Urbantoy Posted November 24, 2018 Posted November 24, 2018 (edited) 9 hours ago, Etelän Hetelmä said: Sirkus Vinlandian Tirehtööri Urbantoy on varmastikin hullumpi kuin Klovnit, heh-he... Vaikka Tirehtöörillä on vain yksi ajokelpoinen waunu. No jos ajokuntoiset lasketaan, niin sitten mä en ole edes hullu verrattuna EtelänHetelmään.. mulla menee sittenkin aika hyvin, ei mitään hätää :-) Ei tarvi vielä lääkitystä lisätä Edited November 24, 2018 by Urbantoy Quote
Unkki Posted November 24, 2018 Posted November 24, 2018 No kun kerran kärttämällä kärtetään, niin täällä on yksi pösilö tallissa.Viime viikonloppuna aloitettu ja jokin aika sitten valmiiksi saatu takakorinkiinnikkeenseutu. Olen joskus tapellut tarvikeosan vastaavaan kohtaan, mutta totesin sitten, että paremman saa itse väkertämällä. Niin tein jo kuusseiskaan viitisen vuotta sitten, joten tämä meni vanhasta muistista - tähän ei tosin tarvinnut itse kiinnikettä taitella, kun alkuperäinen oli vielä oikein hyvä. Nyt pitäisi saada vielä toinen puoli tehtyä.Lähetetty minun EVA-L09 laitteesta Tapatalkilla 1 Quote
Etelän Hetelmä Posted November 24, 2018 Posted November 24, 2018 Joo, kyllä me kolme hulluja/pösilöitä ollaan, kun näillä vehkeillä 2020 Gibraltariin lähdetään, heh-he 1 Quote
Urbantoy Posted November 24, 2018 Posted November 24, 2018 Just now, Etelän Hetelmä said: Joo, kyllä me kolme hulluja/pösilöitä ollaan, kun näillä vehkeillä 2020 Gibraltariin lähdetään, heh-he "Aivovaurioiden kokoontumisajo" 1 Quote
Etelän Hetelmä Posted November 25, 2018 Posted November 25, 2018 Kyseessä on ohimenevä aivovaurio: Gibraltar 2020 on kerran-elämässä-hulluus. Quote
Urbantoy Posted November 25, 2018 Posted November 25, 2018 (edited) Joko EtelänHetelmäon ostanu uuden tyynyn, semmosen muotoutuvan, memorytyynyn.. ihan kivasti kilsoja ajaa haaparannan kautta, mukava ottaa kaljaa ujona yksinää lossin nurkassa ku päristelet menemään ;-) Edited November 25, 2018 by Urbantoy Quote
Etelän Hetelmä Posted November 25, 2018 Posted November 25, 2018 Reissubussin kuskin vakioistuin on hyvä, eikä kaipaa parantelua. Mutta jos palataan tämän ketjun varsinaiseen aiheeseen... Variantin hajonneen koneen kampikammio kootaan perusteellisesti tarkastettuna uudestaan viikon päästä, minkä jälkeen pääsen kokoamaan loppua konetta. Parannuksena tulee full-flow öljynsuodatus. Siten Variant on ajossa taas huhtikuussa 2019. Meidän perhe tarvitsee tilawaunua, johon tehtävään esim. kupla ei oikein sovi. Quote
Urbantoy Posted November 25, 2018 Posted November 25, 2018 Iron Perse ei petä koskaan.. niin se vaan menee Quote
Kemin Karavaanari Posted November 25, 2018 Author Posted November 25, 2018 2 hours ago, Etelän Hetelmä said: Reissubussin kuskin vakioistuin on hyvä, eikä kaipaa parantelua. Mutta jos palataan tämän ketjun varsinaiseen aiheeseen... Variantin hajonneen koneen kampikammio kootaan perusteellisesti tarkastettuna uudestaan viikon päästä, minkä jälkeen pääsen kokoamaan loppua konetta. Parannuksena tulee full-flow öljynsuodatus. Siten Variant on ajossa taas huhtikuussa 2019. Meidän perhe tarvitsee tilawaunua, johon tehtävään esim. kupla ei oikein sovi. Jaahas, siellä aletaan lipsua ajatuksesta "niinkuin Saksalainen insinööri on sen suunnitellut". Muistahan suunnitella letkunvedot ja lämpöeristeet niin ettei moottoriöljyt pullahda moottoritielle :) Quote
