Jump to content

FlatBob


MicaL

Recommended Posts

Posted

Ymmärrän huolen vauhtipyörän kiinnipysymisestä tässä tapauksessa erittäin hyvin... :-)

 

Onhan se ajellessa hieno tunne kun 5 kilon limppu pyörii 4000 kierrosta minuutissa jalkojen välissä.

 

No joo, kun ei oo tuolla haarojenvälissä nytkään mitään mainitsemisen arvoista,

niin olishan se ikävää jos ne loputkin lähtis sieltä sinkoilevien osien mukana :D

 

Ja on tuo kytkinvirityskin sellainen, että lyö varmaan aika helposti jumiin jos alkaa

isopyörä heittään. Tuskin saisin kovin pitkää viivaa vedettyä takapyörä lukossa asfalttiin

satasen vauhdista kun olisin jo vattallaan...

Posted

Suomalais-Ugrilainen metsämomentti, ensimmäisestä pultista kanta taskuun ja loput vähän löysempään...

 

Momentti1.jpg

 

Hiekkaämpäri 14,5 kg x 2,2 m jatkovarsi = 31,9 kgm

Vääntöputki 4,1 kg x puolet putken pituudesta 1,1 m = 4,5 kgm

Eli yhteensä 31,9 kgm + 4,5 kgm = 36,4 kgm = 357 Nm

Vääntövarren lievä poikkeama vaakatasosta huomioitu mittaamalla pituusmitat vaakasuoraan.

 

Menikö oikein?

Ei ainakaan pultti katkennut :D

 

 

Vauhtipyörän "pikalukitus":

Momentti2.jpg

 

 

 

 

 

  • Like 4
Posted

olis tietty voinu "naapurista" hakee lainaan momenttiavaimen tohon skaalaan.

Pahus kun ei tullut edes mieleen kysästä. Ei ihan joka jampalta löydy noin järeetä momenttiavainta.

Mullakin omat loppuu jo 70 Nm:iin. 

Posted

Tuli taas pieni kipinä jatkaa kun maalari toi eilen tankin ja loksut. 

Tästä innostuneena vielä eilen illalla kittasin, hioin ja vedin hiontavärin runkoon klo 23:00.

Tänäaamuna klo 6:20 olinkin taas jo tallissa vetämässä runkoon pintaväriä. Piru kun kuivuisi äkkiä

niin pääsis kasailemaan :D 

 

FFab100.JPG

 

 

Aika porno, siis maalaus. Sorry likainen peukku.

FFab102.JPG

  • Like 8
Posted

Apua.

 

Pyörän kasaus etenee kovaa vauhtia, mutta nyt tuli taas pieni haaste.

Tarkoitus laittaa sellainen vaakamallin öljyjäähy vanhan pystymallin tilalle,

mutta lohkossa oleva M6 ruuvi on liian lyhyt. Kovalla taistelulla sain pinnapultin

irti lohkosta, mutta lohkon puolella kierre onkin M8. Joten mistä löytyisi pidempi

pinnapultti jossa toinen pää M8 ja toinen M6? Eli lohkossa M8 kierre mutta

öljyjäähyn läpi mahtuu vain M6 ruuvi. Ja tuo alkuperäinen pystymallille tarkoitettu

ruuvi on aivan liian lyhyt. Onko jokin muu kikka selvitä haasteesta?

 

Lähden nyt baariin pullakahville, niin voitte sillä välin vastata :)

Posted

Ota riittävän pitkä M8 pultti ja katkaise niin että sitä piisaa lohkoon ja syyläriin. Laita M8 mutterit juntturiin ja kiinnitä sitten siitä päästä ruuvipenkkiin. Viilaa kierteet pois ja ohenna tarvittaessa vielä että saat tehtyä M6 kierteen - ymmärsikö tosta mitään...?

Posted

Joo, hötkyilin taas vähän liian nopeasti tänne foorumille. Sorvasin tosiaan pitkästä M8 pultista toisen pään 6 milliin

ja vedin päähän M6 kierteen. Hyvä tuli. Jaahas, ja nyt hetkeksi katselemaan Monacon kisaa telkkarista

kun tuli tuo oma Power Unit asennettua paikoilleen. Illalla taas lisää palikkaa kiinni...

