Jump to content

94 sylinterit ja turbo


Recommended Posts

JPM:n valikoimista löytyy sopivat putket ahdettuun ja seuraksi JE/Wiseco tai jonkun muun

laadukkaan valmistajan männät. Buy once, cry once...

Toki näitä on tehty halvemmillakin osilla mutta ahdetun moottorin kokonaisbudjetissa kyse

sen verran pienestä osuudesta että ainakaan itse en jättäisi hankkimatta.

Budjettimoottoriin valitsisin paksuseinäisen 92 mm putken, ei ole yhtä herkkä halkeamaan ja pitää muotonsa lämmetessään paremmin.

Link to comment

Minulla 94mm muistaakseni aa:n sylinterit. Ajettu lähemmäs 10tkm ilman sen suurempia murheita. Ahtopaine toki maltillinen alle 1bar, huipputeho jossain 5500 kierroksen tietämillä, harvemmin sen yli tulee huudatettua. Wisecon männät, niissä en sitten säästänyt ja rakentaessa ei paremmista (kalliimmista) sylintereistä ollut tietoa.

Ainiin, etanoli toimii polttoaineena aina kun saatavilla ja ilman lämpötila pysyttelee tukevasti plussan puolella. Lähtee heikosti käyntiin kylmällä...

Edited by peruskallio
Link to comment

Barin paineilla minäkin olen ajellut ja setup on sellainen ettei myöskään yli 6000 kannata kierrättää. Samoilla 92 Mahlen männillä on menty 16 vuotta, tosin kilometreistä en osaa sanoa mitään. Viimeiset vuodet on ollut aika hiljaista kuplan kanssa.

 

t. Mika

Link to comment

nyt on myös 94 ulkohalkasia kanteen sylinteriputkia 92 reeijjällä männille eli paksuseinäsiä. Maltilliaet ahdot ( 1bar riittää pitkälle kuha ahdin tuottaa ( holset hx35super) ) hyvät kannet 44/40 vaikka venoilla, jäykät jouset jottei leijaile ja mäntään kolise ahdoilla mäntiä rikkoen, 10 astetta 1000tyhjäkäynnillä ennakot ja maltilliset 24-25 kokonais asteiltaan syttyennakot sinne 3000+ rpm, sopiva järkevä nokka käyttötarkoituksen mukaan ( kadulle vaikka TCS20 + 1,25 keinut ) ja 8,25:1 puristukset bensalla ja niinkuin edelliset todelliset osaajat jo mainittikin niksejä. Tietenki moottorin käyttötapa paljoltikkin määrittelee mitä kannattaa ja mihin käyttöön.94 kestää kuha ei nakuta ja käy hoikalla tai kuumana. Ruisku jota ohjelmoida sekä sytty jota ohjelmoida pelastaa paljon ja kestävyyttä lisää hyvän säädettävyyden jos osaavia käsiä aivoja hommaan. Välijäähyttimelä viileempää ilmaa syöttää turbolta niin sekin kestävyyttä parantaa kuten myös vesi ( vesimethanol ) ruisku lisänä. RE85 myös vaan si jo puristukset saa olla 9-10 luokkaa jne.

 

Kuha jaarittelin

Link to comment

Jos ei tavoitteena ole ihan tähtitieteelliset tehot, niin 90.5 männillä menisin. Mulla tosin omassa 92, mutta ne tuli vähän niin kuin annettuna.

 

t. Mika

 

Millä perusteella 90,5:t ?  lohkon / pyttyjen / kansien kestävyys ehkä ?

Link to comment

Esa, luettelit juuri ne syyt millä perusteella itse valitsisin männät jos olisin nyt turbomoottori rakentamassa. Toisaalta en enää laittaisi 69 iskuakaan, vaikka tuo Bugpackin vastapainoakseli onkin tunnettu kestävyydestään. Enkä kasilla alkavia puristuksia, koska nykyään voi tankata etanolia. :-)

 

Mutta niin kuin Lummi tuossa totesi, niin nykyään saa myös 92 mm paksuseinäisiä putkia. Paksuseinämä on siinäkin mielessä hyvä ettei uppoa kanteen. Ja jos pinnapulttien kiinnitys epäilyttää, niin putkien alapäät voi kuitenkin sorvata pienemmiksi, jolloin kampikammion reiät jää myös pienemmiksi ja pinnapulttien ympärille enemmän materiaalia.

