Urbantoy Posted February 5, 2017 Share Posted February 5, 2017 Mun pennit CSP:n Pythonille.. Ei varmaan niin hyvin istuvaan putkea löydy ja äänet on sopivat Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 Mun pennit CSP:n Pythonille.. Ei varmaan niin hyvin istuvaan putkea löydy ja äänet on sopivat -/+ Aika hinnakas mutta siihen rahaan saakin laadukkaan putken. - Madalletussa bussissa tulee kyllä putki ja erityisesti vaimennin aika matalalle. (Taisi Esalla olla sorataipalettakin jonkun matkaa ennen asfalttiteitä). 2 Quote Link to comment
Essi Posted February 6, 2017 Author Share Posted February 6, 2017 (edited) Kiitos. Hyviä juttuja tulee. Tuota äänijuttua mä en toisten kokemuksista enää kovin vakavasti ota. Moottorit, välitykset, autot ja omat mieltymykset ovat kaikki erilaisia, joten ääni pitäisi päästä kuulemaan omassa autossa ja moottorissa. Vakiopannu on tietty aina hiljainen, on vaimennin melkein mikä vaan. Kovin hurja ei tämäkään moottori ole, mutta kuitenkin vakiota lyhytikäisempi. Yli 5000 rpm ei silti tule koskaan pyörimään tässä autossa. Maavaraakaan en pidä kovin matalana, enemmän kai sellainen vakiokuplan korkuinen takapäästä. Huonokuntoisia teitä ajetaan, on pintana sitten sora tai asfaltti. Budjettimielessä olen nyt pikkuhiljaa varautunut tuohon noin 550 € putkeen, joka sekin tuntui aiemmin pakarisuunnitelmissa aivan liian paljolta. CSP Python menee siitä yli vielä aika reilusti. Edited February 6, 2017 by Essi Quote Link to comment
PZQ Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 Täältä ääntä myös CSP-Pythonille Plussat heidän tuotteille on että säilyttävät arvonsa, jos niistä tahtoo myöhemmin luopua. +Made in Germany Itse tein loppuputken omavalmisteena Magnaflow vaimentimella, ja venkautin putken koneen etupuolelta. Loppuputken pituudeksi tuli n.1200mm jota jälkeen päin hieman lyhennetty, mutta nyt soitto kohdallaan ja kyllä se hieman raikaa :) Kokonais hinnaksi tuli aika lähelle tasaraha 1k.. -Pete- 1 Quote Link to comment
Essi Posted February 6, 2017 Author Share Posted February 6, 2017 Ei se kyllä mitenkään normaalia meluisemmalta ole vaikuttanut tuossa eräässä Riihimäkeläisessä junakeulassa. Kuinkakohan tuo takahelma istui lopulta paikoilleen tuohon riihimäkeläiseen Junakeulaan? Toisaalta sen laikkaaminen ei mua juuri haittaa. Kyllähän tuo Python näyttää aika uljaalta. CSP:n levyjarruseteistä olen aina tykännyt. Niissä asennettavuus on jotain huikeeta. Siihen selkään vielä tuollainen sadanviidenkympin loppupätkä. Quote Link to comment
metake Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 Kuinkakohan tuo takahelma istui lopulta paikoilleen tuohon riihimäkeläiseen Junakeulaan? Toisaalta sen laikkaaminen ei mua juuri haittaa. Takahelmaa piti tosiaan laikata jonkinverran, mulla on siitä kuvia jossain. Sidewinderin huonona puolena pidän sitä, että j-putket kulkevat samaa linjaa kuin race-merged-kärmeksissä eli lämmönvaihtimet saa unohtaa, ja myöskään moottorin alapellit ei sovi olemaan paikoillaan. Python kulkee orkkis lämmönvaihtimien linjaa jolloin alapellit sopii paikalleen. Quote Link to comment
