J.Ussi Posted November 4, 2015 Author Share Posted November 4, 2015 No nyt on ruuvattu x-pj:n ohjeen mukaan ja sehän lähti rokkaamaan varsin kivasti heti kun kaasuläppiä hieman raoitti. Seuraavia huomiota kuitenkin tein. Seosta säätäessä Käynti huononi, kun ruuvi oli auki vain 1/2 kierrosta. Paras käynti löytyi kun seosruuvit ovat auki 3/4 kierrosta. Siltikin tulpat olivat nokiset ? Suutimet liian isot vai mikä mättää. Toinen asia. Kun säätelin seoksia ja kone alkoi olla varsin kuuma niin se alkoi nakuttamaan. Otin venakopat auki ja mittasin välykset niin kaikista löytyi 0.3mm. Kylmänä ne on säädetty 0.05mm ja jäähtyessään ne siihen lukemaan palasivatkin. Mulla on teräksiset työntötangot , mutta onko niilläkään tuollainen välyksen kasvu normaalia? Toimenpiteitä ? Quote Link to comment
Meto Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Terästönäreillä ominaisuus että välys kasvaa kuumana,itse säätänyt kylmänä nollaan välykset (silleen että työntötangot vielä pyörii sormivoimin) Vertailun vuoksi itsellä on 48 idf kaasareissa 55 tyhjäkäyntisuuttimet,60 oli jo liian suuret ja nokesi tulpat. Mutta sulla erimerkkiset kaasarit ym.. Quote Link to comment
metake Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 (edited) Seosta säätäessä Käynti huononi, kun ruuvi oli auki vain 1/2 kierrosta. Paras käynti löytyi kun seosruuvit ovat auki 3/4 kierrosta. Siltikin tulpat olivat nokiset ? Suutimet liian isot vai mikä mättää. Jep, nyt alkaa kuulostaa loogiselta. Kuten tuossa aikaisemmin totesin, niin yleensä tyhjäkäynti suuttimet on parhaiten kohdallaan kun saat säädöt niin että parhaiten käy tyhjäkäyntiä kun ruuvit on auki 1-2 kierrosta. On totta kuten Tutkija totesi, että ruuvien säätöalue vaikuttaa 7 kierrosta, mutta tuohon väliin ne on yleensä silti osuneet. Pienempää tyhjäkäyntisuutinta testaamaan siis, sanoisin että 55 voisi olla hyvä vaihtoehto tässä tapauksessa. Jos säätö edelleen jää 1 - 1,5 kierroksen välille, niin sitten kokeilemaan vielä 50:llä suuttimilla. EDIT: Tuo update kitti saattaa hieman sotkea tätä mun suuttimien valinta / tyhjäkäynti ruuvi logiikkaa, joten hienoisella varauksella suhtautuen, mutta kokeilemalla se parhaiten selviää. Edited November 4, 2015 by metake Quote Link to comment
J.Ussi Posted November 5, 2015 Author Share Posted November 5, 2015 Ok. Testataan sitä 55 suutin kokoa ja laitetaan venavälykset löysään nollaan. Kiitoksia taas :) Quote Link to comment
J.Ussi Posted November 28, 2015 Author Share Posted November 28, 2015 (edited) Saapi selkeästi liikaa soppaa. Turhaan askartelen säätöjä ennen kuin saan tilattua bensapumpun joka antaa sopivan paineen. Tuohon mun facettiin en viitti alkaa paineesäädintä edes hankkimaan kun ko.pumput on epäluotettavaksi leimattu. Bensanpinta on säädetty oppikirjan mukaan pystyasennossa 6mm. Myöskin nuo NGK D8EA tulpat vaihdan lämpimämpiin. Olisko 7 Ok vai jopa 6 ? Tulpat ovat nokisen mustat. Perus ennakkoa 10 astetta. Opin näiden johdosta uuden termin: Detonointi. Vahvasti epäilen että kuumaksi käytettynä alkava metallinen kilkatus 3 pytyltä johtuu juurikin noista, joko yhdessä tai erikseen. Samalla kun kilkatus alkaa huomioin että pakokaasun lämpötila putoaa selkeästi. Vai olenkohan ihan kujalla ajatuksineni? Olisiko myös vinkkiä kun 1 työntötangon suojaputki fuskaa lohkonpäästä. Saako sitä jollain konstilla pitämään ilman kannen irrotusta? Edited November 28, 2015 by J.Ussi Quote Link to comment
