Jump to content

Newbie + Stoker


Recommended Posts

No nyt on ruuvattu x-pj:n ohjeen mukaan ja sehän lähti rokkaamaan varsin kivasti heti kun kaasuläppiä hieman raoitti.

 Seuraavia huomiota kuitenkin tein.

Seosta säätäessä Käynti huononi, kun ruuvi oli auki vain 1/2 kierrosta.

Paras käynti löytyi kun seosruuvit ovat auki  3/4 kierrosta.

Siltikin tulpat olivat nokiset ?   Suutimet liian isot vai mikä mättää. 

 

Toinen asia. Kun säätelin seoksia ja kone alkoi olla varsin kuuma niin se alkoi nakuttamaan. Otin venakopat auki ja mittasin välykset niin kaikista löytyi 0.3mm.

Kylmänä ne on säädetty 0.05mm ja jäähtyessään  ne siihen lukemaan palasivatkin.

 

Mulla on teräksiset työntötangot , mutta onko niilläkään tuollainen välyksen kasvu normaalia?  

Toimenpiteitä ? 

Link to comment

Terästönäreillä ominaisuus että välys kasvaa kuumana,itse säätänyt kylmänä nollaan välykset (silleen että työntötangot vielä pyörii sormivoimin)

Vertailun vuoksi itsellä on 48 idf kaasareissa 55 tyhjäkäyntisuuttimet,60 oli jo liian suuret ja nokesi tulpat.

Mutta sulla erimerkkiset kaasarit ym..

Link to comment

Seosta säätäessä Käynti huononi, kun ruuvi oli auki vain 1/2 kierrosta.

Paras käynti löytyi kun seosruuvit ovat auki  3/4 kierrosta.

Siltikin tulpat olivat nokiset ?   Suutimet liian isot vai mikä mättää.

Jep, nyt alkaa kuulostaa loogiselta. Kuten tuossa aikaisemmin totesin, niin yleensä tyhjäkäynti suuttimet on parhaiten kohdallaan kun saat säädöt niin että parhaiten käy tyhjäkäyntiä kun ruuvit on auki 1-2 kierrosta. On totta kuten Tutkija totesi, että ruuvien säätöalue vaikuttaa 7 kierrosta, mutta tuohon väliin ne on yleensä silti osuneet. Pienempää tyhjäkäyntisuutinta testaamaan siis, sanoisin että 55 voisi olla hyvä vaihtoehto tässä tapauksessa. Jos säätö edelleen jää 1 - 1,5 kierroksen välille, niin sitten kokeilemaan vielä 50:llä suuttimilla.

 

EDIT: Tuo update kitti saattaa hieman sotkea tätä mun suuttimien valinta / tyhjäkäynti ruuvi logiikkaa, joten hienoisella varauksella suhtautuen, mutta kokeilemalla se parhaiten selviää.

Edited by metake
Link to comment
  • 4 weeks later...

Saapi selkeästi liikaa soppaa. Turhaan askartelen säätöjä  ennen kuin saan tilattua bensapumpun joka antaa sopivan paineen. Tuohon mun facettiin en viitti alkaa paineesäädintä edes hankkimaan kun ko.pumput on epäluotettavaksi leimattu. Bensanpinta on säädetty oppikirjan mukaan pystyasennossa 6mm.

 

Myöskin nuo NGK D8EA tulpat vaihdan lämpimämpiin.  Olisko 7 Ok vai jopa 6 ?

Tulpat ovat nokisen mustat. Perus ennakkoa  10 astetta.

 

Opin näiden johdosta uuden termin: Detonointi.  Vahvasti epäilen että  kuumaksi käytettynä alkava metallinen kilkatus 3 pytyltä johtuu juurikin noista, joko yhdessä tai erikseen. Samalla kun kilkatus alkaa huomioin että pakokaasun lämpötila putoaa selkeästi. Vai olenkohan ihan kujalla ajatuksineni?  

 

Olisiko myös vinkkiä kun 1 työntötangon suojaputki fuskaa lohkonpäästä.  Saako sitä jollain konstilla pitämään ilman kannen irrotusta? 

Edited by J.Ussi
Link to comment

Vinkki 1: muuta vain yhtä asiaa kerrallaan. Vinkki 2: juosikuormitteinen työntötangon suojaputki voisi olla ratkaisu vuotoon. Vinkki 3: älä räplää tulppien lämpöarvon kanssa ennenkuin olet saanut seokset kohdalleen. Liika soppa sun tulpat nokee ja siihen ei auta vaikka kuinka noita lämpöarvoja vaihtelis. Ja sitten kun olet oikein huolella mettässä säätöjes kanssa niin palaa perussettiin ja aloita alusta.

