Jump to content

Speedster replica 1955


Jani

Recommended Posts

Moi,

 

Oheisesta linkistä pääsee seuraamaan Porsche Speedster replican rakentelua, projekti aloitettu pari kuukautta sitten ja valmistuu muutamassa vuodessa. Auto rakennetaan early `55 alustalle.

 

Kaikki vinkit alustan rakenteluun ja koko projektin läpiviemiseen ovat tervetulleita.

 

http://janis-garage.simplesite.com/

 

Jani Haavisto , Vaasa

040 6507702

 

 

Edited by Jani
  • Like 11
Link to comment

Hieno projekti, tsemiä !

 

 

Tsiisustelijoille kiveen hakattu tieto ; 

 

Ajoneuvon akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen ajoneuvon tyypin puitteissa on sallittua. Muutos on tehtävä ajoneuvon valmistajan tai valmistajan edustajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Ajoneuvon kantavien rakenteiden lujuus ei saa muutoksen seurauksena heikentyä.

 

https://www.trafi.fi/filebank/a/1443432413/c8c4bad0b4c0a0ec623af6b6562cf133/18589-8777-2013_maarays.pdf

Edited by PZQ
  • Like 2
Link to comment

Ja kun vielä muistetaan, että yllä oleva määräys koskee muutoskatsastuksen alaisia muutoksia.

 

Itse olen käsittänyt, että poikkeusluvalla on mahdollista hakea muutosta näihinkin määräyksiin (poislukien mm.päästö ja verotustekniset määräykset)

 

Vai olenko ymmärtänyt täysin väärin poikkeuslupa käytännön?

Link to comment
Guest Toheltaja

Ei se lupajuttu oo ihan läpihuutohomma edelleenkään. Ihan riittävästi sai vääntää jo yli 10v sitten kuitukorisen kanssa. Eli kannattaa hoitaa paperihommat kuntoon ja tehdä sen mukaan millä luvat on irronnu jos on, niin ei tartte tehdä kahteen kertaan. Lisäselvitystä, rakennekuvaa, lujuuslaskelmia yms. kannattaa liittää mukaan, ellei Porschejäljitelmä ole yksi näistä suomessa aikanaan askarrelluista sarjoista joissa sinkitty tukirunkorakenne menee sellaisenaan läpi. Ihan vaan omakohtaisena vinkkinä tsiisustelen. Ei tartte ottaa neuvosta vaaria, saa mennä perse eellä puuhun jos tykkää...

 

 

Jarrut kannattanee päivittää samalla 65-66 kukkarumpuihin niin moottorin päivittäminenkin onnistuu. Nämäkin kannattaa mainita lupahakemuksessa, helpottaa rekisteröimisvaiheessa kun kaikki on paperilla eikä tarvitse sekoittaa konttorilla enempää viimehetken säädöillä.

Edited by Toheltaja
Link to comment

En ole lupahakemusta vielä tehnyt, odotan että saan korin ja tukirakenteen ensin kotiin. Pystyn näin saamaan tarkemmat mitat ja kuvia tukirakenteesta ja korista.

Kori tulee Englannista Speedster Cliniciltä, oli kyllä todella laadukasta tavaraa kun kävin siellä vierailulla. Kiva lähteä rakentamaan kun oikeasti luukut ja ovet sopivat koriin ja saumat ovat juuri niin kuin pitää.

Paljon on liikkunut netissä lasikuitukoppia jotka ovat aika hirveän näköisiä, jopa muodotkin ovat osassa väärät.

Edited by Jani
Link to comment

Moikka!

 

Onneksi volkswagenwerk on tuollaiset lyhennysohjeet julkaissut 1969. :-)

Mutta onko ne sitten sopivat tähän possuprojektiin, niin en tiedä.

 

t. Mika

 


Ajoneuvon akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen ajoneuvon tyypin puitteissa on sallittua. Muutos on tehtävä ajoneuvon valmistajan tai valmistajan edustajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Ajoneuvon kantavien rakenteiden lujuus ei saa muutoksen seurauksena heikentyä.
Edited by mikan
Link to comment
  • 3 weeks later...

Eräällä tuttavallani on ulkomailta valmiina tuotu Porsche Speedster Replica, Volkswagenin tekniikalla. Vaikeaa on tuntunut rekisteröiminen olevan, eli ei se mikään läpihuutojuttu ole. Eikä auto ole vieläkään suomalaisissa kilvissä. Varmistaisin asian ennen kuin laittaisin paljon rahaa ja vaivaa kiinni.

Link to comment

Tässä on hieman edennyt projekti, vaikka ei kuvista päätellen ole kovin paljon tapahtunut mutta työtunteja on kyllä tullut tallissa. Kova homma kyllä pienten yksityiskohtien kanssa.

osia on tulossa ympäri maailmaa...kampiakseli, sylintereitä, hihnapyörää...alkuperäinen polttoainetankki y.m

Sivuja lisätty blogiin, moottori , alustapuolella päivityksiä.