Essi Posted February 6, 2017 Author Share Posted February 6, 2017 Sidewinderin huonona puolena pidän sitä, että j-putket kulkevat samaa linjaa kuin race-merged-kärmeksissä eli lämmönvaihtimet saa unohtaa, ja myöskään moottorin alapellit ei sovi olemaan paikoillaan. Python kulkee orkkis lämmönvaihtimien linjaa jolloin alapellit sopii paikalleen. Hyvä pointti. Olen samaa mieltä alapelleistä. Lämmönvaihtimia en tähän enää kaipaa, mutta alapellit haluan pitää ja yrittää vielä askarrella vastaavat lisäpellit, kuin noissa Peten kuvissa. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 Takahelmaa piti tosiaan laikata jonkinverran, mulla on siitä kuvia jossain. Sidewinderin huonona puolena pidän sitä, että j-putket kulkevat samaa linjaa kuin race-merged-kärmeksissä eli lämmönvaihtimet saa unohtaa, ja myöskään moottorin alapellit ei sovi olemaan paikoillaan. Python kulkee orkkis lämmönvaihtimien linjaa jolloin alapellit sopii paikalleen. Jos Jputki linja on ac sidewinderissa näin niin sit mulla olisi yksi korkkaamaton setti hyllyssä myynnissä. Quote Link to comment
Urbantoy Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 Tuo on kyllä totta että madalletussa Pythonin vaimennin roikkuu aika matalalla. t. Kerran kaivonkanteen jumiin jääty vaimentimesta ja hyvin rutattu Python vaimennin Quote Link to comment
Essi Posted February 6, 2017 Author Share Posted February 6, 2017 Kylä mun hyvin on vaikea ajatella, että tuo ropponen olisi sellainen auto, jossa on tonnin pakoputki. Toisaalta vaihtoehdotkaan ei ole kummoiset. Olen yrittänyt googletella VS:n putkea ja jollakin se ei sovi paikoilleen, toisilla se pitää kamalaa ääntä ja kolmannella se vie tehot. Jotkut ovat kyllä tykänneetkin, mutta mä ajattelen itse sitä lähinnä vakioputken korvikkeena. Sidewinder vie alapellit, mutta olisi muuten mukava. Quote Link to comment
x-pj Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 Sidewinder vie alapellit, mutta olisi muuten mukava. Ei se välttämättä niitä kokonaan vie. Minulla oli kuplassa Sidewinderin kanssa kavennetut alapellit ja niissä j-putken väistävät (kaarevat) pystypellit. Ei tuo muutos niin paljoa moottorin jäähdytystä huonontanut, että olisin sen huomannut. Ei se kyllä sitä parannakkaan. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 Otat käärmeenpesän joka mahtuu olemaan öljypumpun kannen ulostulon kanssa ja muokkaat kollektoria siten että se kääntyy sivulle niinkuin Sidewinderissä. Siihen sitten mieleinen vaimennin. Tulee edullinen putki joka virtaa ja jonka saa takahelmaa muokkaamatta paikalleen, samoten puskurin. Mallia voi katsoa ainakin Jorin junisprojektista. Toinen mitä olen joskus itse miettinyt on että paljonkohan bussimallin 4-tyypin vakiopönttö mahtaisi virrata jos semmosen muokkais 1-tyypin koneelle bussiin. Quote Link to comment
Essi Posted February 6, 2017 Author Share Posted February 6, 2017 Jos Jputki linja on ac sidewinderissa näin niin sit mulla olisi yksi korkkaamaton setti hyllyssä myynnissä. Paljonko pyydät? Quote Link to comment