 

FFab103.JPG

 

 

 

Posted

Voi hemmetti.. Pitää kyllä poistaa tää aihe seurannasta... Sen verran hienoa jälkee tulee että täälläkin neukkupyörän markkinoita alkanu seuraamaan... :)

Posted

Tuossa mun öljypumpun kannessa on lähtö- ja paluuliitäntä ulkoiselle öljynsuodattimelle ja sainkin

moottorin mukana sellaisen, mutta se on niin pirun iso, että ei oikein mahdu mihinkään. 

 

Pitäisi löytää mahdollisimman pieni suodatin ja jalka sille, että sais sopimaan johonkin. Onko vinkkejä?

Toinen vaihtoehto on vetää vain suora letku reijästä toiseen ilman mitään suodatinta.

 

Onko noissa eri öljypumppujen kansien tiivisteissä paksuuseroja vai voiko heittää ihan tuollaisen normi

tiivisteen mikä tulee tiivistesarjojen mukana?

Posted

Ei taitaisi öljy kiertää ollenkaan vakiokannella. Pitäisi olla niin paksu kansi,

että voisi jyrsiä sisäpintaan kulkureitin öljylle. Tässä mun pumpun kannessa ei ole

näiden kahden kanavan välissä niin paljoa tavaraa, että voisi jyrsiä välin auki

ja tulpata lähdöt. 

 

FFab104.jpg

 

FFab105.PNG

 

Posted (edited)

Pitääkö lohkon pultteja avata vai voiko sen vaihtaa vain vetämällä vanhan pois

ja asentamalla uuden? Tämä tyhmä kysymys siksi, että pelkään mahdollisia öljyvuotoja

vaihdon jälkeen. Tuppaavat nuo pumpusta valuvat öljytipat olevan seuraavaksi voitelemassa

takarengasta... :)

 

Ja mitä muuta tuossa pumpun vaihdossa voi ryssiä, vai onko ihan pala kakkua?

Edited by MicaL
Posted

Ekojen savujen otto lähenee, joten alkaa taas tulemaan kysymyksiä enemmän

kuin viitsitte vastata. No kuitenkin, tuolla vanhalla 1300 koneella tuli veivattua

noita jakajia ja kaasareita edestakaisin melkoisesti ja ajattelinkin kysäistä jo tässä

vaiheessa, että onko nämä nykyiset osat ok tuohon 1600 koneeseen?

 

Koitin googlata, mutta eri sivuilla kerrottiin vähän erilaisia yhteensopivuuksia.

 

Kone vakio yksireikäkansinen 1600 (B-lohko), kaasari 31 Pict-4 (113 129 021 K)

ja jakaja 113 905 205 K. Ja nämä tulivat koneen mukana ja olleet kiinni edellisellä omistajalla.

Posted

Öljynpumpun vaihtoa varten ei tarvii (eikä pidä) löysätä lohkon pultteja. Ko. työtä varten on oma ulosvetäjänsä jolla pumpun saa pois. Öljypumpun ja lohkon väliin tulee paperitiiviste, ja siihen jos sipaisee hieman liimaa varmistukseksi niin tuski huonompi tulee.

Posted

Tuo Oberg olis kyllä aika komee.

 

 

Tästähän tulee ihan pussihousupyörä. 

Hauskaa kun luulee luoneensa jotain uutta kun alkuperäistä ei ole kuin vaihdelaatikko, pyörännavat ja osa runkoa, ja sitten

tulee naapuri ja sanoo, että toihan näyttää ihan siltä kuin olis voinut olla alunperinkin ton näköinen, fiksattu vaan siistiksi. Eli en olekkaan

synnyttänyt mitään uutta, rakentanut vain vanhan pyörän jota ei vain ole koskaan ollut olemassa :)

 

Ainakin uusi ohjaustanko täytyy vielä vääntää putkesta, sellainen old skool- tyylinen, ja maalata mustaksi.

Lisäksi tekis mieli tehdä jonkinlainen takaritsi, mutta saattaa jäädä tekemättäkin...

Jospa jo ensi viikolla pääsis polkemaan käyntiin.

 

FFab106.JPG

  • Like 8
Posted

Tohon sopisi nurkka kaasarit sellasilla puolmetrisillä jokkis-imusarjoilla :) :) Olis hurjan näkönen.

Olis helppo säädelläkin ajon aikana ...

Guest Type123
Posted

Laita tuohon vielä lihakoukkukahvat - vai miksi niitä kutsutaan - eli sellaiset tangon päästä nivelöidyt kahvat ja vaijerit putken sisään piiloon tietenkin.

 

Erittäin asiallinen projekti & hieno pyörä!