 

http://janis-garage.simplesite.com/

Link to comment

En ole lupahakemusta vielä tehnyt, odotan että saan korin ja tukirakenteen ensin kotiin. Pystyn näin saamaan tarkemmat mitat ja kuvia tukirakenteesta ja korista.

 

Turvakaaresta olen ollut yhteydessä Trafiin

Link to comment

Pitäskö tehdä? Lupiin sulla on jo kaikki valmiina.. Eli dokkareita löytyy sitä varten.. 

Tee ne nyt.. Ihan turha venyttää ja saat jonkun varmuuden siihen onnistuuko vai ei.. 

En ehkä lähtis tekemään koko projektia tuohon tyyliin..  Ekaks luvat sitten aherrus ois mulla tyyli, vaikka laiska oonkin..

Link to comment

Mulla ton KART häkkyrän lupiin vaadittiin kanta-auto tarkastus. Prosentteihin riitti alkuperäinen moottori, vaihdelaatikko - taka-akselisto, etupelti, kojelauta ja tietysti runko numeroineen. Aika tarkalle silti meni ja tuo muistaakseni 2% kojelaudastakin on aika lailla pakko pitää. Osia ei plommattu, mutta kuvat osista on tallessa sekä minulla, että Trafin kansioissa.

Alustan - tai paremminkin ton himmelin vääntöjäykkyys ja sivutörmäyssuojat olivat yhden syynin kohteena sekä turvavöiden yläkiinnikkeet. Ne piti erikseen selvittää, sekä tietysti turvakaarien mitoitus ja putkien seinämävahvuus. Lienee selvää jo muutenkin, että pellit sekä raudat pitää hitsata ammattilaisen kädenjäljellä. Kaikki hitsaukset pitää hyväksyttää joka tapauksessa ennen kuin maalaat tai muuten viimeistelet ne. Korin kiinnitys pohjapeltiinkin määriteltiin alkuperäisellä tavalla toteutetuksi.

 

Sun kannattaa etsiä joku harrastajahenkinen katsastaja mentoriksi ja valvojaksi jo hakemuksia tehdessä ja nimetä hänet viralliseksi työmaapäälliköksi.

Link to comment

Onkos erikoisempikin tekniikka tulossa kun ulkomailta asti moottorinosia tilattu?

 

Tuollaista koppaa liikuttaa jo pienempikin, esim 1776cc moottori aivan hyvin.

 

Paljoko arviolta painaa? Alle 650kg?

 

 

Tässä on hieman edennyt projekti, vaikka ei kuvista päätellen ole kovin paljon tapahtunut mutta työtunteja on kyllä tullut tallissa. Kova homma kyllä pienten yksityiskohtien kanssa.
osia on tulossa ympäri maailmaa...kampiakseli, sylintereitä, hihnapyörää...alkuperäinen polttoainetankki y.m
Sivuja lisätty blogiin, moottori , alustapuolella päivityksiä.

http://janis-garage.simplesite.com/

Link to comment

Moottori pysyy alkuperäisenä 1200 30hp lohko. Kampiakselilla ja sylintereillä siitä tulee 1400cc.

Ulkonäöllisesti mahdollisimman tarkka kopio Porsche Prea 356 moottorista,kiinteällä laturinjalalla ennen 1954.

 

Vaihto % tulee vastaan jos ei osa tekniikasta ole alkuperäistä.

Link to comment
  • 2 weeks later...

nythän tossa on myöhäistä tehdä kanta-autotarkistus...

 

aikoinaan tein roadsterin ja siihen en älynnyt tehdä kanta-autotarkistusta. Sehän tietty vaadittiin vasta luvassa. Liian innokkaasti laikkasin palasiksi ja ei siinä muu auttanut ku hommata toinen kanta-auto.

Kanta-auto tarkastukset ollut jo historiaa vaikka kuinka kauan.

 

Onnistuu varmasti, älä huoli, kokemusta on omakohtaisesti. Nimenomaan speedsteristä.

Link to comment

Kanta-auto tarkastukset ollut jo historiaa vaikka kuinka kauan.

 

Onnistuu varmasti, älä huoli, kokemusta on omakohtaisesti. Nimenomaan speedsteristä.

