volkkarska Posted November 3, 2013 Author Posted November 3, 2013 Puhalluksen jälkeen rungon etuosan kuntoa ei enää tarvinnut arvailla. Etuosan pohjan vaihtamisella olisi korjaantunut paljon mutta alemman akseliputken kohdalla olevat reiät ja napoleonin hatun alareunan vauriot aiheuttaisivat lisätöitä. Päädyin hankkimaan uuden etuosan runkoon. Yritin googletella kuvia etuosan korjaksesta, eipä oikein löytynyt ja kun sain uuden osan tallille niin se näyttikin hieman erilaiselta kuin olin kuvitellut. Luulin että osat hitsattaisiin vanhan runkoputken päälle mutta uudessa palassa olikin pätkä runkoputkea mukana, parantuminen alkaisi katkaisuhoidolla. Quote
vwagen Posted November 3, 2013 Posted November 3, 2013 Kyseiset tarvike osat on yleensä senverransurkeita tekeleitä että poraisin/leikkaisin vain niistä tarvittavat osuudet korjauspelleiksi,varsinkin kun alkuperäinen rungonpää on noinkin hyvässä kunnossa. Quote
Anpu Posted November 3, 2013 Posted November 3, 2013 Kyseiset tarvike osat on yleensä senverransurkeita tekeleitä että poraisin/leikkaisin vain niistä tarvittavat osuudet korjauspelleiksi,varsinkin kun alkuperäinen rungonpää on noinkin hyvässä kunnossa. Komppaan Quote
Racing Posted November 3, 2013 Posted November 3, 2013 Ainakin mitä itse ole noita ostanut ,niin juuri nuo osat on ollu laadultaan kunnollisia ja materiaalipaksuus kuin alkuperäisessä. Quote
volkkarska Posted November 4, 2013 Author Posted November 4, 2013 Kyseiset tarvike osat on yleensä senverransurkeita tekeleitä että poraisin/leikkaisin vain niistä tarvittavat osuudet korjauspelleiksi,varsinkin kun alkuperäinen rungonpää on noinkin hyvässä kunnossa. Tätäkin harkitsin. Quote
volkkarska Posted November 4, 2013 Author Posted November 4, 2013 Ainakin mitä itse ole noita ostanut ,niin juuri nuo osat on ollu laadultaan kunnollisia ja materiaalipaksuus kuin alkuperäisessä. Ja saman huomasin. Vikaa oli lähinnä hitsisaumojen siisteydessä. Maalikin tuntuu olevan kunnolla kiinni, toisin kuin monessa muussa tarvikepellissä. Quote
volkkarska Posted November 4, 2013 Author Posted November 4, 2013 Kyllä se vähän hirvitti mutta ruumis auki vaan ja pää poikki. Tarkka mittailu ennen lopullista katkaisua ja sitten olikin jo myöhäistä perua kun pää irtosi. Sisältä enimmät ruosteet rappaamalla pois ja maalia päälle. Quote
volkkarska Posted November 5, 2013 Author Posted November 5, 2013 Kaikki mitat piti saada kohdalleen. Liinat helpottivat asennusta koska ne pitivät osan tukevasti paikoillaan ja samalla niitä kiristämällä/löysäämällä asentoa pystyi säätämään. Quote
-Alex- Posted November 5, 2013 Posted November 5, 2013 Aah, nyt sopiva tehdä alustamuutokset, suomiversio A-arm jousituksesta sekä irssitys, molemmat muutoskatsastuksella :) Quote
volkkarska Posted November 5, 2013 Author Posted November 5, 2013 Aah, nyt sopiva tehdä alustamuutokset, suomiversio A-arm jousituksesta sekä irssitys, molemmat muutoskatsastuksella :) Meillä on vain 40km välimatkaa ja mä tarvin sanakirjan että ymmärrän tuota sun tekstiä. Irssitys, hmm.. ruotsin sanakirjasta löytyy irrigation-keinokastelu tai irritation-ärtymys... tuskin sä niitä tarkoitat, pitänee googlettaa. Quote
Tanhis Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 Aah, nyt sopiva tehdä alustamuutokset, suomiversio A-arm jousituksesta sekä irssitys, molemmat muutoskatsastuksella :) Meillä on vain 40km välimatkaa ja mä tarvin sanakirjan että ymmärrän tuota sun tekstiä. Irssitys, hmm.. ruotsin sanakirjasta löytyy irrigation-keinokastelu tai irritation-ärtymys... tuskin sä niitä tarkoitat, pitänee googlettaa. IRS independent rear suspension eli kaksoisnivel taka-akselisto kuplan tapauksessa ja a-armilla tarkoitetaan päällekkäistukivarsi etupäätä missä koko rungon etupää muokataan kehikolle mihin tukivarret saadaan kiinni. Quote