  • Like 1
Link to comment

Minä olen yleensä vaihtanut lämpimämmät tulpat säädön ajaksi. Ei kulu tulppia niin paljon. Sitten kun säädöt on oikealla hehtaarilla, voi vaihtaa takaisin. Viimeksi uuden koneen kanssa taisin aloittaa NGK:n 6 kanssa.

 

Jos nokea on kertynyt paljon, sekin voi aiheuttaa nakutusta.

  • Like 1
Link to comment

Tulppien merkit jotka kestää enempi sitä tai tätä tuntuu olevan esson baari puheita. Kun kerran tulppia tulee ulos samalta valmistajaltakin eri puolita maailmaa niin on selvää että edes saman merkin tulpat eivät ole vertailukelpoisia toisiinsa.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tuli hankittua tämä hyväksi kehuttu vivusto.   Onkin tukevan ja laadukkaan oloinen, mutta onko muilla tullut vastaan että nuo tangot olisi liian lyhyet ?

Voisiko olla että tuo mun pannu on sen verran normaalia leveämpi että siksi  ei tangoissa mitta riitä?

 

Tuossahan mukana erimittaiset tangot. Pitkä oikealle ja lyhyt vasemmalle.

Pitkä tanko olisi mun tapauksessa aika passeli vasemmalle ja toiselle puolelle olisi sitten  tehtävä uusi pidempi versio ??

 

c_c129941110.jpg_b4_0.jpg

Edited by J.Ussi
Link to comment

Onko sulla varmasti sun kaasareille kuuluva sarja ja en nyt ihan heti rupeisi tankoja jatkamaan ennen kuin on 100% varma ettei ole jostai omasta ajatusmokasta kyse.

http://www.aircooled.fi/tuote/533/kaasutinvivusto-t1-idfdrla-3648mm-csp

 

Pitäisi olla oikeanlainen.

 

Mulla on sama vivusto. Laitoin pitkän vasemmalle ja oikean puoleista piti jatkaa parilla sentillä. 

En tiä mihin on alunperin tarkotettu.

OK.

Googlea tuossa jo huudatinkin, niin ulkomaan keskusteluiden perusteella jossain tapauksissa tankoa joutuu jatkamaan.  

 

Ilmeisesti imusarjat ovat hiukan erimallisia ja vie sitten kaasareita etäämmälle.

Edited by J.Ussi
Link to comment

Voisiko olla että tuo mun pannu on sen verran normaalia leveämpi että siksi  ei tangoissa mitta riitä?

Tangot riittää hyvin kun on vakiolevyinen pannu ja CSP:n imusarjat. Jonkin muun merkkiset imusarjat saattaa viedä kaasareita ulommas niin paljon että tangot ei riitä.

  • Like 1
Link to comment
  • 4 months later...

PRKL....Nyt taisi olla melkosen lyhytikäinen pannu. 

 

Tänään pääsin sen kanssa ensimmäistä kertaa tienpäälle.  

Koneessa oli pirun kivasti ruutia ja oli mukava ajaa. 

 

Ehdin  n.20km ajella ja olin jo miltei kotipihassa kun alkoi sellainen hinkkaavan kilkattava ääni kuulua.   

Rullaillin sitten pintakaasulla hissunkissun kotipihaan.  

 

En nyt osannut paikallistaa mistä ääni kuuluu... menikö männänrenkaat jostakin pytystä, laakerit, venakoneisto??

Ketutukseltani sen verran jaksoin että sytytystulpat katsoin.. olivat OK, eli ei mitään vauriota niissä.  Pyörittelin hihnapyörän pultista ja ihan normaalin tuntuisesti kone pyöri.

Huomenna otan venakopat auki ja katson löytyiskö sieltä mitään epämääräistä. Jos ei, niin kai se on purku hommiin alettava... ahistaa jo valmiiksi :P

 

Hyviä vinkkejä olisin taas vailla kuinka olisi fiksuinta edetä ?

Link to comment

Puhallinpyörä kiinni..? Kokeiles ilman remmiä käyttää hinkkaako vielä

Joo kannattaa tietenkin venttilikopat käyttää pois ja katsoa että kaikki on paikoillaan.

 

Vauhtipyörä löysällä? Sekin mahdollista,se kyllä näkyy sitten päittäisvälyksenä

Edited by Meto
Link to comment

Monesti nuo osat vähän ekalla koeajolla asettuu ja just tuo puhallinpyörän kitskuminen on tullut miullekin vastaan useamminkin kun puhallinkoppa asettuu. Myös laturi voi pitää yllättäviä ääniä jos vaikka hihnalinja on vähän vinossa tai hihnapyörä pikkusen lieppaa. Samalla kannattaa kiriä imusarjat ja kaikki pakosarjan pultit, ne lähes aina kiristyvät ekan kunnolla kuumaksi ajon jälkeen jonkun verran kun tiivisteet on litistyneet.

