PZQ Posted May 31, 2018 Share Posted May 31, 2018 (edited) Rälläkkää tuohon umpiputken päähän, niin helpompi yytsää ulkopoorit kun asentaa tonttiin ja helpompi antaa jousen päähän laakia.. Tilalle vaikka etrasta muovi tilke Edited May 31, 2018 by PZQ Quote Link to comment
Art_Zi Posted May 31, 2018 Author Share Posted May 31, 2018 Paljonko siinä on varoja ennenku alkaa sauva? Vai alkaako se sauva siitä pulleammasta kohtaa? Quote Link to comment
PZQ Posted May 31, 2018 Share Posted May 31, 2018 Poraa siihen päähän ensin vaikka m6 reikä ja mittaa tönärillä Quote Link to comment
Art_Zi Posted June 1, 2018 Author Share Posted June 1, 2018 (edited) Työvoitto 🤘 Rälläkkää, lämpöä ja iskuja ni lähti. Eipä sielä ollu ku 2-3mm lätkä päälä ja heti alko tuo sauva. Huomena ohjelmassa etuakselin putsaus ja maalaus. Neulalaakeriakselia kavennettiin 50mm ja iskaritornit kavennettiin myös. Eipä mahtunut paikalleen. Piti vielä siirtää torneja 10mm puoletaan ulospäin ni nyt mahtuu. Edited June 1, 2018 by Art_Zi Quote Link to comment
Art_Zi Posted June 6, 2018 Author Share Posted June 6, 2018 Parina iltana yrittäny kavennella jousilattoja...meleko hommaa porailla noihon koloja ku cobolttikaan ei tunnu tekevän juuri mitään... Hyvistä teristä saa antaa vinkkejä...halpis magnumit ja vähä kalliimmat boschilaiset on jo kokeiltu....leikkuuneesten kans ja eri kierrosluvuilla...ei uppoa niinku juustoon... Quote Link to comment
sleepercooler Posted June 6, 2018 Share Posted June 6, 2018 21 minutes ago, Art_Zi said: Parina iltana yrittäny kavennella jousilattoja...meleko hommaa porailla noihon koloja ku cobolttikaan ei tunnu tekevän juuri mitään... Hyvistä teristä saa antaa vinkkejä...halpis magnumit ja vähä kalliimmat boschilaiset on jo kokeiltu....leikkuuneesten kans ja eri kierrosluvuilla...ei uppoa niinku juustoon... Ite oon käyttänyt vallan Krinon kobolttiteriä, mielestäni puree erittäin hyvin leikkuunesteen kanssa kovaan metalliin, ei noilla halvemmilla terrillä tee yhtikäs mitään, korkeintaan alumiinia voi porailla. 1 Quote Link to comment
PZQ Posted June 6, 2018 Share Posted June 6, 2018 Ensimmäisen jousien porauksen tein firabeli hommina työpaikan teriä käyttäen...Niitä teriä meni aika monta :) Seuraavan tein henk-koht terillä ja silloin kikkailin rälläkällä keskinmäisiin lehtiin V uran orkkis syvyyteen, ja poran, vingun, etc terillä loput muotoonsa. Eli pakka poikki päästä ja jousilehdet sen verran erilleen että tekee V uran katkaisulaikalla. Lopuksi samalla laikalla pieni ura päähän ja mikki-liimalla kiinni. Toi loppu ohje toimii oikeassa elämässä, mutta harvoin tällä palstalla :) 1 1 Quote Link to comment
jarkki86 Posted June 7, 2018 Share Posted June 7, 2018 Itse porasin siten että pikkuterällä syvimpään ja siitä pikkuhiljaa isompaa terää ja matalampi poraus. Lopuksi senkillä kartio...ja kyllä, teriä paloi mullakin. Porausta ei saa keskeyttää kun se kerran siihen lähtee menemään. Quote Link to comment
-tipi- Posted June 7, 2018 Share Posted June 7, 2018 Maltilliset kierrokset ja kova paine kovaan porattaessa toimi mulla parhaiten, kun hitsaustäytettyä (karkeni ihan v#¤&n kovaksi) valuteräksistä olka-akselia porasin. Quote Link to comment
tolvana Posted June 7, 2018 Share Posted June 7, 2018 Sähköpersreikävinku nopeussäädöllä on kova sana kunnon pyörivällä viilalla Quote Link to comment
APO Posted June 7, 2018 Share Posted June 7, 2018 5 hours ago, tolvana said: Sähköpersreikävinku nopeussäädöllä on kova sana kunnon pyörivällä viilalla Monta nimeä tuolle kuullu, mutta tää oli uus :) Quote Link to comment
