Guest Kike Posted October 20, 2016 Share Posted October 20, 2016 Kupla vm 74 kaipaisi ehostusta. Mätää ei juurikaan ole, ruostetta urissa, lokareissa, ovien alaosassa ja kiveniskemää etupellissä. Maalarilta tilaisin sekä pohjatyöt että maalauksen. Tavoitteena on ehostaa ulkonäköä että lisätä "elinikää". Näyttelyyn en ole viemässä. Ottaisin mieluusti vastaan vinkkejä hyviksi koetuista maalareista. Auto etelä-Suomessa. Ja mitä kokemuksenne mukaan tulisi budjetoida tällaisen projektin teettämiseen? Quote Link to comment
-Alex- Posted October 20, 2016 Share Posted October 20, 2016 2000-4000€. On siinä kummasti työtä vaan, voi tulla myös yllätyksiä, vanhaa pakkelia, ruostereikiä jne. itse säästää vähän hinnassa jos voi purkaa puskurit, listat, lamput, peilit yms. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Kyllä kupla pitää saada 1000e maalattua. Hullukaan maksa mitään 4000e. Quote Link to comment
sleepercooler Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Sitten kannataa varmaan käydä itse maalikaupassa ja tehdä pohjat ja ruveta värjäämään ihan omin kätösin autoa. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Onni on se hyvä ja halpa maalari. :) Hyvänä vinkkinä neuvoisin etsimään jostain automaalarin kuka mahdollisesti maalailee virkkuuhommina näitä myös työnsä ohella omissa tiloissaan. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Tonnilla saa varmaan "teippiylimaalauksen" jos vanha maali ei ole lohkeillut mistään ja hioutuu hyvin alas eikä lommoja tarvitse juurikaan oikoa. Kuitillisena ei kukaan tee pohjia ja maalausta tonnilla jos vähänkin enemmän pohjatyötä vaatii tai yhtään purkamista. Mutta tosiaan - jos purkaa kaiken itse ja tekee itse kaikki ruostehommat kuntoon niin pintamaalauksen saanee kahdella tonnilla jos ei ole hirveästi oikomista. Mie ainakin olen siinä ymmärryksessä että auton maalauksessa 98% työstä muodostuu pohjatöistä, kustannuksista ehkä 90% kun maksaa ne maalitkin ja maalaamokin jotain eikä kukaan ehkä veloita pohjien tekemisestä samalla tuntihinnalla kun varsinaisesta ammattitaitoa tarvitsevasta maalauksesta. Quote Link to comment
Markus83 Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Jos laadukkaan maalauksen saa 1000€ hintaan niin sinne ilman muuta kannattaa auto viedä, jos mahdollista niin Jussinbussi laittaisitko mullekkin tietoa sellaisesta maalarista. Lähinnä mielenkiinnosta, koska jos joku tuon maalaushomman tonnilla tekee laadukkaasti, niin en viitsi omia haalareita liata. Sen mitä itse noiden maalaushommien parissa päivittäin touhuan niin tuntuu oudolta jos joku laadusta tinkimättä saa polkaistua hinnat tuohon tonniin.. Noissa kuitenkin lähes poikkeuksetta jotain ruostehommia tulee vastaan. Ja niinkuin aloittaja sanoi, mätää ei juurikaan ole, mutta sekin mielipide monesti muuttuu kun autoa puretaan ja kaikki ns piilovauriot löytyy. Aloittajalle sen verran, että tosiaan kannattaa varautua useampaan tuhanteen. Tuo 2000- 4000 on ihan linjassaan oleva hinta tänäpäivänä. Tottakai riippuu mitä haluaa ja kuinkapaljon valmis itse tekemään. Jos purat ja kasaat auton itse, eikä tarvitse maalata kuin ulkopinta niin hinta silloin edullisempi. Jos taas purun ja kasauksen hoitaa maalari ja ruoste hommia löytyy enemmän, ja haluat kaikki sisäosat myös väriin niin silloin ei välttämättä tuo 4000 ole kaukana. Tottakai vaikuttaa myös mitä maalia haluat pintaan. Tonniin en saa maalausta kuplallesi, mutta jos normaali markkinahinta maksukyvyn rajoissa niin laita viestiä. Quote Link to comment
