Tero87 Posted March 30, 2017 Share Posted March 30, 2017 Muutama vuosi pidetty vapaata ilmavaivoista mutta nyt yksi rojekti hommattu tontille. Ajatus olisi seuraavanlainen... Löytyisi yksi kuplaan tehty rookeri, mitä pitää ottaa huomioon kun ajatuksena olisi asentaa se type kolmoseen..? Fastya olen himoinnut jo pitkään. Type kolmosen konehuonetta en ole ikinä lähemmin päässyt tutkimaan joten siksi kyselen tyhmiä. Jos kerrankin säästyisi siltä "perse edellä puuhun" tavalla toimia Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted March 30, 2017 Share Posted March 30, 2017 Ei sovi varsinaiseen moottoritilaan. Jos ottaa yläpuolisen tavaratilan konehuonekäyttöön niin sitten saa sopimaan. Tällä palstalla suosittu aihe jäähdytys tulee myös ongelmaksi, sillä kolkki ottaa jäähdytysilman ulkopuolelta kanavaa pitkin eikä siinä ole peltejä ja tiivisteitä koneen ympärillä katkaisemassa alhaalta nousevaa ilmaa, jotka kuplakoneinen moottoritila tarvitsisi. Quote Link to comment
Tero87 Posted March 30, 2017 Author Share Posted March 30, 2017 Entäpä jos sovittaa kolkin puhallinkopan kuplan koneeseen..? Vai onko kolkin jäähdytys muutenkin heikompi tai vaikeampi toteuttaa kun eipä niitä juuri näe stroukki koneilla? Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted March 30, 2017 Share Posted March 30, 2017 Kolkin jäähdytys taitaa olla parempi kuin kuplassa. Kampikammio on kutakuinkin sama, Öljyntäyttö ja mittatikku ovat eri paikassa kuin kuplassa. Konetta voi kasvattaa aivan samoin kuin kuplassa. Matalassa moottoritilassa imusarjat ja kaasarit tulevat ongelmaksi, koska niille ei tila riitä, jos haluaa säilyttää alkuperäisen moottoritilan kannen. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted March 30, 2017 Share Posted March 30, 2017 Tarkistapa onko kuplan lohkossasi takakannake paikat, kuten palliksen lohkossa Ja takaa katsottuna oikeassa alanurkassa reikä (kuvan lohkossa tulpattu mustalla lätkällä), niin tuon saa suoraan kolkkiin sopivaksi lisäämällä kolkin jäähdytys rojut niskaan. Nämä on ns universal lohkoja, eli sopii kaikkiin VW boxer laiteisiin sama tyyppi. Quote Link to comment
-ST- Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Entäpä jos sovittaa kolkin puhallinkopan kuplan koneeseen..?Meneepä aikalailla kaikki jäähypellit ym. koneen ympäriltä vaihtoon jos kolkin puhaltimen meinaa laittaa. Puhallin kun on koneen persauksissa. Quote Link to comment
jazi Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 IDF/DRLA -imusarjoista on myös olemassa kolkin pellin alle sopivia: http://csplink.de/JqoDSM2fv5 DCNF: http://csplink.de/aDQfOXhCbw En muista oliko IDA:llekin oma lyhyempi malli? Quote Link to comment
-tipi- Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 En muista nähneeni koskaan IDA imareita kolkkiin. Vuosi sitten paikkailin kolkista tuplille repostellun takakontin. Ei ne IDF/DRLA:t hyvin mahdu noillakaan imareilla, ainakaan mulla ei mahtunu nää Dell'ortojen omat putsarit. Alemman kuvan putsarit menee just ja just. Quote Link to comment
-tipi- Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Ruiskun vois saada rakennettua matalemmaksi kuin kaasarit. Mutta voihan sen takakontin uhrata Kuplan koneelle, ellei ole perheauto. Nostaa vaikka TL:ssä takaluukkua etureunastaan niin luulis riittävän ilmaa vaikkei kuplatyyppistä tiivistystä saisikaan. Quote Link to comment