 

t. Mika

Link to comment

Esa, luettelit juuri ne syyt millä perusteella itse valitsisin männät jos olisin nyt turbomoottori rakentamassa. Toisaalta en enää laittaisi 69 iskuakaan, vaikka tuo Bugpackin vastapainoakseli onkin tunnettu kestävyydestään. Enkä kasilla alkavia puristuksia, koska nykyään voi tankata etanolia. :-)

 

Mutta niin kuin Lummi tuossa totesi, niin nykyään saa myös 92 mm paksuseinäisiä putkia. Paksuseinämä on siinäkin mielessä hyvä ettei uppoa kanteen. Ja jos pinnapulttien kiinnitys epäilyttää, niin putkien alapäät voi kuitenkin sorvata pienemmiksi, jolloin kampikammion reiät jää myös pienemmiksi ja pinnapulttien ympärille enemmän materiaalia.

 

t. Mika

 

Vanha setup oli melko lähellä Jarmon speksejä tcs20 + 1.25 keinut , 8,5 puristukset, ruisku, 90,5 pytyt ja tavalliset mahlen männät. Parhaimmillaan ahtoa 1.25. Pytyissä vahvikerenkaat yläpäässä. Mäntien ja sylinterien kestävyydessä ei mitään ongelmaa. Bensansyöttö on pidetty riittävänä ahdoilla. 92 millinen kuullostaa potentiaaliselta vaihtoehdolta.

Millaisilla puristuksilla / ahdoilla etanolibensalla mennään ?

Link to comment
  • 3 weeks later...

Yksi hyvä kombo RE85 käytössä olis vaikkapa 78 isku + 92 paksuseinäiset ( 94 wisecoillaki ja sitäki kokoa vissii jo paksuseinäsillä putkilla samoilla kuin 96,5mm männille vakio pinnapulttijaolla saatavilla) Puristus 9,5:1 ja kaikki pansaletkut vaihtoon eli sitä varten omaa uuden bensan re85 keestävää materiaalia ( Etra tms myy ) ja tiivisteet sekä pumppuu jne vitonii ja re85 kestävää eli mahollisimman paljon metalli linjoilla kuten hydrauliputkee tai rosterisenaki sitä saa jne.. lyhyet letkuvedot koska kallista letkuu. 10 tyhjäkäynti ennakot sytylle ja 27 kokonaisennakko jos oikeen paineella tyrkkkää vaikka Holset HX40super 18 pakopesällä tms,,,...Nokkana menis kadulla FK10 ja 1,25 keinut pitkillä rosteri 42-44 imu / 40 pako venoilla jäykillä isoilla tuplajousilla  tms..( 94-96 männille sylintereille 46 / 42 ) pakosarja 1,3/4 ... Ruisku ja suuttimet jossain 700 nurkilla tai 1000  ( alakierroksille jotku 300-400 ja toisio setti 500-1000suuttimii =) alakierroksilla pikkusuuttimilla ja si ku ahtoo ja kierrosta niin isot suuttimet sekventiaalisesti mukaan... kadulla tahdikkaat 250hv 300Nm ja kilvanajossa si vaikka 1,4 keinuilla isommilla paineilla enemmän ruakaa isoilla suuttimilla .... 400+ on jo todella paljon tehoa ja vääntöä VW maailmassa ja vaatinee VW käytössä voimansiirrolle huomattavia uudistuksia vaikka Porsche tai Subaru ( VW kisa kestävät välitykset vahvoilla kuorilla ja tai mendeola jne ). moottori vaihteisto paketille erittäin väkevää tuentaa sekä alustalle myös jottei rupia vatkaamaan ja täristämään sekä antautumaan..  69 x 94 menee laadukkailla vw vaihteiston osilla tietenki kun ei niin hurjaa vääntöö alhaalta saakka ja tai toimii kadulla hyvin myös 82 x 90,5 -... monia vaihtoehtoja ja valintoja tietty löytyy sekä testaamallahan on moni myös kantapään kautta mutta joskus jotain on testailtu ja hyväksikin todettu mutta kukin tyylillään ja tietotaitoa käyttäen.

