Jump to content

Tekniikan päivitys -67 T1:een


Recommended Posts

Tuli viime kesäksi hommattua -67 1500 kupla, joka oli läpikäyty varsin kattavasti. Vanha suola alkoi kuitenkin sen verran janottamaan, että tipautin syksyllä koneeen irti ja purin sen osiksi. Tarkoituksena oli hieman lisätä koneen tehoa ja saada kytkimestä kuuluva ääni pois. No, niinkuin yleensä on tapana, nämä projektit tahtovat karata käsistä, ja niin kävi nytkin... Koneeseen ei jäänyt entistä osaa juuri muuta kuin lohko :)

 

Kone on nyt 1915cc, sisällä on vastapainokampi, Engle W120-nokka, CB:n h-profiili kammet ja 2-osaiset nostajat. Kansina on Bugpackin street pro:t, viilarivelhon käsittelemänä. Puristukset ovat 9.6, venttilit 40/35.5. Keinut ovat 1.25:1. Putkisto on 41mm kahdella Marteliuksen vaimentimella ja kaasareina toimii Weberin idf 44:t. Jakaja on Boshin 009, kaverina saman merkin suurtehopuola. Öljynsuodatin ja lisälauhdutin löytyy nyt auton alta, vaihteiston vierestä. Myös huohotinjärjestelmä tuli tehtyä. Puhallinkotelo pelteineen vaihtui tarkoituksenmukaseen ja laturi vaihtovirtaiseen.

 

Vaihteisto purettiin myös, ja perävälitykseksi tuli 3.88 tuplatasauspyörästöllä, sekä 3. ja 4. vaihde välitettiin uudestaan hieman tiheämmiksi. Kytkimenä on uusi saksalainen Sach. (Se vikinä kytkimesssä johtui siitä, että autossa oleva vanhemman mallinen painelaakeri vaatii vastinprikan asetelman keskiöön, jota siinä ei ollut. Painelaakerihaarukka pääsi vastaamaan asetelman jousiin.)

 

Ulkoisesti autoon tuli -58-61 kuplasta takavalot ja moottoriluukku. Renkaat ja 5.5" vanteet tuli uusittua jo viime kesänä. Lisänä pienimuotoinen tontitus...

 

Sisällä kunnostin penkkien rungot ja asensin muutaman VDO:n mittarin.

Lopuksi auto maalattiin yksiväriseksi, niin että aiemmin punaiset kyljet palautettiin valkoiseksi. Ei niin rokki enää mutta ehkä vähän klassisempi?

 

Kiitos neuvoja antaneille (Kari P, Bugfuel, P Valtonen, Sakke, Mika Heikola, Jukkis, Kari Hokkanen jne. jne.)

 

 

Ohessa muutama kuva.

 

-Pantse

post-2318-1388835999886_thumb.jpg

post-2318-13888359999518_thumb.jpg

Link to comment
  • 3 years later...

Tämäkin projekti on saanut hieman uutta suuntaa. Vaikutteita on haettu ja saatu sekä cal-look että germanlook puolelta. Tälläkin kertaa muutokset tulivat enimmäkseen tekniikkapuolelle.

 

Etupäähän tuli 2" kavennettu säätöakseli droppiolkien kera sekä taakse lyhyet vetoakselit . Nämä muutokset tuli lähinnä 16" Fuschien mahduttamiseksi. Pulttijaon muuttuessa päätin samalla laittaa myös taakse levyjarrusarjan. Vääntösauvoiksi löytyi splitin paksummat, jotka tukevoittivat mukavasti takapäätä.

 

Aikaisemmin vaihteisto oli tihennetyllä 3. ja 4. vaihteilla. Nyt luovuin tihennetystä nelosesta mukavampien matka-ajokierrosten saavuttamiseksi. Vaihteisto on tehty uudemmasta versiosta, jossa mm. kestävämpi 1. vaihteen välitys. Samalla laitettiin superdiffi ja vahvemmat posket.

 

Myös moottoriosasto kone sai kattavan päivityksen, sekä germanlook ulkoasun. Kilometrejä olen ehtinyt keräämään vasta vähän, joten säätöjä vielä haetaan. Vääntävä katumoottori tuntuisi kuitenkin olevan :)

 

Kojelautaan löysin Porschen kiekkamittarin, sekä VDO:n nopeusmittarin alkuperäistä korvaamaan. Ratiksi kunnostin vanhemman puuratin.

