mikko k Posted December 30, 2009 Share Posted December 30, 2009 Jeh, aika osuva kilpi. Hah! Irtookohan tuolla lovee... ;-) Quote Link to comment
ARTO Posted December 30, 2009 Share Posted December 30, 2009 Tiger golfarin suosikkirekkari Suomalaisten salarakkaiden kanssa matkustellessa,ehehh Quote Link to comment
SePi Posted December 31, 2009 Share Posted December 31, 2009 Nos Judson taitaa olla hevosvoimilla kerrankin hintaa... Quote Link to comment
mick Posted December 31, 2009 Share Posted December 31, 2009 Nos Judson taitaa olla hevosvoimilla kerrankin hintaa... On. Quote Link to comment
ARTO Posted December 31, 2009 Share Posted December 31, 2009 Parin donan setti??? Quote Link to comment
Tuke Posted December 31, 2009 Share Posted December 31, 2009 Ei välttämättä vielä riitä. Quote Link to comment
kuplatin Posted December 31, 2009 Share Posted December 31, 2009 "another package of power".. komee setti kyllä, eikä varmasti pikkurahalla. Quote Link to comment
Barney Posted December 31, 2009 Share Posted December 31, 2009 4200usd+rahdit ym.. Quote Link to comment
Virtanen Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 Vaihteistotyökaluja: Siirtohaarukkajigi: http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=899586 Lautasjousen säätötyökalu: http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=899550 Quote Link to comment
GT78 Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 4200usd+rahdit ym.. Hävisin tuon setin alkuperäisen huutokaupan eBayssa, tai no taisin lopettaa johonkin 2200 dollariin. Ei tuossa ollut oikeastaan ns. normikunnostettuihin setteihin muuta eroa kuin tuo pahvilaatikko ja alkuperäiset ohjeet. Ja tietty kaikki hihnat yms niin vanhoja ettei kannata ainakaan käyttää :D Omasta mielestä sellainen G.Folchin / A.Martinin kunnostama setti on valovuosia näitä vanhoja käyttökelpoisempi. Niistä toki puuttuu tuo boksi ja ohjeetkin on valokopioita. Viikko eteenpäin ja sain täysin kunnostetun Judson-setin Marvelilla 1500 usd hintaan. Eli mielestäni tuossa kyllä vedätetään hintaa aika ylös pelkän pahvilaatikon voimalla - olkoonkin että se on über kyyl! :) Euroopasta tuollaisen kunnostetun setin saa tosiaan 1900 eurolla Suomeen ilman tulleja kahdessa viikossa. Quote Link to comment
JustinCase Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Nos Judson Nyt tarjolla G.Folchin remppaama Judsoni, tosin ilman paffilaatikkoa. Mutta tipahtaa se hintakin tollaset 1850$ kun jättää laatikon pois. =) Tai... kai tuokin setti nyt jossain laatikossa toimitetaan. Quote Link to comment
SePi Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Joku kyllä keksii - jollei jo ole keksiny tehdä reprona noita laatikoita ja sama koskenee myös esitteitä. Paljonko muuten todellisia hevosvoimia tuolla satsilla saa lisää? Vai onko sillä niin merkitystäkään Quote Link to comment
JaniM Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Eiks se ollut 50% sillosia hepoja lisää. Quote Link to comment
ARTO Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Aikalailla 34hv puhallin muuttuu 50hv puhaltimeksi kulultaan. Nyt kirjoitan euroopan hevosvoimista. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Saisikohan tämän setin tunkea museoautoon? Eikös tuo ole vähän niinkuin aikansa varuste? Ja onko näitä 40hp koneisiin? Ei ole tullut perehdyttyä aiheeseen. Quote Link to comment
JaniM Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Eikös sen saa kun silloin myytiin lisävarusteena. Quote Link to comment
