Unkki Posted May 3, 2013 Posted May 3, 2013 Ulkona hitsaamiseen kannattaa valita mahdollisimman tuuleton päivä ja lisätä kaasun virtaus n. tuplaksi. Oman kokemukseni mukaan sisällä riittää, että virtausmittarin neula on hät'hätään irti tapista, eli n. 5 l/min, mutta ulkona vaatii 10 l/min, vaikkei tuulen virettä edes oikeastaan tunnu. Jos tuulee vähänkin, niin 15 l/min saa olla, ettei räi. Quote
Kape77 Posted August 1, 2013 Posted August 1, 2013 Varmasti yleisin harhaluulo, joka on syntynyt näiden halpis-miggien kautta, on se että ydintäytelangalla voi hitsata ilman suojakaasua, ei voi, tai ei sitä ainakaan siihen ole tarkoitettu. Harvoin näkee Åkea huutelemassa täyttä jaskaa. Nyt se kuitenkin tapahtui, niin pakkohan tähän on jotain kuittailla :) Maailmassa on miljuunaa erisorttia lisäainetta jos jonkunsorttisiin hitsauksiin, myös kaasutonta täytelankaa... Paskaahan se on, mutta satunnaisiin kotihommiin tarkoitettua, eli paskakin voi kelvata. http://www.retco.fi/fi/tuotteet/1/3/33 http://www.retco.fi/fi/tuotteet/1/3/34 Quote
Ketsa Posted August 1, 2013 Posted August 1, 2013 Menet mistä keneltä tahansa hitsauksen asiantuntijalta kysymään auton peltitöihin soveltuvia hitsausmenetelmiä, niin kukaan ei ehdota suojakaasutonta täytelankahitsausta (siis oikea hitsauksen asiantuntija, eikä harrastelija). Eli eikös Åke ole silloin aivan oikeassa? Siis olettaen, että tässä keskustellaan auton hitsaamisesta, eikä rouvan kukkalapion korjaamisesta... Quote
nalle85 Posted August 19, 2013 Posted August 19, 2013 itellä harkinnassa ostaa voimavirta mig ja vaihtoehdot olis Migatronic Automig 273 joka pari vuotta vanha. hintaa olis alle tonni ja siihen sisältyy mison18 pikkunen kaasupullo tai Kemppi KEMPOMAT 220 joka hiukkasen vanhempi mutta edullisempi ku migatronic (600e) mutta ei tule pulloa kumpi näistä nyt sitte olis hyvä? Pääsääntösesti peltiä ja joskus ehkä himppusen paksumpaakin tulis turrattua. Quote
DWL_Puavo Posted August 19, 2013 Posted August 19, 2013 Isällä on just tuo Migatronic. Jonkun verran harrastehommia on sillä hitsannut ja voimakin riittää kelvollisesti, isä tuppaa rakentamaan kaiken aina vähän reippaasta ainevahvuudesta. Myös ohutta peltiä hää on sillä hitsannut ongelmitta. Yhtään vikaa ei ole ilmennyt. (eipä sillä, todennäköisesti myös tuo Kempomaatti on erittäin oiva laite) Puavo Quote
Airaksa Posted August 19, 2013 Posted August 19, 2013 joskus reilu kymmenen vuotta takaperin,ollessani AEL:llä hitsauskurssilla.Kertoi vanhempi miesopettaja että hitsaa autot täytelangalla.Näyttikin sitä milliseen peltiin 0,7mm täytelangalla.En muista mitä se oli,paksuuskin outo.Kertoi että parempi hitsata ahtaita paikkoja kun kaasusuuttimen voi jättää pois.Saumasta tuli kyllä siistiä.Itsellä oli eka mig täytelangalla parikyt vuotta sitten,eikä ole kyllä sitä ikävä. Quote