Essi Posted February 6, 2017 Author Share Posted February 6, 2017 Ei se välttämättä niitä kokonaan vie. Minulla oli kuplassa Sidewinderin kanssa kavennetut alapellit ja niissä j-putken väistävät (kaarevat) pystypellit. Ei tuo muutos niin paljoa moottorin jäähdytystä huonontanut, että olisin sen huomannut. Ei se kyllä sitä parannakkaan. Jep. Näytti olevan Sambassakin kuvia samanlaisista itsetehdyistä pelleistä. Sellaisethan sinne sitten pitäisi tehdä, jos tuohon päädytään. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 Paljonko pyydät? Laita yv niin keskustellaan lisää. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 7, 2017 Share Posted February 7, 2017 Itse laitan ilmeisesti tämmöisen tilaukseen. http://www.piersideparts.net/A1SWHT.html Quote Link to comment
Lasse Posted February 7, 2017 Share Posted February 7, 2017 Kun tässä hintaluokassa liikutaan niin suosittelen tutustumaan Ahnentorpin sarjoihin. Parasta pakariosastolla mitä volkkariin on tarjolla. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 7, 2017 Share Posted February 7, 2017 http://www.ahnendorp.com/VW-Kaefer-Typ-1-Motorenteile-und-Bearbeitungen/Auspuffanlagen-51/ Elämä on.... Quote Link to comment
Kujis Posted February 7, 2017 Share Posted February 7, 2017 Sidevinder sovitettu muutama vuosi sitten homemade valmentajalla. Quote Link to comment
Essi Posted February 14, 2017 Author Share Posted February 14, 2017 Tänään kävin sitten nappaamassa Ylöjärveltä tuon Sidewinderin. Mun silmään ihan hyvännäköinen putki. Vaimennin näyttää siltä, että ääni kuuluu, mutta olkoon niin nyt sitten. Alapellit menee uusiksi.Repsikan puolen tein jo osin silputen ja taivutellen alkuperäistä ja lisäämällä siihen hieman peltiä. Valmiin tuotteen kuva jäi vielä ottamatta. Takahelmaa pitää myös hieman keventää. Siitäkin tarkemmin myöhemmin. Quote Link to comment
Racing Posted February 16, 2017 Share Posted February 16, 2017 Veikkaan tuohon sun hihnapyörän alta vuotamiseen vain sitä yksinkertaista syytä että moottori huohottaa sitä kautta ylimääräistä painetta kun kuumenee ja se tulee sieltä kun helpoin reitti on. Itsellä on ollut joissakin koneissa samaa ongelmaa etenkin enemmän ajetuissa vähän piristetyissä. Quote Link to comment
Essi Posted March 1, 2017 Author Share Posted March 1, 2017 Kaasareihin laitoin CB:n update kitin ja ruuvasin kaasarit paikoilleen. Sitten aloin voimistelemaan öljynjäähdyttimen ja flektin kanssa. Flekti tuli siis konehuoneeseen vasemman sivuhyllyn yläpuolelle, jäähdytin alapuolelle ja reikä väliin. 1 Quote Link to comment
Essi Posted March 1, 2017 Author Share Posted March 1, 2017 (edited) Öljynsuodattimen paikka piti taas miettiä uudestaan. Tällä kertaa tein kulmaraudasta telineen, joka kiinnittyy puskurirautojen kanssa samoilla ruuveilla. Taitaa olla jo neljäs paikka tässä autossa neljän vuoden sisällä - ja vielä ihmettelen, miksei isommat projektit etene. Sitten letkut AN-jutskilla. Tässä versiossa selvittiinkin vain lyhentämällä vanhoja letkuja. Pakoputkistonkin sain eilen asennetuksi. Oikein hyvin sopiva ja asennettava paketti oli tuo. Takahelma jäi vielä veistelemättä. Edited March 1, 2017 by Essi Quote Link to comment
Essi Posted March 4, 2017 Author Share Posted March 4, 2017 Tänään laikkasin takahelman sopimaan paikoilleen. Alkuun näytti siltä, että pintapeltiä ei tarvitsisi kolota, mutta pakko oli sekin lopulta tehdä. Jos joskus pääsen projektissa sinne asti, että autoa aletaan maalaamaan, niin sitten voidaan naputella tuohon reikään pellistä patti, mutta nyt olkoon auki. Onhan se hauskaa, kun pakosarja tunkee läpi takahelmasta. Laitoin sitten vielä puskurinkin paikoilleen. Pakoputken pää näytti ilman puskuria tulevan aika paljon ulos autosta, mutta niinhän se jäi sitten kuitenkin siististi puskurin alle. 1 Quote Link to comment
