Jump to content

Aloittelijan hölmöt kysymykset


Guest Skipi_

Recommended Posts

Guest Bokseri 1500

Tänne ne ajeli sieltä kyselemään

On mulla jotain ohjetta pc llä mut saa sitä kysellä.Autot mun mielestä tehdää usassa mut käyne kupla harraste juttuna. Sit tässä pitäs vielä keritä ensi vuodeksi jäärata autokin hankkia. Kupla vai muu Sitä ei vielä tiedä. Peltiosia tuli ja olis mitä rutata.

Link to comment
Guest Bokseri 1500

Mielenkiitoiseksi menee viritys.

Automaattilaatikon pumppu ottaa käyttö voimansa öljypumpun rattaalta ja kampiaksein alapuolelta. Miten uudemmissa koneissa onko öljypumppu samassa kohtaa.

Vanhassa koneessa oli kiinni eli vm.68

post-3608-0-69537100-1488143918_thumb.jpg

Edited by Bokseri 1500
Link to comment
Guest Bokseri 1500

Sit pyörivää massaa on enemmän. Normi autossa vauhtipyörä ja kytkin. Tässä turbiini vetolevyn kanssa ja kytkin vielä 20 - 25 cm päässä.Todella erikoinen kokoon pano. Ei mikään kierros herkin virittäessä ja turbiinia onkin vaikeampi keveentää.Sit toi vaihteiston akseli mitä lie manuaali askissa.Onko samaa luokkaa ja sama kytkin. Ovelasti toteutettu et moottorin öljypumpulta voima otettu. No sinällään yksinkertainen ratkasu. Jenkki pojat tekee et turbiini pyöriessään pyörittää öljypumppua samalla eli vaihteistossa on oma öljypumppu. Mut että vielä normi kytkin välissä

post-3608-0-43135000-1488145642_thumb.jpg

post-3608-0-43172900-1488145857_thumb.jpg

Edited by Bokseri 1500
Link to comment

Usasta oletteko osia tilanneet. Kaveri usassa asustellut ja tuumi et ainakin ennen oli vw osat halpoja. Joku linkki olis kiva helpottas etsimistä.

Osat näyttää usa luetteloissa halvoilta, mutta totuus tulee sitten kun jatkaa tilausta shipping kohtaan. Yllättäen hintaan tulee jopa tuplaantuminen, koska monet firmat käyttävät vain hinnakkaita kuriirikuljetuksia. Seuraava rasti tulee kun usa paketti rahteineen ja vakuutuksineen täytyy tullata. Yhtäkkiä kotimainen tarjonta vaikuttaakin edulliselta.

Euroopasta löytyy useita luotettavia vw osa kauppiaita, jolloin välttyy mm tullilta

Link to comment
Guest Bokseri 1500

Osat näyttää usa luetteloissa halvoilta, mutta totuus tulee sitten kun jatkaa tilausta shipping kohtaan. Yllättäen hintaan tulee jopa tuplaantuminen, koska monet firmat käyttävät vain hinnakkaita kuriirikuljetuksia. Seuraava rasti tulee kun usa paketti rahteineen ja vakuutuksineen täytyy tullata. Yhtäkkiä kotimainen tarjonta vaikuttaakin edulliselta.

Euroopasta löytyy useita luotettavia vw osa kauppiaita, jolloin välttyy mm tullilta

Laita toki linkkiä jos tiedossa

Link to comment

Ovipaneelit menossa vaihtoon, vanhojen takana ei ollut mitään muovia, jonka takia ne olivatkin varmaan tuhoutuneet. Mitäs muovia tuonne kannattaa laittaa ja millä kiinni? Varmaan parempia tapoja löytyy, kuin jätesäkki jesarilla, joka nyt ensimmäisenä tuli mieleen. Lasia vasten alareunoissa olevat tiivisteet menee myös uusiksi, pitää varmaan purkaa koko ovi, että saa ne vaihdettua? Onko paha homma? Potilas on vuosimallia 64, jos sillä on merkitystä.