Kurre Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 Meillä on vain 40km välimatkaa ja mä tarvin sanakirjan että ymmärrän tuota sun tekstiä. Irssitys, hmm.. ruotsin sanakirjasta löytyy irrigation-keinokastelu tai irritation-ärtymys... tuskin sä niitä tarkoitat, pitänee googlettaa. Vaikka flunssa johtaa täpärästi tässä kaksintaistelussa, tää kommentti sai naurunpyrskähdyksen aikaan. Quote
-Alex- Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 Heheh, on niin teknistä vw-sanastoa :) Meillä on vain 40km välimatkaa ja mä tarvin sanakirjan että ymmärrän tuota sun tekstiä. Irssitys, hmm.. ruotsin sanakirjasta löytyy irrigation-keinokastelu tai irritation-ärtymys... tuskin sä niitä tarkoitat, pitänee googlettaa. Vaikka flunssa johtaa täpärästi tässä kaksintaistelussa, tää kommentti sai naurunpyrskähdyksen aikaan. Quote
-Alex- Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 Tietty mikäli auto halutaan pitää originaalina, ei tälläisiin kannata sekaantua. Kyllä ne pystylamppuiset entisöidyt kuplatkin alkaa oleen vähissä, ihan kivoja pelejä, ei aina tartte olla splitti tai ovaali.. Aah, nyt sopiva tehdä alustamuutokset, suomiversio A-arm jousituksesta sekä irssitys, molemmat muutoskatsastuksella :) Meillä on vain 40km välimatkaa ja mä tarvin sanakirjan että ymmärrän tuota sun tekstiä. Irssitys, hmm.. ruotsin sanakirjasta löytyy irrigation-keinokastelu tai irritation-ärtymys... tuskin sä niitä tarkoitat, pitänee googlettaa. IRS independent rear suspension eli kaksoisnivel taka-akselisto kuplan tapauksessa ja a-armilla tarkoitetaan päällekkäistukivarsi etupäätä missä koko rungon etupää muokataan kehikolle mihin tukivarret saadaan kiinni. Quote
volkkarska Posted November 6, 2013 Author Posted November 6, 2013 Tietty mikäli auto halutaan pitää originaalina, ei tälläisiin kannata sekaantua. Kyllä ne pystylamppuiset entisöidyt kuplatkin alkaa oleen vähissä, ihan kivoja pelejä, ei aina tartte olla splitti tai ovaali.. http://i787.photobucket.com/albums/yy156/stevearchive1/volksworld10/volksworld031.jpg Jos lopputulos näyttää edes hieman tuolta niin olen tyytyväinen. Siitäpä sitten kerrotte mitä muutoksia tuosta löytyy? Marathon wheelssit sopii hyvin mutta pitäisi löytää jostakin hyväkuntoiset. Sisustuksen väri vaihtuu se on ainakin varmaa, alkuperäinen oli tummansininen ja vaaleammaksi vaihtuu. Quote
MU Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Kavennettu etuakseli tuossa linkin autossa saattaa olla mutta muutoinhan tuo on madallusta lukuunottamatta hyvinkin alkuperäinen (ja todella tyylikäs). Tai no kaaret sisällä ja valkoiset etuvilkut mutta ei suurempaa. Miten tämä sinun autosi, onko nuo projektikuvat miten "reaaliaikaisia" vai missä mennään nyt? Mutta asiallista jälkeä kuitenkin! Quote
Lasse Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 4,5" vanteet eessä ei todellakaan tarvi mitään kavennuksia etuakseliin, eikä oikeastaan leveemmätkään, jos offset on kohillaan. Tossa kuvan vekottimessa taitaa olla mieto madallus eessä ja takana. Tekeekö sen sitten edessä droppiolat+säätöakseli vai pelkkä säätöakseli, lienee talouskysymys. Takaa varmaan tiputettu perinteinen yks boori. Peukku täältä tyylitavoitteesta. Sellaiset linttaan astutut commer-pakettiauton näköiset säksättimet sais mennä pois muodista ja paaliin. Quote
Tanhis Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Se kavennus on myös tyyli asia kunhan ei mennä hulluuksiin. Quote
DWL_Puavo Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Maratoonivanteita pyörii myynnissä jatkuvasti (miullakin on ainakin yksi satsi puhallusta ja pulverointia odottamssa), harmittavasti vaan keskiökupit on nykyään jopa kalliimpia kuin itse vanteet. Juhlakupla on kyllä kaikinpuolin hieno ilmestys, ja miusta Volksworld-shon kuvassa ollut mieto madallus sopii siihen erinomaisesti. Kuvan rekisterikilpi taas ei laisinkaan. Puavo / DWL Quote