Tanhis Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Kait sen maalauksen saa tonniin jos maalarille ei jää muuta tekemistä kuin pinnan putsaus ja pintamaalin ruiskutus. Mutta yleensä jos auton itse saat tehtyä tähän vaiheeseen niin samalla vedät sitten myös sen pintavärinkin. Omia vehkeitä kun on maalaillut niin tosiaan suurin osa työstä ja ajasta menee pohjiin puhumattakaan jos maalari joutuu vielä ruosteitakin hoitamaan. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 (edited) Joo on aika poikkeustapaus enkä häntä ala täällä sen kummemmin mainostelemaan lupaa kysymättä. Mulle maksoi hänellä teetettynä pallikseen puskurien irroitus, hiekkapuhallus, maalaus, kasaus + hantin etulokasuojan maalaus + pieni ruostekorjaus + takimmaisten kylkipeltien maalaus ja helmojen oikominen (oli molemmin puolin ajettu kantoon) + ne irroitettavat listat ikkunoiden alla irroitus, maalaus, kiinnitys. Kotelosuojat joka paikkaan. 220,- Kirjoitin höpöjä. Laitoin itse puskurit paikalleen. Edited October 21, 2016 by Jussinbussi Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 (edited) Auto maalattiin vielä kahteen kertaan. Ensin numerolla, sitten sävykoneen avulla. Tulos ei vieläkään vastaa alkuperäistä 42 vuotta vanhaa oranssia (sävy muuttuu vuosien saatossa). Auto olisi maalattu "niin monta kertaa että se vastaa sitä alkuperäistä" samaan hintaan. Päätin että mulle kelpaa... Edited October 21, 2016 by Jussinbussi Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Koitetaas saada kuva. Eli tämä rottelo kyseessä. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Tämä auton myllytys maksoi 120e jos jollakulla tarvetta niin voin viisata. Pinnassa siis alkuperäinen maali vuodelta 1974 lukuunottamatta puskureita + noita takimmaisia kylkiosia. Quote Link to comment
ARTO Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Kyllä kupla pitää saada 1000e maalattua. Hullukaan maksa mitään 4000e. Kerro paikka missä saa laadukkaan maalauksen laadukkailla aineilla tonnilla ja kuitin taskuun. Tuollaiselle paikalle luulis olevan kysyntää taikka pitkät jonot. Tiedän toki että ns kotitallimaalarit maalailee näitä muutamalla satasella, mutta jälkikin sen mukaista. Unohdetaan samalla ne kaverimaalaukset, niitähän saa vaikka ilmaiseksi sopivaa vastapalvelusta vastaan. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 No se on jokaisen oma valinta missä näitä maalauttelee ja mihin hintaan. Jos haluaa viedä liikkeeseen niin siitä vaan. Mulla ei ole koskaan rahat eikä järki riittänyt siihen että 3000 euron autoon tehdään 3000 euron maalaus. Kukin tyylillään. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Kait sen maalauksen saa tonniin jos maalarille ei jää muuta tekemistä kuin pinnan putsaus ja pintamaalin ruiskutus. Mutta yleensä jos auton itse saat tehtyä tähän vaiheeseen niin samalla vedät sitten myös sen pintavärinkin. Omia vehkeitä kun on maalaillut niin tosiaan suurin osa työstä ja ajasta menee pohjiin puhumattakaan jos maalari joutuu vielä ruosteitakin hoitamaan. Kohtuu tuntipalkka jää ruiskutuksesta. Quote Link to comment
Tanhis Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Kohtuu tuntipalkka jää ruiskutuksesta. Niin ja tietenkin tila on ilmainen kuten myös uunin sähkö ja kuivuminen jona aikana et voi maalata muita autoja kun kerran kopissa on auto märässä maalissa. Näin niinkuin esimerkkinä miksi auton maalaus on niin kallista. Quote Link to comment
Markus83 Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Kerro paikka missä saa laadukkaan maalauksen laadukkailla aineilla tonnilla ja kuitin taskuun. Tuollaiselle paikalle luulis olevan kysyntää taikka pitkät jonot. Tiedän toki että ns kotitallimaalarit maalailee näitä muutamalla satasella, mutta jälkikin sen mukaista. Unohdetaan samalla ne kaverimaalaukset, niitähän saa vaikka ilmaiseksi sopivaa vastapalvelusta vastaan. Toi on ihan totta, ei tälläisellä foorumilla oikein voi vertalla hintoja "kaveri/ työsuhde" eduilla. Jos aloittaja kysyy hintaa hänen auton maalaukselle, niin eikat sillä ole silloin merkitystä mihin hintaan tai minkälaisilla vaihtokauppoina kukakin saa omansa maalattua? Sen takia en itsekkään kertonut mihin hintaan omani saan väriin, vaan heitin markkinahintoja pk-seudulla. Mutta kaiketi kannattaa suositella tätä ainoaa tässä keskutelussa tullutta maalaria, jos kaikille ihmisille maksaa tuon max 1000€ per kupla kunnosta riippumatta. Quote Link to comment