KimmoH Posted August 20, 2013 Posted August 20, 2013 Tätä ei varmaan ääneen saisi sanoa mutta tuota omaa pallukka projektiani olen ihan menestyksekkäästi tehnyt halvalla pommilankakoneella ulkotiloissa ;) Onhan tämä "sottaisempaa" puuhaa kuin kaasujen kanssa mutta ainakin tämä oma miggini toimii niin hyvin etten nähnyt järkeä lähteä ostamaan ns. oikeaa miggiä kaasupulloineen. Jokatapauksessa lähes kaikki saumat tulevat saamaan osakseen hiontaa tai hiekkaa, niin lopputulos on aivan sama. 0,8 täytelangalla sujuu ihan nätisti millisen pellin hitsailu ja 0,75:nenkin menee ihan kivasti, nämä vähät säädöt mitä laitteesta löytyvät natsaavat just sopivasti näille matskuille. Niin ja halpa mig on tässä tapauksessa karvan alta 200 euroa... Quote
nalle85 Posted August 20, 2013 Posted August 20, 2013 soveltuuko tämä autopelti hommiin hyvin? kemppi ps3500 ja lankuri fu20? hinta olis kohtuullinen Quote
nalle85 Posted August 22, 2013 Posted August 22, 2013 tuli sitte ostettua tuo ps3500+fu20. mukaan tuli 6kg kaasupullo ja pitkä puikkokaapeli. tolla sitten hitsaa jo vähä paksumpaakin peltiä :D Tampereella tamrexissa tuo 6kg pullon katsastus+täyttö oli jotai 70-80e. Soittelin muutaman liikkeen läpi ja melkei jokapaikassa katsastus pelkästään maksaa sen 70e Quote
Jaku82 Posted October 12, 2013 Posted October 12, 2013 Tekeekö noilla bilteman vehkeillä mitää? Oon yrittäny isäukolta kunnon walliusta kysellä,hää vois ostaa sit firman piikkiin uuden.. Aika karu hintavaihtelu on torissakin. sit kuitenkin pitäis järkevä ostaa kun tuossa omassa on parsittavaa aika rankasti että ei kävisi niin jotta paskan koneiden takia menis maku koko touhuun...pilataa se sit ennemmin vaik kaljalla.. Quote
WescuM Posted October 12, 2013 Posted October 12, 2013 Onko kellään kokemusta Kempin Kempact RA:sta? Laitteestahan löytyy myös Hotspot-toiminto, jonka avulla voi antaa lämpöä lommoille tai jumittuneisiin pultteihin. Mulla on pari alunperin lääkehapelle tarkoitettua pulloa, ilmeisesti sellaisesta voi tehdä kaasupullon hiilidioksidille? Quote
Guest pep Posted November 18, 2013 Posted November 18, 2013 Suosituksia/kokemuksia ao. koneista ja tarkoitus olis käyttää peltihitsaukseen 0,6 langalla, sillä mörkökoneet ja tiggi löytyy jo erikseen... alustavasti katselin: Kempin minarcmig 170 tai 200 Esabin caddy 200i Migatronic 161i kolme noista näyttäis olevan vajaan tonnin ja tuo 200 kiipee jonkinverran yli... telwinin sais 500;- mutta itellä ei mitään kokemusta ko. laittesta ja ei viitsis ostaa sikaa säkissä... Quote
Guest Protege Posted November 19, 2013 Posted November 19, 2013 En tiedä onko näistä mainintaa, mutta kerran koitin täytelangalla ja tässätapauksessa saumaan jää kuona-aineet, joita ei kaasuhitsauksessa jää. Toisen huomion tein kun täytelankaa lakkasin käyttämästä, kaasulla hitsatessa ei homma aluksi oikein toiminut. Pitkään meni, että tajusi vaihtaa + ja - napaisuuden. Eli + pois maadoituspiuhasta. Tämä oli niitä aikoja kun aloitteli harrastusta ja oli asioista aika tietämätön. Hyvin muuten toiminut tuo oma 10 vuotias Telwinin bimax. Quote
Mikko S Posted November 20, 2013 Posted November 20, 2013 Mä ostin keväällä kyseltyäni tuon Esabin Caddy 200:n. Ei kyllä riitä kompetenssi sanomaan juuta tai jaata, mutta hyvin olen sillä tähänastiset pikkutyöt tehnyt... Kemppi varmasti ainakin yhtä hyvä veikkaisin? Sitä 500e Telviniä katsoin myös, mutta en uskaltanut ostaa. Quote