non-hippy Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Sellaiset linttaan astutut commer-pakettiauton näköiset säksättimet sais mennä pois muodista ja paaliin. lintta tai ei. Ei näitä ilma-volkkareita vastaan maanteillä tule niin häiriöksi asti, että paalaamalla pitäisi alkaa kantaa harventaa. Helpompaa henkisesti, kun oppii sietämään erilaistakin näkökulmaa. Quote
DWL_Puavo Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Siitäpä sitten kerrotte mitä muutoksia tuosta löytyy? - Ohuttolpan pop-out -ikkunat takana - kromattu kallistuksenvakaaja, ja mie veikkaan etupyörän positioinnista että ei olis kavennusta vaan ihan vaan säätöakseli vakio-olilla. Tai sit vähän kavennettu akseli ja droppiolat, niiden lisäksi vielä ehkä kevyt madallus keulassa. Onhan tuo varmaan alkuperäistä 10cm matalampi, just sopiva tontitus kuitenkin alkuperäishenkiseen vehkeeseen. - kirkkaat etuvilkun lasit - turvakaaret - ohjaus väärällä puolella - Etupuskurin paksu kumi, tää ei tainnu olla vakio jos en väärin muista? - Olikos maratoonikuplassa aina IRS-loota, sen verran on camberit takana suorassa että tässä sellainen lienee. Muistan tuon auton tuolta 2010 VoWo -showsta jotenkuten, miulla vaan ei ollut silloin kaksista kameraa niin lisäkuvia ei miulla valitettavasti ole. Quote
Racing Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Ei ollut marathon kuplissa kun nuo ohuet kumilistat puskureissa (ei leveät) ja teknisesti auto oli ihan normi 1300. normi taka-akselilla. Itelläkin pari noita ollut. Quote
Dennis Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Ei ollut marathon kuplissa kun nuo ohuet kumilistat puskureissa (ei leveät) ja teknisesti auto oli ihan normi 1300. normi taka-akselilla. Itelläkin pari noita ollut. Taitaa juuri Marathoneissa olla tuo ohut kumilista Minun punaisessa -74:ssa on -72 Marathonista "varastetut" puskuri listat Niin ja seuraan mieleenkiinnolla projektiasi, ei näitä uudempia liikaa kunnosteta kunnolla, peukku pystyyn Quote
volkkarska Posted November 7, 2013 Author Posted November 7, 2013 Kavennettu etuakseli tuossa linkin autossa saattaa olla mutta muutoinhan tuo on madallusta lukuunottamattahyvinkin alkuperäinen (ja todella tyylikäs). Tai no kaaret sisällä ja valkoiset etuvilkut mutta ei suurempaa. Miten tämä sinun autosi, onko nuo projektikuvat miten "reaaliaikaisia" vai missä mennään nyt? Mutta asiallista jälkeä kuitenkin! Kopan osalta ollaan reaaliajassa, pohja työnalla ja kuvitus hieman jäljessä. Marraskuussa on vielä aikaa harrastella tämän kanssa mutta sitten on niin kiireistä töissä että tahti hidastuu. Aiemmin oli maininta vedenpoistoista ja kun tuo koppa lähtee ensiviikolla maalarille niin nyt on parasta varmistaa että ne on kunnossa. Vesireiät on varapyöräkotelossa, etulokasuojan takana ovipilarissa, ovissa ja kylkipellin alaosassa sekä lämpökotelon pohjassa. Puuttuuko jostakin? Quote
Dennis Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Takahelmassa reikiä pakoputkihuilujen välissä Quote
Ketsa Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Etu- ja takalasin karmien alakulmissa kaksi reikää per nurkka. Quote
volkkarska Posted November 8, 2013 Author Posted November 8, 2013 Kun uusi rungon etuosa oli riittävästi kiinni, nostin runkoputken ja uudet lattiapellit vartaassa roikkuvaan koppaan. Lattiapeltien piti sopia hyvin koska olin sovittanut niitä lämpökoteloita uusiessani. Runkoputki työnsi kuitenkin lattiapeltejä ulospäin ja reiät eivät enää osuneetkaan kohdalleen. Peltisaksilla tehdyn sovittelun jälkeen reiät löytyivät ja sain hitsattua lattiapellit heftiin. Sitten pohja pois kopan alta ja hitsaamaan osat lopullisesti kiinni. Quote
volkkarska Posted November 9, 2013 Author Posted November 9, 2013 Sovituksen jälkeen rungon etuosa, napoleoninhattu ja pohjapellit lopullisesti kiinni. Maalikaupasta epoksipohjamaalia ja polyuretaanimaalia päälle. Ja ruiskukin piti ostaa, paraskaan ei ole kyllin hyvä huonolle maalarille ajattelin ja ostin 30€ sumuttajan. Quote