Link to comment

Ovipaneelit menossa vaihtoon, vanhojen takana ei ollut mitään muovia, jonka takia ne olivatkin varmaan tuhoutuneet. Mitäs muovia tuonne kannattaa laittaa ja millä kiinni? Varmaan parempia tapoja löytyy, kuin jätesäkki jesarilla, joka nyt ensimmäisenä tuli mieleen. Lasia vasten alareunoissa olevat tiivisteet menee myös uusiksi, pitää varmaan purkaa koko ovi, että saa ne vaihdettua? Onko paha homma? Potilas on vuosimallia 64, jos sillä on merkitystä.

 

Kehtaisin arvuutella, onko näissä muovia koskaan ollutkaan. Ainakaan omassa suhteelisen originellissa härvelissä ei muovia ovissa ollut. Kun funtsitaan hieman milloin muovi on isommin keksitty, on suhteellisen todennäköistä, ettei soppelia muovia käytetty yleisesti 60 luvulla. Omassani ei tänä päivänäkään ole muovia ovipanelin takana, eikä asia ole muodostunut ongelmaksi. Kuplaahan ei pidetä sateessa :)

 

Jos muovit askarrella paskarrella haluaa ja ne tarpeelliseksi kokee, pohtisin esim motonetista löytyvää maalaussuojamuovia, ja sitten jostain sopivaa 2 puoleista "räkäteippiä". Näin uudemmat autot on toteutettu.

 

Itse skippaisin oven ummistamisen ja antaisin sen puhallella ja hengitellä sisäpuolelle, haihtuupi kosteus.

Link to comment
Guest Bokseri 1500

Volkkarin astinlautoja kattelin niitäkin tais 4 olla mut ei voi sanoa et komeet olisi. Jotain kumeja ollut jossain kaupan taisin jossain liikkeessä nähdä. Mut onko tuollaiset kalliit jos uusi. Sit mun kuplassa ollut siinä takana se pelti ja entinen omistaja rälläkällä niitit ajanut joten sekin pilattu Oikee seppä toi kaveri. Mikä sen kromi pellin nimi ja mitä se kustantaa. Jollai jonnekin liikkeeseen linkkiä heittää

Link to comment

Ovipaneelit menossa vaihtoon, vanhojen takana ei ollut mitään muovia, jonka takia ne olivatkin varmaan tuhoutuneet. Mitäs muovia tuonne kannattaa laittaa ja millä kiinni? Varmaan parempia tapoja löytyy, kuin jätesäkki jesarilla, joka nyt ensimmäisenä tuli mieleen. Lasia vasten alareunoissa olevat tiivisteet menee myös uusiksi, pitää varmaan purkaa koko ovi, että saa ne vaihdettua? Onko paha homma? Potilas on vuosimallia 64, jos sillä on merkitystä.

 

Itse laitoin kasvihuonemuovia ovipahvien taakse, kiinnitin ne niillä kumitulpilla jotka kuuluvat niihin reikiin joihin ovipahvi painetaan kiinni.

 

Oven lasien tiivisteitä uusiessa ovea joutuu jonkin verran purkamaan, se mikä tuota listaa asentaessa kannattaa huomioida on se että se kiinnitettäessä muotoutuu lopulliseen muotoonsa joten on tavallaan kertakäyttöinen.

Link to comment

Joo kiitos Noita etsin. Eivät onneksi ole hyvin kalliita. Onko toi astin lauta koriste vai kestääkö sen päälle astuakin

Alkuperäiset kestää astumistakin mutta ainakaan halpojen reprojen päälle en paljon menisi tallomaan.