sleepercooler Posted December 28, 2013 Posted December 28, 2013 Omasta puolesta suosittelisi joko Esabin caddy c160i tai Migatronicin Rallymig 161i, molemmat päteviä autotallikoneita, ja perään vaikka hiilaripullo. Koneissa on helpot säädöt ja ruutia löytyy paksumpaakin tavaraan! Varaosia löytyy hyvin valtuutetuilta myyjiltä Kannattaa satsata kerralla laatuun!!! Quote
Guest pep Posted January 17, 2014 Posted January 17, 2014 Tuli sitten tilattua esabin c200i kun sain järkevän tarjouksen, ens viikolla pääsee koe hitsaamaan, niin sittenpä tietää kuinka syvälle lykkäsin kädet p....n :) onko kellään kokemusta CuSi langan kanssa hitsaamisesta? Quote
Tanhis Posted January 17, 2014 Posted January 17, 2014 Kävin tänään ostamassa akkuporakoneen ja huomasin samalla rauma akussa tarjouksen missä oli kemppi minarc (saatan muistaan väärin mallin) tig polttimellä 24%alv 700€ Onko tuo hyvä tai huono tarjous. Quote
Guest pep Posted January 17, 2014 Posted January 17, 2014 varmaan 150 minarc, puikko invertteri, missä nostosytytyksellä oleva tig toiminto... näyttäis olevan tuon hintainen parissa puljussa ilman poltinta, eli polttimen saa "kaupanpälle"... juttelin yhden hitsikorjaamon ukon kanssa niin ainakin se kehui noita pikku kemppi puikko/tiggi koneita, pulssi puuttuu, mutta se onkin taas makuasia :) Quote
Guest micco Posted January 18, 2014 Posted January 18, 2014 Onko kellään kokemusta Kempin Kempact RA:sta? Laitteestahan löytyy myös Hotspot-toiminto, jonka avulla voi antaa lämpöä lommoille tai jumittuneisiin pultteihin. Mulla on pari alunperin lääkehapelle tarkoitettua pulloa, ilmeisesti sellaisesta voi tehdä kaasupullon hiilidioksidille? Viimisen päälle hyvä koje- Itsellä firman virallisena hitsauskoneena 253 korjaamon puolella ja riittää todella paksuunkin etulämmön kanssa ja sitten pystyy turaamaan noita harraste pelejäkin. Laajat valikot ja automatiikka toimii ku junan vessa. Quote
WescuM Posted January 19, 2014 Posted January 19, 2014 (edited) Viimisen päälle hyvä koje- Itsellä firman virallisena hitsauskoneena 253 korjaamon puolella ja riittää todella paksuunkin etulämmön kanssa ja sitten pystyy turaamaan noita harraste pelejäkin. Laajat valikot ja automatiikka toimii ku junan vessa. Nuukana päädyin ostamaan 253R:n eli sen käsisäätöisen mallin. Hotspottia on tullut käytettyä 40 vuotta seisoneen kuplan pulttien aukomiseen. Edited January 19, 2014 by WescuM Quote
Guest micco Posted January 20, 2014 Posted January 20, 2014 Nuukana päädyin ostamaan 253R:n eli sen käsisäätöisen mallin. Hotspottia on tullut käytettyä 40 vuotta seisoneen kuplan pulttien aukomiseen. Kone on hyvä oli automaatti tai ei, mutta siinä automaattitoiminnossa on se hyvä puoli, että kädettömämpikin tekee nättiä saumaa. Mulla on hommissa kaveri, jolla jos jonkinlaiset luokat ja se ei luota kuin omiin säätöihinsä. Tallensi neljä eri vaihtoehtoa manuaalipuolelle omien kokeilujensa perusteella, hauska yksityiskohta oli, että aika ampumalla oli kaikki arvot samat, kuin koneen omat automaattipuolen säädöt. Ei pysty kyllä kun kehumaan toistaiseksi konetta. Quote