Lasse Posted November 28, 2015 Share Posted November 28, 2015 Vinkki 1: muuta vain yhtä asiaa kerrallaan. Vinkki 2: juosikuormitteinen työntötangon suojaputki voisi olla ratkaisu vuotoon. Vinkki 3: älä räplää tulppien lämpöarvon kanssa ennenkuin olet saanut seokset kohdalleen. Liika soppa sun tulpat nokee ja siihen ei auta vaikka kuinka noita lämpöarvoja vaihtelis. Ja sitten kun olet oikein huolella mettässä säätöjes kanssa niin palaa perussettiin ja aloita alusta. 1 Quote Link to comment
x-pj Posted November 28, 2015 Share Posted November 28, 2015 Minä olen yleensä vaihtanut lämpimämmät tulpat säädön ajaksi. Ei kulu tulppia niin paljon. Sitten kun säädöt on oikealla hehtaarilla, voi vaihtaa takaisin. Viimeksi uuden koneen kanssa taisin aloittaa NGK:n 6 kanssa. Jos nokea on kertynyt paljon, sekin voi aiheuttaa nakutusta. 1 Quote Link to comment
JM Posted November 28, 2015 Share Posted November 28, 2015 Champpionit sietää paremmin vääriä säätöjä. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 28, 2015 Share Posted November 28, 2015 Tulppien merkit jotka kestää enempi sitä tai tätä tuntuu olevan esson baari puheita. Kun kerran tulppia tulee ulos samalta valmistajaltakin eri puolita maailmaa niin on selvää että edes saman merkin tulpat eivät ole vertailukelpoisia toisiinsa. Quote Link to comment
J.Ussi Posted December 9, 2015 Author Share Posted December 9, 2015 (edited) Tuli hankittua tämä hyväksi kehuttu vivusto. Onkin tukevan ja laadukkaan oloinen, mutta onko muilla tullut vastaan että nuo tangot olisi liian lyhyet ? Voisiko olla että tuo mun pannu on sen verran normaalia leveämpi että siksi ei tangoissa mitta riitä? Tuossahan mukana erimittaiset tangot. Pitkä oikealle ja lyhyt vasemmalle. Pitkä tanko olisi mun tapauksessa aika passeli vasemmalle ja toiselle puolelle olisi sitten tehtävä uusi pidempi versio ?? Edited December 9, 2015 by J.Ussi Quote Link to comment
Tanhis Posted December 9, 2015 Share Posted December 9, 2015 Onko sulla varmasti sun kaasareille kuuluva sarja ja en nyt ihan heti rupeisi tankoja jatkamaan ennen kuin on 100% varma ettei ole jostai omasta ajatusmokasta kyse. Quote Link to comment
levari Posted December 9, 2015 Share Posted December 9, 2015 Mulla on sama vivusto. Laitoin pitkän vasemmalle ja oikean puoleista piti jatkaa parilla sentillä. En tiä mihin on alunperin tarkotettu. Quote Link to comment
J.Ussi Posted December 9, 2015 Author Share Posted December 9, 2015 (edited) Onko sulla varmasti sun kaasareille kuuluva sarja ja en nyt ihan heti rupeisi tankoja jatkamaan ennen kuin on 100% varma ettei ole jostai omasta ajatusmokasta kyse. http://www.aircooled.fi/tuote/533/kaasutinvivusto-t1-idfdrla-3648mm-csp Pitäisi olla oikeanlainen. Mulla on sama vivusto. Laitoin pitkän vasemmalle ja oikean puoleista piti jatkaa parilla sentillä. En tiä mihin on alunperin tarkotettu. OK. Googlea tuossa jo huudatinkin, niin ulkomaan keskusteluiden perusteella jossain tapauksissa tankoa joutuu jatkamaan. Ilmeisesti imusarjat ovat hiukan erimallisia ja vie sitten kaasareita etäämmälle. Edited December 9, 2015 by J.Ussi Quote Link to comment