Essi Posted March 13, 2017 Author Share Posted March 13, 2017 Öljynjäähdytinasennus olikin sitten lopulta niin ahdas, että meinasi tulla ongelmaa perinteisten AN-liittimien kanssa. Olisin joutunut laittamaan ensin adapterin M22x1,5 => AN8 ja siihen sitten 90 asteen mutka. Siitä olisi tullut liitinpaketille turhan paljon pituutta ja oltaisiin menty epämiellyttävän lähelle puskurin rautaa. Löysin eBaystä passelit banjoliittimet, joilla homma hoituu. Banjo lie virtaa usein perinteistä kulmaliitintä huonommin, mutta aika avaralta nuokin silti näyttivät, joten niillä mennään. Quote Link to comment
Essi Posted March 16, 2017 Author Share Posted March 16, 2017 Kiristelin öljyletkut paikoilleen ja laitoin niille muutamia tukia, etteivät tärisisi ja ottaisi kiinni pakosarjaan. Tänään vaihdoin öljyt, Teboil Silver Classic GT-S 20W-50, laitoin uudet bensaletkut, kaasuvaijerin kiinni ja täräytin pannun tulille. Pitkään en käytellyt, kun tallin täytti pakosarjan varastorasvan ja J-putkien lämpöeristeen käryt. Hyvin tuntui käyvän joutokäyntiä ja isommalla kaasulla kone ärjyi kivasti. Ihan eri tapaan, kuin orkkiskaasarilla. Välialueella kiihdyttäessä tuntui paukuttavan putkessa aika rajusti, joten säädettävääkin vielä jäi. Onhan tässä vielä aikaa vappuun. Laturin hihna ei mennyt enää hyvin linjaan tuolla uudella kampiakselin pyörällä. Siinä hihna oli selvästi lähempänä moottoria, kuin muilla käyttämilläni kampiakselin pyörillä. Pohdin pitkään mitä sille tekisin, kun en saanut pakotettua laturiakaan niin paljoa eteenpäin. Eräänä yönä valvoessani muistin, että mulla oli joskus yhdessä Kuplassa vastaava ongelma, mutta toiseen suuntaan. Siinä kampiakselin hihnapyörä oli kauempana moottorista, kuin laturin pyörä. Silloin selvisin siitä vaihtamalla laturin hihnapyörän jostain varaosamoottorista. Kaivoin nyt tuon silloin pois ottamani pyörän esille, ja kas sillä hihnalinja osui kohdalleen Junskissa. Hihnapyörissä on siis eroja. Quote Link to comment
JaniM Posted March 16, 2017 Share Posted March 16, 2017 http://autotune.fi/tuote/885/silikonilasikuitusuoja-johdolle-40-mm Tuollasta letkujen päälle suojaksi, jos kovin liki pakaria menee. Quote Link to comment
Essi Posted March 16, 2017 Author Share Posted March 16, 2017 http://autotune.fi/tuote/885/silikonilasikuitusuoja-johdolle-40-mm Tuollasta letkujen päälle suojaksi, jos kovin liki pakaria menee. Kappas. Joskus pohdinkin, että onkohan tuollaista olemassa. Tuota pitääkin hommata. Kiitos vinkistä! Quote Link to comment
Essi Posted March 25, 2017 Author Share Posted March 25, 2017 Lämpösuojaletku saapui ja vetäsin sitä öljyletkujen päälle kuumimpiin kohtiin. Sitten oli aika laittaa loput pellit paikoilleen. Tänään Teivon Swapista jäi mukaan tommonen kaiketi '38 Letukan ajovalon koppa. Siitä meinaan tehdä Junakeulalle otsalampun, kunhan löydän siihen ensin sopivan kehyksen, lasin ja heijastimen. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted March 25, 2017 Share Posted March 25, 2017 Kyklooppivalon on kyl huippucooleja. Quote Link to comment