Guest Der werkstatt Niemmnen Posted January 25, 2014 Posted January 25, 2014 Hitsauskoneita on monenlaisia, itsellä miggi Wallius 273 peruskone joka käy vahvempienkin aineiden hitsaukseen kun auto ei ole vain peltiä. Tykkään että kone toimii ja ei mene heti kyykkyyn ja sauma on luotettava. Mielestäni koneen täytyy toimia ja sillä pitää olla kunnon maahantuoja tai jälleenmyyjä osien saanin takia. Ajattelin ostaessani uutta konetta että harrastan erilaisia ajoneuvoja koko elämäni ja elän vain kerran niin miksi ostaa huonoa konetta, pidentää elinikää kun ei tarvitse stressata luokittelemattomien koneiden kanssa:) Koneen teho kannattaa myös hieman yliarvioida, ja lankavaihtoehdot olla 0.6-1.2 välillä ja pidemmät vähintään 5-m kaapelit on ehdoton must!! Vaatimus hitsikoneelle oli yksinkertainen, LUOKITELTAVA sauma. Tähän ei täytelankakoneet pysty joten ne jäi jo 15-vuotiaana pois laskuista, esim vaativat muutokset tukirakenteisiin ja ohjaukseen liittyviin laitteisiin ei onnistu täytelankakoneilla mitenkään. Hyviä yleisimpiä hitsauskonemerkkejä on, Kemppi, Wallius, Telwin, Migatronic, Esab. Sitten kun tehdään peltiä nätisti ja vetelemättä niin valitsen sitten tigin, migilla kasaan ja tigillä saumat :) Säästää mielummin hieman rahaa ja ostaa kunnollisen, tämä on minun mielipide:) DWN Quote
jori Posted January 25, 2014 Posted January 25, 2014 Itse ostin käytettynä todella sopivaan hintaan Kemppi Kempomat3200. Koneen mukana tuli kerä 1.0mm lankaa, kannattaako hankkia ohkasempi lanka autopellille? Nyttenkin kiva hitsata, mutta onko silloin kivempi? Eli toimiiko vielä paremmin? Quote
Guest Der werkstatt Niemmnen Posted January 25, 2014 Posted January 25, 2014 Kyllä 1.0mm hitsaa yleisesti kaikkea mutta 0.8mm olisi hyvä ja 0.6mm paras (peltiin), katso vain onko rullissa urat langoille vai täytyykö hankkia. Mulla yleensä kaikkia noita autopelti hommiin ja isoompinkin kun ei nuo paljoa maksa, tulee ajassa takaisin kun ei tarvitse niin hioo paksuja saumoja! Pienelle langalle kannattaa ostaa ihan oma pikkukahva (euroliitin) niin mahtuu kivemmin koloihin jos tarve vaatii ja tietenkin 5 m pituudella:) DWN Quote
iiroh Posted January 26, 2014 Posted January 26, 2014 Itse ostin pari vuotta sitten MIGin ja päädyin perinteiseen Kemppi Kempomat 2100 laitteeseen. Sai tuolloin tinkimällä harvinaisen edullisesti.... Niitä ei tosin nyt enää saa uutena koska poistuivat uuden invertteritekniikan johdosta. Itse olen koko elämäni suunnitellut, korjannut ja testannut elektroniikkaa ja ei kyllä yhtään kiinnostanut hitsauslaite, jossa toiminta perustuu pitkälle elektroniikkaan. Siksi jäi väliin Kempin Minarc-tuotteet jotka oli jo silloin halvempia, paaaljon kevyempiä ja valovirralla olisi pärjännyt. Mutta.... sitten kun tulee ongelmia, tai jotain menee rikki, noihin uusiin eletroniikka-MIGeihin vaihdetaan joku piirikortti ja maksaa 500-800eur eli suunnilleen saman verran koko laite. Ei siis välttämättä kannata edes korjata. Patarautatekniikalla valmistetussa Kempomatissa ei ole juuri tasasuuntausdiodeja monimutkaisempaa osaa ja niitäkin saa muutamalla eurolla. Minulla toisella