metake Posted December 9, 2015 Share Posted December 9, 2015 Voisiko olla että tuo mun pannu on sen verran normaalia leveämpi että siksi ei tangoissa mitta riitä? Tangot riittää hyvin kun on vakiolevyinen pannu ja CSP:n imusarjat. Jonkin muun merkkiset imusarjat saattaa viedä kaasareita ulommas niin paljon että tangot ei riitä. 1 Quote Link to comment
levari Posted December 9, 2015 Share Posted December 9, 2015 Tälleen mul on: http://terpanturinat.blogspot.fi/2015/04/musteen-tuoksua.html 2 Quote Link to comment
J.Ussi Posted April 12, 2016 Author Share Posted April 12, 2016 PRKL....Nyt taisi olla melkosen lyhytikäinen pannu. Tänään pääsin sen kanssa ensimmäistä kertaa tienpäälle. Koneessa oli pirun kivasti ruutia ja oli mukava ajaa. Ehdin n.20km ajella ja olin jo miltei kotipihassa kun alkoi sellainen hinkkaavan kilkattava ääni kuulua. Rullaillin sitten pintakaasulla hissunkissun kotipihaan. En nyt osannut paikallistaa mistä ääni kuuluu... menikö männänrenkaat jostakin pytystä, laakerit, venakoneisto?? Ketutukseltani sen verran jaksoin että sytytystulpat katsoin.. olivat OK, eli ei mitään vauriota niissä. Pyörittelin hihnapyörän pultista ja ihan normaalin tuntuisesti kone pyöri. Huomenna otan venakopat auki ja katson löytyiskö sieltä mitään epämääräistä. Jos ei, niin kai se on purku hommiin alettava... ahistaa jo valmiiksi :P Hyviä vinkkejä olisin taas vailla kuinka olisi fiksuinta edetä ? Quote Link to comment
Meto Posted April 12, 2016 Share Posted April 12, 2016 (edited) Puhallinpyörä kiinni..? Kokeiles ilman remmiä käyttää hinkkaako vielä Joo kannattaa tietenkin venttilikopat käyttää pois ja katsoa että kaikki on paikoillaan. Vauhtipyörä löysällä? Sekin mahdollista,se kyllä näkyy sitten päittäisvälyksenä Edited April 12, 2016 by Meto Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 12, 2016 Share Posted April 12, 2016 Monesti nuo osat vähän ekalla koeajolla asettuu ja just tuo puhallinpyörän kitskuminen on tullut miullekin vastaan useamminkin kun puhallinkoppa asettuu. Myös laturi voi pitää yllättäviä ääniä jos vaikka hihnalinja on vähän vinossa tai hihnapyörä pikkusen lieppaa. Samalla kannattaa kiriä imusarjat ja kaikki pakosarjan pultit, ne lähes aina kiristyvät ekan kunnolla kuumaksi ajon jälkeen jonkun verran kun tiivisteet on litistyneet. Quote Link to comment
J.Ussi Posted April 12, 2016 Author Share Posted April 12, 2016 Testasin ilman remmiä ja sama kilkutus heti kun käynnistyy. Kokeilin ilman tulppia startin kanssa hieman pyörittää eikä tällöin kilkuttanut. Yksi tulppa kerrallaan takaisin ja joka välissä startilla kokeilin kilkkaako.... ei. Johdot paikalleen ja käyntiin niin heti alkoi kilkkailu. Quote Link to comment
Meto Posted April 12, 2016 Share Posted April 12, 2016 Kiliseekö,säksättääkö va kihnuttaako? Pakosarjan tiiviste jos vuotaa vaikka yhdestä sylinteristä niin pitää aika pahaa säkätystä Quote Link to comment
