan Schofieldin ja Autocraftin tuotteita tilalle. Laatu on 10. Tässä kohtaa ollaan nyt ajallaan. 8 Quote Link to comment
askis Posted December 8, 2021 Share Posted December 8, 2021 On samperin hienoa katsella tuota työn jälkeä, ei voi kuin ihmetellä! 1 Quote Link to comment
Pastori Posted December 9, 2021 Share Posted December 9, 2021 Hatunnosto, minä itkisin verta ja kyyneliä moisen urakan edessä! Quote Link to comment
mikan Posted December 9, 2021 Share Posted December 9, 2021 Tällainen parin sadan kone? https://www.puuilo.fi/pitstone-pistehitsauskone Quote Link to comment
Pedalpusher Posted December 9, 2021 Author Share Posted December 9, 2021 35 minutes ago, Pastori said: Hatunnosto, minä itkisin verta ja kyyneliä moisen urakan edessä! Kiitos, yritetään saada yksi volkkari lisää pelastettua mädäntymiseltä pellon reunaan. Mutta tämähän on hyvä lähtökohta verrattuna moneen muuhun taikuriin ja lähtökohtaan, mistä näitä lähdetään tekemään! Quote Link to comment
Pedalpusher Posted December 9, 2021 Author Share Posted December 9, 2021 31 minutes ago, mikan said: Tällainen parin sadan kone? https://www.puuilo.fi/pitstone-pistehitsauskone Joo tuo. Ei ole ajastinta tai tehon säätöä että on kiinni pihtien puristuspaineesta ja liipasinsormesta miten tavara sulaa. Oon päässyt sinuiksi sormen säätöjen kanssa. Quote Link to comment
-tipi- Posted December 10, 2021 Share Posted December 10, 2021 Juu, kun on leuat kohallaan, se on semmonen 0,15-0,3s liipasu. Peltien pitää olla hyvin puhtaita, korkeintaan ohuet kerrokset pistehitsaustiiviste spraytä siellä välissä. Muuten paukkuu pääsulakkeet ainakin miun tallissa. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted December 10, 2021 Author Share Posted December 10, 2021 Jep Upolin Sinkki Pistehitsausprimeria käytän aina peltien välissä. Hion pinnat ja puhdistan rasvanpoistajalla, sitte pari ohkasta kerrosta Upolia. Ei ole vielä nallit paukkunu mulla, täytyy olla sormen asetukset kunnossa. Quote Link to comment
DOODAH Posted December 21, 2021 Share Posted December 21, 2021 (edited) Hah sinne pellolle lähdössä josta tän kaivoit. Aika monta vuotta sitten... Taitaa pritseniki olla sama... Edited December 21, 2021 by DOODAH 3 2 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted December 21, 2021 Author Share Posted December 21, 2021 Eikä! 😄 Vitsi hyvä kuva. Väliseinä paikoillaan ja lasit ehjät sekä pöläri takaa tallessa. Muuten kuosi sama. Mistä tää kuva on? Ku Törtsi sano et se ajo pakun suurinpiirtein suoraan pellon laitaan sieltä mistä osti sen, muistiko väärin vaan. Quote Link to comment
DOODAH Posted December 21, 2021 Share Posted December 21, 2021 Kuva on ulkovarasto 11 pihasta. Sinä talvena kun se tyhjättiin. Aamusta iltaan vedettiin kahdella trailerilla aarteita ympäri seuraavia säilöjä. RHD oli samassa kuormassa. Pallokeuloja tais olla muutama enemmänkin kun nuo. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted December 29, 2021 Author Share Posted December 29, 2021 Joulunpyhinä sai vähän aikaa jatkaa puuhastelua. Hitsattiin kynnyksen vahvike paikoilleen ja vedettiin ferrexit sisään jos ei heti ruostuis takasin. Ja sitten kotelon sisäpintaa paikalleen. Ja sama ferrexi käsittely ulkopinnalle ja pistehitsillä kiinni. Sauman vetelin migillä hepeillä kiinni ja hioin hepit alas ja vetäsin tinan saumaan. Jos kestäis vähän aikaa. Ja lopuille saumoille sama tinakäsittely ja pintojen viimeistely. Ja lopullinen pinta paikallaan... Ihan silmiä siristämällä menee samasta väristä. Lopuksi kotelon etupää umpeen ja tunkinkorva takas paikalleen. Seuraavaksi pitäis poikittaispalkkien päät uusia koteloon kiinni. 