Jump to content

Kansalaisaloitteita liikenteeseen liittyen


Recommended Posts

Älä kaahaa, niin ei tule kesäloma-ajelusta stressiä. Lomalla kantsii ottaa rennosti. Ei niitä 30-alueita ole päiväkotien ja koulujen lähelle huvikseen laitettu. Hienosti on automaattinen nopeudenvalvonta vähentänyt ylinopeudesta annettuja sakkoja. Ja aika pieni prosentti ajokerroista johtaa sakkoihin: 

 

https://tieto.traficom.fi/fi/tilastot/ajonopeudet-tieliikenteessa-ja-onnettomuuksissa

 

image.png.00dbc3bd0713e4cf3ed81195175c9944.png

Edited by -tipi-
  • Like 3
Link to comment

Aivan turhia molemmat Kansalaisaloitteet.. Turhaa nuokin käy pyörähtämässä virkamiesten pöydässä ja vie resursseja jostain muusta ja rahaa palaa turhaan.. Ei tule etenemään ollenkaan.. 
Mutta ainahan saa tehdä K-aloitteen ku se on kansalaisten oikeus.. 

 

Link to comment

En muista koska olisin viimeks kaahatessa sakot saanut. Siitä on kymmeniä vuosia aikaa kun nopeemin ajaessa tarkkailee tarkemmin ne mitä viimeaikoina on tullut on kun nopeus tiputetaan tuntemattomassa paikassa tolpan edessä ja yleensä just lomalla tulee ajeltua tuntemattomissa paikoissa ja aina ei haluais tujottaa kännykän navia joka noista varoittelee vaan voisi vaikka keskittyä liikenteeseen.

Kaupungeissa myös nuo kolmekymppiset menee usein ohi kun risteyksissä tulee seurattua esim. Jalankulkijoita. Itse koen sen ennemminkin niin että kannattaa miettiä millaisen yhteiskunnan haluaa ja sellaista kannattaa edistää. Oikeusturva heikennysten päässä on itänaapuri.

Link to comment
On 1/19/2024 at 1:56 PM, Tutkija said:

Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä et valvontaa pitäisi lisätä kun kanssa-autoilijoiden ajosuoritteita katselee. 

Mitä tulee ajosuoritteisiin niin ruotsissa rangaistaan vähemmän ja liikenne on turvallisempaa jsekä kultuuri parempaa eli ei se ihan noin suoraviivaisesti toimi.

Ja ihmiset osaa pääsääntöisesti toimiajärkevästi harva ajaa 40 kymppiä mutkaan keskustassa vaikka laki sallisi koska se ei ole järkevää mutta hulluja on seassa ja häpeä vaikutus on isompi jos vain oikeasti vaaralisiin asioihin puututaan.

Edited by TF_Osku
Link to comment
On 1/20/2024 at 3:09 PM, TF_Osku said:

En muista koska olisin viimeks kaahatessa sakot saanut. Siitä on kymmeniä vuosia aikaa kun nopeemin ajaessa tarkkailee tarkemmin ne mitä viimeaikoina on tullut on kun nopeus tiputetaan tuntemattomassa paikassa tolpan edessä ja yleensä just lomalla tulee ajeltua tuntemattomissa paikoissa ja aina ei haluais tujottaa kännykän navia joka noista varoittelee vaan voisi vaikka keskittyä liikenteeseen.

Kaupungeissa myös nuo kolmekymppiset menee usein ohi kun risteyksissä tulee seurattua esim. Jalankulkijoita. Itse koen sen ennemminkin niin että kannattaa miettiä millaisen yhteiskunnan haluaa ja sellaista kannattaa edistää. Oikeusturva heikennysten päässä on itänaapuri.

No hoh hoijaa jos ei sen verran liikenteessä seuraa että nopeusrajoitukset menee ohi niin ei se ole sellainen ongelma että sitä pitäisi kansalaisaloitteella korjata.

  • Like 2
Link to comment
No hoh hoijaa jos ei sen verran liikenteessä seuraa että nopeusrajoitukset menee ohi niin ei se ole sellainen ongelma että sitä pitäisi kansalaisaloitteella korjata.
Tervetuloa Helsinkiin. Kanta-kaupungissa yleisesti 30 km/h ja keskusta miinoitettu kameratolpilla. Siihen kaikki muut liikennettä hankaloittavat temput kaupungin toimesta, niin on likimain ihme jos selviät täysin rikkeittä kun nopeusmittarin tuijottelu vie leijonan osan ajasta joka pitäisi käyttää liikenteen seuraamisen.