J.Ussi Posted April 12, 2016 Author Share Posted April 12, 2016 Sellainen kilistävän kihnuttava ääni. Ei säksättävä. Tarkistanpa huomenna ihan ekana pakosarjan mutterit ja tiivarit. Quote Link to comment
metake Posted April 12, 2016 Share Posted April 12, 2016 Vauhtipyörä irtoamassa? Sopis hyvin kuvaan että startatessa ei ääntä kuulu kun startti pitää vauhtiksesta välykset pois.. Quote Link to comment
peruskallio Posted April 13, 2016 Share Posted April 13, 2016 (edited) Itsellä vauhtipyörän ääntely loppui, kun painoi kytkimen pohjaan. Siellä tosin ruuvi oli kireällä, mutta kiristynyt tapin päitä, eikä vauhtipyörää vasten, piti sellaista kolkotusta. Kuuli auton alta että tulee vaihtipörän päästä konetta Onhan hihnapyörän takana oleva pelti kiinni? Se pitää perin v-mäisen äänen, mutta helppo korjata... Edited April 13, 2016 by peruskallio Quote Link to comment
J.Ussi Posted April 13, 2016 Author Share Posted April 13, 2016 Kokeilen tänään hiljeneekö kilkatus kytkin pohjassa. Pelti on kiinni eikä hihnapyörä siihen näyttänyt pyöriessään osuvan vaikka liki onkin. Quote Link to comment
Anpu Posted April 13, 2016 Share Posted April 13, 2016 Kokeilitko onko päittäisvälys kasvanu? Quote Link to comment
J.Ussi Posted April 13, 2016 Author Share Posted April 13, 2016 Kylhän miä siitä hihnapyörästä koitin eestaas nykiä, eikä välys mielestäni ole kasvanut. Täytyy sekin vielä katsoa uudestaan Paljonko välystä pitäisi tuntua ? Quote Link to comment
Tanhis Posted April 13, 2016 Share Posted April 13, 2016 Siis jos on mahdollista että vauhtis on irti niin en käyttäisi konetta hetkeäkään vaan ottaisin sen irti ja varmistaisin asian. Nimittäin joka käynnistys varmasti lisää vaurioita jotka voivat jo nyt voi olla sillä tasolla että kampuran reijät/tapit on paskana. Quote Link to comment
Meto Posted April 13, 2016 Share Posted April 13, 2016 Jos kampurassa selvästi "tuntuu" päittäisvälystä niin se on jo liikaa.. Quote Link to comment
J.Ussi Posted April 13, 2016 Author Share Posted April 13, 2016 Nappasin koneen pois. Paineasetelma näyttäisi kihnuttaneen vaihdelootaan, vasemmalle, tuohon kytkimen käyttövipstaakin ulosmenon luona olevaan korkeampaan kohtaan. Olin siitä kyllä hionut, mutta en näköjään tarpeeksi. Jos, ja vahvasti näyttää että kun tuo on se äänen syy niin mikähän aiheutti sen että pienen ajamisen jälkeen vasta alkoi kiinni ottamaan. Onko päittäisvälyksen muuttuminen ainoa mahdollinen syy? Sen verran sitä välystä siellä nyt on että se juuri juuri tuntuu ?? Quote Link to comment
JM Posted April 13, 2016 Share Posted April 13, 2016 (edited) Nappasin koneen pois. Paineasetelma näyttäisi kihnuttaneen vaihdelootaan, vasemmalle, tuohon kytkimen käyttövipstaakin ulosmenon luona olevaan korkeampaan kohtaan. Olin siitä kyllä hionut, mutta en näköjään tarpeeksi. Jos, ja vahvasti näyttää että kun tuo on se äänen syy niin mikähän aiheutti sen että pienen ajamisen jälkeen vasta alkoi kiinni ottamaan. Onko päittäisvälyksen muuttuminen ainoa mahdollinen syy? Sen verran sitä välystä siellä nyt on että se juuri juuri tuntuu ?? Mitta se välys. Kone on voinut "asettua" lootaan hetken ajamisen jälkeen. Lämpölaajenemisella voi olla myös vaikutusta. Edited April 13, 2016 by JM Quote Link to comment
