Jump to content

Teho-spekulaatiota ...


Mikä isku/poraus -yhdistelmä paras max 2050 cc ?  

40 members have voted

  1. 1. Mikä isku/poraus -yhdistelmä paras max 2050 cc ?

    • 94 x 69
      5
    • 92 x 69
      2
    • 92 x 76
      11
    • 90,5 x 78
      18
    • Typ 4
      1
    • Joku muu
      5


Recommended Posts

Mietitäänpä tällaista, että jos moottorin suurin sallittu iskutilavuus on 2050 cc, niin millä isku-poraus -yhdistelmällä saadaan tehokkain, vääntävin, kestävin ja jäähtyvin VW-ilmaboxer-moottori?

 

94x69 ?

92x69 ?

90,5x78 ?

Jotain muuta ?

 

Vai mennäänkö Nelkkuun ...?

Link to comment

Noin niinkuin ihan yleisellä tasolla nelitahtimoottorista keskusteltaessa voisi sanoa että pitkä isku = hyvä vääntö ja lyhyt isku = korkea huipputeho. Täytyy kuitenkin muistaa että vääntö on se millä kadulla ajetaan. VW-bokserin isku on niin lyhyt että stroukkerissa tuskin tulee niitä käynnistyvyysongelmia yms. mitä joissain ilmajäähdytteisissä kaksisylinterisissä moottoreissa joissa jopa 118 mm iskuja.

Link to comment
Guest vilho

Lainaan Maherin setää cal-look.no forumilta:

 

Increasing bore and reducing stroke delivers two significant benefits to a high rpm race engine… the shorter stroke reduces piston speed and the larger bore makes room for bigger valves…..

 

Imagine a theoretical drag race series dictating a maximum capacity of 2276cc (normally 82mm x 94mm). If the rules allow any combination of bore and stroke I’d be looking at say a 101.6mm bore rather than 94mm, and reducing stroke from 82mm to 70mm (2270cc). A set of suitably modified 101.6mm heads would easily outflow anything you could fit on a 94mm bore engine.

 

Second major gain is a reduction in piston speed. At 7000rpm, an 82mm stroke motor has an average piston speed of 3766 feet per minute. Reduce stroke, the piston has less distance to travel in the same time and speed falls to 3215 feet/min for the 70mm crank at the same rpm. Therefore higher rpm is on the cards with the 70mm stroke and the bigger ports and valves of the 101.6mm heads can make some serious power, assuming they’re teamed up with suitable cam, induction, exhaust etc

 

Horsepower lost to friction is also a factor with approx 75% of an engine's friction hp being caused by ring to cylinder contact. The reduction in stroke more than offsets the extra contact area of the larger diameter rings so more power is being used to turn the engine than being lost as heat.

 

Currently there’s no real incentive to persuade someone to build a short stroke, big bore n/a engine because having a higher bhp/litre ratio isn't going to win you the race if the guy in the next lane has more total bhp. But if you're looking to maximise bhp/litre, IMO this would be the route to explore.

Link to comment

Mä en tiedä aiheesta mitään mutta tulee vaan mieleen että olisko noi vw:n ja porschen insinöörit osanneet valita iskut ja poraukset ainakin sen väännön ja kestävyyden kannalta kun suunnittelivat bussin moottoreita? Niissähän on menty kronologisessa järjestyksessä seuraavasti: 66*90, 66*92, 71*94, 69*94 , 76*94

 

Eiköhän siellä kuitenkin ole nelkkua ja wasseria suunniteltaessa ole ollut melko vapaat kädet valita sopiva yhdistelmä?

Link to comment

Paksuseinäinen 88 putki ja 84 isku = 2044 ccm. Sit pitäis vielä olla matala mäntä ja sopivan mittainen veivi. 88:n reikään kait menee riittävän kokoisen venat kuitenkin. :-)

 

Oikeesti valitsisin noista 90,5 x 78. Tästä olis voinut tehdä äänestyksen...

 

t. Mika

Link to comment
Guest vilho

Suomeksi:

Mahdollisimman iso putki=isommat venttiilit ja hitaampi mäntä.

 

Miinukset:

-iso mäntä painaa -> AP lähettää ämpärillisen rahua J&E:lle

-isot venttiilit painaa -> titaani

 

94mm männät lienevät suurin ja kustannustehokkain realistinen koko.

 

74 mm akseli offsettiin ->73,75*94=2048mm2

 

Se on sitte siinä.

Link to comment

Helppo ja kestävä vaihtoehto olisi myös 92 "paksuseinämät" ja 76 kampura jotka molemmat löytyy (netti)kaupan hyllyltä -> 2021cc. Mutta onhan se ratkaisuna vähän tylsä jos nyt ei ihan tyypillisin.

