Matti-Pekka Posted February 8 Share Posted February 8 Kysytäänpäs tietäjjiltä tälläistä; Onko kuplan 6V vauhtipyörän starttikehä samaa kokoa kun 12V vauhtiksessa? Onko 6V koneeseen mahdollista laittaa 12v starttimoottori suoraan ? Sopiiko se kiinnitykseen? Onko kokeiltu kestääkö 6V startti käyttää 12 V jännitteellä kuinkakin kauan? Onko kuplan 12V startteja hyvin saatavissa ja mihin hintaluokkaan? Kysymykset liittyy ajatukseen tehdä vw-mopon vauhtiksia niin että 6V vauhtiksiin (jostain syystä kehutaan helpommin saataviksi kun 12V)liitetään (tai koneistetaan) itäpyörän tuplalevykytkimen jousipoterot ja 12 liukutappia. Mutta nyt kun koneistetaan yhdeksi kytkimen teräs välilevyksi hammastettu starttilevy, niin se sijaan käytettäisi vw:n omaa starttikehää+starttimoottoria. Tila adapterissa riittäisi tehdä startille lisä poteron,,kun vaan selvittää mihin vauhtikseen se kannattas tehdä ja millä startilla. Mopon oma ukrainalainen pakillinen automaattikytkin laatikko on sen verran pienellä kehä kiinnityksellä että se mahtuu adapteriin hyvin, vaikka omaa(VW) starttia käyttäisi adapterissa ,tälläistä tällä erää. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 8 Share Posted February 8 7 minutes ago, Matti-Pekka said: Kysytäänpäs tietäjjiltä tälläistä; Onko kuplan 6V vauhtipyörän starttikehä samaa kokoa kun 12V vauhtiksessa? Onko 6V koneeseen mahdollista laittaa 12v starttimoottori suoraan ? Sopiiko se kiinnitykseen? Onko kokeiltu kestääkö 6V startti käyttää 12 V jännitteellä kuinkakin kauan? Onko kuplan 12V startteja hyvin saatavissa ja mihin hintaluokkaan? Kysymykset liittyy ajatukseen tehdä vw-mopon vauhtiksia niin että 6V vauhtiksiin (jostain syystä kehutaan helpommin saataviksi kun 12V)liitetään (tai koneistetaan) itäpyörän tuplalevykytkimen jousipoterot ja 12 liukutappia. Mutta nyt kun koneistetaan yhdeksi kytkimen teräs välilevyksi hammastettu starttilevy, niin se sijaan käytettäisi vw:n omaa starttikehää+starttimoottoria. Tila adapterissa riittäisi tehdä startille lisä poteron,,kun vaan selvittää mihin vauhtikseen se kannattas tehdä ja millä startilla. Mopon oma ukrainalainen pakillinen automaattikytkin laatikko on sen verran pienellä kehä kiinnityksellä että se mahtuu adapteriin hyvin, vaikka omaa(VW) starttia käyttäisi adapterissa ,tälläistä tällä erää. https://www.fvwa.fi/tekniikka/typ-1-kupla/moottori-faq-1/ Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 8 Author Share Posted February 8 Niinhän mä vähän arvelinkin soppahan tässäkin on hämmennettävissä vielä.. Quote Link to comment
x-pj Posted February 8 Share Posted February 8 6V startti tuntuu kestävän aika hyvin 12V käyttöä ja kone pyörii iloisesti. Ei ollut minulla kuitenkaan niin pitkään käytössä, että osaisin arvioida käyttöikää. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted February 8 Share Posted February 8 6V startti 12V vauhtikseen, eli joku one year only 67 keksintö kai, ollut 5 kesää nyt pyörittämässä mun paksutolpan rookeria käyntiin. Eli kestääkin käyttöä. 2 Quote Link to comment
NO H2O Posted February 8 Share Posted February 8 10 hours ago, x-pj said: 6V startti tuntuu kestävän aika hyvin 12V käyttöä ja kone pyörii iloisesti. Ei ollut minulla kuitenkaan niin pitkään käytössä, että osaisin arvioida käyttöikää. Vanhan autosähköasentajan kanssa oli puhe kestävyydestä ja kertoi kestävän kyllä järjellisen käytön. Tolkuttomalla sahaamisella saanee kyllä rikki... 1 Quote Link to comment