Link to comment

 

Ovipaneelit menossa vaihtoon, vanhojen takana ei ollut mitään muovia, jonka takia ne olivatkin varmaan tuhoutuneet. Mitäs muovia tuonne kannattaa laittaa ja millä kiinni? Varmaan parempia tapoja löytyy, kuin jätesäkki jesarilla, joka nyt ensimmäisenä tuli mieleen. Lasia vasten alareunoissa olevat tiivisteet menee myös uusiksi, pitää varmaan purkaa koko ovi, että saa ne vaihdettua? Onko paha homma? Potilas on vuosimallia 64, jos sillä on merkitystä.

 

Rakennusmuovia kontaktiliimalla kiinni, hyvin on pysynyt jo 30. vuotta. Toki nykyään on jo hyviä liimamassoja millä saa kiinni.

Link to comment
Guest Bokseri 1500

Onko kuplan kampiakseleissa ero kiinnityksessä automaatin vetolevyn ja vauhtipyörän välillä. Joku kertoili et eroa olis. Jos on niin mikä ero. Saako tuohon kiinni pitempi iskusta kampiakselia ollenkaan. Sit entisen akselin nakkasin roskiin mut tais olla valmista kamaa. Sit tuo automaattilaatikon pumppu käykö minkä ikäseen kuplaan.

post-3608-0-01911000-1488571049_thumb.jpg

post-3608-0-48444900-1488571088_thumb.jpg

post-3608-0-44687300-1488571120_thumb.jpg

Edited by Bokseri 1500
Link to comment

Onko kuplan kampiakseleissa ero kiinnityksessä automaatin vetolevyn ja vauhtipyörän välillä. Joku kertoili et eroa olis. Jos on niin mikä ero. Saako tuohon kiinni pitempi iskusta kampiakselia ollenkaan. Sit entisen akselin nakkasin roskiin mut tais olla valmista kamaa. Sit tuo automaattilaatikon pumppu käykö minkä ikäseen kuplaan.

Joka kammessasi on 4 tappia, niin sitten on sama kuin orggis kammessa

Jos on 6 tappia (kammessa), nii sitten on alkuperäsisestä ei-saxomatikista poikkeva

 

Pitkäiskut sa kiinni vaikka hilllomunkkiin. Kýse oin vaan että tietää miten.

Sun tapauksessa

- Poistaa ylimääräset tapit kasitappi kammesta

- Tai reijittää vetolevyn em extra tapeille

 

Automaatin pumpun saa joka lohkoon, kun vaan tietää mitä tekee.

Ei tää mitään rakettitiedettä ole

 

Mutta se haaveesi turbiinin painotuksesta "varmuuden vuoksi", on ihan peffasta.

- Sieltä et saa öljyjä ulos, Ne sotkee painotuksen. Joissain jenkki turbiinerissa on tyhjennys roput öljylle. Mielestäni saxomatikissa ei ollu sitä.

- Samaten turbiinissa on rojua sisällä jotka keskittyy laatikon akseleihin. Tästä syystä esim paikalline koneistamo ei rupea edes painottaa turbiineja. Turhaa säätämistä erilaisten keskitys akselien & niiden tukemisien kanssa

- ja kolmanneksi siellä on jo tehdas painotus

Mitä se turha tarkkuus olikaan?

 

Pitkäiskusta haaveilevalle vielä. Oletko tietonen mitä saxon turbiini oikeasti jaksaa vääntöä välittää läpi?

Tuskin löytyy suomesta tähän tietoa? Suosittelen tutustumista ulkomaan foorumeille.

Pahimmillaan ei kestä yhtään lisää tehoa ja koneesi on sitten susi sitä kautta.  

 

T: PessimistiPetteri

Edited by P_Valtonen
  • Like 1
Link to comment

Automaatin öljypumppuja on kolme erimallia,68-69 pienillä öljykanavilla ja yhdellä öljynpaineventtiilillä oleviin kampikammioihin,70-71 isokanavaisiin 2:lla paineventtiilillä oleviin kampikammioihin 3 niittisen nokkaakselin kanssa sekä 72-isokanavaiseen kaksiventtiiliseen 4 niittisen nokan kanssa.

