Kuppeli Posted May 29 Share Posted May 29 Moi. Olisko kukaan törmännyt vastaavaan ongelmaan: eli kylmänä auto hörähtää samantien käyntiin. Kaikki toimii normaalisti n 15km kun on ajellut isoa tietä 80kmh. Välillä olen kokeillut alkumatkasta himmata ja taas kiihdytellä niin ei ongelmia. Mutta kun alkaa tuo 15km olla täynnä, niin huomaa jo pientä nykimistä jos painaa reilummin kaasua. Saa kuitenkin kelattua vauhtia pienemmällä kaasun lisäyksellä. Mutta kun ajoa on takana 20km niin sen jälkeen ei meinaa saada ykköselläkään kiihtymään vaan nykii. Pari kertaa tässä vaiheessa myös sammunut kun yrittänyt liikkeelle. Sen jälkeen starttaa mutta ei edes lupaa. Kun odottelee 15min niin saa käyntiin ja sitten pääsee jokusen kilometrin taas ajamaan lähes normaalisti kun ei liikaa paina kaasua. Seuraavana päivänä toimii taas oikein hyvin saman 15km. Edellisen omistajan toimesta tuohon on laitettu kärjetön sytytys, tulpat, johdot, kaasari, puola ja mitähän vielä.. puola lämpesi aika reilusti niin siihen vaihdettiin nyt juuri uusi Boschin puola sekä uusi bensapumppu. Ei apua. Ja yhtälailla lämpesi tämäkin puola. Mutta kyllä siihen nyt vielä kiinni pystyi ottamaan. Onko hyviä veikkauksia mistä tämmöinen vika? Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted May 29 Share Posted May 29 Ihan vaan kysyn ,,onko se puola juuri tuohon kärjettömään tarkoitettu puola? Oletko tarkistanut että jakajan pyörijä ylttää kosketukseen varmasti jakajan kannen hiilen kanssa. Itsellä oli vastaavan tapainen ongelma joskus kun sekoitin erimallien pyörijöitä ja jakajan kansia,,, Kun tuo peli taas hyytyy tienposkeen , niin jos sulla olis sytytyksen ajoituslamppu (strobo) mukana , voisit kytkeä sen joko puolan johtoon ,tai johonkin sytytysjohtoon ja katsoa vaikka taustapeilistä välkyykö se ajoituslamppu startatessa lainkaan,,eli loppuuko siitä kipinä. Quote Link to comment
metake Posted May 29 Share Posted May 29 Vahva arvaus: Bensapumpun käyttötanko jumittaa bakeliittiin lämmetessään. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla 2 Quote Link to comment
Kurre Posted May 30 Share Posted May 30 Mun mielestä siltä koneelta loppuu ruoka. Eli joko suodatin tai letku tukossa, tai bensapumppu jumittaa juten Åke jo sanoi. Quote Link to comment
Kuppeli Posted May 30 Author Share Posted May 30 Ainakin puolaa tilatessa oli puhetta kärjettömästä sytytyksestä. Boschin musta puola 3.0ohm. Bensapumppu ja käyttötanko tosiaan myös nyt uudet. Mutta olisiko se bakeliitti pitänyt myös uusia? Quote Link to comment
DOODAH Posted May 30 Share Posted May 30 ei bakeliittia tarvi uusia, jos ehjä, mutta käyttötangon uraan hyvä vaseliini on tärkeä Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted May 30 Share Posted May 30 (edited) 4 hours ago, Kuppeli said: Ainakin puolaa tilatessa oli puhetta kärjettömästä sytytyksestä. Boschin musta puola 3.0ohm. Bensapumppu ja käyttötanko tosiaan myös nyt uudet. Mutta olisiko se bakeliitti pitänyt myös uusia? 3 ohmin puola on niin rauhallinen puola että se pitäis sopii vielä kärkisytkäänkin..kärjettömän tehokkaammat puolat on yleensa 1 ..0.6 ohmin luokkaa. Se että siinä on hieman rauhallisempi puola ei asiaa huonoksi tee. Se että se puola niinkin lämpenee viittaa mielestäni nyt johonkin sytytyspuolen harmiin. Onhan tämä siis 12V jännitteellä toimiva auto? Edited May 30 by Matti-Pekka Quote Link to comment