 

Koska tehomoottoriin tarvitsee kuitenkin karmean nokan, dynaaminen puristus pienenee, jos tähän kombinoidaan tosi-isot venttiilit -> iso palotila, voi olla ongelmallista nostaa puristuksia riittävän korkealle ellei vähennetä sit venttiilin nousua tai loveta julmasti mäntää.

Link to comment

Ei isoja venoja vaan vääntöä eli konekokoa 90,5-78 äänestin ja perusteluita...

 

vaihteistona varmaankin 4-pykäläinen, jolloin laaja käyttökelpoinen vääntö eduksi ja helpottaa tehokasta ajamista.

 

Kuplan tai muu volkkarin työntötankokone helpompi tehdä pienempikierroksiseksi vääntökoneeksi kuin tehokkaasti +8000r/min laulavana. Samoin kun max kierrokset pysyy matalampana, ei tartte liioitella megajäykkien venajousien kanssa jotka itsessään tekee lisävastusta koneen pyörimiseen tai siihen tarvittavaan voimaan eli sisäiseen tehohäviöön ja vähemmän jäykät jouset, teoriassa ja käytänössä vähemmän lämpötuottoa kansiin.

 

Samalla venakoossa pysytään järkevissä lukemissa, esim 40mm imuvenan/istukan kautta mahtuu virtaamaan paljon hevosvoimia eli paljon energiaa kansiin.

 

Samaten pienempi mäntä ja vähemmän painoa.

 

Toisaalta Mikanin ehdottama 88*84 mielenkiintoinen vaihtoehto...

Link to comment
Guest Mikal
Mulla on 92x75 ja oon tyytyväinen. Kokemusta ei kylläkään ole muista yhdistelmistä mut tää ainakin on pelannu hyvin. 174hp normi kansilla ja remmillä.

 

Nätisti on tehoa, millä nokalla konees on? Mulla kans 92x76, w120 ja 1.25 keinut tuntuu hiukan liian alavääntöseltä.

Link to comment
Suomeksi:

Mahdollisimman iso putki=isommat venttiilit ja hitaampi mäntä.

 

Miinukset:

-iso mäntä painaa -> AP lähettää ämpärillisen rahua J&E:lle

-isot venttiilit painaa -> titaani

 

94mm männät lienevät suurin ja kustannustehokkain realistinen koko.

 

74 mm akseli offsettiin ->73,75*94=2048mm2

 

Se on sitte siinä.

 

 

Tämän mukaan kannattaa mennä. Jos on rahnaa mitä poltella, niin sitten 95mm männät. Tosin se laskee jonkin verran kestävyyttä.

Link to comment

Ei rallikoneessa se pelkkä teho vaan se suuri vääntö ja käyttöalue jotta ajettavuutta sekä kurveista ulos lähtemistä saadaa. 74 cromo vastapainokammesta VW kauloilla hiottaa vaikka Possun kauloille 53mm pikkasen iskua lyhemmäksi 73,7mm ja 94 Wisecot tai JE tms... 4000-7500 aleen ku saa toimimaan kunnolla ja vaihteiston sen mukaan niin kyllä sitä kulkua saa mutta sitte ne jarrut ja iskarit het vimpanpäälle kuntoon..... ai niin Historic...

Link to comment

Mullakin oli kuvitelma jostain historic-pelistä... Nythän ei sitten ole muuta vaihtoehtoa kuin suunnilleen "all out"!! Tilavuus maksimiin, parhaat kannet mitä rahnalla saa, eli MS230:set. Niissä mukana saa parhaimman jäähdytyksen. Puristussuhde luokkaa 11-12:1 ja sopiva nokka tähän yhdistelmään. Avot, siinähän se!! ;-D Ps. Jos on rahnaa polttaa, niin LN Engineeringin nikkiet+JE:t, niin olis sylttyjenkin jäähtyminen hoidossa...

Link to comment
Ja jos puhutaan autokrossista niin hiiteen se volkkarin boxeri sieltä takakontista ja jotain vakavasti otettavampaa tilalle :)

 

Jos näin ajatellaan, niin sittenhän tarina menee: "Hiiteen se Volkkari sieltä tallista ja vakavasti otettavampi MR2 tilalle" ...

 

Ilmavolsu on Ilmavolsu ja piste. ;-)

Link to comment
Ja jos puhutaan autokrossista niin hiiteen se volkkarin boxeri sieltä takakontista ja jotain vakavasti otettavampaa tilalle :)

 

Jos näin ajatellaan, niin sittenhän tarina menee: "Hiiteen se Volkkari sieltä tallista ja vakavasti otettavampi MR2 tilalle" ...

 

Ilmavolsu on Ilmavolsu ja piste. ;-)

 

Aika hyvin se Kukkolan kolkki näky Hyvinkäälläkin antavan vastusta MR2:ille. Kaali-Kallen kupla taasen ei...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...