Link to comment

Testasin ilman remmiä ja sama kilkutus heti kun käynnistyy.

 

Kokeilin ilman tulppia startin kanssa hieman pyörittää eikä tällöin kilkuttanut.

Yksi tulppa kerrallaan takaisin ja joka välissä startilla kokeilin kilkkaako.... ei.   

Johdot paikalleen ja käyntiin niin heti alkoi kilkkailu.

Link to comment

Itsellä vauhtipyörän ääntely loppui, kun painoi kytkimen pohjaan.

Siellä tosin ruuvi oli kireällä, mutta kiristynyt tapin päitä, eikä vauhtipyörää vasten, piti sellaista kolkotusta. Kuuli auton alta että tulee vaihtipörän päästä konetta

 

Onhan hihnapyörän takana oleva pelti kiinni? Se pitää perin v-mäisen äänen, mutta helppo korjata...

Edited by peruskallio
Link to comment

Siis jos on mahdollista että vauhtis on irti niin en käyttäisi konetta hetkeäkään vaan ottaisin sen irti ja varmistaisin asian. Nimittäin joka käynnistys varmasti lisää vaurioita jotka voivat jo nyt voi olla sillä tasolla että kampuran reijät/tapit on paskana.

Link to comment

Nappasin koneen pois.  

Paineasetelma näyttäisi kihnuttaneen vaihdelootaan, vasemmalle, tuohon kytkimen käyttövipstaakin ulosmenon luona olevaan korkeampaan kohtaan.  Olin siitä kyllä hionut, mutta en näköjään tarpeeksi.

 

Jos, ja vahvasti näyttää että kun tuo on se äänen syy niin mikähän aiheutti sen että pienen ajamisen jälkeen vasta alkoi kiinni ottamaan.

Onko päittäisvälyksen muuttuminen ainoa mahdollinen syy?

 

Sen verran sitä välystä siellä nyt on että se juuri juuri tuntuu ?? 

Link to comment

Nappasin koneen pois.  

Paineasetelma näyttäisi kihnuttaneen vaihdelootaan, vasemmalle, tuohon kytkimen käyttövipstaakin ulosmenon luona olevaan korkeampaan kohtaan.  Olin siitä kyllä hionut, mutta en näköjään tarpeeksi.

 

Jos, ja vahvasti näyttää että kun tuo on se äänen syy niin mikähän aiheutti sen että pienen ajamisen jälkeen vasta alkoi kiinni ottamaan.

Onko päittäisvälyksen muuttuminen ainoa mahdollinen syy?

 

Sen verran sitä välystä siellä nyt on että se juuri juuri tuntuu ?? 

Mitta se välys. Kone on voinut "asettua" lootaan hetken ajamisen jälkeen.

 

Lämpölaajenemisella voi olla myös vaikutusta.

Edited by JM
Link to comment

Kone taas paikallaan.....  heti kun käyntiin pärähtää niin sivuääni kuuluu edelleen. PrKL....

 

Ääni on tosiaan sellainen kihnuttavan kitisevä. Vähän kuin veistä ruokalautasella edestakaisin hinkkaisi.

Ääni ei siis ole mitään jatkuvaa tasaista kitinää vaan sellaista hink..hink..hink ääntä johon kierrosnopeus vaikuttaa. Kuin jokin nappaisi kiinni johonkin. 

 

Öljy on kirkasta, painetta on... ainakin valo sammuu....  venakopissa näytti kaikki olevan paikallaan eikä mitään metalli mujua näkynyt, välykset täytyy vielä katsoa kun en nyt muutakaan keksi.

Link to comment

Öljypumppu tarvii näköjään ulosvetimen... eihän mulla sellasta ole.

 

Varsin erikoista vikinää on omassa strokerissani aiheuttanut rikkoutunut imusarjan tiiviste. Naapurin mies oli kuulemma veikannut isompaakin moottoririkkoa...eli tuokin kannattaa tarkistaa ennen suurempia purkutöitä.

Tiivisteet OK ja liimaa välissä.  Olivat irti kun käytin koneen lattialla.

Link to comment

Öljypumppu tarvii näköjään ulosvetimen... eihän mulla sellasta ole.

 

Tiivisteet OK ja liimaa välissä.  Olivat irti kun käytin koneen lattialla.

Koita löysätä sitä kampikammion puolikkaita pitävää pulttia pumpun alla. Itse sain näin pumpun pois ilman ulosvetäjää ja kun löysäsi todella vähän kampikammion sauma ei vuoda öljyä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...