tallilla myös vanha Kempomat 1800 joka iänikuisen vanha, toimii kuin junan vessa ja sillä hitsaavat vielä omat poikanikin maailman tappiin. Siinä ei ole edes tuuletinta. No, itse alan olemaan tälläinen vanha jäärä mutta en pidä elektroniikan käyttämisestä paikoissa, joissa se heikentää luotettavuutta ja tekee itse korjaamisen mahdottomaksi. Vähän kuin nykyautot.... Toki jos autoa tai hitsikonetta pitää vain 3v niin ongelmia tuskin tulee, mutta minusta auton pitäisi pysyä ajokelpoisena asiallisella hoidolla 20v ja hitsikoneen harrastekäytössä vielä paljon pidempään. Ei tule tapahtumaan nykyautojen kanssa eikä elektroniikka-MIGien osalta... Toki ymmärrän liikkuvia huoltomiehiä, ei olisi kivaa raahata >50kg laitetta ympäri Suomea mutta tallilla arvostan tuota patarautatekniikkaa..... Ilmeisesti muitakin jääriä löytyy kun noita Kempomateja ei juuri käytettynä löydy ja kauppias jolta oman 2100 ostin sanoi että ne viedään heti käsistä. Ainoa keino ilmeisesti löytää joltain tutulta... Quote
Guest Retro Posted January 26, 2014 Posted January 26, 2014 Oma setti joka toiminut ainakin 2 kpl kuplan kohdalla ja muutaman muunkin projektin osalta: Kemppi Minarcmig 180 Vanha sammutinpullo, CO2 + vanhat mittarit Lankana 0,6 ja 0,8 kaasuton ydinlanka (keikkahommissa, ei jaksa raijata pulloa esim. venehitsauksiin) Olleet 2009 asti käytössä, ei murheita. 0.6 vaatii 0,7 suuttimeen että menee kivasti ja tökkimättä, vinkvink... Nyt alkanut poltella Tig, mutta rahoitus auki, kun karkaa kaasun hinta ja kunnon konekin taitaa olla muutaman tonnin..... Kemppi ollut laatupeli, vaikka koko ja muovinen olemus pelotti. Ennen ostoa haastattelin ammattilaisia ja puhuivat tuohon. En ole katunut. Jostain syystä Esab ei ole kovin suosittu ammattikoneena, luulisin sen olevan kuitenkin ok myös. Töissä yleensä Esab koneet vaihdetaan kemppiläisiin jos niitä on vapaana. Mistä sitten johtuukin... Jauhekaaret sitten kyllä Esab tai lincoln..... Jos ostat käytetyn malmikasan, varmista että toimii normaaleilla voimavirtasulakkeilla. Joissakin tullut ylläreitä, ei riitä omakotiliittymän sulakekoko (vanhoja teollisuuskoneita). Minkä tahansa ostat, panosta kahvaan, huonolla ja epäergonomisella alkaa hitsaus maistua puulta. Joskus kimppakoneena oli joku epämääräinen halpiskone ja liipasin sellainen suora nysty sekä poltin kiinteä. Ikävä hitsata kun ei saa kunnon asentoa. Quote
Paadre Posted January 29, 2014 Posted January 29, 2014 Aihetta sivuten. Meillä on tollanen Super Kempomat, vanha valovirtakolvi ja siinä huomasin sellasen jännän asian, mikä näin jälkeenpäin ajatellen on ihan itsestään selvyys, että kun ottaa virran mahdollisimman läheltä sulakerasiaa niin jaksaa polttaa hyvin vähän vahvempaakin rautaa. Sit jos vetelet jonkun pitkän jatkokelan johonkin huitsin kukkuuseen niin eipä enää toimikaan niin hyvin. Ei polta läheskään niin tasaisesti ja räkii huomattavasti helpommin. Tämä testattiin tallilla "kliinissä" olosuhteissa, eli ainoa muuttuja oli virtapiuhan pituus. Tietysti, kun olis ollu tarpeeksi paksua jatkojohtoa niin tilanne olisi voinut olla toinen. Quote