8 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted January 14, 2022 Author Share Posted January 14, 2022 No joo sit kuskin puolen hytin kimppuun niin saa tuon kuskin puolen etukulman autosta viimeisteltyä, siinä sitä eniten on askaretta ollut. Flinstonet umpeen. Sitte hitsausprimeria pintoihin ja kansi päälle. Atte oli hommannu sikkikoneen niin koitin sillä pyöritellä tuohon palan ja laakista onnistu. Sitte vähä putken päällä makoilua niin sai pyöristykset etu ja takareunaan. Ja tehdaspintaa päälle. Hyvin mastoni kyllä peittää kun tussikin näkyy läpi parin kerroksen jälkeen! Vain 98,7% liuotinta. Sitte nää palkkihommat kuskin puolelle niin ollaan finaalissa kuskin ulkopuolen kanssa. Sikaosaston lattian aloitusta. Ei ollu ku pari kolme pientä kohtaa huonoa onneksi. 5 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted February 24, 2022 Author Share Posted February 24, 2022 Sitten vähän pidemmältä aikaa päivityksiä parin viestin verran. Sikaosaston lattian parsimista jatkettiin. Liukuoven kynnyksessä näkyi vähän alkavaa niin ajattelin että katastrofi odottaa kun sen aukasee mutta ei mitään muuta kuin tuo ulkopelti huonona. Yläkertaan kiitos. Putsaus ja hyvääpahaa sinne suojaksi. Ja eiku kansi kiinni. Sisäreuna takaa olikin ottanu vähän osumaa kun oli reikä tullu kotelon päähän ja rengas heittäny tavaraa sisään. Sitten yhteistyökumppanille Atelle taas työkaluja käyttämään ja tuohon kansi päälle. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted February 24, 2022 Author Share Posted February 24, 2022 Sitten se kotelon takapää työn alle. Vähän joutui noita palkinpäitä uusimaan. Sitten sikaosaston viimeiset tähän päälle umpeen. Sitten olisi noin niinku ruosteeton pallo. Ainakin katsastusta haittaavat kohteet. Akselia irti ja kevyt kavennus sille ja ylähyllyn yllätykset tuohon hitsillä kiinni tueksi päätyjen vaihdon ajaksi. Tästä jollekkin museoautoon reiättömät päädyt. Lopuksi putsausta ja maalia päälle odottamaan asennusmiestä. 5 Quote Link to comment
Kakex12 Posted February 24, 2022 Share Posted February 24, 2022 Asiallista tekemistä. Sitä täältä vaan kyselen että mitä ”hyvääpahaa” liisteröit tuonne koteloihin sisäpuolelle?Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment
Pedalpusher Posted February 24, 2022 Author Share Posted February 24, 2022 Ihan vaa harmaata ferrexiä. Ajattelin että jos on 20v kestäny ympärivuotista ajoa noilla vahingoilla ilman mitään käsittelyä niin ei sinne tarvi kesäkäyttöön mitään ydinsotaa kestävää ainetta laittaa. 2 Quote Link to comment
Hopla Posted February 25, 2022 Share Posted February 25, 2022 Nättiä työtä. Mikä idea tuossa kavennuksessa on? Leveemmät renkaat? Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 25, 2022 Share Posted February 25, 2022 Nostan kyllä hattua tälle sinnikkyydelle, ja siistille työlle, ei itse kyllä jaksaisi enää ryhtyä.. 1 Quote Link to comment