 

Monenlaista muuta pientä ja vähän isompaakin tuli tehtyä, mutta tässä muutokset noin pääpiirteittäin :)

 

Pantse

post-2318-13888363681135_thumb.jpg

post-2318-13888363681543_thumb.jpg

Link to comment

Kiitoksia kehuista! Mukava kun miellyttää muidenkin silmää:) Raadin valinta keskäkauden päättäjäisissä oli mukava yllätys ja palkintohan on todella mielenkiintoinen. Ammattilainen saa varmasti ikuistettua hienoja kuvia autosta. Tuo auton valkoinen väri luo aika rajun kontrastin mustien vanteiden kanssa, mikä näyttää hämäävän aika hyvin ainakin normaalia taskukameraa. Omaanikin silmään yhdistelmä näyttää paremmalta luonnossa. Kuvia laitetaan ilman muuta näkösälle, kunhan kuvaukset saadaan järjestettyä.

 

Pantse

Link to comment

Siisti peli ja siististi tehdyn näköinen.

 

Itsellä pistää eniten silmään takaluukku ja takavalot, etenkin kun valot on liian ylhäällä. -67 on itsessään niin kaunis malli, että orkkis luukulla ja takavaloilla auto olisi täydellinen :)

Link to comment
Nätti on täytyy myöntään, konehuoneessa näyttäs olevan tutut sävyt. Sait vissiinkin nokan rallatukset kuriin?.

 

Meinasit vissiin vanhempaa moottorikuvaa? Joo, se on kyllä erinomainen sävy:) Jokos sulla on kone kasassa?

 

Aircooledin pojilta tilatut vinohampaiset nokkapyörät antoivat erinomaisen hammaskosketuksen tuossa lohkossa, ja ylimääräiset kalinat jäi pois. Jonkinlainen mitoitusvirhe täytyi Bugpackin suorahampaisissa olla. Ei niin suuri välys mene lohkoerojen piikkiin.

Link to comment

Pata on seissy 3 kuukautta pöydällä valmiina niin kuin myös auto maalattavana, tosin ilman edistymistä. Tarttis varmaan opetella toi maalaushomma. Joo noi suorahampaiset tuppaa olemaan aika äänekkäitä. Oon vähä katellu uutta projektia ensi talveksi, ei oikee osaa päättää/löytyny sopivaa aihiota (junis, ovaali, Kg) Pallis tuli ostettua on seissy koivun juurella 20 v, kohan sais kotia niin näkis onko siitä muuhun kuin teurastukseen.

Link to comment
  • 5 months later...
Yllättävän siisti ja kompakti toteutus tuo 911 puhallinsysteemi

 

Kaunis on Pantsen auto ja siistiltä porschwagenin konehuonekin näyttää. Onko noissa puhallinkopissa eroja, kun palstoja lukiessa mainitaan silloin tällöin, että pitäis sisällä olla ilman ohjureita tasasemman jäähdytyksen takia? Ja jos tuo on saman kokoinen puhallin kuin Porschella, niin meneekö jäähdytykseen tehoa jo tavallaan hukkaan kun koneessa on kaksi pyttyä vähemmän?

Ulkonäön eteenhän ollaan tosin valmiita vaikka vähän jostain tinkimäänkin...

Link to comment

Panu sanoi että puhallin on pienempi. Noita koppia on monenmallisia, tässä lisää tietoa ja tuskaa :)

 

http://www.germanlook.net/forums/showth ... 973&page=1

 

Samasta topicista poimittuna:

 

 

Early 911 245 mm fan with 1.3: 1 pulley ratio 1390 ltr/sec @ 6100 rpm

 

1976-77 five bladed fan with 1.8:1 pulley ratio 1265 ltr/sec @ 6000 rpm

 

1978-79 226 mm fan with 1.81:1 pulley ratio 1380 ltr/sec @ 6000 rpm

 

Turbo fan with 1.68:1 pulley ratio 1500 ltr/sec @ 6000 rpm

 

964 fan with 1.6:1 pulley ratio 1010 ltr/sec @ 6100 rpm

 

New twin turbo with 1.8:1 pulley ratio 1210 ltr/sec @ 6100 rpm.

 

Early 911 245 mm fan with 1.3: 1 pulley ratio 1390 ltr/sec @ 6100 rpm

 

 

..................diameter (mm).........rpm.........pulley ratio....speed (ft/sec)

 

early 911................245..............6100.......... ..1.3 ..............334

 

76-77 5 blade..........245..............6100............1. 8...............462

 

SC.......... ...............226..............6100............1. 8...............426

.

930..........................245.............6100. ..........1.68...............431

 

964/993................... 279.............6100............1.6............... 468

 

993tt.........................279.............6100 ............1.8...............526

 

 

1965-74/75...... 110 mm crank..................95 mm fan pulley

1976-77... ........130 mm crank..................83 mm fan pulley

1978-79............130 mm crank... ..............80 mm fan pulley

1980-89............120 mm crank..................83 mm fan pulley

 

fan sizes / blades / air flow:

 

1965-74/75........245 mm / 11 pales.........1.3:1 ratio..1390 liters air/sec

1975/76- 77......245 / 5 pales..................1.8:1 ratio....1265 l/sec

1978-79............226 / 11 pales ...............1.8:1 ratio...1380 l /sec

1980-89............245 mm / 11 blade.........1.67:1 ratio...1500 l/ sec

964...............279mm / 12 pales......... 1.6:1 ratio..1010 l /sec (!)

