Jump to content

Kattokaas mikä on myynnissä....


juujoo

Recommended Posts

4200usd+rahdit ym..

 

Hävisin tuon setin alkuperäisen huutokaupan eBayssa, tai no taisin lopettaa johonkin 2200 dollariin.

 

Ei tuossa ollut oikeastaan ns. normikunnostettuihin setteihin muuta eroa kuin tuo pahvilaatikko ja alkuperäiset ohjeet. Ja tietty kaikki hihnat yms niin vanhoja ettei kannata ainakaan käyttää :D Omasta mielestä sellainen G.Folchin / A.Martinin kunnostama setti on valovuosia näitä vanhoja käyttökelpoisempi. Niistä toki puuttuu tuo boksi ja ohjeetkin on valokopioita.

 

Viikko eteenpäin ja sain täysin kunnostetun Judson-setin Marvelilla 1500 usd hintaan. Eli mielestäni tuossa kyllä vedätetään hintaa aika ylös pelkän pahvilaatikon voimalla - olkoonkin että se on über kyyl! :) Euroopasta tuollaisen kunnostetun setin saa tosiaan 1900 eurolla Suomeen ilman tulleja kahdessa viikossa.

Link to comment

Joku kyllä keksii - jollei jo ole keksiny tehdä reprona noita laatikoita ja sama koskenee myös esitteitä. Paljonko muuten todellisia hevosvoimia tuolla satsilla saa lisää? Vai onko sillä niin merkitystäkään

Link to comment
Guest Jussinbussi

Saisikohan tämän setin tunkea museoautoon?

Eikös tuo ole vähän niinkuin aikansa varuste?

Ja onko näitä 40hp koneisiin? Ei ole tullut perehdyttyä aiheeseen.

Link to comment

Ei saa museoautoon, eikä itseasiassa saa laittaa mihinkään kuplaan nykysäännöksien mukaan (20% moottoritehoa lisää sallittu).

 

30 HV koneeseen sallittaisiin huimat 6 HV lisää, tämä tuo oikein säädettynä sen noin 48-50 hummaa.

 

Sääli sillä ei tässä mitään Porschea tehdä kyybelistä ja ehdoton aikakauden (jenkki)lisävaruste on kyllä kysymyksessä. Judson oli se yleisin (hinta halvimmasta päästä ja toimiva paketti), onhan näitä muitakin Pepco, Shorrock, MAG, jne.

 

Olen ratkaissut oman ongelman niin, että keväällä kun tarvii katsastaa lukitsen konepellin. Öljyvuodothan katsotaan alapuolelta :)

 

EDIT Jussille: ja saa 40 HV koneisiinkin, on ns. tyyppi kakkonen eli hiukan eri kohdassa imuaukko jne. Kakkostyypin Judsonit tunnistaa helpoiten yhdestä remmiurasta hihnapyörässä, ekassa tyypissä (30HV malli) on kaksi remmiä kampiakselilta ahtimeen.

Link to comment
Ei saa museoautoon, eikä itseasiassa saa laittaa mihinkään kuplaan nykysäännöksien mukaan (20% moottoritehoa lisää sallittu).

 

Höpsistä. Ahtaessa pitää konttorilla esittää tehomittauspapru ja sen mukaan muutoskatsastetaan.

 

t. Mika

Link to comment

Kuka sen sanoo että kaikki alkuperäiset tehot oli tallella ennen ahtamista? Jos niitä on edes koskaan ollut niin paljoa kuin mitä tehdas on ilmoittanut.

 

No joo, mutta siis pykälien ja dynopaprujen mukaan mennään.

 

t. Mika

Link to comment

Kuinkahan moni katsastaja alkaa vaatimaan muuten alkuperäisen oloisesta/tuntoisesta kuplasta penkityspapereita jos koneluukun alle on Judsoni tyrkätty?!

 

Kun en kaikkia pykäliä oo ulkoa opetellut, hylsyyntyykö katsastus jos ei koneluukku aukea???

Link to comment

No minäpoika se tykkään tehdä asiat sillee suht oikein joten lampsin kysymään että olisko tämmöstä millään mahdollista saada muutoskatsastettua näillä nurkilla. Hain vielä sen fiksuimman katsurin joka sattui olemaan myös kokenein. Vastaus oli EI.

 

Ja niistä dynolapuista kun mainitsin niin sanoi että "sais kieltää kaikki nää turbopelleilyt dynolappuineen" :D On kuulemma sellasia lappuja tuotu eteen ettei ole tuojalla tahtonut pokka pitää kysyttäessä lapun "luotettavuutta" :)

 

EDIT: mitäs jos sanois että alunperin on USAssa mitattu 36 hevosta, sehän tekis jo 1,2 hevosta lisää siihen 6 hevosvoimaan...on tää vaikee maa.