wp Posted February 25, 2022 Share Posted February 25, 2022 6 hours ago, Matti-Pekka said: Nostan kyllä hattua tälle sinnikkyydelle, ja siistille työlle, ei itse kyllä jaksaisi enää ryhtyä.. Jos päivätyötä ei olisi hallitsemassa ajankäyttöä ja asianmukaiset tilat niin jyrkkä ehkä😁 1 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted February 26, 2022 Author Share Posted February 26, 2022 21 hours ago, Hopla said: Nättiä työtä. Mikä idea tuossa kavennuksessa on? Leveemmät renkaat? Kiitos kiitos. No lähinnä lähdin sitä kaventamaan kun vaihdan vanteet uustuotantovehkeisiin niin niissä on parikyt milliä pienempi ET. Niin että vanteen lippa ulospäin on kauempana sen 20mm jos ja kun vanne on yhtä leveä 5,5 tuumaa. Ja vakiorengaski on jo aika lähellä lokarin reunaa plus kun madaltuu vähän niin vielä enemmän. Siinäpä se. 1 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted April 27, 2022 Author Share Posted April 27, 2022 Saatiin se akselikin asennettua ja hevosenkengät takapäähän ja ekaa kertaa autoa pyörilleen. Sillä välin jarruosien puhallusta kun alkoivat pihakelit sallimaan sen ja epoksia sekä polyuretaania päälle niin kestää vähän käyttöä. Sitten punnasin etulasin ja yhden sivulasin paikalleen. Sivulasi meni ehjänä mutta tuulilasi kärsi apparin yläkulmaan halkeaman joka pitää vaihtaa jossain kohtaa. Jarrukamat kuivuivat ja sain kasattua jarrut sorvattujen rumpujen ja levyjen kanssa ja koitettua uusia vanteita paikalleen. Olin tyytyväinen. Onneksi oli välillä vieraita pajalla reilulla tietäjänojalla belmontti huulessa niin hommat etenivät. Tyyppi ykkösen laatikko veks ja tyyppi nelosen pesään kunnostettujen vetarien kanssa. Sitten pannua reikään ekan kerran. Mieli oli korkealla. Sitten mieli olikin hyvin pian maassa. Kytkinkoppa ei ollutkaan oikea, kai sen joku tyyppi nelosten tietäjä olis nähnyt otsallakin, minä en. Tuota pari kertaa edes takasin ja automaattilaatikon starttia niin johan pyörii. Kunnes kompuroitiin piinaaviin sähkövikoihin, jotka nyt ehkä on kohdistettu virtalukon pohjaan, joka välillä toimii ja välillä ei. Välillä saattaa pyörittää niin perkeleesti mutta sytytysvirtaa ei tule, välillä taas joo. On lausuttu isä meidän, polvistuttu, kirottu ja potkittu. Välillä itkettykin. Ei auttanut. Kun avaimen kääntää virrat päälle ja käy suoraa startin navoista hälppäämässä niin räjähtää saman tien käyntiin. Virtalukon pohjia vaan ei ole paruzzilla eikä hotcarsilla niin että vappuajoihin saisi leiman. Jos sellainen löytyisi joltain ja pikana kirjekuoressa niin olis jees! Valotkin vielä pelaa miten sattuu mutta eilen illan päätteeksi kävin pihalla ekaa kertaa heittämässä ringin! 11 Quote Link to comment
Kharon Posted April 27, 2022 Share Posted April 27, 2022 > Virtalukon pohjia vaan ei ole paruzzilla eikä hotcarsilla niin että vappuajoihin saisi leiman Virtalukon pohjasta starttiasennon johto irti ja vaikka irtonappikytkin kojelaudan alle. Hoitaa homman siksi aikaa kunnes saa uuden virtalukon pohjan ja ei pitäisi olla katsastuksen este, nappistarttia on harrastettu muissakin. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted April 27, 2022 Author Share Posted April 27, 2022 Laitetaan sellainen jos ei tänään lähtemään luvattu osa tuu huomiseksi osamyyjältä. Sitten on noi kaikki muut puuttuvat valot ja sun muut mihin ei oo vielä ehtiny luoda ajatustakaan. Ja ne kai pitäis pelata. 1 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted April 27, 2022 Author Share Posted April 27, 2022 Siis kun puhutaan rekisteröintikatsastuksesta. Quote Link to comment