 

And the best part:

 

An original 12-blade 964 fan uses only 8,1 hp at 6100 rpm!!

Link to comment

En nyt suoraan sanoisi niin. Puhaltimen siirtäminen pitkästä kutosbokserista lyhyeen nelosbokseriin on työläs juttu jos haluaa toimivan ratkaisun.

 

Vrt porschen OE puhallinkoteloa volkkaria varten tehtyyn puhallinkoteloon, useimmista näistä puuttuu sisältä ilmanohjaimet ja yleensä näissä myös ilma yritetään saada jyrkästi kääntymään alas heti puhaltimen jälkeen. Joskus näissä joku pytty käy kuumana ja taas joku jäähtyy hyvin.

 

Porsche originaali tyyppinen:

 

http://www.turbokraft.com/gallery/d/564 ... Shroud.jpg

Link to comment
Näin tuon auton tänään, oli melkein parempi kuin kuvissa :) Yllättävän siisti ja kompakti toteutus tuo 911 puhallinsysteemi, varsin tilaa tuova rakenne...hmmm..intercooler sen päälle / taakse :)

 

Hyvin mahtuis myös nyt ruisku, suuttimet sisäpuolelle kuten tässä:

 

 

Kiitoksia käynnistä ja siististä mittaripaneelista :)

 

Nämä Volkkariin suunniteltujen sarjojen puhaltimet on käsittääkseni tehty 964 mallin puhaltimesta, jonka halkaisija on koneistettu 240mm:iin ja tehty tuolle mitalle uusi kehys. Näin puhaltimen kuluttamaa energiaa on saatu vähennettyä ja joidenkin artikkelien mukaan virtausta parannettuakin, kun puhallin ei ole yrittänyt painaa ilmaa läpi enemmän kuin sitä mahtuu menemään.

 

Noissa flektikopissa on kyllä isoja eroja, ja mielestäni mm. CSP:n ja GWD:n myymä epoksikoppa on kyllä lujaa tekoa ja järkevästi muotoiltu ajatellen ilman jakautumista etu-/takasylintereille.

 

Tuolla jotain tietoa saksantaitoisille:

http://www.gwd-weiser.de/?page_id=247

Link to comment
  • 2 months later...

To GWD porsche puhallin vaikuttaa hyvältä, on kuitenkin testattu labrassa ja kehitetty edelleen. Minä taidan kans laittaa tuollaisen omaan pikkumoottoriin... :)

 

 

:

 

The Porsche-cooling, air flow measurements have shown that temperature and comparisons within a diploma thesis at the University of Applied Sciences in Düsseldorf is superior thanks to the improved efficiency by 20%, depending on the type of blower fan series.

 

Also, the power requirement of the Porsche cooling falls with 5 - 10 HP (3.7 - 7.4 kW) is less depending on the constellation of fans than with the standard cooling with beetle alternator. With special fan / outer ring combinations and smaller pulleys (which are only partially suitable for the competition) can be compared with the standard fan to get up to 15.5 hp (11.4 kW). All of these performance figures always refer to a speed of 6000 1/min. The much higher efficiency in certain Gebläseradkombinationen reasonable performance will not be linear, but proportional to the speed increases. This means that you can feel at half speed (3000 1/min) not even half the power increase, but significantly less. This fact illustrates that a Porsche fan conversion on the performance alone should be reserved for those who (is it interesting from 5.000 1/min), these high speeds can also use.

 

 

Why Porsche cooling?

 

Now to the facts, why the different GWD Porsche fan system so drastically from all other systems on offer.

 

First Material:

While most of the blow boxes are made of fiberglass, our products are treated with epoxy resin, which guarantees in spite of reduced wall thickness greater strength. Thus, the parts are more durable and less susceptible to cracks.

 

Second And form processing:

In addition to the exemplary processing of the blow box, stand be, and tension band Öleinfüllers these parts differ mainly in the form and function very positive compared to competing products.

 

We distinguish three different blower box sizes:

 

First 270 mm - created from the original model, suitable for all original Porsche outer rings with 270 mm outer diameter, tested air in the technical part of a thesis / University of Applied Sciences Düsseldorf

 

Second Record created as a low cost system for 260 mm-outer rings of third-party - 260 mm

 

Third 240 mm - very compact box fan with good airflow characteristics. Arisen from the need to make in order to combine central air filtration systems with a Porsche fan and can be mounted under a long hood without modification on the outer ring or bonnet to have.