GT78 Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Ei saa museoautoon, eikä itseasiassa saa laittaa mihinkään kuplaan nykysäännöksien mukaan (20% moottoritehoa lisää sallittu). 30 HV koneeseen sallittaisiin huimat 6 HV lisää, tämä tuo oikein säädettynä sen noin 48-50 hummaa. Sääli sillä ei tässä mitään Porschea tehdä kyybelistä ja ehdoton aikakauden (jenkki)lisävaruste on kyllä kysymyksessä. Judson oli se yleisin (hinta halvimmasta päästä ja toimiva paketti), onhan näitä muitakin Pepco, Shorrock, MAG, jne. Olen ratkaissut oman ongelman niin, että keväällä kun tarvii katsastaa lukitsen konepellin. Öljyvuodothan katsotaan alapuolelta :) EDIT Jussille: ja saa 40 HV koneisiinkin, on ns. tyyppi kakkonen eli hiukan eri kohdassa imuaukko jne. Kakkostyypin Judsonit tunnistaa helpoiten yhdestä remmiurasta hihnapyörässä, ekassa tyypissä (30HV malli) on kaksi remmiä kampiakselilta ahtimeen. Quote Link to comment
mikan Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Ei saa museoautoon, eikä itseasiassa saa laittaa mihinkään kuplaan nykysäännöksien mukaan (20% moottoritehoa lisää sallittu). Höpsistä. Ahtaessa pitää konttorilla esittää tehomittauspapru ja sen mukaan muutoskatsastetaan. t. Mika Quote Link to comment
GT78 Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Nii no joo sitte voi naureskella katsurin kanssa että 6 hevosvoiman ahdin...:) Quote Link to comment
mikan Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Kuka sen sanoo että kaikki alkuperäiset tehot oli tallella ennen ahtamista? Jos niitä on edes koskaan ollut niin paljoa kuin mitä tehdas on ilmoittanut. No joo, mutta siis pykälien ja dynopaprujen mukaan mennään. t. Mika Quote Link to comment
ARTO Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Kuinkahan moni katsastaja alkaa vaatimaan muuten alkuperäisen oloisesta/tuntoisesta kuplasta penkityspapereita jos koneluukun alle on Judsoni tyrkätty?! Kun en kaikkia pykäliä oo ulkoa opetellut, hylsyyntyykö katsastus jos ei koneluukku aukea??? Quote Link to comment
GT78 Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 No minäpoika se tykkään tehdä asiat sillee suht oikein joten lampsin kysymään että olisko tämmöstä millään mahdollista saada muutoskatsastettua näillä nurkilla. Hain vielä sen fiksuimman katsurin joka sattui olemaan myös kokenein. Vastaus oli EI. Ja niistä dynolapuista kun mainitsin niin sanoi että "sais kieltää kaikki nää turbopelleilyt dynolappuineen" :D On kuulemma sellasia lappuja tuotu eteen ettei ole tuojalla tahtonut pokka pitää kysyttäessä lapun "luotettavuutta" :) EDIT: mitäs jos sanois että alunperin on USAssa mitattu 36 hevosta, sehän tekis jo 1,2 hevosta lisää siihen 6 hevosvoimaan...on tää vaikee maa. Quote Link to comment
metake Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Mistäs he**etistä tällainen 20% viritys sääntö nyt pomppas? Ei tuollaista ole olemassakaan. Mallisarjan tehokkaimman tehot saa ylittää 20% (kunhan auto vastaa sitä mallisarjan tehokkainta muiltakin osin), eli 60 hp saa olla, eli 30 hp koneeseen 100% lisäys :) No minäpoika se tykkään tehdä asiat sillee suht oikein joten lampsin kysymään että olisko tämmöstä millään mahdollista saada muutoskatsastettua näillä nurkilla. Hain vielä sen fiksuimman katsurin joka sattui olemaan myös kokenein. Vastaus oli EI. Ei pidä uskoa kaikkea paskaa mitä sieltä konttorilta väitetään. Mulle sanottiin ettei saa virittää lainkaan, koska rekisteriotteeseen merkattu teho ei enää pidä paikkaansa. Quote Link to comment
mikan Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Mistäs he**etistä tällainen 20% viritys sääntö nyt pomppas? Ei tuollaista ole olemassakaan. Mallisarjan tehokkaimman tehot saa ylittää 20% (kunhan auto vastaa sitä mallisarjan tehokkainta muiltakin osin), eli 60 hp saa olla, eli 30 hp koneeseen 100% lisäys :) Se varmaan tuli siitä, että kyseltiin Judsonin katsastettavuutta MR-vehkeeseen. t. Mika Quote Link to comment
