-AP- Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 Mietitäänpä tällaista, että jos moottorin suurin sallittu iskutilavuus on 2050 cc, niin millä isku-poraus -yhdistelmällä saadaan tehokkain, vääntävin, kestävin ja jäähtyvin VW-ilmaboxer-moottori? 94x69 ? 92x69 ? 90,5x78 ? Jotain muuta ? Vai mennäänkö Nelkkuun ...? Quote Link to comment
Guest Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 Noin niinkuin ihan yleisellä tasolla nelitahtimoottorista keskusteltaessa voisi sanoa että pitkä isku = hyvä vääntö ja lyhyt isku = korkea huipputeho. Täytyy kuitenkin muistaa että vääntö on se millä kadulla ajetaan. VW-bokserin isku on niin lyhyt että stroukkerissa tuskin tulee niitä käynnistyvyysongelmia yms. mitä joissain ilmajäähdytteisissä kaksisylinterisissä moottoreissa joissa jopa 118 mm iskuja. Quote Link to comment
Tutkija Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 92X76 myös yksi vaihtoehto Quote Link to comment
Racing Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 Kun kuitenkin tekstistä arvattavissa että kilpakäyttöön tulee,niin miksei samalla golfin koneesta,tulee parempi ja kestävempi+vääntö laajemmalle alueelle. Quote Link to comment
Guest vilho Posted June 3, 2010 Share Posted June 3, 2010 Lainaan Maherin setää cal-look.no forumilta: Increasing bore and reducing stroke delivers two significant benefits to a high rpm race engine… the shorter stroke reduces piston speed and the larger bore makes room for bigger valves….. Imagine a theoretical drag race series dictating a maximum capacity of 2276cc (normally 82mm x 94mm). If the rules allow any combination of bore and stroke I’d be looking at say a 101.6mm bore rather than 94mm, and reducing stroke from 82mm to 70mm (2270cc). A set of suitably modified 101.6mm heads would easily outflow anything you could fit on a 94mm bore engine. Second major gain is a reduction in piston speed. At 7000rpm, an 82mm stroke motor has an average piston speed of 3766 feet per minute. Reduce stroke, the piston has less distance to travel in the same time and speed falls to 3215 feet/min for the 70mm crank at the same rpm. Therefore higher rpm is on the cards with the 70mm stroke and the bigger ports and valves of the 101.6mm heads can make some serious power, assuming they’re teamed up with suitable cam, induction, exhaust etc Horsepower lost to friction is also a factor with approx 75% of an engine's friction hp being caused by ring to cylinder contact. The reduction in stroke more than offsets the extra contact area of the larger diameter rings so more power is being used to turn the engine than being lost as heat. Currently there’s no real incentive to persuade someone to build a short stroke, big bore n/a engine because having a higher bhp/litre ratio isn't going to win you the race if the guy in the next lane has more total bhp. But if you're looking to maximise bhp/litre, IMO this would be the route to explore. Quote Link to comment
-AP- Posted June 3, 2010 Author Share Posted June 3, 2010 Kilpakäyttöön. Vesi ei ole vaihtoehto. (Lukekaapas herrat otsikko tuolta sivun ylälaidasta ...) Quote Link to comment
Anssi Posted June 3, 2010 Share Posted June 3, 2010 Mä en tiedä aiheesta mitään mutta tulee vaan mieleen että olisko noi vw:n ja porschen insinöörit osanneet valita iskut ja poraukset ainakin sen väännön ja kestävyyden kannalta kun suunnittelivat bussin moottoreita? Niissähän on menty kronologisessa järjestyksessä seuraavasti: 66*90, 66*92, 71*94, 69*94 , 76*94 Eiköhän siellä kuitenkin ole nelkkua ja wasseria suunniteltaessa ole ollut melko vapaat kädet valita sopiva yhdistelmä? Quote Link to comment
mikan Posted June 3, 2010 Share Posted June 3, 2010 Paksuseinäinen 88 putki ja 84 isku = 2044 ccm. Sit pitäis vielä olla matala mäntä ja sopivan mittainen veivi. 88:n reikään kait menee riittävän kokoisen venat kuitenkin. :-) Oikeesti valitsisin noista 90,5 x 78. Tästä olis voinut tehdä äänestyksen... t. Mika Quote Link to comment