Guest Kaiponen Posted January 30, 2014 Posted January 30, 2014 Omasta kokemuksesta voin sen verran sanoo että jos halvalla haluaa päästä niin bilteman miggikone (ydintäytelanka) käy ihan hyvin. Itelläni ollu nyt sellanen kohta vuoden ja saa hommat tehtyä. Vaatii paljon enemmän tarkkuutta ja keskittymistä verrattuna kemppeihin sun muihin. Ja pystyy hitsaamaan ohuttakin peltiä ilman että tekee reijän. Tulee vähän putua siihen peltiin kun hitsaa mutta ne saa helposti poies teräsharjalla. Quote
Ketsa Posted January 31, 2014 Posted January 31, 2014 Omasta kokemuksesta voin sen verran sanoo että jos halvalla haluaa päästä niin bilteman miggikone (ydintäytelanka) käy ihan hyvin. Itelläni ollu nyt sellanen kohta vuoden ja saa hommat tehtyä. Vaatii paljon enemmän tarkkuutta ja keskittymistä verrattuna kemppeihin sun muihin. Ja pystyy hitsaamaan ohuttakin peltiä ilman että tekee reijän. Tulee vähän putua siihen peltiin kun hitsaa mutta ne saa helposti poies teräsharjalla. Tämänkaltaiseen arvioon kannattaisi liittä kuva koneella tehdystä hitsaussaumasta. Vaativammissa peltitöissä kun oikeasti on lopputuloksen kannalta paljon merkitystä sillä kuinka paljon saumaa joudutaan hiomaan. Quote
Guest Kaiponen Posted January 31, 2014 Posted January 31, 2014 Tämänkaltaiseen arvioon kannattaisi liittä kuva koneella tehdystä hitsaussaumasta. Vaativammissa peltitöissä kun oikeasti on lopputuloksen kannalta paljon merkitystä sillä kuinka paljon saumaa joudutaan hiomaan. kuvaa ei vielä ole mutta sen voin sanoo että sitä joutuu kyllä hiomaan enemmän kun tommosella voimavirtakempillä vedettyä saumaa. Ja vaativissa peltitöissä ei kannata käyttää tollasta ydintäytelanka-valovirta vehjettä. Ite oon yleensä viimeistellyt sen jäljen tinalla kun oon sen kappaleen saanut kiinni asiallisesti ja hionut ne epätasaisuudet. Ja ydintäytelangalla hitsaamisessa on ihan erilainen tekniikka ja jos sitä ei osaa yhtään niin saa helposti sen reijän aikaseks. Perus hitsuuttelut saa kyllä aikaseks mutta esim turvakaaria en tolla laitteella ehkä hitsais. Quote
VW-63 Posted January 31, 2014 Posted January 31, 2014 Eikös se nyt ole lähtökohta, että saumaa ei tarvitse hitsauksen jälkeen hioa ollenkaan, paitsi silloin kun hitsataan esim. pintapelteihin paikkoja yms. ja näissäkin hiomisen tarve minimaalista. Aikanaan valovirta Telwinin omistaneena voisi todeta, että kyllä noilla halvoillakin voi jotakin "kelvollisen näköistä" saumaa saada aikaan jos olosuhteet on optimit (ylhäältä päin V-railoon hitsaten) eikä lopputulokselta odota liikoja, mutta jos hitsaus ei onnistu pysty- tai alhaalta päin hitsattavaan saumaan yhtä hyvin niin en menisi laitetta kehumaan hyväksi:) Quote
Tanhis Posted January 31, 2014 Posted January 31, 2014 Tämänkaltaiseen arvioon kannattaisi liittä kuva koneella tehdystä hitsaussaumasta. Vaativammissa peltitöissä kun oikeasti on lopputuloksen kannalta paljon merkitystä sillä kuinka paljon saumaa joudutaan hiomaan. Niin ja aika harvoissa paikoissa voi autopelti hommissa vetää yhtänäistä saumaa. Itse sanoisin että miltei tärkein ominaisuus autopelti töissä käytettävällä koneella on se että sillä saa pieniä palkoja helposti aikaiseksi. Quote