metake Posted February 8 Share Posted February 8 Vanhan autosähköasentajan kanssa oli puhe kestävyydestä ja kertoi kestävän kyllä järjellisen käytön. Tolkuttomalla sahaamisella saanee kyllä rikki... Joskus kiukuspäissäni sahasin akun tyhjäksi tuollaisen kanssa, mutta ei se siitä vielä antautunut.. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
Kharon Posted February 10 Share Posted February 10 Toistakymmentä vuotta pyöritelin vakio-1600 -kuutioista 6-volttisella startilla vaikka autossa oli 12V sähköt. Kestää varsin hyvin härskiä väärinkäyttöä. Quote Link to comment
hpa Posted February 12 Share Posted February 12 Petterin taulukossa mainittiin että joo, 12v hienohampainen vauhtipyörä on suurempi kuin 6v harvahampainen. 180 mm kytkimen vauhtipyörä on melkein kaksi kiloa painavampi kuin 200 mm kytkimen vauhtipyörä. Noitakin voi mopokäytössä joutua puntaroimaan.Sitten on se kuuluisa ( huonoudestaan )6 voltin hienohampaiselle vauhtipyörälle tarkoitettu akselin molemmista päistä laakeroitu VW itse tekemä startti.Se toimii joskus ja jonkin aikaa, kierrätykseen meni. Vastaava 12 voltin startti on ns automaatin startti, siinäkään ei puslaa vaihdelaatikkoon tarvita.Skodan starteista on vastaavia hammaskehään ylettäväksi koneistettu kun käytetään vakiovaihteistoa. Tsemppiä. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 13 Author Share Posted February 13 Nyt alkaa kumminkin tilan ahtaus vaivaa ja kokeillaan vielä...Valtosen valituissa paloissa oli teksti""Wauhtikset 6volttinen vauhtis, hampaita 109kpl, halkasia 273mm 12volttinen vauhtis, hampaita 130kpl, halkasia 276mm Sillä onko 180 vai 200mm vauhtis, ei ole väliä kampi/startti puolelle (on olemassa kuplaan sopiva 12V pakun (1976-1978) 1600 koneen vauhtis 210mm & T4 paineasetelmalla+levyllä, mutta sen sivutan maininnalla)"" Siis onko olemassa(ja ihan saatavissa) jossain pakussa 210 mm vauhtis? onko tuo 210 mm siis mitta hammaskehän kanssa? Pahus kun nuo 273..276 mitat tekee vähän tiukkaa ja vaatii isoja muutoksia niin adapteriin ja koneen runko kiinnitykseen, eli päivitys vanhempiin versioihin tulisi työlääksi. Pikkasen pienempi vauhtis hammaskehällä pitäis löytää, tai sitten pitää tehdä ihan uuden mallinen koneen kiinnitys ja adapteri..ehkä myös jatkaa hieman runkoa enempi..ei huvittas. Quote Link to comment
Kurre Posted February 13 Share Posted February 13 No ne jotka paremmin tietää, niin korjaa. Mun käsittääkseni puhutaan 180mm, 200mm ja 210mm vauhtiksista ja tarkoitetaan silloin kytkinlevyn halkaisijaa. 6V 180mm 12V 180 tai 200 ja 210mm T4 koneissa Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted February 13 Share Posted February 13 210/215/228 Typ nelosissa Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 13 Author Share Posted February 13 OK. mä hieman selvennän tarvetta. Mua kiinnostaa vain sen vauhtiksen halkaisija starttikehineen..kytkin tulee ihan omanlainen siitä ei välii. Ja saako siihen vauhtikseen sopivaa 12V starttia. Quote Link to comment