GT78 Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Mistäs he**etistä tällainen 20% viritys sääntö nyt pomppas? Ei tuollaista ole olemassakaan. Mallisarjan tehokkaimman tehot saa ylittää 20% (kunhan auto vastaa sitä mallisarjan tehokkainta muiltakin osin), eli 60 hp saa olla, eli 30 hp koneeseen 100% lisäys :) No mitäköhän oli vuonna 1959 mallisarjan tehokkain kone? Jos kuplaa katsotaan niin ei taida montaa vaihtoehtoa olla, oliko juniksessa enempi tehoa? Vai tarkoittaako mallisarja vaikka viimeisimpiä tehtyjä kupliakin? Sieltä Meksikosta? Niissähän oli vakiona ihan eri määrä hepoja jo...voinko heittää tuohon minkä tahansa koneen kuplan perään ja sanoa että mallisarjaa on? Joku 2 ltr nelkun mörkö perään sitte vaan ja konttorille kokeilemaan ku täällä oli tieto? :) Ja katsureita on tietty monenlaisia...Ei tahdo millään keksiä säädöstä joka sallisi alunperin 30 hv koneeseen 20 hevosta lisää. Muutoskatsastamalla kyllä mutta silloin tarvitsisi olla "sopivat" penkkipaperit mukana, eli se 6 hv. Quote Link to comment
Ketsa Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Kuplan mallisarjaan lasketaan kaikki euroopassa ja pohjoisamerikassa tyyppihyväksytyt kuplat. Eli ei noita viimeisiä mexicon malleja (tosin niissäkään ei ole tainnut todistetusti ollut tehtaalta lähtiessä enempää tehoa). Mitään sellaisia pykäliä ei ole olemassa, että johonkin vuosimalliin voisi lisätä +20% tehoa. Vaan aina verrataan mallisarjan tehokkaimpaan ja sen varustukseen, kute Metake jo kertoikin. Quote Link to comment
metake Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Museokatsastetussa toki tuleekin ongelma 50-lukuisten kanssa, kun pitäis ruveta vaihtamaan jarruja ja asentamaan kallistuksen vakaimia. Normaalirekisterissä olevilla max teho 60 hp muutoskatsastuksessa ja sillä selvä. Vaatimuslistassa mainittiin muistaakseni etujarrut ja etukallistuksen vakaaja, muuta ei tainnut olla. Quote Link to comment
Tuke Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 36hp judson ahdin tekee 30hp moottorista 36 hevosvoimasen tämän takia mallinimi 36 hv judson. On varustettu kahdella hihnalla. 40 hp judson ahdin tekee 34 hp moottorista 40 hevosvoimaisen tämän takia mallinimi 40 hv judson. On yhdellä hihnalla. Nämä sarjat kuplaan. Quote Link to comment
JustinCase Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Tulipas tästäkin jutusta aikamoiset OT-festarit ????? Onpa kiva vanne...... =) Quote Link to comment
GT78 Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 36hp judson ahdin tekee 30hp moottorista 36 hevosvoimasen tämän takia mallinimi 36 hv judson.On varustettu kahdella hihnalla. 40 hp judson ahdin tekee 34 hp moottorista 40 hevosvoimaisen tämän takia mallinimi 40 hv judson. On yhdellä hihnalla. Nämä sarjat kuplaan. Öh, ei, vaan 36HP Judson viittaa ensimmäisen sukupolven Judsoniin. Jenkeissä 1200cc kuplan tehoksi on nimittäin ilmoitettu 36 hevosvoimaa koska mittaavat tehot ilman apulaitteita. Hihnajutut meni kyllä oikein :) Kiitoksia tuosta mallisarjatiedosta. Minä kun käsitin mallisarjalla vuosimallikohtaista suurinta konetta. Ja jotta ei olis offtopicia niin tästä magneettoa ahtimen seuraksi Quote Link to comment
-tipi- Posted January 6, 2010 Share Posted January 6, 2010 Vaatimuslistassa mainittiin muistaakseni etujarrut ja etukallistuksen vakaaja, muuta ei tainnut olla. +ohjauksen vaimennin. Ja kaikki jarrut piti olla 35mm levellä hihnalla. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted January 6, 2010 Share Posted January 6, 2010 Tästä kun aukesi näin riemukas keskustelu niin täytyy heittää toinen kysymys kehiin. Saako museoautoa muuten virittää niin ettei kuutiotilavuus, moottorin ulkonäkö eikä muutkaan ulkoiset tekijät muutu? Entäs jos saa muuttua. Saako kansia avartaa? Saako asentaa jonkun aikansa kaasari paketin, pakoputken ym. Siis jos ovat aikansa lisävarusteita/vastaavia, onko tällaisia sarjoja ollut Suomessa -66? Ja tarkoitus ei ole palata tähän museoauton muutos sotimiseen joka paikoin käy kuumana, ei ollenkaan. Ja lisättäköön vielä että en ole virittämässä/muuttamassa MR-autoani. Ihan vain mielenkiinnosta aiheeseen. Quote Link to comment