-tipi- Posted May 30 Share Posted May 30 Ei tainnut 1973 olla 1200:kaan enää 6V, eli kyllä 1300 pitäs 12V olla. Quote Link to comment
Kharon Posted May 30 Share Posted May 30 (edited) 6 hours ago, Kuppeli said: Ainakin puolaa tilatessa oli puhetta kärjettömästä sytytyksestä. Boschin musta puola 3.0ohm. Bensapumppu ja käyttötanko tosiaan myös nyt uudet. Mutta olisiko se bakeliitti pitänyt myös uusia? Ei välttämättä, mutta on hyvä tarkistaa että se reikä oikeasti on ~8mm läpi asti. Omasta kun mittasin niin käyttötanko oli jotain 7,94mm ja käyttötangon reikään ei 8mm poranterä (mittaustarkkuuden puitteissa tasan 8) enää edes kylmänä mennyt. 7,5mm terä meni, mutta sepä ei riitä. Eipä ollut ihme että lämpimänä jumitti pensapumpun. Sellainen takapihaviritys on sitten jos bakelliitti on turvonnut liikaa: Vaseliinia poranterään, kairaus ~4/5 pituuteen eli sen verran mitä se bakelliitti on koneen rungon sisällä, tukeva loraus öljyä päälle että mahdolliset muruset valuvat öljypohjaan ja öljynvaihto päälle. Yhtään murusta ei löytynyt öljystä eikä siivilästä, vaseliinissa oli monta, mutta onpa tuo kone vielä toiminut vuosia sen jälkeenkin, ei ainakaan mitään isoa mennyt öljykiertoon. Terää ei saa painaa, muuten on katkennut bakelliitinpää öljyn seassa. Sama ongelma kuin silloin kun sitä yrittää saada pois purkamatta koko konetta. Edited May 30 by Kharon 1 Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted May 30 Share Posted May 30 Jos tarttee irti saada eikä oikeen tahdo tulla, 8.6 reikä ja M10 kierre nostavalla tapilla koko matkalle, sit kierretankoa sisään ja sen kanssa nyppää, ei katkee koloon, mutta muhjua tulee öljypohjaan silti pikkusen 3 Quote Link to comment
Kuppeli Posted June 4 Author Share Posted June 4 Tänään taas ehditty jotain testailla..kokeiltiin ulkoista bensatankkia. Ei vaikutusta. Sama 15km ja alkoi nykiä. Ensin 4lla alakierroksilla. Vähän ajoa lisää niin nykii ja hyytyilee jo 2 lla kin. Testasimme myös irto tulpalla, että kipinää tulee kun tämä oire ajettu päälle. Ryyppykään ei jää päälle. Aina kun siinä 15min jotain tutkittiin, niin taas pitää ajaa se 10-15km että nykiminen alkaa. Tuntuu niinkuin ei saisi soppaa, mutta kun se nykiminen alkaa pienilläkin vaihteilla niin silloin myös paukahtelee jos vain painaa kaasua. Putkista ei tule oikee minkää väristä savua. Kokeiltiin myös kaasaria säätää ohjeen mukaan, mutta siinäkään ei käynyt kuten pitäisi. Eli perussäädöstä kun alkoi avata seosruuvia niin kierrokset eivät nousseet. Tuntui ettei juuri mitään vaikutusta. Aluksi oli säädetty niin että seosruuvi oli vain puolikierrosta auki. Bensapumpun bakeliittiä ei vielä kokeiltu porata suuremmaksi. Mutta mikään mitä kokeiltiin ei muuttanut sitä, että pienen tauon jälkeen toimii sen 15km aivan ok. Quote Link to comment
Kharon Posted June 4 Share Posted June 4 Yksi mitä aika helposti voi koittaa: Litran pullo bensaa takalasin alla olevaan ritilään nippusiteillä ja syöttö letkulla suoraan kaasuttimeen eli eliminoidaan bensapumppu pois kuvasta. Se, että veto häviää, viittaa vahvasti liian laihaan seokseen eli bensapulaan ihan niinkuin tuolla jo todettiinkin. Jos/kun kaasutin on puhdas. niin ei siihen oikein jää kuin bensatankki, bensalinja ja bensapumppu. 1 Quote Link to comment