Etelän Hetelmä Posted November 25, 2018 Posted November 25, 2018 Tämä on mun neljäs tyyppi 1 moottori, jossa full-flow. Ei ole ollut ongelmia, kun käyttää öljypumpun kantta, jossa paineensäädin. Päinvastoin; koneet kestää pidempään. Quote
Urbantoy Posted November 25, 2018 Posted November 25, 2018 (edited) Kyllä koneet kestää Waterloosta Chimayhin, jotain 80 kildaa.. vai miten se meni.. pakuputki vaan vuotaa ku puhelimessa annettiin ajoohjeita, että oisko parkkiin aika menna?? Liiterin pihassa oli hyyvä tutkia Edited November 25, 2018 by Urbantoy Quote
Urbantoy Posted November 25, 2018 Posted November 25, 2018 Eikä mittään vikaa muka.. pakari vaan vuotaa.. no kahtakymppiä viimenen mäki ylös, ihan kiitettävä jono takana niillä serpentiiniteiltä.. mutta niin vaan perille päästiin Quote
Etelän Hetelmä Posted November 26, 2018 Posted November 26, 2018 Ei paraskaan öljynsuodatus voi estää konerikkoa, joka johtuu yhteensopimattomista osista, huonoista osista tai huonosta moottorin kokoamisesta. Sellaista sattuu kun luottaa väärään moottorinrakentajaan. Ohessa tietoa öljynsuodatuksesta: http://www.geneberg.com/article.php?ArticleID=244 Sunhan, Urbantoy, kone on vielä hyvässä kunnossa. Pysyisi jatkossakin sellaisena kun asentaisit full-flow öljynsuodatuksen. Quote
Urbantoy Posted November 26, 2018 Posted November 26, 2018 37 minutes ago, Etelän Hetelmä said: Ei paraskaan öljynsuodatus voi estää konerikkoa, joka johtuu yhteensopimattomista osista, huonoista osista tai huonosta moottorin kokoamisesta. Sellaista sattuu kun luottaa väärään moottorinrakentajaan. Ohessa tietoa öljynsuodatuksesta: http://www.geneberg.com/article.php?ArticleID=244 Sunhan, Urbantoy, kone on vielä hyvässä kunnossa. Pysyisi jatkossakin sellaisena kun asentaisit full-flow öljynsuodatuksen. Mulla on jo Kaenuulainen FullFlow, ylimääräinen valuu ulos, öljynvaihtoväli ääretön ku tarvii vaa lisätä lisää öljyä.. Piha on ku pantterin selkä.. täplää täplän perään. Ei ruostu asvaltti pihassa ;-) Quote
Etelän Hetelmä Posted November 26, 2018 Posted November 26, 2018 Ai niin, ne öljypohjan mutterithan turmeltuivat, kun Valkovalas ui niin matalalla. No, onhan waunu makeen matalalla, vaikka öljynvaihto ei enää mahdollista... Quote
Urbantoy Posted November 26, 2018 Posted November 26, 2018 Ei ne mutterit ole turmeltunut vaan CSP aluöljypohja vähän liiskautunut ku pikkusen hittiä pohja ottanut milloin missäkin ja siitä johtuen köykämiini estää mutrujen avaamisen.. pikkupirraus että saa hylsyn paikalleen.. Eiköän tuon jaksa askarrella talven aikana.. Ei varmaan tekis hallaan vaihtaa sitä sihtiä sinne.. Ja samalla öljyjä, vai meniskö vaan vanhoilla ku ottaa ne talteen ;) Quote
Etelän Hetelmä Posted November 26, 2018 Posted November 26, 2018 On kuule riskiä lähteä EBI:iin 2019 tai Gibraltariin 2020 niin matalalla öljypohjalla. Quote
Urbantoy Posted November 26, 2018 Posted November 26, 2018 (edited) Eikös Trikookin ole riskillä ruma.. näillä mennään mitä keitinveden mukana tullut.. Se ei pelaa joka pelkää, ja mulla peli menossa aina, milloin taskupilis kassajonossa tai muut metkut mielessä.. Sirkuksessa oppii uusia temppuja aina Ja ei se öpohja vaan se sakemannien Mambamutka ottaa ekana hittiä.. Sillä on jääty kaivonkanteenkin kiinni Kaenuun hyvilla baanoilla Edited November 26, 2018 by Urbantoy Quote