x-pj Posted June 7, 2018 Share Posted June 7, 2018 Kyllä tuo peten konsti eli rälläkkä on kaikkein nopein. Samalla tavalla tein aikanaan omaani, kun kaikki muu tuntu toivottoman hitaalta. Kyllä ne tukivarret paikallaan pysyy vaikkei se kolo ole viimoisen päälle siloteltu. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted June 8, 2018 Share Posted June 8, 2018 Itselläni kävi niin että keskipala ei mennyt ihan tarkasti keskelle akselia kun tuli kavennettua ja väsättyä akselia aika reilulla kädellä. Hölmönä en tietenkään tarkistanut tätä keskeisyyttä niin toisella puolella oli tukivarsi liian tiukassa rasvatiivisteessä kiinni ja toisella löysästi. Eli ennen kuin lattaan rupeaa reikiä poraamaan niin kannattaa merkata uuden reijän paikka niin että jousilatat ja tukivarret on akseliputkessa kiinni. Quote Link to comment
Art_Zi Posted June 8, 2018 Author Share Posted June 8, 2018 37 minutes ago, Tanhis said: Itselläni kävi niin että keskipala ei mennyt ihan tarkasti keskelle akselia kun tuli kavennettua ja väsättyä akselia aika reilulla kädellä. Hölmönä en tietenkään tarkistanut tätä keskeisyyttä niin toisella puolella oli tukivarsi liian tiukassa rasvatiivisteessä kiinni ja toisella löysästi. Eli ennen kuin lattaan rupeaa reikiä poraamaan niin kannattaa merkata uuden reijän paikka niin että jousilatat ja tukivarret on akseliputkessa kiinni. Juu akseli on penkissä kii ja latat paikallaan. Sit tukivarret paikalleen ja Kemin Karavaanari toi poratun tukivarren pultin millä saa merkin tehtyä... 1 Quote Link to comment
Art_Zi Posted June 8, 2018 Author Share Posted June 8, 2018 Vielä vähä rälläkkää ja pikku heftit päähän ni sois siinä.... Saapa nähä riittääkö prikat camberien säätöön ja kulukeeko suoraan....jotenki tuntu ettei menny iha niinku strömsösä... 😂😂 Noo...aika näyttää miten käy... 1 Quote Link to comment
Art_Zi Posted June 14, 2018 Author Share Posted June 14, 2018 Kiinanpaskaa....ei auttanu lukkopihet ja metrinen jatkokaan että sais kierteitä herkisteltyä. Saatika että ton sais oikealla työkalulla sit paikalleen... *Ostetaan saksalainen vaihtovirtalaturinjalka* Quote Link to comment
Art_Zi Posted June 15, 2018 Author Share Posted June 15, 2018 Nää on taaa näitä päiviä.... 4 tuntia tallisa ja sain paikallee kuskin puolen vetarin suojakumen. Halkastavat Febin kumet, mutta vänkärin puoli ei asetu ei millään....suhisee ku mikäki ko puristellee, eli ei oo tiivis. Huomena hakkee wurtin liimaa ja tungen koko tuubin sinne ni josko sais tiiviiks.... Otetaan sille! Nii ja 11 vkon kesölomalle, joka alko nyt 🤘🤘🤘 3 Quote Link to comment
x-pj Posted June 15, 2018 Share Posted June 15, 2018 Jos auto on palasina, niin miksi ei laittaisi samantien saumattomia suojakumeja, halkastut soveltuu vain hätäkorjaukseen. Quote Link to comment
Art_Zi Posted June 15, 2018 Author Share Posted June 15, 2018 Ei se auto ihan niin palasina oo :) ja tarkotus ei oo purkaa enempää vaan saaha kasaan. Ja noilla halkastavilla on ainaki pohjosen pojat menneet jo vuosikausia, joten ei ne nii hätäratkasuja oo... Quote Link to comment
Urbantoy Posted June 15, 2018 Share Posted June 15, 2018 Mulla on sekasotkutallissa jokunen sarja saumattomia suojakumeja jos mieli muuttuu.. löyty ku niitä vidun jarruletkuja etsiskelin Quote Link to comment