Link to comment

Mistäs he**etistä tällainen 20% viritys sääntö nyt pomppas? Ei tuollaista ole olemassakaan. Mallisarjan tehokkaimman tehot saa ylittää 20% (kunhan auto vastaa sitä mallisarjan tehokkainta muiltakin osin), eli 60 hp saa olla, eli 30 hp koneeseen 100% lisäys :)

 

No minäpoika se tykkään tehdä asiat sillee suht oikein joten lampsin kysymään että olisko tämmöstä millään mahdollista saada muutoskatsastettua näillä nurkilla. Hain vielä sen fiksuimman katsurin joka sattui olemaan myös kokenein. Vastaus oli EI.

 

Ei pidä uskoa kaikkea paskaa mitä sieltä konttorilta väitetään. Mulle sanottiin ettei saa virittää lainkaan, koska rekisteriotteeseen merkattu teho ei enää pidä paikkaansa.

Link to comment
Mistäs he**etistä tällainen 20% viritys sääntö nyt pomppas? Ei tuollaista ole olemassakaan. Mallisarjan tehokkaimman tehot saa ylittää 20% (kunhan auto vastaa sitä mallisarjan tehokkainta muiltakin osin), eli 60 hp saa olla, eli 30 hp koneeseen 100% lisäys :)

 

Se varmaan tuli siitä, että kyseltiin Judsonin katsastettavuutta MR-vehkeeseen.

 

t. Mika

Link to comment
Mistäs he**etistä tällainen 20% viritys sääntö nyt pomppas? Ei tuollaista ole olemassakaan. Mallisarjan tehokkaimman tehot saa ylittää 20% (kunhan auto vastaa sitä mallisarjan tehokkainta muiltakin osin), eli 60 hp saa olla, eli 30 hp koneeseen 100% lisäys :)

 

No mitäköhän oli vuonna 1959 mallisarjan tehokkain kone? Jos kuplaa katsotaan niin ei taida montaa vaihtoehtoa olla, oliko juniksessa enempi tehoa?

 

Vai tarkoittaako mallisarja vaikka viimeisimpiä tehtyjä kupliakin? Sieltä Meksikosta? Niissähän oli vakiona ihan eri määrä hepoja jo...voinko heittää tuohon minkä tahansa koneen kuplan perään ja sanoa että mallisarjaa on? Joku 2 ltr nelkun mörkö perään sitte vaan ja konttorille kokeilemaan ku täällä oli tieto? :)

 

Ja katsureita on tietty monenlaisia...Ei tahdo millään keksiä säädöstä joka sallisi alunperin 30 hv koneeseen 20 hevosta lisää. Muutoskatsastamalla kyllä mutta silloin tarvitsisi olla "sopivat" penkkipaperit mukana, eli se 6 hv.

Link to comment

Kuplan mallisarjaan lasketaan kaikki euroopassa ja pohjoisamerikassa tyyppihyväksytyt kuplat. Eli ei noita viimeisiä mexicon malleja (tosin niissäkään ei ole tainnut todistetusti ollut tehtaalta lähtiessä enempää tehoa).

 

Mitään sellaisia pykäliä ei ole olemassa, että johonkin vuosimalliin voisi lisätä +20% tehoa. Vaan aina verrataan mallisarjan tehokkaimpaan ja sen varustukseen, kute Metake jo kertoikin.

Link to comment

Museokatsastetussa toki tuleekin ongelma 50-lukuisten kanssa, kun pitäis ruveta vaihtamaan jarruja ja asentamaan kallistuksen vakaimia. Normaalirekisterissä olevilla max teho 60 hp muutoskatsastuksessa ja sillä selvä. Vaatimuslistassa mainittiin muistaakseni etujarrut ja etukallistuksen vakaaja, muuta ei tainnut olla.

Link to comment

36hp judson ahdin tekee 30hp moottorista 36 hevosvoimasen tämän takia mallinimi 36 hv judson.

On varustettu kahdella hihnalla.

 

40 hp judson ahdin tekee 34 hp moottorista 40 hevosvoimaisen tämän takia mallinimi 40 hv judson.

On yhdellä hihnalla.

 

Nämä sarjat kuplaan.

Link to comment
36hp judson ahdin tekee 30hp moottorista 36 hevosvoimasen tämän takia mallinimi 36 hv judson.

On varustettu kahdella hihnalla.

 

40 hp judson ahdin tekee 34 hp moottorista 40 hevosvoimaisen tämän takia mallinimi 40 hv judson.