Etelän Hetelmä Posted November 26, 2018 Posted November 26, 2018 No tuolla riskinotolla sun täytyy pitää Roadrunner aina lähettyvillä. Hänhän sut viime syksynäkin pelasti tien poskesta, kun sytytysvirrat katosivat. Hajonneen öljypohjan korjaaminen kylläkin on vaativampaa tienposkessa kuin kadonneen virran löytäminen. Quote
Urbantoy Posted November 26, 2018 Posted November 26, 2018 (edited) Lisäöljypohjan laukeemiselle on jo varapläni rakennettu, jos niin onnettomasi käy.. Reissussa kulkee orkkis öljypohjankansi mukana ja kymppi litra öljyä tietysti.. Jos sattuu vahinko niin lisäöjypohja lepikkoon ja orkkiskansi paikalleen siivilän kera ja kanisteristä lientä lohkoon.. eikös se tuolla tavalla selviä ja "hit the road jack" taas.. Jos Hetelmällä porsi kone ja kotiin pääsi pikku rempan jälkeen (mukava remppa ku viisasten kerho seuras ympärillä ja votkuli kierti jampalta toiselle ja ohjeita osasivat antaa) niin mulla on kova usko että aina kottiin pääsöö Edited November 26, 2018 by Urbantoy Quote
Hebster52 Posted November 27, 2018 Posted November 27, 2018 On 2018-11-23 at 10:59 PM, Kemin Karavaanari said: Up. Ei muuta kuin rohkeasti projektikertomuksia kehiin. Tommi Ei nää kiinnosta ketään täällä... :) 1 Quote
Simon Templar Posted November 27, 2018 Posted November 27, 2018 tuleekohan allergiaa jos aloittaa projektikertomuksen vierasmerkkisestä vesijäähdytteisestä? Quote
Hebster52 Posted November 27, 2018 Posted November 27, 2018 Melko varmasti tulee... Vielä pahempi reaktio kuin lasikuitupulkan pöly aiheuttaa... Quote
Pastori Posted November 27, 2018 Posted November 27, 2018 Tölkkifoorumille tulee enempi kirjoteltua mutta tällä hetkellä työn alla yksi -89 synkro (oli kesäkäyttiksenä, tarkoituksena tehdä kattokorotus), ja -76 pallis Kleinari josta uupuu kone. Emännälle olisi se tarkoitus kesäksi leipasta ajoon mutta saapa nähdä miten käy. Kuten tavallista, helmat ja rungon poikittaispalkit läpimädät. Sisusta aikalailla ehjä, jos ei nyt katon takaosassa muutamaa repaletta lasketa. Hitsuuhommaa siis olisi ihan kiitettävästi, se ei ole ihan lajeista vahvin mutta siinä kai sitä tekemällä oppii. On näitä pari käynyt tontilla aikaisemminkin, tosin umppareita molemmat. Myin ja vaihdoin T3:iin motivaation puutteessa kun nekin aika reikäsiä olivat, ehkä vielä enempi kuin tämä nykyinen. Samoissa paikoissahan ne reiät niissäkin oli, mutta koitetaan nyt ensin ennenkuin luovutetaan tällä kertaa. Ilmajäähykoneet on ihan uusi tuttavuus, kun tusinan verran noita diiselitölkkejä ollut. Tosin ei tässä vielä oikein pääse tutustumaan kun se kone on hakusessa :D Äkkiseltään service manuaalia lukeneena, hieman monimutkaisempia kuin perus rivikoneet, virheen mahdollisuus ompi selvästi suurempi kun ruetaan paloista kasaamaan. Vanhat kaasarikoneet on kuitenkin jonninverran tuttuja japsipuolelta, eli jos kone löytyy, laitan heti järjettömän sytkän ja dgv kaasarin. Quote
hpa Posted November 27, 2018 Posted November 27, 2018 Onko tietoa miten pientä hiukkasta ilmajäähyvolkkarin öljystä pitäisi suodattaa?Paras fram taitaa jääda kymmeneen mikroniin.Loppu ajokelit niin voisi suodatustakin kehitellä. Quote
Pastori Posted November 28, 2018 Posted November 28, 2018 Onko missään muuten sellaista suht kokonaisvaltaista write uppia tai walktroughia tommosen ilmajäähyn kasaamiseen? Quote
Kurre Posted November 28, 2018 Posted November 28, 2018 https://www.moposport.fi/kokoamisopas-kirja-vw Quote