 

Ja Petteri jälleen kerran,tuo valintaautomaatti ei ole sama asia kuin Saxomat,Saxomaatissa ei esimerkiksi ole turbiinia ollenkaan.

Link to comment
Guest Bokseri 1500

En nyt itekään tiijä mikä vaihteisto mulla on mut alipaineella hoituu se kytkimen polkasun virka.Sitä en tiijä kuplan hiluista mut V8 kampuran mukaan lähti värinänvaimennin , vetolevy ja turbiini. Ainakin kampirautaa oli painatuksia muutettu. En tiijä kuplan turbiini onko heikko mut yhtään en jenkki autosta ole saanut rikki ja on ollut eri stall speedillä. Mitä öljypumpuun tulee et jos se automaattipumppun saa ja varmaa saakin voitelun sen omasta öljystä niin siihen voi saada vaikka oman voiman oton halutessaan. Eli mullako ei ole saxomat ? Kuplan turbiinissa tai olla tyhjennys proppu jos en väärin muista. Pitää toki tarkistaa.

Edited by Bokseri 1500
Link to comment
Guest Bokseri 1500

Miten toi isompi öljypohja syökö maavaraa minkä verran vai levennetty vain. Sit kun tulossa toi automaattilaatkko / puoli manuaali koneen jatkeeksi niin vakioöljypumpun kohdalle ei voi sitä suodatin jalkaa laittaa kun siihen tulee se automaattilaatikon pumppu. Kuplassa oli vm 68 koneessa puhallin kotelossa joku öljynlauhdutin. Koneen nakkasin kaatikselle niin en voi katsos et saisko siitä otettua öljynlauhtimelle meno ja paluu. Sit onko öljypumpun kansi 4 kiinnitys joka kuplan koneessa. Tämä vain oleellinen tekijä mun uuden koneen hankinnassa. Sit meni halvalla 2.4 kone pari viikkoo sitten kaverilta. Oli kuulemma kampirautakin ollut parasta mitä rahalla saa ja ähkyykin kivasti ollut Siitä olis hyvän aihion saanut ja ties vaikka ajukoneen. Täysin toimiva kone ollut ja jokkis miehillä. Kuplan osia ja lohkoja ja kansia löytys rakentelun pohjalle jos jossain vaiheessa ite tekis koneen. Vaikka jokkis kuplaan kun taitaa ens talveksi sellainenkin tulla. 200 e sais kai koko auton jossa pitäs ehjä vakiokone olla ja myyjän mukaan jotain remontoitu. Pääsiskö sillä leimalle asti Mut edelleen kone hakusessa. Siitä jäis jokkis koppa kesämökilleni

Edited by Bokseri 1500
Link to comment
Guest Bokseri 1500

Automaatin öljypumppuja on kolme erimallia,68-69 pienillä öljykanavilla ja yhdellä öljynpaineventtiilillä oleviin kampikammioihin,70-71 isokanavaisiin 2:lla paineventtiilillä oleviin kampikammioihin 3 niittisen nokkaakselin kanssa sekä 72-isokanavaiseen kaksiventtiiliseen 4 niittisen nokan kanssa.

 

Ja Petteri jälleen kerran,tuo valintaautomaatti ei ole sama asia kuin Saxomat,Saxomaatissa ei esimerkiksi ole turbiinia ollenkaan.

Mulla oli kone 68 numeron mukaan ja nokka akselin pyörässä 3 niittiä. Eli yhdellä paineventtiilillä ja pienillä reijillä. Mitä eroo näissä kuplan nokka akseleissa on ja erooko nokka pyörät koon puolesta tai muuten. Kerropa minun auton laatikon virallinen nimi niin vois kytkinlevyä etsiä. Stefa olis jo laatikkoon tiedossa. No jos ei asetelmaa uusi niin kai tuolla entiselläkin levyllä ajas. Mut olishan toi levy edes hyvä vaihtaa ja nyt todella helppoa.