Essi Posted April 2, 2017 Author Share Posted April 2, 2017 En ole ollut täysin vakuuttunut tuon Moonin lämpömittarin luotettavuudesta, vaikka niitä mulla on parissa muussakin harrasteautossa. Osin sen vuoksi, että anturi on kiinni lisäöljypohjan kyljessä - ehkä turhan kylmässä paikassa. Talvella rakentelin anturille "tuulisuojan", ettei ihan suorassa viimassa olisi, mutta tuskin sekään paljoa vaikuttaa. Varmuuden vuoksi lisäsin nyt kojetaulun alle piiloon VDO:n laatutuotteen ja anturiksi mittatikkuanturin. Jännä nähdä, miten paljon lukemat eroavat ja missäkin tilanteessa. Aloin jännittämään, että kuskin puolen takarengas heittää pikkukiviä ja tarjoaa hiekkapuhallusta öljynjäähdyttimelle ja sen letkuille. Löysin hyllystä tuninkiverkkoa, jota laitoin jäähdyttimen alle. Ehkä se poimii ainakin isommat kivet ja osan pienemmistäkin. Letkujen päälle laitoin halkaistua kumiputkea. Naputtelin myös virranjakajalle muutaman asteen lisää sytytysennakkoa ja siihen loppui pakarissa paukkuminen. Nyt kun vielä kelit vähän lämpenisivät ja pikkutiet kuivaisivat, niin pääsisi kokeilemaan talven tuloksia tien päälle. 2 Quote Link to comment
Essi Posted April 13, 2017 Author Share Posted April 13, 2017 Alkaa olemaan tylsää tallilla, kun ei pääse koeajolle. Liian kylmä, lunta sataa ja maaseudulla tiet ihan järkyttävässä kunnossa. Tarttis saada tämä ajoon, että voisi jatka turbokuplan pajattamista. Aikani kuluksi kokeilin snobirenkaita vanteisiin ja verkkoja ajovaloille. 1 Quote Link to comment
Essi Posted April 16, 2017 Author Share Posted April 16, 2017 Tänään ajelin pikkutiellä vähän salakoeajoa. Ensin tosin kaiketi sähläsin kylmästartissa, jolloin yksi tulppa hajosi. Mulla oli vielä vakiokaasarin tiimoilta moottorissa NGK D6EA-tulpat, jotka ovat enemmän vakiomoottorissa toimineet erinomaisesti. Mulla oli hyllyssä numeroa kuumemmat D7EA:t, jotka tänään vaihdoin. Mikäköhän oikeasti olisi passeli tulppa tällaiseen suht. korkeapuristeiseen tuplakaasarikoneeseen? Ovat siis ohuella M12 ja pitkällä kierteellä. Hyvin se muuten pelas sen parin kilsan ajon. Vastaa kaasuun ihanasti, vetää yskimättä pienilläkin kierroksilla eikä pakoäänetkään tuntuneet häiritsevän voimakkailta, eli ollaan erittäinkin tyytyväisiä pakarivalintaan. Kaasarin imuäänet ovat nyt vielä positiivinen lisä ainakin mun korvalle. Eiköhän se ensi viikolla oteta liikenteeseen, niin päästään paremmin testaamaan. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted April 16, 2017 Share Posted April 16, 2017 Kyllä ne 4-kärkiset boschit toimii hienosti koneessa kuin koneessa. Sellainen kokemus mulla on niistä. Vakiokoneessa ollut ja hetken googlettamisen jälkeen löysin myös scatin super-d portteihin menevät vastaavat. Niissä on just noi pitkät ja kapeet kierteet. Ja kympin puristeilla pelas hienosti. YR78X siinä paketissa luki mutta muistaisin että piti olla se boschin oma sairaan pitkä osanumero että löysi. Koitan kaivaa mailista tiedot. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted April 16, 2017 Share Posted April 16, 2017 http://www.mister-auto.fi/fi/search_s_refoem_YR78X.html Tuolta oon niitä tilaillut muutaman kerran. Quote Link to comment