Noin luulin itsekin että on historiaa (Trafin sivuilta):

 

Kanta-ajoneuvon tarkastusvelvollisuudesta on luovuttu kokonaan 1.1.2007 lähtien. Ajoneuvoon tehdyt muutokset on esitettävä katsastustoimipaikalle muutos- tai rekisteröintikatsastuksessa. Katsastuksessa alkuperäisistä ja vaihdetuista osista on laadittava osaluettelo, johon otetaan muutosten tekijän sekä ajoneuvon omistajan tai haltijan vakuutus tietojen oikeellisuudesta. Ajoneuvon rekisteritietoihin ja rekisteröintitodistukseen merkitään tieto vaihdetuista osista ja niiden prosenttiosuuksista. Kanta-ajoneuvon tarkastusvelvollisuudesta luopumisella ja osaluetteloon tehtävillä vakuutuksilla korostetaan ilmoittajan ja ajoneuvon omistajan/haltijan vastuuta tietojen oikeellisuudesta. Heillä on velvollisuus hankkia tarvittavat tiedot mm. ajoneuvoon aikaisemmin tehdyistä osien vaihdoista.

 

Mutta eipäs ollutkaan vaan mun 1303 piti todistaa Trafin vaatimuksesta ihan katsastusmiehen toimesta sellaiseksi kuin se oli (kopio Trafin inssin ohjeesta 18.7.2016):

MUUT MUUTOKSET:

-          Onko autoon tehty mitään muita merkittäviä muutoksia kuten esim. vaihdettu moottoria, vaihdelaatikkoa tai akselistoja?

-          Kuinka paljon auton osista on vaihdettu tai vaihdetaan? Vaihdetut/vaihdettavat osat tulee ilmoittaa Trafi:n osaluettelon mukaisen jaottelun perusteella. Osaluettelon lomake löytyy täältä:http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/trafi_c115/index.html

 

Ja nyt on mustaa valkoisella, että vaihdelaatikko, moottori ym:t isommat prosentteihin vaikuttavat osat ovat mukana ja ovatpa vielä samat, jotka muinoin Wolfsburgissa asennettiin. Ei löytyny katsastusasemaltakaan enää kaavakkeita, mutta puolitoista vuotta sitten trafin sivulta vielä löytyi

 

Mutta NYT tuota kaavaketta C115 ei enää löydy tuolta linkistä, joten toivottavasti  virallinen kanta-autotarkastus on oikeasti nyt poistunut.

Edited by SePi
Link to comment

Viime kesänä rekisteröintikatsastuksessa lyötiin tuttu kaavake nenän eteen ja siihen piti täyttää omatoimisesti vaihdettujen osien määrä. Ainut ero vanhaan oli mielestäni se, että esim. moottorista ei ollut mitää pienemmäksi pureskeltua taulukkoa, vaan vaihdetut pytyt veivät koko moottorin prosentit.

Mutta tämä luonnollisesti vain yksi kokemus yhdeltä konttorilta, eikä missään tapauksessa välttämättä virallinen koko totuus.

Link to comment

Joo, muistaakseni pitivät tärkeänä että voit todistaa tehtaalta (speedster clinic) että kyseinen kori on suunniteltu toimimaan vw pohjalevyn päällä, yksityiskohtaisesti kiinnitykset ym. Tuolta varmasti osaavat sellaiset laput toimittaa mitkä käyvät lupahakemuksessa.

  • Like 1
Link to comment

 

Mutta NYT tuota kaavaketta C115 ei enää löydy tuolta linkistä, joten toivottavasti  virallinen kanta-autotarkastus on oikeasti nyt poistunut.

Löytyy, kun laittaa suomi.fi-sivulla haun "c115" tai "osaluettelo".

Tämä katsastuksen yhteydessä täytettävä lomake ei kuitenkaan ole alkuperäinen kanta-autontarkastus, joka edellytettiin aikoinaan tehtäväksi ennen muutostöihin ryhtymistä.

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...
On 12/20/2017 at 12:12 PM, Jani said:

Moi,

 

Oheisesta linkistä pääsee seuraamaan Porsche Speedster replican rakentelua, projekti aloitettu pari kuukautta sitten ja valmistuu muutamassa vuodessa. Auto rakennetaan early `55 alustalle.

 

Kaikki vinkit alustan rakenteluun ja koko projektin läpiviemiseen ovat tervetulleita.

 

http://janis-garage.simplesite.com/

 

Jani Haavisto , Vaasa

0503130900

 

 

Moi.

 

mitä kustantaa tuo koripaketti englannin maalta Suomeen? On oma unelma tuo Speedster mutta rahavarantojen sallimissa puitteissa useamman vuoden projekti.

 

marko

Link to comment
  • 4 months later...
  • 2 months later...

Pientä edistymistä projektissa, lähinnä osia kerännyt ja valmisteltu tulevaa.

Rullakaasupolkimeen tehty muutoksia ja turvakaaren sovittelua, siinä viimeaikojen harrastus työt. Kori pitäisi vihdoinkin pian saapua, vasta vuoden nyt odotellut :(

20180613_064316.jpg

20181003_091826.jpg

Edited by Jani
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...