Kharon Posted April 27, 2022 Share Posted April 27, 2022 (edited) 4 hours ago, Pedalpusher said: Siis kun puhutaan rekisteröintikatsastuksesta. Kyllähän ne. Vuosikatsastuksessakin nillittävät jos huomaavat, mutta rekisteröintikatsastuksesta ei mene toimimattomilla valoilla läpi. Edited April 27, 2022 by Kharon Quote Link to comment
remykv Posted April 27, 2022 Share Posted April 27, 2022 13 hours ago, Pedalpusher said: Saatiin se akselikin asennettua ja hevosenkengät takapäähän ja ekaa kertaa autoa pyörilleen. Sillä välin jarruosien puhallusta kun alkoivat pihakelit sallimaan sen ja epoksia sekä polyuretaania päälle niin kestää vähän käyttöä. Sitten punnasin etulasin ja yhden sivulasin paikalleen. Sivulasi meni ehjänä mutta tuulilasi kärsi apparin yläkulmaan halkeaman joka pitää vaihtaa jossain kohtaa. Jarrukamat kuivuivat ja sain kasattua jarrut sorvattujen rumpujen ja levyjen kanssa ja koitettua uusia vanteita paikalleen. Olin tyytyväinen. Onneksi oli välillä vieraita pajalla reilulla tietäjänojalla belmontti huulessa niin hommat etenivät. Tyyppi ykkösen laatikko veks ja tyyppi nelosen pesään kunnostettujen vetarien kanssa. Sitten pannua reikään ekan kerran. Mieli oli korkealla. Sitten mieli olikin hyvin pian maassa. Kytkinkoppa ei ollutkaan oikea, kai sen joku tyyppi nelosten tietäjä olis nähnyt otsallakin, minä en. Tuota pari kertaa edes takasin ja automaattilaatikon starttia niin johan pyörii. Kunnes kompuroitiin piinaaviin sähkövikoihin, jotka nyt ehkä on kohdistettu virtalukon pohjaan, joka välillä toimii ja välillä ei. Välillä saattaa pyörittää niin perkeleesti mutta sytytysvirtaa ei tule, välillä taas joo. On lausuttu isä meidän, polvistuttu, kirottu ja potkittu. Välillä itkettykin. Ei auttanut. Kun avaimen kääntää virrat päälle ja käy suoraa startin navoista hälppäämässä niin räjähtää saman tien käyntiin. Virtalukon pohjia vaan ei ole paruzzilla eikä hotcarsilla niin että vappuajoihin saisi leiman. Jos sellainen löytyisi joltain ja pikana kirjekuoressa niin olis jees! Valotkin vielä pelaa miten sattuu mutta eilen illan päätteeksi kävin pihalla ekaa kertaa heittämässä ringin! Laita väliaikaisesti rele startille, otat vain herätevirran virtalukolta startilta Quote Link to comment
Pedalpusher Posted April 28, 2022 Author Share Posted April 28, 2022 Mut tässä on se vika että virtalukon pohja on rikki, hiiltyny, murtunu tai joku kosketus katkennu eli signaalia ei oikein lähde. Sillon se rele startin viereen ei oikein toimi. Ennemmin toi nappistartti sitte. Quote Link to comment
remykv Posted April 28, 2022 Share Posted April 28, 2022 1 hour ago, Pedalpusher said: Mut tässä on se vika että virtalukon pohja on rikki, hiiltyny, murtunu tai joku kosketus katkennu eli signaalia ei oikein lähde. Sillon se rele startin viereen ei oikein toimi. Ennemmin toi nappistartti sitte. jos on niin huonona ettei yhteyksiä ole ollenkaan niin siinä ei rele auta, oletin ettei välillä vain jaksa pyörittää Quote Link to comment