KimmoH Posted November 28, 2018 Posted November 28, 2018 (edited) Tää on oikeasti hyvä kirja https://www.amazon.com/Rebuild-Volkswagen-air-Cooled-Engine-models/dp/0895862255 EDIT: ja jos bussia askartelet niin Wilsonin kirjan kaveriksi Bentleyn VW Station Wagon/Bus Official Service Manual Type 2 Edited November 28, 2018 by KimmoH 1 Quote
Pastori Posted November 28, 2018 Posted November 28, 2018 Joo, bentleyn "Raamattu" löytyykin T3:een. Hintava opus mutta todella kattava pikku vihkonen. Eikä ole kuin rapiat tuhat sivua.. Quote
KimmoH Posted November 29, 2018 Posted November 29, 2018 10 hours ago, Pastori said: Joo, bentleyn "Raamattu" löytyykin T3:een. Hintava opus mutta todella kattava pikku vihkonen. Eikä ole kuin rapiat tuhat sivua.. T2 raamattu löytyy ihan PDF muodossakin https://juliorestrepo.files.wordpress.com/2013/08/volkswagen-official-service-manual-station-wagon-bus-t2-1968-1979-ingles.pdf 2 Quote
Kharon Posted December 12, 2018 Posted December 12, 2018 On 11/29/2018 at 9:14 AM, KimmoH said: T2 raamattu löytyy ihan PDF muodossakin https://juliorestrepo.files.wordpress.com/2013/08/volkswagen-official-service-manual-station-wagon-bus-t2-1968-1979-ingles.pdf Olipas pläjäys (45MB) mutta otetaan talteen vaikka paperisenakin on, tuosta on paljon helpompi etsiä mitä tarvitsee. Kiitämme. 1 Quote
Simon Templar Posted December 16, 2018 Posted December 16, 2018 On 11/27/2018 at 7:23 AM, Hebster52 said: Melko varmasti tulee... Vielä pahempi reaktio kuin lasikuitupulkan pöly aiheuttaa... Jos kuitenkin laittaisit kokeeksi? Voihan sen kertomuksen skipata jos on kovin allerginen? Overdrivekin on sellanen vompattien lauma ettei sinne voi laittaa mitään. Quote
Hebster52 Posted December 17, 2018 Posted December 17, 2018 Eipä tässä mitään ihmeempiä. Jotain pientä vaan välillä. Ei ole ykkös projekti mutta mukava välillä peltiä vääntää.. 4 Quote
P_Valtonen Posted June 10, 2019 Posted June 10, 2019 (edited) Työpaikan 3d scannerilla tuli leikittyä hetki.... Toinen on siinne päin, toinen taas aurinkoakin tarkempi Edited June 15, 2019 by P_Valtonen 2 Quote
Paavuli Posted June 17, 2019 Posted June 17, 2019 Allekirjoittanut lupaa piakkoin tursauttaa palstalle projektikertomusta. En lupaa enkä takaa, ettei projektissa olisi kohtia, joissa allekirjoittanut tuomitaan hyvien ajoneuvojen pilaajana jne. Joten saapa nähdä miten käy. Avainsanavinkit "Hyvä Paksutolppa-aihio" ja toinen "The air that you breathe"... 1 Quote
Kharon Posted July 12, 2019 Posted July 12, 2019 On 11/28/2018 at 12:23 PM, Pastori said: Onko missään muuten sellaista suht kokonaisvaltaista write uppia tai walktroughia tommosen ilmajäähyn kasaamiseen? Nelostyypin kone jos on niin silloin ykköstyypin kasausohjeet ovat enempi vähempi sinnepäin ja tämä on parempi: http://haysvwrepair.com/rebuilding-an-air-cooled-vw-engine-non-lego-toy-style/ Kannattaa lukea ajatuksella läpi vaikka pitkä onkin. Quote
P_Valtonen Posted April 4, 2020 Posted April 4, 2020 (edited) Seuraava vapari projekti; Bokseri kuplan kammella, räpeltämättömilä ei-VW vesi kansilla ja boonuksena kuvan sylinterillä (halkasiassa jo milleissä kolme kokonaisnumeroa..) Siinä vw mäntä häpeää pienuuttaan 😎 Teen oman topikin kun hommat etenee tästä, joskus.... Edited April 4, 2020 by P_Valtonen Quote
mikko k Posted April 4, 2020 Posted April 4, 2020 Valtran 100mm saa mukavasti 4” sylkät niin mulla tuos kilpuris.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.