Guest vilho Posted June 3, 2010 Share Posted June 3, 2010 Suomeksi: Mahdollisimman iso putki=isommat venttiilit ja hitaampi mäntä. Miinukset: -iso mäntä painaa -> AP lähettää ämpärillisen rahua J&E:lle -isot venttiilit painaa -> titaani 94mm männät lienevät suurin ja kustannustehokkain realistinen koko. 74 mm akseli offsettiin ->73,75*94=2048mm2 Se on sitte siinä. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted June 3, 2010 Share Posted June 3, 2010 Helppo ja kestävä vaihtoehto olisi myös 92 "paksuseinämät" ja 76 kampura jotka molemmat löytyy (netti)kaupan hyllyltä -> 2021cc. Mutta onhan se ratkaisuna vähän tylsä jos nyt ei ihan tyypillisin. Koska tehomoottoriin tarvitsee kuitenkin karmean nokan, dynaaminen puristus pienenee, jos tähän kombinoidaan tosi-isot venttiilit -> iso palotila, voi olla ongelmallista nostaa puristuksia riittävän korkealle ellei vähennetä sit venttiilin nousua tai loveta julmasti mäntää. Quote Link to comment
Marko Posted June 3, 2010 Share Posted June 3, 2010 Noista itse valitsisin 78x90,5 ja osia kaupanneena jonkin näkönen näppituntuma on siitä että aika moni muukin käyttää samaa komboa. Quote Link to comment
Ketsa Posted June 3, 2010 Share Posted June 3, 2010 Ääni Vilhon isoille venttiileille (eli 94 mäntä) kun kerran kilpamoottorista kyse. Quote Link to comment
mikko k Posted June 3, 2010 Share Posted June 3, 2010 Vilhon ja Ketsan kanssa samaa mieltä. Quote Link to comment
HSuomi Posted June 3, 2010 Share Posted June 3, 2010 Mulla on 92x75 ja oon tyytyväinen. Kokemusta ei kylläkään ole muista yhdistelmistä mut tää ainakin on pelannu hyvin. 174hp normi kansilla ja remmillä. Quote Link to comment
ARTO Posted June 3, 2010 Share Posted June 3, 2010 Ei isoja venoja vaan vääntöä eli konekokoa 90,5-78 äänestin ja perusteluita... vaihteistona varmaankin 4-pykäläinen, jolloin laaja käyttökelpoinen vääntö eduksi ja helpottaa tehokasta ajamista. Kuplan tai muu volkkarin työntötankokone helpompi tehdä pienempikierroksiseksi vääntökoneeksi kuin tehokkaasti +8000r/min laulavana. Samoin kun max kierrokset pysyy matalampana, ei tartte liioitella megajäykkien venajousien kanssa jotka itsessään tekee lisävastusta koneen pyörimiseen tai siihen tarvittavaan voimaan eli sisäiseen tehohäviöön ja vähemmän jäykät jouset, teoriassa ja käytänössä vähemmän lämpötuottoa kansiin. Samalla venakoossa pysytään järkevissä lukemissa, esim 40mm imuvenan/istukan kautta mahtuu virtaamaan paljon hevosvoimia eli paljon energiaa kansiin. Samaten pienempi mäntä ja vähemmän painoa. Toisaalta Mikanin ehdottama 88*84 mielenkiintoinen vaihtoehto... Quote Link to comment
Guest Mikal Posted June 3, 2010 Share Posted June 3, 2010 Mulla on 92x75 ja oon tyytyväinen. Kokemusta ei kylläkään ole muista yhdistelmistä mut tää ainakin on pelannu hyvin. 174hp normi kansilla ja remmillä. Nätisti on tehoa, millä nokalla konees on? Mulla kans 92x76, w120 ja 1.25 keinut tuntuu hiukan liian alavääntöseltä. Quote Link to comment
HSuomi Posted June 3, 2010 Share Posted June 3, 2010 Siinä on ihan tolle koneelle vartavasten teetetty nokka. Muistaakseni joku tamperelainen tiedemies sen teki. Alle 2500rpm on melko tiedoton kone. Quote Link to comment
PZQ Posted June 4, 2010 Share Posted June 4, 2010 Jos tätä saisi lainata niin, itseä kiinnostaisi saada samaa tietoa 82mm iskulla. 90.5 x 82 ? 92 x 82 ? 94x82 ? Tavoitteena saada suht tehokasta, ja jokseenkin luotettavaa konetta pakun persuksiin. Quote Link to comment