Tero87 Posted March 31, 2017 Author Share Posted March 31, 2017 (edited) Kampikammio on aftermarket, on käypänen kolkkiin. Tuo kaasari asia jäi mietityttään, onko joku mitannut kuinka paljon jää tilaa kansi kiinni? Kantta voisi toki hieman korottaa mutta mieluiten koittaisi saada kaikki rojut mahtumaan sisään... Entäs putkisto, mulla on cspn python. Meneekö kolkkiin heittämällä? Edited March 31, 2017 by Tero87 Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Kaasarilinja tulee reiästä ohi eli kannen nosto ei riitä, joutuu silvomaan reunoja Quote Link to comment
-tipi- Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 (edited) Eipä taida toimia Kuplan Pythoni Kolkin jäähdytyksen kanssa. Joku Belgialainen oli korottanu kaasarit takakontin puolelle, niin ei tarvinnu silpoa. Mutta tulee aika korkeet imarit. Edited March 31, 2017 by -tipi- Quote Link to comment
Tanhis Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Eikös se yksi tyyppi täällä palstalla tehnyt laatikot kaasareille takakontin puolelle. Quote Link to comment
Tero87 Posted March 31, 2017 Author Share Posted March 31, 2017 Elikkä imarit ja putkisto vaihtoon, kolkin omalla jäähdytyksellä pitäisi sopia? Keksiikö joku vielä jotain mitä tässä ei ole tullut jo esille? Quote Link to comment
Tanhis Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Elikkä imarit ja putkisto vaihtoon, kolkin omalla jäähdytyksellä pitäisi sopia? Keksiikö joku vielä jotain mitä tässä ei ole tullut jo esille? Jakajan sopiminen voi olla myös millipeliä ylöspäin lähtevillä johdoilla. Ja alipaineellisen jakajan kanssa voi mahdollisesti käyttörattaan joutua kääntämään toiseen asentoon. Nämä olisi hyvä tehdä kone penkissä kiinni väärinpäin että ei tarvitsisi pelätä että ne rattaan alla olevat prikat löytyy kampikammion sisältä. Ja tietenkin tarvitset jäähdytyspeltien lisäksi myös kolkin laturin. Quote Link to comment
-tipi- Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Timmy!ssä oli Kuplan tasavirtalaturi Kolkin koneessa, jonka tilalle vaihdoin tuo Bilailukaupan vaihtovirtasen. Kuplan vaihtovirtanen ei varmaankaan mahdu. Ylöspäin lähtevät piuhat ei ole ongelma. Tanhiksen tekstistä ei käy ilmi, että kolkeissa oli alunperinkin jakajan käyttöakseli eriasennossa kuin Kuplissa ja Pakuissa. Quote Link to comment
jazi Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Kampikammio on aftermarket, on käypänen kolkkiin. Tuo kaasari asia jäi mietityttään, onko joku mitannut kuinka paljon jää tilaa kansi kiinni? Kantta voisi toki hieman korottaa mutta mieluiten koittaisi saada kaikki rojut mahtumaan sisään... Entäs putkisto, mulla on cspn python. Meneekö kolkkiin heittämällä? Mulla on yksi kolkkiin sopiva putkisto myynnissä, nyt vaan en muista putken kokoa. Tarkastan koon, jos se kiinnostaa. Quote Link to comment
Tero87 Posted March 31, 2017 Author Share Posted March 31, 2017 Tässä vaiheessa en ole vielä ostamassa. Ei ole autoakaan vielä hommattu. Mutta jos ei paha ole tarkistaa niin tarkista vaan. Tuo jakaja asia oli hyvä tieto. Mulla nyt paikallaan 009 jakaja, ottaako se laturin kiinni vai mihin? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Alipaineeton jakaja ei tuota vaivaa. Ei kyllä alipaineellinenkaan, se on tehtaalta eri asennossa että ap-kello mahtuu olemaan. (Jakajan käyttöakseli myös eri asennossa) Quote Link to comment