Edited by Jarmo Lummi
Link to comment
  • 5 months later...

Pientä turbomoottoripohdintaa päällänsä.

Nykyinen kokoonpano on 74mm isku ja 90,5mm Mahlen männät. Kiertokanget 5,4". Dekki 1,4mm ja 3,5mm renkaat pyttyjen alla.

 

Mielessä pyörii sylinterihalkaisijan kasvattaminen 94mm:ksi. Voimaa pitää olla, mutta kestävyyttä myös. Katselin noita JPM sylinteriputkia. 

 

post-128-0-40748200-1515763060_thumb.jpg

 

Sylinteriputkien pituudet eivät ole mulla hallussa. JPM sanoo "121mm long, up to 105mm od". Mitä se tarkoittaa ja mitkä ovat vastaavat numerot tavallisissa, esim. AA:n putkissa? Tai mitenköhän pitkät putket mun koneessa on nyt (moottori on vielä nipussa, ei pääse tutkimaan)?

 

Jos ostaisin nuo JPM:n putket ja vaikkapa 94mm Wisecot 35mm lakikorkeudella, niin mihin männät asettuisivat mun nykyisellä iskulla ja kiertokangilla? Pitäisikö olla miten paljon korokerenkaita tai pitemmät kiertokanget vai mitä?

 

Entä JPM putkien ulkohalkaisijat ylhäällä ja alhaalla? Kampikammio mulla on CB supercase ja kannet CB 044. Kai niissä riittää koneistusvarat?

Edited by Essi
Link to comment

Omien vähäisten kokeiluiden perusteella en näe 94:lla mitään ongelmaa, enkä ihan ensimmäisenä lähtisi laittamaan edes rahoja jpm putkiin tai wisecoihin jos nyt ei ihan racekonetta ole tekemässä. Samoin 94 vs 90,5, ero käytännössä aika mitätön. Toki jos tyhjästä alkaa tekemään niin parempi tuo paksuseinämä. Eniten vaikuttaa kuitenkin lopputulokseen  polttoaineensyöttö, pakosarja, ahdin, nokka, kannet, puristukset - kombinaatio. Nämä kun pitäisi saada toimimaan yhteen mahdollisimman hyvin. Eli aika monta muuttujaa.

Ja ne lähtökohdat, millaista lopputulosta haluaa ja mitä saa kokonaisuus maksaa?

Link to comment

Omien vähäisten kokeiluiden perusteella en näe 94:lla mitään ongelmaa, enkä ihan ensimmäisenä lähtisi laittamaan edes rahoja jpm putkiin tai wisecoihin jos nyt ei ihan racekonetta ole tekemässä. Samoin 94 vs 90,5, ero käytännössä aika mitätön. Toki jos tyhjästä alkaa tekemään niin parempi tuo paksuseinämä. Eniten vaikuttaa kuitenkin lopputulokseen  polttoaineensyöttö, pakosarja, ahdin, nokka, kannet, puristukset - kombinaatio. Nämä kun pitäisi saada toimimaan yhteen mahdollisimman hyvin. Eli aika monta muuttujaa.

Ja ne lähtökohdat, millaista lopputulosta haluaa ja mitä saa kokonaisuus maksaa?

Tämä nyt on vielä tällaista pohdintaa. 

 

Racekonetta ei olla tekemässä, mutta voimaa pitää olla sen verran, ettei isommatkaan vaparit pääse kuittailemaan (ilma-VW:t siis). 

Ei myöskään mitään jokapäiväistä ajoa tarvitse kestää. Kunhan yhden kahden kesän viikonloppuhuvittelut kestäisi ilman jatkuvaa aukomista (pari tuhatta kilsaa). 

Maksaa saa niin paljon, kuin kulloinkin sattuu jäämään pakollisista laskuista, makaroonista ja muista projekteista yli. Summaa ei voi etukäteen arvioida. Loputhan menee aina harrastukseen ja mielen virkeänä pitämiseen. Aihiona kuitenkin tässä vaiheessa pitää käyttää tuota nykyistä moottoria, ei aleta tekemään vielä kokonaan uutta kymmenien tuhansien eurojen moottoria. Kampikammio, kampiakseli ja kannet ovat tässä vaiheessa lukitut. Nokaksi olen hankkinut Englen TCS-20 ja 1,25 vivustot. Niillä ajattelin kokeilla, jos ei muita hyviä ideoita tule eteen. Ahtimeksi on otteeseen merkattu muistaakseni Schwitzer S100, eli jotain sen näköistä tullaan käyttämään ahtimena. Polttoainetta ja kipinää ohjataan Haltechilla ja polttoaineeksi re85. 