Em. asioista johtuen vältän kehä ykkösen sisäpuolista aluetta niin paljon kuin pystyn, Helsinki on autoilijalle vihamielinen kaupunki.

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
19 minutes ago, metake said:

Tervetuloa Helsinkiin. Kanta-kaupungissa yleisesti 30 km/h ja keskusta miinoitettu kameratolpilla. Siihen kaikki muut liikennettä hankaloittavat temput kaupungin toimesta, niin on likimain ihme jos selviät täysin rikkeittä kun nopeusmittarin tuijottelu vie leijonan osan ajasta joka pitäisi käyttää liikenteen seuraamisen.

Em. asioista johtuen vältän kehä ykkösen sisäpuolista aluetta niin paljon kuin pystyn, Helsinki on autoilijalle vihamielinen kaupunki.

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla
 

Kyllä sielläkin tullut ajeltua ja tosiaan onhan se välillä haastavaa varsinkin kun tulee ihan pystymettästä ajelemaan. Mutta pointtina ei ongelma ole kansalaisaloite tasoinen.

Link to comment

Se on sen arvoinen kun siitä seuraa poikkeuksellinen tilanne mitä muusa yhteiskunnan valvonassa ei tapahdu eli rangaistaan tilastolisesti lähes kaikkia ja merkittävä enemmistöä jopa useamman kerran. Onko toista alaa yhteiskunnassa misä näin toimitaan?

Valvonan tulee ollasellaista etä enemmistö ei törmää ragaistuksiin. Ja tämä pätee kaikkeen valvontaan ei vain liikenteesen.

On 1/19/2024 at 1:56 PM, Tutkija said:

Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä et valvontaa pitäisi lisätä kun kanssa-autoilijoiden ajosuoritteita katselee. 

Mitä tulee ajosuoritteisiin niinruotsissa rangaistaan vähemmän liikenne on turvallisempaa ja kultuuri parempaa eli ei se ihan noin suoraviivaisesti toimi.

 

Edited by TF_Osku
Link to comment

Tällä on vielä toinen ikävä vaikutus kun kansalainen törmää poliisin useinten rankasiana ja siihen yhdistetään se että he eivät tutki esimerkiksi polkupyörä varkauksia poliisin kunnioitus laskee ja heitä aletaan pitää yhteiskunnanongelmana ei ratkaisuna.

Tämä rapauttaaoikeusvaltion. On paha kun poliisin resursit ei riitä tekemään oikeaa poliisityötä mutta kun enemmistöä kansasta rangaistaan tämä ei paranna tilannetta.

Link to comment
5 hours ago, metake said:

Em. asioista johtuen vältän kehä ykkösen sisäpuolista aluetta niin paljon kuin pystyn, Helsinki on autoilijalle vihamielinen kaupunki.

 

Eikös siihen ole tulossa parannusta? Vain sähköautolla keskustaan.

Mun puolesta sais Helsingin rajalle pystyttää maksumuurin. Jos haluat ajaa polttomoottoriautolla jompaan kumpaan suuntaa, maksat 10€ /kerta. Sähköautoilla 2€.

Sais vihervassarit sen ihanan Helsingin, jossa kaikki toimii juuri kuten he haluavat. Ei saasteita eikä yksityisomistusta.

  • Like 2
Link to comment
11 minutes ago, Kurre said:

 

Eikös siihen ole tulossa parannusta? Vain sähköautolla keskustaan.

Mun puolesta sais Helsingin rajalle pystyttää maksumuurin. Jos haluat ajaa polttomoottoriautolla jompaan kumpaan suuntaa, maksat 10€ /kerta. Sähköautoilla 2€.

Sais vihervassarit sen ihanan Helsingin, jossa kaikki toimii juuri kuten he haluavat. Ei saasteita eikä yksityisomistusta.

Onhan siellä jo nastarengaskieltojakin niin eiköhän tuo päästörajoitus ole vain klikkauksen päässä eduskunnassa.

Link to comment

Se nastarengaskielto on hyvä esimerkki siitä että kustannukset ohjaa politiikkaa kun tiet kuluu niin ei haittaa yhtään että se heikennetään liikenneturvallisuutta. Mutta jos liikenneturvallisuuden nimissä voidaan lisätä rangaistuksia se on ehdottomasti tärkein asia.... miksiköhän olen hieman kyyninen.

Edited by TF_Osku
Link to comment

Hyvin vähentää kitkat katupölyä ja maailma muuttuu sähköiseksi haluaa tai ei (en omista sähköautoa, ei lähiaikoinakaan). Liikenneturvallisuus on pääasiassa ratin ja penkinvälissä, ei ole yhtä oikeaa ratkaisua siihen asiaan. Säännöt on sääntöjä, järkeviä tai ei. Jos kämmää/arvioi väärin niin on syytä katsoa peiliin, kaikki me niin joskus teemme.