Link to comment
Guest Bokseri 1500

Pahimmillaan ei kestä yhtään lisää tehoa ja koneesi on sitten susi sitä kautta.

 

T: PessimistiPetteri

No ei kai kone susi ole jos laatikko pettää Tai turbiini. Sit eikös tuon saa manuaaliksi kun vaihtaa kytkinkopan ja vauhtipyörän. Pitää jokkis jätkiltä hamstrara tavaraa pahan päivän varalle. Edited by Bokseri 1500
Link to comment
Guest Bokseri 1500

Onko kellään räjäytys kuvaa turbiini/ kytkin / manuaali laatikosta. Kiinnostas nähdä rakenne et mikä siellä nyt niin heikkoo voi olla. Paljos paksu akseli manuaali laatikossa on mikä menee kytkimelle. Sit lie nuo rattaa adolfin jälki kostossakin samaa tasoa kuin manuaalissa.Kisa kytkin vain väliin niin ei luista kun pannussa on ruutia Mut moniko vastaavalla laatikolla ajanut mut ainakin haukkujia riittää. Sit jos ostan sen kuplan jokkis vehkeeksi niin myyvät vaikka millaista puolitettua laatikkoo jokkis torilla ja on joku pakko kakkonen niin sellainenko olis jää radalle hyvä missä maks vauhti ehken sata..Sit hauskin et perä samassa setissä. Mistä näkee mikä perävälitys mulla on ?

Link to comment
Guest Bokseri 1500

Mikä tämä T -1 joku kuplan malli tyyppi ?

Ohessa kuvassa osissa näkyy olevan.

Mistä tuon oman kopan tietäs onko se nyt 71 varmaksi.

post-3608-0-31640600-1488720819_thumb.png

Edited by Bokseri 1500
Link to comment
Guest Bokseri 1500

Kiitos Onko mulla limusine malli siinä on korissa takaikkunoissa noi pienet kaaret ja puskureissa on tuollaiset mustat raidat. Ainakin siinä missä on kilpi kiinni.

post-3608-0-93644400-1488724985_thumb.png

Edited by Bokseri 1500
Link to comment

Ihan nyt ilman minkäänlaista saivartelua, mutta itse aloin tämän ilmajäähy vw harrastelun viime syksynä ja kyllä google yms nettisivut on ollut todella hyvä apu kaikenlaiseen tiedon tarpeeseen. Toki kysyvä ei tieltä eksy ja kysyä saa ja pitää jos ongelmia on, mutta hakukoneilla pärjää todella pitkälle kun hieman selaa.

Link to comment
Guest Bokseri 1500

Eikä Hyvä et google on tuttu. Itse en sitä atk järjestelmien asiantuntija tiedä mut suoraan sanottuna ei ole ollut aikaa googletella. Nyt meinasi pari päivää huilata ja mökkeillä. Josko sit kerkiis katella. Tosin mulla suurin piirteinen jo kaikki kasassa mitä tarviin. Muutama kuva orgis kuplan sisältä puuttuu 71 mallista. Mut kuva haulla niitä voi katella. Mut kiitokset niille mitkä on neuvoneet ja isosti oli apua. Vaihteiston virallisen nimen kun tietäs niin helpottas kytkimen etsimistä. Pitää levyn halkasija mitata niin vois sen koon perusteella löytää. Mut tekemistä riittää ja hankalin lie kasaus vaihde kun ei mitään tietoo mikä mistäkin purettu. Mut maaluuseenkin vielä pitkä aika.Onko joka kuopassa toi takalasin alla oleva ritilikkö samanlainen. Sit vaan eroo peltien aukot et aukolla tai ilman. Toi reikä keulassa. Onko siinä joku koriste ollut vai käynnistys veivin paikka kuten mossessa. Pitäne olla pitempi veivi.

post-3608-0-74346800-1488779920_thumb.jpg

post-3608-0-49538700-1488780004_thumb.jpg

post-3608-0-24952700-1488780177_thumb.jpg

Edited by Bokseri 1500
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...