Hebster52 Posted November 15, 2008 Author Share Posted November 15, 2008 Nyvallin vaihdelaatikko on joku Hewlandin formula aski jossa on ulosotto etuakselillekin. Mikään VAG:n valmistama aski ei kestäny... Tässä yksi versio aiheesta.http://www.davesport.com/cgi-bin/davesport/old_bug.html Jep. Tuo sivusto on tuttu ja on ollu saman näköinen jo monta vuotta. :D Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 15, 2008 Author Share Posted November 15, 2008 Kestääkö se 25hv koneelle? Quote Link to comment
Timppa Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 bniinno, jos tollasille hevoille etsii, eikö joku ransun lodju menis hyvin? Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 16, 2008 Author Share Posted November 16, 2008 Sekin on liian iso/painava. :D Quote Link to comment
HSuomi Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 http://www.nettiauto.com/2224486 tosta Quote Link to comment
aki Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 off topic: Koleat slottivanteet, onko kenelläkään tietoa valmistajasta/kokovaihtoehdoista. Siis nimenomaan 5x130 pulttijaolle? http://www.nettiauto.com/2224486 tosta 1 Quote Link to comment
Guest Kokkis Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 Tunaverken AB, Eskilstuna. Valmistettu 80-luvun alussa. Mulla on pari huonoa. Näin jälkeenpäin ajatellen, erikoista miten paljon hienoja kilpa-autoja rikottiin rallicrossissa: erilaisia Porscheja, Lancia Stratoksia, Alpineita, 80-luvun B-ryhmäläisiä ym. Joko palkintorahat olivat silloin todella kohdallaan tai kalustolla ei nähty olevan juuri muuta arvoa. Quote Link to comment
Roope Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 Tunaverken AB, Eskilstuna. Valmistettu 80-luvun alussa. Mulla on pari huonoa. Näin jälkeenpäin ajatellen, erikoista miten paljon hienoja kilpa-autoja rikottiin rallicrossissa: erilaisia Porscheja, Lancia Stratoksia, Alpineita, 80-luvun B-ryhmäläisiä ym. Joko palkintorahat olivat silloin todella kohdallaan tai kalustolla ei nähty olevan juuri muuta arvoa. muistakseeen jostain vanhasta lehestä luin noista b-ryhmän rallicross autoista niin siinä sanottiin että ne otti muotit niistä alkuperäisistä koreista ja laittoi talteen että voi sitten entisöidä kun ei enään rossia ajeta. Quote Link to comment
Guest Posted November 17, 2008 Share Posted November 17, 2008 Niin, esimerkiksi Mäkelä Autotuningin entisöimä Lancia Delta S4 on auton omistajan sanomisia muistellen juurikin Alamäki / Lähteenmäki ajoneuvo. On nyttemmin siis palautettu jopa parempaan kuntoon kuin mitä 'uutena' on ollut. Hintakin toki sen mukainen, vähän alle 500.000e.... Ja kyllä melko paskasta tämäkin oli taiottu taas ehjäksi. Takaisin aiheeseen palatakseni tuollainen noin 2000cc 911-ohc -kantinen T-1 pohjainen boxer luovutti jo 70-luvun lopussa/80-luvun alussa ainakin erään Itävaltalaisen nettisivuston mukaan varsin kunnioitettavia teholukemia... 230+hv@8000 tuollaisesta moottorista lienee ihan kohtalainen saavutus jo ko. aikana? Tämä taisi olla Höbartin tekele Herbert Breitenederin kuljettamaan Kuplaan. Quote Link to comment
Guest vw poika Posted November 21, 2008 Share Posted November 21, 2008 Tietääkö kukaan onko tuo artikkelissa mainittu Niittymäki Järvenpääläinen. Muistaakseni vanhan koulukaverin faija ois juurikin tuon niminen, ja poika Niko ajaa myös sprinttejä kuplalla... niko niitymäki ajoi kuplalla sprinttejä .nytttemmin ajanut mk1 escortilla.hänen isän nimi on risto niittymäki.sellanen valkoinen kupla 2.5l sumppu boxerilla.ja erittäin siisti oli se kupla Quote Link to comment
Guest metyme Posted December 26, 2008 Share Posted December 26, 2008 Tosta linkistä vois olla vähän apua: http://www.aichlseder.info/d_index.htm Quote Link to comment
Guest mäksä Posted December 28, 2008 Share Posted December 28, 2008 Paikallisia volsuja Quote Link to comment