Posted

Hei. Jakajan numeron mukaan siinä on vain alipainesäätö PICT-4 kaasutin on kertoilmatyyppiä, ja se tuottaa huonosti alipainetta eli pitäisi olla lisäksi keskipakoennakko jakajassa.Onhan se alipainekello voitu vaihtaakin.http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=526933 tuossa Glutamodolla world-taulukko, missä kaasutin-jakaja pareja.Voihan tuokin toimia.

Posted

Nyt paniikkinappi painettu pohjaan, varasin muutoskatsastusajan perjantaiksi.

 

Koska en saanut ulkoista öljynsuodatinta ja sen putkia mahtumaan mihinkään järkevästi, niin jyrsin

öljypumppuun uuden kannen alumiinista jossa tulo- ja paluukanavien reikien väli on jyrsitty auki

ja öljy pääsee pumpusta suoraan takaisin koneen omaan öljykanavaan. Vein kannen vielä

moottorikoneistamoon jossa hiovat sisäpinnan suoraksi ja mahdollisimman sileäksi.

 

Toistan vielä vanhan kysymykseni kannen tiivisteestä. Kuinka tarkasti tiivisteen tulee olla oikean

paksuinen ja mistä tiedän miten paksu sen tulee olla? Mittasin vanhan tiivisteen jonka paksuus

noin 0,30-0,35 mm. Uuden moottoritiivistesarjan mukana tuli vain 0,15 mm paksu paperitiiviste joka

taitaa olla tarkoitettu pumpun ja lohkon väliin? On kylläkin aivan saman kokoinen kuin tuo kannen tiivistekkin.

 

Eli mistä ja millaisen tiivisteen laitan kannen ja pumpun väliin? Vai laitanko tuon vanhan?

Eikös tuo tiivisteen paksuus kuitenkin vaikuta tuohon pumpun käyntivälykseen?

 

Varmasti olisi voinut vaihtaa koko pumpunkin, mutta nyt päädyin tällaiseen ratkaisuun...

 

Kuvassa vanha kansi, vanha ja uusi tiiviste.

FFab123.JPG

 

Posted

Jos rattaat ei tule pumpun rungosta yli(en olekyllä koskaan nähnyt pumppua jossa tulisi),niin mahdollisimman ohut tiiviste,tuon pumpun kanssa täytyy käyttää tiivistettä joka tiivistää myös nuo kanavat.

Posted (edited)

Joo, itsekkin sitä vähän ihmettelin, että tuolla vanhalla tiivisteellä pieni osa öljystä pääsee suoraan

takaisin lohkoon, menemättä ollenkaan öljynsuodattimen kautta, koska tiivistettä ei ole noiden

kanavien ympärillä, Mutta sitten ajattelin, että moottorin aikoinaan kasannut olisi laittanut pumpun

mukana tulleen oikeanlaisen tiivisteen ja osa öljystä saisikin mennä suoraan läpi. 

 

Aika suuri ero välyksessä jos laittaa 0,35 mm tai 0,15 mm tiivisteen. Onko tuo paperinen materiaalina sopiva

tuohon kannen alle? Ovatko muutkin sitä mieltä, että voi laittaa mahdollisimman ohuen tiivisteen?

Edited by MicaL
Posted

Muutama kymppi riittää käyntivälykseksi. Jos tiiviste on 0.15 niin ohivuotavan öljyn määrä ei ole niin merkittävä että sillä olisi väliä.

Posted

Laitoin kannen ilman tiivistettä puoliksi pumpun rattaiden päälle ja mittasin rakotulkilla välyksen.

Välys oli 0,1 mm, joten tuo 0,15 mm paperitiiviste on ilmeisesti sopiva. Aika iso välys ollut tuolla

paikalla olleella vanhalla 0,35 mm tiivisteellä.

 

En sitten tiedä oliko tuo minun mittausmenetelmä kovinkaan järkevä...

Posted

Ajattelin laittaa ekan kerran tulpatkin oikein momenttiavaimella oikeaan momenttiin. Löysin palstalta arvon 35 Nm,

mutta en uskaltanut kuitenkaan kiristää kuin 20 Nm, eli se siitä momentista. Hihnapyörälle kampiakseliin löytyi arvo 45 Nm,

joka taas tuntui aika pieneltä kiristettäessä...

 

Tuollaisen kannen jyrsin 15 mm alumiinilevystä. Moottorikoneistamo hioi vielä sisäpinnan sileäksi.

