Jump to content

Vauhtis/startti soppa


Recommended Posts

Kysytäänpäs tietäjjiltä tälläistä; Onko kuplan 6V vauhtipyörän starttikehä samaa kokoa kun 12V vauhtiksessa? Onko 6V koneeseen mahdollista laittaa 12v starttimoottori suoraan ? Sopiiko se kiinnitykseen? Onko kokeiltu kestääkö 6V startti käyttää 12 V jännitteellä kuinkakin kauan? Onko kuplan 12V startteja hyvin saatavissa ja mihin hintaluokkaan? Kysymykset liittyy ajatukseen tehdä vw-mopon vauhtiksia niin että 6V vauhtiksiin (jostain syystä kehutaan helpommin saataviksi kun 12V)liitetään (tai koneistetaan) itäpyörän  tuplalevykytkimen jousipoterot ja 12 liukutappia. Mutta nyt kun koneistetaan yhdeksi kytkimen teräs välilevyksi hammastettu starttilevy, niin se  sijaan käytettäisi vw:n omaa starttikehää+starttimoottoria. Tila adapterissa riittäisi tehdä startille lisä poteron,,kun vaan selvittää mihin vauhtikseen se kannattas tehdä ja millä startilla. Mopon oma ukrainalainen pakillinen automaattikytkin laatikko on sen verran pienellä kehä kiinnityksellä että se mahtuu adapteriin hyvin, vaikka omaa(VW) starttia käyttäisi adapterissa ,tälläistä tällä erää.

Link to comment
7 minutes ago, Matti-Pekka said:

Kysytäänpäs tietäjjiltä tälläistä; Onko kuplan 6V vauhtipyörän starttikehä samaa kokoa kun 12V vauhtiksessa? Onko 6V koneeseen mahdollista laittaa 12v starttimoottori suoraan ? Sopiiko se kiinnitykseen? Onko kokeiltu kestääkö 6V startti käyttää 12 V jännitteellä kuinkakin kauan? Onko kuplan 12V startteja hyvin saatavissa ja mihin hintaluokkaan? Kysymykset liittyy ajatukseen tehdä vw-mopon vauhtiksia niin että 6V vauhtiksiin (jostain syystä kehutaan helpommin saataviksi kun 12V)liitetään (tai koneistetaan) itäpyörän  tuplalevykytkimen jousipoterot ja 12 liukutappia. Mutta nyt kun koneistetaan yhdeksi kytkimen teräs välilevyksi hammastettu starttilevy, niin se  sijaan käytettäisi vw:n omaa starttikehää+starttimoottoria. Tila adapterissa riittäisi tehdä startille lisä poteron,,kun vaan selvittää mihin vauhtikseen se kannattas tehdä ja millä startilla. Mopon oma ukrainalainen pakillinen automaattikytkin laatikko on sen verran pienellä kehä kiinnityksellä että se mahtuu adapteriin hyvin, vaikka omaa(VW) starttia käyttäisi adapterissa ,tälläistä tällä erää.

https://www.fvwa.fi/tekniikka/typ-1-kupla/moottori-faq-1/

Link to comment
10 hours ago, x-pj said:

6V startti tuntuu kestävän aika hyvin 12V käyttöä ja kone pyörii iloisesti. Ei ollut minulla kuitenkaan niin pitkään käytössä, että osaisin arvioida käyttöikää.

 

Vanhan autosähköasentajan kanssa oli puhe kestävyydestä ja kertoi kestävän kyllä järjellisen käytön. Tolkuttomalla sahaamisella saanee kyllä rikki... 

  • Like 1
Link to comment
 
Vanhan autosähköasentajan kanssa oli puhe kestävyydestä ja kertoi kestävän kyllä järjellisen käytön. Tolkuttomalla sahaamisella saanee kyllä rikki... 
Joskus kiukuspäissäni sahasin akun tyhjäksi tuollaisen kanssa, mutta ei se siitä vielä antautunut..