Essi Posted April 16, 2017 Author Share Posted April 16, 2017 Kyllä ne 4-kärkiset boschit toimii hienosti koneessa kuin koneessa. Sellainen kokemus mulla on niistä. Vakiokoneessa ollut ja hetken googlettamisen jälkeen löysin myös scatin super-d portteihin menevät vastaavat. Niissä on just noi pitkät ja kapeet kierteet. Ja kympin puristeilla pelas hienosti. YR78X siinä paketissa luki mutta muistaisin että piti olla se boschin oma sairaan pitkä osanumero että löysi. Koitan kaivaa mailista tiedot. Kiitos. Noita 4-kärkisiä muistan joskus jossain käyttäneeni, mutta näitä pikkukierteellisiä en ole tullut etsineeksi, kun ei aiemmin ole ollut tarvetta. Laitoin tilaukseen. Quote Link to comment
Essi Posted April 19, 2017 Author Share Posted April 19, 2017 Tänään laitoin Junskin liikennekäyttöön ja kävin hakemassa tallilta kotiin. Tuo vajaan parinkymmenen kilometrin koeajo meni hyvin. Hieman se lämpimänä pintakaasulla yskii, mutta vetää kyllä kivasti, kun antaa vähän enemmän kaasua. Näillä näkymin lauantaina mennään rullille, jossa yritetään saada säädöt paremmin kohdilleen ja ehkä jotain numeroitakin paperille. Sitä odotellessa - neuvokaapas nyt hieman perusjuttuja, kun omasta ammattikoulusta on liian kauan ja töissä vain unohtaa kaiken järkevän. Kuinka paljon sytytysennakkoa olisi keskimäärin hyvä milläkin nopeudella? Siis noin suurinpiirtein lukemia, joista voi lähteä tekemään hienosäätöä? Onko 1000 rpm = 12 astetta ja 3500 rpm 30 astetta ja se väli suoralla viivalla vai mitä? Moottori siis 78x90,5, 044-kannet 40/35,5 venttiileillä, puristuksia jotain 9 tai 10, hyvin mieto nokka 1.25 vivuilla, 40 tupla Dellortot ja 123Tune-jakaja. Vasemmasta kaasarista on vedetty alipaineletku jakajalle, mutten tiedä vielä tuleeko sieltä kuinka paljon imua. Moottorin ei käytännössä tarvitse käydä yli 4000 rpm, mutta joutokäynniltä sinne saisi toimia hyvin. Kiitos, Quote Link to comment
Anpu Posted April 20, 2017 Share Posted April 20, 2017 Kaveri kyytiin, läppäri syliin ja tien päälle. Tune ohjelmalla tasakaasulla ajaessa lisäät ennakkoa, jos kiihtyy niin ennakko on liian alhainen. Sit täytyy myös kokeilla täyskaasukiihdytys ettei kilistä. Quote Link to comment
Essi Posted April 22, 2017 Author Share Posted April 22, 2017 Tänään oli hieno päivä. Yksi parhaista tämän projektin merkeissä. Eilen illalla intouduin säätelemään 123Tunea ja seoksia ja sainkin korvakuulolta koneen käyvään melko hyvin. Aamutuimaan ajelin Ylöjärvelle Autodiagnoosi Oy:n verstaalle dynottelemaan. Auto sidottiin kiinni rullille ja ajettiin muutama veto tehden välissä vielä pieniä hienosaatöjä. Viimeinen veto oli paras, 124,4 hp/5705 rpm ja paras vääntö 174 Nm. Tämä oli mulle ensimmäinen tämantapaisen moottorin dynotus, mutta ilman vertailupohjaa olen tyytyväinen. Etenkin vääntökäyrä on mukavan muotoinen. Hyvin vääntävää pakettiautonmoottoria ollaan yritetty tehdä ja tunnen siinä onnistuneeni. Kunhan nyt vaan pysyisi nipussa ja se kesäkin saisi pikkuhiljaa alkaa tulemaan. Aamulla meinasi olla näpit kohmeessa, kun lumisateessa ajelin. 6 Quote Link to comment
mikan Posted April 29, 2017 Share Posted April 29, 2017 Moottorin speksit huomioiden on vääntöä mun mielestä aikas onnistuneesti. Varmasti mukava ajella. t. Mika Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.