Guest Posted October 21, 2011 Share Posted October 21, 2011 Tuollainen raina juutuupissa aihetta sivuten. http://www.youtube.com/watch?v=Gv8mD1GtbwM Quote Link to comment
T.Kleimola Posted October 21, 2011 Share Posted October 21, 2011 kappas,siinähän oli tutun näkönen koppa... Quote Link to comment
jori Posted October 22, 2011 Share Posted October 22, 2011 Oisko tuo yksi niistä norjalaisten tai ruottalaisten ohjuksista? http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,14725.0.html Mielenkiintoisen näköistä... Quote Link to comment
Guest Posted October 22, 2011 Share Posted October 22, 2011 Toinenkin pikapala katsottavissa. http://www.youtube.com/watch?v=8mn6d458nhE Quote Link to comment
Guest Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 Muistaakseni joskus -80 luvun alussa oli VM:ssä juttu Juha Miettisen mestaruus kuplasta,otsikolla Kestomestarin puhallinkone..? Se oli VW boxerilla varustettu,ja n.2 litranen. Sylinteriputkien sanottiin olevan "seitin ohuet".. Tehoa oli muistaakseni n.240 hp. Ja tämä oli aikaan ennen nelikkoja. Hyrylä UA:n Timo Virtanen ja Seppo Niittymäki,sekä Pauli Silvennoinen ajoivat kaikki turbo kuplilla,ja ne olivat noin 270-290 hp. Virtanen oli monin kertainen suomen mestari. Virtasen pääsponssi oli Salama akut. Silvennoisella Autoparikka. Käsittääkseni nämä herrat eivät ikinä ajaneet 4WD kuplilla. Vaan siirtyivat Virtanen Audiin,ja Niittymäki Porscheen. Hemmo Salosella tais olla ainoa Kupla nelikko,joka oli ruiskulla ja Kompressorilla...?? Tilavuutta oli 2.4 Litr. En sata varma. Ruotsin ja suomen 4WD kuplat oli kaikki saman kaavan mukaan tehty,Posson loota,Bemarin etuperä,Saabin vapaa kytkimellä,ja Golfin tai Passatin hammastanko ohjauksella. Takaveto aikaan Hyrylän miesten Kuplien alusta oli "lähes" vakio. Iskarit oli Bilsteinin valmistetta,jousitus vakio. Ja kaikki oli 1302 mallia. Valokuvia mulla on niistä autoista muutama,kuvattuna Kouvolan tykki crossissa. Salonen ja Leif Nyval taisvat olla viimiset kupla kuskit suomessa. Syntyi luokka KRC,jossa selvää jälkeä teki Jorma Viitala VW 411:lla Vapaasti hengittävä typ 4 ja n2.5-2.8 litrasena,koneen koko riippui käytettävistä lisäpäinoista,jotta luokan minimi paino täyttyi. Saa kertoa,jos muistaa jotakin muuta asian tiimoilta. Tai löytää lehti juttuja. Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 31, 2011 Author Share Posted October 31, 2011 Nyvallilla oli viimeisessä vaiheessa joku Hewlandin "crashbox" malli jossa vaan heitettiin vaihteesta toiseen ilman kytkintä. Quote Link to comment
Guest Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 http://ahvenistonfanisivut.com/vm/Ralli ... 201982.pdf Vanhaa juttua. Tämän mukaan Virtasen ATS kupla ja Sivennoisen Autoparikka kupla ovat 2 litrasia ja 270 heppasia. Quote Link to comment
Guest Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mikae ... le1985.jpg Tuossa Ruotsalaisen Mikael Nordströmin yli 500 hp nelikko kupla. Tästä sekä Örjan Wahllundin samanlaisesta kuplasta on juttua kirjassa VW Beetle in motorsport. Kirjoittajana on muistaakseni Keith Seume. Nyt en pysty varmistamaan,koska en jostain syystä löydä sitä kirjaa hyllystäni. Perkl... Nämä kaksi hemmoa oli ns.viimiset mohikaanit. Joku norjalainen ajoi vielä -90 luvulla kisaa 350 heppasella 4x4 kuplalla,jossa oli vesi boxeri. Tämäkin siinä kirjassa mainittuna. Quote Link to comment
Guest Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 Hebster sanoi tuosta Hewlandin lootasta,Tässä sen nyky versio. FT 200 Suorakytkentä aski. Aichlseder tiimi mm. Käyttää tätä. http://www.hewland.com/svga/ft200.html Osoitteessa www.vw1303s.at on hienoa in-caria niiden hopeisesta 2.7 litrasesta slalom ässästä. Tuo Hewlandi on aika hieno loota.... Quote Link to comment
Guest Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 Tossa juutuupi pätkä siitä askista. Quote Link to comment
Guest Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Videota -85 finaaleista. Hienosti se Nordströmin kupla kulkee... Vastassa kuitenkin ns. Superautoja... http://www.youtube.com/watch?v=Ahmk22UQN7o Quote Link to comment