  • Like 1
Link to comment

Säännöt päätämme me!

Ja tässä ehdotetaan muutosta.

 

Laki on meisseli jolla yhteiskunnan  marmorilaata pidetään sileänä ja liikenteen valvonta iskee tällähetkelläkeskelle laataa ja yrittää iskeä siitä yli puolet pois. Minnä todella toivon muutosta tähän.

 

Mitä tulee pölyyn noi painavat sähköautotmites niiden teiden kulutustaas oli muistuta....😄

 

 Mutta vakavasti nyky yhteiskunnan suurin ongelma on "vittuilu" asenne. Eli siirtymä puhtaampiin kulkuneuvoihin voidaan tehdä niin että säännöstellään mitä uutta myydään ja hups 15 vuotta myöhemmin autot on pääsäntlisesti sellaisia. Näiden harraste rotteloiden vaikutus on aika epäolennaine. Ja ketään ei vituttaisi. Jostain syystä meillä on vittuilu kultuuri jossa tuollaisen järkevän toiminta mallin sijaan ihmiset tietoisesti haluavat rangaista toisia tulos ei varman muutu sähköautoihin mennään mutta toisessa ULEZ tyylin hajoitettujen kameratolppien kautta ja suuren mielipahan molemilla puolin. Sääli mutta edelleen sääntöjä pitää yrittää muutta jotta yhteiskunnasta tulee parempi rankasu on aina epäonnistumisen merkki. Lopetetaan hölmöily ja mietitään hetki sitä 50000 muuta kuolutta vuodessa ja voisko ehkä niihin myös satsata hieman, ainiin sehän maksaa joten hiljaa siitä ja lisää piiskaa.

Edited by TF_Osku
Link to comment
  • 1 month later...
2 hours ago, Caravellix said:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c73a02c5-68d1-43e0-919e-35fd8a931501

 

Viranomaiset myöntävät että ylinopeuksiin puuttumiskynnystä säädetään tarpeen mukaan, siis taloudellisin perustein, jotta saadaan budjetoitu sakkosumma kasaan. 

Tämäkö on oikein aloitetta opponoineiden mielestä?

Onko se nopeusrajoitusten mukaan hankala ajaa? Vai onko mittari semmonen että joutuu arpomaan kuinka kovaa ajetaan?
Tietty jos on pakko ajaa jotain muutakuin säädettyä nopeutta, niin sakkoihin on hyvä varautua.. Alinopeudestakin pitä samallalailla sakottaa.. 
Välillä ottaa hermoon ku satasen alueella ajetaan alle 80km/h

 

Link to comment
3 hours ago, Caravellix said:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c73a02c5-68d1-43e0-919e-35fd8a931501

 

Viranomaiset myöntävät että ylinopeuksiin puuttumiskynnystä säädetään tarpeen mukaan, siis taloudellisin perustein, jotta saadaan budjetoitu sakkosumma kasaan. 

Tämäkö on oikein aloitetta opponoineiden mielestä?

En nyt ihan samaa saanut tuosta jutusta irti mutta kait sen näinkin voi ymmärtää.

Link to comment
1 hour ago, Urbantoy said:

Onko se nopeusrajoitusten mukaan hankala ajaa? Vai onko mittari semmonen että joutuu arpomaan kuinka kovaa ajetaan?
Tietty jos on pakko ajaa jotain muutakuin säädettyä nopeutta, niin sakkoihin on hyvä varautua.. Alinopeudestakin pitä samallalailla sakottaa.. 
Välillä ottaa hermoon ku satasen alueella ajetaan alle 80km/h

 

On se hankala ajaa nopeusrajoitusten mukaan jos/kun ne on asetettu ja niitä valvotaan maksimaalisen sakkokertymän aikaansaamiseksi, eikä liikenneturvallisuusperusteisesti.

Link to comment
50 minutes ago, Caravellix said:

On se hankala ajaa nopeusrajoitusten mukaan jos/kun ne on asetettu ja niitä valvotaan maksimaalisen sakkokertymän aikaansaamiseksi, eikä liikenneturvallisuusperusteisesti.