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Petterin taulukossa mainittiin että joo, 12v hienohampainen vauhtipyörä on suurempi kuin 6v harvahampainen. 180 mm kytkimen vauhtipyörä on melkein kaksi kiloa painavampi kuin 200 mm kytkimen vauhtipyörä. Noitakin voi mopokäytössä joutua puntaroimaan.Sitten on se kuuluisa  ( huonoudestaan )6 voltin hienohampaiselle vauhtipyörälle tarkoitettu akselin molemmista päistä laakeroitu VW itse tekemä startti.Se toimii joskus ja jonkin aikaa, kierrätykseen meni. Vastaava 12 voltin startti on ns automaatin startti, siinäkään ei puslaa vaihdelaatikkoon tarvita.Skodan starteista on vastaavia  hammaskehään ylettäväksi  koneistettu kun käytetään vakiovaihteistoa. Tsemppiä. 

Link to comment

Nyt alkaa kumminkin tilan ahtaus vaivaa ja kokeillaan vielä...Valtosen valituissa paloissa oli teksti""Wauhtikset
6volttinen vauhtis, hampaita 109kpl, halkasia 273mm
12volttinen vauhtis, hampaita 130kpl, halkasia 276mm
Sillä onko 180 vai 200mm vauhtis, ei ole väliä kampi/startti puolelle
(on olemassa kuplaan sopiva 12V pakun (1976-1978) 1600 koneen vauhtis 210mm & T4 paineasetelmalla+levyllä, mutta sen sivutan maininnalla)""

Siis onko olemassa(ja ihan saatavissa) jossain pakussa 210 mm vauhtis? onko tuo 210 mm siis mitta hammaskehän kanssa? Pahus kun nuo 273..276 mitat tekee vähän tiukkaa ja vaatii isoja muutoksia niin adapteriin ja koneen runko kiinnitykseen, eli päivitys vanhempiin versioihin tulisi työlääksi. Pikkasen pienempi vauhtis hammaskehällä pitäis löytää, tai sitten pitää tehdä ihan uuden mallinen koneen kiinnitys ja adapteri..ehkä myös jatkaa hieman runkoa enempi..ei huvittas.

 

Link to comment
11 hours ago, Kurre said:

No ne jotka paremmin tietää, niin korjaa.

Mun käsittääkseni puhutaan 180mm, 200mm ja 210mm vauhtiksista ja tarkoitetaan silloin kytkinlevyn halkaisijaa.

6V 180mm 12V 180 tai 200 ja 210mm T4 koneissa

Type3 200mm 6V

Link to comment

No ,mä en vaan käsitä lopettaa tätä jatkuvaa jankkaamista ja kyselyy, ennen kun joku sanoo että..NYT RIITTÄÄ!. illalla ja yöllä taas pikku päässä raksutti, että käviskö löytyiskö automaatin starttilevyy sellaista kokoo joka vastais enintään tuon T1 12V vauhtiksen starttkehän kokoa..sen voisin kiinittää tähän nykyiseen pieneen vauhtipyörään. JA jos siihen vielä löytyis helposti kauppalaadun 12V startti. Onko wbx / muut pakut sellaista vetolevyy?

Link to comment

Ei tätä saa loppumaan ,tää on niin koukuttavaa..Onkohan tää wbx vauhtis..äkkii mitattuna näyttäis starttikehä samalta kun T1 12V . Sama startti??Tuon sisään mahtuis suoraan kiinnittää tää oman vauhtiksen (tai tuossa kuvassa oma vauhtis on liitetty T1 napaosaan) kytkinhilut. Tietysti vois liittää nää omat vauhtikset kokonaisuudessaan kun näissä on jo naitettu T1 kampurannapa Ukrainalaiseen vauhtikseen. Jos tää oli WBX vauhtis, niin niitä pitäis olla meillä varastossa kohtuu paljon...