metake Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Alipaineeton jakaja ei tuota vaivaa. Ei kyllä alipaineellinenkaan, se on tehtaalta eri asennossa että ap-kello mahtuu olemaan. Ja tokihan ongelman saa ratkaistua myös 123:lla kun siinä ei ole alipainekelloa harmina. Lähetetty minun London laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
NordBling Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Vanhemmissa kolkeissa ei ole takakannaketta joten periaatteessa jos kuplan lohkoon saa tehtyä öljyntäyttöputken laipalle paikan, voi tällaista käyttää. Quote Link to comment
-tipi- Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Kyllä kaikissa Kolkeissa takakannake on ;) Quote Link to comment
Tanhis Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Ei ole alatakakannaketta vanhemmissa nyt kun tipi kävi tarkaksi. Ja itsellä otti 034 jakajalla tulpanjohdot kanteen kiinni. Eli joo toimii sellaisenaankin mutta tosiaan ei välttämättä se paras vaihtoehto. Quote Link to comment
peruskallio Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Mikäli aiheutuu ongelmia on Jakajan kansi helppo vaihtaa piippumalliin, josta lähdöt sivulle. Jostain peugeotin 205 sopi suoraan paikalleen, haulla löytynee tarkempi malli. Quote Link to comment
Tuomok Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Ei ole alatakakannaketta vanhemmissa nyt kun tipi kävi tarkaksi. Ja itsellä otti 034 jakajalla tulpanjohdot kanteen kiinni. Eli joo toimii sellaisenaankin mutta tosiaan ei välttämättä se paras vaihtoehto. Minulla on 62 notcback ja siinä on tuollainen kuvissa näkyvä tukirauta, siinä ei ole mitään kiinni kun konehuoneessa näyttää olevan CA tyypin kone ( onkohan se pakun moottori ? ). koneesta ei ole tietoa onko se koskaan toiminut, imusarjat ja pakosarjat puuttuvat. Kestääkö se pelkällä kiinnityksellä vaihdelaatikkoon vai tarvitaanko muitakin tuentoja ? Quote Link to comment
Tero87 Posted March 31, 2017 Author Share Posted March 31, 2017 Ei tuossa nyt mitään ylitsepääsemätöntä tullut vielä esille. Mahtaako silti suurin ongelma olla löytää hyvä aihio joka olisi osiltaan kutakuinkin täydellinen Quote Link to comment
Tanhis Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Minulla on 62 notcback ja siinä on tuollainen kuvissa näkyvä tukirauta, siinä ei ole mitään kiinni kun konehuoneessa näyttää olevan CA tyypin kone ( onkohan se pakun moottori ? ). koneesta ei ole tietoa onko se koskaan toiminut, imusarjat ja pakosarjat puuttuvat. Kestääkö se pelkällä kiinnityksellä vaihdelaatikkoon vai tarvitaanko muitakin tuentoja ? Ihan samanlainen varhaiskolkissa se koneen ja laatikon kiinnitys on kuin kuplassakin eli se sohlo yläpusla on vain joku extra tuki kuplaan verrattuna jonka tarkoitus on varmaankin tasoittaa koneen heilumista niin ettei imuhaitari irtoa koneesta/korista. Quote Link to comment
Essi Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Kuinkas full-flow -hommelit mahtuvat kolkin puhallinkopan kanssa? Oliko niissä jotain kikkailua Kuplaan verrattuna vai onko siellä hyvin tilaa letkuille ja liittimille? Quote Link to comment
Roope Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Sanoisin että kuplan puhaltimella helpompaa jos tavaratilan pystyy muuttamaan konehuoneeksi eikä tarvitse sitä tilaa tavaroille, helpottaa aika paljon varsinkin jos moottori on viritetty hiukankin enemmän. Quote Link to comment