SamiO Posted June 5 Share Posted June 5 (edited) Jos sieltä loppuu soppa niin kaasuttimen pitäisi olla tyhjä, eli jos tyhjennys/pääsuuttimen propun aukasee niin ei pitäs paljo valua kaasuttimesta tavaraa ulos. Tuo toinen juttu, minkä mallin kaasutin? Eihän ole säädetty tyhjäkäyntikierroksia rajotinruuvilla(kuten vanhemmissa kaasareissa) ja läppä on kokoajan vähän auki. Silloin itse tyhjäkäyntipiiri ei toimi oikein, eikä täten reagoi noihin säätöihinkää niinku kuuluisi? Edited June 5 by SamiO 1 Quote Link to comment
Kuppeli Posted June 5 Author Share Posted June 5 Joo 1.5 litran pullolla kokeiltiin. Toki laitettiin se kiinni ennen filtteriä. Että bensapumppua ei ohitettu. Se on kyllä uusi työntötankoineen ja vanhalla teki juuri samaa. Kaasari uusi korjaussarjoineen ja kuitissa oli Solex 30/31 . Quote Link to comment
Tanhis Posted June 5 Share Posted June 5 Puolan ei kuulu lämmitä oleellisesti käytössä. Minusta tuo kuulostaa puola tai sytytysyksikkö vialta. Eli jos siellä olisi kärjellinen sytytys niin epäilisin viallista konkkaa tai rikkinäistä tai vääränlaista puolaa myös ennakkolevyn maadoituspiuhan tarkastaisin. Nyt kun siellä kärjetön niin sinne ei oikein jää muita mahdollisuuksia kuin rikkinäinen kärjetön yksikkö, toisaaltaan nämä yksiköt yleensä toimii tai ei toimi eli välimuotoa ei ole. Tai sitten puola voi edelleen olla rikki/ vääränlainen ja tämä voi hyvinkin oireilla kuumana ja kun se jäähtyy alkaa se taas toimimaan. Quote Link to comment
Kuppeli Posted June 5 Author Share Posted June 5 Joo pitää seuraavaksi vielä kokeilla vähän ohentaa sitä vanhaa bensapumpun käyttötankoa ja laittaa se paikalle, kun jokunen ollut sitä mieltä että se saattaa oireilla juuri noin kun bakeliitti lämpenee ja alkaa jumittaa tankoa. Mutta hieman kyllä itseä kans vaivaa, kun puola tosiaan sen verran lämmin että ei siitä mukava ole kiinni pitää kovin kauan 😅 . Sekä Beru että Bosch 3ohmia näin tekee. Virranjakaja on kans uusittu. Alipainekellollinen jossa kärjetön moduuli sisällä. Sitä vain ihmettelimme myös kun alipainekellon letkun ottaa kaasarista irti, niin ei sielä mitään painetta tunne eikä vaikuta käyntiin ainakaan mitenkään. Quote Link to comment
Kurre Posted June 5 Share Posted June 5 44 minutes ago, Kuppeli said: kun alipainekellon letkun ottaa kaasarista irti, niin ei sielä mitään painetta tunne eikä vaikuta käyntiin ainakaan mitenkään Kun virranjakajankansi on auki ja tekee alipaineen, liikkuuko säätölevy? Eli toimiiko kello oikein? Mitään painetta siellä ei kyllä tunne eikä pitäisikään _tuntea_. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted June 5 Share Posted June 5 Samaa mieltä Tanhiksen kanssa siitä, että puolan ei kuulu olla kuuma. Kerran pääsin reissulta kotiin heittämällä säännöllisesti viileää vettä puolan päälle. Uusi puola korjasi tilanteen lopullisesti. Quote Link to comment