Mittasin rakotulkilla rattaiden hammasvälyksen, se oli 0,2 mm. Uutena ilmeisesti lähempänä 0,1 mm ?

Pitäisiköhän varmuudenvuoksi virittää jonkinlainen öljynpainemittari, edes väliaikaisesti.

 

FFab125.JPG

 

FFab124.JPG

Posted

Joo, vetäisin varmuuden vuoksi pultin vielä vähän tiukemmalle.

Hain kannun Valvoline VR1 20W-50 öljyä. Onko sopivaa vakiokoneeseen ja kaipaako seurakseen jotain lisäaineita?

Tänään luvassa armotonta käyntiinsotkemista...

Posted

Aloittelin tuon "uuden" 1600 koneen fiksailun ja siitä löytyi mm. seuraavanlaisia merkintöjä:

- laturin jalan alla meistettynä pelkkä kuplan logo ja B

- laturin jalan alla toisella sivulla valussa kirjain M

- lohkon yläpuolen saumassa molemmissa puolikkaissa meistetynä numero 25

- ja öljypohjan sivussa MEXICO AS41    5M(Vw)   043.101.102A

 

Kertovatko nuo luvut mitään moottorin alkuperästä, koosta tai vuosimallista ym.?

Konttorille pitäisi taas kiikuttaa "luotettavaa" tietoa uuden moottorin koosta ja tehoista.

Löytyykö esim. netistä mitään dokumettia joka identifioisi jotenkin moottoria näillä tiedoilla?

 

Vanhan koneen tiedot sain helposti moottorinumeron mukaan netistä, mutta tässä sellaista ei ole.

Taitaa olla joku vaihtomoottori tms.

 

 

Vaihto moottori,uuteen kampikammioon tehty.Se pelkkä B kertoo kyllä mikä moottori on (alunperin)ollut,47 hv 1600 68-70 tyyppi 2 tai 70 tyyppi 1 ja koska siinä on takakannakkeen paikat ja Kuplissa B moottoria käytettiin vain USA mallissa niin 60-70 tyyppi 2.

 

 

Huomenna tosiaankin konttorille meno ja nyt hokasin, että ei ole mitään dokumenttia tuosta moottorista.

Viimeksi kun leimasin tuon 1300 kuutioisen, niin riitti samban sivuilta tulostettu lista josta näki moottorinumeron mukaan

moottoritilavuuden ja tehon. Tässä nykyisessä koneessa ei ole ollenkaan numeroa vaan pelkästään tuo B-kirjain.

 

Mitä tuo vwagenin kertoma vaihtomoottori konkreettisesti tarkoitaa? Onko tuo tehtaan vaihtomoottori vai suomessa

kasattu uuteen kampikammioon vanhoilla osilla, vai miten? Jos suomessa kasattu, niin onkohan maahantuoja tehnyt niitä vai ihan mikä vain korjaamo? Pitäisi taas huomenna jotain sössöttää konttorilla ja vakuuttaa, että kone on 1600 kuutioinen ja 47 heppainen.

Olisko jotain linkkiä jossa jotain taulukkoa tai tietoa noista vaihtomoottoreista? Pitäisi olla jonkinlainen paperi

moottoritilavuudesta ja tehoista. Mulla vain tämä samban linkki jossa tiedot moottorinumeron mukaan:

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/chassisdating.php

Posted

Kaikki B moottorit ovat samankokoisia ja tehoisia(siis alunperin),niin alkuperäiset kuin vaihtomoottoritkin,siis pelkän kirjaimen pitää riittää,numerosarja kertoo vain monesko kyseisen mallin moottori ja milloin tehty.

Posted

Kiitos vwagen.

Eli onko vaihtomoottorini mahdollisesti alunperin tehdastekoinen eikä mikään pajan kasaama maahantuojalta ostettuun lohkoon?

Tai edes maahantuojan kasaama? Viittaanko edelleen vain samban listaan moottoreista vai löytyisikö jotain linkkiä jossa juttua noista

vaihtomoottoreista?  Vastauksilla ei mitään kiirettä, leimaus vasta kolmelta tänään :)

Posted

En osaa puhelimella linkittää mutta laita haku " todistus" ja avaa topic: "Apuva, mistä joku todistus moottorista katsastajalle" tai sinnepäin niin siellä on moottorin kirjaimittain tehot eri moottoreista ja jotain juttua.

Moottoreita on muistaakseni kunnostanut aikoinaan mm. Tammer Diesel.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...