Art_Zi Posted June 28, 2018 Author Share Posted June 28, 2018 (edited) On 30.5.2018 at 10:33 PM, metake said: On kun kaivat ne kannet lyhyillä vetariputkilla olevasta laatikosta, uudemmissa pitkäputkisissa on erilaiset kannet. Tästä poikkeuksena -67 jossa pitkät vetariputket mutta vielä vanhan mallin kannet. Muistaakseni sopiva vuosimalli on siis 65-67, tai sitten 66-67, en muista ihan varmaksi että onko -65 vielä öljynheittorenkailla. Onkohan tuo oikean puoleinen nyt mistä vehkeestä...vasemmalla ovaalin orggis.....ko myyjä myi ja minä ostin ja kumpikaa ei tienny onko oikia vai ei....jos jollaki löytys kuvaa oikeasta 65-67:n laakerikannesta ni ois jees... Edit. Vissiin tuo nyt kuites on sopiva? https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=584479 Edited June 28, 2018 by Art_Zi Quote Link to comment
Urbantoy Posted June 28, 2018 Share Posted June 28, 2018 Näyttäs kolmostyypistä, eikö tuo eka numero ole kolmonen.. tämmönen sokea ei nyt mitään nää.. Quote Link to comment
sleepercooler Posted June 28, 2018 Share Posted June 28, 2018 Mulla on -67:ssa ja -68:ssa samanlaiset kun oikean puoleinen kansi on! Quote Link to comment
Art_Zi Posted June 28, 2018 Author Share Posted June 28, 2018 Osanumeron perusteella (ja ton samban linkin) ois oikea... 311 511 311.. 68ssa on vissii lopussa vielä A.... Laitoin pesuriin ja sit pitää kokeilla paikallee... Sleepercooler: Keppi tuli tänään, kiitos vielä. 1 Quote Link to comment
Art_Zi Posted June 30, 2018 Author Share Posted June 30, 2018 (edited) On 14.6.2018 at 8:51 PM, Art_Zi said: Kiinanpaskaa....ei auttanu lukkopihet ja metrinen jatkokaan että sais kierteitä herkisteltyä. Saatika että ton sais oikealla työkalulla sit paikalleen... *Ostetaan saksalainen vaihtovirtalaturinjalka* Kiinanpaskaki meni lopulta paikallee....kierteiden hionta autto... Edited June 30, 2018 by Art_Zi Quote Link to comment
Art_Zi Posted June 30, 2018 Author Share Posted June 30, 2018 Jarruputkiaki aloin vaihtaan ja melko varovainen niitten kans saa olla....oli taas OHO lähellä. Quote Link to comment
Art_Zi Posted July 2, 2018 Author Share Posted July 2, 2018 (edited) Hieman oli työn ja tuskan takana laittaa nuo stefat mutta niin ne vain meni vanhan stefan ja 36 hylsyn avulla. Ja oma sotkeminen oli wurtin liiman ja rasvan kans lyyä tuo kilpi ja laakerinkansi paikallee. Saa nähä kui ne vuotaa....luotto omaan tekemiseen taas tämän illan säätämisen perusteella täys 0 :) Edited July 2, 2018 by Art_Zi Quote Link to comment
-tipi- Posted July 3, 2018 Share Posted July 3, 2018 Noita laakerikansia on näemmä ihan pirusti erilaisia, ei tuossa theSamban linkissä ole kuin murto-osa. On etitty kaverin projektiin käypästä kantta, niin löytyi ainakin 6-7 erilaista. Esim. noita vanhoja suorasivuisia, (jotka muuten ei käy kilpiin, joihin nuo mutkasivuiset tehty) on ainakin kahdella eri laakerin syvyydellä. Tietääkseni erilevyisiä laakereita ei ole ollut (tai ei vissiin ainakaan myydä), joten joko vetariputken laakeripesissä on myös syvyyseroja, tai sitten ero on jarrukilpien paksuuksissa. Lisäksi löytyi Art_Zin kuvissa oikealla puolen näkyvää kantta kahta eri paksuutta, joista korkeampi oli varmasti ollut asennettuna väärässä paikassa, koska siihen oli selvästi rumpu hangannut jäljen. Quote Link to comment
Art_Zi Posted July 3, 2018 Author Share Posted July 3, 2018 Eikös se korkeampi oo uudempiin? Eli 67- vai 68-> Quote Link to comment
-tipi- Posted July 3, 2018 Share Posted July 3, 2018 (edited) Mutta kun niitäkin on kahta eri korkeutta! Ja 2-3 eri laakerin syvyyttä! Edit: jos laakeripesän koneistuksen syvyys on väärä voipi jäädä vaikka jarrukilpi tai laakeri liian isolle välykselle. Edited July 3, 2018 by -tipi- lisäys Quote Link to comment
Art_Zi Posted July 3, 2018 Author Share Posted July 3, 2018 Ok. Noi jotka mulle tuli, ni niis oli 9 mm laakeripesä. Quote Link to comment