Kuppeli Posted June 5 Author Share Posted June 5 Sen verran taas testailtu että bensapumpun käyttötapista otettiin reilusti muutama milli pois ympärysmitasta ettei varmasti ahdista bakeliittiin. Sama 15km ja nykiminen ja puutuminen alkoi. Puolan pinnan lämpötila n 54 astetta. Toki sen takana olevan pellinkin lämpö 52 astetta. Jos tässä haluaa vielä kolmatta puolaa kokeilla, niin millainen se nyt pitäisi sitten kärjettömään olla? Jostain ymmärsi että ohmi luku pienempi kuin tuo 3 ja jonku mukaan taas suurempi.. Quote Link to comment
Kuppeli Posted June 5 Author Share Posted June 5 Viimeisen päälle tieteellistä kokeilua...puola irti ja kylmälaukkuun parin kylmäkallen kanssa konetilan ulkopuolelle 😂. Nyt mentiin 30km eli tuplamatka ja vasta ihan loppumatkasta pientä nykimistä. Eikä sekään niin pahaa kun ennemmin jo 15km jälkeen. Paikallaan otti myös lenkin jälkeen hyvin kierroksia eikä röpeltänyt. 2 Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted June 6 Share Posted June 6 9 hours ago, Kuppeli said: Sen verran taas testailtu että bensapumpun käyttötapista otettiin reilusti muutama milli pois ympärysmitasta ettei varmasti ahdista bakeliittiin. Sama 15km ja nykiminen ja puutuminen alkoi. Puolan pinnan lämpötila n 54 astetta. Toki sen takana olevan pellinkin lämpö 52 astetta. Jos tässä haluaa vielä kolmatta puolaa kokeilla, niin millainen se nyt pitäisi sitten kärjettömään olla? Jostain ymmärsi että ohmi luku pienempi kuin tuo 3 ja jonku mukaan taas suurempi.. Kannattanee vaihtaa ihan vakiopaksuinen sinne pikaisesti takaisin, noilla välyksillä heittää sen verran hulahulaa että hinkkaa bakeliitin nopeasti pilalle Quote Link to comment
Kuppeli Posted June 6 Author Share Posted June 6 11 hours ago, pahanapuhallin said: Aukeeko puhallinkopan läpät? Tyhmä kysymys, mutta mistäs kautta saan sen todettua ja kuinka nopeasti ne pitäisi olla auki? Jos ne ei aukea, niin saako ne jotenkin hirtettyä auki asentoon? Kun kuitenkin vaan kesäkeleillä ajellaan. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 6 Share Posted June 6 1 hour ago, Kuppeli said: Tyhmä kysymys, mutta mistäs kautta saan sen todettua ja kuinka nopeasti ne pitäisi olla auki? Jos ne ei aukea, niin saako ne jotenkin hirtettyä auki asentoon? Kun kuitenkin vaan kesäkeleillä ajellaan. Moottorin oikea alapelti irti. Siellä termostaatti suojaputkien alla. termostaatti irti ja koettaa toimiiko läpät jouheasti pikku tangosta. Sitten termostattii testaukseen ja kiehuvassa vedessä pitäisi aueta. Jos nämä molemmat ok niin ruuvaa takaisin ja unohtaa. Jos välttämättä sen termostaatin haluaa poistaa niin sitten väsää jonkun viritelmän läppien aukipitoon, läppiä ei kannata poistaa koska toimivat myös ilmanohjaimena. Quote Link to comment
-tipi- Posted June 6 Share Posted June 6 Termostaatin voi testata myös paikallaan kuumailmapuhaltimella. Jos pullahtaa pitkäksi, niin kyllä se toimii. Jos se on rikki, niin siinä on reikä eikä sillon pullahda pitkäksi. Puhallinkopan takana pitäisi olla jousi, joka vetää läpät auki, jos termari on rikki. Quote Link to comment
SamiO Posted June 7 Share Posted June 7 (edited) Termarihan avautuu pitkäksi jos se on puhki. Itsekkin rikkonut yhden ja se kyllä avautu ainaki jonki verran. Edited June 7 by SamiO Quote Link to comment