Guest Kaiponen Posted January 31, 2014 Posted January 31, 2014 Ite en oo ottanut sitä lähtökohdaksi että saumaa ei tarvitse hioo kun sen siihen on räkässy. Se on totta että pitkää saumaa ei voi tolla bilteman vehkeellä vetää vaan pienin askelin pitää edetä jos haluaa siitä asiallisen näkösen.Ja helpompi liikutella vehjettä kun ei oo kaasupulloo koneen selässä. Ydintäytelanka on mun mielestä parempi vaihtoehto jos tekee hitsaukset ulkona. Sisätiloissa kaasupullollinen olis hyvä olla mutta ei pakollinen. Tää hitsauskoneiden arvontakin on niin riippuvainen siitä että missä ja mitä tekee ja paljonko tekee. Noi kempithän taitaa olla isältä pojalle vehkeitä mutta veikkaisin että tommonen bilteman vehje kestää noin 5 vuotta ennen kun pitää jotain korjata. Quote
Juniori Posted February 2, 2014 Posted February 2, 2014 (edited) Onko 1000e liian kova hinta seuraavasta paketista: OrigoMig C151 + 5kg kela sekä täytetty omistus Mison18 10L pullo mittarilla. Miten soveltuu autoharraste käyttöön? Edited February 2, 2014 by Juniori Quote
tolvana Posted February 2, 2014 Posted February 2, 2014 Vilkase tooloutletin hinnat ja kato siitä kandeeko ostaa ja paljoko lasket kaasupullolle hintaa... Quote
Lasse Posted February 2, 2014 Posted February 2, 2014 tossa agan pullossa on se hyvä puoli, että ei tarvi katsastaa. kaasu tosin on aika hinnakasta, mutta jos ei paljoa hitsaa niin ihan toimiva ratkaisu. mulla on ollut tollanen vaihtopullopanttisysteemi 20 vuotta. alkaa olla hintansa haukkunu. Quote
Tanhis Posted February 3, 2014 Posted February 3, 2014 Agalla on nykyään myös omistuspullo systeemi ja pullon täyttö tapahtuu vaihtamalla pullo toiseen. Quote
iiroh Posted October 30, 2014 Posted October 30, 2014 (edited) Mikäs tämänhetkinen tilanne on noiden 20l MIG-kaasupullojen kanssa. Onko joku selvitellyt hintoja ja toimittajia omistus ja vuokrapullojen osalta nyt lähiaikoina (syksy 2014) ? Minulla on yksi omistuspullo, mutta ainakaan se paikka josta silloin ostin ei enää myy niitä. Haluan seoskaasua, ei pelkkää CO2. Ymmärtääkseni pullobisneksessa tapahtunut jotain muutoksia siitä kun viimeksi ostin tuon pullon, oisko ollu 2011. Silloin ostin 20l oman pullon täynnä seoskaasua 390eur sis alv. Tuolla hintaa ostaisin toisen samanlaisen ellei vuokraaminen ole muuttunut paljon aiempaa fiksumman hintaiseksi. Edit: Lisäsin tarkennuksen että lähinnä 20l isompi pullo hakusessa. Edited October 30, 2014 by iiroh Quote
MESIKÄMMEN Posted October 30, 2014 Posted October 30, 2014 Tuommoinen tuote on tullut uutta. Toimii kuten nestekaaupullo, eli omistat kuoret, mutta vaihdat pulloineen täyteen vanhan tyhjennyttyä. Vaihtopullo UNICYL-vaihtopullolla tarkoitetaan sitä, että asiakas ostaa pullon omakseen ja maksaa jatkossa vain kaasusta, jonka hän käyttää. Ei enää vuokralaskuja eikä pullon tarkastuksesta koituvia kustannuksia. UNICYL-vaihtopullo on tarkoitettu pienkäyttäjälle, jonka kaasunkulutus on epäsäännöllistä, mutta joka haluaa varmistaa, että kaasua on aina saatavilla Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.