Racing Posted November 9, 2013 Posted November 9, 2013 hioithan tuon surkean mustan varastointimaalin pois osista? Quote
volkkarska Posted November 9, 2013 Author Posted November 9, 2013 hioithan tuon surkean mustan varastointimaalin pois osista? :) Sitten pöllyytin surkean varastomaalin pois pohjapelleistä, uuden keulapalan maali oli suurimmaksi osin niin lujassa sai jäädä. Nuita rälläkän teräsharjoja on kulunut repullinen, ovat kyllä edullisia, käteviä ja tehokkaita epätasaisilla pinnoilla. Rälläkkä tosin pyörittää niin lujaa että lentävistä piikeistä saa samalla akupunktio hoidon satunnaisiin hermopisteisiin, hyvä silmäsuojaus on pakollinen! Quote
volkkarska Posted November 10, 2013 Author Posted November 10, 2013 Kun alapinta oli puhdas, sekoittelin satsin epoksia vanhassa muovimukissa. Otin ruiskun toiseen käteen ja nostin mukin toisella kaataakseni maalin ruiskuun. Mukin reunus nousi, mutta pohja ja maalit viihtyivät paremmin lattialla. Epoksi oli sulattanut mukin pohjan sauman, no siivouksen jälkeen hommasin lasipurkin ja sekoitin uuden satsin. Suihkin alapinnan epoksiin ja käänsin seuraavana päivänä yläpinnan käsittelyyn. Varastomaalit pois ja epoksia pintaan. Maalin kuivuttua käänsin taas pohjan ja tiivistin pistehitsatut pohjapellin saumat korimassalla. Quote
Lasse Posted November 10, 2013 Posted November 10, 2013 ehkä tuon harjauksen jälkeen kannattaisi vetää karhunkielellä tai paperilla pinta rikki. sama homma kun vedät pintamaalin. nuo teollisuusmaalithan voisi maalata märkää märälle, jolloin ei tarvitsisi välihioa. varmaan pysyy ilmankin, mutta ei vara venettä kaada. kohta tulee takaoikealta oikeampia neuvoja, mutta näillä tempuilla itte ole touhunnut teollisuusmaalien kanssa 10+ vuotta. Quote
Guest Jussinbussi Posted November 10, 2013 Posted November 10, 2013 Tässä on nyt jo sen verran vittuilun makua että lopeta projekti kertomuksen teko. ;) Harmi sinänsä hienoa on kyllä työnjälki! Quote
Ketsa Posted November 10, 2013 Posted November 10, 2013 ehkä tuon harjauksen jälkeen kannattaisi vetää karhunkielellä tai paperilla pinta rikki. sama homma kun vedät pintamaalin. nuo teollisuusmaalithan voisi maalata märkää märälle, jolloin ei tarvitsisi välihioa. Teknokselta löytyy ohjeet siitä missä aikaikkunassa saa vetää pintavärin karhentamatta. Eli ei tarvitse maalata märkää märälle. Quote
metake Posted November 10, 2013 Posted November 10, 2013 ehkä tuon harjauksen jälkeen kannattaisi vetää karhunkielellä tai paperilla pinta rikki. sama homma kun vedät pintamaalin. nuo teollisuusmaalithan voisi maalata märkää märälle, jolloin ei tarvitsisi välihioa. varmaan pysyy ilmankin, mutta ei vara venettä kaada. kohta tulee takaoikealta oikeampia neuvoja, mutta näillä tempuilla itte ole touhunnut teollisuusmaalien kanssa 10+ vuotta. Pari kilpuria on tullut maalattua pintapeltien osalta juuri noilla mömmöillä ja niissä on tehty pohjamaalille kevyt välihionta, ja teen kyllä seuraavaankin on sen verran kova ja kestävä maalaus saatu sillä aikaiseksi. Quote
Lasse Posted November 11, 2013 Posted November 11, 2013 Sötkötämpä vielä lisää, toimiva maalin sekoitusastia on maitopurkki mistä on kaula katkaistu. Jopa muotonsakin puolesta. Quote
Tanhis Posted November 11, 2013 Posted November 11, 2013 Sötkötämpä vielä lisää, toimiva maalin sekoitusastia on maitopurkki mistä on kaula katkaistu. Jopa muotonsakin puolesta. Tai sitten ostaa sen alle euron hintasen purkin sieltä maalikaupasta missä on sekoitussuhde asteikot valmiina. Quote
Lasse Posted November 11, 2013 Posted November 11, 2013 Tai säästää sen euron tolla maitopurkilla ja mittaa sekoitussuhteen vaikka puutikkuun... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.