-AP- Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Kuinkas full-flow -hommelit mahtuvat kolkin puhallinkopan kanssa? Oliko niissä jotain kikkailua Kuplaan verrattuna vai onko siellä hyvin tilaa letkuille ja liittimille? Ei ole hyvin tilaa. Ahdasta mutta mahdollista, liittimistä riippuen voi vaatia pientä koneistustyötä. Quote Link to comment
KGP Posted March 31, 2017 Share Posted March 31, 2017 Ei tuossa nyt mitään ylitsepääsemätöntä tullut vielä esille. Mahtaako silti suurin ongelma olla löytää hyvä aihio joka olisi osiltaan kutakuinkin täydellinen Ei kai mikään ole mahdotonta,siis tuon tekniikan suhteen mielenkiinnolla seuraan tekniikka projektiasi..mutta tuo oikeasti hyvän aihion löytäminen voi olla..pari vuotta sitten seurailin palstoja niin oli tarjontaa mut nyt näyttää olevan aika hiljaista.. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted April 1, 2017 Share Posted April 1, 2017 Full flow mahtuu, joutuu askartelemaan takakannakerautaan kolosia, pumpin kansi pitää olla extramatala ja kanavaan tuleva kulmaliitin extralyhyt. Aikanaan askartelin 3/8 jengoilla omaani, pumpun kannen tein itse jyrsimellä Quote Link to comment
-AP- Posted April 1, 2017 Share Posted April 1, 2017 (edited) Tällaisella asetuksella sain mahtumaan liittimet ja letkut, peukalonpään kokoisen koneistuksen vaati puhallinkoppaan 'lähes mutta ei ihan puhki'. Auto siis '65 ilman taka/alarautaa, käärmeenpesä ja pohjapanssari, suodatin ja termostaatti moottoritilan reunassa, lisäjäähy vaihteiston vieressä (eräässä rakenneversiossa). Edited April 1, 2017 by -AP- Quote Link to comment
Tero87 Posted April 1, 2017 Author Share Posted April 1, 2017 Tässä alkanut pikkuhiljaa lämmetä ajatukselle että voisihan sen toki kuplan jäähykopallakin tehdä. Siten säästyisi aika monelta ongelmalta. Tavaratilalle ei ole tarvetta joten rontin voisi uhrata konehuoneeksi. Eikös silloin sovi kuplan pythoni heittämällä? Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted April 1, 2017 Share Posted April 1, 2017 MESIKÄMMEN käsitteli vastauksessa nro 2 tämän ratkaisun jäähdytysongelmia, joita ei kannata jättää huomiotta. Quote Link to comment
Roope Posted April 1, 2017 Share Posted April 1, 2017 Mulla ei ainakaan kuplanpuhaltimella ole ollut lämpöongelmia, iso ulkoinen öljynjäähdtin sähköpuhaltimella ja termostaatilla on sijoittettu sinne hattuhyllyn pohjalle roikkumaan. Quote Link to comment
KGP Posted April 1, 2017 Share Posted April 1, 2017 mites toi type 4 moottori..kuinka paljon moottori on muuttunut type 3 koneeseen..käväs mielessä et onko tuon sovittaminen kuin "älytöntä" kolmoseen..ja onko "parempia" vai "huonompia" keskenään.. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted April 1, 2017 Share Posted April 1, 2017 Type 4 moottoreita on paljonkin soviteltu type 3 volkkareihin; mielestäni parempi ajatus kuin type 1 sovittaminen. Jossain netin syövereissä olen nähnyt yksityiskohtaisen listankin tarvittavista muutostöistä; ei ollut mitenkään tyrmäävä. Quote Link to comment
Tero87 Posted April 1, 2017 Author Share Posted April 1, 2017 Onko kukaan kehitellyt ilmanohjaimia millä saisi konttiin ohjattua jäähdytysilmaa? Monesti nämä pilaavat auton ulkonäön mutta jos löytyisi joku fiksu ja melko huomaamaton ratkaisu. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.