metake Posted February 13 Share Posted February 13 Kaikki vauhtikset on hammaskehältään samalla halkaisijalla. Siis toki tuo 6v / 12v 3 mm ero huomioiden. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 13 Author Share Posted February 13 Ok.. ei sitten muuta kun jatketaan valitsemalla tiellä...aina sitä vaan yrittää löytää sen aidan matalimman kohan.. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 14 Share Posted February 14 11 hours ago, Kurre said: No ne jotka paremmin tietää, niin korjaa. Mun käsittääkseni puhutaan 180mm, 200mm ja 210mm vauhtiksista ja tarkoitetaan silloin kytkinlevyn halkaisijaa. 6V 180mm 12V 180 tai 200 ja 210mm T4 koneissa Type3 200mm 6V Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 14 Author Share Posted February 14 No ,mä en vaan käsitä lopettaa tätä jatkuvaa jankkaamista ja kyselyy, ennen kun joku sanoo että..NYT RIITTÄÄ!. illalla ja yöllä taas pikku päässä raksutti, että käviskö löytyiskö automaatin starttilevyy sellaista kokoo joka vastais enintään tuon T1 12V vauhtiksen starttkehän kokoa..sen voisin kiinittää tähän nykyiseen pieneen vauhtipyörään. JA jos siihen vielä löytyis helposti kauppalaadun 12V startti. Onko wbx / muut pakut sellaista vetolevyy? Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted February 14 Share Posted February 14 (edited) Ah, heti saa editoida omiaan, automaatissa se on momentinmuuntimessa hitsattuna ja vetolevy on vaan vetolevy johon muunnin tulee pulteilla ulkokehälle Edited February 14 by ovaaliheppu Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 14 Author Share Posted February 14 No niin ,pitikö tuokin sitten olla pyöritetty nurinpäin...ok.eiköhän mulla nyt oo kaikki legot kasas, että aletaan näistä sitten kehittelee,,valmista ei löydy. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 14 Author Share Posted February 14 Ei tätä saa loppumaan ,tää on niin koukuttavaa..Onkohan tää wbx vauhtis..äkkii mitattuna näyttäis starttikehä samalta kun T1 12V . Sama startti??Tuon sisään mahtuis suoraan kiinnittää tää oman vauhtiksen (tai tuossa kuvassa oma vauhtis on liitetty T1 napaosaan) kytkinhilut. Tietysti vois liittää nää omat vauhtikset kokonaisuudessaan kun näissä on jo naitettu T1 kampurannapa Ukrainalaiseen vauhtikseen. Jos tää oli WBX vauhtis, niin niitä pitäis olla meillä varastossa kohtuu paljon... Quote Link to comment
metake Posted February 14 Share Posted February 14 WBX vauhtis ei sovi kuplan kampiakseliin.. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
metake Posted February 14 Share Posted February 14 Type3 200mm 6V+ juniksessa samaLähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 14 Author Share Posted February 14 (edited) 9 minutes ago, metake said: WBX vauhtis ei sovi kuplan kampiakseliin.. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Tuossa kytkimessä(kaikissa tehdyissä kytkimissä) on jo valmiina T1 kampuran keskiö...eli ei tarvis kun leikkaa tuo wbx keskiö huisin nevadaan ja pulttaa nää valmiit T1 keskiöiset kytkimet kiinni siihen wbx vauhtikseen..Eli ihan kaikkiin tehtyihin on alusta lähtien naitettu jo T1 keskiöt. Edited February 14 by Matti-Pekka Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 14 Author Share Posted February 14 Ihan mielenkiintoinen pikku juttu..tuo wbx vauhtis painaa 6kg ja T1 vauhtis n.8 kg. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 14 Share Posted February 14 2 hours ago, metake said: + juniksessa sama Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Tää olikin uusi tieto, ilmeisesti puhutaan 1500 koneisista. Nimittäin yhdessä mulla olleessa H-lohkoisessa oli 180mm. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 14 Author Share Posted February 14 Tommonen kytkinkoppa löyty.. Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted February 15 Share Posted February 15 15 hours ago, Tanhis said: Tää olikin uusi tieto, ilmeisesti puhutaan 1500 koneisista. Nimittäin yhdessä mulla olleessa H-lohkoisessa oli 180mm. Jep, 1500 ja 1600 koneet jo M216 optiosta jo 200mm, eli 0 alkuisia lohkoja ilman kirjaimia, oisko jostain 63 asti saanu noita tehtaalta 1 Quote Link to comment
DOODAH Posted February 15 Share Posted February 15 (edited) 4 hours ago, ovaaliheppu said: Jep, 1500 ja 1600 koneet jo M216 optiosta jo 200mm, eli 0 alkuisia lohkoja ilman kirjaimia, oisko jostain 63 asti saanu noita tehtaalta Jep junakeula 63 onetonner oli 1500 koneella, mutta ei ollut H lohkolla. Tais olla O- kirjain ennen numeroa. Mulla tommonen junis Edited February 15 by DOODAH Quote Link to comment
Jiitee Posted February 17 Share Posted February 17 Moi Topikkiin liittyen pistän keväämmällä 1300:n 12 V - kaksireikäkantisen moottorin 64- paksutolppa- Kuplan akuperäiseen vaihteistoon. Mahtuuko vauhtipyörä ilman koneistusta ( oliko se tuo 3 mm:n ero 180 mm:n vauhtiksen halkaisijassa 6V - 12v )? Sitten se magnesiumvaihdelaatikon koneistus? Paloturvallisin tapa tehdä tuo? Jos menee vaikeaksi niin laatikon vaihto lienee seuraava järkevä steppi ? Kellään joutavana 12v - toimivaa vaihdelaatikkoa ? Kiitos infoista . Terv. JuhaT Quote Link to comment
x-pj Posted February 17 Share Posted February 17 9 minutes ago, Jiitee said: Moi Topikkiin liittyen pistän keväämmällä 1300:n 12 V - kaksireikäkantisen moottorin 64- paksutolppa- Kuplan akuperäiseen vaihteistoon. Mahtuuko vauhtipyörä ilman koneistusta ( oliko se tuo 3 mm:n ero 180 mm:n vauhtiksen halkaisijassa 6V - 12v )? Sitten se magnesiumvaihdelaatikon koneistus? Paloturvallisin tapa tehdä tuo? Jos menee vaikeaksi niin laatikon vaihto lienee seuraava järkevä steppi ? Kellään joutavana 12v - toimivaa vaihdelaatikkoa ? Kiitos infoista . Terv. JuhaT Tuolla on pohdintoja asiasta 6v vaihdelaatikon avarrus Quote Link to comment
Jiitee Posted February 17 Share Posted February 17 Nuo vanhat linkit eivät toimi enää … minkälainen avarrintyökalu on paras tähän ? Quote Link to comment
mapping Posted February 17 Share Posted February 17 Itse avarsin suorahiomakoneella, jossa kovametalliviila. Lähetetty minun SM-S908B laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
Sakke Posted February 17 Share Posted February 17 Mää laitoin käyntiin ja ruuvasin pikkuhiljaa pultit kiinni. Jaa vaan se tais ollakin 215mm typ1 vauhtia, siis nyt kun muistelee. Quote Link to comment
Urbantoy Posted February 17 Share Posted February 17 Mä avarsin vuolukirveellä.. Kohtuu pehmeetä se on.. Quote Link to comment
Tomppa Posted February 17 Share Posted February 17 En nyt huomannut, että kukaan olisi kommentoinut alkuperäistä kysymystä siitä, mitä vauhtiksia ja startteja saa helpommin, mutta ainakin osakauppiaiden hyllyt notkuvat 12V versioita molemmista, kun taas 6V on kiven alla, joten jos tarkoitus on tehdä tulevaisuudenkestävä ratkaisu, niin 12V on turvallisempi. 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.