DSCN5348.JPG

DSCN5349.JPG

Link to comment
9 minutes ago, metake said:

WBX vauhtis ei sovi kuplan kampiakseliin..

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla
 

Tuossa kytkimessä(kaikissa tehdyissä kytkimissä) on jo valmiina T1 kampuran keskiö...eli ei tarvis kun leikkaa tuo wbx keskiö huisin nevadaan ja pulttaa nää valmiit T1 keskiöiset kytkimet kiinni siihen wbx vauhtikseen..Eli ihan kaikkiin tehtyihin on alusta lähtien naitettu jo T1 keskiöt.

DSCN4121.JPG

Edited by Matti-Pekka
Link to comment
2 hours ago, metake said:

+ juniksessa sama

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla
 

Tää olikin uusi tieto, ilmeisesti puhutaan 1500 koneisista. Nimittäin yhdessä mulla olleessa H-lohkoisessa oli 180mm.

Link to comment
15 hours ago, Tanhis said:

Tää olikin uusi tieto, ilmeisesti puhutaan 1500 koneisista. Nimittäin yhdessä mulla olleessa H-lohkoisessa oli 180mm.

Jep, 1500 ja 1600 koneet jo M216 optiosta jo 200mm, eli 0 alkuisia lohkoja ilman kirjaimia, oisko jostain 63 asti saanu noita tehtaalta

  • Like 1
Link to comment
4 hours ago, ovaaliheppu said:

Jep, 1500 ja 1600 koneet jo M216 optiosta jo 200mm, eli 0 alkuisia lohkoja ilman kirjaimia, oisko jostain 63 asti saanu noita tehtaalta

Jep junakeula 63 onetonner oli 1500 koneella, mutta ei ollut H lohkolla. Tais olla O- kirjain ennen numeroa. Mulla tommonen junis

Edited by DOODAH
Link to comment

Moi

 

Topikkiin liittyen pistän  keväämmällä 1300:n 12 V - kaksireikäkantisen moottorin 64- paksutolppa- Kuplan 

akuperäiseen vaihteistoon. Mahtuuko vauhtipyörä ilman koneistusta ( oliko se tuo 3 mm:n ero

180 mm:n vauhtiksen halkaisijassa 6V - 12v )? 
Sitten se magnesiumvaihdelaatikon koneistus? Paloturvallisin tapa tehdä tuo?

 

Jos menee vaikeaksi niin laatikon vaihto lienee seuraava järkevä steppi ? 
Kellään joutavana 12v - toimivaa vaihdelaatikkoa ? 

 

Kiitos infoista .

Terv. JuhaT

 

Link to comment
9 minutes ago, Jiitee said:

Moi

 

Topikkiin liittyen pistän  keväämmällä 1300:n 12 V - kaksireikäkantisen moottorin 64- paksutolppa- Kuplan 

akuperäiseen vaihteistoon. Mahtuuko vauhtipyörä ilman koneistusta ( oliko se tuo 3 mm:n ero

180 mm:n vauhtiksen halkaisijassa 6V - 12v )? 
Sitten se magnesiumvaihdelaatikon koneistus? Paloturvallisin tapa tehdä tuo?

 

Jos menee vaikeaksi niin laatikon vaihto lienee seuraava järkevä steppi ? 
Kellään joutavana 12v - toimivaa vaihdelaatikkoa ? 

 

Kiitos infoista .

Terv. JuhaT

 

Tuolla on pohdintoja asiasta

6v vaihdelaatikon avarrus

Link to comment

En nyt huomannut, että kukaan olisi kommentoinut alkuperäistä kysymystä siitä, mitä vauhtiksia ja startteja saa helpommin, mutta ainakin osakauppiaiden hyllyt notkuvat 12V versioita molemmista, kun taas 6V on kiven alla, joten jos tarkoitus on tehdä tulevaisuudenkestävä ratkaisu, niin 12V on turvallisempi.

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...