hpa Posted June 10 Share Posted June 10 Onko moottori siis pysähtyessään niin kuuma ettei öljytikkuun voi koskea? Jos ei kuumuuden takia pysähdy, niin kokeile starttipilotilla käyntiin, jos ei lähde niin in sähkövika, jos lähtee niin bensavika.Puolan liittimistä voi kosketus täristä irti myös ajon aikana, vika voi poistua itsekseen kunvähän odottaa. Quote Link to comment
peruskallio Posted June 10 Share Posted June 10 Ja läpissä on yhdystanko puhallinkotelon takana. Termostaatti avaa suoraan oikean puolen läpät, mutta jos yhdystanko (lattatanko) puuttuu tai jompi kumpi pää on irti ei vasemman puolen läpät aukea. Quote Link to comment
Kuppeli Posted June 11 Author Share Posted June 11 14 hours ago, hpa said: Onko moottori siis pysähtyessään niin kuuma ettei öljytikkuun voi koskea? Jos ei kuumuuden takia pysähdy, niin kokeile starttipilotilla käyntiin, jos ei lähde niin in sähkövika, jos lähtee niin bensavika.Puolan liittimistä voi kosketus täristä irti myös ajon aikana, vika voi poistua itsekseen kunvähän odottaa. Uskon että bensapuoli on aika hyvin eliminoitu, kun ulkoisella pullotankilla sama oire. Ja bensapumppu uusi ja varmistettu että käyttötanko ei jumita bakeliittiin. Ja lisäksi tosiaan kun puola oli kylmälaukussa niin toimi heti tuplasti pidempään eli 30km eikä siinäkään tehnyt kun lopuksi pieniä nykäyksiä. Puhallinkopan luukkuihin ei ole vielä ehditty perehtyä.. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted June 11 Share Posted June 11 (edited) Jos sulla on sytytyksen ajoituslamppu (strobo) ihan se halvin perus (vaikka bilitema) ilman mitään ennakon aut asennuksia..eli ihan tyhmä välähtää kun kipinä lähtee. Kun se ongelma tulee ja sulla olis apuri..niin starttaa sitä konetta ja kytke se strobo puolan + ja runko - yhteyteen ja se herätin johto PUOLAN johtoon..siis jakajalta tulevaan puolan johtoon. Silloin piitäisi välkyä strobo sun hihnapyörään osoitettuna sekä ajoitusmerkissä että siitä 180 * (kello 18.00) Jos koko hihnapyörä näkyy. Tai sitten siinä ajoitus merkissä ja yksi huti väläys johonkin. Silloin näät että sinne tulee häiriön aikana kaikki kipinät ja ainakin 2 oikeaan aikaankin. Tuollainen halpis strobo on hyvä apuväline tutkia sytkävikoja. Edited June 11 by Matti-Pekka Quote Link to comment
Kuppeli Posted June 15 Author Share Posted June 15 Ja taas vähä testiä. Eli hirtettiin se puhallinkopan läppien termostaatti, niin että se oli ns maahanpäin vedettynä. Tanko liikkui kyllä molempiin suuntiin kevyesti ja myös yhdystanko näytti liikkuvan. Termaria ei sen kummemmin testattu. Eikä ollut tähän ongelmaan mitään vaikutusta. Eli en tiedä pitääkö tässä nyt syyttää tuota kärjetöntä sytytystä tästä temppuilusta. Pitää kysellä löytyisikö tästä lähistöltä keltään kärjellistä testattavaksi. Quote Link to comment
Tutkija Posted June 15 Share Posted June 15 Veditte sit jäähdytysläpät kiinni kun kiskoitte termarin alas. 1 Quote Link to comment
Kuppeli Posted June 15 Author Share Posted June 15 Jaa niinkö siinä kävi 🙃 no sielä toisessa ääriasennossa se on ollut siis tähän asti ja lopputulos sama Quote Link to comment
Kuppeli Posted June 15 Author Share Posted June 15 Eli kun termari otettiin irti niin se liikkui vain vetämällä alaspäin ja palautui aina yläasentoon. Ajateltiin että kun kone kerran kylmä niin lämpöisenä pitäisi olla ala asennossa. Sinne se sit kiinnitettiin. Mutta tosiaan sama ongelma kuitenkin Quote Link to comment