Paadre Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 (edited) Kerro paikka missä saa laadukkaan maalauksen laadukkailla aineilla tonnilla ja kuitin taskuun. Tuollaiselle paikalle luulis olevan kysyntää taikka pitkät jonot. Tiedän toki että ns kotitallimaalarit maalailee näitä muutamalla satasella, mutta jälkikin sen mukaista. Unohdetaan samalla ne kaverimaalaukset, niitähän saa vaikka ilmaiseksi sopivaa vastapalvelusta vastaan. Niin tosiaan kuitti, se onkin tärkeä tässä harrastaessa, jää kiva muisto ja silleen. Ainoa mihin tuossakin kuittia voi kaivata ni kuluttajan suoja jos maalari ruiskii mitä sattuu ja mihin sattuu tai pohjat porsii heti samana tei seuraavana vuonna. Suhteillahan tää koko maailma pyörii joten miksi pitää unohtaa suhteilla saadut maalaukset? Mäkin tiedän kotimaalareita mutta ne osaa oikeasti maalata, kumpaakaan ei vaan kiinnosta tehä sitä työkseen kun muissa hommissa tienaa paremmin. Edited October 21, 2016 by Paadre Quote Link to comment
-tipi- Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Eikö montaakaan ammatikseen maalaavaa kiinnosta ruosteisia paskoja talkoilla hinkata, kun vakuutusyhtiöltä saa sen 350-500€ tarvikelokarin maalaamisesta. Saa vaan paskan maalarin maineen, kun asiakkaan itse tekemät pohjat korkkaa parin kuukauden päästä. 5 Quote Link to comment
Markus83 Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Niin tosiaan kuitti, se onkin tärkeä tässä harrastaessa, jää kiva muisto ja silleen. Ainoa mihin tuossakin kuittia voi kaivata ni kuluttajan suoja jos maalari ruiskii mitä sattuu ja mihin sattuu tai ohjat porsii heti samana tei seuraavana vuonna. Suhteillahan tää koko maailma pyörii joten miksi pitää unohtaa suhteilla saadut maalaukset? Mäkin tiedän kotimaalareita mutta ne osaa oikeasti maalata, kumpaakaan ei vaan kiinnosta tehä sitä työkseen kun muissa hommissa tienaa paremmin. Miksi puhua suhteilla saaduista oman auton maalauksista jos keskutelun aloittaja tiedustelee hintaa omalle kulkineelleen? Nehän on kaksi täysin eriasiaa. Mutta totta tuo, että maailma pyörii suhteiden avulla, se ei vain tässä kohdalla auta aloittajaa. Jos hänellä hyvät suhteet olisi maalaamoihin ja/ tai maalareihin joiden kanssa vaihtokauppoja ja/tai edullisia kaverihintoja hyödyntäisi, hän tuskin asiaa täältä kyselisi. Esimerkkinä, oman käyttikseni maalaus kattoa lukuunottamatta maksoi 100€. Tämä oli MINUN hinta sille ja koostui puhtaasti lämmityskuluista, mutta en voi järjestää esim keskutelun aloittajalle tuohon rahaan sitä. Mitä aloittaja hyötyy oman autonsa kohdalla siitä, että porukka kertoo millä hinnalla kukakin on vaihdellut kaverin palveluksia?? Yhtäkaikki, ehdotelkaa niitä maalauspalveluiden tarjoajia nimillä tai muilla yhteystiedoilla niin aloittajalla eniten etua asiassa. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Eiköhän tässä tarkoiteta niillä suhteilla ylipäänsä sitä että osaa olla yhteyksissä oikeisiin ihmisiin. Ei tässä kai mitään oravannahkoja tarvi kenenkään vaihdella. Minä en maksa maalauksistani yhtään vähempää kuin kukaan muukaan. Eikä mene ketunnahkoja välissä. :) Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 On tämä kyllä yks helevetin Suomi24 koko palsta :) 5 Quote Link to comment
Tanhis Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 On tämä kyllä yks helevetin Suomi24 koko palsta :) Kannattaa tutustua facebookin kuplaryhmään siellä vasta menoa ja meininkiä jo alkaakin olemaan. 4 Quote Link to comment