On yhdellä hihnalla.

 

Nämä sarjat kuplaan.

 

Öh, ei, vaan 36HP Judson viittaa ensimmäisen sukupolven Judsoniin. Jenkeissä 1200cc kuplan tehoksi on nimittäin ilmoitettu 36 hevosvoimaa koska mittaavat tehot ilman apulaitteita.

 

Hihnajutut meni kyllä oikein :)

 

Kiitoksia tuosta mallisarjatiedosta. Minä kun käsitin mallisarjalla vuosimallikohtaista suurinta konetta.

 

Ja jotta ei olis offtopicia niin tästä magneettoa ahtimen seuraksi

Link to comment
Guest Jussinbussi

Tästä kun aukesi näin riemukas keskustelu niin täytyy heittää toinen kysymys kehiin.

Saako museoautoa muuten virittää niin ettei kuutiotilavuus, moottorin ulkonäkö eikä muutkaan ulkoiset tekijät muutu?

Entäs jos saa muuttua. Saako kansia avartaa? Saako asentaa jonkun aikansa kaasari paketin, pakoputken ym. Siis jos ovat aikansa lisävarusteita/vastaavia, onko tällaisia sarjoja ollut Suomessa -66?

Ja tarkoitus ei ole palata tähän museoauton muutos sotimiseen joka paikoin käy kuumana, ei ollenkaan. Ja lisättäköön vielä että en ole virittämässä/muuttamassa MR-autoani.

Ihan vain mielenkiinnosta aiheeseen.

Link to comment

Varmaan jotain saa tehdä, koska mä olen nähny historic luokkaa ajetun museoleimatulla vol...la. Kait se oli sitä, että jos auto oli 60-luvulla sellaiseksi tehty, niin sai palauttaa siihen muotoon. Kyllähän zwitterikin näkyi olevan jo 50 luvun alussa Jyskälässä, mutta ei liene säästyny nykypäiviin. Tuskin se oli ihan tehdasasusteissa, vaikka eipä se niin totista kilpailua vielä silloin ollu.

Link to comment
Kuplan mallisarjaan lasketaan kaikki euroopassa ja pohjoisamerikassa tyyppihyväksytyt kuplat. Eli ei noita viimeisiä mexicon malleja (tosin niissäkään ei ole tainnut todistetusti ollut tehtaalta lähtiessä enempää tehoa).

 

Mitään sellaisia pykäliä ei ole olemassa, että johonkin vuosimalliin voisi lisätä +20% tehoa. Vaan aina verrataan mallisarjan tehokkaimpaan ja sen varustukseen, kute Metake jo kertoikin.

 

Ja koskee ainoastaan muutoskatsastaessa, esim ahdetuksi muutettaessa. Silloin todisteena mukana dynolappu jossa tehot mitattu ALLE 60 hv max ja mainittuna myöskin mittauksessa käytetty ahtopaine. Muutoin periaatteessa voimassa pykälistä löytyvä sääntö 1 kw/ 7 kg autoa virittäessä max teho. Eli alkuperäistä moottoria viritettäessä.

Link to comment
Muutoin periaatteessa voimassa pykälistä löytyvä sääntö 1 kw/ 7 kg autoa virittäessä max teho. Eli alkuperäistä moottoria viritettäessä.

Onkos tuo kokonaismassa vai omamassa? Paljonkos saisi esim tuommoisessa -60 luvun lopun kuplassa olla tehoja? :)

Link to comment
Muutoin periaatteessa voimassa pykälistä löytyvä sääntö 1 kw/ 7 kg autoa virittäessä max teho. Eli alkuperäistä moottoria viritettäessä.

 

En ole pykälistä vielä löytänyt kohtaa jossa olisi virityskielto muutoskatsastuksessa hyväksytylle koneelle, siis että tuo raja koskisi vain alkuperäistä konetta. Virityskielto koskee vain ahdettuja.

Link to comment
Muutoin periaatteessa voimassa pykälistä löytyvä sääntö 1 kw/ 7 kg autoa virittäessä max teho. Eli alkuperäistä moottoria viritettäessä.

 

En ole pykälistä vielä löytänyt kohtaa jossa olisi virityskielto muutoskatsastuksessa hyväksytylle koneelle, siis että tuo raja koskisi vain alkuperäistä konetta. Virityskielto koskee vain ahdettuja.

 

 

Ilmeisesti edelleenkin katsotaan eri asiaksi muutoskatsastuksessa hyväksytyt ja poikkeusluvalla AKE:n kautta hyväksytyt vai saako nykyisin noita jälkimmäisiäkin tapauksia virittää 7kg sääntöön asti?!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...