 

The fan housing needs in its 3rd Thanks to its excellent level of evolution fit Anpasskorrekturen little while building. He has been optimized by incorporating the original cylinder wall to form the best air distribution. The associated series appearance in the cylinder and head region the Originalverblechungen both front and rear screw well (only for 270 fans). The fitting accuracy, especially in the cylinder head and spark plug region prevents unnecessary blowing of cooling air and thus increased head temperatures.

 

The deck, compact and fits perfectly, is screwed to the studs of the bracket in Lima. A separate closure plate covers the fuel pump opening.

 

The Öleinfüller is also kept compact and does not have its way through the blower housing Railways (air leakage). On-stand it sits right next to the flange ring blower. Both the flange and the filler cap are equipped with an effective rubber O-ring. Even in an angled shape with aluminum cover available.

 

The strap is made of stainless steel. The attachment to the support block does not require, as is sometimes customary to screw acrobatically gifted hands!

 

The outer ring is taken at 270 + 260er systems typically Porsche. In the 240 system is a cast, polished aluminum outer ring capable of using. The fan type "Carrera Style" is a 70 amp alternator golf use, while at the "Turbo-Style" fans generally 75 A-Porsche-light machines are used.

 

The throttle linkage, double ball bearings with integral spring, met with his pop-V2A highest standards. But it must be ordered separately.

 

Rely on our years of experience in Porsche fan and can check with individually advised by us.

 

 

 

 

 

 

Näin tuon auton tänään, oli melkein parempi kuin kuvissa :) Yllättävän siisti ja kompakti toteutus tuo 911 puhallinsysteemi, varsin tilaa tuova rakenne...hmmm..intercooler sen päälle / taakse :)

 

Hyvin mahtuis myös nyt ruisku, suuttimet sisäpuolelle kuten tässä:

 

 

Kiitoksia käynnistä ja siististä mittaripaneelista :)

 

Nämä Volkkariin suunniteltujen sarjojen puhaltimet on käsittääkseni tehty 964 mallin puhaltimesta, jonka halkaisija on koneistettu 240mm:iin ja tehty tuolle mitalle uusi kehys. Näin puhaltimen kuluttamaa energiaa on saatu vähennettyä ja joidenkin artikkelien mukaan virtausta parannettuakin, kun puhallin ei ole yrittänyt painaa ilmaa läpi enemmän kuin sitä mahtuu menemään.

 

Noissa flektikopissa on kyllä isoja eroja, ja mielestäni mm. CSP:n ja GWD:n myymä epoksikoppa on kyllä lujaa tekoa ja järkevästi muotoiltu ajatellen ilman jakautumista etu-/takasylintereille.

 

Tuolla jotain tietoa saksantaitoisille:

http://www.gwd-weiser.de/?page_id=247

Link to comment

Oikein bongattu :) Vappuajelulla oltiin tosiaan tänään ja mahtavasti oli autoja mukana letkassa tänä vuonna! Vanteet tuli tosiaan kiillotettua kevään aikana. Ei kylläkään ihan kokonaan, mutta puolat ja kehät kuitenkin. Oli kyllä aikamoinen savotta.

 

Auto kävi eilen Dreampixelsin studiokuvauksissakin, jonka Pohjoinen jaos lahjoitti palkintona viime kesäkauden päättäjäisissä. Kiitos vielä Raadille ja Dreampixelin Markolle ja Maaritille! Hauska kokemus ja varmasti aika harvinaislaatuinenkin. Tässä muutama kuva, joita sain jo tänään maistiaisiksi sähköpostiin. Täysin pimennetty, musta studio antoi mielenkiintoisia mahdollisuuksia erilaisille valaistuksille, ja saatiinpa yksi burn out-kuvakin aikaiseksi :D

post-2318-1388836452614_thumb.jpg

post-2318-13888364526359_thumb.jpg

post-2318-13888364526571_thumb.jpg

Link to comment

Pitää alkukesän aikaa tulla käymään vai tuletko sä täälläpäin käymään. Jos sais etenemään oman auton kesään mennessä reippaasti..

 

Alkukesästä pukkaa piharakennusprojektia, mutta kesän mittaan tulee varmasti sielläkin päin liikuttua. Mielelläänhän sinun projektia käväsis zoomailemassa:)

Link to comment
Paljon Peukkuja, hiano piili! Kymysys: mitäs tuo komplett system sisältää? kääntäjän kanssa lätkytin koko sivun mut ei aukee...

 

Kiitoksia!

 

Tuo on sama setti mitä CSP myy. Siellä näkyy kuvat.

 

http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ ... ort=0&all=

 

Lisäksi tuohon tarvii power pulley-hihnapyörän, kaasuvivuston sekä moottoritilan "takapellin/-muovin". Myös alkuperäisen öljynjäähdyttimen paikalle tarvitaan " oil block off plate".

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...