 

Toki jos perus 90,5 putkista ja Mahlen männistä on positiivisia kokemuksia hinta-laatusuhteessa 94mm JPM-Wiseco-JE -osiin, niin saatan harjoitella turbotekniikkaa aluksi niilläkin. Jos tuntuu, ettei voimaa ja/tai kestävyyttä ole riittävästi, niin opetellaan sitten lisää muuttujia ja ostellaan kalliimpia osia. 

Edited by Essi
Link to comment

Kaveri on kokeillut noita 90.5 vw mahleja ahdetussa rivikoneessa ei juurikaan kestä kovempaa käyttöä ja painetta vaikka seokset ja muut ollut kohdallaan. Varsinkin jos sarja on vielä ostamatta ostaisin ehkä itse paremmat ja stressihoonais putket vielä momentissa.

Link to comment

Kaveri on kokeillut noita 90.5 vw mahleja ahdetussa rivikoneessa ei juurikaan kestä kovempaa käyttöä ja painetta vaikka seokset ja muut ollut kohdallaan. Varsinkin jos sarja on vielä ostamatta ostaisin ehkä itse paremmat ja stressihoonais putket vielä momentissa.

Yksi vaihtoehto olisi, jos löytyisi turbokäyttöä paremmin kestävät 90,5 männät.

Link to comment

Yksi vaihtoehto olisi, jos löytyisi turbokäyttöä paremmin kestävät 90,5 männät.

 

Vähän alkaa muistikuvat olemaan jo häilyviä, mutta mielestäni vanhoissa turbo saabeissa on 90 mm montullinen mäntä ja valmistaja oli Mahle ainakin niissä mitä minulla oli. Laessa paljon paksuutta, eli sen puolesta hyvä, tappi 24 mm ja lukoilla kiinni. Eli jos löytää jostain ylikoon männät, niin ne voi osua 90,5 mm putkille tai sitten porauttaa paksuseinämäisistä 88 mm putkista sopivat vakiomännille.

 

Ylläolevassa ei varmaan ole mitään järkeä muuten kuin siinä tapauksessa, että moiset saappaan männät kävelevät jostain vastaan puoli-ilmaiseksi.

Edited by Ketsa
Link to comment

Tuo nyt ei sinänsä ole ratkaisu, koska iso tilavuus isolla ahtopaineella olisi kaikista kivoin ratkaisu.

jos isommalla sylinteriputkella saat esim 10 prossaa enemmän tilavuutta, näyttää ruutupaperille laskettuna voittajavaihtoehdolta... Mutta mutta...

 

kuten tullut esille ja varmasti sama tulee käytännössäkin esille ilman erikoissylintereitä, kone ei isomman tilavuuden sylinteriputkilla ( vakiot ) kestä niin paljoa ahtopainetta kuin pienemmillä ja hävitään maksimiahtopaineissa vaikkapa Se 20 prossaa ja lopputuloksen osaa kaikki laskea päässä.

 

osta ne JPM sylinterit ja oikeat takomännät ja saat 94mm porauksellisesta koneesta sekä tilavuus että ahtopainevoitot.

Link to comment

Kiitos. Näköjään sellaisia on sentään olemassa. Harmillisesti ovat puolet 94 millisiä kalliimmat.

 

Ovat sitten täysin eri tuote verrattuna "tavallisiin" 94mm Wisecoihin mikäli nämä ovat samaa sarjaa kuin omaan moottoriini

menossa olevat 98,00 milliset. Puhutaan 500eur + hintaluokasta/kpl mikäli olisivat valmiiksi koneistettuja.

Puhdas aihio, laessa 15mm vahvuutta, race- ohuet männänrenkaat+siirretty männäntapin paikka. Normi lakipaksuudella

puristuskorkeutta noin 28-30mm tasapäisenä. 