Guest Posted November 2, 2011 Share Posted November 2, 2011 Korjaus... Sen verran löpisin omiani,että Seppo Niitymäki ei ajanut kuplalla,vaan Escortilla.. Se oli Risto Niittymäki,joka ohjasti turbo kuplaa... Quote Link to comment
Guest Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 Morjens! Olen newbienä täällä mut jos jotakuta vielä kiinnostaa otsikon laitteet niin tässä olis speksejä Salosen Hemmon kuplasta (Olin teinipoikana aina tallilla kun tuota rakennettiin ;). ), eli: lohko oli 411:sta,kuivasumppu, männät wisecon( malli oli jonkun prätkän kiihdytyspyörä versiot..), kampiakseli, veivit ja nokka Okrasan ( Pulju taitaa nykyään tuntea nimen Oettinger..)sylinteri putket oli jotkut erikoisvalmisteiset ja tosiaan niinkuin täällä joku jo jo totesi niin ohutseinäiset olivat. Iskutilavuus oli 2,3l. sylinterikannet eivät koskaan kestäneet ahtamista kunnes yksi tuttu Finnairilta ameriikan reisullaan bongasi paikallisen kuplavirittämön josta löytyi "billet" kisakäyttöön tarkoitetut kannet, johan rupesi kestämään. venttiilit ja kanavat noissa kansissa olivat valtavat verrattuna originaaleihin. Turbo oli modifioitu iso Rotomaster. Ruiskuna oli 500:n V8 Mersun ruisku, mallia "löylykauha". suuttimia oli täten käytössä 2/sylinteri. Välijäähdytin oli tuohon suunniteltu, siis billetti osa sekin. Vaihdelaatikkona Porsche 911 ns. iso loota johon teetettiin voiman ulosotto; valimossa mallin mukaan päätykappale jossa oli laakerointi ja laippa-akseli. tuo yhdistyi spooreilla vaihteiston pääakseliin. tämän jatkeeksi sitten teetettiin kardaani. etuperä oli BMW 520:sta. etutolpat golfin säädettävät kisamallit. etuvetaritkin piti tehdä: sisänivelet bemarin ja ulkonivelet golfin. saatiin vielä asennettua vielä alkeellista moottorin ohjaus elektroniikkaakin, Saabin systeemi jolla ohjattiin bensan painetta ahdon mukaan. tämä siksi ettei ahtojen noustessa mennyt laihalle.( muutamat männät sulatettiin ja sylinteriputket halkaistiin ennenkuin tuo keksittiin...) Ahtoja oli 1,5- 1,7 bar:ia ja käytössä oli myös "tappokahva" startteihin eli hana kiinni ja täydet ahdot... 2bar??? Oli aivan kauhea laite ajaa, sen verran sitä kokeilin kun ikää ei ollut riittävästi vielä kisoihin. Meillä ei olut tuota saabin vapaakytkin viritelmää käytössä ollenkaan, joten oli aika vikuri vekotin. alla vielä linkki videoihin jotka latasin juutuubiin taannoin. Auto myytiin 80-90 lukujenvaihteessa kun Hemmo siirtyi Audiin. Auto matkasi Turun seudulle, ostajan nimeä en enää muista. Oliskohan vielä tallessa?? Quote Link to comment
PZQ Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 5.6-2016 Hyvinkää Tämän ex-Timo Virtanen rotomaster ahdetun rallicross kuplan kyyti on huimaa !! Kiitos RX-Team Susilinna ! -Pete- 2 Quote Link to comment
PZQ Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 80 luvun paistoa olevat etu Avonit ei menoa haitannut :) Veikkauksia paljonko aikaero tämän päivän RX-4wd Minille / kierros? -Pete- Quote Link to comment
Roope Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Oliko all in kierros jos oli niin 2sekkaa Quote Link to comment
Guest a-p Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Nyt on auton ulkonäkö mun makuun, ei ole vedetty tonttiin niinku nykyisin lähes kaikki rakennetut kulkupelit. (Ja tiedän ettei krossi autoa voikkaan laskea tonttiin) Quote Link to comment
PZQ Posted June 12, 2016 Share Posted June 12, 2016 (edited) 1984 European rallycross Ahvenisto, selostus Juha Jokinen https://www.youtube.com/watch?v=dwOuFPtbYo0 https://www.youtube.com/watch?v=hwA0NbY6yMY https://www.youtube.com/watch?v=_v-jKCPvo3M -Pete- Edited June 12, 2016 by PZQ Quote Link to comment