metake Posted June 15 Share Posted June 15 Eli kun termari otettiin irti niin se liikkui vain vetämällä alaspäin ja palautui aina yläasentoon. Ajateltiin että kun kone kerran kylmä niin lämpöisenä pitäisi olla ala asennossa. Sinne se sit kiinnitettiin. Mutta tosiaan sama ongelma kuitenkinEikun juuri toisinpäin. Aika nopeesti pääsee tekemään koneremonttia kun ajelee läpät kiinni.. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
Kuppeli Posted June 16 Author Share Posted June 16 9 hours ago, metake said: Eikun juuri toisinpäin. Aika nopeesti pääsee tekemään koneremonttia kun ajelee läpät kiinni.. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Joo viritys poistettiin kyl muutenki heti kun ei silläkään ollut mitään vaikutusta itse ongelmaan. Quote Link to comment
Kuppeli Posted June 16 Author Share Posted June 16 Mutta vääntäkääs ny vielä rautalangasta.. eli sen termarin kun otti irti kiinnikkeestään, niin se oli sielä yläasennossa ja aina palautui sinne kun sitä veteli alaspäin. Kylmänäkin siis palautuu aina sinne auki asentoon? Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted June 16 Share Posted June 16 Jos termari on kiinni paikallaan, se vetää läpät kiinni. Moottorin lämmetessä termari lämpenee ja oaajenee, työntää vivun ylös avaten läpät. Jos otat termarin irti, vetää jousivoima läpät auki, mikäli vivustossa on kaikki sinne kuuluvat osat paikoillaan Quote Link to comment
Kurre Posted June 16 Share Posted June 16 "Iso-kieppi rautalankaa". Siis kylmä kone on hyvä saada lämpöiseksi mahdollisimman nopeasti, jotta öljy kiertää ja kaikki toimii kuten pitää. Jotta tämä tapahtuma toteutuisi mahdollisimman nopeasti, on saksalainen insinööri keksinyt termostaatin. Laitteen joka reagoi ympäröivään ilmaan joko supistumalla kylmässä ja laajenemalla lämpimässä. Tässä tapauksessa keskitytään ilmajäähdytteisen volkswagen moottorin termostaattiin eli termariin.. Kun tuo termari on kiinnitetty tangolla ohjaamaan läppiä, joilla kontrolloidaan puhaltimen tuottamaa ilmavirtaa, jota siis käytetään lähinnä sylinrien ja sylinterikansien jäähdykseen, saadaan kylmällä termarilla läpät kiinni -> jäähdytys heikkenee ja moottori lämpenee nopeammin. Kun moottori lämpenee se lämmittää myös termaria, joka siis laajenee ja täten tangossa kiinni olevat läpät avautuvat. Näin ollen jäähdytysilma pääsee kiertämään sinne minne pitääkin, eli jäähdyttämään sylintereitä ja kansia. Jos tuo pikku termari suuttuu ja lopettaa toimintansa ei jäähdytys toimi kuten pitää, joten moottori ylikuumenee ja rikkoontuuu. Tämän estämiseksi saksalainen insinööri on asentanut vivustoon jousen joka vetää läpät auki vikatilanteessa. Lyhyesti näin. Tarvittaessa joku taitavampi kirjoittanee tarkemman selostuksen asiasta. 1 Quote Link to comment
Kuppeli Posted June 16 Author Share Posted June 16 Eiköhän tuossa ollut aika kattava selitys. Tämän perusteella väittäisin että minulla on sitten termari ns pitkänä kokoajan, koska menee paikalleen vain niin että vivusto on siellä yläasennossa mihin jousi sen palauttaa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.