SePi Posted January 6, 2010 Share Posted January 6, 2010 Varmaan jotain saa tehdä, koska mä olen nähny historic luokkaa ajetun museoleimatulla vol...la. Kait se oli sitä, että jos auto oli 60-luvulla sellaiseksi tehty, niin sai palauttaa siihen muotoon. Kyllähän zwitterikin näkyi olevan jo 50 luvun alussa Jyskälässä, mutta ei liene säästyny nykypäiviin. Tuskin se oli ihan tehdasasusteissa, vaikka eipä se niin totista kilpailua vielä silloin ollu. Quote Link to comment
vwagen Posted January 6, 2010 Share Posted January 6, 2010 Se vaadittu jarrujen leveys on 40mm,alkuperäiset leveydet 30mm ja 40mm ei 35,ja ainakin ennen se vaadittiin vain eteen,näin myös tehtaan ohjeissa. Quote Link to comment
Guest micco Posted January 6, 2010 Share Posted January 6, 2010 Kuplan mallisarjaan lasketaan kaikki euroopassa ja pohjoisamerikassa tyyppihyväksytyt kuplat. Eli ei noita viimeisiä mexicon malleja (tosin niissäkään ei ole tainnut todistetusti ollut tehtaalta lähtiessä enempää tehoa). Mitään sellaisia pykäliä ei ole olemassa, että johonkin vuosimalliin voisi lisätä +20% tehoa. Vaan aina verrataan mallisarjan tehokkaimpaan ja sen varustukseen, kute Metake jo kertoikin. Ja koskee ainoastaan muutoskatsastaessa, esim ahdetuksi muutettaessa. Silloin todisteena mukana dynolappu jossa tehot mitattu ALLE 60 hv max ja mainittuna myöskin mittauksessa käytetty ahtopaine. Muutoin periaatteessa voimassa pykälistä löytyvä sääntö 1 kw/ 7 kg autoa virittäessä max teho. Eli alkuperäistä moottoria viritettäessä. Quote Link to comment
mick Posted January 6, 2010 Share Posted January 6, 2010 Muutoin periaatteessa voimassa pykälistä löytyvä sääntö 1 kw/ 7 kg autoa virittäessä max teho. Eli alkuperäistä moottoria viritettäessä. Onkos tuo kokonaismassa vai omamassa? Paljonkos saisi esim tuommoisessa -60 luvun lopun kuplassa olla tehoja? :) Quote Link to comment
metake Posted January 6, 2010 Share Posted January 6, 2010 Muutoin periaatteessa voimassa pykälistä löytyvä sääntö 1 kw/ 7 kg autoa virittäessä max teho. Eli alkuperäistä moottoria viritettäessä. En ole pykälistä vielä löytänyt kohtaa jossa olisi virityskielto muutoskatsastuksessa hyväksytylle koneelle, siis että tuo raja koskisi vain alkuperäistä konetta. Virityskielto koskee vain ahdettuja. Quote Link to comment
ARTO Posted January 6, 2010 Share Posted January 6, 2010 Muutoin periaatteessa voimassa pykälistä löytyvä sääntö 1 kw/ 7 kg autoa virittäessä max teho. Eli alkuperäistä moottoria viritettäessä. En ole pykälistä vielä löytänyt kohtaa jossa olisi virityskielto muutoskatsastuksessa hyväksytylle koneelle, siis että tuo raja koskisi vain alkuperäistä konetta. Virityskielto koskee vain ahdettuja. Ilmeisesti edelleenkin katsotaan eri asiaksi muutoskatsastuksessa hyväksytyt ja poikkeusluvalla AKE:n kautta hyväksytyt vai saako nykyisin noita jälkimmäisiäkin tapauksia virittää 7kg sääntöön asti?! Quote Link to comment
metake Posted January 6, 2010 Share Posted January 6, 2010 Ei saa poikkeusluvalla hyväksyttyjä viritellä, se pitää pitää sellaisena kuin se on muutoskatsastuksessa (ja luvan mukaan) ollut. Sama koskee ahdettuja. Vaparien viritys on sallittu erikseen mainituin ehdoin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.