Minä en kyllä ymmärrä ylläolevaa komenttia.. Jos on satasen rajoitus niin ku ajaa sitä satasta niin ei mitään ongelmaa.. Vai onko sulla kokoajan ajatus ajaa siellä sakkorajalla.. 
Nopeusrajoitukset on käsittääkseni sitä varten että niitä noudatetaan eikä haeta sitä rajaa missä sakkolappu kopsahtaa kouraan.. 
Turhaa valittamista minusta jostain maksimi sakkokertymästä versus liikenneturvllisuusperusteisesti.. Rajoitus on rajoitus ja sitä ku noudattaa niin ei tule lappuja, tai sitten otat riskin ja maksat sakot

  • Like 1
Link to comment

Eli on siis täysin hyväksyttävää määritellä rajoituksia ainoastaan valtion tuloautomaatiksi? Siitä täytyy viranomaisille antaa tunnustusta että tätä ei nykyisin enää edes yritetä kiistää, aikoinaan jeesusteltiin liikenneturvallisuustyöllä, nyt sentään myönnetään että kyse on rahastuksesta.

 

Tuossa aloitteessa on pohjimmiltaan kyse siitä onko valtio kansalaisia varten vai kansalaiset valtiota varten. Jos ei tätä peruskysymystä ymmärrä, on keskustelua turha jatkaa.

 

 

Link to comment

Sehän tuossa on selvää että nopeusrajoitukset eivät muutu, vaan puuttumiskynnystä säädellään. Joskus saanee sakot 4kmh ylityksestä, toisinaan 7kmh ylityksestä. Mä en näe tuossa ongelmaa. Itse olen kerännyt ja maksanut aikanaan huomattavan määrän ylinopeussakkoja.. Jos ajaa yli niin saattaa joutua maksamaan.. Oma moka. Mulla on kaikissa autoissa vakkarit (poislukien kuplat), joten voin valita ajonopeuden. Tyypillisesti todellinen nopeus on 2-3kmh yli rajoituksen. Hieman kun harrastaa motorsportia niin maantiellä ei ole juurikaan kiirettä. Jos on myöhässä lähtenyt, niin menetettyä aikaa ei ajamalla yleensä kiinni saa..

  • Like 1
Link to comment

Kyllä joskus mietityttää nämä muuttuvat nopeusrajoitukset VT1 Lohja - Espoo välillä.

Hyvä ajokeli aamulla 5:30 ei juurikaan liikennettä. Rajoitus 80 km/h. Espoossa Lumisadetta ja liikennemäärä kasvaa. Kehä III kohdalla nopeusrajoitus 100 km/h.

Toinen tapaus. Kesäkeli. Kuiva asvaltti. Rajoitus 80 km/h. Rankka vesisade ja ruuhka-aika pahimmillaan maallepäin. Rajoitus 120 km/h.

 

Ei välttäämättä kaikkein mielekkäintä noudattaa nopeusrajoituksia, mutta jos osuu kohdalle, maksan pois tämän tienkäyttömaksun.

Jos alkaa useasti napsahtamaan, niin sitten täytyy olla tietukkona rekoille moottoritiellä, kun rajoitus on 80 km/h.

 

Ei pienintäkään aikomusta allekirjoittaa.

Link to comment
1 hour ago, mikko k said:

Sehän tuossa on selvää että nopeusrajoitukset eivät muutu, vaan puuttumiskynnystä säädellään. Joskus saanee sakot 4kmh ylityksestä, toisinaan 7kmh ylityksestä. Mä en näe tuossa ongelmaa. Itse olen kerännyt ja maksanut aikanaan huomattavan määrän ylinopeussakkoja.. Jos ajaa yli niin saattaa joutua maksamaan.. Oma moka. Mulla on kaikissa autoissa vakkarit (poislukien kuplat), joten voin valita ajonopeuden. Tyypillisesti todellinen nopeus on 2-3kmh yli rajoituksen. Hieman kun harrastaa motorsportia niin maantiellä ei ole juurikaan kiirettä. Jos on myöhässä lähtenyt, niin menetettyä aikaa ei ajamalla yleensä kiinni saa..

Sinä et näe ongelmaa, minä näen. Oikeustajumme siis eroavat toisistaan perustavanlaatuisesti.

Rajoituksia ja puuttumiskynnystä lasketaan sitä mukaan, mitä kuuliaisemmin rajoituksia noudatetaan.

Liikennevalvonnan ei pitäisi olla valtion rahastusinstrumentti.