Art_Zi Posted July 7, 2018 Author Share Posted July 7, 2018 (edited) 3 vkoa lomaa takana, 8 vkoa vielä eessä. Silti tallii ei taho ehtiä 😂😂😂 Noo osia ja heebaa on kuiten taas saanu tilattua. Vielä pitäs saaha raijetankojen flippipalat ni pääsee taas eteneen. Droppiolat sain eilen haettua rotsauksesta ja nyt iltasella pulttasin etuakselin paikalleen eversti Sandelsin kans. 3 kertaa se piti tuoki laittaa, ku eka laitoin väärät kumit akselin ja korin väliin, sit oikeat kumit ja totesin ettei ne mahu. Sit meni ilman kumeja. Ja päällimmäiset kumet paikalleen ni ei menny ne oikeat aluslevyt, joten laitoin noilla leveillä prikoilla. Pussihousut heitin roskiin ja kairasin reiät kakspiirisen jarrunestesäiliölle. Lopuks vielä vähä dingendongelia paikalleen ja nyt sohvalla olutta ja futista. Olkien rotsauskaan ei menny niinku piti, vaan piti tilata uus tappisarja(Febi). Auton mukana tuli joku pilipalisarja, jossa oli jo valmiiks väljät puslat. Edited July 7, 2018 by Art_Zi 1 Quote Link to comment
Art_Zi Posted July 7, 2018 Author Share Posted July 7, 2018 (edited) On 6.6.2018 at 9:11 PM, sleepercooler said: Ite oon käyttänyt vallan Krinon kobolttiteriä, mielestäni puree erittäin hyvin leikkuunesteen kanssa kovaan metalliin, ei noilla halvemmilla terrillä tee yhtikäs mitään, korkeintaan alumiinia voi porailla. Ostin muuten tuon Krinon kobolttisetin ja tuntuu ainaki uutena uppoavan ku kusi lummeen. 👍👍 Edited July 7, 2018 by Art_Zi 1 Quote Link to comment
sleepercooler Posted July 7, 2018 Share Posted July 7, 2018 Ihan helvetin hyviä teriä, ehdottomasti kannattaa käyttää leikkuuöljyä / leikkuu pastaa ja porata maltillisilla kierroksilla... laitoin muuten kaikki halpis ripuliterät romukoppaan 1 Quote Link to comment
mikan Posted July 8, 2018 Share Posted July 8, 2018 Mistäs tuollaisia Krinon teriä kannattaa ostaa? t. Mika Quote Link to comment
Art_Zi Posted July 8, 2018 Author Share Posted July 8, 2018 https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/krino-hss-co-19-osainen-metalliporasarja Ite hain tuon testiin. Quote Link to comment
metake Posted July 8, 2018 Share Posted July 8, 2018 Vetariputkien päitä on kahdella eri laakeripesän syvyydellä, kuten laakeripesiäkin + muistaakseni IRS kannet vielä omansa.Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment
Art_Zi Posted July 10, 2018 Author Share Posted July 10, 2018 (edited) Vittu että tää projekti vastustaa nyt vähän liikaa...kaikkea ei jaksa ees kirjottaa, mutta rahaa on palanut taas satasia ja ihan turhaan... Kemin Karavaanari meinas ettei tuo flippipala saa mennä ku puoleen väliin kierrettä...nyt tuo menee ihan pohjaan. Kokeiltu kaksilla eri flippipaloilla. Eikö ne kuiten pitäs olla tarkotettu noihin pystärin raijetangon päihin noi flippipalat?? Raijetangon päät on nämä: https://www.paruzzi.com/fi/volkswagen/etuakseli-ohjaus/ohjaus/4320/ Ja flippipalat AC:lta... Onko muilla flipanneilla ollu vastaavaa ongelmaa vai onko mulla vaan paska tuuri varaosien kans?? Tuo flippipala alkaa siis puremaan kartioon vasta, kun kierrettä on jälellä enää 1 kierre... Edited July 10, 2018 by Art_Zi Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted July 10, 2018 Share Posted July 10, 2018 Ei tässä kukaan oo puhunu kierteistä. Jos se tuohon toppaa ni sehän on just hyvä kuhan nappaa kiinni kartioon. Quote Link to comment
Art_Zi Posted July 10, 2018 Author Share Posted July 10, 2018 No se toppaa sillee, että sielä o 1 kierre vielä... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.