Paadre Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Eikö montaakaan ammatikseen maalaavaa kiinnosta ruosteisia paskoja talkoilla hinkata, kun vakuutusyhtiöltä saa sen 350-500€ tarvikelokarin maalaamisesta. Saa vaan paskan maalarin maineen, kun asiakkaan itse tekemät pohjat korkkaa parin kuukauden päästä. Aika moni maalari ei muuten maalaa asiakkaan omille pohjille juurikin tuosta syystä. Jussinbussi osasi suomentaa ton mun aatokseni suhteista, eli kun kyselee kuten nyt ketjun aloittaja kyselee täällä niin varmasti löytyy asialliseen hintaan maalaava kaveri. Mielestäni toikin on hyvä tuoda esille, että mihin hintaan on saanut omat maalauksensa vaikka ne olisivatkin selvästi keskiarvoa alhaisempia. Tällöin asiaan perehtymätön osaa hahmottaa paljon paremmin mitä voi saada ja mihin rahan. Meidän kaksi kuplaa maalattu selkeästi alle tonnin/kpl sis. maalit (siis ihan automaalit). Palloon aattelin sijoittaa sellasen viitisen sataa maaleineen (värin vaihto tulossa). Toki, molempiin olen tehnyt paljon valmistelevaa työtä ja vaimon autonkin välihioin joten kyllä omaakin panosta kaivattiin. Maalari teki pohjat vaimon kuplaan silti. Quote Link to comment
boxer Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Höpö höpö... tässäkään harrastaja porukassa ei ole kuin muutama jolla on pinkassa voimaa niin paljon että maksaa 3-4 tonttua maalauksesta... näkeehän tästäkin keskustelusta sen että jos et maksa kuplan maalauksesta kun tonnin niin paska jätkä oot, kusetat verottajaa, vokkaria ja kanssa autoilijaa. Quote Link to comment
askis Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Ehkä kannattaa ottaa järki käteen tässäkin asiassa, varmaankin alle tonnin saa tuon homman teetettyä, mutta sitten pitää olla jo aika hyviä suhteita tai busineksesta ymmärtämätön maalari (laskutaidoton). Realistista on budjetoida luokkaa 2000 +- jotakin tähän, riippuen mitä sovitaan että asiakas itse tekee.. Ja toisaalta kyllä hyvästä työstä ja kauniista pinnasta jotai voi maksaakin. Quote Link to comment
Ketsa Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 En onneksi pidä kirjaa harrastekuluista, mutta jäin tätä lukiessa miettimään, että mahtoiko tonttu riittää talvipystärissä puhallushiekkaan, hiomatarvikkeisiin, epoksiin, kitteihin, hiomaväriin, värimassaan, lakkaan, puolikiiltävään mustaan pintaväriin, ruostesuojausaineisiin, teippeihin ja peittelypapereihin, kun kuplasta veti kaiken pellille ja maalasi kaikki osat sisältä ja ulkoa ja lopuksi hioi appelsiinit pois ja veti Autoglymit pintaan :-) 2 Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Kännissä pensselillä lienee halvin. Olen yhden auton näin maalannut (wartburg 353 tourist). Ja tuli niin perkeleen hyvä! Quote Link to comment
Lasse Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 (edited) Maalit on kalliita aineita nykyään. Ei kannata paskoille pohjalle vetää. Kauanko ammattimiehellä mene e Kuplan pohjiin? Jokunen tunti kumminkin. Sitten suojaukset. Ja ennen koko hoitoa purut. Kyllä siinä aikaa palaa. Halvimmat ei tutunkauppa-ylivedot on ollut siinä kahden tonnin molemmin puolin. Ruiskutus viisataa aineiden kanssa. Mutta jos joku tonnilla tekee niin jonoa on oven takana ja verotarkastaja viimeisenä siinä jonossa. Mohairtelaa Suosittelisin. Paljon parempi kun pensseli. Edited October 21, 2016 by Lasse Quote Link to comment
multanen Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Mohairtelaa Suosittelisin. Paljon parempi kun pensseli. Puhe oli kännissä maalaamisesta, vapaasti pyörivään telaan kun yrittää nojata niin horjahtaa helposti lattialle... Pensselistä saa edes jonkin verran tukea kuitenkin. 4 Quote Link to comment