  • Like 1
Link to comment

Minä en ymmärrä tätä juttua oikeustajusta.. 
Jos rajoitus on se mikä on, niin mikä siinä on vaikea noudattaa sitä.. 
Okei, poliisihallinto on ilmoittanut että että pieniin ylityksiin ei puututa.. Nyt jos niihin puututaan ja se ilmoitetaan, kaikki sen tietää sitten..
Noudattamalla sitä nopeusrajoitusta, kaikki kunnossa, jos haluat ajaa sen nopeusrajoitus + x km/h tunnissa, ite maksat.. 
Vai pitäskö nopeusrajoituikset ilmoittaa 100 km/h ja siihen alle + 5-10% sallittu kyltti.. eihän siitä tule mitään.. 
Kummiskin liikenneturvallisuudesta kyse, ei rahan keruusta ku kaikki tietää mikä on rajoitus.. Ajat sitä satasta etkä yli niin ei ole rahan keruuta..
Käsittämätöntä että tätä ei tajuta.. 
Ei jatkoon tuo kansalaisaloite..  

  • Like 3
Link to comment
17 hours ago, Kurre said:

Kyllä joskus mietityttää nämä muuttuvat nopeusrajoitukset VT1 Lohja - Espoo välillä.

Hyvä ajokeli aamulla 5:30 ei juurikaan liikennettä. Rajoitus 80 km/h. Espoossa Lumisadetta ja liikennemäärä kasvaa. Kehä III kohdalla nopeusrajoitus 100 km/h.

Toinen tapaus. Kesäkeli. Kuiva asvaltti. Rajoitus 80 km/h. Rankka vesisade ja ruuhka-aika pahimmillaan maallepäin. Rajoitus 120 km/h.

 

Ei välttäämättä kaikkein mielekkäintä noudattaa nopeusrajoituksia, mutta jos osuu kohdalle, maksan pois tämän tienkäyttömaksun.

Jos alkaa useasti napsahtamaan, niin sitten täytyy olla tietukkona rekoille moottoritiellä, kun rajoitus on 80 km/h.

 

Ei pienintäkään aikomusta allekirjoittaa.

Tää onki hauskaa, Oulussa sama pelleily. Ilmeisesti nuo säädetää jostain keskuksesta jossain keskisuomessa tms niin ei todellisella tai hetkittäisellä paikallisella säällä oo mitää merkitystä... kai sielläki konttorille tullessa 7.00 katsoo forecasta sään ja päivittää kyltit.

Link to comment
23 hours ago, Caravellix said:

Sinä et näe ongelmaa, minä näen. Oikeustajumme siis eroavat toisistaan perustavanlaatuisesti.

Rajoituksia ja puuttumiskynnystä lasketaan sitä mukaan, mitä kuuliaisemmin rajoituksia noudatetaan.

Liikennevalvonnan ei pitäisi olla valtion rahastusinstrumentti.

Juu, en näe ongelmaa. Kun ajaa rajoitusten mukaan, niin lompakko ei kevene. Sinä voit ajella ihan oman mielesi mukaan.

 

Liikennevalvonta on ollut aina maksuautomaatti. Ei sekään ole koskaan muuttunut miksikään.

  • Like 3
Link to comment
23 hours ago, Caravellix said:

Sinä et näe ongelmaa, minä näen. Oikeustajumme siis eroavat toisistaan perustavanlaatuisesti.

Rajoituksia ja puuttumiskynnystä lasketaan sitä mukaan, mitä kuuliaisemmin rajoituksia noudatetaan.

Liikennevalvonnan ei pitäisi olla valtion rahastusinstrumentti.

Tervetuloa ajelemaan Australiaan, täällä 1kmh yli on ylinopeutta. Poliiseja ja valvontaa on siinä määrin että jos ajat tolla asenteella eka sakko napsahtaa alle 30min. Tänne kun muutin niin parina ensimmäisenä vuotena tuli kerättyä jokunen sakko, sen jälkeen niitä ei ole tullut ja hyvin olen ehtinyt joka paikkaan vaikka liikennemäärät poikkeaa huomattavasti. Mainintana vielä että tässä Brisbanessa moottoriteillä rajotus 100-110 ja keskustassa 30-50. Ei ole lainsäätäjän vika jos autoilijan asenne on laki vastainen.

  • Like 5
Link to comment
20 hours ago, Marko said:

Tervetuloa ajelemaan Australiaan, täällä 1kmh yli on ylinopeutta. Poliiseja ja valvontaa on siinä määrin että jos ajat tolla asenteella eka sakko napsahtaa alle 30min. Tänne kun muutin niin parina ensimmäisenä vuotena tuli kerättyä jokunen sakko, sen jälkeen niitä ei ole tullut ja hyvin olen ehtinyt joka paikkaan vaikka liikennemäärät poikkeaa huomattavasti. Mainintana vielä että tässä Brisbanessa moottoriteillä rajotus 100-110 ja keskustassa 30-50. Ei ole lainsäätäjän vika jos autoilijan asenne on laki vastainen.

Lentoliput on varattu kahteen suuntaan, voi olla että pian nähdään.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...