mikko k Posted June 4, 2010 Share Posted June 4, 2010 Suomeksi:Mahdollisimman iso putki=isommat venttiilit ja hitaampi mäntä. Miinukset: -iso mäntä painaa -> AP lähettää ämpärillisen rahua J&E:lle -isot venttiilit painaa -> titaani 94mm männät lienevät suurin ja kustannustehokkain realistinen koko. 74 mm akseli offsettiin ->73,75*94=2048mm2 Se on sitte siinä. Tämän mukaan kannattaa mennä. Jos on rahnaa mitä poltella, niin sitten 95mm männät. Tosin se laskee jonkin verran kestävyyttä. Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted June 11, 2010 Share Posted June 11, 2010 Ei rallikoneessa se pelkkä teho vaan se suuri vääntö ja käyttöalue jotta ajettavuutta sekä kurveista ulos lähtemistä saadaa. 74 cromo vastapainokammesta VW kauloilla hiottaa vaikka Possun kauloille 53mm pikkasen iskua lyhemmäksi 73,7mm ja 94 Wisecot tai JE tms... 4000-7500 aleen ku saa toimimaan kunnolla ja vaihteiston sen mukaan niin kyllä sitä kulkua saa mutta sitte ne jarrut ja iskarit het vimpanpäälle kuntoon..... ai niin Historic... Quote Link to comment
-AP- Posted June 11, 2010 Author Share Posted June 11, 2010 Tässä topicissa ei puhuta Historicista vaan rallisprintistä/autokrossista ... Quote Link to comment
mikko k Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 Mullakin oli kuvitelma jostain historic-pelistä... Nythän ei sitten ole muuta vaihtoehtoa kuin suunnilleen "all out"!! Tilavuus maksimiin, parhaat kannet mitä rahnalla saa, eli MS230:set. Niissä mukana saa parhaimman jäähdytyksen. Puristussuhde luokkaa 11-12:1 ja sopiva nokka tähän yhdistelmään. Avot, siinähän se!! ;-D Ps. Jos on rahnaa polttaa, niin LN Engineeringin nikkiet+JE:t, niin olis sylttyjenkin jäähtyminen hoidossa... Quote Link to comment
metake Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 Ja jos puhutaan autokrossista niin hiiteen se volkkarin boxeri sieltä takakontista ja jotain vakavasti otettavampaa tilalle :) Quote Link to comment
-AP- Posted June 13, 2010 Author Share Posted June 13, 2010 Hisset on max 1600 (tai 1500) ellei nyt sitten Nelostyypillä ajella, sekä vakioakselit ja -kannet. Tää juttu on eri juttu eli näin se mielenkiinto heittelehtii jutusta toiseen ... Quote Link to comment
-AP- Posted June 13, 2010 Author Share Posted June 13, 2010 Ja jos puhutaan autokrossista niin hiiteen se volkkarin boxeri sieltä takakontista ja jotain vakavasti otettavampaa tilalle :) Jos näin ajatellaan, niin sittenhän tarina menee: "Hiiteen se Volkkari sieltä tallista ja vakavasti otettavampi MR2 tilalle" ... Ilmavolsu on Ilmavolsu ja piste. ;-) Quote Link to comment
metake Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 Ja jos puhutaan autokrossista niin hiiteen se volkkarin boxeri sieltä takakontista ja jotain vakavasti otettavampaa tilalle :) Jos näin ajatellaan, niin sittenhän tarina menee: "Hiiteen se Volkkari sieltä tallista ja vakavasti otettavampi MR2 tilalle" ... Ilmavolsu on Ilmavolsu ja piste. ;-) Aika hyvin se Kukkolan kolkki näky Hyvinkäälläkin antavan vastusta MR2:ille. Kaali-Kallen kupla taasen ei... Quote Link to comment
ARTO Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 Kukkolailla erimerkkisen moottori jos en väärin muista Quote Link to comment
-AP- Posted June 13, 2010 Author Share Posted June 13, 2010 Viiatti ... ;-) http://jarppeteam.suntuubi.com/?cat=11 Quote Link to comment
mikko k Posted June 15, 2010 Share Posted June 15, 2010 Ilmajäähyboxerista kysellään ja porukka tarjoo jotain vääränmerkkisiä vesijäähyjä... Luetun ymmärtämisessä jotain vikaa... ;-) Quote Link to comment
-AP- Posted June 15, 2010 Author Share Posted June 15, 2010 Kyllä viikonlopun kesämyrsky sai päät pahasti sekaisin ... Oliko tämä joku Gruppo Fiat Finlandia -Palsta? ILMAA! Quote Link to comment
Guest Posted June 15, 2010 Share Posted June 15, 2010 porsche 3,2l ilmaboxeri, tehokas ja ilmavaiva jos siis siitä kiinni :DD Quote Link to comment
mikan Posted June 15, 2010 Share Posted June 15, 2010 porsche 3,2l ilmaboxeri, tehokas ja ilmavaiva jos siis siitä kiinni :DD Millä reseptillä siitä tulee 2050 ccm? Pari pyttyä pois käytöstä olis jo aika liki. :-) t. Mika Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted June 18, 2010 Share Posted June 18, 2010 http://www.jpmotorsport.se/ Kysykää tuolta millasen koneen pitäis tehä 2050cc ilma boxer kisailua ajatellen ja valmistaminen alkakoon. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.