J.Ussi Posted April 13, 2016 Author Share Posted April 13, 2016 0.13 mm heittokellolla mitattuna hihnapyörän pultista. Quote Link to comment
J.Ussi Posted April 18, 2016 Author Share Posted April 18, 2016 Kone taas paikallaan..... heti kun käyntiin pärähtää niin sivuääni kuuluu edelleen. PrKL.... Ääni on tosiaan sellainen kihnuttavan kitisevä. Vähän kuin veistä ruokalautasella edestakaisin hinkkaisi. Ääni ei siis ole mitään jatkuvaa tasaista kitinää vaan sellaista hink..hink..hink ääntä johon kierrosnopeus vaikuttaa. Kuin jokin nappaisi kiinni johonkin. Öljy on kirkasta, painetta on... ainakin valo sammuu.... venakopissa näytti kaikki olevan paikallaan eikä mitään metalli mujua näkynyt, välykset täytyy vielä katsoa kun en nyt muutakaan keksi. Quote Link to comment
tolvana Posted April 18, 2016 Share Posted April 18, 2016 Nyppääs hihnapyörä poijes ja vilkase ruuvinkantoja, sieltä osaavatten kihnuttaa ainakin alupyörät jos ei käytä spacer rengasta. Quote Link to comment
J.Ussi Posted April 19, 2016 Author Share Posted April 19, 2016 Yö myöhällä kävin vielä eilen hihnapyörän nappaamassa pois, eikä siitä apua ollut. Venttiilien välykset on vielä katsomatta. Quote Link to comment
Anpu Posted April 19, 2016 Share Posted April 19, 2016 Nokkapyörän pultti hankaa öljypumppuun? Quote Link to comment
PZQ Posted April 19, 2016 Share Posted April 19, 2016 Mulla moikkas viimekesänä JPM nostaja(t) & sitä myöten JPM nokka ja se piti viimeisillään kuvailemaasi ääntä... -Pete- Quote Link to comment
J.Ussi Posted April 20, 2016 Author Share Posted April 20, 2016 Nokkapyörän pultti hankaa öljypumppuun? Taidanpa huomenna tarkastaa tuonkin. Mutta mikä aiheuttaisi sen, että olisi vasta pienen ajelun jälkeen alkanut kiinni ottamaan ? Quote Link to comment
pantse1 Posted April 20, 2016 Share Posted April 20, 2016 Varsin erikoista vikinää on omassa strokerissani aiheuttanut rikkoutunut imusarjan tiiviste. Naapurin mies oli kuulemma veikannut isompaakin moottoririkkoa...eli tuokin kannattaa tarkistaa ennen suurempia purkutöitä. Quote Link to comment
J.Ussi Posted April 20, 2016 Author Share Posted April 20, 2016 Öljypumppu tarvii näköjään ulosvetimen... eihän mulla sellasta ole. Varsin erikoista vikinää on omassa strokerissani aiheuttanut rikkoutunut imusarjan tiiviste. Naapurin mies oli kuulemma veikannut isompaakin moottoririkkoa...eli tuokin kannattaa tarkistaa ennen suurempia purkutöitä. Tiivisteet OK ja liimaa välissä. Olivat irti kun käytin koneen lattialla. Quote Link to comment
Soukka Posted April 20, 2016 Share Posted April 20, 2016 Öljypumppu tarvii näköjään ulosvetimen... eihän mulla sellasta ole. Tiivisteet OK ja liimaa välissä. Olivat irti kun käytin koneen lattialla. Koita löysätä sitä kampikammion puolikkaita pitävää pulttia pumpun alla. Itse sain näin pumpun pois ilman ulosvetäjää ja kun löysäsi todella vähän kampikammion sauma ei vuoda öljyä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.