Guest jansix Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 yksi tämmönen vanha Sune janssonin tekemä vanha krossi kupla projekti on tallissa. puutteita on toki, kone ja vaihteisto. ostin toki laitteen talteen. tarkoitus laittaa jonkimoiseen ajo kuntoon. prssen 4wd vaihteistosta otn vihjeitä vastaan jos jollain on tietoa. tv janne Quote Link to comment
ARTO Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Näistä olis kiva tietää enemmän. Viimeisimmät omat näkö ja kuulohavainnot on joltain miekka ja kirves vuodelta vaalan Happy beach sprinteistä jossa 1303 4wd kisaili. Aika hätäiseen poistui viivalta, mutta ainakin tässä rakennelmassa ajokäytös oli aika vikuria. Kaitpa näistä jokainen oli omanlaisensa ja varmasti pyöränkulmatkin saaneet useasti osumaa:) Quote Link to comment
Guest jansix Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 tämäki auto on 90 luvulla puoliväli jälkeen ollu häppärillä muistaaksen 1996 ekakerran ja sen jälkee keltasena, näkyy noilla juutube videoilla. tv janne Quote Link to comment
Guest jansix Posted November 26, 2016 Share Posted November 26, 2016 rossi kupla koppa on nyt puhallettu, hitsattu ja maalattu, aika tiivis oli liki pariviikkonen rupeema tuon kimpussa, korissa näkyy koko ajettu entinen elämä. jos siitä oisi halunnu viimesenpäälle niin vaihtoon se oisi menny nyt siinä näkyy miten autot on tehty aikonaan, yli entisöintiä en ruvennu tekemään. tolpat tukivarret, jarrut, ojaus pedalbox, yms, asennettu huollettuna paikollee. seuraavaksi etuperä yms työn alle. tv janne Quote Link to comment
x-pj Posted November 26, 2016 Share Posted November 26, 2016 rossi kupla koppa on nyt puhallettu, hitsattu ja maalattu, aika tiivis oli liki pariviikkonen rupeema tuon kimpussa, korissa näkyy koko ajettu entinen elämä. jos siitä oisi halunnu viimesenpäälle niin vaihtoon se oisi menny nyt siinä näkyy miten autot on tehty aikonaan, yli entisöintiä en ruvennu tekemään. tolpat tukivarret, jarrut, ojaus pedalbox, yms, asennettu huollettuna paikollee. seuraavaksi etuperä yms työn alle. tv janne Kuvia! Quote Link to comment
ARTO Posted November 26, 2016 Share Posted November 26, 2016 Kuvia! Ehdottomasti!! Quote Link to comment
wp Posted November 26, 2016 Share Posted November 26, 2016 (edited) Yksi krossiauto lisää löytyy myös sukulaismiehen tallista, takavetoinen Porschen laatikolla ja moottorina aluperin joku 74-78 iskuinen / 87mm porauksinen typ1 Rotomasterilla ja 45mm DCOE Weberillä. Porschen omalla kuivasumppusäiliöllä, 4x130 jakoiset levyjarrut joka nurkassa ja 4 x Bilstein alustalla. Historia autosta kolmen edellisen omistajan osalta on tiedossa, sitä aiemmat vaiheet olisi vielä tarkoitus selvittää tarkemmin. Auto oli erityisen menestyksekäs jääradalla kun ajettiin vielä pitkillä piikeillä, viimeisimmäksi autolla on ajettu rallisprinttiä 90-luvun alussa typ4- moottorilla (71x103). Kori on oikaistu ja maalattu v. -94 alkuperäiseen väriinsä ja ollut varastoituna siitä saakka lämpimässä tallissa. Alkuperäistä moottoria on muokattu nykyistä edeltävän omistajan toimesta, poraus on muuttunut suuremmaksi mäntien saatavuuden takia. Runkomoottori on kokonaisena varastossa eikä siihen ole koskettu sitten 90- luvun joten tarkempaa tietoa sen komponenteista ei ole toistaiseksi. Jos vapaa-aika antaisi joskus myöden niin olisi mielenkiintoista perehtyä voimanlähteeseen hieman tarkemmin. Kuvia ei valitettavasti ole, kaikki auton entistäminen on tehty ennen digikameroita mutta katsotaan saisiko räpsittyä... Edited November 26, 2016 by wp Quote Link to comment
Guest jansix Posted November 26, 2016 Share Posted November 26, 2016 nyt on fasepookissa kuvia rossikupla tämänhetkisestä tilasta. kuvissa näkyy millanen se oli kun 80 luvulla ruotsin katsastus kortissa. alkupään kuvat on toisesa kamerasa jonka väli kaapeli on hukasa. ja osete on: jannen vene ja kone kiitos jos kävit katsomasa. Quote Link to comment
metake Posted November 26, 2016 Share Posted November 26, 2016 Ja tässä suoraan linkitettyinä: 2 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.