68teevee Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Kännissä pensselillä lienee halvin. Olen yhden auton näin maalannut (wartburg 353 tourist). Ja tuli niin perkeleen hyvä! Vielä 20 luvulla autot maalattiin pensselillä , ensin levitettiin paksulla hyvin maalia ottavalla siveltimellä maali pintaan ja sitten nopeasti tasoitettiin litikalla , noin 10 - 20 cm leveällä siveltimellä . Kun auto oli maalattu sellumaalilla, niin sen annettiin kuivua sävystä riippuen 1- 3 kuukautta (käytössähän ei ollut vielä 2k maaleja ym.). Sen jälkeen pinta hiottiin vesihionnalla sileäksi kauttaaltaan ja kiilloitettiin räteillä ja säämisköillä . Hyvää jälkee tuli silloinkin :) Pinta oli kiiltävä ja sileä , mutta nopeasti muuttui himmeämmäksi . Nykyään on hiukan helpompaa auton maalaaminen :) .. Vaatimattomat talli olosuhteet tietysti luovat lisää haasteita peliin ( ilmanvaihto/lämpötila/riittämätön paineilmamäärä kompurassa ym). Quote Link to comment
Tanhis Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Aika huononkin maalarin pinnan saa paikattua jos maalia on tarpeeksi paksulti. Quote Link to comment
VW-63 Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Kännissä pensselillä lienee halvin. Olen yhden auton näin maalannut (wartburg 353 tourist). Ja tuli niin perkeleen hyvä! No pensselillä ilman känniä on vielä halvempi, jos känni on sisältänyt maksullisia alkoholijuomia Quote Link to comment
Simon Templar Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Huononkin maalipinnan saa ehostettua, mutta v-käyrä on sit melko korkealla jos siitä on maksanut vielä jotain. Sanoisin aloittajan kysymykseen että muutama tonni niin saa melkein siedettävää jälkeä. Tonni pari lisää niin saa hyvän, joten 3500 - 4500 kun varaa niin ei vituta, jos on tuuria. Maalarin pohjat on pääsääntöisesti paskemmat kuin ite tehdyt, siis ruosteen poiston osalta. Ei niillä oo aikaa hiplata niitä. Quote Link to comment
PZQ Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Suosittelen https://www.facebook.com/Pro-custom-body-shop-277433232460458/ -Pete- Quote Link to comment
ARTO Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 On tämä kyllä yks helevetin Suomi24 koko palsta :) Väärin vaan just kertoo tän totuuden mitä varsinkin vanhan auton maalaaminen on. Jokainen maalaus ja mitä ja miten maalataan on yksilöllistä ja samaten hinnat yksilöllisiä. Tämän johdosta jokainen vastaus ja mielipide yksilöllinen. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 (edited) Muistupa mieleeni että olen maalannut toisenkin auton kännissä pensselillä. Tämä tapahtui Puolassa vuonna 2001. Oltiin kaverin kanssa "paska-automatkalla". Poliisit pysäytteli jatkuvasti ja sakkoja ropsui vähän tästä. Autona ihan jäätävän paska Toyota Corolla dx -80. Viimeisistä sakoista suivaantuneina päätimme että hämäämme virkavallan maalaamalla auton. Siitä paikalliseen rautakauppaan (oli kioskin kokoinen tiskirautakauppa). Myyjä ei osannut sanaakaan Lontoota niin sitten pantomiimi esityksin saimme puljusta ulos 3 litran maalipurkin (jotain sisälateksia), teräsharjoja, hiekkapaperia, kittiä (jotain sisäkamaa luonnollisesti) + muuta oheismateriaalia. Ei muuta kun hotellin pihaan autoa värjäämään. Ensin teräsharja käsittely samalla kun kaveri alkoi muotoilla uusia lokarin kaaria. Edelliset kun putosi siinä hässäkässä kun ei virkavallan kanssa löytynyt yhteistä kieltä. Paikallinen poliisi veteli pitkin autoa joka paikkaan mikä olivat hänen mielestään viallisia. Sitten kun "pohjat" oli tehty niin ei muuta kuin lateksit selkään ja kyllä tuli hyvä, vielä kun malttoi tehdä hyvin ja maalaa myös auton sisäpuoliset peltipinnat raikkaan vihreäksi. Ainoana harmina kotimatkalla huomattiin ettei uusi loistokas maalipintamme tykännyt sateesta vaan alkoi irrota ärsyttävästi riekaleina irti niin että välilä joutui tuulilasia pyyhkimään puhtaaksi niistä riekaleista. Lisäksi vitutti se kun se sisäkäyttöön tarkoitettu kittikin alkoi korkkailla pahemman kerran. Mutta ei ollut kallis maalaus. Edited October 21, 2016 by Jussinbussi Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.