Racing Posted April 28, 2022 Share Posted April 28, 2022 Mikä siinä kytkinkopassa oli ongelma? Eikö startti riittänyt? 76 eteenpäin on T2 erilainen startti(laatikossa eroa) muistaakseni akseli pitempi tms. sama vaikka olis 1.6 tai 2.0. Vanhemmat on kuplamallin startilla. Arvaan että sun laatikko on nyt uudempaa versiota ja auto vanhempaa? Quote Link to comment
Pedalpusher Posted April 29, 2022 Author Share Posted April 29, 2022 Auto on syksyllä 73 valmistunu eli 74. Laatikko oli kiinni kun ostin mutta auto oli tilattu tyyppi 1 koneella eli oletin heti että väärä laatikko koska löysin 2 litrasen tyyppi 4 koneen läheltä edullisesti. Sitten kaveri kävi etelä-suomen rundilla hakemassa mulle ns. 5ripaisen laatikon jonka oletin olevan oikea. Kytkinakseli oli pidempi. 228mm vauhtis ja ennenkaikkea kytkinasetelma veti koneen jumiin. Samalla kun vingutin kytkinkopasta patit veks joihin osu, huomasin että startin vapaapyörä kyllä osuu asetelmaan kun starttaa jos jätän sen. Sit löyty uus automaatin startti ja yhdistelmä pelaa. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted April 29, 2022 Author Share Posted April 29, 2022 Sitä en tiedä että voiko se 5ripanen olla koskaan oikea 2 litraseen vai pitäiskö olla se 6ripanen joita on vähä harvemmin tarjolla. Quote Link to comment
KimmoH Posted April 29, 2022 Share Posted April 29, 2022 2 litraset on tulleet 6 ripaisella lootalla ja sellainen sinne istuu heittämällä. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted April 29, 2022 Author Share Posted April 29, 2022 Nyt tietää senkin ja sen kuinka 5 Ripanen istuu sinne. 1 Quote Link to comment
Racing Posted April 29, 2022 Share Posted April 29, 2022 5 ripanen on 1,8 moottorin loota eli 74-75 ja nelkus on se pitempi kytkinakseli. Näissä oli vielä jotain pituuseroa laatikon nokissakin vuosimallien välillä,mut 5ripainen onkin samaa ikäluokkaa kun sun autos. Quote Link to comment
Tutkija Posted April 29, 2022 Share Posted April 29, 2022 091 laatikot vajaa 5mm pitempiä etupäästä kuin 002 laatikot Quote Link to comment
Racing Posted April 29, 2022 Share Posted April 29, 2022 (edited) edit.ei mitään. Edited April 29, 2022 by Racing turhaa Quote Link to comment
Pedalpusher Posted April 30, 2022 Author Share Posted April 30, 2022 Kyllä kaikkeni yritin tän viikon mut ei vaan niitä jarruvaloja löytyny. Tähän kuuluu 3-napaiset jarruvalokytkimet mutta ne oli 0 läheltä niin 2-napainen löyty ja kai se siitäkin pitäis virta läpi mennä kunhan vaan yhdistää oikeat navat. Mutta ei silti. Hiiri varmaan kattonu et nyt etenee liian liukkaasti ja käyny järsimäs just ne johdot. Sitten olisko neuvoja, tyhjäkäynnillä lataa 17V ja hetken päästä 0V. Säädin on uusi, laturi vanha. Puola oli hetken kytketty vähän väärin ja lähti miinus johdosta kuoret kävelemään. Tämä on voinu tietysti rikkoa säätimen tai paketista jo rikki? Quote Link to comment
KimmoH Posted April 30, 2022 Share Posted April 30, 2022 Kannattaa testata toisella säätimellä. Mulla on bussissa joku 80 luvulta peräisin oleva säädin ja sillä pelaa kuin junan vessa mutta tuossa toisessa kikottimessa on just pakasta vedettu säädin mikä antaa tyhjäkäynnillä välillä 13V, välillä ei mitään ja kierroksilla jotain 11-12 volttia 😅 Kun suhtautuu kaikkeen uustuotantoon lähtökohtaisesti paskana, niin ei tule pettymyksiä 🤪 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.