Link to comment

Ovat sitten täysin eri tuote verrattuna "tavallisiin" 94mm Wisecoihin mikäli nämä ovat samaa sarjaa kuin omaan moottoriini

menossa olevat 98,00 milliset. Puhutaan 500eur + hintaluokasta/kpl mikäli olisivat valmiiksi koneistettuja.

Puhdas aihio, laessa 15mm vahvuutta, race- ohuet männänrenkaat+siirretty männäntapin paikka. Normi lakipaksuudella

puristuskorkeutta noin 28-30mm tasapäisenä. 

Kiitos. Hyvä tietää, että Wisecoissakin on eroja. 

Minkä tasoiset aihiot nuo ovat? Eli mitä niistä on koneistettava? Palotila/korkeus, mutta mitä muuta? 

Edited by Essi
Link to comment

Kiitos. Hyvä tietää, että Wisecoissakin on eroja. 

Minkä tasoiset aihiot nuo ovat? Eli mitä niistä on koneistettava? Palotila/korkeus, mutta mitä muuta?

 

Palotila ja korkeus oman tarpeen mukaan koneistettava. Siksi niissä on vahva katto. Ja muutenkin Virtala on tietääkseni tilannut noita ihan race tarkoitukseen. Itsellekkin on tullut joskus vastaavat 94mm mukit, jotka laesta koneistettiin omien tarpeiden mukaisiksi.

Link to comment

 Tuo wiseco näyttää hianolta mutta jokseenkin oudolta kun on tuo öljyrengas ura katkaistu. Onko tuo ratkasu kuinka toimivaksi todettu ja millainen öljyrengas tuon kanssa pitää olla että renkaan katkos ei pyöri käytössä tapin kohdalle?  Asentaminen ainakin voi olla hieman työläämpää volkkariin.

Link to comment

 Tuo wiseco näyttää hianolta mutta jokseenkin oudolta kun on tuo öljyrengas ura katkaistu. Onko tuo ratkasu kuinka toimivaksi todettu ja millainen öljyrengas tuon kanssa pitää olla että renkaan katkos ei pyöri käytössä tapin kohdalle?  Asentaminen ainakin voi olla hieman työläämpää volkkariin.

 

Varmasti tulee aiheuttamaan pientä päänvaivaa mutta sopiva työkalu on jo mietittynä ja nuo kapeat renkaat eivät ole kovin jäykät.

Tuskin yhtään hankalampaa kuin 4:n männän ujuttaminen yhtä aikaa Hayabusan sylinteriryhmään 10kpl kannen studipulttien välistä

 

Öljyrengasuraan tulee männäntapin ja lukkorenkaiden asennuksen jälkeen jäykkä teräsinen tukirengas (oil ring support rail)

Öljyrengas on "tavallinen" 3-osainen, joissain männissä näkee myös ratkaisua jossa tapin lukkorenkaiden sijasta käytetään

alumiinitulppaa jossa koneistettu lovi öljyrengasta varten. Liitteenä olevan tulpparatkaisun mallikuva on jo aika ääripään esimerkki.

post-676-0-15819100-1517335900_thumb.jpg

post-676-0-85087600-1517336274_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment

Tuo wiseco näyttää hianolta mutta jokseenkin oudolta kun on tuo öljyrengas ura katkaistu. Onko tuo ratkasu kuinka toimivaksi todettu ja millainen öljyrengas tuon kanssa pitää olla että renkaan katkos ei pyöri käytössä tapin kohdalle?  Asentaminen ainakin voi olla hieman työläämpää volkkariin.

Mulla on kisakoneen je männissä juurikin tuollainen rengasratkaisu. Muuten mäntiä ei saa kovin mataliksi. Asennus ja purku vaatii hieman enemmän jumppaa. Muuten ihan toimiva systeemi. Ja renkaat siis 4-osaiset, kuten wp mainitsi.

Link to comment
  • 2 years later...

Onko viime vuosina tullut uusia hyviä vaihtoehtoja 90.5 seteistä turbokäyttöön? Mulla on siis edelleen Bugpackin 69 takoakseli ja 92 putket Mahlen männillä. Kiva päivitys olis H-veivit ja kestävät 90.5 männät ja putket. +300 hv riittävä ahdin odottaa kaapissa.

 

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...